eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَاَمَنُواْ إِنْ تُطِيعُواْ فَرِيقاً مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَنِكُمْ كَفِرِينَ اى كسانى كه ایمان آورده اید! اگر از گروهى از اهل كتاب اطاعت كنید، شما را بعد از ایمانتان به كفر باز مى گردانند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : «7» وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ تَنَاوُلِ الْإِسرَافِ وَ مِنْ فِقْدَانِ الْكَفَاف‏ خدایا! به تو پناه می‌آوریم، از رسيدن به ، و از دست دادن آنچه كه در زندگى به اندازه و كافى است‏ دعای 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
33 1 ✳️ در قرآن مجيد از صفات ممتاز عباد الرحمن عدالت خواهى و دورى از هر گونه زياده‌روى و كوتاهى در امور زندگى، به ويژه مسائل مالى است. انفاق و بخشش يكى از وظايف اخلاقى هر مسلمان است كه بايد بدون اسراف و بخل باشد. و انحراف هر يك از آنها سبب ناميزان شدن تعادل روحى انسان مى‌شود. خداوند متعال در وصف حال بندگان خاص خود مى‌فرمايد: ﴿وَ الَّذِينَ إِذَآ أَنفَقُواْ لَمْ يُسْرِفُواْ وَ لَمْ يَقْتُرُواْ وَ كَانَ بَيْنَ ذَالِكَ قَوَامًا﴾ فرقان 67 و آنان كه وقتى انفاق مى‌كنند، نه از حدّ معمول [و متعارف‌] مى‌گذرند و نه تنگ مى‌گيرند، و [انفاقشان‌] همواره ميان اين دو در حدّ اعتدال است. در تفسير اسراف و اقتار كه نقطه مقابل يكديگرند، نكته‌هاى بسيارى بيان شده است ولى منظور كلى اين است: اسراف، تجاوز و فزونى از حد بدون حق و جايگاه است و اقتار، كمتر از حق و مقدار لازم بوده باشد. قوام، به معنى، استقامت و حد وسط ميان دو چيز است. وقتى چيزى قوام دارد يعنى او مايه اعتدال و ايستادگى در محل آن است. حق مدارى و محل داشتن مصرف هر چيز از ملاك‌هاى قوام است. از رسول اللّه (صلى الله عليه و آله) در تفسير آيه فوق پرسيدند، فرمود: هر كه بى جا و به ناحق عطا كند اسراف كرده است و هر كه بجا و به حق خرج نكند سختگيرى و خوارى ورزيده است از امام صادق (عليه السلام) از كمترين حد اسراف پرسيدند، فرمود: كمترين اندازه آن اين است كه لباس بيرونت را لباس خانه قرار دهى و ته مانده ظرفت را دور بريزى و خرما بخورى و هسته‌هايش را به اطراف بيندازى 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 173 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
33 2 ✳️ هر چند ميانه‌روى در كسب مال، مايه زياد شدن مال مى‌شود ولى نبايد از مرزصحيح مصرف، گذراند. اميرالمؤمنين على (عليه السلام) در رعايت حق مالى به اصحابش مى‌فرمايد: مَنْ كانَ لَهُ مالٌ فَايَّاهُ وَ الفَسادَ فَانَّ إِعْطاءَكَ الْمالَ فى‌ غَيْرِ وَجْهِهِ تَبْذيرٌ وَ اسْرافٌ وَ هُوَ يَرْفَعُ ذِكْرَ صاحِبِهِ فِى النَّاسِ وَ يَضَعُهُ عِنْدَ اللَّهِ. هر كه ثروتى دارد مبادا آن را تباه كند؛ زيرا صرف كردن بى‌دليل آن زياده‌روى و از حد گذراندن است و اين كار او را در ميان مردم بلند آوازه‌ مى‌كند، اما نزد خداوند بى‌مقدار مى‌سازد. گرچه اسراف و ولخرجى زياد انسان، بيشتر در مال و مصرف خوردنى و نوشيدنى و پوشاكى است. و در مفهوم اسراف گفته‌اند: مصرف مال بيشتر از اندازه جايز شرعى و عقلى يا انفاق مال زياد با غرض فرومايگى يا انفاق مال بدون سودمندى و رعايت حق و مقدار درست آن باشد. ولى اسراف به مصرف بى‌رويه در مال تنها اختصاص ندارد؛ بلكه هر چيزى كه در غيرجايگاه خود قرار بگيرد و حق و حدّى درآن منظور نشود، اسراف است. همانند قوم لوط كه در مسائل شهوى اسراف مى‌كردند و از حلال خدا تجاوز نمودند يا فرعون در روى زمين ادّعاى برترين كرد و در درياى غرورش غرق شد. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 173 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
33 3 ✳️ اثرات و مفاسد اسراف‌ بر اساس آيات و روايات، اسراف اثرات نكوهيده و مفاسد بسيارى دارد، مانند: 1- اسراف سبب ضايع شدن حقوق مى‌شود. 2- اسراف سبب جهل به مقدار مال و آن موجب ماندن نفس در خوارى نيازمندى و خواهش‌هاى نفسانى مى‌شود و نادانى كليد هر شرى است. 3- اسراف سبب فقر و تهيدستى شود. 4- اسراف سبب حق‌كشى و ستم به ديگران مى‌شود. 5- اسراف سبب تجمل‌گرايى، حرام خورى، خون‌ريزى مى‌گردد. 6- اسراف سبب توليد امراض جسمى و روانى مانند وسواسى، چاقى، اعتياد و ... و سرانجام نفس را به هلاكت مى‌رساند. 7- اسراف سبب زيان‌هاى بسيارى شود كه ضررش بيشتر از بخل و احتكار است. 8- اسراف در دنيا سبب همدمى انسان با شيطان و در آخرت همنشينى با اهل دوزخ است. مفاسد اسراف تنها در اموال و اعمال شر و ناپسند است؛ امّا در امور خير و افعال نيك و شايسته هر چه انسان در راه خير تلاش و مصرف كند، اندوخته آخرتى آن زياد است. حضرت على (عليه السلام) مى‌فرمايد: اسراف در هر چيزى ناپسند است مگر در كارهاى خير. و اكنون مشاهده مى‌كنيد كه مردم در امور ناپسند كه گرفتارى دنيا و آخرت، در پى دارد چه بسيار مال و وقت و عمر خويش را اسراف مى‌كنند و باطل را در هدفش يارى مى‌رسانند. اما در امور خيريه كه موجب سازندگى روح و روان و پاداش اخروى است و زمينه‌هاى آن در جامعه اسلامى فراهم است، كوتاهى مى‌كنند. پس اهل زمانه را بشناسيد. ✳️ نشانه‌هاى اسرافكار پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود: نشانه اسرافكار چهار چيز است: 1- به كارهاى باطل مى‌نازد. 2- آنچه فراخور حالش نيست مى‌خورد. 3- در كارهاى خير بى‌رغبت است. 4- هر كسى را كه به او سودى نرساند، انكار مى‌كند. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 173 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 اللَّهُمَّ … وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ تَنَاوُلِ الْإِسرَافِ خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از کردن ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین #غریب دعای #هشتم #دعای_هشتم_صحیفه_سجادیه ◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
📚 « چرا؟ تاملی در آثار اسراف، با مدد از معارف اهل بیت(ع) » ✍️ عباس رحیمی 👌شما میتوانید آنرا قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/4686 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🌹با اولین قطره خونی که از بر روی زمین می ریزد تمامی گناهان او بخشوده شده و چون کودکی تازه متولد شده پاک می شود و در میهمانی خدا وارد می شود رسول خدا فرمود شاید بتوان بالای هر کار خوبی کاری بهتر از آن را پیدا کرد اما هیچ کاری بالاتر از جهاد و شهادت در راه خدا نیست لکن مقایسه را ببینید امیرمومنان می فرماید: کسی که شرایط گناه برای او فراهم می شود ولی گناه نمی کند اجر و پاداش او کمتر از شهادت نیست و در نهایت اینگونه نتیجه می گیرد: بعید نیست فردی که از گناه و زشتی ها دوری می کند در ردیف فرشتگان الهی قرار گیرد یعنی دوری کردن از زشتی ها ما را در مقام فرشتگان قرار می دهد. عجب مقایسه ای شهادت در یک کفه ترازو و دوری کردن از گناهی که شرایطش فراهم است در کفه ای دیگر و البته او را در مقام فرشتگان گماشتن از این زیباتر نمی شد دوری از گناه را ترسیم کرد بیایید از همین امروز تصمیم بگیریم گناه نکینم مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکادَ الْعَفِیفُ أَنْ یکونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکةِ مجاهد شهید در راه خدا اجرش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه دارد اما ورزیده و خویشتنداری می کند چنین شخصی نزدیک است که فرشته ای از فرشتگان خدا باشد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
برنامه ی ✳️ ارزش 👈 و قَالَ (عليه السلام): الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ. قال الرضي: و قد رَوى بعضهم هذا الكلام لرسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم). 👈حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمودند: قناعت مالى است كه پايان نمى پذيرد. «سید رضى گويد: برخى اين حكمت را از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نقل كرده اند». 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 گنج پايان ناپذير !! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى‏ عَلَيْكُمْ ءَاَيَتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِىَ إِلَى‏ صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ و چگونه شما كفر مى ورزید، در حالى كه آیات خدا بر شما تلاوت مى شود و رسول او در میان شماست و هر كس به (دین وكتاب) خدا تمسّك جوید، پس قطعاً به راه مستقیم هدایت شده است. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : «7» وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ تَنَاوُلِ الْإِسرَافِ وَ مِنْ فِقْدَانِ الْكَفَاف‏ خدایا! به تو پناه می‌آوریم، از رسيدن به اسراف، و از دست دادن آنچه كه در زندگى به اندازه و است‏ دعای 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
34 1 ✳️ در مسئله روزى خواه مادى يا معنوى، حكمت الهى وجود دارد. خداوند در رزق موجودات تفاوت و اندازه بر اساس گنجايش هر مخلوقى مقرّر داشته است. و بر پايه علم و بينشى كه نسبت به قابليت و استعداد هر يك از بندگانش دارد، فراخور حالش روزى مى‌دهد. همه انسان‌ها نمى‌توانند از روزى‌هاى مادى و معنوى به طول يكسان بهره‌مند باشند؛ زيرا چنانكه آيه شريفه مى‌فرمايد: ﴿إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرّزْقَ لِمَن يَشَآءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرَاً بَصِيرًا﴾«اسری 30» يقيناً پروردگارت رزق را براى هر كه بخواهد وسعت مى‌دهد، و [براى هر كه بخواهد] تنگ مى‌گيرد؛ زيرا او به [مصلحت‌] بندگانش آگاه و بيناست. هيچ كارى را حق تعالى بدون حساب و علت انجام نمى‌دهد؛ پس تقدير و مقدرات حكيم مطلق بر اساس آن احاطه فيّاض بر ماهيت و سرنوشت موجود است. و انسان چون داراى صفات و ظرفيّت محدود است و در زمان و مكان معينى جاى مى‌گيرد پس بر گذشته و آينده خويش احاطه ندارد، بنابراين بر صلاح و فساد امورش آگاه نيست و زمينه گمراهى و تباهى خود را فراهم مى‌سازد. در آيه ديگر مى‌فرمايد: ﴿وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرّزْقَ لِعِبَادِهِ ‌لَبَغَوْاْ فِى الْأَرْضِ وَ لكِن يُنَزّلُ بِقَدَرٍ مَّا يَشَآءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ﴾«شوری 27» و اگر خدا روزى را بر بندگانش وسعت دهد، در زمين سركشى و ستم كنند، ولى آنچه را بخواهد به اندازه نازل مى‌كند؛ يقيناً او به بندگانش آگاه و بيناست. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 177 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
34 2 ✳️ بسيارى از عوامل تباهى انسان‌ها از فزونى رزق و مال زياد است كه بنده خدا از راه حرام كسب مى‌كند و آن را به حساب زرنگى و تلاش زياد خود قرار مى‌دهد. و اين را نمى‌داند كه داشتن امكانات و اندازه طبيعى دارايى و قناعت ورزى است كه انسان را در سير معنوى موفق مى‌كند و سبب رشد و كمال معنوى او مى‌شود. و حرص و زيادخواهى و فقر روحى باعث ركود روانى و بى‌توفيقى است كه زمينه‌ساز شكست درونى انسان مى‌شود. امام باقر (عليه السلام) مى‌فرمايد: الْكَمالُ كُلُّ الْكَمالِ التَّفَقُّهُ فِى الدِّينِ، وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ، وَ تَقْدِيرُ الْمَعِيشَةِ. همه كمال حقيقى، عبارت از فهم در دين و شكيبايى در برابر بلاى سخت و اندازه نگه داشتن در خرج زندگى است. در اين سخن بايد انديشه كرد چه نيكوست كه جايگاه كسب روزى هم پاكيزه باشد كه اين نشانه خوشبختى بنده خوش‌روزى است. «ابوعبيده به امام صادق (عليه السلام) عرض كرد: دعا كن كه خداوند روزى مرا در دست بندگانش قرار ندهد. امام فرمود: خداوند چنين كارى نمى‌كند. او روزى بندگان را در دست يكديگر قرار داده است، اما از خدا بخواه كه روزيت را در دست بندگان خوبش قرار دهد كه اين از خوشبختى است و گاهى تنگى و گسترش روزى‌ها، جهت آزمايش روحيه انسان است تا سپاسگزار از ناسپاس معلوم گردد. و توانگر از تهيدست و تنگ‌دست؛ بازشناخته شوند. اميرمؤمنان على (عليه السلام) در وصيت خود به فرزندش امام حسن (عليه السلام) فرمود: اگر توانى كارى كنى كه از كسى جز خداوند نعمتى به تو نرسد، چنين كن؛ زيرا تو به قسمت خويش خواهى رسيد و سهم خود را خواهى گرفت. و البته روزى اندكى كه از سوى پروردگار پاك رسد ارزشمندتر است از نعمت بسيارى كه از آفريدگان او به تو رسد؛ گرچه همه چيز از اوست گاهى محروميّت از رزق يا اندك شدن بركت مال به جهت عوامل سوزاننده سرچشمه فيض آن است كه در بيان معصومان (عليهم السلام) اسباب آن آمده است. پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) فرمود: هر كه حقّى از حقوق برادر مسلمان خود را پايمال سازد، خداوند بركت روزى را بر او حرام گرداند مگر آن كه توبه كند. امام باقر (عليه السلام) فرمود: بنده گناه مى‌كند و به سبب آن روزى از او گرفته مى‌شود امام صادق (عليه السلام) فرمود: حرام خوارى زياد؛ روزى را نابود مى‌سازد. بنابراين كسى كه به اندازه خود بسنده مى‌كند، به آسايش دست مى‌يابد و از زندگى آسان و بانشاطى برخوردار مى‌شود. و از كمى رزق و روزى گلايه نمى‌كند؛ زيرا اين خواسته پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) است كه به ابوذر فرمود: اى اباذر! من دعا كردم كه خداوند بزرگ مرتبه روزى دوستداران مرا به قدر كفاف عطا كند و به دشمن من مال و فرزند زياد دهد. از دعاهاى حضرت على (عليه السلام) است كه حفظ حرمت انسانى را در كرامت روزى مى‌طلبد: 🙏 " اللَّهُمَّ صُنْ وَجْهى‌ بِالْيَسارِ وَ لاتَبْذُلْ جاهى‌ بِالْاقْتارِ، فَاسْتَرْزِقَ طالبى‌ رِزْقِكَ وَ اسْتَعْطِفَ شِرارَ خَلْقِكَ، وَ ابْتَلى‌ بِحَمْدِ مَنْ اعْطانى‌، وَ افْتَتَنَ بِذَمٍّ مَنْ مَنَعَنى‌ وَ انْتَ مِنْ وَراءِ ذلِكَ كُلِّهِ وَلِىُّ الْاعْطاءِ وَ الْمَنْعِ انَّكَ عَلى‌ كُلِّ شَى‌ءٍ قَديرٌ." بار خدايا! آبرويم را به بى‌نيازى حفظ فرما و حرمتم را به تنگ‌دستى نشكن، تا از آنان كه روزى تو را خواهند روزى خواهم و از شرار مردم خواستار عطوفت باشم و به ثناى كسى كه به من ببخشايد دچار آيم و به بدگويى آن كه از بخشيدن به من دريغ ورزد مبتلا گردم و تو ماوراى اين همه، اختيار دار بخشش و منعى، چه اين كه بر هر چيز توانايى. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 177 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 اللَّهُمَّ … وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ مِنْ فِقْدَانِ الْكَفَاف‏ خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ برادران و خواهران عزیز! مسئله ‌ی اقتصاد، مسئله‌ی اولویّت‌دار کشور است؛ این مسئله در رأس اولویّتهای فوری کشور قرار دارد اولویّت امروز ملّت ایران، مسئله‌ی است و توجّه کنید که اولویّت دشمن هم مسئله‌ی اقتصادی است؛ یعنی امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در مورد ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقّق کنند، دنبال راهکارهای اقتصادی، و یا به تعبیر درست‌تر، دنبال ضربه‌زدن اقتصادی به ملّت ایرانند. هدف دشمن این است که بتواند با فشار اقتصادی، ملّت ایران را نسبت به نظام اسلامی و جمهوری اسلامی دلسرد و دلزده کند و بین ملّت ایران و نظام اسلامی فاصله بیندازد و هدفهای خودش را از این راه دنبال کند. امام سجّاد (علیه‌الصّلاةوالسّلام) در دعا به خدای متعال عرض میکنند: 🙏و نَعوذُ بِکَ مِن تَناوُلِ الاِسرافِ وَ مِن فِقدانِ الکَفاف؛ این نشان‌دهنده‌ی اهمّیّت مسئله‌ی اقتصادی است که امام سجّاد از خدای متعال درخواست میکند و به خدای متعال پناه میبرد. از و از اینکه منابع معیشتی، به قدر کافی در اختیار مردم وجود نداشته باشد ، این نشان‌دهنده‌ ی اهمّیّت مسئله‌ ی است. ۱۳۹۶/۰۱/۰۱ 👤 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👈🎙 صوتی تصویری با صدای : حاج حسین دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2