eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
4.9هزار ویدیو
448 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان مهدوی(1).mp3
7.6M
🔹دوره آموزش مجازی پرسمان مهدوی 🔸استاد: حجت الاسلام والمسلمین جعفری (کارشناس تخصصی مهدویت) 🔰🔰فایل صوتی اول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دوره آموزش مجازی پرسمان مهدوی 🔸استاد: حجت الاسلام والمسلمین جعفری (کارشناس تخصصی مهدویت) 🔰🔰فایل تصویری اول
🔰🔰سيفي صغير ❓❓❓سوال: با سلام لطفا اطلاعات كاملي در مورد دعاي سيفي صغير به من بديد. اين دعا را من مي تونم بخونم يا نه؟ 🔰🔰🔰پاسخ: حاج شيخ عباس قمي در مفاتيح الجنان اين دعا را به نقل از محدث نوري در کتاب صحيفه ثانيه علويه نوشته و گفته که محدث نوري نوشته: ارباب طلسمات و تسخيرات آثار عجيبي براي اين دعا ذکر کرده اند، بعد محدث نوري گفته چون اعتماد بر قول اين افراد نداشتم، آن آثار را ذکر نکردم. ما هم در جستجويي که در روايات داشتيم، نه تنها درباره آثار اين دعا بلکه درباره اصل اين دعا هم در کتب معتبره به مطلبي دست پيدا نکرديم. البته عالمان در باره سند دعاها و آداب و مستحبات تسامح دارند . خداوند متعال هم به طور عام فرموده «ادعوني استجب لکم» ، بنابراين خواندن اين دعا و ديگر دعاهايي که سند معتبر به معصوم ندارد تا زماني که مشتمل بر مطلبي مخالف دين و قرآن نباشد، جايز دانسته اند. باز هم تاکيد مي شود که اين دعا سندي قابل اعتماد به معصوم ندارد . قابل قياس با دعاهاي معتبر نيست، ولي خواندن آن ممنوع نمي باشد. البته عمل به دستور عمل هاي ارباب طلسمات و تسخيرات جايز نيست. نبايد سبب رواج خرافات شود . اگر تلاوت آن را به عنوان مصداق طلب حاجت و دعا جايز دانسته ايم، از آن رو است که دعا لازم نيست ماثور و از امام معصوم رسيده باشد ،بلکه هر فرد مي تواند به زبان خود يا به زباني که به زيبايي خدا را خوانده، با خدا نجوا کند . اين دعا هم يک نجواي زيباست . جايز است با آن خدا را بخواند .
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره ❓بنا بر آیه‌ی شریفه‌ی «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»، مقتضای چیست؟ ✅ اسلام در ابتدا بود و در مکّه دچار بود؛ هر کس می‌شد، خودش را در معرض خطرهای زیادی قرار می‌داد. پیغمبر‌_اکرم ص به دستور خدا همین کسانی را که مسلمان می‌شدند، کم‌کم با هم کرد که یک_پارچه شوند؛ زیرا مسلمانان را می‌کردند؛ به آنها کار نمی‌دادند؛ احیاناً می‌کُشتند. با ، ضعف بعضی‌ها به وسیله قوّت دیگران می‌شد و اگر فقیر بودند، به آنها کمک می‌شد؛ همه‌ی مشکلات با اُخوّت حل می‌شد. از این جهت بین آنها ایجاد کرد. ⬅️ خودِ خاتم_انبیا ص هم در مدینه‌ی طیِّبه ابتدای کار بین مسلمانان برادری ایجاد کرد. لذا کسانی که جنگ می‌رفتند، بعضی‌ها می‌ماندند به خانواده‌هایشان می‌رسیدند که مشکلی پیش نیاید. آن اُخوّت منشأ هم بود. اگر این برادر از دنیا می‌رفت، ارثش را آن برادر می‌برد. اینقدر این و پیوند را محکم کرد که مشکلات حل شود و بعداً دیگر مشکلات درست شد. مسلمانان زیاد شد و آیه‌ی ارث آمد و فرمود: «وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️ سخن مهم پیامبر(ص) درباره سرنوشت مردم بی‌تفاوت نسبت به فسادها در جامعه ⭕️ شهید مطهری»
🔰 ویژگی دوم طالبان علم در بیان امیرالمومنین علیه السلام ◀️ تسلیم و اتباع استاد صفایی حائری
الهی! شکرت که مجاز را قنطره حقیقت گردانیدی تا از لیلةالقدر زمانی زمینی به لیلةالقدر آسمانی رسیدم!
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
#تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_مطففین #سوره_مطففین 🔅🔅🔅 📌نگاشت29 :تفسیر آیه12 سوره مطففین ✳️ و مَ
🔅🔅🔅 📌نگاشت30 :تفسیر آیه13 سوره مطففین ✳️ إذَا تُتْلَى‌ عَلَيْهِ‌ آيَاتُنَا قَالَ‌ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ‌ ☑️۱ - تلاوت آیات قرآن و آموختن معارف آن به مردم، حرکتى مطلوب و شایسته پى گیرى است. (إذا تتلى علیه ءایتنا) تداوم، از فعل مضارع «تتلى» استفاده مى شود; زیرا در مواردى که سخن درباره کارهاى گذشته افراد و یا بیان حالت آنان است، فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد. ☑️۲ - متجاوزان و گنه پیشگان، نباید از شنیدن آیات قرآن محروم بمانند. (کلّ معتد أثیم . إذا تتلى علیه ءایتنا) ☑️۳ - تکذیب کنندگان قیامت، معارف قرآن را نوشته هایى بى اساس و ساخته و پرداخته پیشینیان مى دانند. (قال أسطیر الأوّلین) («أساطیر» جمع «اُسطوره») به سخن هاى زیبا و نوشته شده اى گفته مى شود که در محتوا، شبیه یاوه سرایى باشد (لسان العرب). مراد از استناد «أساطیر» به «أوّلین» یا این است که این اساطیر، تراوش افکار آنان است و یا این که زندگانى آنان، در این افسانه ها ترسیم شده است. برداشت یاد شده، ناظر به احتمال نخست است. ☑️۴ - قرآن، حتى در دیدگاه کافران، ظاهرى زیبا و آراسته دارد. (أسطیر الأوّلین) در صورتى نوشته افسانه اى را «اسطوره» مى گویند که زیبا باشد. ☑️۵ - منکران قیامت، قرآن را مجموعه اى افسانه اى، درباره نسل هاى انقراض یافته بشر مى دانند. (إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین) ر.ک. توضیح ۳ ☑️۶ - تجاوزگرى و آلودگى به گناه، زمینه ساز انکار معارف قرآن و ارتجاعى خواندن آیات آن است. (کلّ معتد أثیم . إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین) ☑️۷ - قرآن، کتابى الهى و آیات آن، وابسته به خداوند است. (ءایتنا) ☑️۸ - آیات قرآن، بازدارنده انسان از طغیان گرى و گناه و راهنماى او براى ایمان به قیامت است. (و ما یکذّب به إلاّ... إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین) ☑️۹ - نقل هاى تاریخى قرآن، سراسر حقیقت است و افسانه سرایى در آن راه ندارد. (إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین) ☑️۱۰ - عقیده به روز قیامت در تاریخ بشر، سابقه اى دیرینه دارد. (و ما یکذّب به ... قال أسطیر الأوّلین) سخن منکران قیامت - که معارف قرآن از جمله معاد را محصول اندیشه پیشینیان مى دانستند - بیانگر آن است که اندیشه معاد، گذشته اى طولانى دارد و مردم عصر بعثت، به سابقه دیرینه این اعتقاد آگاه بودند. ☑️۱۱ - منکران قیامت، آن را خرافه اى ساخته و پرداخته افسانه پردازان پیشین مى دانند. (و ما یکذّب به إلاّ... قال أسطیر الأوّلین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اذن الهی در یاد خدا 🔻 برای آیات قرآن، می‏تواند مصادیق بی حد و حصری باشد، آیه «في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ؛ [این نور] در خانه هایی است که خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر وعظمت آنها] رفعت یابد و نامش در آنها ذکر شود، همواره در آن خانه ها صبح وشام او را تسبیح می گویند. نور/36» مصداق اتمش خانه پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام است و مصادیق بعدی آن خانه‏ های شیعه‏ هایشان است. 🔸 خیلی از خانه‏ ها است که در آن ‏یادی از خدا نمی‏ شود زیرا اذن ندارد، این یک معنای آیه؛ یک معنای باطنی دیگر این آیه این است که مراد از بیت، ‏قلب است و مصادیق بعدی آن قلوب شیعیان و دوستانشان، اهل ذکر است. 🔹 آن قلوب است که حقیقت بیت است که‏ در آن ذکر خدا می شود و آن هم اذن می‏ خواهد، خیلی‏ ها می‏ خواهند ذکر بگویند ولی [بواسطه اعمال بد قبلی که ذخیره کرده اند] اذن نیست. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر رنگ سیاهی شبیه به فضله موش بود و نرم بود یقینا نجس است؟⁉️⁉️ بسیار مفید از دست ندهید☝️ ◼️🔺◼️🔺◼️🔺◼️🔺◼️
🔆 امام علی علیه‌السلام: 🌺 با همسرت خوش‌رفتار باش تا زندگی‌ات باصفا باشد. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۹۲
🌹سلام دوست عزیزم🌹 همه ما مسلمان هستیم و منطق اسلام رو بهترین منطق و گفتمان تشیع رو برهانی ترین گفتمان می دونیم. ما منتظر ظهور مهدی موعود(ع) هستیم تا با اومدنش جهان رو پر از عدل و داد کنه و ما رو به سربازی خودش قبول کنه... عده زیادی هستند که از انتظار شیعیان سوء استفاده می کنند و سعی دارند خودشون رو به عنوان مهدی موعود(ع) معرفی کنند تا وقتی مهدی واقعی اومد بی یار و یاور بمونه... اخیرا هم فردی با عنوان "احمد الحسن" داعیه دار این منصب شده و عده کمی از شیعیان رو پیرو خودش کرده... پس اگر خبر این جریان به شما رسید، بهتره قبل از هر تصمیمی، اطلاعاتمون رو درباره این فرد بیشتر کنیم و به قضیه نگاه علمی و منطقی داشته باشیم. براتون لینک یک فایل صوتی درباره این جریان http://file.dte.ir/esfahan/Majlesi/96/Mohammadi_Morsalat_ir.mp3 👈 و لینک فایل کتاب نقد جریان https://eitaa.com/almoddaie/980 رو هدیه می کنم تا در تصمیم گیری بهتر، کمکتون کرده باشم. 🌸به امید ظهور یوسف فاطمه(س)🌸
📌 بعثت با تعیین وزارت امیرمومنان علی علیه السلام تصور عمومی بر این است که علی(ع) سه سال بعد از یعنی در زمان دعوت بستگان است. اما جانشینی و امیرمؤمنان (ع) اولین بار در روز بعثت پیامبر(ص) اتفاق افتاده است. 📍 علی(ع) فرمودند: پیامبر(ص) هر سال در کوه به می پرداخت و جز من کسی او را نمی دید. من در همان دوران کودکی، در حرا کنار پیامبر(ص) بودم. نور و را که به سوی پیامبر(ص) سرازیر بود، استشمام می کردم. هنگام نزول وحی بر پیامبر(ص) صدای ناله ای به گوش من رسید؛ به رسول خدا(ص) عرض کردم این چیست؟ (ص) فرمود: این ناله است و علت ناله اش این است که پس از من، از اینکه در روی زمین اطاعت شود، نومید شده است. سپس پیامبر(ص) رو به من- (ع)- کرد و فرمود: تو آنچه را که من می شنوم و می بینم، توهم می شنوی و می بینی، جز اینکه تو پیامبر نیستی؛ بلکه ( ) و من هستی. 📚نهج البلاغه، خطبه قاصعه 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه،ج۱۳،ص۲۰۸، ۱۹۷، ۳۱۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓آیا پوشش و رفتار می تواند به و حیای کمک کند؟ ✍پاسخ : 💢اگر مادر در مقابل دخترش پوشش مناسبی نداشته باشد، ممکن است فرزند دچار بلوغ زود رس جنسی ‌شود؛ در حالی که باید بلوغ جنسی و بلوغ عقلی همراه هم باشد ؛ زیرا عقل قرار است این بلوغ را کنترل کند و وقتی نتواند این کار را انجام دهد، منجر به انحراف می شود. ⚠️نوع پوشش مادر در داخل و خارج خانه نیز مهم است؛ به عنوان مثال اگر مادر در خارج از خانه با پوشش کامل ظاهر شود، به دختر خود حیاء وعفت را آموزش می‌دهد. ♨️گاهی اوقات برخوردهای مادران در محیط های فامیلی نیز منجر به کم شدن حیاء در فرزندان می‌شود. مثلاً وقتی مادر با حجاب کامل در مهمانی با یک مرد نامحرم خیلی راحت شوخی می کند و می خندد، باعث بروز آسیب هایی در فرزند می شود. ♻️حتما نشر دهید♻️ ------❀••┈••❈✿🌸✿❈••┈••❀------ ------❀••┈••❈✿🌸✿❈••┈••❀------
حرز_امام_جواد_علیه_السلام_استاد.pdf
368.9K
☀️ استاد 🛡حرز امام جواد(ع)، تصحیح استاد احمد عابدی زید عزه ✅ قلم و مرکب و کاغذ ساخت مسلمان بوده و با وضو بنویسید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیةالله بهجت فرمودند: چون سبّ و طعن را کنار گذاشتیم، موجب شد، سه‌نفری که بر ولایت امیرمؤمنان مانده‌بودند، تبدیل به 500 میلیون شود! اگر شیوه‌ی سبّ و طعن را در پیش گرفته بودیم، همه‌ی این‌ها را از دست می‌دادیم! مرحوم علامه‌ی عسکری می‌گفت: به اندازه‌ای که با کتاب‌های من، از اهل‌سنت شیعه‌ شده‌اند، در طول تاریخ اسلام، با کتاب‌‌های هیچ‌ عالمی به این اندازه، شیعه نشده‌اند؛ علتش آن است که من از کتاب‌هایم سبّ و طعن به خلفا را حذف کرده، و به جای آن استدلال آورده‌ام. این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که برای هدایت انسان‌‌ها، زمینه‌های آن‌را باید فراهم کرد و در مقابل، نباید زمینه‌‌ی هدایت را با گفتار و رفتار، از بین برد.
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔅🔅🔅 📌نگاشت31 :تفسیر آیه14 سوره مطففین ✳️ کلاَّ بَلْ‌ رَانَ‌ عَلَى‌ قُلُوبِهِمْ‌ مَا کَانُوا يَکْسِبُونَ‌ ☑️ ۱ - افسانه پنداشتن قرآن، دیدگاهى مطرود است و صاحب نظران نباید از قرآن چنین تصورى داشته باشند. (کلاّ) حرف «کلاّ»، براى منع مخاطب از پذیرفتن سخنى است که پیش از آن، مطرح بوده است. ☑️۲ - قیامت، حقیقت دارد و نباید آن را افسانه پنداشت. (الذین یکذّبون بیوم الدین ... إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین . کلاّ) ☑️۳ - روى گردانى کافران از قرآن، به دلیل ناتوانى آنان از درک مفاهیم آن است و افسانه دانستن آن، بهانه اى بیش نیست. (قال أسطیر الأوّلین . کلاّ بل ران على قلوبهم) ☑️۴ - قلب منکران قرآن، زنگارگرفته و چرکین است و از درک مفاهیم آن ناتوان مى باشد. (کلاّ بل ران على قلوبهم) «رَیْن» (مصدر «ران») به معناى زنگار و چرک است (لسان العرب). ☑️۵ - قلب، مرکز دریافت حقایق و رهنمودهاى الهى و پیدایش گرایش ها و اعتقادات است. (ما یکذّب ... قال أسطیر الأوّلین . کلاّ بل ران على قلوبهم) ☑️۶ - مداومت کافران بر تکذیب، طغیان و گناه، مایه چرکین شدن قلب و مسدود شدن راه هاى شناخت بر آنان است. (بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون) مراد از «ما کانوا یکسبون»، همان امورى است که آیات پیشین درباره کافران برشمرده است. ☑️۷ - شناخت ها و کردار انسان، سرمایه و دستاورد او و مؤثر در گرایش ها و ضعف و قوّت فهم او است. (ما کانوا یکسبون) تعبیر «یکسبون» - که ناظر به تکذیب اعتدا و گناه کافران است - بیانگر این است که اندیشه ها و کردار، سرمایه اى است که آن را به دست آورده اند; گرچه براى آنان چیزى جز زیان دربرندارد. ☑️۸ - انکار قیامت، برخاسته از قلب سیاه و درک ناتوان است. (الذین یکذّبون بیوم الدین ... کلاّ بل ران على قلوبهم) ☑️۹ - طغیان گرى و گناه، سیاه کننده قلب و مسدودسازنده راه درک و اعتقاد است. (کلّ معتد أثیم ... بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون) ☑️۱۰ - تمام مردم، حتى کافران، در اصل آفرینش خویش، از قدرت درک حقایق و قلبى روشن و فهمیده برخورداراند. (بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون) ☑️۱۱ - تلاوت آیات قرآن، بر کسانى که قلب شان بر اثر گناه، سیاه و فاسد شده، تأثیرى ندارد. (إذا تتلى علیه ءایتنا ... بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 روایت امام خمینی (ره) از رفتار پیامبر اسلام (ص) با کفار 🌴 پیامبر رحمت برای این آدم هایی که مسلمان و مؤمن نمی‌شدند غصه می‌خورد
💠 مراقبه از انانیت حتی در گفتار 🔻 در روایتی حکایت شده شخصی درِ منزل امام صادق علیه‏ السلام را زد حضرت فرمودند: چه کسی است؟ گفت: أنا (من). حضرت تا آمدند در را باز کنند چند مرتبه فرمودند: أنا أنا... 🔸 انسان نباید خود محور و خودبین ‏باشد و حتی گاهی کسی لفظ من و أنا هم نمی ‏گوید ولی در واقع که نگاه کنیم می‏ بینیم همان لفظ أنا و من در باطنش هست. 🔹 البته اگر کسی در مسیر رشد و سلوک معنوی باشد و برایش فرقی نکند که من یا ما بگوید این زیاد مهم نیست. حتی اگر بشود نه ‏نسبت من و نسبت ما باشد بهتر است. 🔸 مثلاً یک بار گفته می‏ شود: این عینک را بدهید به «من» تا پاک کنم؛ یک وقت گفته ‏می‏ شود این عینک را به «ما» بدهید تا پاک کنیم و یک وقت گفته می‏ شود این عینک را بدهید تا پاک کنم که این جمله سوّم‏ بهتر است. 🔸 البته بالاخره چاره‏ ای از اسناد نیست ولی بحث در تکرار آن است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌