هدایت شده از بحث تفسیر، فقه و اصول
1401-10-13 تعدد قراءات-59.mp3
30.9M
صالحی - ارتباط کاربران
🔸مطلبی در مورد ملاکهای رسم الخط در قرآن از #استاد_مفیدی
(در مثل کلمات ملک یوم الدین، صراط الذین، ال یاسین، بقیت الله خیر لکم، رحمت، تابوت، یوم القيامة، و...)
🔈 صوت این جلسه در کانالشان👇
🌐 https://eitaa.com/almabahes/2062
🔸
🔻 کلام استاد مفیدی:
در رسم الخط «بقیت الله» ، ملاک مراعات وقف بر اساس لسان و قرائت قریش است که وقتی بر «بقیت» وقف میکردند آخرش را «ت» تلفظ میکردند نه «ه»، لذا بصورت «ت» کشیده نوشته شد که در وقفش هم «ت» خوانده شود نه «ه».
ولی در مثل عبارت «یوم القیامة» که هنگام وقف در لسان قریش آخرش «ه» تلفظ میشد لذا در کتابت هم بصورت «ة» نوشته شد که هنگام وقف «ه» بشود.
چون اصل بهنگام اختلافات در کتابت این بود که رسم الخط بر اساس قرائت قریش باشد:
*«اکتبوا علی لسان قریش»*
🔸
@Salehi786
🔸نمونه جلسهای از درس #تعدد_قرائات از بیانات #استاد_مفیدی یزدی، که بنظرشان یکی از جمعبندیها و نقاط مهم جلسات این بحثشان در سالهای اخیر بوده است👇
هدایت شده از بحث تفسیر، فقه و اصول
1402-10-26 تعدد قراءات-85.mp3
25.01M
عمده بحث این جلسه:
توضیح دو متن از #سید_مرتضی
که به وضوح نشان میدهد ذهینت قدما را که در تلقی آنان قراءات مختلف همگی نازل شده از سوی خداوند بوده است و #تعدد_قراءات منافاتی با حدیث نزل القرآن علی حرف واحد ندارد
🔸فهرست برخی مستندات مرتبط با این👆جلسه تعدد قراءات ۸۵ (٢۶/ ١٠/ ١۴٠٢)
فصل الکلام من السید المرتضی- الطرابلسیات الاولی
کلمات صاحب وسائل درباره قرائات
احتیاط مرحوم شیخ عبدالکریم حائری در ملک و مالک
رسم ملک یوم الدین در مصاحف
کلمات الشیخ محمدعلی الاراکی درباره قرائات
مصحف امیری
کلمات سید رضی درباره قرائات
کلمات سید مرتضی در زمینه استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد
🔸
@Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
🔸 بیان #استاد_مفیدی پیرامون نقل دو قرائت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) از یک آیه(صافات١٣۰: «سلامٌ علی آلِ ياسين»؛ و «سلامٌ علی اِلیاسین»)
▫️١
🔸جلسهی تاریخ سهشنبه ٢ خرداد ١۴۰٢
https://almabahes.bahjat.ir/?p=20276
🔈 صوت این جلسه در کانال درسشان👇
🌐 https://eitaa.com/almabahes/2198
🔖فیش ارجاعات این نقل
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00016.html
🔸
🔻 #استاد_مفیدی در آخر این کلاس درس از قرائات قرآن، روایت ذیل رو از منابع اهل سنت به نقل حمزة بن حبيب از طبقات قراء سبعه که از اصحاب امام صادق (علیه السلام) است (و قرائات خلف از حمزة، و خلاد از حمزه در قرائات دهگانه از اوست)، در قرائتش برای امام صادق (علیه السلام) نقل کردند که امام فرمودند:
⚡ «بهتر از قرائت تو ندیدم مگر در ده محل که من با قرائتت مخالفم و ما طور دیگری قرائت میکنیم» :
👇👇
🔻حمزة: حدثنا أبي -رضي الله عنه- حدثنا أبو علي، حدثنا عبد الوهاب، حدثنا الأهوازي، حدثنا أبو إسحاق الطبري، حدثنا أبو عبد الله محمد بن الحسن بن أبي طالب المقرئ، حدثنا أبو حفص عمر بن محمد بن برزة الأصبهاني، حدثنا جعفر بن محمد القرشي الوزان قال: "حدثني علي بن الحسين بن سلم النخعي، عن سليم بن عيسى عن حمزة -رحمة الله عليه- قال:
🔻قرأت على أبي عبد الله جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب -رضي الله عنهم- القرآن بالمدينة،
⚡ فقال جعفر: ما قرأ علي أحد أقرأ منك ،
⚡ ثم قال: لست أخالفك في شيء من حروفك إلا في عشرة أحرف، فإني لست أقرأ بها، وهي جائزة في العربية.
قال حمزة: فقلت: جُعلتُ فداك، أخبرني بِمَ تخالفني؟
🔻قال الصادق (علیه السلام):
⚡ ١. أنا أقرأ في [النساء ١] {وَالْأَرْحَامَ} نصبا (بالنصب)،
[در برخی قرائات «وَالْأَرْحَامِ» است (خلف و خلاد از حمزه). در قرائت حفص از عاصم «وَالْأَرْحَامَ» است]
⚡ ٢. وأقرأ {يُبَشِّرُ} مشددا [اسراء ۹، کهف٢، شوری٢٣]،
[و عبارات مشابه: «لتُبَشِّرَ»، «يُبَشِّرُکَِ»، «يُبَشِّرُهُم»، «نُبَشِّرُکَ»]،
[در قرائت شعبه و حفص از عاصم بمانند فوق است، ولی در قرائات خلف و خلاد از حمزه (و برخی دیگر مثل ابوالحارث و الدوری از کسائی) بصورت «يَبْشُرُ» (و «لتَبْشُرَ»، «يَبْشُرُکَِ»، «يَبْشُرُهُم»، «نَبْشُرُکَ») آمده است]
⚡ ٣. و {حَتَّى تُفَجِّرَ} مشددا [اسراء ۹۰]،
[در قرائات خلف و خلاد از حمزه، و شعبه و حفص از عاصم «حَتَّى تَفجُرَ» است (و نیز در قرائات کسائی و یعقوب و خلف العاشر)؛ در قرائات دیگر «حَتَّى تُفَجِّرَ» است که امام(ع) هم اینطور قرائت فرمودند]
⚡ ۴. و {وَحَرَامٌ عَلَى قَرْيَةٍ} بالألف [الانبیاء ۹۵]،
[در برخی قرائات «وَ حِرمٌ عَلَى قَرْيَةٍ» است (خلف و خلاد از حمزه، و ابوالحارث و الدوری از کسائی). در قرائت حفص از عاصم «وَحَرَامٌ عَلَى قَرْيَةٍ» است]
⚡ ۵. و {سَلامٌ عَلَى آلِ يَاسِينَ} [الصافات ١٣۰] مقطوعا ، و هم آل محمد،
[در برخی قرائات مثل خلف و خلاد از حمزه، و شعبه و حفص از عاصم «سَلامٌ عَلَى إِلْيَاسِينَ» است، ولی در قرائات قالون و ورش از نافع، و هشام و ابنذکوان از ابن عامر، و رویس و روح از یعقوب «سَلامٌ عَلَى آلِ يَاسِينَ» است که امام(ع) هم اینطور قرائت فرمودند]
⚡ ۶. و {وَمَكْرَ السَّيِّئِ} [فاطر: ۴٣] بالخفض،
[در قرائت خلف و خلاد از حمزه «وَمَكْرَ السَّيِّئْ» است. در قرائت شعبه و حفص از عاصم (و باقی قرائات) «وَمَكْرَ السَّيِّئِ» است]
⚡ ٧. و {وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ} [إبراهيم٢٢] بفتح الياء،
[در قرائت خلف و خلاد از حمزه «بِمُصْرِخِيِّ» است. در قرائت شعبه و حفص از عاصم «بِمُصْرِخِيَّ» است]
⚡ ۸. و {وَ يَتَنَاجَوْنَ} [المجادلة ٨] بألف،
[در قرائت خلف و خلاد از حمزه «وَيَنتَجُوْنَ» است. در قرائت شعبه و حفص از عاصم «وَيَتَنَاجَوْنَ» است]
⚡ ۹. و أُظهر اللام عند التاء والثاء والسين مثل:
{بَلْ تَأْتِيهِمْ} [الأنبياء ۴۰] ،
و {هَلْ تَنْقِمُونَ مِنَّا} [المائدة ۵٩]
و {هَلْ ثُوِّبَ} [المطففين ٣۶] ،
و {بَلْ سَوَّلَتْ} [يوسف ١٨، ۸٣].
[در قرائت شعبه و حفص از عاصم بمانند فوق است، ولی در قرائت خلف و خلاد از حمزه لام را ادغام کرده بصورت «بَل تَّأْتِيهِمْ»، «هَل تَّنْقِمُونَ»، «هَل ثُّوِّبَ»، و «بَل سَّوَّلَتْ» است]
⚡ ١۰. وأنا أفتح الواو واللام من قوله {وَلَدًا} (مریم ۷۷ و ۸۸ و ۹١ و ۹۲) و {وَلَدُهُ} (نوح ٢١) في كل القرآن، هكذا قرأ علي بن أبي طالب (رضي الله عنه).
[در قرائت شعبه و حفص از عاصم بمانند فوق است، ولی در قرائت خلف و خلاد از حمزه «وُلْدًا» و «وُلْدُهُ» است.]
🔻 قال حمزة: فهممتُ أن أرجع عنها و خيرت أصحابي.
🔻قال الوزان: أنا إذا قرأت لنفسي قرأت بهذه الحروف.
🔹
▫️٢
📌الكتاب: طبقات القراء السبعة وذكر مناقبهم وقراءاتهم
المؤلف: عبد الوهاب بن يوسف بن إبراهيم، ابن السَّلَّار الشافعي (المتوفى: 782هـ)
المحقق: أحمد محمد عزوز
الناشر: المكتبة العصرية - صيدا بيروت
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00016.html
http://javdan.blogfa.com/category/38
🔸
🔻 سپس #استاد_مفیدی یکی از نتایج این روایت را صحت استناد به امیرالمؤمنین (علیه السلام) در هردو قرائت ذیل دانستند:
⚡ ١. قرائت «اِلیاسین»
(به نقل قرائت حفص از عاصم از امیرالمومنین علیه السلام؛ که مصحفهای ما به همین نقل است)
و
⚡ ٢. قرائت «آلِ یاسین»
(به نقل همین روایت حمزه از امام صادق ع از امیرالمومنین ع؛ و نیز نظیر این روایت در مجامع شیعی).
(بنده: در آیه ۹۰ اسراء هم که در بند سوم فرمودند «و {حَتَّى تُفَجِّرَ} مشددا» که با تشدید میخوانند، در قرائت حفص از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) «حَتَّى تَفْجُرَ» بدون تشدید است)
🔸
🔻 کلام استاد مفیدی در توضیح روایت:
⚡ «لست أخالفك في شيء من حروفك إلا في عشرة أحرف، فإني لست أقرأ بها»؛ اولین موضعش همین است. فرمودند: «أنا أقرأ في {وَالْأَرْحَامَ} نصبا»؛ خیلی جالب است. یعنی همینی را که حمزه «والارحامِ» خوانده است؛ محضر حضرت هم «والارحامِ» خواند، حضرت هم فرمودند تو از همه اقرء هستی ولی من ده جا را مثل تو نمی خوانم؛ اولین موضع آن همین است. فرمودند «نصبا».
در این حدیث دو نکته هست؛ البته این حدیث را در کتب شیعه نمیدانم، در کتب قرائات آنها هست. ولی معاصر مرحوم طبرسی بوده که از قراء آنها است. دو نکته در این هست. یکی اینکه در آخر کار حضرت میفرمایند قرائة علی بن ابیطالب علیهالسلام، جدشان این است. اما آیا حضرت این را فرمودند؟ آن هم برای هر ده تا؟ یا فقط برای آخری بود که «وَلَدا» میخواندهاند، نه «وُلدا»؟ کدام یک از اینها است؟
علی ای حال یکی از مواردی هم که او خوانده بود «إلْ یاسین» بود که حضرت هم در قرائت خودشان تصحیح کرده به «آلِ یاسین». بعد هم فرمودند قرائت امیرالمؤمنین این ده تا است.
اگر «آلِ یاسین» قرائت امیرالمؤمنین (علیه السلام) باشد، خب ما که الآن به قرائت حفص از عاصم «إلْ یاسین» میخوانیم، سند عاصم هم به امیرالمؤمنین (علیه السلام) میرسد. یعنی طبق این روایت هم امام صادق (علیهالسلام) به جدشان امیرالمؤمنین (علیهالسلام) «آلِ یاسین» را نسبت میدهند، و هم عاصم از طریق ابوعبد الرحمان سلمی به امیرالمؤمنین (علیهالسلام) «إلْ یاسین» را نسبت میدهند. فلذا این مؤید حرف مناقب ابن شهر آشوب است. مناقب فرمودند «کل قراء سبعه به امیرالمؤمنین (علیهالسلام)» میرسند.
شاگرد: سید شمس الدین در جزیره خضراء هم همین را گفت.
استاد: بله، گفت «فالجمیع قرائة امیرالمؤمنین علیهالسلام». همه اینها شواهدی است در کنار هم.
🔻 قرائت به جر حمزه در «وَالْأَرْحَامِ»و تأیید موافقت آن با عربیت توسط امام صادق (علیهالسلام)
نکته آخری که جالب است این است: قابل فکر هم هست. بعد باید روی آن تأمل کنیم. در این نقل حضرت به حمزه فرمودند: تو اقرأ هستی، «لست أخالفك في شيء من حروفك إلا في عشرة أحرف، فإني لست أقرأ بها، وهي جائزة في العربية»؛
سخاوی میگوید «و ان کان فی العربیة جیدة». این به چه معنا است؟ اگر این نقل درست باشد بهمعنای مشت امام صادق علیهالسلام به دهن زمخشری است. او میگوید غلط است، اما با اینکه حضرت از حمزه «و الارحامِ» شنیدند و فرمودند من به نصب میخوانم، ولی فرمودند «و ان کان له وجه فی العربیه». یعنی از نظر عربیت حرف او را رد نکردهاند. چطور طبق نقل –البته خبر واحد است- امام معصوم نمیگویند غلط است، اما یک نحوی چه کار میکند؟!
شیخ انصاری هم جالب بود. در کتاب الصلاه وقتی تخطئه را میگفتند هم «والارحام» حمزه را گفتند و هم «شرکائهم» ابن عامر را اما وقتی میخواستند صاحب جواهر را رد کنند و از حمزه دفاع کنند، به قول ابن عامر در «شرکائِهم» اشاره کردند اما به جر حمزه اشاره نکردند بلکه از حمزه دفاع کردند و فرمودند حمزه قرائتش را محضر امام صادق علیهالسلام پس داده است، شما چرا میخواهید به حمزه ایراد بگیرید؟!
بنابراین روی این تأمل کنید که «وجه فی العربیه» را باید چطور معنا کنیم. اینکه در این نقل امام علیهالسلام خلاف عربیت ندانستند عبارت واضح است، او را تخطئه نکردند. اما چرا نفرمودند این هم کلام خدا است؟ چرا گفتند «وجه فی العربیه»؟! این حدیث از احادیثی است که لسان آن ظاهراً مسأله تعدد نزول را تضعیف میکند. ببینیم وجهی دارد و واقع منظور حضرت چیست؟ والحمد لله رب العالمین
(انتهای کلام استاد)
🔹
⚡اضافات بنده (صالحی) در نقل تفاوت قرائات داخل براکتها [ ] از این👇نرمافزار
📱نرمافزار اندرویدی « مصاحف القراءات العشر »، نسخه ١.٢٢
🌐 https://eitaa.com/SalehiApps/776
🔸
@Salehi786
استاد مفیدی - با غیرمعصوم معاملهی معصوم نکنیم .mp3
3.79M
🔸 با غیرمعصوم معاملهی معصوم نکنیم
#استاد_مفیدی یزدی
🔹از حاجیآقا (آیت الله بهجت ره) شنیدم فرمودند:
🔻 از الطاف خدا در حق شیعه این بود که در ابتدای غیبت کبری، دو عالم بزرگ شیعه که حتی بچه های شیعه در جلالت قدر آنها شک و تردید ندارند و آنها را به بزرگی میشناسند، آن دو عالم بزرگ اشتباهی کردند که حتی بچه های شیعه هم میدانند که آنها در آن دو مسأله اشتباه کردهاند،
پس یاد میگیرند که با غیرمعصوم معاملهی معصوم نکنند.
🔻آن دو اشتباه چی بود؟
اشتباه شیخ صدوق(ره) در قولش به «سهوُ النّبی» بود.
و اشتباه شیخ مفید(ره) در قولش به «انکار عالم ذرّ» بود.
🔹 eitaa.com/bahjatolghalb/8
🔸
@Salehi786
وظایف مومنان در ابتلای سوریه 2.mp3
9.3M
#سخنرانی | وظایف مومنان در ابتلای سوریه
🎙 #استاد_عابدینی
📆 یکشنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۳
🔸
📣 نگاه تحلیلی بسیار مهم برای حوادث امروز ما
✅ مراقب باشیم که وسوسهی یأس و نا امیدی از شیطان است.
👌اصل پیروزی مومنان در این است که در وسط ابتلائات و سختیها، شکست نبینند، بلکه متکی به خداوند، کالجبل الرّاسخ، مثل کوه استوار، مقاوم و مستحکم و با ایمان و امیدوار بایستند و نشان بدهند که هیچ چیز آنها را زمینگیر نمیکند.
❌ مؤمن حق ندارد گفتمان ناامیدی و سستی و یأس و حزن و افسردگی را منتشر کند! درحالی که باید گفتمان امید و تکیهکردن به قدرت اعلای الهی و عزم راسختر یافتن را بیابد و منتشر نماید:
⚡ وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين
(آل عمران، ١٣٩)
⚡ فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللّهُ مَعَكُمْ وَ لَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمالَكُمْ
(محمد، ٣۵)
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
⁉️ در جنگ رسانه ای از کجا ضربه میخوریم؟
🔸 آیا در شرایط جنگ، #دولت و #نیروهای_مسلّح را نقد و تخطئه کنیم، مشکلات حل می شود؟
🔹آیا اظهار نقدهای صحیح در دورانی که خطر جدی است، درست است؟
🔸آیا باید همه اطلاعات جنگ را بازگو کرد؟
🔹رجزخوانی در جنگ کار درستی است؟
🔸زمان آسیب شناسی و اظهار آن چه موقع است؟
🔸
🎞 سخنان دیگر استاد:
💥 امیدهای الهی برای فتوحات آینده، بشرط تمحیص و خلوص و همبستگی بیشتر مؤمنان
🔹 @Abedini
🔸
@Salehi786
🙏حمد شفا + ختم صلوات + #حدیث_کساء
💫«يا مَنِ اسْمُهُ دَواءٌ وَ ذِكْرُهُ شِفاءٌ»💫
🌷دوستان عزیز
🔸 از آنجا که در روزهای اخیر کسالتی (سرفه های شدید و مشکل تنفسی) برای #استاد_عابدینی عزیزمان ایجاد شده، و الحمدللّٰه روند درمانشان مثبت بوده، برای ادامه بهبودی و عافیت و سلامت و شفای کامل و عاجل استاد عزیز و همه بیماران اهل ایمان :
🙏همه با هم با قرائت ۷ حمد شفا و شرکت در ختم صلوات بر محمد و آل محمد (علیهم السلام) و نیز اگر فرصت داشتید با خواندن حدیث کساء، شفای کامل و عاجل و سلامتی دائمی استاد عابدینی را از خداوند منّان تمنا میکنیم.
(ان شاء الله حداقل به ١۴ هزار صلوات برسد)
🔻انتخاب تعداد «صلوات» با زدن روی گزینه «ثبت» داخل لینک زیر 👇
🌐 https://EitaaBot.ir/counter/7dhiw8
🔸
بسم الله
#حدیث
🔸 مولا علی (علیه السلام) بزرگترین آیت الهی و معجزهی پیامبر (صلی الله علیه و آله)
🔸
🔸 در کتاب ینابیع المودة، از زید بن حارثه نقل میکند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
🔸... وَ اِنَ اللهَ اَعْطَی مُوسَی الْعَصَاءَ، وَ اِبْرَاهِیمَ بَرْدَ النّارِ، وَ عِیسَی اَلْکَلَمَاتِ الَّتي كانَ یُحیِی بِهَا الْمَوتَی وَ اَعْطانَی هَذَا عَلیّا (علیه السلام)، وَ لِکُلّ نَبیٍّ آیَةً وَ هَذَا آیَهًُْ رَبِّی، وَ اَلْأَئِمَّةُ اَلطَّاهِرُونَ مِنْ وُلْدِهِ آيَاتُ رَبِّي، لَنْ تَخْلُوَ اَلْأَرْضُ مِن أهلِ الايمانِ مَا أَبْقَى اللَّهُ أَحَداً مِنْ ذُرِّيَّتِهِ، وَ عَلَيْهِمْ تَقُومُ اَلْقِيَامَة
🔹
🔻… و خداوند به عنوان معجزه به موسی عصا، و به ابراهیم سرد شدن آتش، و به عیسی کلماتی را که به وسیله آن مردهها را زنده میکرد، عطا فرمود، و به من این [شخصیت والای] حضرت علی (علیه السلام) را عطا نمود.
💥 همانا برای هر پیامبری آیت و معجزه و نشانهای وجود دارد (دلیل بر نبوتش)، و این [شخصیت والای] حضرت علی (علیه السلام) نشانه و آیت [و معجزه] پروردگارم (و دلیل نبوت و آیت رسالت من) میباشد،
⚡ و [نیز] ائمه اطهار از فرزندان علی (علیهم السلام) آیات [و معجزات] پروردگار من میباشند، و هرگز زمین از اهل ایمان خالی نمیماند مادامی که خدای سبحان یکی از این شخصیت های امامان از ذریه علی (علیهم السلام) را در زمین نگه میدارد، و همانا قیامت بر آنها بهپا خواهد شد [و آنها تا قیامت زنده هستند و امان و حجت الهی بر روی زمین اند].
🔸
🌐 ینابیع المودة ، ج ۲ ، ص٣١٧
📌متن کامل روایت:
جامع الأحادیث
ينابيع المودة لذوي القربى (سلیمان بن ابراهیم القندوزي)، باب ۵۶، ج ۲، ص ۳۱۷
https://ablibrary.net/#/reading/booklist/5601/317
🔸 [ حدیث 914 ] [ وعن ] زيد بن حارثة قال:
لما كانت الليلة التي أخذ فيها رسول الله (صلى الله عليه وآله) على الأنصار البيعة الأولى
قال:
🔻 *أنا آخذ عليكم بما أخذ الله على النبيين من قبلي أن* :
⚡ *تحفظوني و تمنعوني عما تمنعون أنفسكم عنه،*
⚡ *و تمنعوا علي بن أبي طالب عما تمنعون أنفسكم عنه و تحفظوه، فإنه الصديق الأكبر،*
⚡ *يزيد الله دينكم به،*
⚡ *و إنّ الله أعطى موسی العصا، و إبراهيم برد النار، و عيسى الكلمات التي كان يُحيي بها الموتى،*
💥 *و أعطاني هذا علياً (علیه السلام)، و لكلّ نبي آيةً و هذا آية ربي،*
⚡ *و الأئمة الطاهرون من وُلده آيات ربي، لن تخلو الأرض من أهل الايمان ما أبقى الله أحدا من ذريته [واحدا]، و عليهم تقوم القيامة.*
🔸
@Salehi786