#محتواي_دعا
دعای #بیست_هفتم
قسمت اول
دعا براي #مرزداران
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام لاهل الثغور، از دعاهاي امام (ع) براي مرزداران (پاسداران مرزهاي سرزمين اسلامي) ميباشد.
امام سجاد (ع) در اين دعا توجه ما را به کساني جلب ميکند که در پرتو نگهباني و پاسداري آنها از حدود سرزمين اسلامي، امنيت و آرامش داخلي تامين ميشود. امام (ع) در دعا به ايشان و نيز حفظ حدود و مرزهاي اسلامي، عباراتي را بيان ميکند و ابتدا جهت استجابت دعا، کلام خود را با صلوات بر پيامبر (ص) و آل او آغاز کرده ميفرمايد: و حصن ثغور المسلمين بعزتک، و ايد حماتها بقوتک، و اسبغ عطاياهم من جدتک، و مرزهاي مسلمانان را به عزت و جلال خود محفوظ بدار، و نگهبانان آن مرزها را به قوت و قدرت خود ياري فرما و عطايا و انعامشان را از توانگريت فراوان گردان. سپس در زمينههاي زير براي آنان (مرزداران) از خداوند درخواست ياري ميکند:
1- افزايش تعداد آنها، و کثر عدتهم.
2- و برندگي اسلحههاي ايشان، و اشحذ اسلحتهم.
3- و حفظ حدود و محل استقرار آنها، و احرس حوزتهم.
4- و محکم شدن اطراف لشکرگاه آنها، و امنع حومتهم.
5- و پيوند دلها و هماهنگي و دوستي ميان سپاهيان، و الف جمعهم.
6- و تدبير امور ايشان، و دبر امرهم.
7- و تامين مستمر و پيدرپي آذوقهي ايشان، و واتر بين ميرهم.
8- و به تنهايي، کارگزاري نمودن سختيهايشان، و توحد بکفايه مونهم.
9- و ياري کردن ايشان براي رسيدن به پيروزي، و اعضدهم بالنصر.
10- و نيرو دادن به آنها به وسيلهي صبر، و اعنهم بالصبر.
11- و اعطاي دقت نظر به ايشان (در مقابل مکر و حيله دشمنان)، و الطف لهم في المکر.
12- و آشنا کردن آنها به آنچه (از فنون و تدابير جنگي و امور دين و دنيا) که نميدانند، و عرفهم ما يجهلون.
13- و بصيرت دادن به سپاهيان به آنچه (مکر و فريب دشمنان) که نميبينند، و بصرهم ما لا يبصرون.
ادامه دارد ....
#محتواي_دعا_بیست_هفتم
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
# محتواي_دعا
دعای #بیست_هفتم
قسمت دوم
آنگاه در فراز ديگر دعا براي هر يک از سپاهيان اسلام درخواستهاي زير را از خداوند بيان ميفرمايد:
1- فلقه اليسر، و هيئي له الامر، پس او را آساني پيش آور و کار را برايش مهيا ساز.
2- و توله بالنجح، و پيروزي را برايش عهدهدار شو.
3- و تخير له الاصحاب، و بهترين ياران را براي او برگزين.
4- و استقوله الظهر، و به آنچه نيازمند است ياريش کن.
5- و اسبغ عليه في النفقه، و جيرهاش را سرشار گردان.
6- و متعه بالنشاط، و او را به نشاط و خرمي بهرهمند ساز.
7- و اطف عنه حراره الشوق، و گرمي آرزو را از او فرونشان.
8- و اجره من غم الوحشه، و او را از اندوه تنهائي برهان.
9- و انسه ذکر الاهل و الولد، و ياد زن و فرزند را فراموشش ساز.
10- و اثر له حسن النيه، و او را به حسن نيت راهنمائي کن.
11- و توله بالعافيه، و عافيت و تندرستي را برايش عهدهدار شو.
12- و اصحبه السلامه، و سلامتي و رهائي از بلاها را همراهش گردان.
13- و اعفه من الجبن، و او را از ترس و سستدلي دور ساز.
14- و الهمه الجراه، و جرات و دليري در دلش بيفکن.
15- و ارزقه الشده، و نيرومندي روزيش نما.
16- و ايده بالنصره، و با کمک و ياري (خود) او را ياري فرما.
17- و علمه السير و السنن، و راهها (احکام جهاد) و روشها را به او بياموز (سيرتها و سنتها را به او ياد بده).
18- و سدده في الحکم، و در حکم کردن راه درست را به او بنما.
19- و اعزل عنه الرياء، و ريا و خودنمايي را از او دور کن.
20- و خلصه من السمعه، و او را از انجام کاري براي اينکه مردم بشنوند رها کن.
21- و اجعل فکره و ذکره و ظعنه و اقامته فيک و لک، و انديشه و ياد و سفر کردن و ماندنش را در راه خود و براي (به دست آوردن رضا و خشنودي) خودت قرار بده.
ادامه دارد ....
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
# محتواي_دعا
دعای #بیست_هفتم
قسمت سوم
سپس امام (ع) براي سپاهيان اسلام آن هنگام که با دشمن روبرو ميشوند دعا کرده و ميفرمايد:
1- فقللهم في عينه، آنها را (دشمنان را) در پيش چشمش اندک نما.
2- و صغر شانهم في قلبه، و مقام (دشمنان) را در دلش کوچک ساز.
3- و ادل له منهم، و او را بر آنان (دشمنان) پيروز گردان.
4- و لا تدلهم منه، و دشمنان را بر او چيره مگردان.
و در بخش ديگر دعا، امام (ع) براي افراد پشت جبهه دعا ميکند، يعني براي کساني که با صرف مال و امکانات خود جبههي اسلام را ياري ميکنند، به ياري خانوادهي سپاهيان اسلام ميروند، يا در تامين وسايل مورد نياز جبهه همکاري ميکنند، يا در راه تقويت جبههي اسلام تبليغ کرده، ديگران را به پيوستن به سپاه اسلام ترغيب مينمايند. و يا براي پيروزي سپاه اسلام دعا ميکنند...
امام (ع) براي تمامي اين افراد که به نوعي به جبهه اسلام کمک ميکنند از خداوند ميخواهد که اجر و پاداش سپاهيان اسلام در جبهه را عنايت بفرمايد. و در خاتمه بر محمد (ص) و آل طاهرينش درود ميفرستد.
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️سه تن که در عبادت پاهايشان ورم کرد!!!!
⏺از خاندان پيامبر اکرم صلي الله عليه و اله سه تن از کثرت نماز و عبادت ( #نماز_شب ) پاهايشان ورم کرد:
1️⃣اول آنان: وجود مقدس پيامبر اکرم صلي الله عليه و اله، آن قدر شبها قيام به عبادت و نماز کرد که پاهايش ورم کرد آيهي کريمه نازل شد (طه ما أنزلناه عليک القرآن لتشقي) اي پيامبر ما قرآن را فرو نفرستاديم که اين قدر خود را به مشقت و زحمت اندازي.
2️⃣دوم: ملکه ي اسلام بانوي دو جهان حضرت زهرا عليهاالسلام است که «قامت في محرابها حتي تورمت قدماها» آن قدر در محراب عبادت ايستاد که پاهايش ورم کرد به طوري که خداوند متعال خطاب به فرشتگان آسمان کرد و فرمود: «انظروا يا ملائکتي إلي أمتي فاطمة کيف ترتعد فرائصها من خيفتي» آهاي فرشتگان من نگاه کنيد به کنيز من فاطمه که چگونه از خوف من بندهاي بدنش به هم ميخورد و صدا ميدهد.
3️⃣سوم: حضرت #زين_العابدين عليه السلام آن قدر به پا ايستاد که پاهاي مبارک ورم کرد که فاطمه دختر امام حسن عليه السلام همسر آن حضرت به جابر گفت: به حضرت عرض کن قدري عبادت را تخفيف دهد ميترسم جانش در خطر باشد
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1399-04-16--doa-35-jalase-03--sahife-263-32k.mp3
17.89M
🔆سلسله جلسات #شرح_صحیفه_سجادیه
🌺 #شرح دعای #سی_پنج
🔹 مورخ 99.4.16 جلسه 3
👤 حجهالاسلام #حاج_علی_اکبری
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔅 نماز توبه
#یکشنبه های ماه #ذیقعده
❤️یاعزیز یاغفار اغفرلی ذنوبی وذنوب جمیع المومنین والمومنات فانه لایغفرالذنوب الا انت
◀️روزیکشنبه ذی القعده را روز آشتی با خالق و دعا بر مخلوق می شود نامید. حق تعالی پنج فرشته مقرب خود را می فرستد تا در عالم ندا کنند و وعدها دهند که آخرین فرشته جناب جبرییل است.
آیا باز هم معطلی؟ منتظری خودش بیاید؟ تو یک قدم سوی او برو، بدان که او دَه قدم سوی تو خواهد آمد که مجملش را در مفاتیح و مفصلش را در مراقبات و اقبال سید میتوانی ببینی؛ غسل و نماز مخصوص و استغفار و دعای آمرزش برای خود و مؤمنین ...
التماس دعای فراوان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_481
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #یکشنبه
👉🏻 1da.ir/tYO2Vq
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
أتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خود را [در ارتباط با نیکی] فراموش می کنید؟
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔴أتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خود را [در ارتباط با نیکی] فراموش می کنید؟ در حالی که کتاب [تورات را که با شدت به نیکی دعوتتان کرده] می خوانید. آیا [به وضع زیان بار و خطرناک خود] نمی اندیشید؟ بقره 44
🔴دانشمندان يهود، قبل از بعثت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله، مردم را به ايمان آوردن به آن حضرت دعوت مىكردند و بشارت ظهور حضرت را مىدادند، امّا هنگام ظهور، خودشان ايمان نياوردند و حتّى بعضى از آنان به بستگان خود كه اسلام آورده بودند، توصيه مىكردند كه مسلمان بمانند، ولى خودشان اسلام نمىآوردند.
در روايات آمده است: دانشمندى كه ديگران را به بهشت دعوت كند، ولى خودش اهل جهنّم باشد، بزرگترين وسختترين حسرتها را خواهد داشت.
حقّ تلاوت، عمل است. امام صادق عليه السلام فرمود: «كونوا دعاة النّاس باعمالكم و لاتكونوا دعاةً بالسنتكم» «3» با اعمال خودتان مردم را دعوت كنيد، نه تنها با گفتار.
از حضرت على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: سوگند كه من شما را به كارى دعوت نمىكنم، مگر آنكه خودم پيشگام باشم و از كارى نهى نمىكنم مگر آنكه خودم قبل از شما آن را ترك كرده باشم.
همچنين آن حضرت فرمود: هر كس خود را امام ديگران قرار داد، ابتدا بايد به تعليم خود بپردازد.
امام كاظم عليه السلام فرمودهاند: «طوبى للعلماء بالفعل و ويل للعلماء بالقول» درود بر عالمانى كه به گفته خود عمل مىكنند و واى بر عالمانى كه فقط حرف مىزنند.
👤استاد #قرائتی
✳️ واعظان کاین جلوه در محراب و منبر میکنند
چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند
مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس
توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند
گوییا باور نمیدارند روز داوری
کاین همه قلب و دغل در کار داور میکنند
یا رب این نودولتان را با خر خودشان نشان
کاین همه ناز از غلام ترک و استر میکنند
ای گدای خانقه برجه که در دیر مغان
میدهند آبی که دلها را توانگر میکنند
حسن بیپایان او چندان که عاشق میکشد
زمره دیگر به عشق از غیب سر بر میکنند
بر در میخانه عشق ای ملک تسبیح گوی
کاندر آن جا طینت آدم مخمر میکنند
صبحدم از عرش میآمد خروشی عقل گفت
قدسیان گویی که شعر #حافظ از بر میکنند
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_199
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#هزار_قانون_زندگی
از #مثنوی_معنوی
قانون 11
دانه ها چون در زمین پنهان شود
سرّ آن سرسبزیِ بستان شود
سرسبزی و شادابی و بار دادن باغ و بوستان ها از آنجا ظاهر می شود که پیش از آن دانه ها و بذرهایی در دل خاک پنهان گشته است و چون کتمان راز کرده اند، اینگونه رازشان آشکار گردیده و در چهره بستان های زیبا به مطلوب خود دست یافته اند و از آفات علنی کردن اسرار مصون مانده اند. مولانا در مثال دیگری این موضوع را روشنتر می سازد:
زر و نقره گر نبودندی نهان
پرورش کی یافتندی زیرکان
طلا و نقره و سایر فلزات گرانقیمت چنانچه سرّ پوشی نمی کردند و در زیرزمین پنهان نمی شدند هرگز پرورش نمی یافتند و ارزش آنها آشکار نمی شد.
هان و هان این راز را با کس مگو
گرچه از تو شه کند بس جستجو
#مولوی #مثنوی_معنوی_6
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_163
دعای #بیست_هشتم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در ترس از خدا "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_164
دعای #بیست_هشتم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در ترس از خدا "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هشتم_10
دعای سیدالساجدین (ع ) در ترس از خدا :
🔹لكَ - يَا إِلَهِى - وَحْدَانِيَّةُ الْعَدَدِ، وَ مَلَكَةُ الْقُدْرَةِ الصَّمَدِ، وَ فَضِيلَةُ الْحَوْلِ وَ الْقُوَّةِ، وَ دَرَجَةُ الْعُلُوِّ وَ الرِّفْعَةِ🔹
🔸يگانگى خاص تو است و قدرت و كمال مطلق از آن تو، توانايى و نيرو تو راست و بس و بلندى و رفعت شاءن توست🔸
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هشتم_11
دعای سیدالساجدین (ع ) در ترس از خدا :
🔹و مَنْ سِوَاكَ مَرْحُومٌ فِى عُمُرِهِ، مَغْلُوبٌ عَلَى أَمْرِهِ، مَقْهُورٌ عَلَى شَأْنِهِ، مُخْتَلِفُ الْحَالاتِ، مُتَنَقِّلٌ فِى الصِّفَاتِ🔹
🔸ديگران تا باشند نيازمند رحمت تو باشند، ناتوان در هر كار و بيچاره در هر حال، پيوسته از حالى به حال دگردند و از صفتى به صفتى روند🔸
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هشتم_12
فراز پایانی
دعای سیدالساجدین (ع ) در ترس از خدا:
🔹فتَعَالَيْتَ عَنِ الْأَشْبَاهِ وَ الْأَضْدَادِ، وَ تَكَبَّرْتَ عَنِ الْأَمْثَالِ وَ الْأَنْدَادِ، فَسُبْحَانَكَ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ🔹
🔸خدايا! بالاترى از آن كه تو را مانندى يا دشمنى بود و بزرگترى از آن كه همتا و همسرى داشته باشى، پاكى تو و معبودى سزاى پرستش غير تو نيست🔸
#بیست_هشتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_44
◀️ خوشا به حال اینان ...
وَ قَالَ (علیه السلام): طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ، وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ، وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ، وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ.
خوشا به حال كسى كه به ياد معاد باشد، براى حسابرسى قيامت كار كند، با #کفاف و #قناعت زندگى كند، و از خدا راضى باشد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ خوشا به حال چنين كسان
📋 امام(علیه السلام) در این گفتار پرمعناى خود به چهار جمله اشاره مى کند و آن را مایه خوشبختى انسان مى داند که جمله سوم و چهارم آن با حکمت 43 مشترک است.
در جمله اول و دوم مى فرماید: «خوشا به حال کسى که (پیوسته) به یاد معاد باشد و براى روز حساب عمل کند»; (طُوبَى لِمَنْ ذَکَرَ الْمَعَادَ، وَعَمِلَ لِلْحِسَابِ).
هنگامى که واژه معاد گفته مى شود دنیایى در برابر انسان مجسم مى گردد که در آن موازین سنجش اعمال برپاست و نامه هاى اعمال به دست افراد است; گروهى (نیکوکاران) به دست راست و گروهى (بدکاران) به دست چپ; همان نامه عملى که «(لاَ یُغَادِرُ صَغِیرَةً وَلاَ کَبِیرَةً إِلاّ أَحْصَاهَا); هیچ عمل کوچک و بزرگى از صاحب آن سر نزده مگر این که در آن احصا شده است» همه از سرنوشت خود نگرانند و اضطراب بر همه حاکم است. تمام اعضاى بدن انسان در آن دادگاه بزرگ گواه بر اعمال او هستند و نیازى به گواهى فرشتگان ثبت اعمال نیست، هرچند آنها نیز گواهى مى دهند.
آن کس که چنین دادگاهى را باور داشته باشد و به یاد آن بیفتد به یقین به سراغ گناه و ظلم و فساد نمى رود، زیرا چنین ایمانى انگیزه عمل است; عملى پاک و خالى از هرگونه آلودگى و اگر لغزشى از او سر زند به زودى توبه مى کند و به سراغ جبران مى رود. ممکن نیست ایمان به چیزى در دل انسان راسخ باشد و عملى هماهنگ آن انجام ندهد.
در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در کتاب شریف کافى آمده است که شخصى از او سؤال کرد «أَلاَ تُخْبِرُنِى عَنِ الاِْیمَانِ أَقَوْلٌ هُوَ وَعَمَلٌ أَمْ قَوْلٌ بِلاَ عَمَل; عرض کرد آیا به من خبر نمى دهى که ایمان اعتقاد و عمل هر دو است یا فقط اعتقاد است» امام در پاسخ فرمود: «الاِْیمَانُ عَمَلٌ کُلُّهُ وَالْقَوْلُ بَعْضُ ذَلِکَ الْعَمَلِ; تمام ایمان عمل است و ایمان بعضى از آن عمل است. (اشاره به این که رکن اصلى ایمان عمل است)».
آن گاه در سومین و چهارمین جمله مى فرماید: «به مقدار کفایت قانع گردد و از خدا راضى باشد»; (وَقَنِعَ بِالْکَفَافِ، وَرَضِیَ عَنِ اللَّهِ).
منظور از قانع بودن به مقدار کفایت این است که حداقل لازم زندگى را داشته باشد، زیرا بالاتر از آن خالى از مسئولیت نیست و کمتر از آن خالى از ذلت.
قانع بودن به مقدار کفایت به قدرى اهمیت دارد که در حدیث معروفى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده که با یارانش از بیابانى مى گذشت، ساربانى در آنجا بود، حضرت براى رفع عطش یا براى نیاز به غذا مقدارى شیر از او طلب کردند (البته در برابر وجه) و او بخل ورزید و گفت: آنچه از شیر در پستان و یا در ظرف هاست همه براى صبحانه و شام قبیله است و به دیگرى نمى رسد. پیامبر در حق او دعا کرد: خداوندا مال و فرزندانش را افزایش ده. بعدا به چوپان دیگرى رسید و همین درخواست را نمود. چوپان نه تنها شیرى را که در ظرف داشت بلکه آنچه در پستان گوسفند بود را نیز دوشید و به عنوان هدیه، با احترام به نزد پیامبر آورد و به آن حضرت تقدیم کرد. پیغمبر در حق او نیز دعا کرد; ولى چنین عرضه داشت: «اللّهُمَّ ارْزُقْهُ الْکَفافِ; خداوندا به حد کفاف به او مرحمت کن» بعضى از یاران تعجب کردند که چگونه در حق آن بخیل پیغمبر اکرم دعاى فزونى مال و فرزند کرد ولى درباره این مؤمن سخاوتمند دعایى کمتر از آن فرمود. از این مطلب سؤال کردند و پیامبر در جواب فرمود: «إِنَّ مَا قَلَّ وَکَفَى خَیْرٌ مِمَّا کَثُرَ وَأَلْهَى; مقدار کم که براى زندگانى انسان کافى باشد بهتر از مقدار فراوانى است که آدمى را از خدا غافل سازد».
منظور از رضایت پروردگار که در سخن پربار بالا به آن اشاره شده همان رضایت از مقدارات خداست چه مطابق میل انسان باشد و چه بر خلاف میل او همان گونه که در حدیثى از امام صادق مى خوانیم: «رَأْسُ طَاعَةِ اللَّهِ الصَّبْرُ وَالرِّضَا عَنِ اللَّهِ فِیمَا أَحَبَّ الْعَبْدُ أَوْ کَرِهَ وَلاَ یَرْضَى عَبْدٌ عَنِ اللَّهِ فِیمَا أَحَبَّ أَوْ کَرِهَ إِلاَّ کَانَ خَیْراً لَهُ فِیمَا أَحَبَّ أَوْ کَرِهَ; برترین طاعت الهى صبر و شکیبایى و رضایت و خشنودى از خداست; چه در امورى که بنده او دوست دارد یا دوست ندارد و هیچ بنده اى از مقدرات الهى در آنچه دوست دارد یا دوست ندارد راضى نمى شود مگر این که در هر دو صورت خیر اوست»
#نهج_البلاغه_حكمت_44
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2