eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.8هزار دنبال‌کننده
949 عکس
1.4هزار ویدیو
126 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا فارغ التحصیل حوزه علمیه قم مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین: @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ ارتقاء كيفي مدارس دولتي ، راه تحقق عدالت آموزشي رهبر انقلاب در ارتباط تصويري با مسئولين آموزش و پرورش به موضوع عدالت آموزشی اشاره كرده و گفتند: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونه ای شود که دانش آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانواده ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی پناه می فرستند. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✍️ ابوالفضل ساجدی ✅ از تقدس گرايي افراطي يا تقدس زدايي افراطي بپرهيزيم ✳️ 1️⃣ در طول سال بويژه ايام تولد و شهادت معصومين ع، سخنرانان و اهل تبليغ در فضاي حقيقي و مجازي به تبيين اسوه هاي ديني مي پردازند. ارائه شايسته ابعاد زندگي الگوهاي معصوم ديني شيوه اي مطلوب و فطرت پذير است مادامي كه دچار آسيب نشود. در اينجا طي چند يادداشت، به برخي از آسيبهايي اشاره ميكنيم كه مي تواند اين شيوه را بي اثر يا مخرب سازد: ابتدا لازم به ذكر است كه در كشور ما سخنرانيهاي مذهبي ارزشمند و شايسته، فراوانند و نبايد ناديده گرفته شوند يا كمرنگ شوند؛ اما در اين ميان مواردي اندك نيز مبتلا به آسيب هستند كه بايد از آنها پرهيز شود. ✅ يكي از آسيبها تقدس گرايي افراطي يا تلقي فراانساني از الگوهاي ديني است. گاه اسوه‎پردازي‎ها به‎گونه‎اي است كه مخاطب، آنان را فوق انسان مي‎شمارد، در نتيجه به نمونه‎برداري براي زندگي خويش اهتمام نمي‎ورزد و از همانند‎سازي عاجز مي‎شود. در بدو ظهور اسلام نيز كساني همين فهم ناصواب را داشتند و براي اجتناب از اين آسيب آيات فراواني در قرآن به بشر بودن پيامبر و رفتارهاي او اشاره دارد. قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ آن نَحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يمُنُّ عَلَي مَنْ يشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَا آن نَأْتِيكُمْ بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَي اللَّهِ فَلْيتَوَكَّلْ الْمُؤْمِنُونَ (إبراهيم:11). پيامبران بدان‎ها مي‎گفتند ما چيزي جز بشري مانند شما نيستيم و لكن خداوند بر بندگاني كه بخواهد منت مي‎نهد (و مورد لطف ويژه قرار مي‎دهد) قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يوحَي إِلَي (الكهف:110).. بگو من بشري مانند شما هستم كه به من وحي مي‎شود. لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنفُسِكُمْ (توبه: 128) به تحقيق رسولي از ميان خودتان به سوي شما آمد. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ ابوالفضل ساجدی 2️⃣ نمونه اي از تقدس گرايي افراطي از اين كليپ به گوش مي رسد. وي ميگويد "خدا يک گوشه‌‌اي بيكار نشسته و فقط دارد تماشا مي‌کند؛ او کار را به علي سپرده و هر زمان که علي هم مشكل پيدا كرد فاطمه را هم صدا مي‌زنه!!" ولايت تكويني ائمه ع سخني حق است اما به معناي تعطيلي كار خدا نيست. اينگونه اسوه پردازي ديني سبب دين گريزي جوانان است، افزون آنكه جهل پراكني است و معصومان ع را نيز از امكان الگوي عملي بودن خارج مي كند. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✍️ حامد ساجدی ⭕️ علم و دین: پاسخ به (نئوداروینیسم) 2️⃣1️⃣ 🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش حیات3️⃣ مشکل واکنشهای مداخله گر: ⭕️طبیعت گرایان برای تبیین پیدایش حیات فرض می گیرند که مواد آلی مانند قند و آمینواسید که اجزای شکل دهنده سلول هستند چند میلیارد سال پیش در یک برکه بزرگ کنار هم با غلظت بالایی جمع شدند تا با هم ترکیب شوند و ملکولهای بزرگتر مورد نیاز برای شکل گیری سلول را ایجاد کنند. آنها نام این برکه بزرگ را "سوپ پیشازیستی" گذاشته اند. اما در این جا دو مشکل وجود دارد: ⭕️اول اینکه در طبیعت نیرویی وجود ندارد که این مواد را کنار هم جمع کند و به درجه ای از غلظت برساند که با هم ترکیب شوند. علاوه بر اینکه هیچ شاهدی بر تجمع مواد آلی در یک برکه بزرگ پیش از شکل گیری حیات یافت نشده است. ✅اما نکته اساسی تر این است که فرایند شکل گیری ترکیبهای زیستی همواره در معرض دخالت واکنشهای دیگر است. برای مثال با فرض اینکه آمینواسیدها در سوپ پیشازیستی ایجاد شده باشند، آنها نه تنها میان ترکیب شدن با سایر آمینواسیدها و ترکیب شدن با موادی دیگر همچون قندها، واکنش دادن با آمینواسید را ترجیح نمی دهند، بلکه با قندها راحت تر واکنش می دهند تا با سایر آمینواسیدها. بنابراین آمینواسیدها منتظر آمینواسیدهای مناسب برای شکل دهی پروتئین نمی مانند و با سایر مواد آلی وارد واکنش می شوند و ترکیبی می سازند که برای شکل گیری حیات بی فایده است. به همین صورت قندها هم تمایل به واکنش دادن با قندها ندارند بلکه دخالت واکنشهای دیگر ترکیبات نامناسبی برای شکل دهی سلول زنده ایجاد می کند. ✅به همین دلیل است که در آزمایشهای شبیه سازی که در ان دانشمندان سعی می کنند شرایطی شبیه سوپ پیشازیستی را در ازمایشگاه ایجاد کنند تا موفق به ساخت سلول شوند، خروجی عمده لوله های ازمایش، میدان بزرگی از لجنهای غیر زیستی و مواد لا ینحلی به نام قیر است، نه بیوپلیمرهایی مانند رشته های امینواسیدی یا نوکلئوتیدها که اجزای اساسی سازنده سلول هستند. این نشان می دهد که واکنشهای مداخله گر حتی در بهترین شرایط آزمایشی هم رخ می دهد و برای جلوگیری از آن دخالتها، تمهیدات شدیدی از سوی آزمایشگر لازم است. از اين رو طرفداران نظريه طراحي هوشمند معتقدند شكل گيري حيات و جلوگيري از واكنشهاي مداخله گر در فرايند شكل گيري اولين سلول زنده، نيازمند تبييني فرامادي و نشانه هدايتگري هوش فرا طبيعي در فرايند شكل گيري حيات است. ر.ک: Scientific American, 1991, Vol. 264, No. 2 The Design of Life کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✍️ ابوالفضل ساجدی ✅ از تقدس زدايي افراطي بپرهيزيم 3️⃣ فروكاهش جايگاه الگوهاي ديني نقطه ي مقابل تلقي فراانساني، تقدس‎زدايي افراطي است. گاه چنان تبييني از اسوه‎ها انجام مي‎شود كه سيماي برجسته اجتماعي، معنوي، اخلاقي و عرفاني آنان ناديده گرفته مي‎شود و انگيزة الگو‎گيري و همانند‎سازي در مخاطب كاهش مي‎يابد. گاه فروكاهش منزلت اسوه‎هاي ديني به تخريب شخصيت آنان و انكار درجات و مقامات آنان منتهي مي‎شود. ريشه اين ديدگاه نگرش برخي از نويسندگاني است كه جز با نگاه پوزيتيويستي نمي‎توانند به جهان و انسان بنگرند يا كسانيكه دچار انديشه هاي التقاطي هستند. حاميان اين نگرش، كرامات معصومين ع را انكار مي كنند. در قرون اخير در دوران رنسانس و مدرنيزم كه نگاه صرفا مادي در جهان غرب رواج يافت، برخي از نويسندگان مسلمان در داخل يا خارج كشور هم تحت تاثير اين ديدگاه به سمت نفي يا ترديد در كرامات و معجزات پيامبران كه در قرآن آمده است سوق داده شدند. آنها با تفسير مادي از اين آيات و نيز نفي كرامات در زندگي معصومين ع در صدد تحميل نگرش مادي خود در فهم دين برامدند. تأويل گرايي ماترياليستي گروههاي التقاطي، يا تفاسير التقاطي امثال نصر حامد ابوزيد، محمد احمد خلف الله، امين خولي، دكتر سروش، مجتهد شبستري و مصطفي ملكيان نمونه هايي از آن هستند. براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب حقير (زبان قرآن، با نگاهي به چالشهاي كلامي تفسير، درس ششم تا نهم، چاپ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ واکنش مجری آمریکایی به شعار در اعتراضات داخلی: اینجا تهران نیست، اينجا اوکلند و کالیفرنیاست... این یعنی شما مردم، كشور خود را دوست نداريد. اين مشكل از كجا مي آيد؟ ... 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
عشق الهی 51.mp3
3.91M
🎤 (51) ✅ روش كسب عشق الهي: مبارزه با خودخواهي 2️⃣ ✅ مستي غرور، تكبر و خودخواهي، سيستم ادراك قلبي ما نسبت به خدا را مختل مي كند و مانع عشق الهي مي شود. 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/240
✍️ ابوالفضل ساجدی ✅ : 9️⃣ به كارگيري هنر مي‎تواند گرايش و پاي‎بندي به دين را افزايش دهد و بازار تربيت ديني را رونق بخشد. اگر نگرش جوانان به آموزه‎هاي ديني، زيباشناسانه باشد، بدين معنا كه خدا را چون زيبا؛ بلكه زيباترين است، دوست بدارند و اطاعت كنند، و از آن‌جا كه صفات نيكو زيبنده و دوست‌داشتني هستند، خود را بدان‌ها بيآرايند و جامه عمل بپوشانند، اشتياقي روز‌افزون به دين مي‎يابند. بي‌ترديد كشف زيبايي‎ها و زشتي‎هاي اخلاقي در پرتو نظر و انديشه‎اي هنرمندانه حاصل مي‎شود. اگر هنرمند، زيبايي‎هاي صفات نيك را آشكار سازد، مي‎تواند بسوي تربيت اخلاقي خود و ديگران گامي بلند پيش نهد. به ميزاني كه جوان به زيبايي‎هاي اخلاقي بيش‌تر پي برد، با رغبت بيش‌تري بسوي تحقق آن‌ها مي‎شتابد. هم‌چنين هر قدر زشتي خصلت‎هاي ناروا بر او آشكارتر شود، انزجار وي از آن‌ها فزون‌تر و پيرايش از آن‌ها آسان‌تر مي‎شود. آن‌كه حرام و حلال الاهي را به دليل زشتي و زيبايي پاس مي‎دارد، از طاعت خود لذت مي‎برد و با ميل و رغبت در مسير حق گام برمي‎دارد. اگر پيش از امر و نهي و بايد و نبايد، زشتي‎هاي محرمات و زيبايي‎هاي واجبات را براي جوانان برملا سازيم، گرايش آنان به دين فزوني خواهد يافت. اگر در امر به معروف و نهي از منكر نيز از اين شيوه مدد جوييم، ثمراتي گوارا از گلستان آموزه‎هاي قرآني نصيب ما خواهد شد. اين روش، اگر به موقع و به درستي انجام شود، براي طيف گسترده‎اي از جوانان كارسازتر از ساير شيوه‎هاست. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🟣 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
🔺قابل توجه والدين، مربيان، معلمان، و مبلغان 🔸ارائه بیش از 120 آسيب در مسير تعليم و تربيت كارآمد ديني نسل نو، (در خانواده، مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها)، و راه‌هاي برون‌رفت از آنها را با نگاهي به قرآن و روايات 👈در کتاب: ؟، . مولف: ابوالفضل ساجدی ناشر: قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني. 🔹فهرست اجمالي مطالب كتاب: 1. آسيبهاي مشترك آموزشي و پرورشي و راههاي برون رفت 2. آسيبهاي اختصاصي آموزشي و راههاي برون رفت 3. آسيبهاي اختصاصي پرورشي و راههاي برون رفت در هر يك از دو بخش آسيبهاي اختصاصي، عناوين زير محور بحث هستند: 1. اهداف آسيب زا 2. روشهاي آسيب زا 3. ابزارهاي آسيب زا 4. عوامل آسيب زا 🔰 @Sajedi_ir
⭕️ 1️⃣ ‼️بعضي میگن: مهم اینه که باطن یا نه رفتار ظاهری مثل نماز و روزه و ... ✅یکی از مباحث مهم در فلسفه دین، بحث گوهر دین است. در این بحث مسأله این است که گوهر تدین و آن بخش از تدین که ارزش ذاتی دارد چیست؟ اگر دیانت ما چه ویژگی داشته باشد ارزشمند است؟ هسته اصلی دیانت که اعمال و مناسک ظاهری وابسته به آن است چیست؟ ✅در این زمینه اقوال متعددی مطرح است. برای مثال برخي از اندیشمندان غربی اخلاقی زیستن را گوهر دین می دانند. کانت و هگل از جمله سردمداران این دیدگاه هستند و برخی متفکران داخلی مانند آقای ملکیان نیز این دیدگاه را تأیید می کنند. در این رویکرد دین حقیقی همان اخلاق است. به گفته کانت و هگل اگر غایت دین صرفاً پرستش خداوند باشد و اصلاح اخلاقی در آن مغفول واقع شود، انسان گرفتار گمراهی دینی یا دین دروغین می شود. در این دیدگاه نماز و مناسک دینی که اعمالی فراتر از دستورات محض اخلاقی را در بر دارند جزء مذهب ناب نیستند و باید کنار گذاشته شوند. ✅اما به نظر می رسد در این سخن از پیوند بین اخلاق و اطاعت خداوند غفلت شده است. انسان اخلاق مدار وقتی درک کند که تمام هستی اش از سوی خداوند به او هدیه داده شده است، بالاترین سطح از تعهد اخلاقی را نسبت به خداوند پیدا می کند و حق خداوند را بر هر حقی مقدم می دارد زیرا قدردانی از نعمتهای خداوند را بر خود لازم می بیند. بنابراین نمی توان دم از اخلاقی زیستن بزنیم و در عین حال از اطاعت خدا سر باز زنیم. ✅از سوی دیگر بندگی خالصانه خداوند نیز منجر به تقویت اخلاق اجتماعی انسان می شود، زیرا خداوند رعایت حق الناس و موازین اخلاقی را از مهمترین دستورات خود قرار داده است. ✅بنابراین باید گفت گوهر تدین، بندگی خالصانه خداوند و تسلیم قلبی و عملي نسبت به اوست. آیاتی از قرآن مانند «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ‏ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛ با ارزشترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شماست»(حجرات: 13)، «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ‏؛ جن و انس را جز برای عبادت کردن خلق نکردم» (ذاریات: 56) و «وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ؛ آنها به جز این دستور نداشتند که خدا را با بندگی خالصانه و راستین عبادت کنند»(بینه: 5) به خوبی نشان می دهد گوهر دین، التزام قلبی به رعایت دستورات خداوند و بندگی خالصانه اوست. 🖌حامد ساجدی ⭕️ 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_adm
عشق الهی 52.mp3
5.53M
🎤 (52) ✅ عشق الهي هدايتگر رفتار و پيوند زننده علم به عمل است. 1️⃣ ✅ اگر خدا براي ما مهمترين و محبوبترين موجود شد، نه تنها ذهن و دل بلكه عمل را نيز متحول مي كند. 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/243
گذشت عمر و بیا غفلت از اِله مکن بس است خیره سری دیگر اشتباه مکن هر آنچه نامه نوشتی تو از گناه بس است بیا و توبه کن و نامه ای سیاه مکن به میهمانی خود خوانده ات خدا اینک بیا و وقت گرانمایه را تباه مکن به درک این زمانه، اگر نکوشیدی بیا و غفلت از این مابقیِ ماه مکن اگر که چشم شفاعت به مرتضی داری به چشم بد به کسی در جهان نگاه مکن برای آن که به مقصد رسی بدون خطر بیا و نفس دنی را رفیق راه مکن کلید گنج سعادت بُوَد به دست عمل بکوش در عمل و ترک پایگاه مکن شعار شاعر «ژولیده» روز و شب این است گذشت عمر و بیا غفلت از گناه مکن (ژولیده نیشابوری) 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🟣 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
عشق الهی 53.mp3
6.21M
🎤 (53) ✅ عشق الهي هدايتگر رفتار و پيوند زننده علم به عمل است. 2️⃣ ❓چگونه بفهميم خدا براي ما برترين محبوب هست يا نه؟ ❓خانواده اي كه خدا برايش اَحَب (محبوبترين) و اَهَم (مهمترين) است چه ويژگيهايي دارد؟ ❓نقش اَحَب شدن خدا در رفتار اجتماعي چيست؟ 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/244
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واكاوي ابعاد نفوذ فرهنگي غرب و انديشه سكولار نوليبرال در ايران 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نگاه علمي يك ساينتيست (پروفسور سمندری) در مورد 🔸وجود روح انساني قابل انكار نيست. 🔸بدن بدون روح نمي تواند زنده بماند. 🔸دانش انسان شناسي و كيهان شناسي ما بسيار محدود است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🟣 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
عشق الهی 54.mp3
5.99M
🎤 (54) ✅ روش كسب عشق الهي: تلقين حضور و عظمت خدا 1️⃣ ✅ تكرار ذكر با توجه 🔸تلقين چه اثراتي به دنبال دارد؟ 🔸تلقين در امور مادي و معنوي چه تفاوتي دارد؟ 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/245
✍️ ابوالفضل ساجدی و (1) ❓ريشه هاي نفي قرآن و شريعت يا ترديد در آن شرايط اجتماعي و فرهنگي معاصر بستر نويني براي دين پژوهي گسترانيده و پرسشهاي پرشماري را فراروي دين مداران گشوده است. يكي از موضوعات كليدي چالش زا در اين عرصه، ”زبان دين“ و ربط وثيق آن با "زبان قرآن" است. ”زبان دين“ در طول تاريخ براي پژوهشگران و مفسرين متون ديني كما بيش مطرح بوده و شرايط فكري سده ي بيستم نگاهي ويژه و سيماي تازه اي بدان بخشيده و ابهاماتي را فراروي دين پژوهان نهاده است. محور اصلي سخن در زبان قرآن پرسشهايي در مورد گزاره هاي قرآني است. از جمله پرسشهاي شايان توجه در اين رابطه اين است كه آيا تمام گزاره هاي قرآني ناظر به واقعيت هستند؟ آيا مدلول ظاهري انها مراد است؟ تا چه اندازه مي توان از زبان نمادين، رمزي، تأويلي، مجاز و ... در فهم قرآن سخن گفت؟ رابطه ي فهم گزاره هاي قرآني با فهم تجربه ي ديني و احساسات دروني چيست؟ اهتمام به تبيين زواياي زبان قرآن و مرز ارتباط آن با زبان فلسفه، زبان علم، نقاط اختلاف و اشتراك انها، و تعيين ويژگيهاي گزاره هاي قرآني مي تواند تاثيري بنيادي بر حل بسياري از سوالات و چالشهاي معاصر در حوزه ي گسترده تري چون دين شناسي برجاي نهد. في المثل پرسشهايي در خصوص قلمرو شريعت، رابطه ي تعاليم وحياني با داده هاي عقلاني و علمي بشر، ميزان اثبات پذيري مدعيات ديني، معرفت شناسي ديني و فهم پذيري متون مقدس، هرمنوتيك كتاب و سنت از جمله موضوعاتي هستند كه پاسخ نهايي آنها بدون تبيين زبان دين و زبان قرآن ممكن نيست. نويسندگاني مانند دكتر سروش، و آقاي مجتهد شبستري به دليل مباني ناصواب در زبان قرآن و هرمنوتيك، به تدريج اعتبار آموزه هاي قرآن و عمل به شريعت را مورد ترديد قرار دادند. (ادامه دارد) 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✍️ ابوالفضل ساجدی و (2): مفهوم شناسي زبان دين (The Language of Religion) شاخه‌اي از فلسفه ي دين است كه به تحليل گزاره‌ها، جملات يا آموزه هاي ديني مي‌پردازد تا در مقايسه با آموزه هاي طرح شده در انواع علوم انساني و تجربي، اختصاصات آموزه هاي ديني و اشتراكات آن با آموزه هاي ديگر را كشف و تحليل كند. از ميان اين دو دسته صفات اختصاصي و اشتراكي، زبان دين بيشتر در جست‌وجوي ويژگي‌هايي است كه متون مقدس را از ديگر متون، و باورهاي ديني را از ساير انواع باورها و دانش‌هاي تجربي، تاريخي، فلسفي و... ممتاز مي‌سازد. بر اين اساس، زبان قرآن نيز شاخه‌اي جديد از علوم قرآني است كه با توجه به مباحث زبان‌شناسي معاصر و با نگاهي تحليلي به ساختار قرآن، محتوا و انواع گزاره‌هاي آن، به كشف ويژگيهاي اختصاصي گزاره‌هاي قرآني و ويژگيهاي مشترك ميان گزاره هاي قرآني و غير قرآني مي‌پردازد. نتيجة تحليل‌هاي انجام‌شده در زمينة گزاره‌هاي ديني، به نگرش‌هاي متعددي دربارة زبان دين به‌طور عام، و زبان متون مقدس ـ ازجمله قرآن ـ به‌طور خاص انجاميده است؛ مانند زبانِ: تمثيلي، نمادين، اسطوره‌اي، ابرازگرا، فطرت، ولايت، هدايت، نمادين، تأليفي، عرف عام و عرف خاص. هريك از اين نگرش‌ها به‌منزلة وصفي عام براي گزاره‌هاي اين متون مطرح است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🟣 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✖️ثمره ي اولین همکاری بین اسرائیل و امارات 🔸محمود رفعت، حقوقدان و وکیل مشهور مصری: به گزارش مشرق، اين حقوقدان در توییتر نوشت: در اولین همکاری بین اسرائیل و امارات، تل‌آویو دانشمندان یا اساتید دانشگاهی خود را به ابوظبی نفرستاد بلکه لباس خواب‌های زنانه فرستاد که توسط یک مدلینگ اسرائیلی در دبی برای آن تبلیغ شد. تعدادی از مدیران بانک‌های اسرائیلی هم به امارات آمده‌اند تا این گاو شیرده را بدوشند؛ این است اهداف بزرگ اسرائیل در امارات. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
شکوفایی اندیشه دینی 23.mp3
4M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (23) (؟) 🔷 : ✅ گام اول رفع موانع شناختي: ✅ چه تفاوتي ميان سوالات ديني و غيرديني وجود دارد؟ ✅ اين تفاوت چه اقتضايي دارد؟ مجموعه سخنان دکتر ساجدی که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/251
سلامت معنوي- بينش و باوردهي- مقاله حامد و حقير به فرهنگستان-.pdf
277.9K
📕منبعي براي سلامت معنوی فرزندان: مقاله «سلامت معنوي كودكان 7 تا 12 ساله از طريق بينش دهي و باورسازی» نویسندگان: حقیر و بنده زاده نشر در مجله علمي پژوهشي "فرهنگ و ارتقاي سلامت" 🔰@Sajedi_ir
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ روش كسب : ✳️ تقويت روحیه بخشندگی، همدلي و همياري 1️⃣ ❇️ شركت فعال در برنامه هاي همياري و مواسات، گامي بسوي سلامت معنوي است. ❇️ بخشندگي و همدلي زيباست، زيبايي اخلاقي و معنوي دارد. ❇️ براي زيباسازي خود، فرزندان و جامعه همت گماريم. دو صفت يا روحیه اي که باید از کودکی زمینه سازی شود، و رابطه عميقي با سلامت معنوي دارد، روحیه بخشندگی و همدلي (همدردی با دیگران و خود را جای دیگران گذاشتن) است. 1. تقويت روحيه بخشندگي اين صفت باعث خشنودی خداوند می‌شود و از با فضیلت‌ترین صفات انسان است و موجب زیبایی ایمان و معنویت اوست. امیرالمومنین ع در مورد نكته اول مي فرمايند: إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُحِبُّ كُلَّ سَمْحِ الْيَدَيْنِ حَرِيزِ الدِّين‏؛ خدای متعال انسان بخشنده ای که از دین خود محافظت می کند را دوست دارد.(غرر الحکم، ص376). حضرت ناظر به نكته دوم می فرمایند: تحل بالسخاء و الورع فهما حلیة الایمان و اشرف خلالک؛ دو ویژگی بخشندگی و پرهیز از گناه را در خود پدیدار کن چرا که این دو، زینت ایمان هستند و از بهترین ویژگیهای تو هستند.(همان) از سوی دیگر بخل و خساست ویران کننده ایمان و معنویت انسان است. رسول خدا ص در اين باره مي فرمايد: لا یجتمع الشح و الایمان فی قلب عبد ابدا؛ بخل(شدید) و ایمان هرگز در قلب بنده ای جمع نمی شوند.(مشکاه الانوار، ص231) ایشان همچنین می فرمایند: ما محق الاسلام محق الشح شیء؛ هیچ چیز مسلمانی فرد را به اندازه بخل (شدید) نابود نمی کند.(کافی، ج4، ص45) بنابراین کسی که بهره ای از ویژگی بخشندگی ندارد در واقع در سلامت معنوی اش دچار خلل شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ زيبايي اخلاقي بخشندگي و همدلي را در اين كليپ مشاهده كنيد. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✍️ حامد ساجدی ⭕️ علم و دین: پاسخ به (نئوداروینیسم) 3️⃣1️⃣ 🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش حیات4️⃣ مشکل هامپتی دامپتی! ( The humpty-dumpty problem) ✅سلول زنده از ملکولهای بزرگی مانند دی ان ای و پروتئینها تشکیل شده است. محققان بیوشیمی هنوز نتوانسته اند نمونه ای از این ملکولهای بزرگ را با در اختیار داشتن مواد اولیه لازم در آزمایشگاه بسازند. اما حتی با در اختیار داشتن این ماکروملکولها باز هم نمی توان به شکل گیری سلول زنده امیدوار بود. ✅حتی اگر فرض کنیم این ماکروملکولها را به نسبت درست و در شرایط درست داریم و هیچ ماده مداخله گر دیگری در کار نباشد نمی توان با آنها یک سلول ساخت. حتی اگر در آینده محققان موفق به ساختن سلول از این طریق بشوند، این حاصل ذهن طراح آنها خواهد بود نه شانس و تصادف. با این حال پژوهشگران حوزه بیوشیمی هنوز نتوانسته اند یک سلول زنده با در اختیار داشتن ماکروملکولهای لازم بسازند. این را تحت عنوان مشکل هامپتی دامپتی می شناسند. ✅مشکل هامپتی دامپتی به این معنی است که اگر یک سلول زنده را در یک تیوپ استریل سوراخ کنید تا موادش بیرون بریزد و بخواهید دوباره آن را بازسازی کنید موفق نمی شوید! زیرا همه اجزای سلول باید در جای مناسب خود قرار گیرند و تعامل خاصی با هم داشته باشند. مثلاً ماشین پروتئین ساز سلول خود مستلزم چینش، همکاری و تقسیم کار دقیق میان شصت آنزیم در ارتباط با DNA است که یک سیستم پیچیده از ارتباط و انتقال و کنترل را ایجاد می کند. خود این سیستم با آنزیمهای پروتئینی دیگری هدایت می شود که آنها نیز باید به طور دقیق تنظیم شده باشند. ✅از این رو کنار هم قرار گرفتن اجزاء سلول به نحوی که بتواند کارکرد مناسب خود را داشته باشد، بدون دخالت یک ذهن طراح غیر ممکن به نظر می رسد. ر.ک: Robert Dorit, The Humpty-Dumpty Problem, American Scientist, 2011, Vol 99, No. 4. کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
علاقه مندان به موضوع علم ديني از ديدگاه شهيد مطهري مي توانند به نشريه زير مراجعه كنند: 💢 تازه های نشر 🌟📚 شماره 77 و 78 فصلنامه انتقادی ـ‌ نظری منتشر شد... 🔰 ✍🏼 و روش اکتشافات آن از آثار و آرای استاد 🔸 این مجموعه شامل شش مقاله و یک گفتگو با عناوین زیر می‌باشد: 🔹 نظریه فطرت و کارکردهای آن از دیدگاه فیلسوف فطرت/ ▫️ شهید مطهری و گام‌های پیش تولید علم دینی/ 🔹 منطق تولید علم دینی از منظر شهید مطهری/ ▫️ علم دینی از دیدگاه استاد شهید مطهری/ 🔹 مواجهه انتقادی استاد مطهری با رویکرد غربی به علم اجتماعی (علم اجتماعی سکولار از چشم انداز نقد ساختارشکنانه)/ ▫️ درآمدی بر امکان تولید علم جدید اسلامی براساس اندیشه استاد مطهری در فلسفه تاریخ/ موسی نجفی 🔹 گفت و گو (هم‌اندیشی علم دینی در آثار و آرای استاد شهید مطهری) ⚜️ هم اکنون برای سفارش این اثر ارزشمند اقدام کنید: 🌐 poiict.ir/15739 🆔 @iictchannel کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin