اگر ورزشكار ى برا ى تقويت جسم، يك ماه متوالى تمرين نمايد، قطعا پس از گذشت يك ماه، بر نيروى اعصاب و عضلاتش افزوده میشود و بالنسبه قوى میگردد.
كسى كه به امر الهى يك ماه متوالى روزه میگيرد و با اراده و عمد، هواى نفس و شهوات خويش را واپس میزند و از مفطرات امساك مینمايد، قطعا اراده اش در كف نفس تقويت میشود و اگر خواسته باشد میتواند در تمام ايام سال از نيرويى كه در ماه رمضان به دست آورده استفاده كند، به تمنيات غيرمشروع خويش پاسخ منفى دهد، و در راه #ورع و تقو ى پيشرو ى نمايد.
متاسفانه بيشتر مردم از تملك نفسى كه بر اثر روزه ى ماه رمضان به دست میآورند، برا ى تقواى يازده ماه ديگر استفاده نمیكنند و عملا آن را نقض مینمايند.
از اين رو، قرآن شريف در آيه ى مذكور پس از اعلام وجوب روزه فرموده است:
لعلكم تتقون.
روزه بگيريد، شايد با اين عمل مقدس به تقو ى نايل شويد،
يعنى اگر تصميم ترك گناه را ادامه دهيد، متقى و با #ورع خواهيد بود
و اگر تصميم خويش را نقض نموديد، از ورع و تقوا ى جامع بهره و نصيبى نخواهيد داشت.
اوليا ى گرامی اسلام درباره ى اهميت ورع، سخن بسيار گفته و پيروان خويش را به اهميت آن متوجه نمودهاند.
امام صادق (علیه السلام) : اتقو الله و صونوا دينكم بالورع.
راه تقو ى در پيش گيريد و دين خود را با #ورع و پرهيز از گناه محافظت نماييد.
امام (علیه السلام) در اين روايت اعلام خطر نموده و میخواهد بفرمايد اگر در گناه لاابالى و بيباك شديد، نه تنها به پليدى و پستى میگراييد، بلكه دينتان نيز در معرض زوال قرار میگيرد و اين مطلب در قرآن شريف نيز خاطرنشان گرديده است .
ثم كان عاقبه الذين اساءوا السوءآى ان كذبوا بايات الله و كانوا بها يستهزءون.
عاقبت كار بد عملان و اهل معصيت اين است كه آيات الهى را تكذيب میكنند و آنها را مورد تمسخر و استهزاء قرار میدهند.
مسلمان گناهكار نه تنها به دين خود آسيب میرساند، بلكه موجب بدنامی اولياى معصوم و منزه اسلام میگردد و زبان دشمنان را به بدگوي ى میگشايد.
ابوالصباح كنانى به امام صادق (علیه السلام) عرض كرد: ما از مردم بر اثر وابستگى به شما چه چيزها میبينيم.
امام (علیه السلام) فرمود: در مورد من از مردم چه میبينى؟
گفت: بين ما و دگرى سخن رد و بدل میشود، به ما میگويد: جعفرى خبيث.
امام (علیه السلام) فرمود: مردم شما را به واسطه ى من سرزنش میكنند؟
عرض كرد: بلى.
فرمود:
ما اقل و الله من يتبع جعفرا منكم. انما اصحابى من اشتد ورعه و عمل لخالقه و رجا ثوابه. فهولاء اصحابى.
به خدا قسم چقدر كم است از شما آن كس كه تابع واقعى جعفر باشد.
صحابى من كسى است كه داراى ورع شديد است، براى آفريدگار عمل میكند و به اجر او اميدوار است، اين گروه اصحاب من هستند.
مدعى اسلام بودن، از تشيع سخن گفتن، انواع گناهان را مرتكب شدن، براى ائمه ى طاهرين عليهمالسلام بسيار سنگين و گران است و موجب میشود كه دشمنان به اولياى دين اسائه ى ادب كنند و درباره ى آنان سخنان ى ناروا بگويند.
«#ورع» همانند «تقو ى» مراتب و درجاتى دارد. تحقق ورع به اين است كه آدمی از گناهان اجتناب نمايد و دامن خويشتن را از معصيت منزه دارد.
حفص بن غياث میگويد: از امام صادق (علیه السلام) سئوال كردم: چه كسى بين مردم داراى #ورع است؟
فرمود: الذ ى يتورع عن محارم الله عز و جل.
شخصى كه از گناهان و محرمات اجتناب مینمايد.
#ورع بى مانند و بلندپايه را كسى واجد است كه نه تنها از محرمات قطعى و گناهان واضح پرهيز میكند، بلكه از امور مشتبه نيز اجتناب مینمايد كه مبادا به گناه آلوده شود
مولى الموحدين على عليهالسلام میفرمايد:لا ورع كالوقوف عند الشبهه.
هيچ ورعى از نظر رفعت مانند توقف در امور مشتبه نيست.
وقفه ى افراد متقى و با ورع در مورد شبهه، حاكى از اين است كه آنان به منهيات حضرت بارى تعالى توجه بسيار دارند و در مقام بندگى و اطاعت نه تنها پيرامون حرام هاى بين و گناهان واضح نمیگردند، بلكه از شبهات نيز اجتناب میكنند كه مبادا دچار حرام شوند.
ولى اين انسانهاى بزرگوار و منزه بايد همواره مراقب باشند كه در پرهيز از شبهات دچار #افراط نشوند و از حد اعتدال تجاوز ننمايند، زیرا که زياده رو ى در اين كار ممكن است آنان را به بيمارى وسواس مبتلا كند و در زندگى خود و كسانى كه با آنان معاشرند ايجاد بى نظمی و اختلال نمايد و اسلام هرگز اين زياده رو ى غيرعقلانى را اجازه نمیدهد.
لذاست که امام سجاد (علیه السلام) به پيشگاه خداوند عرض میكند:
و ورعا فى اجمال.
بار الها! مرا از #ورع و كف نفسى معتدل و دور از زياده رو ى و افراط برخوردار فرما.
اميرالمومنين على (علیه السلام) ) فرموده: : لاتسترشد الى الحزم بغير دليل العقل. فتخطئى منهاج الراى، فان افضل العقل معرفه الحق بنفسه.
از غير دليل عقلى براى حزم و احتياط راهنمايى نخواهيد، چه آنكه اگر از غير دليل عقلى هدايت طلب نموديد، سرانجام برا ى تشخيص راى صحيح و صائب به خطا خواهيد رفت.
بىگمان عقل افضل و برتر آن است كه خود بنفسه حق را بشناسد و آن را از باطل تميز دهد، پس بهترين و مطمئنترين راه برا ى شناخت #ورع كامل و احتياط صحيح استفاده از دليل عقلى است.
«#ورع»درلغت به معنای خودداری از آنچه سزاوار نیست.«#اجمال» در اینجا یعنی اعتدال.
«ورع»مرحله بالاتر از تقوی است،انسان به مرحله ای می رسد که از مکروه هم خوداری می کند،هیچگاه سمت گناه نمی رود و اینکه قید «اجمال»آمده یعنی «ورع»به تفریط نرسد والا دچار «وسواس»می شود.
👈امیرالمومنین علیه السلام در نامه ۴۵ نهج البلاغه می فرماید:« اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ »
شما نمیتوانید مثل من رفتار کنید؛ امّا میتوانید به من کمک کنید؛ با چه چیزی؟ «بِوَرَعٍ»، با ورع خودتان، با پرهیز خودتان از گناه، با اجتهاد و کوشش و تلاش خودتان( مقام معظم رهبری)
https://eitaa.com/sahife2/2944
حضرت از پیروانش می خواهد که اورا با «ورع»یاری کنند.
لذاست که امام سجاد (علیه السلام) به پيشگاه خداوند عرض میكند:
و ورعا فى اجمال.
بار الها! مرا از #ورع و كف نفسى معتدل و دور از زياده رو ى و افراط برخوردار فرما.
واکنون آیا این درخواست امام عصر علیه السلام از دوستدارانش نیست؟
درس مهمی که پیش نیاز ظهور است.
🆔 @sahife2
🔴 نوشته ی استاد #پناهیان در خصوص شهادت
سردار #سید_رضی_موسوی
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #غزه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش سال گذشته شبکه اسرائیلی از نقش مهم سردار شهید سیدرضی
🔻شبکه ١۴ اسرائیل:
🔹سیدرضی رابط ایران در سوریه و رابط بین دمشق و تهران است. مغز متفکری که برای اسرائیل بسیار تهدیدکننده است.
🔹او بهعنوان مغز متفکر جابهجایی تجهیزات در منطقه دمشق به انبارهای مهمات در سوریه یا به حزبالله لبنان شناخته میشود.
سردار #سید_رضی_موسوی
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #غزه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج قاسم گفت «سید رضی» تو هم باید شهید بشی!سردار
🏷#سید_رضی_موسوی #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #غزه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه در 70 روز
#دور_اول
#روز_2
دعای #اول
از عبارت
و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى اخْتَارَ لَنَا مَحَاسِنَ الْخَلْقِ، وَ أَجْرَى عَلَيْنَا طَيِّبَاتِ الرِّزْق
تا آخر دعای اول
@sahife2
ازدعادستبرنداریدموسیقی.mp3
1.33M
من کاری ندارم مرحوم #اخوان این شعر را برای چهکسی گفته و برای چه گفته؛ من این شعر را خطاب به صحیفه ی سجّادیه میخوانم؛ من این شعر را خطاب به دعای ابیحمزه ی ثمالی میخوانم:
ای تکیه گاه و پناه
زیباترین لحظه های
پرعصمت و پر شکوه
تنهایی و خلوت من
ای شط شیرین پرشوکت من...
👤 #مقام_معظم_رهبری
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_128
✳️ وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً يَمَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُم مِنَ الْإِنْسِ وَقَالَ أَوْلِياؤُهُم مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِى أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُ مَثْوَيكُمْ خَلِدِينَ فِيهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ
و (به یاد آورید) روزى كه خداوند، همه آنان را گرد مى آورد (سپس به جِنّیان خطاب مى فرماید:) اى گروه جنّ! از انسان ها (پیروان) بسیارى یافتید. و دوستان ایشان از نسل بشر گفتند: پروردگارا! ما انسان ها و شیاطین از یكدیگر بهره گرفتیم و اینك به سرانجامى كه برایمان قرار داده بودى رسیدیم. خداوند مى فرماید: آتش جایگاهتان است كه همیشه در آن خواهید بود، مگر آنكه خداوند بخواهد (كه گروهى از شمارا ببخشاید). همانا پروردگار تو حكیم و داناست.
✍️ در آیات قبل، به كارهاى شیاطین و وسوسه هایشان اشاره شد، در اینجا سرنوشت وسوسه پذیرى از شیاطین را كه دوزخ است، بیان مى كند. ضمناً به گفته قرآن، شیطان از جنّ است و جنّى كه مردم را گمراه كرده همان شیطان است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
128.mp3
4.11M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #انعام
#انعام_126
#انعام_128
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2