#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
«7» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَةَ وَ مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَيْنَ الْوَلَايَةَ وَ مِنْ عُقُوقِ ذَوِي الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّةَ وَ مِنْ خِذْلَانِ الْأَقْرَبِينَ النُّصْرَةَ وَ مِنْ حُبِّ الْمُدَارِينَ تَصْحِيحَ الْمِقَةِ وَ مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِينَ كَرَمَ الْعِشْرَةِ وَ مِنْ مَرَارَةِ خَوْفِ الظَّالِمِينَ حَلَاوَةَ الْأَمَنَةِ
خدايا! بر محمد و آل محمد درود فرست و اين خصلت هاي نه گانه را كه مىشمارم، به نفع من به 9 صفت نیکوتغيير ده:
1. شدت كينه دشمنان را به محبت،
2. و حسد متجاوزان را به مودّت،
3. و بدگمانى و تهمت اهل صلاح را به اطمينان،
4. و دشمنى نزديكان را به دوستى،
5. و مخالفت خويشان را به خوش رفتارى،
6. و تنها و بى يار گذاشتن نزديكان را به يارى،
7. و دوستى فريبكاران را به درست شدن دوستى،
8. و ردّ كردن همنشينان را به رفتاى كريمانه،
9. و تلخى ترس از ستمكاران را به شيرينى امنيّت.
#دعا_بیستم_7
#بیستم #مکارم_اخلاق #مكارم_و_رذايل_اخلاقى
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 1
#مقدمه_بند_7 یک
✳️ معيار كمالات اخلاقى و سند قطعى اخلاقشناسى از گفتار، رفتار و قبولى از ناحيه معصومان عليهما السلام است. كه دستيابى به همه آنها كار چندان آسانى نيست؛ زيرا آثار اخلاقى انسان به گونهاى جامع نبوده كه بتوان همه مراحل و مدارج كمال را يك جا بيان كنند. و از سوى ديگر مكارم اخلاقى تنها اوصاف اخلاق نيست، بلكه احسن اخلاقيات است و مكارم، مكرمتها و فضيلتهاى برتر خلقى را بيان مىكند و نبايد ميان اوصاف اخلاقى و مكارم اخلاقى خلط نمود.
گاهى در مدارك اخلاقى، مكارم اخلاقى به صورت مختلف و پراكنده گفته شده است. وقتى مدارك اخلاقى گوناگون باشد؛ تفسير آن نيز خود به خود اختلاف پيدا مىكند كه بايد آنها را به دقت بررسى نمود.
عبداللّه بن مسكان از امام صادق عليه السلام نقل مىكند كه حضرت فرمود:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ خَصَّ رُسُلَهُ بِمَكارِمِ الأَخْلاقِ فَامْتَحِنُوا أَنْفُسَكُمْ فَإِنْ كانَتْ فِيكُمْ فَاحْمَدُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ ذلِكَ مِنْ خَيْرٍ وَ إِنْ لاتَكُنْ فِيكُمْ فَاسْأَلُوا اللَّهَ وَ ارْغَبُوا إِلَيْهِ فِيها، قالَ: فَذَكَرَها عَشَرَةً الْيَقينَ وَ القَناعَةَ وَ الصَّبْرَ وَ الشُّكْرَ وَ الْحِلْمَ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ السَّخاءَ وَ الْغَيْرَةَ وَ الشَّجاعَةَ وَ الْمُرُوءَةَ قالَ: وَ رَوى بَعْضُهُم بَعْدَ هَذِهِ الْخِصالِ الْعَشَرَةِ وَ زادَ فِيها الصِّدْقَ وَ أَداءَ الْأَمانَةِ.
خداى عزيز پيامبرانش را به مكارم اخلاق ويژگى داده است. شما خود را بيازماييد، اگر از آنها داشتيد او را سپاس گوييد و بدانيد كه بودن آنها در شما خيرى بوده است كه خداوند عطا كرده است. چنانچه در شما نبوده، آن را از خدا بخواهيد و نسبت به آن رغبت جوييد. سپس حضرت آنها را ده چيز شمردند: يقين، قناعت، صبر، شكر، خويشتن دارى، خلق نيكو، سخاوت، غيرت، شجاعت و مروت. بعضى از روايان ديگر پس از ده خصلت؛ راستگويى و امانتدارى را هم به آن افزودهاند.
اين روايت داراى چند نكته است:
1- صفات كمال و مكرمتها در درجه اوّل ويژه انبياست.
2- خوبىها را خير مىشناسد و در صورت نداشتن آن، سفارش به طلب آن مىفرمايد.
3- مؤمن بايد خود را در موقعيت امتحان قرار دهد تا خود را بشناسد.
4- در آغاز و پايان حديث به دو صفت يقين و مروّت اشاره دارد، يقين اساس حكمت نظرى و مروت و مرادنگى مظهر حكمت عملى است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 307
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 1
#مقدمه_بند_7 دو
✳️ انبياى الهى هر چند داراى مكارم اخلاقى بالايى هستند ولى پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله اكمل و اتم آنها را داشتهاند و انبياى ديگر در پى اجراى همه آنها در بين امت خود نبودهاند، در حالى كه رسول اللّه صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
من براى تحقق مكارم اخلاق در ميان امتم برانگيخته شدهام.
مكرمتهاى اخلاق، تماميت كمال صفات اخلاقى است و حضرت ختمى مرتبت براى تكميل آن به رسالت برگزيده شدند، بنابراين دين اسلام، آيين اخلاق و مكارم اخلاقى در بين بشر كنونى است.
اخلاقيّات در همه انسانها اقتضايى و نسبى است يعنى كمالات و رذايل اخلاقى در وجود انسانها به اندازه گوناگون در مرتبههاى برتر و پستتر نوسان دارد هر چند خوب شدن كسى كه اقتضاى بدى در او غلبه دارد، مشكلتر است؛ زيرا كسى كه در منطقه دور دستى با امكانات اندك به كمال و مقامى برسد و اهميت آن بيشتر است تا شخصى كه در مركز امكانات مادى و معنوى باشد و به جايى برسد.
اگر جوانى در فضايى آلوده پر از فحشا و فساد به درجات عالى كمال برسد، مهمتر است از فرزند فردِ با كمالى كه در محيط مذهبى به مقامى نايل آيد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 307
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(آیت الله) خامنه ای چهل ساله مرد جنگه
هماکنون در رسانههای عرب زبان
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی دشمن از گفتن اسم آیتالله خامنهای هم به لکنت میفتد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠#محبوب الهی
🔸 پیغمبر فرمود که خدا می گوید «یقول الله عزّ و جل»، این می شود حدیث_قدسی: «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ»؛
بنده اگر بخواهد نزدیک بشود با انجام_فرائض و دستورهای_الهی به خدا نزدیک می شود.
🔸 ما در هر عمل تقرّبی می گوییم این کار را انجام می دهیم قربة_الی_الله، اگر واقعاً واجبات خودمان را واجد جمیع شرایط اجزاء، خوب و «قربة الی الله» انجام بدهیم این قُربت حاصل می شود ما به خدا نزدیک می شویم، این یک.
🔸 حالا پاداش عبدی که مقرّب الهی شد چیست؟ ما آنها را شنیدیم که در برزخ راحت است، در قیامت راحت است، بهشت دارد و درجات بهشت دارد اینها را شنیدیم؛ اما این بیان نورانی چیزی دیگر است!
می فرماید که «ما يَتَقَرَّبُ إلَيَّ عَبدٌ مِن عِبادِي بشيءٍ أحَبّ إلَيَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ و إنّهُ لَيَتقرَّبُ إلَيَّ بالنافِلَةِ حتّى اُحِبَّهُ»؛
اگر نمازهای واجب را خواند کارهای واجب را انجام داد به وسیله نافله هم می تواند متقرب بشود به خدا نزدیک بشود.
🔸 در آن جاها که با فریضه مقرّب می شود یک حکمی دارد ولی وقتی با #نافله مقرّب شد می شود محبوب_الهی.
ما اگر دوست خداییم، هنر نیست! برای اینکه تمام نیازهای ما را خدا برطرف می کند. اگر به جایی رسیدیم که محبوب_خدا_شدیم_کمال_است
﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾.
آیت_الله #جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/05/26
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 2
#محتوای_نه_گانه_بند_هفت
https://eitaa.com/sahife2/59448
✳️ اكنون نكات بيان شده در اين فراز از دعا را در نُه بند، شرح و توضيح مىدهيم:
1- #محبت_يا_كينه
2- #مودت_يا_حسد
3- #اعتماد_يا_بدگمانى
4- #دوستى_يا_دشمنى_نزديكان
5- #خوش_رفتارى_يا_بدرفتارى با نزديكان
6- #يارى_رسانى_يا_بی_اعتنايى به نزديكان
7- #دوستى_واقعى_يا_غيرواقعى
8- #بی_توجهی_یا_نيك_رفتارى با همنشينان
9- #آرامش_و_امنيت_يا_ترس_از_ستمكاران
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 308
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
20.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 غلط و دروغ چهارم: فلسطینیها با اختیار وطن خود را ترک کردند!
💥 کتاب «#ده_غلط_مشهور_درباره_اسرائیل» نوشتهٔ ایلان پاپه است و در آن به بررسی ده گزارهٔ مشهور اما نادرست دربارهٔ اسرائیل پرداخته است. (متن کتاب در کانال)
https://eitaa.com/sahife2/55992
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_75
#اعراف_76
✳️ قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ مِن قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ لِمَنْ ءَامَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أنَّ صَلِحاً مُّرْسَلٌ مِّن رَبِّهِ قَالُواْ إِنَّا بِمَآ أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ
قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا بِالَّذِى ءَامَنتُم بِهِ كَفِرُونَ
سران مستكبر قوم صالح، به مستضعفانى كه ایمان آورده بودند، گفتند: آیا علم دارید كه صالح ازطرف پروردگارش فرستاده شده است؟ (مؤمنان در پاسخ به ایجاد شكّ وتردید آنان) گفتند: قطعاً ما به آنچه بر او فرستاده شده است، ایمان داریم.
كسانى كه #استکبار ورزیدند گفتند: همانا ما به آنچه شما بدان ایمان آورده اید، كافریم.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
75-76.mp3
3.51M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
# اعراف_75
#اعراف_76
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_215
*️⃣ ومِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ كانَ يَدْعُو بِهِ كَثيراً.
از دعاهاى امام عليه السلام است كه غالباً پروردگار را با آن مى خواند.
👈 این خطبه در یک بخش می آید :
✳️ حمد و دعای امام در محضر خدا
*️⃣ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يُصْبِحْ بِي مَيِّتاً وَ لَا سَقِيماً وَ لَا مَضْرُوباً عَلَى عُرُوقِي بِسُوءٍ؛ وَ لَا مَأْخُوذاً بِأَسْوَإِ عَمَلِي وَ لَا مَقْطُوعاً دَابِرِي وَ لَا مُرْتَدّاً عَنْ دِينِي وَ لَا مُنْكِراً لِرَبِّي وَ لَا مُسْتَوْحِشاً مِنْ إِيمَانِي وَ لَا مُلْتَبِساً عَقْلِي وَ لَا مُعَذَّباً بِعَذَابِ الْأُمَمِ مِنْ قَبْلِي. أَصْبَحْتُ عَبْداً مَمْلُوكاً ظَالِماً لِنَفْسِي، لَكَ الْحُجَّةُ عَلَيَّ وَ لَا حُجَّةَ لِي، وَ لَا أَسْتَطِيعُ أَنْ آخُذَ إِلَّا مَا أَعْطَيْتَنِي وَ لَا أَتَّقِيَ إِلَّا مَا وَقَيْتَنِي. اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِي غِنَاكَ، أَوْ أَضِلَّ فِي هُدَاكَ، أَوْ أُضَامَ فِي سُلْطَانِكَ، أَوْ أُضْطَهَدَ وَ الْأَمْرُ لَكَ. اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَفْسِي أَوَّلَ كَرِيمَةٍ تَنْتَزِعُهَا مِنْ كَرَائِمِي وَ أَوَّلَ وَدِيعَةٍ تَرْتَجِعُهَا مِنْ وَدَائِعِ نِعَمِكَ عِنْدِي. اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ أَنْ نَذْهَبَ عَنْ قَوْلِكَ، أَوْ أَنْ نُفْتَتَنَ عَنْ دِينِكَ، أَوْ تَتَابَعَ [تَتَتَابَعَ] بِنَا أَهْوَاؤُنَا دُونَ الْهُدَى الَّذِي جَاءَ مِنْ عِنْدِكَ.
✳️ #ستايش و #نيايش :
*️⃣ ستايش خداوندى را سزاست كه شبم را به صبح آورد بى آن كه مرده يا بيمار باشم، نه دردى بر رگ هاى تنم باقى گذارد، و نه به كيفر بدترين كردارم گرفتار كرد، نه بى فرزند و خاندان مانده، و نه از دين خدا روى گردانم، نه منكر پروردگار، نه ايمانم دگرگون، و نه عقلم آشفته، و نه به عذاب امّت هاى گذشته گرفتارم.
در حالى كه صبح كردم كه بنده اى بى اختيار و بر نفس خود ستمكارم. خدايا بر تو است كه مرا محكوم فرمايى در حالى كه عذرى ندارم، و توان فراهم آوردن چيزى جز آنچه كه تو مى بخشايى ندارم، و قدرت حفظ خويش ندارم جز آن كه تو مرا حفظ كنى.
خدايا به تو پناه مى برم از آن كه در سايه بى نيازى تو، تهيدست باشم، يا در پرتو روشنايى هدايت تو گمراه گردم، يا در پناه قدرت تو بر من ستم روا دارند، يا خوار و ذليل باشم در حالى كه كار در دست تو باشد.
خدايا جانم را نخستين نعمت گرانبهايى قرار ده كه مى ستانى، و نخستين سپرده اى. قرار ده كه از من باز پس مى گيرى.
خدايا ما به تو پناه مى بريم از آن كه از فرموده تو بيرون شويم، يا از دين تو خارج گرديم، يا هواهاى نفسانى پياپى بر ما فرود آيد، كه از هدايت ارزانى شده از جانب تو سرباز زنيم.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطبه در يك نگاه:
اين خطبه كه در واقع مركب از يك سلسله دعاهاى پرمعنا و بسيار پرارزش است و امام عليه السلام در بسيارى از اوقات آن را مى خواند، از دو بخش تشكيل شده است:
بخش اوّل حمد و سپاس الهى بر نعمتهاى معنوى و مادى است كه خداوند به ما ارزانى داشته و از ما نگرفته است.
در بخش دوم، امام عليه السلام تقاضاهايى از خداوند مى كند كه در سه قسمت كوتاه و پرمحتوا كه هر كدام با «اللهم» شروع مى شود، بيان شده است و اين دعاها غالباً جنبه معنوى دارد، هر چند از جنبه هاى مادى نيز خالى نيست و مناسب است بعد از نمازها يا در قنوت نماز و در اوقاتى كه انسان را حال دعا فراهم است خوانده شود و خواننده از بركات آن بهره مند گردد.
* خداوندا همه چيز از سوى توست
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 2
#محتوای_نه_گانه_بند_هفت 1
https://eitaa.com/sahife2/59467
1- #محبت_يا_كينه 1
✳️ #محبت و عشق مهمترين پيوندى است كه انسانها را به يكديگر متصل مىسازد.
بنابراين كه ريشه واژه انسان از انس و الفت باشد، آدمى در زندگى نيازمند علاقه و ارتباط است و همه مشكلات و نگرانىهاى او از اين راه قابل حل است.
جايگاه محبّت در قلب است. چنانچه به ضد آن يعنى بغض و #كينه تبديل شود؛ رابطه انسانى به رابطه حيوان جنگلى و دشمنىهاى ديرينه گرايش پيدا كند و دوستى با همنوع با گذشت زمان به جنگها و كشتارها كشيده خواهد شد.
با مطالعه تاريخ بشر درمىيابيم كه بيشترين ناامنىها و خيانتها و قتل و غارت ملتها در اثر از بين رفتن رابطه صلح و دوستى بوده است و هر چه انسانها از يكديگر فاصله بگيرند واز صفات اخلاقى و مكارم انسانى خالى شوند، خصلتهاى شيطانى و حيوانى بر آنها غلبه پيدا مىكند؛ در نتيجه مانند حيوانات وحشى يكديگر را تكه تكه مىكنند، آتش مىزنند و همچون آدمخواران همجنس خود را مىخورند.
آرى، اين فرهنگ و تمدن وحش است كه به انسانهاى متمدن سرايت كرده است؛ كه درندگى و عريانى و دوزيستى را از اصول فرهنگ پيشرفته و مترقى مىدانند؛ امّا اخلاق و پوشش بدنى و همزيستى مسالمتآميز را نشانه عقب ماندگى مىپندارند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 309
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 2
#محتوای_نه_گانه_بند_هفت 1
1- #محبت_يا_كينه 2
✳️ آيات قرآن به مؤمنان هشدار مىدهد كه جمع ميان #محبت خدا و محبت دشمنان خدا در يك دل ممكن نيست و بايد از ميان اين دو يكى را برگزيد، اگر آنان به راستى مؤمنند؛ بايد از دوستى دشمان خدا پرهيز نموده وگرنه ادعاى مسلمانى نكنند كه مىفرمايد:
لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْأَخِرِ يُوَآدُّونَ مَنْ حَآدَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُواْ ءَابَآءَهُمْ أَوْ أَبْنَآءَهُمْ أَوْ إِخْوَ نَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلئِكَ كَتَبَ فِى قُلُوبِهِمُ الْإِيمنَ وَ أَيَّدَهُم بِرُوحٍ مّنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهرُ خلِدِينَ فِيهَا رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ أُوْلئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَآ إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «مجادله 22 »
گروهى را كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند، نمىيابى كه با كسانى كه با خدا و پيامبرش دشمنى و مخالفت دارند، دوستى برقرار كنند، گرچه پدرانشان يا فرزاندانشان يا برادرانشان يا خويشانشان باشند. اينانند كه خدا ايمان را در دلهايشان ثابت و پايدار كرده، و به روحى از جانب خود نيرومندشان ساخته، و آنان را به بهشتهايى كه از زيرِ [درختانِ] آن نهرها جارى است درمىآورد، در آن جا جاودانهاند، خدا از آنان خشنود است و آنان هم از خدا خشنودند. اينان حزب خدا هستند، آگاه باش كه بىترديد حزب خدا همان رستگارانند.
آنانى كه دم از هر دو مىزنند يا ايمانشان ضعيف است يا منافق صفتند، در غزوات صدر اسلام گروهى از بستگان و خويشاوندان مسلمانان در صف مخالفان قرار گرفتند ولى چون از خط خداوند جدا شدند و به صفوف دشمنان حق پيوسته بودند، حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و يارانشان با آنها پيكار كردند و به هلاكت رساندند.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 309
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 2
#محتوای_نه_گانه_بند_هفت 1
1- #محبت_يا_كينه 3
✳️ #محبت به پدر و فرزندان و برادران و بستگان، نيكو و مورد سفارش اسلام است و نشانه زنده بودن عواطف انسانى است، اما هنگامى كه اين علاقه رو در روى محبت خدا قرار گيرد ارزش خود را از دست مىدهد.
انسان هنگامى مىتواند به اوج ايمان برسد كه نيرومندترين علاقه او يعنى عشق به ذات خود را در زير پرتوى عشق به ذات خدا و نمايندگان او قرار دهد.
كسى به حقيقت ايمان مىرسد كه حب و خواسته او تابع آنچه رسول اللّه صلى الله عليه و آله آورده، باشد و ولايت جانشينان او را با جان و دل بپذيرد.
رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
لايُؤمِنُ أَحَدُكُم حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَلِدِه وَ والِدِه وَ النَّاسِ أَجْمَعينَ.
هيچ يك از شما ايمان ندارد تا آن گاه كه مرا از فرزند و پدر خود و از همه مردمان ديگر بيشتر دوست داشته باشد.
و نيز فرمود:
لايُؤمِنُ عَبْدٌ حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ نَفْسِهِ وَ يَكُونَ عِتْرَتى أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ عِتْرَتِهِ وَ يَكُونَ أَهْلى أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ أَهْلِهِ وَ يَكُونَ ذاتى أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ ذاتِهِ.
هيچ بندهاى ايمان نداشته باشد تا آن گاه كه مرا از خودش دوستتر بدارد و خاندان مرا از خاندان خودش دوستتر بدارد و اهل بيت مرا از خانواده خودش و جان مرا بيشتر از جان خودش دوست داشته باشد.
از اين رو امام صادق عليه السلام فرمود:
طَلَبْتُ حُبَّ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَوَجَدْتُهُ فى بُغْضِ أَهْلِ المَعاصى.
دوستى خداى گرامى و بزرگ را خواستم پس در دشمنى با گناهكاران يافتم.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 309
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2