eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
1183_Track[09].mp3
948.1K
🎧 زیارت (علیه‌السلام) در روز ⏯ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ ...
📚 «ال‍ه‍ی‍ه‌: شرح حال عارف ربانی سید محمد حسن الهی ‌طباطبایی » برادر علامه ره و از شاگردان مرحوم آقا ره بمناسبت سالروز رحلت آن مرحوم در چنین روزی 19 خرداد سال 1347 شمسی https://taaghche.com/book/19314 👈شما میتوانید آن را قانونی از دریافت کنید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
اللهم و وفقنى ... و اذا تناقضت الملل لارضاها. بار الها! موقعى كه اديان و مذاهب دچار تناقص و تضاد مى‏شوند، موفقم بدار تا به راهى گرايش يابم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
در دوره امام سجاد علیه السلام پیدایش فرقه ها و عقاید به اوج رسید تفکر مرجئه،زیدیه،جبریه و.... امام علیه السلام،در پی اثبات خط اصیل پیامبر صلی الله علیه و آله بودند.می فرمایند «خداوندا در گوناگونی گرایش ها،به آنچه رضای تو و پیامبرت (صلی الله علیه وآله وسلم )می باشد،موفقم بدار. *** این دعا چه بسیار مناسب زمان کنونی است..... دراین گوناگونی افکار،مارا به آنچه خودت و اهل بیت علیهم السلام می پسندند،موفق بدار..... آمین.
«المله» بالكسر الشريعه او الدين. قيل المله و الطريقه سواء و قد تطلق على الباطل ك«الكفر مله واحده». «مله» به معناى شريعت و است. بعضى گفته‏اند معناى «مله» و «طريقه» يكى است، و گاهى كلمه‏ى «مله» در مورد باطل نيز به كار برده مى‏شود، مثل اينكه مى‏گويند «كفر يك ملت است».
مرحوم علامه سيد على ‏خان ذيل اين جمله به مناسبت كلمه‏ ى «ارضيها» سئوالى را طرح نموده و پاسخى داده است: اگر بگويى «افعل التفضيل» در جايى صحيح است كه دو چيز در معنى مشترك باشند ولى يكى از آن دو بر ديگرى برتر است، چگونه تصور مى‏شود كه در غير دين اسلام رضاى الهى باشد تا بگوييم رضاى او در اسلام برتر است؟!!! پاسخ مى‏گويم كه هيچ يك از اديان و ملل نيست مگر آنكه در آن چيزى از رضاى الهى هست يا چيزى كه خداى را راضى مى‏كند در آن وجود دارد، مثل اعتراف به خداوند و آداب كريمه و قوانين سياسى پسنديده و چون در آن ملل و اديان خللى راه يافته، تمام دين را ابطال نموده است، پس تفضيل و برترى صحيح است. در پايان مى‏گويد: خدا مى‏داند اين پاسخ من با واقع منطبق است يا نه.
كلمه ‏ى «» در قرآن شريف به «دين حق» و «دين باطل» اطلاق شده است، و در سوره‏ ى «كافرون» پيمبر گرامى اسلام (ص) از طرف بارى تعالى ماموريت يافته به كسانى كه غير خدا را پرستش مى‏كنند، بفرمايد: لكم دينكم ولى دين. دين شما براى شما و دين من براى من.
كلمه‏ ى «مله» نيز همانند كلمه‏ ى «دين» به طريق حق و به تمام طرق باطل اطلاق مى‏گردد. الكفر مله واحده. «مله» به معناى دين است، و گاهى كلمه‏ ى «مله» به كار مى‏رود و «اهل مله» اراده مى‏شود، بر اساس حذف مضاف، از قبيل: و اسال القريه، يعنى «اهل القريه».
در عللى كه فضل بن شاذان از حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام شنيده راجع به جعل اولوالامر، علتی ذكر شده و چنين فرموده است: و منها انا لا نجد فرقه من الفرق و لا مله من الملل بقوا و عاشوا الا بقيم و رئيس .... هيچ طايفه‏ اى از طوايف و هيچ اهل دينى را از اديان نمى‏يابيم كه باقى مانده و زندگى كرده باشند، مگر آنكه سرپرست و رئيسى داشته‏ اند و همچنين براى ضروريات امر دين و دنياى خويش از وجود فرمانروايى برخوردار بوده‏اند. با توجه به اين اصل مسلم، جايز نيست در حكمت حكيم كه خلق را بدون سرپرست ترك گويد با آنكه مى‏داند اين امر براى آنان ضرورى است و بدون رئيس نمى‏توانند بر پا باشند، با دشمنان مقاتله كنند، بيت‏المال را بين خويشتن تقسيم نمايند، جمع و جماعتشان را بر پا دارد و مانع ستم ظالمشان به مظلومشان گردد. میبینید که امام رضا (ع) در آغاز سخن كلمه‏ ى «مله» را به كار برده، ولى در توضيح مطلب روشن مى‏شود كه «اهل مله» و مردم متدين را اراده فرموده است، بنابراين شايد بتوان گفت كه این جمله ‏ى دعاى امام سجاد (ع) نيز از اين قبيل است. و اذا تناقضت الملل لارضاها. بار الها! در مواردى كه پيروان اديان و مذاهب دچار تناقض و تضاد مى‏شوند، من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
اين تناقض و تضاد بين پيروان مذاهب در عصر رسول اكرم (ص) و همچنين ائمه ‏ى معصومين عليهم‏السلام مكرر روى داده : در قرآن شريف آمده است: انا انزلنا اليك الكتاب بالحق لتحكم بين الناس بما اريك الله و لا تكن للخائنين خصيما. ما به حق قرآن را بر تو فرو فرستاده‏ ايم، براى آنكه حكومتت بين مردم به گونه ‏اى باشد كه خداوند به تو ارائه نموده و به نفع خيانتكاران مدافع نباشى.
شان نزول آیه: (انا انزلنا اليك الكتاب بالحق لتحكم بين الناس ) *بنى ‏ابيرق سه برادر بودند از منافقين به نام بشر و بشير و مبشر، و كنيه‏ ى بشر، اباطعمه بود. او به ضرر اسلام و مسلمين شعر مى‏گفت و اصحاب رسول اكرم (ص) را هجو مى‏نمود و اشعار را مستند به اشخاص ديگر مى‏ساخت. رفاعه بن زيد، مسلمان محترمى بود. كيسه‏ ى آردى در منزل داشت كه شمشير و زره خود را در آن پنهان نموده بود. ابوطعمه به منزل او کانال و تونلی زد و آن كيسه‏ ى آرد را با محتويات آن ربود و به سرقت برد و آن را در منزل مردى يهودى كه در همسايگى وى بود به امانت سپرد. نام يهودى، زيد بن شعير بود و چون كيسه در منزل او يافت شد، به سرقت متهم گرديد. مرد يهودى حضور پيشواى اسلام (ص) شرفياب شد و جريان امر را گفت. بنی ابيرق حضور حضرت آمدند، صحبت كردند و خواستند كه پيغمبر اسلام (ص) به نام مسلمانى و مسلمانان از آنان دفاع نمايد و جمعى از قوم بنى‏ابيرق نيز حضور پيشواى اسلام (ص) آمدند و به نفع آنان شهادت دادند. خلاصه، تناقض و تضاد بين دو ملت يهود و مسلمان شدت گرفت و جريان امر را بنى‏ابيرق و بستگان مسلمانشان به گونه‏اى فراهم آوردند كه زمينه‏ ى مجرميت يهودى فراهم مى‏شد. خداوند، پيمبر اسلام (ص) را در ارائه ‏ى حق و حقيقت يارى فرمود و او را مخاطب ساخت: و لا تجادل عن الذين يختانون انفسهم ان الله لايحب من كان خوانا اثيما. اى پيمبر گرامى! به نفع كسانى كه خائن به خود هستند جدل منما كه خداوند، خيانتگران گناهكار را دوست ندارد. *ابن‏عباس در معناى آيه مى‏گويد: دفاع مكن از كسانى كه مرتكب ستم مى‏شوند و به نفس خود خيانت مى‏كنند و سپس آن خيانت را به غير خود مستند مى‏نمايند. از اين جمله، سرقت زره اراده شده، زره را دزديده‏اند و به يهودى نسبت داده‏اند. پس به سبب سرقتى كه مرتكب شده‏اند، خائن‏اند و بر اثر استناد به دگران، گناهكارند.
على (ع) در نامه ‏اى كه به مردم مصر نوشته و توسط مالك‏اشتر فرستاده است، درباره‏ى اوضاع مسلمانان بعد از مرگ رسول اكرم (ص) فرموده: فلما مضى عليه‏السلام تنازع المسلمون الامر من بعده. وقتى پيشواى اسلام از دنيا رفت، مسلمانان در امر جانشينى بعد از آن حضرت به اختلاف و نزاع گراييدند، گروهى از دستور آن حضرت اطاعت نموده به قرآن و عترت متمسك شدند و عده‏اى «حسبنا كتاب الله» گفتند و عترت را ترك نمودند. در اين موقع تناقض و تضاد بين پيروان دين اسلام پديد آمد. زبان حال على (ع) به پيشگاه الهى این جمله‏ ى دعاى امام سجاد (ع) است: و اذا تناقضت الملل لارضاها. بار الها! زمانى كه پيروان اديان دچار تناقض و تضاد مى‏شوند، من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
در همان نامه، على (ع) به مردم مصر نوشته: فامسكت يدى حتى رايت راجعه الناس قد رجعت عن الاسلام يدعون الى محق دين محمد (ص). از بيعت خوددارى نمودم تا وقتى كه ديدم كسانى مى‏خواهند از فرصت سوء استفاده كنند، از دين حق برگردند، و موجبات هدم اسلام را فراهم آورند، از اين رو تغيير روش دادم، زيرا اساس اسلام را در خطر مى‏ديدم.
✳️ اللهم و وفقنى و اذا تناقضت الملل لارضاها. بار الها! در مواردى كه (پيروان) اديان و مذاهب دچار تناقض و تضاد مى‏شوند، موفقم فرما من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
📆 21 🌙 رویدادهای مهم قمری امروز : 🔸درگذشت عالم بزرگوار آیت‌اللَّه "سید یونس موسوی نجفی اردبیلی" (۱۹ خرداد ۱۳۳۷ش) (1377ق) 🔹درگذشت ضیاء الدین آملی (۱۹ شهریور ۱۳۶۱ش) (1402ق) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📆 20 🌙 رویدادهای مهم شمسی امروز : 🔸شهادت عالم نستوه آیت‌اللَّه "سیدمحمدرضا " در زندان رژیم پهلوی (1349ش) اینجا 🔸عزل "" از فرماندهی کل قوا از سوی امام خمینی (ره) (1360ش) اینجا ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
(قهرمانان انقلاب ۷)» را بخوانید https://eitaa.com/sahife2/14076
برنامه ی 4 8 ✳️ امام رضا علیه السلام فرمود: علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام می گفت: «نیکوکار ما پیغمبر، دو برابر اجر دارد و بدکار ما، دو برابر عذاب زیرا : آن کس که از خاندان ما نیکوکاری کند، در حقیقت دو کار کرده: یکی اینکه مانند دیگران کار نیکی انجام داده، دیگر اینکه حیثیت و احترام پیغمبر را حفظ کرده است . آن کس هم که گناه کند، دو گناه مرتکب شده: یکی اینکه مانند دیگران کار بدی کرده، دیگر اینکه آبرو و حیثیت پیغمبر را از بین برده است .» (مجموعه آثار، ج 18، ص ص 441 ) 👤 شهید مرتضی ره 👈 ادامه دارد .... علیه السلام ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 برشی از کتاب چهل حدبث حضرت امام خمینی ره https://eitaa.com/sahife2/54300 *️⃣ کانال 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ فَإِنْ عُثِرَ عَلَى‏ أَنَّهُمَا اسْتَحَقَّآ إِثْماً فََاخَرَانِ يَقُومَانِ مَقَامَهُمَا مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيَنِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ لَشَهَدَتُنَآ أَحَقُّ مِن شَهَدَتِهِمَا وَمَا اعْتَدَيْنَآ إِنَّآ إِذاً لَّمِنَ الظَّلِمِينَ‏ پس اگر معلوم شد كه آن دو شاهد (غیر مسلمان در سفر) گناه و خیانت كرده اند (و سوگندشان ناحقّ بوده)، دو نفر دیگر كه (مسلمان هستند و شهادت بر ضررشان تمام شده و به میّت نزدیك ترند) برخاسته و به خدا سوگند یاد نمایند كه قطعاً گواهى ما (وارثان مسلمان) از گواهى آن دو (غیر مسلمانى كه خیانتشان آشكار شده) به حقّ نزدیك تر است (و بگویند) ما (از حدّ و حقّ) تجاوز نكرده ایم كه اگر چنین كنیم قطعاً از ستمكارانیم. با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ از خطبه هاى آن حضرت است كه در آن، هدف از بعثت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله (و اهميّت قرآن و بخشى از و حوادث آينده) بيان شده است. 👈 این خطبه نورانی در 4 بخش می آید : ✳️ بخش اول: اهداف پیامبر اکرم فَبَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه وآله) بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ إِلَى عِبَادَتِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ الشَّيْطَانِ إِلَى طَاعَتِهِ، بِقُرْآنٍ قَدْ بَيَّنَهُ وَ أَحْكَمَهُ لِيَعْلَمَ الْعِبَادُ رَبَّهُمْ إِذْ جَهِلُوهُ وَ لِيُقِرُّوا بِهِ بَعْدَ إِذْ جَحَدُوهُ وَ لِيُثْبِتُوهُ بَعْدَ إِذْ أَنْكَرُوهُ. فَتَجَلَّى لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِي كِتَابِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِهِ وَ خَوَّفَهُمْ مِنْ سَطْوَتِهِ، وَ كَيْفَ مَحَقَ مَنْ مَحَقَ بِالْمَثُلَاتِ وَ احْتَصَدَ مَنِ احْتَصَدَ بِالنَّقِمَاتِ. ✳️ 1. فلسفه بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم: خداوند حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به حق برانگيخت تا بندگان خود را از پرستش دروغين بت ها رهايى بخشيده به پرستش خود راهنمايى كند، و آنان را از پيروى شيطان نجات داده به اطاعت خود كشاند، با قرآنى كه معنى آن را آشكار كرد و اساسش را استوار فرمود، تا بندگان عظمت و بزرگى خدا را بدانند كه نمى دانستند، و به پروردگار، اعتراف كنند پس از انكارهاى طولانى اعتراف كردند، و او را پس از آن كه نسبت به خدا آشنايى نداشتند به درستى بشناسند. پس خداى سبحان در كتاب خود بى آن كه او را بنگرند خود را به بندگان شناساند، و قدرت خود را به همه نماياند، و از قهر خود ترساند، و اينكه چگونه با كيفرها ملّتى را كه بايد نابود كند از ميان برداشت و آنان را چگونه با داس انتقام درو كرد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك نگاه * تجلى خداوند بر بندگان در قرآن *چگونگى جلوه هاى خدا در قرآن 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 1 تا 3) https://eitaa.com/sahife2/54057 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
5 ‏(33 صفت ) 24 كبر ‏ ✳️ شيطان موجودى است كه نهايت كبر در او قرار دارد، و محض همين خصلت خطرناك بود كه از اطاعت فرمان حق نسبت به سجده آدم سرپيچى كرد. فَسَجَدَ الْملائِكَةُ كُلُّهُمْ اجْمَعُونَ* الّا ابْليسَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافرِينَ» «ص73» پس فرشتگان همه با هم سجده كردند* مگر ابليس كه تكبّر ورزيد و از كافران شد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 35 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
5 ‏(33 صفت ) 25 مكر و كيد ‏ ✳️ اين موجود خطرناك در تمام زمينه‏ها نسبت به انسان داراى كيد است ولى چون انسان در برنامه طاعت و تقوا پشتيبانى همانند حق دارد، كيد او ضعيف است، و با كمترين توجّهى به حضرت حق و روز قيامت و عاقبت كار مى‏توان كيد او را باطل ساخت. الَّذينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ فى سَبيلِ اللّهِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ فِى سَبيلِ الطّاغُوتِ فَقاتِلُوا اوْلياءَ الشَّيْطانِ انَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعيفاً» «نسا 76» آنان كه ايمان آورده‏اند، در راه خدا مى‏جنگند؛ و كسانى كه كافر شده‏اند، در راه طاغوت مى‏جنگند. پس شما با ياران شيطان بجنگيد كه يقيناً نيرنگ و توطئه شيطان [در برابر اراده خدا و پايدارى شما] سست و بى‏پايه است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 35 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2