eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ در شب 👈لطفا روی لینک زیر کلیک کنید👇 https://old.taaghche.com/hafez ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره * ألْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ حِلٌّ لَّكُمْ وَ طَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ وَالُْمحْصَنَتُ مِنَ الْمُؤْمِنَتِ وَالُْمحْصَنَتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكَتِبَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَآ ءَاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَفِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِى أَخْدَانٍ وَمَن يَكُفُرْ بِالْإِيمَنِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ مِنَ الْخَسِرِينَ‏ * امروز، همه ى چیزهاى پاك و دلپسند براى شما شده است، و طعام اهل كتاب براى شما حلال است و طعام شما نیز براى آنان حلال است. و ( با) پاكدامن و با ایمان و نیز زنان پاكدامن از كسانى كه پیش از شما به آنان كتاب آسمانى داده شده مانعى ندارد. در صورتى كه زنان را بپردازید وپاكدامن باشید نه زناكار، و نه دوست گیرنده ى پنهانى (و نامشروع) و هر كس به ایمان خود كفر ورزد، قطعاً عمل او تباه شده و او در آخرت از زیانكاران است. *این آیه مى فرماید: طعام اهل كتاب براى مسلمین حلال است، ولى با توجّه به اینكه در آیات قبل براى استفاده از گوشت، بردن نام خدا شرط حلال بودن ذكر شده است مى فهمیم كه مراد از حلال بودن طعام یهود ونصارى براى مسلمین، طعام هاى غیر گوشتى است. در روایات اهل بیت علیهم السلام هم منظور از طعام را گندم، جو وحبوبات دانسته اند. برخى لغت شناسان مانند ابن أثیر و خلیل نیز گفته اند: در فرهنگ حجاز، به گندم هم طعام گفته مى شود. چون این آیه، راه را براى رفت و آمد و غذا خوردن و ازدواج با اقلّیت هاى دینى باز كرده و ممكن است مسلمانان براى رسیدن به دختران یهودى و مسیحى هر روز رفت و آمدشان را بیشتر، و كم كم تحت تأثیر تفكّر و آداب آنان قرار بگیرند و از راه اسلام جدا شوند، آخر آیه هشدار مى دهد كه هر كس ایمان خود را نادیده بگیرد عمل او تباه است. «و من یكفر بالایمان فقد حبط عمله» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی و من خطبة له عليه السلام فى بيان قدرة اللَّه و انفراده بالعظمة و أمر البعث. امام عليه السلام اين خطبه را براى بيان قدرت خداوند و عظمت منحصر به فرد او و مسأله رستاخيز و قيامت ذكر فرموده است. اين خطبه از خطبه هاى بسيار فصيح و بليغ و پرمحتوا و با ارزش نهج البلاغه است كه به همين دليل نام الزّهراء (درخشنده) را بر آن گزارده اند ❇️ بخش دوم: وصف 👈 مِنْ مَلَائِكَةٍ أَسْكَنْتَهُمْ سَمَاوَاتِكَ وَ رَفَعْتَهُمْ عَنْ أَرْضِكَ هُمْ أَعْلَمُ خَلْقِكَ بِكَ وَ أَخْوَفُهُمْ لَكَ وَ أَقْرَبُهُمْ مِنْكَ لَمْ يَسْكُنُوا الْأَصْلَابَ وَ لَمْ يُضَمَّنُوا الْأَرْحَامَ وَ لَمْ يُخْلَقُوا مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ وَ لَمْ يَتَشَعَّبْهُمْ رَيْبُ الْمَنُونِ وَ إِنَّهُمْ عَلَى مَكَانِهِمْ مِنْكَ وَ مَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَكَ وَ اسْتِجْمَاعِ أَهْوَائِهِمْ فِيكَ وَ كَثْرَةِ طَاعَتِهِمْ لَكَ وَ قِلَّةِ غَفْلَتِهِمْ عَنْ أَمْرِكَ لَوْ عَايَنُوا كُنْهَ مَا خَفِيَ عَلَيْهِمْ مِنْكَ لَحَقَّرُوا أَعْمَالَهُمْ وَ لَزَرَوْا عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَ لَعَرَفُوا أَنَّهُمْ لَمْ يَعْبُدُوكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ وَ لَمْ يُطِيعُوكَ حَقَّ طَاعَتِكَ. 2. وصف ها شگفت آور است آفرينش فرشتگان تو كه گروهى از آنها را در آسمان ها سكونت دادى و از زمين بالا برده اى. آنها از همه آفريدگان نسبت به تو آگاه ترند، و بيشتر از همه نسبت به تو بيمناكند، و به تو نزديك ترند. فرشتگانى كه در پشت پدران قرار نگرفته و در رحم مادران پرورش نيافته اند، و از آبى پست خلق نشده اند، و ناراحتى و مشكلات زندگى آنان را پراكنده نساخته. آنها با مقام و مرتبتى كه دارند، و از ارزشى كه در نزد تو برخوردارند، و آنگونه كه تو را دوست دارند، فراوان تو را اطاعت مى كنند كه اندك غفلتى در فرمان تو ندارند. اگر آنچه بر آنان پوشيده است بدانند، همه كارهاى خود را كوچك و ناچيز مى شمارند، و بر خويش ايراد مى گيرند، و مى دانند آنگونه كه بايد، تو را عبادت نكرده اند، و آن چنان كه سزاوار توست فرمانبردار نبودند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 عظمت و عبوديّت 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
‏ 4 ❇️ حضرت صادق عليه السلام فرمود: مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً اخِذَ بِها فى نَفْسِهِ اوْ فى مالِهِ اوْ فى وُلْدِهِ. كسى كه ستمى مرتكب شود، انتقام آن ستم از او يا مال او يا فرزندان او گرفته مى‏شود. حضرت صادق عليه السلام فرمود: ثَلاثَةٌ يُدْخِلُهُمُ اللّهُ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسابٍ، وَ ثَلاثَةٌ يُدْخِلُهُمُ اللّهُ النّارَ بِغَيْرِ حِسابٍ. فَامَّا الَّذينَ يُدْخِلُهُمُ اللّهُ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسابٍ فَامامٌ عادِلٌ وَ تاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَيْخٌ افْنى‏ عُمْرَهُ فى طاعَةِ اللّهِ عَزَّوَجلَّ. وَ امَّا الثَّلاثَةُ الَّذينَ يُدْخِلُهُمُ النّارَ بِغَيْرِ حِسابٍ فَامامٌ جائِرٌ وَ تاجِرٌ كَذُوبٌ وَ شَيْخٌ زانٍ. خداوند سه نفر را بدون حساب وارد بهشت مى‏كند و سه نفر را بدون حساب به جهنّم مى‏برد. اما آنان كه بدون حساب به بهشت مى‏ورند: رهبر عادل، تاجرى كه شديداً راستگو ست وپيرمردى كه عمرش را در طاعت خدا به سر برده است و اما سه نفرى كه بدون حساب وارد جهنّم مى‏شوند: رهبر ستمگر و تاجر دروغگو و پيرمرد زناكار است. حضرت صادق عليه السلام از پدرانش عليهم السلام از على عليه السلام روايت مى‏كند: انَّ فى جهنّم رَحَى تَطْحَنُ، افَلا تَسْالُونى ماطَحْنُها؟ فَقيلَ لَهُ: فَما طَحْنُها يا أمِير المُؤْمِنينَ؟ قالَ: الْعُلَماءُ الْفَجَرَةُ، وَ الْقُرّاءُ الْفَسَقَهُ، وَ الْجَبابِرَةُ الظَّلَمَةُ، وَ الْوُزَراءُ الْخَوَنَةُ، وَ الْعُرَفاءُ الْكَذَبَةُ. وَ انَّ فِى النّارِ لَمَدينَةً يُقالُ لَها: الْحَصينَةُ افَلا تَسْأَلُونِى ما فيها؟ فَقيلَ: وَ مَا فيها يا اميرَالْمُؤْمِنين؟ فَقالَ: فِيها ايْدى النّاكِثينَ. در آسيابی است كه آرد مى‏كند، از من نمى‏پرسيد آرد آن آسياب چيست؟ عرضه داشتند چيست؟ فرمود: علماى گناهكار، قاريان ، سلاطين ، وزيران خائن، خبرگزاران دروغگو. و در آتش شهرى است كه به آن حصينه مى‏گويند، از من نمى‏پرسيد در آن چيست؟ عرضه داشتند چيست؟ فرمود: بيعت شكنان. 👈شرح مختصر روایت : 1ـ اَلْعُلَماءُ الْفَجَرَةُ: اوّلین گروه، عالمانى هستند که چراغ در دست دارند و راهزن دین و ایمان و عقاید و اعتماد مردمند، عالم فاجر و منحرف همانند دزدى است که چراغ در دست دزدى مى کند چو دزدى با چراغ آید *** گزیده تر برد کالا! 2ـ وَ الْقُرّاءُ الْفَسَقَةُ: دومین گروهى که خوراک آن آسیاب هستند، قاریان فاسق مى باشند. تفاوت «علماء فاجر» و «قاریان فاسق» در این است که قاریان فقط معلّمان مردم در قرآن بودند، ولى علماء فاجر شامل معلّمان مردم در سایر علوم نیز مى شود. این ها اگر فاسق باشند خطرات زیادى خواهند داشت و چون پست آن ها مهم است و با روح و قلب مردم، مخصوصاً جوانان سر و کار دارند عذابشان هم شدید است. 3ـ وَ الْجَبابِرَةُ الظَّلَمَةُ: جابران ستمکار سومین گروهى هستند که خوراک آن آسیاب مى باشند. خطر این گروه در مرحله بعد از علماء فاجر و قاریان فاسق است; چون آن ها عقیده مردم را دگرگون مى سازند، ولى زمامداران ستمکار بر جسم مردم ستم مى کنند. 4ـ وَ الْوُزَراءُ الْخَوَنَةُ: وزیران جابران ستمکار هم در آن آسیاب خرد مى شوند. علّت این که به وزراء، خائن و به زمامداران، ظالم گفته شده این است که: این وزراء هم به پیشوایانشان خیانت مى کنند و بیراهه را به عنوان راه به آن ها نشان مى دهند و هم به خویشتن و ملّت خویش خیانت مى کنند. 5ـ وَ الْعُرَفاءُ الْکَذَبَةُ: منظور از «عرفا» در این جا کارشناسان مى باشد. بنابراین پنجمین گروه، کارشناسان و خبرگزاران و اهل خبره دروغگو هستند. تمام رسانه هاى جمعى که به نوعى آلوده به دروغ و ارائه خلاف حقیقت هستند مشمول این تعبیر مى باشند; رسانه هایى که باید معرّف خوبى ها و معروف ها و صراط مستقیم باشند، آلودگى ها و دروغ ها و بى بندوبارى ها را ارائه مى کنند و مردم را غافل و گرفتار انواع بدبختى ها مى سازند. 👌از این حدیث معلوم مى شود که جامعه بر محور این پنج گروه دور مى زند، اگر این ها اصلاح شوند تمام جامعه اصلاح مى شود و اگر منحرف شوند همه جامعه تباه مى گردد. و نقطه انحراف تمام این ها یک چیز است و آن مقدّم داشتن منافع شخصى بر منافع اجتماعى و ارزش هاى مادّى بر ارزش هاى الهى! 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 161 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ آسیاب جهنم !!! *️⃣« حضرت صادق عليه السلام از پدرانش عليهم السلام از على عليه السلام روايت مى‏كند : انَّ فى جهنّم رَحَى تَطْحَنُ، طَحْنُها : الْعُلَماءُ الْفَجَرَةُ، وَ الْقُرّاءُ الْفَسَقَهُ، وَ الْجَبابِرَةُ الظَّلَمَةُ، وَ الْوُزَراءُ الْخَوَنَةُ، وَ الْعُرَفاءُ الْكَذَبَةُ. در آسيابى است كه آرد آن آسياب علماى گناهكار، قاريان ، سلاطين ، وزيران خائن، کارشناسان و خبرگزاران دروغگو هستند .» 👤استاد حسین در شرح آخرین فقرات دعای ( اینجا ) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 93 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ قسمت آخر از شش قسمت عبارت زیر 🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 1️⃣ وَ مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ، 2️⃣ وَ اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ، 3️⃣ وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ، 4️⃣ وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ، 5️⃣ وَ ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ، 6️⃣ وَ سلامَةَ الْمِرْصَادِ🔹 https://eitaa.com/sahife2/5410 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با صدای مداحان مختلف 🎙 اینجا گوش دهید 👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «الصحیفه الفاطمیه، ادعیه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها)» https://taaghche.com/book/123582 👈شما میتوانید آنرا قاونی از دریافت کنید زهرا سلام الله علیها ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚برشی از کتاب «الصحیفه الفاطمیه، ادعیه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها)» 🙏دعای آن حضرت در https://eitaa.com/sahife2/52246 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
بسم الله الرحمن الرحيم ✳️ قسمت آخر از 6 قسمت عبارت زیر 🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 1️⃣ وَ مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ، ⃣2️⃣ وَ اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ، 3️⃣ وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ، 4️⃣ وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ، 5️⃣ وَ ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ، 6️⃣ وَ سلامَةَ الْمِرْصَادِ🔹
وَ ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ وَ سلامَةَ الْمِرْصَادِ اين دو خواسته ‏ى حضرت على بن الحسين عليهماالسلام كه در دعا ذكر شده (5 و 6 این فقره شریف ) ، با يكديگر مرتبط اند : كسى كه صراط قيامت را بخوبى طى مى‏كند و از کمین گاه به سلامت مى‏گذرد (سلامَةَ الْمِرْصَادِ) در بهشت جاودان وارد مى‏شود ( فَوْزَ الْمَعَادِ ) ، به سعادت ابدى كه پيروزى واقعى است دست مى‏يابد، و از نعمتهاى جاودان عالم آخرت برخوردار مى‏گردد.
امام سجاد (ع) در جمله ‏ى 6 اين قطعه از دعا ، به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و سلامه المرصاد. بار الها! مرا از و کمین گاه مراقبت روز حساب به بگذران.
خداوند متعال درکمین ستمکاران است.چرا؟ انسان از اختیاری که به او داده شده سوء استفاده کرده و دچار انحراف می شود.به عالم هستی و خودش ظلم می کند،وقتی ظلم شد یعنی عدل نیست و از آنجا که قوام عالم به عدل است(بالعدل قامت السموات والارض) چینش عالم بهم می ریزد و انسان جزء ستمکاران قرار می گیرد،ظلم او در کل عالم هستی اثر می گذارد،تعادل را بهم می زند،ناهماهنگی ایجاد می کند. و انسان برهم زننده تعادل است،باید متنبه شود تا چینش عالم به تعادل خود بر گردد. و این از رحمت خداوند است. امام سجاد علیه السلام می فرماید:خداوندا مرا سلامت بدار از اینکه تعادل عالم را برهم زنم و تو در پی تنبیه من برآیی.
«» به معناى «كمينگاه» است. يقال: رصدته اذا قعدت له على طريقه تترقبه و ارصدت له العقوبه، اذا اعددتها له. اگر گفته شود: او را رصد نمودم، يعنى براى مراقبت وى در مسيرش نشستم، و اگر گفته شود: عقوبت را براى او رصد نمودم، يعنى وسايل مجازاتش را آماده و مهيا ساختم.
على عليه‏السلام درباره‏ ى مهلتى كه خداوند به گناهكاران مى‏دهد، كلمه‏ ى «» را در خطبه‏ ى خود آورده و چنين فرموده است: و لئن امهل الظالم فلن يفوت اخذه و هو له بالمرصاد على مجاز طريقه. https://eitaa.com/sahife2/51395 اگر خداوند، و ستمكار را مهلت داده است، گرفتن و به بند كشيدنش فوت نمى‏شود، او در كمينگاه مراقب ظالم است و راه عبور وى را زير نظر دارد. *كلام على (ع) در واقع تفسير و تبيين اين جمله از قرآن شريف است: اعملوا ما شئتم انه بما تعملون بصير. هر چه را كه مى‏خواهيد عمل كنيد و هر خلافى را كه مايليد مرتكب شويد، اما بدانيد كه خداوند به تمام كارهاى شما بينا و بصير است.
امام صادق (ع) در تفسير آيه ‏ى «ان ربك لبالمرصاد» فرموده است: المرصاد قنطره على الصراط لايجوزها عبد بمظلمه عبد. جايگاه رفيعى است در ، و از آن نمى‏گذرد بنده ‏اى كه و مظلمه‏ ى بنده‏اى را در ذمه و بر عهده داشته باشد.
تمام جنبندگان و موجودات زنده‏ى كره‏ ى خاك، براى گذراندن ايام حيات، راهى را طى مى‏كنند و با پيمودن آن به حيات خويش ادامه مى‏دهند و به كمالى كه لايق آن هستند مى‏رسند. آن راه، تكوينى آفريدگار حكيم است كه براى آنها تعيين فرموده است، و چون موجودات زنده‏ى روى زمين، غير از انسان، در اعمال خويش پيرو غرايزى هستند كه با سرشتشان آميخته، از خود اراده و اختيارى ندارند، زمامشان در دست خداوند است و صراط مستقيم الهى را به جبر مى‏پيمايند. ما من دابه الا هو آخذ بناصيتها ان ربى على صراط مستقيم. هيچ جنبنده ‏اى نيست، مگر آنكه مقهور ذات اقدس الهى است و ناصيه‏اش را در قبضه‏ى قدرت خود دارد و پروردگارم در صراط مستقيم است.
بشر در پيمودن راه راست، دو بعدى است: در بعد حيوانيش مانند ساير حيوانات، الهى را كه هدايت تكوينى اوست، به جبر مى‏پيمايد، مثلا قلب و عروق، كليه و كبد، معده و روده و ديگر اعضاى مشترك بين حيوان و انسان، اعمالشان جبرى است و بدون خواست خودشان تحقق مى‏يابد. اما مردم در بعد انسانى داراى اراده و اختيارند، مى‏توانند صراط مستقيم الهى را كه دين حق است و به وسيله‏ى پيمبر او ارائه شده بپيمايند و مى‏توانند از راه راست روى گردانند و به انحراف گرايش يابند. پيشواى گرامى اسلام راه مستقيم خود را ارائه مى‏كند و در كمال آزادى به زبان دعوت از مردم درخواست مى‏نمايد كه صراط مستقيم او را تبعيت كنند و از راههاى انحرافى كه مايه‏ى گمراهى آنان است، پرهيز نمايند: و ان هذا صراطى مستقيما فاتبعوه و لاتتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله. اين است راه مستقيم من، از آن تبعيت نماييد و از ديگر راهها پيروى نكنيد كه نتيجه‏ى آن پراكندگى و دور شدن از صراط حق است.