برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_474
✳️ ارزش #عفت و #پاکدامنى
👈 و قَالَ (عليه السلام): مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ؛
لَكَادَ الْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ.
👈حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمودند:
پاداش مجاهد #شهيد در راه خدا، بزرگ تر از پاداش عفيف پاكدامنى نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمى گردد،
همانا عفيف پاكدامن، #فرشته اى از فرشته هاست.
👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇
👈 همسان شهيدان و فرشته ها!! (عفیفان و پاکدامنان)
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ستایش پیامبر (ص) از #عفت #فاطمه_زهرا (س)
👈حضرت علی (ع) فرمود: اسْتَأْذَنَ أَعْمَی عَلَی فَاطِمَةَ (س) فَحَجَبَتْهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لَهَا لِمَ حَجَبْتِیهِ وَ هُوَ لَا یرَاک فَقَالَتْ (س) إِنْ لَمْ یکنْ یرَانِی فَإِنِّی أَرَاهُ وَ هُوَ یشَمُّ الرِّیحَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَشْهَدُ أَنَّک بَضْعَةٌ مِنِّی[بحار الانوار، ج 43، ص 54.]
مرد نابینایی خواست وارد شود. حضرت فاطمه س پشت پرده رفت و پنهان شد، پیامبر (ص) فرمود: چرا پنهان شدی او که تو را نمی بیند؟ فاطمه س عرض کرد: اگر او مرا نمی بیند من که او را می بینم، و او هم بو را احساس می کند. پیامبر اکرم (ص) فرمود: شهادت می دهم که تو پاره تن من هستی.
🔊 چگونه عفیف باشیم؟؟؟ ( استاد #عالی )
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #آل_عمران
#آل_عمران_100
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَاَمَنُواْ إِنْ تُطِيعُواْ فَرِيقاً مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَنِكُمْ كَفِرِينَ
اى كسانى كه ایمان آورده اید! اگر از گروهى از اهل كتاب اطاعت كنید، شما را بعد از ایمانتان به كفر باز مى گردانند.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا :
«7» وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ تَنَاوُلِ الْإِسرَافِ وَ مِنْ فِقْدَانِ الْكَفَاف
خدایا! به تو پناه میآوریم، از رسيدن به #اسراف، و از دست دادن آنچه كه در زندگى به اندازه و كافى است
دعای #هشتم
#دعا_هشتم_7
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هشتم_7
#44_مسأله_دعای_هشتم 33
#اسراف 1
✳️ در قرآن مجيد از صفات ممتاز عباد الرحمن عدالت خواهى و دورى از هر گونه زيادهروى و كوتاهى در امور زندگى، به ويژه مسائل مالى است.
انفاق و بخشش يكى از وظايف اخلاقى هر مسلمان است كه بايد بدون اسراف و بخل باشد. و انحراف هر يك از آنها سبب ناميزان شدن تعادل روحى انسان مىشود.
خداوند متعال در وصف حال بندگان خاص خود مىفرمايد:
﴿وَ الَّذِينَ إِذَآ أَنفَقُواْ لَمْ يُسْرِفُواْ وَ لَمْ يَقْتُرُواْ وَ كَانَ بَيْنَ ذَالِكَ قَوَامًا﴾ فرقان 67
و آنان كه وقتى انفاق مىكنند، نه از حدّ معمول [و متعارف] مىگذرند و نه تنگ مىگيرند، و [انفاقشان] همواره ميان اين دو در حدّ اعتدال است.
در تفسير اسراف و اقتار كه نقطه مقابل يكديگرند، نكتههاى بسيارى بيان شده است ولى منظور كلى اين است:
اسراف، تجاوز و فزونى از حد بدون حق و جايگاه است و اقتار، كمتر از حق و مقدار لازم بوده باشد.
قوام، به معنى، استقامت و حد وسط ميان دو چيز است. وقتى چيزى قوام دارد يعنى او مايه اعتدال و ايستادگى در محل آن است.
حق مدارى و محل داشتن مصرف هر چيز از ملاكهاى قوام است. از رسول اللّه (صلى الله عليه و آله) در تفسير آيه فوق پرسيدند، فرمود:
هر كه بى جا و به ناحق عطا كند اسراف كرده است و هر كه بجا و به حق خرج نكند سختگيرى و خوارى ورزيده است
از امام صادق (عليه السلام) از كمترين حد اسراف پرسيدند، فرمود:
كمترين اندازه آن اين است كه لباس بيرونت را لباس خانه قرار دهى و ته مانده ظرفت را دور بريزى و خرما بخورى و هستههايش را به اطراف بيندازى
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 173
👌 #دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#هشتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هشتم_7
#44_مسأله_دعای_هشتم 33
#اسراف 2
✳️ هر چند ميانهروى در كسب مال، مايه زياد شدن مال مىشود ولى نبايد از مرزصحيح مصرف، گذراند.
اميرالمؤمنين على (عليه السلام) در رعايت حق مالى به اصحابش مىفرمايد:
مَنْ كانَ لَهُ مالٌ فَايَّاهُ وَ الفَسادَ فَانَّ إِعْطاءَكَ الْمالَ فى غَيْرِ وَجْهِهِ تَبْذيرٌ وَ اسْرافٌ وَ هُوَ يَرْفَعُ ذِكْرَ صاحِبِهِ فِى النَّاسِ وَ يَضَعُهُ عِنْدَ اللَّهِ.
هر كه ثروتى دارد مبادا آن را تباه كند؛ زيرا صرف كردن بىدليل آن زيادهروى و از حد گذراندن است و اين كار او را در ميان مردم بلند آوازه مىكند، اما نزد خداوند بىمقدار مىسازد.
گرچه اسراف و ولخرجى زياد انسان، بيشتر در مال و مصرف خوردنى و نوشيدنى و پوشاكى است.
و در مفهوم اسراف گفتهاند:
مصرف مال بيشتر از اندازه جايز شرعى و عقلى يا انفاق مال زياد با غرض فرومايگى يا انفاق مال بدون سودمندى و رعايت حق و مقدار درست آن باشد.
ولى اسراف به مصرف بىرويه در مال تنها اختصاص ندارد؛ بلكه هر چيزى كه در غيرجايگاه خود قرار بگيرد و حق و حدّى درآن منظور نشود، اسراف است.
همانند قوم لوط كه در مسائل شهوى اسراف مىكردند و از حلال خدا تجاوز نمودند يا فرعون در روى زمين ادّعاى برترين كرد و در درياى غرورش غرق شد.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 173
👌 #دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#هشتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هشتم_7
#44_مسأله_دعای_هشتم 33
#اسراف 3
✳️ اثرات و مفاسد اسراف
بر اساس آيات و روايات، اسراف اثرات نكوهيده و مفاسد بسيارى دارد، مانند:
1- اسراف سبب ضايع شدن حقوق مىشود.
2- اسراف سبب جهل به مقدار مال و آن موجب ماندن نفس در خوارى نيازمندى و خواهشهاى نفسانى مىشود و نادانى كليد هر شرى است.
3- اسراف سبب فقر و تهيدستى شود.
4- اسراف سبب حقكشى و ستم به ديگران مىشود.
5- اسراف سبب تجملگرايى، حرام خورى، خونريزى مىگردد.
6- اسراف سبب توليد امراض جسمى و روانى مانند وسواسى، چاقى، اعتياد و ... و سرانجام نفس را به هلاكت مىرساند.
7- اسراف سبب زيانهاى بسيارى شود كه ضررش بيشتر از بخل و احتكار است.
8- اسراف در دنيا سبب همدمى انسان با شيطان و در آخرت همنشينى با اهل دوزخ است.
مفاسد اسراف تنها در اموال و اعمال شر و ناپسند است؛ امّا در امور خير و افعال نيك و شايسته هر چه انسان در راه خير تلاش و مصرف كند، اندوخته آخرتى آن زياد است.
حضرت على (عليه السلام) مىفرمايد:
اسراف در هر چيزى ناپسند است مگر در كارهاى خير.
و اكنون مشاهده مىكنيد كه مردم در امور ناپسند كه گرفتارى دنيا و آخرت، در پى دارد چه بسيار مال و وقت و عمر خويش را اسراف مىكنند و باطل را در هدفش يارى مىرسانند. اما در امور خيريه كه موجب سازندگى روح و روان و پاداش اخروى است و زمينههاى آن در جامعه اسلامى فراهم است، كوتاهى مىكنند. پس اهل زمانه را بشناسيد.
✳️ نشانههاى اسرافكار
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:
نشانه اسرافكار چهار چيز است:
1- به كارهاى باطل مىنازد.
2- آنچه فراخور حالش نيست مىخورد.
3- در كارهاى خير بىرغبت است.
4- هر كسى را كه به او سودى نرساند، انكار مىكند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 173
👌 #دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#هشتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 اللَّهُمَّ … وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ تَنَاوُلِ الْإِسرَافِ
خدايا! به تو پناه مىآوريم،
از #اسراف کردن
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین #غریب
دعای #هشتم
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
« #اسراف چرا؟ تاملی در آثار اسراف، با مدد از معارف اهل بیت(ع) »
✍️ عباس رحیمی
👌شما میتوانید آنرا قانونی از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/4686
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌹با اولین قطره خونی که از #شهید بر روی زمین می ریزد تمامی گناهان او بخشوده شده و چون کودکی تازه متولد شده پاک می شود و در میهمانی خدا وارد می شود
رسول خدا فرمود شاید بتوان بالای هر کار خوبی کاری بهتر از آن را پیدا کرد اما هیچ کاری بالاتر از جهاد و شهادت در راه خدا نیست
لکن مقایسه را ببینید
امیرمومنان می فرماید: کسی که شرایط گناه برای او فراهم می شود ولی گناه نمی کند اجر و پاداش او کمتر از شهادت نیست
و در نهایت اینگونه نتیجه می گیرد:
بعید نیست فردی که از گناه و زشتی ها دوری می کند در ردیف فرشتگان الهی قرار گیرد
یعنی دوری کردن از زشتی ها ما را در مقام فرشتگان قرار می دهد.
عجب مقایسه ای
شهادت در یک کفه ترازو و دوری کردن از گناهی که شرایطش فراهم است در کفه ای دیگر
و البته او را در مقام فرشتگان گماشتن
از این زیباتر نمی شد دوری از گناه را ترسیم کرد
بیایید از همین امروز تصمیم بگیریم گناه نکینم
مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکادَ الْعَفِیفُ أَنْ یکونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکةِ
مجاهد شهید در راه خدا اجرش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه دارد اما #عفت ورزیده و خویشتنداری می کند چنین شخصی نزدیک است که فرشته ای از فرشتگان خدا باشد. #نهج_البلاغه_حكمت_474
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_475
✳️ ارزش #قناعت
👈 و قَالَ (عليه السلام): الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ.
قال الرضي: و قد رَوى بعضهم هذا الكلام لرسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم).
👈حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمودند:
قناعت مالى است كه پايان نمى پذيرد.
«سید رضى گويد: برخى اين حكمت را از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نقل كرده اند».
👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇
👈 گنج پايان ناپذير !!
#نهج_البلاغه_حكمت_57
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #آل_عمران
#آل_عمران_101
وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ ءَاَيَتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِىَ إِلَى صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ
و چگونه شما كفر مى ورزید، در حالى كه آیات خدا بر شما تلاوت مى شود و رسول او در میان شماست و هر كس به (دین وكتاب) خدا تمسّك جوید، پس قطعاً به راه مستقیم هدایت شده است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا :
«7» وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ تَنَاوُلِ الْإِسرَافِ وَ مِنْ فِقْدَانِ الْكَفَاف
خدایا! به تو پناه میآوریم، از رسيدن به اسراف، و از دست دادن آنچه كه در زندگى به اندازه و #کفاف است
دعای #هشتم
#دعا_هشتم_7
#نيافتن_روزى
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_8
#دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هشتم_7
#44_مسأله_دعای_هشتم 34
#نيافتن_روزى 1
✳️ در مسئله روزى خواه مادى يا معنوى، حكمت الهى وجود دارد. خداوند در رزق موجودات تفاوت و اندازه بر اساس گنجايش هر مخلوقى مقرّر داشته است. و بر پايه علم و بينشى كه نسبت به قابليت و استعداد هر يك از بندگانش دارد، فراخور حالش روزى مىدهد. همه انسانها نمىتوانند از روزىهاى مادى و معنوى به طول يكسان بهرهمند باشند؛ زيرا چنانكه آيه شريفه مىفرمايد:
﴿إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرّزْقَ لِمَن يَشَآءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرَاً بَصِيرًا﴾«اسری 30»
يقيناً پروردگارت رزق را براى هر كه بخواهد وسعت مىدهد، و [براى هر كه بخواهد] تنگ مىگيرد؛ زيرا او به [مصلحت] بندگانش آگاه و بيناست.
هيچ كارى را حق تعالى بدون حساب و علت انجام نمىدهد؛ پس تقدير و مقدرات حكيم مطلق بر اساس آن احاطه فيّاض بر ماهيت و سرنوشت موجود است. و انسان چون داراى صفات و ظرفيّت محدود است و در زمان و مكان معينى جاى مىگيرد پس بر گذشته و آينده خويش احاطه ندارد، بنابراين بر صلاح و فساد امورش آگاه نيست و زمينه گمراهى و تباهى خود را فراهم مىسازد.
در آيه ديگر مىفرمايد:
﴿وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فِى الْأَرْضِ وَ لكِن يُنَزّلُ بِقَدَرٍ مَّا يَشَآءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ﴾«شوری 27»
و اگر خدا روزى را بر بندگانش وسعت دهد، در زمين سركشى و ستم كنند، ولى آنچه را بخواهد به اندازه نازل مىكند؛ يقيناً او به بندگانش آگاه و بيناست. #کفاف
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 177
👌 #دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه
#هشتم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2