eitaa logo
سلام فرشته
177 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
9 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
آثار شگفت انگیز ذکر توحیدی - استاد عربیان.mp3
3.45M
🎧بشنوید 💫آثار شگفت انگیز ذکر توحیدی 📌هر روز بخوانیم: 🌸أشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ إِلَهاً وَاحِداً أَحَداً صَمَداً لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَ لا وَلَداً🌸 پر روزی باشید الهی 🎤 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🚨 اهل بیت، کشتی نجات ما از گرداب های فرو برنده زندگی هستند. حفظه الله: ☘️ یکی از جاهایی که شبیه به همین تشبیه و تعبیر را ما مشاهده می کنیم، در صلوات های وقت زوال ماه شعبان است که اینچنین عرض ارادت می کنیم به اهل بیت علیهم السلام که الْفُلْكِ الْجارِيَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ فلک، آن کشتی که در حرکت است، جاری است، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ لجج، جمع لجه است. لجه وسط البحر است. جایی که وسط البحر به حساب می آید یعنی عمیق ترین نقطه دریا. 🌸 ویژگی نقاط عمیق در دریا این است که آنجا گرداب به وجود می آید. لذا می گوید فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ آن گرداب های فروبرنده است. گرداب در دریا این ویژگی و خاصیت را دارد که اگر فردی، قایقی، کشتی ای گرفتار گرداب بشود، به این راحتی ها نمی تواند نجات پیدا کند. گرداب او را فرو می برد و غرق می کند. الْفُلْكِ الْجارِيَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ اهل بیت، آن کشتی روانی هستند که در گرداب های فرو برنده زندگی، در حرکت اند. 🍃يأْمَنُ مَنْ رَكِبَها در امنیت قرار می گیرد آن کسی که سوار فلک و این کشتی شود. وَيَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا و غرق می شود هر کسی که از این فلک، فاصله بگیرد و ترک کند و رها کند این کشتی را. الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ کسی که از آن ها جلوبزند، مارق است. مرق السمت وقتی عرب می گوید که تیر را در کمان گذاشته باشد و بکشد. تا وقتی که تیر در کمان است، در اختیار این تیر انداز است. اما وقتی تیر از کمان کشیده شد، دیگر معلوم نیست این تیر به کجا اصابت می کند و در کجا می افتد. سرنوشت نامعلومی دارد. 🌼الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ مثل یک تیری می ماند که خارج شده است. معلوم نیست کجا به زمین می افتد. وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ آن کسی که متاخر باشد و عقب بیافتد، این هم خلاصه ناکام می شود و بدبخت می شود. وَاللَّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ. کسی که ملازم باشد با اهل بیت ، نه جلو بیافتد نه عقب بیافتد، . وَاللَّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ تعبیر خیلی جالب است. از اسم فاعل استفاده شده است. کسی که ملازمت داشته باشد با اهل بیت علیهم السلام، اصلا رسیده است. به مقصد رسیده است. همین ملازمت، خودش رسیدن به مقصد است. 🌺اینجا هم رسول گرامی اسلام به ابوذر، گوشزد می فرمایند که خداوند اهل بیت را در امت اسلامی، مثل سفینه نوح قرار داده است. در طوفان نوح، به امر الهی، جناب نوح علی نبینا و آله علیه السلام، سفینه و کشتی ای ساختند به تعلیم الهی. که هر کسی که با جناب نوح بود و پیروی می کرد و همراهی می کرد و آنچه که مورد نیاز بود به امر الهی، همه در این سفینه قرار گرفتند و در آن طوفان به حرکت در آمدند و به سلامت به مقصد رسیدند. و هر کسی که خارج از این سفیه بود، غرق شدند و گرفتار نابودی شدند. ⚡️اینجا هم اهل بیت در زندگی انسان ها، در امت اسلامی، حکم سفینه نوح را دارند. اگر برویم به سمت آن ها، در عقیده و عمل، از آن ها پیروی کنیم. از آن ها الگو بگیریم و از آن ها تبعیت داشته باشیم، نجات پیدا می کنیم. در غیر این صورت غرق می شویم. غرق می شویم در ظلالت های فکری. غرق می شویم در رزالت های اخلاقی. غرق می شویم در ناشایستگی های رفتاری و کرداری. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
🏴 هشتم شوال، سالروز تخریب حرم و قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام تسلیت باد. 🎙 رحمه الله: ▪️جاهل‌ها گمان می‌کنند که با تخریبات قبور ائمه صلوات‌الله‌علیهم می‌توانند تشیّع را ریشه‌کن کنند؛ شیعه و سادات و بزرگان آنها، بالاتر از تخریبات را در زمان ائمۀ ایشان دیده‌اند 🔴و آنکه پس از تبدیل تخریب به تعمیر، بر قوّۀ ایمان‌شان در صورت و معنی افزوده گردیده است. 📚 برگی از دفتر آفتاب ، ص١٨٩ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🌟 اهل بیت، مثل باب حطه در بنی اسرائیل هستند حفظه الله: 🌸و مِثْلِ بَابِ حِطَّةٍ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ مَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِناً، این هم یک تشبیه دیگر است که بعد از آن سرگردانی که قوم بنی اسرائیل داشتند، خداوند اراده کرد که آن ها را به نجات و آرامش برساند. قرار شد با توجه به آن کارهای بسیار زشت و ناپسندی که انجام داده بودند مخصوصا آزارهایی که متوجه حضرت موسی علی نبینا و اله و علیه السلام کرده بودند. خداوند می خواست آن ها را مورد عفو و رحمت خودش قرار دهد. ☘️وقتی وارد بیت المقدس شدند، شهر قدس، امر شد به آن ها که وارد قریه بشوند وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ وارد در بشوند. باب بشوند. در حالی که سجده کرده اند و این کلمه را بگویند: وَقُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطَاياكُمْ وَسَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ(البقرة/58) این چنین خلاصه می خواهد بنی اسرائیل را مورد رحمت و عنایت خودش قرار دهد. ولی متاسفانه شیطان دست بردار نیست. 📌حطه در بحث های تفسیری اینقدر پیرامونش اختلاف شده است که به اندازه یک مقاله، مطلب پیرامونش نوشته شده است. از جنبه های گوناگون. حطه آیا عربی است؟ غیرعربی است؟ معنایش چیست؟ در همه این زمینه ها، اختلاف نظر هایی وجود دارد. ولی به صورت خلاصه بخواهم عرض کنم، فرمودند حطه به معنای فرو ریختن است. و کاستن است. که در حقیقت باید اینجوری بگوییم که این یک خبر مبتدای محذوف است یعنی مسئلتنا حطه. درخواست ما این است که گناهان ما را فرو بریزی. یعنی ببخشی. ما را برخوردار از مغفرت کنی. مسئلتنا حطه. گناهان ما را ببخشی. ✨ تقریبا می شود گفت مثل همان استغفاری می ماند که در تعلیمات دینی و دستورات دینی مان، استفاده می کنیم و می گوییم . استغفار می کنیم که خداوند گناهان ما را ببخشد. البته بعضی گفته اند این حطه، فقط به معنای فرو ریختن گناهان نیست. بلکه فرو ریختن و مورد مغفرت قرار دادن هر آنچیزی است که بر خلاف تعالیم توحیدی است. از عقاید باطله. از رسوماتی که برخلاف تعالیم دینی و آسمانی است، از رفتارها و کردارهایی که برخلاف وظائف دینی است، همه آنچه که خلاصه انسان را از خدا دور می کند، آن فرو ریخته بشود و آمرزیده بشود. به این معنا. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیه السلام
❌در هر جامعه ای، در هر زمانی، بخواهد احکام دینی را به تمسخر بگیرد.. حفظه الله: 🔸بنی اسرائیل مامور شده بودند که وقتی وارد این در می شوند.. دو تا ادخلوا داریم. ادخلوا اول مربوط به قریه است. که همان بیت المقدس و شهر قدس است. ادخلوا دوم، وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا گفتند این یکی از درهای مسجدالاقصی مراد است. حالا در رابطه با اینکه این دقیقا کدام در است، باز اینجا اختلاف نظرهایی وجود دارد. ولی خلاصه، و با توجه به اینکه دراین آیه دو ادخلوا داریم، یک ادخلوا مربوط به وارد شدن در شهر قدس و بیت المقدس است، یک ادخلوا دیگر هم، امر به دخول، مربوط می شود به آن در حقیقت، مسجد الاقصی، که بنی اسرائیل مامور بودند از یکی از این درها وارد شوند. سجده کنان و حطه گویان وارد شوند. 📌 اما در ادامه آیه، فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَيرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ عده ای از بنی اسرائیل که ظالم بودند، آمدند این قولی که به آن ها دستور داده شده بود که بگویید حطه، این را تبدیل کردند. یعنی حکم را به تمسخر گرفته اند. در بعضی جاها نقل کرده ند که به جای حطه گفته اند حنطه. گندم. یعنی مسخره طوری برخورد کردند. وظیفه شان را درست انجام ندادند. 🔻خب بقیه آیه چی است؟ َأَنْزَلْنَا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزًا مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يفْسُقُونَ(البقرة/59) وظیفه را به تمسخر گرفتند. البته این سنت الهی است. مربوط به قوم بنی اسرائیل نیست. هر ملتی، در هر جامعه ای، در هر زمانی، بخواهد احکام دینی را به تمسخر بگیرد، باید منتظر تبعات سوء دنیوی و اخروی اش هم باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
💎 سعادت مندی در دنیا و آخرت حفظه الله: در ادامه، باز جمله دیگری که مصدر به یااباذر هست، جالب است که ازش استفاده انگیزه سازی می شود. حضرت در ادامه می فرمایند یَا اباذر! احْفَظْ مَا أُوصِیکَ بِهِ تَکُنْ سَعِیداً فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ حفظ کن آن وصیتی که به تو نمودم. که نتیجه چه می شود اگر حفظ کند چه نتیجه ای می گیرد؟ سعادت مند در دنیا و آخرت می شود. ☘️ اولین نکته ایکه باید توجه کنیم این است که این احفظ ظهور در این دارد که یعنی فراموشت نشود. یادت نرود. تمام این وصیت را از اول تا آخر، در نظرت بماند. یا اگر ما بخواهیم حفظ بکنیم، که در حافظه مان داشته باشیم یامثلا بنویسیم. فراموش نکنیم. این چیزی که درست است. ولی فقط این نیست. فقط این اندازه نیست که در حافظه خودمان محافظت کنیم یا بنویسیم که فراموشمان نشود. با اینکه همه این ها درست است اما مقدمه است. اصل مطلب این است که در عملمان باید این ها را حفظ کنیم. به کار بگیریم. 🌸 چرا این مطلب را می گویم؟ به خاطر آن نتیجه ای که حضرت مترتب کرده است یعنی به تناسب حکم و موضوع. حفظ بکن تَکُنْ سَعِیداً فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ این نتیجه بسیار ارزشمند فقط نمی تواند به این مربوط باشد که آدم آن را در حافظه خودش نگه دارد یا مثلا در کاغذی بنویسد. اینکه در حافظه خودم، یک مطلب حقی را، یک وصیتی را من نگه دارم یا به صورت مکتوب حفظ کنم، نمی تواند نتیجه اش این باشد که انسان در دنیا و آخرت سعادت مند باشد. ✨ با توجه به بعضی آیات و روایات می فهمیم که سعادت مندی در دنیا و آخرت مربوط به عمل صالح است. از این مناسبت، یعنی این قرینه مناسبت، ما می توانیم استفاده کنیم که منظور از حفظ در اینجا، همان به کاربستن در عمل است. یعنی حفظ عمل است. به کار بگیر. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🍃 دو نعمتی که خیلی از مردم در رابطه با این دو نعمت، ضرر کرده اند. حفظه الله: 🌼 این جمله (تَکُنْ سَعِیداً فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ) ، ضمن اینکه خودش یک نصیحت ارزشمندی است، انگیزه جناب ابوذر را تقویت می کند. ما هم که داریم از این مطالب استفاده می کنیم، انگیزه مان تقویت می شود. ضمن اینکه می فهمیم این وصیت ها خیلی اهمیت دارد. که آن نتیجه و خروجی اش می شود سعادت مندی در دنیا و آخرت. 🌸با توجه به این مطالب، حضرت مجموعه ای از توصیه ها را در ادامه ارائه می کنند. یَا اباذر! نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِیهِمَا کَثِیرٌ مِنَ النَّاسِ الصِّحَّةُ وَ الْفَرَاغُ ای ابوذر، تو نعمتی است که خیلی از مردم در مورد آن، ضرر کرده هستند. مغبون. غبن. غبن در معاملات به این معناست که انسان یک چیزی را یا به کمتر از قیمت واقعی اش می فروشد، یا به بیشتر از قیمت واقعی اش می خرد. در هر دو صورت، ما ضرر را مشاهده می کنیم. 🍃حالا اینجا می گوید که دوتا نعمت است که خیلی از مردم در رابطه با این دو نعمت، ضرر کرده اند. یکی صحت است و دیگری فراغت است. دوستان این را خواهش می کنم با دقت گوش دهید. 🌺صحت و فراغ. خیلی ها قدر صحت را نمی دانند. یعنی همین قدرنشناسی، همین غفلت از اهمیت این نعمت است که از این نعمت، خوب محافظت نمی کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺خوب از خودتان محافظت کنید. حفظه الله: 🌹 دوستان، مطمئنا خیلی از شما ها این نعمت صحت را دارید. خیلی از دوستان به حمدالله در مجموع،این نعمت صحت را دارند. از این خوب محافظت کنید. این یک امانت الهی است. این یک سرمایه است. از نظر فکری، جسمی، روحی، صدمه نبینید. خوب از خودتان محافظت کنید. از سلامت جسمی تان خوب محافظت کنید. البته اینجا مطلق است. سلامت فکری را هم شامل می شود. سلامت روحی را هم شامل می شود. سلامت ایمانی را هم شامل می شود. ☘️ جوانید. این صحت را خیلی از شما عزیزان دارید. محافظت کنید. یا اگر یک صدمات مختصری به شما وارد شده، خب دومین جهتش این است که اگر صدمه ای وارد شد، در برطرف کردن این صدمه، کوتاهی نکنید. وظیفه خودمان را خوب انجام دهیم. اصلا تحصیل صحت را، به دست آوردن مجدد صحت را وظیفه دینی باید ببینیم. اگر لازم ست برویم پیش طبیب. دارو را خوب مصرف کنیم. 🌸از مقام معظم رهبری نقل شده که ایشان به بعضی از بزرگان حتی فرموده اند من در دو زمینه ای که نظرات کارشناسی را کاملا قبول می کنم، یکی نظرات پزشکان است و یکی هم نظرات کسانی است که مسئول امنیت هستند. کارشناسی می کنند که مثلا اینجا حضور نداشته باشید یا برویم، آن توصیه های امنیتی را من قبول می کنم و هم توصیه های پزشکی و بهداشتی را. خب این را خیلی مورد توجه قرار بدهیم. 🍃 در احوالات حضرت امام رحمه الله علیه هم هست که ایشان هم همین طور. دستورات و توصیه های طبیب را خیلی خوب مورد قبول قرار می دادند و عمل می کردند. ما هم به همین صورت. باید در این زمینه و در زمینه نگهداری و محافظت از صحت، و به دست آوردن مجدد صحت در صورتی که مریض شدیم، مراجعه کنیم به پزشک و طبیب و توصیه ها را گوش کنیم. 🔸الانم که بحث کرونا هست، دقت کنیم. توصیه های بهداشتی را گوش بدهیم. جوری نباشد که کوتاهی کنیم و خدای نکرده صدمه ببینیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚠️ تشخیص تکلیف و عمل به آن!! ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸در هر واقعه و در هر حرکت و سکون، مشکل اصلی، تشخیص تکلیف است و بعد مشکل‌تر از آن، عمل به آن تکلیف. 🔸سلمان رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه، در اثر شناخت تکلیف و عمل به آن و پیروی از شرع با سراج عقل، «عَلِمَ عِلْمَ الأَوَّلِ وَ الآخِرِ؛ علم اول و آخر را می‌دانست». 🔹مقامات علما نیز این گونه است! 📚 در محضر بهجت، ج١، ص۲۴۴ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️شما الان به سرعت و به صورت جهشی می توانید رشد کنید حفظه الله: ☘️بعدی فراغ. فراغ یعنی اینکه انسان مشغول نیست به یک امر غیرلازم. عدم اشتغال به یک امر غیرلازم. وقت دارید. این فراغت بال، از نعمت های بزرگ الهی است. تا وقتی که آدم دارد، قدرش را نمی داند. وقتی که از دست داد، می فهمد که چقدر ارزشمند است. 🔹 دوستان وقتی ما هم مثل شما در اوایل جوانی بودیم و طلبه شده بودیم، این صحبت را از اساتیدمان می شنیدیم که یک روزی، ما جوان بودیم، فراغت بال داشتیم، حوصله درس خواندن داشتیم، حتی کتاب نداشتیم، امکانات نداشتیم، ولی هر جور بود خلاصه از ظرفیت ها و فرصت ها استفاده می کردیم. اما به مرور، کار به جایی می رسد که انسان می بیند همه چیز دارد، اما فراغت بال ندارد. اما می بینیم حوصله ندارد. نمی تواند مطالعه کند. نمی تواند عبادت کند. 🌺شماها الان فراغت بال را دارید. قدر این فراغت را بدانید. خودتان را مشغول نکنید. الان شما به سرعت و به صورت جهشی می توانید رشد کنید. بدون تعارف می گویم. به صورت جهشی می توانید رشد کنید. اصلا جوانی بهار رشد انسان است. به صورت جهشی، می پرید رشد می کنید. از نظر علمی، معنوی. اما اگر این فرصت را از دست بدهید، روزهایی می رسد که می بینید باید اینقدر تلاش کنید تا یک صفحه را بفهمید. تا بتوانید یک حجم کمی از مطلب را تجزیه تحلیل کنید. خلاصه از این فراغت بال استفاده کنید. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎤 رحمه الله : 🌺 این احساس لذت در ، یک سری خارج از نماز دارد، و یک سری مقدمات در خود . 📌 آن چه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که: انسان نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند. و ، روح را مکدّر می کند و دل را می برد. 📌 و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود یعنی فکرش را از کند. 📚 برگی از دفتر آفتاب ، ص ۱۳۳ . 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte