#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_10
بلندمرتبه
وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الدَّانِي فِي عُلُوِّهِ، وَ الْعَالِي فِي دُنُوِّهِ.
و تويى خدايى كه جز تو معبودى نيست. با وجود بلندى خودْ نزديك، و با وجود نزديكى خودْ بلندى.
بلندمرتبه بودنش، او را از مخلوقات دور نمىكند و نزديكى او با مخلوقات، او را با مخلوقات مساوى نمىگرداند. چرا كه بلند مرتبگى و نزديكىاش بر حسب مكان نيست. چون خداوند در قالب مكان نمىگنجد و بلندمرتبه بودنش بخاطر والايى اوست و نزديكى او با مخلوقات، بر اساس احاطه علم خدا به مخلوق است.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_11
كبريايى
وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، ذُو الْبَهَاءِ وَ الْمَجْدِ، وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْحَمْدِ.
و تويى خدايى كه جز تو معبودى نيست. داراى زيبايى و ارجمندى و بزرگوارى و ستايشى.
«الْمَجْد»: عبارت است از جود و بخشش فراوان خدا و بزرگى و ارجمندىِ جلال او.
«الْكِبْرِيَاء»: عبارت است از بزرگوارى و بزرگ منشى كه مانع از هر گونه فرمانبردارى و اطاعت از غير است. لذا كبريايى صفتى است كه فقط شايسته مقام الهى است.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_12
ابتدائيت
وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الَّذِي أَنْشَأْتَ الْأَشْيَاءَ مِنْ غَيْرِ سِنْخٍ، وَ صَوَّرْتَ مَا صَوَّرْتَ مِنْ غَيْرِ مِثَالٍ، وَ ابْتَدَعْتَ الْمُبْتَدَعَاتِ بِلَا احْتِذَاءٍ،
و تويى خدايى كه جز تو معبودى نيست. تويى كه اشيا را بدون هيچ اصلى آفريدى و صورتها را بدون نمونه نگاشتى و نوپيداها را بدون پيروى (از الگويى) پديد آوردى.
«سِنْخ»: به معناى اصل، پايه، مايه و بن است و عبارت است از مايه اوّليه شىء.
«الْمُبْتَدَعَات»: عبارتند از چيزهايى كه قبلاً هيچ مادّهايى از آن وجود نداشته و مسبوق به ماده نباشد. همچون جواهر مجرده.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#اسم_اعظم_از_نظر_امام_خمینی(ره)
#چهل_هفت #اسماء_الله #اسم_اعظم #امام_خمینی ره
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#اسم_اعظم_از_نظر_امام_خمینی(ره) 1
🔴 #اسم_اعظم خداوند چیست؟
متکلمان و عارفان بحث های فراوانی را پیرامون حقیقت اسم اعظم داشتهاند. امام خمینی(س) نیز به طور مفصل، به بررسی معنا و مفهوم اسم اعظم می پردازد و آن را اسمی می داند «که واجد همه کمالات الهی است به طور ناقص» با این وجود، این اسم نسبت به سایر اسماء و موجودات دیگر بهره ای بیشتر و کامل تر از کمالات الهی دارد. درواقع همه موجودات به میزان سعه وجودی خودشان از این کمالات بهره منداند. ( تفسیر سوره حمد، ص 100). به نظر میرسد که امام به این دلیل اسم اعظم را به طور ناقص واجد کمالات الهی میداند که میخواهد آن را پائینتر از غیب الغیوب بنشاند. مگر نه این که غیب الغیوب واجد همه کمالات الهی است؟
🔴 اسم اعظم از نظر تکوین و تشریع
امام خمینی از دو جنبه تکوین و تشریع به بررسی حقیقت اسم اعظم میپردازد. به لحاظ تکوینی، اسم اعظم دارای مراتب و درجات مختلفی است و میتوان برای آن چهار اعتبار در نظر گرفت: حقیقت غیبی، مقام الوهیت، مقام اعیان ثابته ومقام اعیان خارجی. به لحاظ تشریعی اما، اسم اعظم تنها در مقام وجود لفظی مورد بررسی قرار میگیرد. در ادامه، حقیقت اسم اعظم را در هر یک از این مقامات مورد بررسی قرار خواهیم داد.
👈 ادامه دارد ....
#چهل_هفت #اسماء_الله #امام_خمینی ره
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#اسم_اعظم_از_نظر_امام_خمینی(ره) 2
🔴 کدام یک از پیامبران اسم اعظم را می دانست؟
حقیقت اسم اعظم به حسب حقیقت غیبی: در این مقام، اسم اعظم همان اسمی است که تنها مختص خداوند است و جز او هیچ کسی نمیتواند آن را مورد شهود و ادراک قرار دهد. بر اساس روایات وارده، اسم اعظم دارای هفتاد و سه حرف است و هر یک از پیامبران الهی به کشف و ادراک تعدادی از این حروف توفیق یافتهاند. چنان که عیسی بن مریم دو حرف، موسی بن عمران چهار حرف، آدم بیست و پنج حرف، ابراهیم هشت حرف و نوح پانزده حرف از اسم اعظم را آموخته بودند. در میان پیامبران، تنها محمد(ص) توانسته بود که هفتاد و دو حرف از این اسم را دریابد. اما حرف هفتاد و سوم را حتی پیامبر(ص) نیز درنمییابد چرا که این حرف تنها مختص خداوند است و به کس دیگری اختصاص پیدا نکرده است.(شرح دعای سحر، صص 111 و 112)
به نظر میرسد که اسم اعظم در این مقام قابل تطبیق با اسم مستأثری است که به اعتقاد امام از اسماء نیست و دارای هیچ ظهور و مظهری نیست. شاید هم اشاره به غیب الغیوب باشد.
🔴 اسم الله اسم اعظم خداوند
حقیقت اسم اعظم به حسب مقام الوهیت: در این مقام، اسم اعظم همان اسمی است که جامع همة اسماء الهی است و بر همة اسماء حکومت دارد. این اسم، به حسب ذات، بر همة مراتب دیگر تقدم دارد و همة اسماء مظاهر اویند. تجلّی این اسم به تمام حقیقت خود تنها برای دو کس ممکن است: خودش و کسی که مظهر تام او گردیده باشد. پس تنها حقیقت محمدیه و اولیاء خدا که در روحانیت با آن حضرت متحدند، میتوانند مجلای این تجلّی باشند(همان، ص 113)
چنان که پیشتر گفتیم، به اعتقاد امام حقیقت وجود برای ظهور و تجلّی، نیازمند خلیفه ای بود که بتواند واسطه ی فیض رسانی میان او و اسماء و صفات الهی گردد و به اعتقاد وی، این خلیفه همان فیض اقدس بود. اما اولین تعینی که از این فیض اقدس کسب فیض نمود اسم اعظم الله بود. از آن جا که تعین اول، جامع همه ی تعینات و ظهورات دیگر است پس اسم الله نیز واجد همه اسماء و صفات دیگر می باشد. درواقع، هیچ یک از اسماء و صفات الهی توان ارتباط با فیض اقدس را نداشتند مگر توسط اسم اعظم الله. به واسطه این اسم بود که سایر اسماء الهی پدید آمدند( مصباح الهدایه، ص 17)
👈 ادامه دارد ....
#چهل_هفت #اسماء_الله #امام_خمینی ره
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#اسم_اعظم_از_نظر_امام_خمینی(ره) 3
🔴 انسان کامل اسم اعظم است
حقیقت اسم اعظم به حسب مقام اعیان ثابته: در این مقام، اسم اعظم عبارت است از انسان کامل. انسان کامل خلیفه اسم اعظم الهی در همه عوالم است. او همان حقیقت محمدیهای است که عین ثابتش در حضرت واحدیت، با اسم اعظم الله متحد است و همه اسماء الهی و همه اعیان ثابته دیگر از تجلّیات آن اند. به واسطه این انسان کامل است که عوالم جبروت، ملکوت و ناسوت ظهور پیدا کردهاند( شرح دعای سحر، ص 114-113)
🔴 محمد ابن عبدالله اسم اعظم خداوند
حقیقت اسم اعظم به حسب مقام فعل: اسم اعظم در این مقام، ظهور مشیت بی تعین الهی است که در وجود مقدس محمد بن عبدالله(ص) محقق شده است. این وجود مقدس، از عالم علم الهی برای نجات زندانیانِ عالم طبیعت آمده است و همه مراتب وجود در نهاد اوست( همان، ص 114) درباره این حضرت مشیت در آینده بیشتر سخن خواهیم گفت.
حقیقت اسم اعظم به حسب مقام لفظ: به اعتقاد امام، حقیقت اسم اعظم را، به حسب لفظ و عبارت، تنها اولیاء و علمای راسخین میدانند و دیگران از درک آن ناتوانند. درواقع، «آن چه که در کتاب های عرفا و مشایخ از حروف اسم اعظم و یا کلمات آن نوشته شده یا از روایات صحیح گرفته شده است و یا در اثر کشف و ریاضتی است که به هنگام فراغ و انصراف از دنیا که دار وحشت و ظلمت است، برای آنان روی داده است.»(همان، ص 123)
👈 ادامه دارد ....
#چهل_هفت #اسماء_الله #امام_خمینی ره
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#اسم_اعظم_از_نظر_امام_خمینی(ره) 4
🔴 اسماء جمال و اسماء جلال
در یک تقسیم بندی دیگر، اسماء خداوند را به اسماء جمال و اسماء جلال تقسیم کرده اند. اسماء جمال بیانگر لطف و رحمت پروردگارند و اسماء جلال منشأ قهر و غضب وی. سخن زیبای شبستری را به یاد میآوریم که:
تجلّی گه جمال و گه جلال است
رخ و زلف آن معانی را مثال است
به اعتقاد امام خمینی، نخستین ظهور اسم اعظم الله، به اعتبارجامع جمیع اسماء و صفات بودن، مقام رحمانیت و رحیمیت ذاتی است. به همین دلیل دو اسم رحمن و رحیم، که از اسماء جمالند، بر همه ی اسماء شمول و عمومیت دارند و سبب شدهاند که «سبقت رحمته غضبه». درواقع بعد از اسماء جمال الهی است که اسماء جلال الهی ظهور پیدا میکنند. ( مصباح الهدایه، ص 18).
اما چه چیز سبب میشود که اسمی را جمالی و اسم دیگر را جلالی بخوانیم؟ به اعتقاد امام، آن چه که باعث میشود اسمی، جمالی باشد، ظهور آن اسم است. باید توجه داشت که در دل هر اسم جمال، اسمی جلالی و در دل هر اسم جلال، اسمی جمالی نهفته است. ( شرح دعای سحر، ص 54). امام در این باره چنین میگوید: «این که گفتیم فلان اسم از اسماء جلال و فلان اسم از اسماء جمال است و این اسم رحیم و رحمان است و دیگر اسم قهار و جبار است به این اعتبار است که هر یک از این اسماء در آن چه به او اختصاص داشته است ظهور نموده. پس در اسم «الرحیم» رحمت ظاهر است و غضب باطن و در اسم جمال، جمال ظاهر میباشد و جلال باطن و در اسم جلال به عکس آن.(مصباح الهدایه، ص 19- 20)
#چهل_هفت #اسماء_الله #امام_خمینی ره
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔴 امام صادق (علیه السلام) ، #اسم_اعظم و هلاکت استاندار مدينه
پس از آن كه داوود بن علىّ استاندار مدينه از طرف خليفه، مُعلّى بن خُنيس را احضار كرده و به قتل رسانيد، امام جعفر صادق عليه السلام با او قطع رابطه نمود و به مدّت يك ماه نزد او نرفت. روزى داوود بن علىّ، مامورى را فرستاد كه امام عليه السلام را نزد او ببرند؛ ولى حضرت قبول ننمود.
محمّد بن سنان گويد: در حضور امام جعفر صادق عليه السلام بودم و با عدّه اى از دوستان، نماز ظهر را به امامت آن حضرت مى خوانديم كه ناگهان پنج نفر مامور مسلّح وارد شدند و به امام صادق عليه السلام گفتند: والى مدينه دستور داده است تا شما را نزد او ببريم.
امام عليه السلام فرمود: اگر نيايم، چه مى كنيد؟ مامورين گفتند: والى دستور داده است كه چنانچه نيامديد، سر شما را جدا كنيم و نزد او ببريم.
حضرت فرمود: گمان نمى كنم بتوانيد فرزند رسول خدا صلى الله عليه و آله را به قتل رسانيد.
گفتند: ما نمى دانيم تو چه مى گوئى، ما فقط مطيع امر والى هستيم و دستور او را اجرا مى كنيم. حضرت فرمود: منصرف شويد و برويد، كه اين كار به صلاح شما نخواهد بود.
گفتند: به خدا سوگند، يا خودت و يا سرت را بايد ببريم.
امام عليه السلام چون آن ها را بر اين تصميم شوم جدّى ديد، دست هاى مبارك خويش را بر شانه ها نهاد؛ و پس از لحظه اى، دست هايش را به سوى آسمان بلند نمود و دعائى خواند، كه فقط ما اين زمزمه را شنيديم: ((السّاعه، السّاعه ))؛ پس ناگهان سر و صداى عجيبى به گوش رسيد. در اين هنگام حضرت به مامورين حكومتى فرمود: هم اكنون رئيس شما هلاك شد؛ و اين داد و فرياد به جهت هلاكت او مى باشد؛ و مامورين با شينيدن اين سخنان از كار خويش منصرف شدند و رفتند.
بعد از رفتن مامورين، من به حضرت عرض كردم: مولايم! خداوند، ما را فداى تو گرداند، جريان چه بود؟
حضرت فرمود: او (داوود بن علىّ) دوست ما مُعلّى بن خُنيس را كشت؛ و به همين جهت، مدّتى است كه من نزد او نرفته ام بنابراين، او به واسطه افرادى پيام فرستاد كه من پيش او بروم ؛ ولى من نپذيرفتم تا آن كه اين افراد را فرستاد تا مرا به قتل برسانند.
و چون من، خداى متعال را با اسم اعظم دعا كردم تا او را نابود گرداند، خداوند نيز ملكى را فرستاد و او را به هلاكت رسانيد.
✍️ بحارالا نوار: ج 47، ص 67، ح 9، به نقل از بصائرالدّرجات : ج 5، ص 58.
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ آیات حاوی #اسم_اعظم
سيد اجل سيد عليخان شيرازى رضوان الله عليه در كتاب الكلم الطيّب نقل فرموده كه اسم اعظم خداى تعالى آن است كه افتتاح او «الله» و اختتام او «هُوَ» است و حروفش نقطه ندارد «و لا تَتغيَّر قراءَتُه؛ أُعرِبَ أم لَم يُعرَب» (معنی: خواندنش تغییر نمی یابد؛ چه آن حروف زیر و بر داشته باشند یا نداشته باشند)
و اين در قرآن مجيد در پنج آيه مباركه از پنج سوره است بقرة و آل عمران و نساء و طه و تغابن آمده است
شيخ مغربى گفته هر كه اين پنج آيه مباركه را ورد خود قرار دهد و هر روز يازده مرتبه بخواند هر آينه آسان شود براى او هر مهمى از كلى و جزئى بزودى إن شاء الله تعالى و آن آيه اين است:
🔴 اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ تا آخر آية الكرسى (سوره البقره، آیات 255-257)
🔴 اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ أَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ مِنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ أَنْزَلَ الْفُرْقَانَ (سوره آل عمران، آیات 2-3 )
🔴 اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لاَ رَيْبَ فِيهِ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثاً ( سوره النساء، آیه 87. )
🔴 اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى ( سوره طه، آیه 8. )
🔴 اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ( سوره التغابن، آیه 13 )
✍️ مفاتیح الجنان
#چهل_هفت #اسماء_الله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ پیام #مقام_معظم_رهبری در پی درگذشت آیت الله #مصباح_یزدی
🔴 با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه علمیه و حوزهی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربیت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابی در همه میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کمنظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.
اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مقام_معظم_رهبری در بیانات آیت الله #مصباح_یزدی
https://www.aparat.com/v/MAO2z
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
نماز #مقام_معظم_رهبری بر پیکر آیت الله #مصباح_یزدی
🔴نمازش غریبانه بود اما چه چیزی بهتر ازینکه آقا ۳بار برایش شهادت داد:
اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ هرچه کنی بکن، مکن
ترک من ای نگار من...
🔸از خدا بخواهیم عشق به حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) را از دل ما بر ندارد؛ این به همه چیز می ارزد.
هر چی از دست مون بره، تا این عشق باقیست ما ضرر نکردیم...
👤ایت الله #مصباح_یزدی
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔅هرکسی که لیاقت محبت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را داشته باشد،آن حضرت روزی به فریادش خواهید رسید...
👤ایت الله #مصباح_یزدی
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_175
◀️ راه زدودن #ترس
🔴 و قَالَ (علیه السلام) : إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ، فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنه.
هنگامى كه از چيزى مى ترسى، خود را در آن بيفكن، زيرا گاهى ترسيدن از چيزى، از خود آن سخت تر است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ راه زدودن ترس و وحشت:
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به نكته حكيمانه مهمى در مقابله با مشكلات اشاره كرده مى فرمايد: «هنگامى كه از چيزى (زياد) مى ترسى خود را در آن بيفكن، چرا كه سختى پرهيز از آن از آنچه مى ترسى بيشتر است»; (إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ، فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ).
بارها اين مطلب تجربه شده است كه انسان هنگامى كه از چيزى مى ترسد پيوسته در اضطراب و پريشانى و ناراحتى است; اما هنگامى كه انسان خود را در آن مى افكند مى بيند بسيار راحت تر از آن بود كه فكر مى كرد. دليل اين مشكل روانى روشن است، زيرا اولاً تا انسان وارد چيزى نشده پيوسته در پريشانى و وحشت به سر مى برد و اى بسا روزها و هفته ها اين درد و رنج ادامه يابد; اما هنگامى كه خود را در آن افكند ممكن است در چند دقيقه پايان يابد. ثانياً تا انسان به سراغ مطلبى كه از آن مى ترسد نرود احتمالات گوناگون مى دهد كه بسيارى از آن احتمالات بيش از واقعيتى است كه در آن امر مخوف وجود دارد. به همين دليل درد و رنج انسان افزايش مى يابد. ازاين رو بعضى از علماى اخلاق در كتب اخلاقى براى درمان رذيله ترس پيشنهاد مى كنند انسان در صحنه هاى رعب آور وارد شود; مثلاً بعضى از خوردن دارو يا تزريق آمپول وحشت دارند; اما هنگامى كه چند بار تكرار مى شود وحشت آنها به كلى فرو مى ريزد. يكى از فلسفه هاى انواع تمرين و رزمايش هاى نظامى زدودن آثار ترس از جنگ از دل هاى سربازان و افسران و فرماندهان است.
سعدى در گلستان خود داستان زيبايى در اين زمينه نقل مى كند. مى گويد: پادشاهى با غلامى عجمى در كشتى نشست، و غلام هرگز دريا نديده بود و محنت كشتى نيازموده. گريه و زارى در نهاد و لرزه بر اندامش افتاد. چندان كه ملاطفت كردند آرام نمى گرفت و عيش مَلِك از او منغّص بود چاره ندانستند. حكيمى در آن كشتى بود مَلِك را گفت: اگر فرمان دهى من او را به طريقى خاموش گردانم. گفت: غايت لطف و كرم باشد. بفرمود تا غلام را به دريا انداختند. بارى چند غوطه خورد، مويش گرفتند و پيش كشتى آوردند و به دو دست در سكان كشتى آويخت. چون برآمد به گوشه اى بنشست و آرام يافت. مَلِك را عجب آمد پرسيد: در اين چه حكمت بود؟ گفت: از اول محنت غرقه شدن ناچشيده بود و قدر سلامت كشتى نمى دانست. قدر عافيت كسى دارد كه به مصيبتى گرفتار آيد.
بسيار مى شود كه انسان به علت اين گونه وحشت ها به سراغ كارهاى مهم نمى رود و در واقع مانع بزرگى بر سر راه كارهاى بزرگ مى شود.
به گفته مرحوم كمره اى در منهاج البراعة بسيارى از مكتشفان و محققان جهان با عمل به اين دستور به افتخارات بزرگى نائل شده اند; آنها در درون جنگل ها و صحراهاى آفريقا و بيابان هاى پراكنده وارد مى شوند و به سير درياها مى پردازند و به درون جزاير دوردست نفوذ مى كنند و از اين طريق هم ثروت فراوانى به دست مى آورند و هم شهرت جهانى كسب مى كنند. افزون بر اين به علم و دانش بشرى خدمات قابل ملاحظه اى مى شود. سپس اين سخن حكيمانه را در قالب شعرى بيان مى كند:
چو ترسى ز امرى بينداز خويش *** در آن و بپيراى تشويش خويش
دو دل بودن و خود نگه داشتن *** بسى سخت تر مى كند قلب، ريش
در زبان عرب ضرب المثل هاى جالبى در اين زمينه ديده مى شود; از جمله: «أُمُّ الْمَقْتُولِ تَنامُ وَأُمُّ الْمُهَدَّدِ لاتَنامُ; مادر مقتول به خواب مى رود; ولى مادر كسى كه تهديد به قتل شده به خواب نمى رود».
ولى به هر حال اين سخن بدان معنا نيست كه انسان بى مطالعه خود را به خطر بيفكند، بلكه به مواردى مربوط است كه انسان ترس بيجا به چيزى دارد و همين مانع پيشرفت برنامه هاى او مى شود. در اين گونه موارد بايد با مطالعه و مشورت وارد عمل شد تا ترس فرو ريزد و شجاعت اقدام به عمل حاصل شود. اين سخن را با شعرى از شاعر عرب پايان مى دهيم:
لَعَمْرُكَ مَا الْمَكْرُوهُ إلاَّ ارْتِقابُهُ
وَأعْظَمُ مِمّا حَلَّ ما يَتَوَقَعُ!
به جانت سوگند كه ناراحتى در زمانى است كه انسان انتظار امر ناراحت كننده اى را مى كشد و چه بسا اين ناراحتى از آنچه در انتظار اوست بيشتر است
#نهج_البلاغه_حكمت_175
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_46
الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُّلَقُواْ رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَ جِعُونَ
(خاشعان) كسانى هستند كه به (قیامت و) ملاقات (با حساب) پروردگارشان و بازگشت به او ایمان دارند.
🔴 خاشع، در نماز احساس ملاقات با خداوند را دارد. «الخاشعین الّذین یظنّون انّهم ملاقوا ربّهم»
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #یکشنبه
👉🏻 1da.ir/tYO2Vq
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ خیز تا از در میخانه گشادی طلبیم
به ره دوست نشینیم و مرادی طلبیم
زاد راه حرم وصل نداریم مگر
به گدایی ز در میکده زادی طلبیم
اشک آلوده ما گر چه روان است ولی
به رسالت سوی او پاک نهادی طلبیم
لذت داغ غمت بر دل ما باد حرام
اگر از جور غم عشق تو دادی طلبیم
نقطه خال تو بر لوح بصر نتوان زد
مگر از مردمک دیده مدادی طلبیم
عشوهای از لب شیرین تو دل خواست به جان
به شکرخنده لبت گفت مزادی طلبیم
تا بود نسخه عطری دل سودازده را
از خط غالیه سای تو سوادی طلبیم
چون غمت را نتوان یافت مگر در دل شاد
ما به امید غمت خاطر شادی طلبیم
بر در مدرسه تا چند نشینی #حافظ
خیز تا از در میخانه گشادی طلبیم
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_368
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ از معجزات حضرت امام زين العابدين عليه السلام دعای #سوم صحیفه سجادیه است که امام علیه السلام ، سخن از موجوداتى نورى و غيبى و ملكوتى به نام ملائكه است كه خداوند عزيز در كتب آسمانى و به خصوص در نزديك به نود آيه از قرآن مجيد خبر داده است.
استاد حسین #انصاریان
دعای #سوم
https://b2n.ir/sahife2_3
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_3
#دعا_سوم_1
✳️ #روایات_و_فرشتگان
«در هر صورت در قرآن مجيد از ملائكه فراوان ياد شده، آيات زيادى در قران درباره صفات، ويژگىها، مأموريّتها و وظايف فرشتگان سخن مىگويد، و در مطالب گذشته (#قرآن_و_فرشتگان ) ملاحظه كرديد كه قرآن مجيد ايمان به ملائكه را در رديف ايمان به خدا و انبيا و كتب آسمانى قرار داده است و اين دليل بر اهميّت بنيادى اين مسأله است.
بدون شك وجود فرشتگان كه معارف الهى از آن سخن گفته، از امور غيبيّهاى است كه براى اثبات آن با اين صفات و ويژگىها راهى جز ادلّه نقليّه كه قرآن و روايات است وجود ندارد و به حكم ايمان به غيب، آنها را بايد پذيرفت.
قرآن ويژگىهاى فرشتگان را چنين مىشمرد:
1- فرشتگان موجوداتى عاقل و با شعور و بندگان گرامى خدايند.
2- آنها سر بر فرمان خدا دارند و هرگز او را معصيت نمىكنند.
3- آنها وظايف مهم و بسيار متنوّعى از سوى خداوند بر عهده دارند: ) گروهى حاملان عرشند ، گروهى مدبّرات امرند. ، گروهى قابض ارواحند. ، گروهى مراقبان اعمال بشرند، گروهى حافظان انسان از خطرات و حوادثند. ، گروهى مأمور عذاب و مجازات اقوام سركشند. ، گروهى امدادگران الهى نسبت به مؤمنان در جنگها هستند. و بالأخره گروهى مبلّغان وحى و آورندگان كتب آسمانى براى انبيا مىباشند.
4- آنها پيوسته مشغول تسبيح و تقديس حقّند.
5- آنها گاه به صورت انسان در مىآيند و بر انبيا و حتّى غير انبيا ظاهر مىشوند.
6- از روايات اسلامى استفاده مىشود كه تعداد آنها به قدرى زياد است كه به هيچ وجه قابل مقايسه با انسان نيست، چنانكه در روايتى از حضرت صادق عليه السلام مىخوانيم هنگامى كه از آن حضرت پرسيدند: آيا عدد فرشتگان بيشترند يا انسانها؟ فرمود:
سوگند به خدايى كه جانم به دست اوست فرشتگان خدا در آسمانها بيشترند از عدد ذرّات خاكهاى زمين، و در آسمان جاى پايى نيست مگر اين كه در آنجا فرشتهاى تسبيح و تقديس خدا مىكند.
7- آنها نه خواب دارند، نه سستى و غفلت، چنانكه در حديثى از اميرالمؤمنين عليه السلام آمده:
فَلَيْسَ فيهِمْ فَتْرَةٌ، وَلا عِنْدَهُمْ غَفْلَةٌ، وَلا فيهِمْ مَعْصِيَةٌ، لايَغْشاهُمْ نَوْمُ الْعُيُونِ وَلاسَهْوُ الْعُقُولِ، وَلا فَتْرَةُ الْأبْدانِ، لَمْ يَسْكُنُوا الْأصْلابَ، وَلَمْ تَضُمَّهُمُ الْأرْحامُ.
در آنها نه سستى است و نه غفلت و نه عصيان، خواب بر آنها چيره نمىشود و عقل آنان گرفتار سهو و نسيان نمىگردد، بدنشان به سستى نمىگرايد و در صلب پدران و رحم مادران قرار نمىگيرند.
8- آنها مقامات مختلف و مراتب متفاوت دارند، بعضى هميشه در ركوعند و بعضى هميشه در سجود:
وَ ما مِنّا إلّالَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ* وَإنّا لَنَحْنُ الصّافُّونَ* وَإنّا لَنَحْنُ الْمُسَبِّحُونَ
و هيچ يك از ما فرشتگان نيست مگر اين كه براى او مقامى معين است.* و همانا ما [براى اجراى فرمان خدا] صف بستگانيم.* و ما خود تسبيح كنندگانيم.
آنچه در اين مقام مهم است اين است كه: ما فرشتگان را به اوصافى كه قرآن و روايات مسلّم اسلامى توصيف كرده بشناسيم و آنها را صنف عظيمى از موجودات والا و برجسته خداوند بدانيم، بى آن كه مقامى جز مقام بندگى و عبوديّت براى آنها قائل باشيم.» «3» آرى، در ملائكة اللّه جز عشق به حق و عشق به بندگى مايه و سرمايهاى نيست، و همان است كه آنان را «عِبادِ مُكْرَمون» حق قرار داده و از بندگان خاصّ حضرت محبوب قلمداد كرده است. ملائكه جز عشق به معشوق، خود محورى ندارند، و عشق است كه از آنها بنده حقيقى و عبد خالص ساخته است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 83
دعای #سوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#قرآن_و_فرشتگان
#دعا_سوم_1
«1» اللَّهُمَّ وَحَمَلَةُ عَرْشِك الَّذِينَ لَا يَفْتُرُونَ مِنْ تَسْبِيحِك ...
خدايا! و حاملان عرشت؛ آن بزرگوارانى كه از تسبيح گفتن براى تو سست و بىحال نمىشوند ....
👌بخشی از دعای #سوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#قرآن_و_فرشتگان #دعا_سوم_1 «1» اللَّهُمَّ وَحَمَلَةُ عَرْشِك الَّذِينَ لَا يَفْتُرُونَ مِنْ تَسْب
#قرآن_و_فرشتگان
(1)- انبياء (21): 26؛ «وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ».
(2)- انبياء (21): 27؛ «لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ».
(3)- حاقّه (69): 17؛ «وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ».
(4)- نازعات (79): 5؛ «فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْراً».
(5)- اعراف (7): 37؛ «إِذَا جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ».
(6)- انفطار (83): 10- 12؛ «وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ* كِرَاماً كَاتِبِينَ* يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ».
(7)- انعام (6): 61؛ «وَيُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَايُفَرِّطُونَ».
(8)- هود (11): 77؛ «وَلَمَّا جَاءَتْ رُسُلُنَا لُوطاً سِيءَ بِهِمْ وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعاً وَقَالَ هذَا يَوْمٌ عَصِيبٌ».
(9)- احزاب (33): 9؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَجُنُوداً لَّمْ تَرَوْهَا وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيراً».
(10)- نحل (16): 2؛ «يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ».
(11)- شورى (42): 5؛ «وَالْمَلَائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَن فِي الْأَرْضِ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ».
(12)- مريم (19): 17؛ «فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَاباً فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً»
👌بخشی از دعای #سوم #دعا_سوم_1
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_278
دعای #چهل_هفت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2