❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_85
✳️ وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْباً قَالَ يَقَوْمِ اعبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُم مِّن إِلَهٍ غَيْرُهُ قَدْ جَآءَتْكُم بَيِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ فَأَوْفُواْ الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَ لَاتَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَآءَهُمْ وَ لَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَحِهَا ذَ لِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
و به سوى (مردم) مَدیَن، برادرشان #شعیب را (فرستادیم. آن حضرت) گفت: اى قوم من! (تنها) خدا را بپرستید، جز او خدایى براى شما نیست. همانا از طرف پروردگارتان (معجزه و) دلیلى روشن براى شما آمده است. پس پیمانه و ترازو را (در داد و ستدها) تمام ادا كنید و كالاهاى مردم را كم نگذارید و در زمین پس از آنكه اصلاح گشته فساد نكنید. این (رهنمودها) برایتان بهتر است، اگر مؤمن باشید.
✍️ این پنجمین #داستان_پیامبران در این سوره است. داستان شعیب علیه السلام در سوره هاى متعدّدى از جمله در سوره هود، شعراء نیز بیان شده است.
مَدیَن یكى از شهرهاى شام بود كه در جغرافیاى امروز، نزدیك اردن و نامش معان است، منطقه اى سرسبز، داراى مردمى بت پرست ومرفّه كه در معامله و تجارت كم فروش بودند. حضرت شعیب علیه السلام بر آنان مبعوث شد، امّا آنها به خاطر لجاجت و نافرمانى او هلاك شدند. سپس آن حضرت بر مردم «اَیكه» مبعوث شد، و به ارشاد آنان پرداخت، امّا آنها نیز دستورهاى الهى را نپذیرفتند وسرانجام هلاك شدند. «كذّب اصحاب الایكة المرسلین اذ قال لهم شعیب...»
البتّه احتمال دارد «مَدیَن» همان «اَیْكه» باشد، چون اَیكه به منطقه ى پر درخت و بیشه زار و نخلستان مى گویند. یعنى شهر شعیب دو نام داشته است: مَدیَن و اَیكه.
انسان بى ایمان همواره گرفتار #انحراف و #فساد است، امّا در هر زمانى به گونه اى.
مثلاً در زمان حضرت لوط، لواط و فساد اخلاقى
و در زمان حضرت شعیب، كم فروشى و فساد اقتصادى رواج داشته است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_219
*️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ لَمَّا مَرَّ بِطَلْحَةِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ وَ عَبْدِالرَّحْمنِ بْنِ عَتَّابِ بن أُسَيْدٍ وَ هُما قَتيلانِ يَوْمَ الْجَمَلِ.
از سخنان امام عليه السلام است اين سخن را هنگامى فرمود كه در روز جنگ جمل از كنار كشته طلحة بن عبداللَّه و عبدالرحمن بن عتّاب بن اسيد عبور كرد.
👈 این خطبه در یک بخش می آید :
✳️ تأسف بر کشتگان جنگ #جمل
*️⃣ لَقَدْ أَصْبَحَ أَبُو مُحَمَّدٍ بِهَذَا الْمَكَانِ غَرِيباً؛ أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ كُنْتُ أَكْرَهُ أَنْ تَكُونَ قُرَيْشٌ قَتْلَى تَحْتَ بُطُونِ الْكَوَاكِبِ؛ أَدْرَكْتُ وَتْرِي مِنْ بَنِي عَبْدِ مَنَافٍ وَ [أَفْلَتَنِي أَعْيَارُ] أَفْلَتَتْنِي أَعْيَانُ بَنِي [جُمَحٍ] جُمَحَ. لَقَدْ أَتْلَعُوا أَعْنَاقَهُمْ إِلَى أَمْرٍ لَمْ يَكُونُوا أَهْلَهُ، فَوُقِصُوا دُونَه.
✳️ تأسّف بر كشتگان جمل:
*️⃣ ابو محمد (#طلحه) در اين مكان، غريب مانده است. به خدا سوگند خوش نداشتم قريش را زير تابش ستارگان كشته و افتاده بينم. به خونخواهى، بر فرزندان «عبد مناف» دست يافتم، ولى سر كردگانى «بنى جمح» از دستم گريختند. آنان براى كارى كه در شأن آنها نبود سر بر افراشتند، و پيش از رسيدن به آن سركوب شدند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطبه در يك نگاه:
اين سخن كوتاه سه نكته را بيان مى كند:
يكى اظهار تأسّف امام نسبت به قتل طلحه كه نمى بايست با آن همه سوابقى كه در اسلام داشت اين مسير غلط را مى پيمود و سرانجام در قيامى شيطانى كشته مى شد و در زير اين آسمان غريبانه مى افتاد.
ديگر اينكه سردمداران جنگ جمل كه خازنان بيت المال بصره و شيعيان امام را كشته بودند سرانجام به مجازات خود رسيدند.
و سوم اينكه آنها (و امثال آنان) سوداى چيزى را در سر داشتند كه اهليّت آن را نداشتند.
* صحنه اى دردناک بعد از جنگ جمل
* حبّ #دنيا و عواقب شوم آن
* شايستگى شرط اوّل هر کار است
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 2
#محتوای_نه_گانه_بند_هفت 6
6- #يارى_رسانى_يا_بی_اعتنايى به نزديكان 1
https://eitaa.com/sahife2/59467
✳️ در اين فراز توجه به نزديكان و ارحام بسيار مورد سفارش قرار گرفته است حتى بريدن و دورى از آنان هم با شرايطى خاص صورت مىگيرد.
اگر زمينه هاى يارى به صاحبان رحم و بستگان، خواه مالى يا غير آن؛ داراى ملاكهاى ارزشى، از جمله استحقاق و شأنيت افراد باشد و اعطاء و لطف دهنده چنين توانمندى را ايجاد كند، نيكوست؛ به ويژه در مسائل حقوق واجب شرعى، مانند: #خمس، #زكات كه نيازمند برائت شرعى است.
يكى از مشكلات بزرگ اجتماعى كه همواره انسان دچار آن بوده و اكنون پيشرفتهاى صنعتى و مادى هم به آن دامن زده است، معضل فاصله طبقاتى است، به اين معنا كه فقر و تهيدستى از يك سو و تراكم اموال از سوى ديگر، نظام اجتماعى حقيقى را بر هم مىزند.
گروهى از فزونى ثروت و مال اندوزى، حساب اموالشان از دستان آنان بيرون مىرود. و گروهى از كمبود نيازمندى رنج مىبرند به گونه اى كه حتى لوازم ضرورى زندگى مانند مسكن و لباس براى آنان ممكن نيست. پس فاصله بين فقر و غنا، سبب دورى دلها و جدايى اقوام و خويشان در يك جامعه مىشود.
در چنين جامعه اى دلهره و اضطراب و نگرانى و بدبينى و كينه و جنگ روانى اجتناب ناپذير است. درِ كمكهاى انسانى و تعاونىها به معناى حقيقى به روى مردم بسته مىشود؛ پس باب رباخوارى، احتكار، گران فروشى، كلاهبردارى باز مىگردد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 322
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️الله اکبر
🔹اجرای نماز جماعت توسط بیش از ۵۰۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در قلب امریکا، واشنگتن دی سی.
🆔 @sahife2
⚽️« ژوزه مورایس » سرمربی سپاهان در کنفرانس خبری پس از دیدار سپاهان مقابل استقلال ملاثانی اعلام کرد، از آیین مسیحیت به دین اسلام و مذهب شیعه گرویده است. مسلمان شد
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مستند_برنامه_شیطان 4 : مستند تحقیقی و پژوهشی پیرامون پروتکلهای صهیونیست ( 50 قسمت )
قسمت چهارم : چرا یهود؟ کدام یهود؟
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #صهیون #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥📢 طنین انداز شدن
اذان در دانشگاه جورج واشنگتن
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودک فلسطینی: به اذن خدا فلسطین را آزاد خواهیم کرد، به دست مهدی منتظر و به دست ما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆من غلط کردم و حسین درست بود!
توبه امام جماعت مسجد الاقصی
برای بیداری وجدانها
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_86
✳️ وَلَا تَقْعُدُواْ بِكُلِ صِرَطٍ تُوعِدُونَ وَتَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِهِ وَتَبْغُونَهَا عِوَجاً وَاذْكُرُواْ إِذْ كُنتُمْ قَلِيلاً فَكَثَّرَكُمْ وَانظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ
و بر سر هر راهى منشینید تا مؤمنان را تهدید كنید و (آنان را) از راه خدا، كه كج جلوه مى دهید بازدارید و یاد كنید زمانى را كه اندك بودید، پس خداوند شما را بسیار گرداند و بنگرید كه عاقبت مفسدان چگونه بود!
✍️ مراد از نشستن بر سر هر راه، ممكن است نشستن كنار خیابان و كوچه ها براى فتنه گرى باشد، و شاید مراد تلاش در راه فساد از هر راه و با هر شیوه باشد، چنانكه شیطان سوگند خورد براى انحراف انسان در كمین راه حقّ نشسته است كه مراد، نشستن ظاهرى نیست. «لاقعدنّ لهم صراطك المستقیم»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_220
*️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ في وَصْفِ السَّالِكِ الطَّريقَ إلَى اللَّهِ سُبْحانَهُ.
از سخنان امام عليه السلام است كه در بيان اوصاف پوينده راه خدا گفته است.
👈 این خطبه در یک بخش می آید :
✳️ وصف #سالک الی الله
*️⃣ قَدْ أَحْيَا عَقْلَهُ وَ أَمَاتَ نَفْسَهُ، حَتَّى دَقَّ جَلِيلُهُ وَ لَطُفَ غَلِيظُهُ، وَ بَرَقَ لَهُ لَامِعٌ كَثِيرُ الْبَرْقِ، فَأَبَانَ لَهُ الطَّرِيقَ وَ سَلَكَ بِهِ السَّبِيلَ، وَ تَدَافَعَتْهُ الْأَبْوَابُ إِلَى بَابِ السَّلَامَةِ وَ دَارِ الْإِقَامَةِ، وَ ثَبَتَتْ رِجْلَاهُ بِطُمَأْنِينَةِ بَدَنِهِ فِي قَرَارِ الْأَمْنِ وَ الرَّاحَةِ بِمَا اسْتَعْمَلَ قَلْبَهُ وَ أَرْضَى رَبَّهُ.
✳️ پوينده راه خدا :
*️⃣ عقلش را زنده كرد و نفس خويش را كشت، تا آنجا كه جسمش لاغر، و خشونت اخلاقش به نرمى گراييد، برقى پر نور براى او درخشيد، و راه را براى او روشن كرد و در راه راست او را كشاند و از درى به در ديگر برد تا به در سلامت و سراى جاودانه رساند، كه دو پاى او در قرارگاه امن با آرامش تن، استوار شد. اين، پاداش آن بود كه دل را درست به كار گرفت، و پروردگار خويش را راضى كرد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطبه در يك نگاه:
امام عليه السلام در اين كلام با عباراتى كوتاه و گويا به معرفى سالك الى اللَّه و پوينده راه خدا پرداخته و رمز موفقيّت او را در احياى عقل و از ميان بردن هوا و هوسهاى سركش نفسانى شمرده و تصريح مى كند كه در پرتو اين كار برقى پر نور از عنايات حق بر او مى درخشد؛ مسير را روشن مى سازد و او را به مقام نفس مطمئنه و رضايت پروردگار مى رساند.
* پوينده راه حق
* مقامات #سير_و_سلوک
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 2
#محتوای_نه_گانه_بند_هفت 6
6- #يارى_رسانى_يا_بی_اعتنايى به نزديكان 2
#انفاق_و_احسان 1
✳️ قرآن به احسان و #انفاق تأكيد فراوان نموده است تا ارتباط قلبى آشكار و پنهان برقرار باشد.
يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَيّبتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّآ أَخْرَجْنَا لَكُم مّنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُواْ الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بَاخِذِيهِ إِلَّآ أَن تُغْمِضُواْ فِيهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنِىٌّ حَمِيدٌ* الشَّيْطنُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَآءِ وَاللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مّنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَ سِعٌ عَلِيمٌ» «بقره 267»
اى اهل ايمان! از پاكيزههاى آنچه [از راه داد و ستد] به دست آوردهايد، و آنچه [از گياهان و معادن] براى شما از زمين بيرون آوردهايم، انفاق كنيد و براى انفاق كردن دنبال مال ناپاك و بىارزش و معيوب نرويد، در حالى كه اگر آن را به عنوان حقّ شما به خود شما مىدادند، جز [با] چشم پوشى [و دلسردى] نمىگرفتيد و بدانيد كه خدا، بىنياز و ستوده است.* شيطان، شما را [به هنگام انفاق مال با ارزش] از تهيدستى و فقر مىترساند، و شما را به كار زشت [چون بخل وخوددارى از زكات و صدقات] امر مىكند، و خدا شما را از سوى خود وعده آمرزش و فزونى رزق مىدهد؛ و خدا بسيار عطا كننده و داناست.
در نظر ابتدايى، انفاق و بذل مال، كم شدن مال است ولى اين همان ديد كوته بينانه شيطانى است كه انسان را از فقر و تنگدستى مىترساند، به ويژه اگر اموال را خوب در راه درست انفاق كند و انفاق واجب مانند زكات و خمس و احسان مستحبى مانند صدقات و نذورات را به اهل آن واگذارد؛ تأمين كننده آينده خويش و فرزندان خواهد بود. ولى شيطان از انباشتن اموال در راه باطل و عمل زشت بهره زيادى مىبرد و فحشا و منكرات را در بين خانوادهها و جوامع بشرى گسترش مىدهد كه نتيجه آن فروپاشى كانون خانواده، رواج مواد مخدّر و مسائل جنسى است.
ولى با دقت مىبينيم كه انفاق ضامن بقاى اجتماع و تحكيم عدالت اجتماعى و سبب كم شدن فاصله طبقاتى در پيشرفت همگانى و عمومى مىباشد. مسلم است كه با پيشرفت اجتماع، رفاه و آسايش مورد قبول خداوند فراهم مىگردد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 322
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_7
#مكارم_و_رذايل_اخلاقى 2
#محتوای_نه_گانه_بند_هفت 6
6- #يارى_رسانى_يا_بی_اعتنايى به نزديكان 2
#انفاق_و_احسان 2
✳️ با توجه به آثار #انفاق در زندگى راه نجات و اميد براى همه هموار مىشود، از ابن عباس نقل شده كه گفته است:
هنگام انفاق دو چيز از طرف خدا و دو چيز از ناحيه شيطان است. آنچه از جانب خداست؛ آمرزش گناهان و بركت و افزونى در اموال است. و آنچه از طرف شيطان است، وعده به فقر و ندارى و امر به فحشا و زشتىهاست.
يعنى در رويارويى شيطان با خداوند در برابر انفاق انسان اين گونه تصوير مىشود كه:
شيطان به تهيدستى و زشتكارى تشويق مىكند ولى خداى بزرگ به احسان و يارى به ديگران امر مىكند و از گناهان پرهيز مىدهد.
جالب اين كه اميرمؤمنان سفارش مىفرمايد:
هنگامى كه در سختى و فشار قرار گرفتيد، به وسيله #صدقه و انفاق با خدا معامله كنيد.
بنابراين امور الهى به ويژه درباره بستگان و اقوام بايد در درجه اوّل اهميت باشد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 322
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مستند_برنامه_شیطان 5 : مستند تحقیقی و پژوهشی پیرامون پروتکلهای صهیونیست ( 50 قسمت )
قسمت پنجم : باور شیطانی
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #صهیون #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2