eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه ی ◀️ تفاوت و وَ قَالَ (علیه السلام) فِي قَوْلِهِ تَعَالَى "إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ": الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ، وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ. علی علیه السلام که درود خدا بر او فرمودند : : (در تفسير آيه 90 سوره نحل «خدا به عدل و احسان فرمان مى دهد» فرمود) عدل، همان انصاف، و احسان، همان بخشش است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ تفاوت ميان و : 📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار پربارش به تفسير آيه 90 سوره «نحل»: (إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ) اشاره كرده مى فرمايد: «عدالت همان رعايت انصاف (و پرداختن حق مردم) و احسان به معناى نيكى بيشتر (از حد انصاف) است»; (فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: (إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ) الْعَدْلُ الاِْنْصَافُ، وَالاِْحْسَانُ التَّفَضُّلُ). خداوند در اين آيه شريفه به سه چيز امر و از سه چيز نهى كرده است، مى فرمايد: «خداوند به و احسان و كمك به خويشاوندان فرمان و از فحشا و منكر و ستم نهى مى كند» و در پايان آيه مى افزايد: «خداوند به شما اندرز مى دهد تا متذكر شويد»; (إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِى الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْىِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ). این آیه دربرگیرنده یکى از جامع ترین برنامه هاى اجتماعى بشر است که هر گاه جامه عمل به خود بپوشد، امنیت و آرامش بر او حکمفرما مى شود. در این که میان عدل و احسان چه تفاوتى است مفسران احتمالات فراوانى ذکر کرده بعضى گفته اند: عدل اداى واجبات و احسان انجام مستحبات است برخى دیگر عدل را توحید و احسان را اداى واجبات مى دانند و عدّه اى عدالت را به معناى هماهنگى ظاهر و باطن و احسان را به معناى برترى باطن نسبت به ظاهر دانسته اند. این تفسیر نیز از سوى گروهى عنوان شده که عدالت مربوط به جنبه هاى عملى و احسان مربوط به جنبه هاى گفتارى است. ولى از همه این تفسیرها بهتر همان است که در کلام امام(علیه السلام) آمده که عدل را به معناى انصاف تفسیر فرموده، زیرا رعایت انصاف آن است که حق کسى را به او بپردازند (و به نظر مى رسد که این واژه از ماده «نصف» گرفته شده زیرا هرگاه انسان در حقوق مشترک آن را تنصیف کند رعایت عدالت را به طور کامل کرده است). سپس این واژه به معناى هرگونه عدالت آمده است. «احسان» همان گونه که از مفهوم آن استفاده مى شود، نیکى کردن به دیگران است و این نیکى همان تفضل است که امام(علیه السلام) در کلام بالا فرموده است. بدون شک برقرار شدن نظم جامعه انسانى بدون عدل و انصاف و احسان و تفضل امکان پذیر نیست، زیرا ترک عدالت و انصاف سبب خشم کسانى مى شود که حقوقشان پایمال شده و طبعا برمى خیزند و نظم جامعه را به هم مى ریزند و اى بسا منجر به خون ریزى هاى وسیعى گردد. در مورد «احسان» بسیار مى شود که تنها با استفاده از اصل عدالت و انصاف مشکلات جامعه حل نمى گردد; مثلاً سیل عظیمى آمده و خانه هاى فراوانى را ویران کرده و یا زلزله شدیدى رخ داده و منجر به ویرانى هاى وسیعى شده است در اینجا نمى توان تنها با استفاده از حقوق واجب و حتى مالیات هاى معمولى مشکلات را حل کرد. اینجاست که اصل احسان و تفضل باید به میدان آید و نیکوکاران دامن همت به کمر بزنند، ویرانى ها را آباد و ضایعات را جبران و مشکلات ناشى از حوادث را حل کنند. گاه در یک خانواده نیز مشکلاتى به وجود مى آید مثلاً شوهر در حادثه اى از دنیا مى رود و اطفال صغیر او باقى مى مانند. اینجاست که باید افراد فامیل صرف نظر از اصل عدالت به سراغ احسان و تفضل بروند و ایتام را تحت حمایت خود قرار دهند و مشکلات آن خانواده را حل کنند; خواه یک نفر اقدام به این کار کند یا همه فامیل دست به دست هم دهند. در معانى الاخبار که این حدیث را قبل از سید رضى نقل کرده مى خوانیم: امیرمؤمنان بر اصحاب وارد شد در حالى که آنها درباره مروت بحث مى کردند فرمود: چرا در این باره به سراغ قرآن نمى روید: عرض کردند: کجاى قرآن درباره مروت بحث کرده؟ فرمود: این آیه شریفه که مى فرماید: (إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ)عدل همان انصاف است و احسان همان تفضل در حدیثى که مرحوم طبرسى آن را در مجمع البیان ذیل آیه مورد بحث نقل کرده مى خوانیم: «عثمان بن مظعون» که از صحابه معروف پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) است مى گوید: من در آغاز اسلام را به طور ظاهرى پذیرفته بودم نه با قلب و جان و این وضع ادامه داشت تا آنکه روزى خدمت آن حضرت بودم دیدم در فکر فرو رفته ناگهان چشم خود را به طرف آسمان دوخت گویا پیامى را دریافت مى دارد. وقتى که به حال عادى برگشت از ماجرا پرسیدم فرمود: هنگامى که با تو سخن مى گفتم ناگهان جبرئیل را مشاهده کردم که این آیه را براى من آورد: (إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ...) عثمان مى گوید چنان محتواى آیه در قلب من اثر گذاشت که اسلام همان لحظه در جان و روح من جاى گرفت 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَأَقِيمُواْ الْصَّلوةَ وَءَاتُواْ الزَّكَوةَ وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنْفُسِكُمْ مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ و نماز را برپا دارید و زكات را پرداخت نمایید و هر خیرى كه براى خود از پیش مى‌فرستید، آنرا نزد خدا (در سراى دیگر) خواهید یافت، همانا خداوند به اعمال شما بیناست. 🔴 بعد از اوّلین خطاب در آیه 104؛ «یا ایها الذین آمنوا»، این آیه حامل سومین دستور براى مسلمانان است. در دستور اوّل؛ خداوند رعایت ادب در گفتگو با رسول خدا صلى الله علیه وآله را یادآور شد تا در سخن گفتن مواظب باشند بهانه و دستاویزى براى تمسخر به دست دشمنان و مخالفان ندهند. «لاتقولوا راعنا و قولوا اُنظرنا» دستور دوّم؛ عفو و اغماض از كینه و حسادت اهل كتاب تا زمان صدور دستور جدید بود. «فاعفوا و اصفحوا» دستور سوّم؛ اقامه نماز و پرداخت زكات است. در زمانى كه مسلمانان در تیررس انواع كینه و حسادت‌ها بودند و مأمور به عفو و اغماض شده‌اند، لازم است رابطه‌ى خودشان را با خداوند از طریق اقامه نماز، و پیوند با محرومان جامعه را از طریق زكات، تقویت نمایند. 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/nJlckp 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
مرحوم حضرت آیت‌الله نجفی ره خدمت عج و 2 ساعت گفتگوی ایشان با حضرت https://b2n.ir/m76136 ✳️ سحر با باد می‌گفتم حدیث آرزومندی خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی دعای صبح و آه شب کلید گنج مقصود است بدین راه و روش می‌رو که با دلدار پیوندی قلم را آن زبان نبود که سر عشق گوید باز ورای حد تقریر است شرح آرزومندی الا ای یوسف مصری که کردت سلطنت مغرور پدر را بازپرس آخر کجا شد مهر فرزندی جهان پیر رعنا را ترحم در جبلت نیست ز مهر او چه می‌پرسی در او همت چه می‌بندی همایی چون تو عالی قدر حرص استخوان تا کی دریغ آن سایه همت که بر نااهل افکندی در این بازار اگر سودیست با درویش خرسند است خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی به شعر شیراز می‌رقصند و می‌نازند سیه چشمان کشمیری و ترکان سمرقندی 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
94.08.11_J90_Yaad_Khoda_Oboor_Oghaat_Ghaflat_lobolmizan.ir[L].mp3
6.61M
✳️دعای 🔹 استاد اصغر ✔️ جلسه 90 👌 یادِ خدا و عبور از اوقاتِ غفلت وَ نَبِّهْنِى لِذِكْرِكَ فِى أَوْقَاتِ الْغَفْلَةِ خدایا هنگام غفلت مرا با ياد خودت بیدار و هوشيار گردان https://eitaa.com/sahife2/5701 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 16 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت " الهی وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ و اعصمنى من الفخر بار الها! مرا به بالاترين زيورها و ارزشهاى اخلاق، آراسته كن و از فخر به دیگران محفوظ دار🔸 https://eitaa.com/sahife2/24281 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ با باد می‌گفتم حدیث آرزومندی خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی دعای و آه شب کلید گنج مقصود است بدین راه و روش می‌رو که با دلدار پیوندی https://b2n.ir/u01441 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️بهتر است یک حقيقت تلخ را از زبان « » مترجم صحیفه سجادیه بشنويم، دانشمندي امريکايي که بواسطه‏ ي آشنايي با متون اسلامي و تسلط بر زبان عربي و فارسي، ترجمه‏ اي فصيح و رسا از صحيفه منتشر ساخته است. پروفسور چيتيک در ضمن مقدمه ‏اي مبسوط که بر اين ترجمه نگاشته، مي‏گويد: ✍ «تمدن اسلامي به طور کلي، بسيار شبيه به يک شهر مسلمان‏نشين قديمي است: ديوارهاي بيروني حکايت از گرفتگي و کسالت و غم بار بودن آن مي‏کنند. ورود به اين دنياي پشت ديوار نيز آسان نيست. اما اگر شخصي بتواند با اهالي اين شهر صميمي شود، به او حياطها و باغ‏هاي دل‏انگيز و زيبايي نشان داده خواهد شد که مملو از گل‏هاي خوشبو، درختان ميوه و فواره‏ هاي جوشان هستند. آنهايي که در رابطه با تاريخ اسلام، وقايع سياسي و بنيادهاي آن مطلب مي‏نويسند، تنها با ديوارها سروکار دارند، زيرا راهي به درون باغ‏هاي پشت ديوار ندارند. قديمي‏ترين، اصيل‏ترين و دشوارترين باغ‏هاي اين شهر، براي ورود، قلب‏هاي بزرگترين نمايندگان اين تمدن است. اينجاست که دعاهاي رسيده از ستون‏هاي اسلام اوليه، تصوير کاملا جديدي را از روح زنده و پوياي اسلام نشان مي‏دهند، چرا که اين دعاها دسترسي مستقيم به انواع رفتارها و ويژگي‏هاي بشري را - که پيش نياز شکوفايي کامل آرمان اسلامي هستند - فراهم مي‏کنند.» (ر.ک: مقاله‏ي «نگرشي به صحيفه سجاديه»، نوشته ويليام چيتيک، ترجمه حسين پورقاسميان، در: سفينه، شماره 6) . به عقيده‏ ي چيتيک، صحيفه سجاديه، يکي از اين باغ‏هاي پر گل است که پشت ديوارهاي گرفته و کسالت‏بار سکوت مسلمانان، پنهان مانده است. اين سخن، درست است. و سنگيني مسئوليت ما، در برابر اين گنجینه ‏ي عظيم وحياني را نشان مي‏دهد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
ترجمه نورانی « صحیفه سجادیه » 👤 https://b2n.ir/sahife2_ENGLISH 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
1) الهی ...وهب لی معالی الاخلاق واعصمنی من الفخر. معالی الاخلاق:کرامت های اخلاقی در مرتبه اعلا. یعنی آن فضائل روحی که به فرومایگی آلوده نیست و صاحب آن بزرگوارتر از آن است که به کارهای پست میل کند. امام سجاد علیه السلام از خداوند می خواهد معالی اخلاق رابه اوببخشد... یکی از علمای اخلاق می فرمود:هرگاه در دعاهای مٱثور«هب لی»آمد به معنای آن است که این خواسته از دست بشر خارج است وبا عمل ودرمقام تشریع به دست نمی آید،یعنی کار خیلی سخت است. برای مثال «معالی اخلاق». درتوان انسان نیست دارای کرامت های والای اخلاق شود. راه کار:با تضرع از خداوند بخواهد رحمت آورد وتفضل نماید،مکارم اخلاق رابه او عنایت فرماید،مثلا اگر به شخص او، ظلم کردند بتوان ببخشد. در این شب سیاه گم گشت راه مقصود از گوشه ای برون آی ای کوکب هدایت آفت معالی اخلاق ،تفاخر وخود بزرگ بینی است. قرآن کریم می فرماید:«والله لایحب کل مختال فخور»...مختال یعنی کسی که خیال میکند.خیال میکند بزرگ است. همهٔ مشکل همین است انسان خیال می کند مواهب الهی را خودش به دست آورده است. ودرسوره مبارک علق می فرماید:«کلا ان انسان لیطغی ان رآه استغنی»...هنگامی که انسان «فکر »می کند غنی است!!!طغیان می کند. حال اینکه چنین نیست اگر فضل خداوند نباشد ،انسان جیفه ای بیش نیست. یا عزیز یاغفار بالمهدی ادرکنی.«علیه السلام»
2) امام سجاد (ع) از پيشگاه خداوند درخواست مى‏كند: و هب لى معالى الاخلاق و اعصمنى من الفخر بار الها! به من عطا فرما و از اينكه بين مردم به دارا بودن مباهات و افتخار نمايم مصون و محفوظم بدار.
3) معالى اخلاق كه مورد تمناى حضرت على بن الحسين عليهماالسلام است از سجاياى انسانى و ملكات بسيار عالى است كه خداوند دوست دارد انسانها به آن خلقيات متخلق شوند و از راه آن ملكات پسنديده به مدارج كمال انسانى نايل گردند. رسول گرامى فرموده: خداوند دوستدار معالى اخلاق است و از فرومايگى و خلقيات پست بيزار.
4) معالى اخلاق به معناى مكارم اخلاق است و دعايى كه از صحيفه‏ى سجاديه مورد بحث ماست به همان اسم نامگذارى شده، زيرا حاوى بسيارى از خلقيات رفيع و سجاياى عالى انسانى و كرايم اخلاق است و اگر كسى آنها را به درستى فراگيرد و متخلق به آن اخلاقيات شود. داراى مكارم اخلاق و سجاياى انسانى است. در روايات اولياى اسلام، مكارم اخلاق در كنار محاسن اخلاق ذكر مى‏شود و اين هر دو مايه‏ى خشنودى و رضاى حضرت باريتعالى است و نبى مكرم اسلام مبعوث گرديده تا محاسن اخلاق و مكارم آن را در جامعه پياده كند، پيروان خود را به هر دو گروه اخلاقى متخلق سازد، و خصوصيات هر دو قسمت را به مردم بياموزد و به آنان برترى و امتياز مكارم اخلاق بر محاسن اخلاق را بفهماند.
. 5) امام سجاد (ع) از رسول اكرم حديث نموده كه فرموده است: من از طرف باريتعالى براى مكارم اخلاق و محاسن آن مبعوث شده‏ام. روايت دگرى در كتب عامه و خاصه از نبى اكرم نقل شده كه در آن روايت، فقط از مكارم اخلاق نام برده و بدين وسيله مردم را به قدر و منزلت آن خلق شريف متوجه نموده است. عن النبى صلى الله عليه و آله انه قال: انما بعثت لا تمم مكارم الاخلاق. رسول اكرم فرموده: من از طرف خداوند مبعوث شده‏ام تا مكارم اخلاق را، كه جزء برنامه‏ى انبياى سلف بوده، تتميم و تكميل نمايم.
6) محاسن اخلاق و مكارم اخلاق مكارم اخلاق بر محاسن اخلاق تقدم دارد و ارزش انسانى مكارم اخلاق به مراتب بالاتر از محاسن اخلاق است. براى بيان تفاوت محاسن اخلاق و مكارم آن از دو روايت استفاده مى‏كنيم و آن دو را از نظر معنوى و ارزش روحانى بررسى مى‏نماييم و در خلال بررسى اين دو روايت برترى و امتياز مكارم اخلاق بر محاسن اخلاق روشن مى‏شود. راوى حديث مى‏گويد به امام صادق (ع) عرض كردم: حد حسن خلق چيست؟ فرمود: با مردم به نرمى و گرمى برخورد كنى، پاك و منزه و در كمال ادب سخن بگويى، و در مواجهه با برادرانت متبسم و گشاده‏روى باشى. اين روايت، مرزى براى حسن اخلاق بيان مى‏كند. البته اين مطلب كه در حديث آمده به منزله‏ى نمونه‏اى است از حسن اخلاق. اگر يك نفر انسانى واجد اين سه مرحله باشد يا علاوه بر آن سه صفت داراى صفات اخلاقى خوب باشد، در برخورد با مردم سبقت سلام بگيرد، دست بدهد، دندانش مسواك زده باشد، لباسش پاكيزه باشد، به عيادت مرضى برود، تشييع جنازه بنمايد، مصيبت‏زدگان را تسليت بدهد، مسافران را ملاقات كند، و ديگر اعمالى نظاير اينها، تمام اين كارها از محاسن اخلاق است و همه‏ى اين افعال، مورد تاييد شرع مقدس مى‏باشد، و رسول اكرم يك قسمت از ماموريت اخلاقيش مربوط به همين امور بود. اما اگر سوال شود: آيا اين صفاتى كه مذكور افتاد دليل بر انسانيت است؟ آيا اين صفات نشانه‏ى شرف انسانى است؟ پاسخ اين پرسش منفى است. چه بسيار مردمى هستند كه على‏الظاهر داراى تمام اين صفات مى‏باشند و واقعا داراى خلقيات پسنديده‏اند، اما اين ظاهر فريبا، باطنى زهرآلود و ظالم دارد و درونى متجاوز به حقوق مردم، به مال مردم، به عرض و شرف مردم، به قول آن گوينده كه مى‏گويد: ظاهرش چون گور كافر پر حلل باطنش قهر خدا عز و جل بنابراين محاسن اخلاق، بسيار خوب است اما دليل بر شرافت انسانى و كرامت نفسانى نيست.