💠 پرسش| ریا در عزاداری
👈 پرسش: من شنیده ام که عزاداری برای امام حسین حتی اگر به قصد ریا هم باشد قبول میشود، مثلا اگر کسی با این قصد که مردم بگویند فلانی هم شام میدهد، شام بدهد، این عمل از او پذیرفته میشود یا خیر؟
🔻پاسخ: وَ رُوِّيتُ عَنِ الْأَئِمَّةِ الصَّادِقِينَ (ع) قَالُوا مَنْ بَكَى أَوْ أَبْكَى غَيْرَهُ وَ لَوْ وَاحِداً ضَمِنَّا لَهُ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّةَ وَ مَنْ لَمْ يَتَأَتَّ لَهُ الْبُكَاءُ فَتَبَاكَى فَلَهُ الْجَنَّة:(1) از امامان نور امام باقر(ع) و صادق (ع) آوردهاند كه: كسى در سوگ حسين (ع) بگريد و يا ديگرى- گر چه يك تن - را با يادآورى مصائب و رنجهاى ما در راه خدا بگرياند، ما بهشت پرطراوت و زيباى خدا را بر چنين انسان با ايمان و شايسته كردارى تضمين میكنيم.
🔹و هر آن كس هم كه گريه اش نيامد و نتوانست ديگران را بگرياند، امّا حالت و هيئت سوگواران را بر خود گيرد و بسان آنان براى حسين (ع) سوگوارى نمايد، باز هم بهشت پرطراوت و زيبا بر او زيبنده می شود.
🔹براي عزاي امام حسين (ع) حداقل كاري كه مي توان كرد، تباكي است، يعني خود را به گريه زدن. تباكي مي تواند به قصد ريا و خود نمايي باشد و مي تواند براي خدا باشد ، همان طوري كه گريه چنين است. تباكي يك عمل است. ريا و اخلاص مربوط به دل است.
🔹اين عمل بستگي به نيت شخص دارد. اگر بلند گريه كردن به نيت خودنمايي باشد، ريا و گناه است. عمل را باطل مي كند. اما اگر نيتش خودنمايي نباشد، بلكه براي تشويق كردن ديگران باشد، اشكالي ندارد. البته تشخيص اين موضوع بسيار مشكل و ظريف است. گاهي افراد خود را گول مي زنند و نمي دانند ريا مي كنند.
🔹گريه در فرهنگ عاشورائيان سلاح هميشه برّاني است كه فرياد اعتراض به ستمگران را دارد. اشك زبان دل است و گريه فرياد عصر مظلوميت، رسالت اشك نيز پاسداري از خون شهيد است. به تعبير حضرت امام خميني «گريه كردن در عزاي امام حسين، زنده نگهداشتن نهضت است. گريه بر مظلوم، فرياد مقابل ظالم است».(2)
🔹ريا در هر عبادتى حرام محسوب مىشود ولى تظاهر به عزادارى امام حسين (ع) و تعظيم شعائر دين به قصد قربت جايز بلكه مستحب است، مثل اين كه پرداختن صدقه آشكار قربۀ الى الله براى تشويق ديگران همان طور كه در قرآن آمده، مستحب است.(3)
🔹پس اگر در شام دادن قصدش فقط مردم باشد هيچ بهره اي نمي برد. اما اگر قصدش لله باشد. اما اين كار را علني و به منظور تشويق ديگران انجام دهد ثواب مي برد.
پي نوشت:
1. مثير الأحزان، ابن نما حلى، ناشر مدرسه امام مهدى، چاپ قم، سال 1406 ق، نوبت سوم ص 14؛ اللهوف على قتلى الطفوف، سيد ابن طاوس،ناشر جهان، مكان چاپ تهران، سال 1348 ش، نوبت چاپ اول، ص 11.
2. صحيفه نور، امام خميني، ج 8، ص 70.
3. شيرازى، ناصر مكارم، استفتاءات جديد (مكارم)، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب (ع)، قم، دوم، 1427 ه ق، ج1، ص 503.
📚 اجير گرفتن براي انجام واجبات شخص زنده
💠 سؤال: مادرم از کار افتاده است و #نماز و #روزه_قضا دارد، با توجه به اینکه در قيد حيات هستند آيا می توانيم کسی را برای گرفتن نماز و روزه های قضا #اجير کنيم؟
✅ جواب: کسي که در قيد حيات مي باشد لازم است تا آخر عمر، نماز و روزه ها را شخصا قضا کند و نمي تواند براي انجام نماز و روزه هاي قضا شده، کسي را اجير کند وگرنه لازم است #وصيت کند که پس از مرگش از طرف او (گرچه با گرفتن اجير) انجام شود.
#احکام_نماز_قضا
#احکام_اجیر
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
---------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۱۳) _ ویژگی های حاکم اسلامی
#سالار_شهیدان برای ما خوب مساله را روشن کرد؛ او قسم یاد کرد که #حاکم مردم باید دارای این عناصر محوری باشد. (لَعَمری مَا الحاکِمُ الا العالِمُ بِالکتاب وَ القائمُ بِالقِسط وَ الدائنُ بِدینِ الحَق وَ الحابِسُ نَفسَهُ عَلی ذاتِ الله). نامه رسمی ای که برای رجال کوفه نوشت، فرمود: قسم به زندگیم، کسی حق #حکومت دارد که به #قرآن عالم باشد و عمل کند، به #قسط و #عدل عمل کند، به #دین الهی #متدین باشد، و خود را در این حصار الهی که حصن حق است، در این دژی که دژبانش خداست، محصور کند و همین جا بماند.
🔷️ ر.ک الارشاد للمفید / جلد ۲ / صفحه ۳۹
✅ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم _ آمل ؛ حسینیه ارشاد _ ۱۳۸۱/۱۲/۲۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حسین_بن_علی
#سید_الشهداء
#ابا_عبد_الله
#عقل_سرخ
📌چرا باید از سالمندی جمعیت، نگران باشیم؟
❓چه ایرادی دارد که جامعهای سالمند شود؟ سالمند شدن جمعیت، چه خطری برای یک جامعه تولید میکند؟
🔰کشور ما به تازگی وارد مرحلۀ سالمندی شده است. از همین رو، عواقب سالمندی برای بسیاری از مردم، ملموس نیست؛ امّا با دقّت در پنج نتیجهای که سالمندیِ هر جامعه در پی خواهد داشت، از همین امروز، میتوان آیندۀ پُرخطری را که در انتظار ماست، مشاهده کرد.
1⃣ هزینۀ نگهداری سالمندان
📛در جوامعی که خانوادهها به سمت تکفرزندی میروند، خانۀ سالمندان، یک ضرورت میشود.
🔴وقتی پدر و مادر به سنّی میرسند که دیگر توانایی ادارۀ خودشان را ندارند، نیازمند به شخص دیگری میشوند. اگر این پدر و مادر چند فرزند داشته باشند، به صورت طبیعی، آنان از والدین خود، به نوبت مراقبت میکنند.
✅ اگر آنها یک فرزند داشته باشند، مسئولیت نگهداری والدین به دوش همین یک فرزند میافتد. این فرزند، اگر بخواهد بار نگهداری از والدین را بر دوش بکشد، باید از کار و فعّالیت، چشم پوشیده، بسیاری از کارهای دیگر خود را تعطیل کند.
❌ به صورت طبیعی بسیاری از فرزندان، این کار را نمیکنند و یا بهتر است بگوییم که نمیتوانند این کار را انجام دهند. در نتیجه، دولت باید وارد عمل شده، از سالمندان، نگهداری کند.
🚫 اگر فرزندان هم بخواهند بار نگهداری از والدین را بر دوش بکشند، پیشرفت جامعه متوقّف خواهد شد؛ زیرا با وجود وقت قابل توجّهی که نگهداری از یک سالمند میگیرد، نسل بعدی از فعّالیتهای اجتماعی و اقتصادی محروم خواهد شد.
⬅️ ادامه دارد...
📚ایران! جوان بمان! ص ۴۳
#محسن_عباسی_ولدی
#ایران_جوان_بمان
#جمعیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴گفت وگوی نوجوانان عاشورایی با کارشناس مسائل دینی
🔘کار تمیز فرهنگی از جنبش خط شکن
🔘 پاسخ به یکسری از سوالات و شبهات در مورد حادثه کربلا باحضور کارشناس مذهبی حجت الاسلام و المسلمین شرف آبادی
🔘پایگاه بسیج حسینیه چهارده معصوم (ع)
حوزه بسیج حمزه سید الشهدا (ع) _ناحیه دزفول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #ببینید | «ماجرای تقید آیت الله العظمی بهجت(ره) به #زیارت_عاشورا »
☑مطرح شده در جلسه دوم سلسله جلسات #معرفت_حسینی
مرحوم کافی - دعای کمیل.mp3
7.16M
📢 صوت |
دعای کمیل
با صدای مرحوم شیخ احمد کافی
📆ا سالهای #قبل_از_انقلاب
🕌پیوند امام حسین(علیه السلام) و حضرت مهدی(علیه السلام)
🌹یاد امام حسین(علیه السلام)در ولادت امام زمان(علیه السلام)
🔶یکی از شب های بزرگ و مهم شب ولادت امام مهدی(علیه السلام) یعنی نیمه شعبان است.
🔶برای شب ولادت امام زمان(علیه السلام) انجام برخی از کارهای خوب سفارش شده است مانند: شب زنده داری،عبادت کردن،دعا کردن. و یکی از مهم ترین و پرثواب ترین کارها در این شب،زیارت امام حسین(علیه السلام) است و اگر امکان رفتن به حرم آن امام نبود،می توانیم این گونه به یاد امام حسین(علیه السلام) در شب نیمه شعبان باشیم:
به بالای بامی برویم به سمت راست و چپ نگاه کنیم و سپس سر به سمت آسمان بلند کنیم و به آن حضرت سلام دهیم(السلام علیک یا اباعبدالله،السلام علیک و رحمه الله و برکاته)
#محرم
#پیوند_عاشورا_و_انتظار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 شب جمعه و شب زیارتی ارباب بی کفن
صل الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
---------------------------
🔰 سیمکارت رایگان دانش آموزی رسید
🔞برای دور ماندن فرزندانتان از خطرات فضای مجازی برای استفاده از شبکه شاد، از سیم کارت مخصوص کودک و نوجوان استفاده کنید
👈عدد ۲۲۲ را به شماره ۳۰۰۰۶۸۶۰ بفرستید.
پیامی برای شما میاد که کد به شما میده.
این کد را به همراه شناسنامه خودتون و فرزندتون میبرید یکی از دفاتر همراه اول
یه سیم کارت رایگان دانش آموزی به شما میدن که یکماه اینترنت رایگان داره.
☀️
👈تفاوت این سیم کارت با بقیه سیم کارتها: این سیم کارت "وایت لیست" هست یعنی ۷۰ هزار سایت و نرم افزار مناسب سن کودک و خانواده باز میکنه ولی نرم افزارهایی نامناسب مثل اینستاگرام و.. که در کنار یک فیلم خوب، هزاران عکس و فیلم غیر اخلاقی هم داره رو باز نمیکنه.
☀️و حتی اگر نیاز باشه میتونید فقط شماره های شناخته شده خودتون رو روی سیم کارت ذخیره کنید و بعد ذخیره رو ببندید تا مزاحم ها نتونن با فرزند شما تماس بگیرن و در نتیجه دانش آموزان در فضای سالمتری به اینترنت دسترسی دارند.
اطلاعات بیشتر هم تو سایت همراه اول هست
https://mci.ir/student-sim-cards
🔸عدد ۲۲۲ را به شماره ۳۰۰۰۶۸۶۰ بفرستید
👈🔹 لطفا به دیگران هم اطلاع بدهید
❇️ از #پیغمبر_اکرم صلیاللهعلیهوآله نقل شده که حضرت فرمود:
«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُنْزِلُ مَلَکاً إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْیَا کُلَّ لَیْلَةٍ فِی الثُّلُثِ الْأَخِیرِ»؛
خداوند در هر شب، در ثلث آخر شب، فرشتهای را به آسمان دنیا فرو میفرستد؛
🌌 «وَ لَیْلَةَ الْجُمُعَةِ فِی أَوَّلِ اللَّیْلِ»؛
#شب_جمعه هم که میشود از اول شب میفرستد.
📣 «فَیَأْمُرُهُ فَیُنَادِی»؛
به او فرمان میدهد، پس او ندا میکند:
⁉️ «هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِیَهُ؟»؛
آیا درخواست کنندهای هست که من درخواستش را #اجابت کنم؟
⁉️ «هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَیْه؟»؛
آیا توبه کنندهای هست که #توبهاش را بپذیرم؟
⁉️ «هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ؟»؛
آیا کسی هست که طلب #آمرزش کند و او را بیامرزم؟
💖 «یَا طَالِبَ الْخَیْرِ، أَقْبِلْ»؛
ای کسی که طالب خوبیها هستی، روی بیاور!
«یَا طَالِبَ الشَّرِّ، أقْصِرْ»؛
ای کسی که -نعوذبالله- به سمت شرّ داری میروی، دست بردار!
🔊 «فَلَا یَزَالُ یُنَادِی بِهَذَا إِلَى أَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ»؛
این فرشته آنقدر ندا میکند تا سپیده دم بدمد.
🌄 «فَإِذَا طَلَعَ الْفَجْرُ عَادَ إِلَى مَحَلِّهِ مِنْ مَلَکُوتِ السَّمَاءِ»؛
وقتی که فجر طالع میشود، برمیگردد به همان محل خودش که ملکوت آسمان است.
📚 بحارالانوار، ج۲، ص۳۱۴
◼️ #روایت #شب_جمعه
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره
❓ آیا #لطمه_زدن در عزای #امام_حسین علیه السلام جایز است؟
⬅️ #برهنه_شدن در #عزاداری
* #امام_حسین #آیت_الله_کشمیری
🔻متأسفانه بعضي از دوستان، شايد درست منظور مرحوم آية اللّه كشميري را متوجه نشده بودند و از ایشان نقل كرده بودند كه «اگر كسي زيارت عاشورا بخواند چوب دارد.»
🔸بعضي از بندگان خدا از شهرستان زنگ مي زدند و در مورد صحت این سخن مي پرسيدند. گفتم من اين جمله را از ايشان نشنيده ام و نمي تواند صحيح باشد. اين همه بركات مادي و معنوي برای زیارت عاشورا از خود متن زيارت عاشورا بر مي آيد.
🔹بله ايشان يك جمله اي مي گفتند كه هدف حضرت سيد الشهداء (علیه السلام) با دادن بهترين و عزيزترين افراد در مسير خداي متعال و دين خدا خيلي بلند است؛ حالا كه شما مي خواهيد زيارت عاشورا بخوانيد يك نيت كوچك مادي را در نظر نگير و همتت را بلند قرار بده و فكرت را ارتقاء بده و خودت را با متن زيارت عاشورا هماهنگ كن.
🔸حال كه در زیارت عاشورا مقام محمود مي خواهي آن وقت ديگر براي يك امر كوچك مادي اين قدر خودت را پائين نياور. وقتي از آن ابزار عظيم و بلند داري استفاده مي كني(زیارت عاشورا) اگر نيت كوتاه شد و هدف بسيار كوچك و مادي شد با حكمت جور در نمي آيد و موازنه در كار نيست.
🔹شما داري مي گوئي يا اباعبداللّه شما عزيزترين افرادتان را كه يك موي آن ها شرافت داشت بر افراد زيادي آن ها را در راه خدا دادي؛ آن وقت بنشيني پاي زيارت عاشورا و يك چيزي بسيار كوچكي را مسألت كني. همه دنيا در نزد خداي متعال كوچك است تا چه رسد به يك مسأله جزئي آن.
🔸از زيارت عاشورا بايد ملاقات با حضرت بقية اللَّه (علبه السلام) را خواست؛ از حضرت اباعبداللّه (عليه السلام) بايد مقام محمود را خواست؛ باید عاقبت به خيري را خواست. امور مادی و مشکلات جزئی را با توسلات و دستورهای دیگر مثل استغفار باید حل کرد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تقدیر و تشکر از مردم و پزشکان محترم
١٣ شهريور ١٣٩٩
استاد فاطمی نیا
💠 فتح خیبری
🔹 این بیان که [پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)] فرمود «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه»،[1] این جمله خبریهای است که به داعی انشاست؛ یعنی «یا أیها الذین آمنوا یجب علیکم» جهانی فکر کنید، جهانی حرف بزنید، حضرت جهانی است تعارف که ندارد! ظهور و حضور او جهانی است، آن وقت ما جهانی حرف می زنیم اما حداکثر دید ما حرم است تا جمکران، این نمی شود.
🔹 مطلب بعدی آن است که حالا چکار کنیم که جهانی بشود؟ یک وقت است که ما استدلال بکنیم به ائمه (علیهم السلام) این را فوراً جواب می دهند به اینکه او امام بود و قدرت داشت و مانند آن، اما اگر به شاگردان ائمه (علیهم السلام) استدلال بکنیم جواب ندار! و آن این است که جریان فتح خیبر یک داستان مشکل گشایی بود برای مؤمنین و مسلمان های مدینه، چون همه اینها ستون پنجم بودند برای مشرکین. این صنادید اسرائیلی در خیبر یک ستون پنجمی بودند با مشرکین حجاز، مرتّب گزارش می دادند، سرمایه دست اینها، آنها کاخ نشین بودند، اینها کوخ نشین بودند، ربا دست آنها بود، قرض الحسنه هم که خبری نبود، فتح خیبر برای جامعه اسلامی مشکل گشایی کرد، عظمت فتح خیبر کم نبود! آن جریان حضرت امیر و آن درِ خیبر و این همه تبلیغات! روز فتح خیبر جعفر از حبشه برگشت آمد مدینه، یک بیان نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) دارد که من به کدام یک از این دو امر خوشحال تر بشوم، به فتح خیبر یا آمدن جعفر؟[2] جعفر یک مسافری بود آمد، چه کاری به خیبر دارد؟! عظمت خیبر و فتح خیبر نظام اسلامی را تفهمیم کرده است، حالا پسرعمویتان است از مسافرت آمده، چرا این را با آن می سنجی؟! فرمود: «بِأَیهِمَا» خوشحال تر بشوم؟ این یعنی چه؟ یعنی یک روحانی بفهم رفته حبشه را عوض کرده، او چندین سال در آن جا کار عالمانه کرده، حرف عالمانه زده، حرف های ما را بازگو کرده، حبشه را متحوّل کرده، بله کار فتح خیبر کرده است، فتح که تنها با شمشیر نیست با قلم هم هست! فرمود به «بِأَیهِمَا» خوشحال بشوم؟ پس می شود که یک روحانی کاری بکند که نظیر فتح خیبر باشد، درِ قلعه خیبر را بکَند، پس می شود! حالا ما به خود حضرت امیر که استدلال نمی کنیم تا کسی بگوید او امام بود، اوایل بعثت جعفر (سلام الله علیه) او از مکه رفته بود حبشه، چند سال آن جا بود؟ تا فتح خیبر بود، برود در حبشه آن افکار مسیحیت، تمام «اعدا عدوّ» آنها را به هر حال یا قانع کرد یا ساکت کرد، پس میشود این کار را کرد.
🔹 من تعجّب می کردم که چطور پیغمبر میفرماید «بِأَیهِمَا» من خوشحال بشوم؟! معلوم می شود که خبری است، وگرنه از مسافرت آمده، این چکار به فتح خیبر دارد که فرمود به کدام یک از اینها خوشحال تر بشوم؟ پس می شود که یک روحانی کار فتح خیبر را بکند.
[1]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص334.
[2]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج21، ص63؛ «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمَّا فَتَحَ خَیبَرَ قَدِمَ جَعْفَرُ بْنُ أَبِی طَالِبٍ مِنَ الْحَبَشَةِ فَالْتَزَمَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ جَعَلَ یقَبِّلُ بَینَ عَینَیهِ وَ یقُولُ مَا أَدْرِی بِأَیهِمَا أَنَا أَشَدُّ فَرَحاً بِقُدُومِ جَعْفَرٍ أَمْ بِفَتْحِ خَیبَر».
#سالروز_فتح_خیبر
#جهانی_شدن
#سخن_و_عمل_عالمانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار ریاست مجمع جهانی اهل بيت با حضرت استاد
تاریخ: 1398/07/22
فتح خیبری.mp3
1.49M
💠 روز پانزدهم ماه #محرم1442
🔹 فتح خیبری
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۷۲ساعت
زیر بمباران شیمیایی بچه ها
حسین حسین میگفتند
بعد یه عده تو همین مشهد که حسین حسین میگفتن
هر کاریشون میکردی جبهه نمیومدن
میگفتن در عصر غیبت نباید کار سیاسی کرد
❓❓❓پرسش
فرزندان حضرت عباس بن علی(ع) چه کسانی بودند؟ و چرا فرزندانش در کربلا نبودند؟
🔰🔰🔰پاسخ اجمالی
در منابع تاریخی آمده است؛ حضرت ابوالفضل العباس(ع) با لبابه دختر عبدالله بن عباس، پسر عموی، پیامبر اسلام(ص) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج، فرزند یا فرزندانی بود که در تعداد آنها اختلاف نظر وجود دارد. برخی تعداد آنها را دو نفر اعلام کردهاند. یکی به نام عبیدالله و دیگری به نام فضل[1] یا حسن[2] یا محمد.[3] برخی دیگر او را تنها صاحب یک فرزند؛ یعنی عبیدالله[4] دانستهاند.
در کتاب «نور العین فی مشهد الحسین» که منسوب به اسفراینی(م 418ق) است؛ فرزندان دیگری را نیز برای حضرت عباس(ع) ذکر میکند که در کربلا حضور داشتند. البته تنها نام یکی از آنها را با نام قاسم نام میبرد و برای فرزند دیگرش عبارت «ابن العباس» را میآورد.[5] برخی از متأخران نام او را محمد ذکر کردهاند.[6]
اسفراینی درباره شهادت قاسم بن عباس و برادرش محمد مینویسد: هنگامی که بیشتر یاران امام حسین(ع) در درگیری با دشمنان به شهادت رسیدند، امام حسین(ع) فریاد برآورد: «وا غَوْثاه، بِکَ یا الله، وا قِلَّةَ ناصِراه؛ فریاد [از بیکسی] به تو پناه میبرم ای خدا! وای از کمی یاران!» در این لحظه، دو نوجوان که چهرهای مانند ماه داشتند، [صدای امام را شنیدند]، از خیمه به بیرون دویدند که یکی از آن دو فرزند عباس (محمد) و دیگری برادرش قاسم بود. و در پاسخ امام فریاد زدند: «لَبَّیْکَ یا مَولانا، نَحنُ بَینَ یَدَیکَ؛ در خدمت توایم ای سرور ما». امام حسین(ع) رو به آنان کرد و فرمود: «شهادت پدرتان کافی است» اما آنان امتناع ورزیده و گفتند: «نه به خدا ای عمو!» سپس از امام اجازه گرفته و به میدان نبرد شتافتند و پس از پیکار با دشمن هر دو به شهادت رسیدند.[7]
اما به دلایل مختلفی نمیتوان به گزارشات نور العین اعتماد و اطمینان نمود؛ که در اینجا به نمونههایی به طور خلاصه اشاره میشود:
1. تعدادی از علمای رجال و حدیثشناس و عاشورا پژوهان درباره این کتاب گفتهاند: در این کتاب به قدری دروغهای عجیب و غریب و خلاف عقل و خلاف متواترات تاریخی فراوان است که نمیتوان آنرا منتسب به ابواسحاق اسفراینی، فقیه برجسته شافعی دانست. هر کس در مقتل چاپ شده نور العین نگاه کند چیزهایی که شیعه و سنی بر خلاف آن اتفاق کردهاند خواهد دید. لذا به گزارشات نور العین به تنهایی اعتمادی نداریم.[8]
2. این بخش از گزارش نور العین بهگونهای نقل شده است که گویا نبرد کربلا هم در روز عاشورا و روز یازدهم محرّم بوده است، در حالیکه این برخلاق نقل منابع تاریخی و حدیثی میباشد. بهعلاوه؛ بخشی از آنچه درباره دو فرزند حضرت ابوالفضل(ع) نقل کرده، شباهت زیادی به جریان قاسم بن حسن(ع) دارد. گویا نقل کننده میان وقایع و مبارزات عاشورا مرتکب اشتباه شده و گزارشات را درهم آمیخته است.
به هر حال؛ درباره حضور فرزندان حضرت ابوالفضل العباس(ع) در کربلا یا شهادت آنها باید گفت:
در برخی از منابع تاریخی آمده است که؛ محمد بن عباس در روز عاشورا به شهادت رسید.[9] و ظاهراً برخی از مورّخان و علما بهطور اجمال با توجه به گزارش نور العین گفتهاند؛ دو تا از فرزندان حضرت ابوالفضل العباس(ع)؛ یعنی محمد و قاسم در روز عاشورا به شهادت رسیدند.[10] از اینرو؛ نمیتوان گفت که فرزندان حضرت ابوالفضل العباس(ع) در کربلا حضور نداشتند؛ چون یا بودند و به شهادت رسیدند و یا در قافله اسرا بودند و با توجه به سنّ کم نجنگیدند؛ زیرا بنابر تحقیق و جستوجو؛ گزارشی تاریخی که عدم حضور فرزندان حضرت عباس بن علی(ع) در کربلا را اعلام کند، نیافتیم. بهعلاوه؛ با وجود چنین گزارشی، با توجه به خردسال بودن فرزندان ایشان، عدم حضورشان در کربلا هم مشکلی ایجاد نمیکند.
[1]. ابن صوفی نسابه، نجم الدین ابوالحسن على بن ابى الغنائم محمد، المجدی فی أنساب الطالبیین، ص 436 قم، مکتبة آیة الله المرعشى النجفى، چاپ دوم، 1422ق؛ شبّر، جواد، ادب الطف، ج 1، ص 226، بیروت، دار المرتضى، چاپ اوّل، 1409ق.
[2]. شامی، جمال الدین یوسف بن حاتم، الدر النظیم فی مناقب الأئمة اللهامیم، ص 440، قم، دفتر نشر اسلامی، چاپ اول، 1420ق.
[3]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب(ع)، ج 4، ص 112، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق.
[4]. ابن حزم، ابو محمد على بن احمد، جمهرة أنساب العرب، ص 67، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1403ق.
[5]. أبو اسحاق اسفراینی، ابراهیم بن محمد، نور العین فی مشهد الحسین، ص 43، تونس، مکتبة المنار.
[6]. مظفّر، عبدالواحد، بطل العلقمی العباس الاکبر بن الامام امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع)، ج 3، ص 433 – 434، قم، المکتبة الحیدریة، 1425ق.
[7]. نور العین فی مشهد الحسین، ص 43.
[8]. ر. ک: طباطبایی، عبدالعزیز، أهل البیت فی المکتبة العربیة، ص 655، قم، مؤسسه آل البیت
(ع)، 1417ق؛ قزوینی، فضل علی، الامام الحسین و اصحابه، ص 150، قم، 1415ق؛ فاطمی، سید حسن، منابع تحریف گستر در حادثه عاشورا به نقل از اربعین حسینیه، مجله کتابهای اسلامی، تابستان 1383ش، شماره 17، ص 272.
[9]. ابن شهر آشوب در تعداد شهدای بنی هاشم مینویسد: «وَ اخْتَلَفُوا فِی عَدَدِ الْمَقْتُولِینَ مِنْ أَهْلِ الْبَیْتِ فَالْأَکْثَرُونَ عَلَى أَنَّهُمْ کَانُوا سَبْعَةً وَ عِشْرِینَ تِسْعَةٌ ... مِنْ وُلْدِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ الْحُسَیْنُ وَ الْعَبَّاسُ وَ یُقَالُ وَ ابْنُهُ مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاس...»؛ مناقب آل أبیطالب(ع) ، ج 4، ص 112؛ امین عاملى، سید محسن، اعیان الشیعة، ج 1،ص 610، بیروت، دار التعارف، 1403ق.
[10]. امین عاملى، سید محسن، اعیان الشیعة، ج 1،ص 610، بیروت، دار التعارف، 1403ق؛ مظفّر، عبدالواحد، بطل العلقمی العباس الاکبر بن الامام امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع)، ج 3، ص 433 – 434، قم، المکتبة الحیدریة، 1425ق؛ حائری مازندرانی، محمد مهدی، معالی السّبطین فی احوال الحسن و الحسین(ع)، ج 1، ص 435، تبریز، مکتبة القرشی، 1356ق.
🔸برداشت های نادرست از احکام
🏴🏴🏴قسم خوردن
بسیاری از مردم هنگام قسم خوردن از کلمه، به قرآن استفاده می کنند و عرفاً عمل به چنین قسمی را واجب می دانند.
در حالی که عمل به سوگندی واجب و ترک آن دارای کفاره است که نام خدا در آن برده شود (مثل اینکه بگوید: به خدا قسم که سیگار کشیدن را ترک می کنم).
بنابراین قسم خوردن به قرآن یا پیامبران یا ائمه علیهم السلام یا کعبه و مانند آن ها واجب العمل نیست و کفاره ندارد ولی گناه است.
تحریر الوسیله امام، ج2 ص99
🌱