#شرح_صحیفه_سجادیه_موسوی_مطلق_دعا_27
#دعا_بیست_هفتم_2
قسمت 5
وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِ..
خدایا آذوقه مرزداران را پیدرپی برسان.
اشاره دارد هم به پیوسته بودن طعام و آذوقه وهم زیاد بودن .
رزق را باید از خدا خواست ،تلاش برای دست یابی به رزق را نیز باید از خدا خداست زیاد و همیشگی را هم باید از خداخواست ، تامین نیاز غذایی مردم از ضروریات اجتناب ناپذیر است و تاثیر آن در آرامش مردم مشخص است ،پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم نیز وقتی خواست اسلام را علنی کند مجلسی ترتیب داد و اطعامی نمود سپس دعوت به خدا کرد وقتی هم خداوند متعال قرار است بهشت را وصف کند یکی از اوصاف آن وجود اطعمه و اشربه های گوناگون بر حسب میل اهل بهشت است، تامین غذای مناسب در سلامت جسم و روح بسیار اثر گذار است ،غذای خوب و سالم در تصمیمم گیری های افراد بسیار موثر است،
برای حفظ مرز توسط مرزداران یک عامل دیگر تامین غذای آنان به طور پیوسته است نه اینکه مقطعی باشد،غذای مرز داران باید از لحاظ کیفیت و کمیت در بالاترین درجه باشد،اگر چنین نباشد ممکن است به جهت تامین غذای خود دست به اقداماتی بزنند که جبران آن ممکن نباشد.
این نکته هم مهم است که رزق فراوان و پی در پی در هر کشور یکی از عوامل مهم آن امنیت است و از جمله عوامل برقراری امنیت مرزداران هستند.
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ
و [یاد کنید] آن گاه که ابراهیم گفت: پروردگارا! این [مکان] را شهری امن قرار ده و اهلش را آنان که به خدا و روز قیامت ایمان آورده اند از هر نوع میوه و محصول روزی بخش.
ادامه دارد ...
#بیست_هفتم صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_موسوی_مطلق_دعا_27
#دعا_بیست_هفتم_2
قسمت 6
وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ،
خدایا به نصرت خود مرزداران را تقویت فرما
ایمان به نصرت های پروردگار ایمان به یکی از سنت های قطعی پروردگار است که شامل حال انبیاء ومومنان می شود؛ انا لننصر رسلنا و الذین آمنوا فی الحیاة الدنیا و یوم یقوم الاشهاد؛ (غافر/۵۱)
وعده قطعی پروردگار این است که هر کس او را یاری کند خداوند هم او را یاری می نماید؛إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ؛
در قرآن موارد متعدد از نصرت خداوند به پیامبران مثال آورده شده است؛ گاه با استجابت دعا یاریشان نموده،گاه با نجات از دست دیگران،گاه با انداختن ترس در دل دشمنان،گاه با دادن ثروت ،گاه با فقر و زندان، گاه با مسلط کردن آرامش در دل ،گاه با برملا کردن توطئه دشمن ،گاه با ایجاد الفت و دوستی؛ گاه با استدلال،گاه با معجزه، گاه با از بین بردن دشمنان ،گاه توسط پیدایش یاران و دوستان، و گاه با الهام بر دل ها…
راه این که نصرت الهی شامل حال ما شود ایمان است و بروز و ظهور ایمان یاری کردن خدا و حجت خداست،یاری خدا یعنی یاری دین خدا و دین خدا یعنی پیامبران و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین است.
امیرالمومنین سلام الله علیه در نامه ۴۵نهج البلاغه خطاب به #عثمان_بن_حنيف می نویسد:اَعينُونى بِوَرَع وَ اجْتِهاد،وَ عِفَّة وَ سَداد.
معلومتان باد که شما تن دادن به چنین روشی را قدرت ندارید، ولی مرا با ورع و کوشش در عبادت و پاکدامنی و درستی یاری کنید.
ادامه دارد ...
#بیست_هفتم صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
Doa27Sahifeh.mp3
35.19M
🔈 «دعای #بیست_هفتم صحیفه سجادیه ، دعای امام سجاد (علیهالسلام) برای #مرزداران »
👤حاج میثم #مطیعی
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #غزه
🆔 @sahife2
یا جواد الائمه ( علیه السلام)
تو از ازل جوادی و ما از ازل فقیر
یا ایها الجواد تصدق علی الفقیر
https://eitaa.com/sahife2/46919
یاد خدا ۱۱.mp3
12.03M
یاد خدا ۱۲.mp3
11.39M
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 141 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژهـ اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسم
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث (برداشت من) ( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم
وَ حَسِّنْ فِي جَمِيعِ أَحْوَالِي عَمَلِي
بار الها! در تمام حالاتم كارهاى مرا پسنديده و نيكو گردان.
توضیح این عبارت دراوائل دعای بیستم صحیفه سجادیه آمده است آنجا که می فرماید«وانته بنیتی الی احسن النیات و بعملی الی احسن الاعمال»
معلوم میشود« احسن اعمال »نتیجه «احسن النیات» #دعا_بیستم_1
نکته دوم «انما یتقبل الله من المومنین»یعنی تقوی شرط لازم و ضروری قبول اعمال است یعنی انسان با تقوی گناه نمی کند و اگر مرتکب شد،فورا توبه می کند تا استمرار عمل صالح تحقق یابد.
از این دو مقدمه نتیجه می گیریم که اولا از خداوند بهترین نیت را درخواست کنیم تا هر عملی انجام می دهیم یا نمی دهیم،عمل حسنه برای ما نوشته شود،مثلا اگر قبل خواب نیت نماز شب کنیم حتی اگر بیدار نشویم،این عمل صالح برای ما نوشته می شود تا استمرار عمل صالح محقق شود
ثانیا بشدت از گناه پرهیز کنیم تا در زمره متقین قرار بگیریم.
در نتیجه تمام عمر و در «جمیع احوال »اعمال ما بهترین اعمال می شود.
..و حسن فی جمیع احوال عملی.
در اين قسمت از دعا ى امام سجاد (علیه السلام) ، دو كلمه آمده است:
يك ى «عمل»
و آن ديگر «نيكو بودن عمل».
میتوان گفت: شجره ى طيبه ى اسلام داراى سه شاخه ى اصلى و اساسى است:
عقايد و اخلاق و احكام.
قسمت اعظم اخلاق و احكام در اعمال مردم پياده میشود.
على (علیه السلام) فرمود: از رسول اكرم (ص) پرسيدم:
#ايمان چيست؟ فرمود:
تصديق بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالاركان.
تصديق به قلب، اقرار به زبان، و عمل به جوارح.
مردى از على (علیه السلام) درخواست #موعظه نمود. حضرت به و ى فرمود:
لا تكن ممن يرجو الاخره بغير العمل.
از آن گروه مباش كه بدون عمل اميد سعادت عالم آخرت را در سر میپرورند.
مقصود از عمل، كارهاى شايسته و اعمال صالحه ا ى است كه مرضى شرع مقدس و مقبول حضرت بارى تعالى است،
نه هر عمل به هر انگيزهاى كه واقع شود،
چه بسيار كارها ى بظاهر خوبى را كسانى انجام میدهند، ولى محركشان در آن اعمال ايمان به خدا و خشنودى بارى تعالى نبوده، بلكه عوامل ديگرى آنان را به اين كارها واداشته است.
ممكن است مردم اعمال بسيارى را كه به ظاهر پسنديده و نيكوست انجام دهند،
اما انگيزه ى درونى و نيت باطنى آنان در آن كارها هواى نفس و اقناع تمنيات حيوانى خودشان باشد و كمترين توجه ى به قرب الهى و خلوص نيت نداشته باشند.
اين قبيل اعمال نه تنها ارزش معنوى در پيشگاه الهى ندارد، بلكه زمينه ى رياكارى و سوء نيت را در نهاد عاملين آنها تقويت میكند و به مسير نادرستى و انحرافشان سوق میدهد.
كار پسنديده و خوب در اسلام آن عملى است كه :
اولا بر اساس علم صورت پذيرد
و ثانيا انجام دهنده داراى قصد قربت باشد
و ثالثا بتواند تا آخر عمر، عمل پاك خود را از خطرات گوناگون محافظت كند و آن را به سلامت از مرز دنيا بگذراند
اميرالمومنين (علیه السلام) فرمود:
الدنيا كلها جهل الا مواضع العلم
و العلم كله حجه الا ما عمل به
و العمل كله رياء الا ما كان مخلصا
و الاخلاص على خطر حتى ينظر العبد بما يختم له.
آدمی كه در اين جهان قدم میگذارد، تمام دنيا برا ى او جهل و نادانى است مگر چيزهايى را كه تدريجا فرامیگيرد و از آنها آگاه میشود.
و تمام علمهايى كه آموخته برا ى او نزد بارى تعالى حجت است، مگر علمی كه طبق آن عمل نموده باشد
و تمام اعمالش رياكارى و خودنمايى است، مگر كارهايى كه خالصانه انجام يافته است،
و اخلاص و صفاى ضمير در معرض خطر است تا آنكه بنده ى مخلص ببيند پايان كارش چگونه است و عمرش با چه وضعى پايان می يابد.
حسن عمل ماده ى اختبار و آزمايش مردم :
الذى خلق الموت و الحيوه ليبلوكم ايكم احسن عملا.
اين خداوند تواناست كه مرگ و حيات را آفريده تا شما را آزمايش كند و معلوم نمايد كدام يك از حسن عمل و درستكار ى برخورداريد.
ابوقتاده میگويد: از رسول اكرم (ص) سئوال كردم اينكه خداوند فرموده: «ايكم احسن عملا» شما را آزمايش كنم تا معلوم شود كدام يك در عمل نيكوكارتريد، مقصود حضرت بار ى تعالى كيان اند؟
در پاسخ فرمود: ايكم احسن عقلا
يعنى كداميك از جهت عقل نيكوتريد
سپس توضيح داد :
اتمكم عقلا و اشدكم لله خوفا و احسنكم فيما امر الله به و نه ى عنه نظرا و ان كان اقلكم تطوعا.
منظور اینست که :
کدام یک از شما عقلتان كاملتر،
خوفتان از خداوند شديدتر
و دقت نظرتان در اوامر و نواهى حضرت حق نيكوتر است
گرچه مقدار عملتان كمتر باشد.
امام صادق (علیه السلام) در تفسير اين آيه «ايكم احسن عملا» فرموده است:
ليس يعنى اكثر عملا
و لكن اصوبكم عملا
و انما الاصابه خشيه الله و النيه الصادقه.
خداوند كثرت عمل را از اين آيه اراده ندارد،
بلكه مقصود بار ى تعالى عمل صواب و طبق واقع است
و اصابت در عمل، ترس از خداوند و نيت پاك و صادق است.
خداوند را صادقانه و با خلوص نيت عبادت نمودن آنقدر در شرع اسلام اهميت دارد كه بنده ى موحد با اداى دو ركعت نماز برا ى خداوند، مشمول فضل الهى میگردد و بهشتى میشود.
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
ان ربكم لرحيم يشكر القليل، ان العبد ليصلى ركعتين يريد بها وجه الله فيدخله الله به الجنه.
پروردگار شما مهربان است، در مقابل عمل قليل پاداشى بزرگ مرحمت می نمايد، بنده ى او با خلوص نيت دو ركعت نماز میخواند و خداوند اجرش را جنت خلد قرار میدهد و او را به بهشت میبرد.
مشكل بزرگى كه در زمينه ى عبادت خالص و عمل صالح وجود دارد، نگاهدار ى و حفاظت آن از آفت ها ى گوناگون است.
چه بسيار اعمال خوبى را بندگان خدا انجام میدهند، ولى از پى آن اعمال، مرتكب گناهانى میشوند و در نتيجه كارهاى خوبشان مردود درگاه بار ى تعالى میگردد و بدبختانه بسيارى از كارها ى خوب مردم با اين وضع ناگوار مواجه میشود.
*امام صادق (علیه السلام) فرمود: لو نظروا الى مردود الاعمال من الله عز و جل لقالوا ما يتقبل الله من احد عملا.
اگر مردم میديدند اعمالى را كه مردود درگاه بارى تعالى گرديده است، با خود میگفتند: گويى هيچ عملى مورد قبول بار ى تعالى واقع نمیشود.
*امام باقر عليه السلام فرمود: الابقاء عل ى العمل اشد من العمل.
نگاه داشتن عمل خوب سختتر از بجا آوردن آن عمل است.