eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.4هزار دنبال‌کننده
782 عکس
272 ویدیو
290 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅ اینجا نشر پژوهش‌ها، و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ تدریس فعلی: 1. @Shia_erfan 2. @Sania_Ashar ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
صالحی - ارتباط کاربران
🔸 اسلام آوردن پرفسور مسیحی (Roch Boulvin) با معالجه آیت‌الله میلانی 👇 🌐 eitaa.com/salehi786/3518 🔸
. بسم الله 🔸 اسلام آوردن پرفسور مسیحی (Roch Boulvin) با معالجه آیت‌الله میلانی 🔻 پروفسور بولوَن، جراح حاذق بلژيکي پس از عمل سه ساعته آیت‌الله سیدمحمدهادی میلانی، شاهد قرائت دعاي ابوحمزه ثمالي از لسان مبارک این عالم بزرگ شده و مشتاق تشرف به اسلام می‌شود. 🔸 🔻پرفسور روش بولوَن (Roch Boulvin) متولد ۱۹۱۲ میلادی در یکی از مستعمرات فرانسه بود که تحصیلات خود در رشته پزشکی را از ۱۹۳۶م در دانشگاه بروکسل بلژیک آغاز نمود. وی در سال ١٣٣۴ ش (۱۹۵۵م) بنابر دعوت وزارت دربار ایران به مشهد آمد و با توجه به قرارداد آستان قدس رضوی با ایشان از مردادماه سال ۱۳۳۴ش با مبلغ ۱۰۰۰ دلار به مدت ۳ سال در بیمارستان امام رضا (علیه السلام) به عنوان رئیس بخش جراحی مشغول خدمت شد. این قرارداد بعدها تمدید شد بطوری که ۱۵سال ریاست بخش جراحی بیمارستان امام رضا (علیه السلام) را برعهده داشت. 🔻وی در طول دوران حضور خود در بیمارستان امام رضا، به تشکیل بخش بایگانی بیمارستان و نظم بخشیدن به امور بیماران اقدام کرد. وی همچنین ۱۱۹ مقاله علمی ارائه داد. این مقالات در مجلات جراحی فرانسه، بلژیک، لبنان و ایران منتشر شده‌است. 🔻وی برای اولین بار اسپلنوپورتوگرافی را با متد خاص خود متداول ساخت و کمی پس از او پروفسور لژ در فرانسه آن را بین‌المللی ساخت. 🔻یکی دیگر از نوآوری­ های پزشکی پروفسور بول­ون این بود که برای بیماران پرونده تشکیل می‌داد و می‌گفت که شرح حال بعد از عمل بیماران را در آن ثبت کنند. سپس نتیجه‌های علمی خود را از این پرونده‌ها استخراج می‌کرد و این نتایج علمی را در مجله‌ای در بلژیک چاپ و منتشر می‌نمود. 🔻 او در یکی از عمل‌های جراحی خود توفیق یافت معالجه آیت‌الله سیدمحمدهادی میلانی (ره) را بخاطر بیماری معده برعهده گیرد. 🔻این جراح حاذق بلژیکی پس از یک عمل سه ساعته زمانی که آن مرجع تقلید در حال به هوش آمدن بودند، به مترجم دستور داد تمام کلماتی که ایشان در حین به هوش آمدن می‌گویند را برایش ترجمه کند. 🔻این عالم ربانی در آن لحظات فرازهايي از دعاي ابوحمزه ثمالي را قرائت مي‌کرد. این امر بر این پروفسور خارجی موثر واقع شد تا دین مبین اسلام را برگزیند و گفت: ⚡ «شهادتین را به من بیاموزید، از این لحظه می‌خواهم مسلمان شوم و پیرو مکتب این روحانی (آیت الله میلانی) باشم». 🔻وی ‏عامل مسلمان شدن خود را متاثر از شخصیت آیت‌الله میلانی می‌داند ودر این خصوص چنین تعریف می‌کند: ‏ ⚡ «من پس از عمل جرّاحی سیّد، پیش از آنکه ایشان از حالت بی هوشی بیرون بیایند مراقب بودم که وقتی به ‏هوش می‌آید چه می‌گوید (چرا که این مرحله از نظر پزشکان مرحله حسّاسی است، شاید بیمار بعضی از ‏اسرار زندگی‌اش را هم بگوید) ایشان آرام حرکت کرد، درحالی که در آن لحظه نیز خدا خدا می‌گفت و با ‏پروردگارش راز و نیاز می‌کرد، من تحت تأثیر این صحنه‌ی شگفت‌انگیز به حقّانیّت آئین اسلام پی بردم و بدان ‏گرویدم.» 🔻 پروفسور برلون می‌گوید: تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون اینکه بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان می‌دهد، در حالت به هوش آمدن است و بنده دیدم که این آقا، تمام وجودش محو خدا بود،در آن لحظه به یاد اسقف کلیسای «کانتربری» افتادم که چندی پیش در همین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم و دیدم که او ترانه‌های کوچه بازاری جوانان آن روزگار را زمزمه می‌کند، در آن لحظه بود که فهمیدم حقیقت، نزد کدام مکتب است. 🔻بولون بارها در بیمارستان محل کارش و بویژه در بخش بیماری سل، شاهد شفا گرفتن بیماران از دست مبارک امام رضا (علیه السلام) بود. در یک نوبت، پرستاری می‌گفت: بیماری در رویا به محضر امام رضا (علیه السلام) شرفیاب شده و شفا یافته بود، پرفسور بولون همراه با بیمار شفا یافته منقلب شده بود و می‌گریست. 🔻تکرار اینگونه موارد و فضای معنوی مشهد مقدس باعث انقلاب روحی پرفسور بولون شده، و سرانجام پس از جراحی آیت الله سیدمحمدهادی میلانی به دین مبین اسلام مشرف شد. ⚡این پزشک خداجوی پس از این ماجرا به­ نزد آیت‌الله فقیه سبزواری (ره) از علمای مشهد حاضر گشته و از ایشان طریقه کامل اسلام و تشیع را جویا شد و اسلام آورد. این اتفاق در اواخر عمر دکتر بولون (در حدود سال ١٣۴١ش) واقع شد، و نام «عبدالله» را برای خود انتخاب کرد. 🔻جالب توجّه آنکه «دکتر برلون» پس از گرویدن به اسلام وصیت کرد وی را در شهر مشهد مقدس به خاک بسپارند. 🔻این پروفسور مسیحیِ مسلمان شده، سرانجام در ۱۴ مرداد ماه ۱۳۴۸ش، در سن ۵٧ سالگی، بر اثر سکته قلبی درگذشت و در ضلع شرقی آرامگاه خواجه ربیع به خاک سپرده شد. 🌐 rahyafteha.ir/?p=10860 🌐 oral-history.ir/enshow.php?page=post&id=1126 🌐 al-mostabserin.com/persian/1941 🌐 razavi.news/fa/report/109648 🔸 @Salehi786
بسم الله 🔸 آداب قرآن 🔸 ۲. تطهیر قلب از فساد اعتقادی و رفتاری، در بیانات عمیق ملاصدرا و امام خمینی (رحمة الله علیهما) 🔸 🔻 ملاصدرا (ره) : پاکیِ دل، از پلیدیِ گناه، و زشتیِ عقایدِ فاسد و تباه، که خداوندمتعال فرمود: «لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون‏»،‌ «ادراک و تماس با حقیقت قرآن جز پاک‌سیرتان نکنند» (واقعه ۷۹). هم‌چنان که هر«دستِ بدون طهارت» بر صورتِ کلماتِ آن نتوان گذاشت، همچنین برای رسیدن به معانیِ آن هر «قلبِ بدون طهارت» از هوای نفس، بدان نخواهد رسید، و باید که با قلب سالم و پاک به سوی خدا آمده باشد؛ «إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ» (شعرا، ۸۹) [صدر الدین محمد شیرازی (ملاصدرا)؛ مفاتیح الغیب-کلید رازهای قرآن؛ مترجم محمد خواجوی، انتشارات مولی، تهران، چاپ چهارم، 1387 ه.ش، ص78-80 (مفتاح دوم،فاتحه دوم،آداب الناظرین فی علم القرآن).]. 🔹 🔻 امام خمینی (ره) : اگر اعتقاد فاسدى به مجرّد استماع از پدر و مادر يا بعض از جهله از اهلِ سخن در دل ما راسخ شده باشد، اين عقيده حاجب شود بين ما و آيات شريفه الهيّه؛ و اگر هزاران آيه و روايت وارد شود كه مخالفِ‏ آن ]اعتقاد فاسد[ باشد، آنگاه ]آن آیات و روایات را[ یا از ظاهرشان صرف نظر مي‌كنيم و يا به نظرِ فهم ‏به آنها نظر نمی‌كنيم. و نيز يكى ديگر از حُجُب كه مانع از فهمِ قرآن شريف است، حجاب معاصى و كدورات است كه قلب را حاجب شود از ادراك حقايق. در اين حالت، قلب مانند آئينه، زنگارزده و چركين گردد كه حصول معارف الهيّه و حقايق غيبيّه در آن تصویری نيافكند. 🔻چون قلب در اين صورت كم كم در تحت «سلطه شيطان» واقع شود و مملكتِ روحْ متصرِّفِ ابليس گردد، لذا گوش و چشم و ساير قوا نيز به تصرّف آن پليد درآيد، و گوش از معارف و مواعظ الهى بكلّى بسته شود، و چشمْ آيات باهره الهيّه را نبيند و از حق و آثار و آيات او كور گردد، و دل تفقّه در دين نكند و از تفكر در آيات و بيّنات و تذكّرِ حق و اسماء و صفات محروم گردد، چنانچه خدای‌تعالى فرمود: ⚡️ «نظرِ آنها به عالَم، مانندِ نظر انعام و حيوانات گردد كه از اعتبار و تدبّر خالى است، و قلوب آنها چون قلوب حيوانات شود كه از تفكّر و تذكّر بى‌‏بهره است». (اعراف ۱۷۹: «لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون‏») [امام روح الله خمینی؛ قرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)؛ تبیان آثار موضوعی؛ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، تهران، چاپ هشتم، 1391 ه.ش، ص18و19و17و18و36 (به نقل از کتب صحیفه امام و آداب الصلاة).]. 🔹 🔻پس کسی که برگناهی اصرار داشته باشد ویا متّصف به تکبّر یا حسد باشد، محال است که عظمتِ الهی در آینه‌ی قلبِ او تجلّی کند، چون این قلب تاریکی و زنگار گرفته است، و بیشتر مردم بدین سبب از حق پوشیده و محجوب‌اند. به‌گونه‌ای که هرقدر شهوات و امیالِ نفسانی شدیدتر و متراکم‌تر باشند، معانیِ قرآن در آن قلب پوشیده‌تر است. 🔸 🔸آداب قرآن 🔸۳. اُنسِ با خداوند و رهاکردن وسوسه‌‌ها 🔻 امام خمینی (ره) : حضور قلب با رهانمودنِ وسوسه‌ها و دنبال نکردنِ آنها پدید می‌آید. هرکسی محبتِ باطل و پوچ را از دلش بیرون نمود، در آن گرایش و اُنس به حق ]و محبتِ قرآن[ وارد می‌شود، و در قرآن آنچه که دل را بدان شادمانی و نشاط باشد موجود است، البته اگر اهل آن باشد. در قرآن گردشگاه‌های دل و روشنی چشمان و حیات حقیقی و روح انسانی وجود دارد 🔸 @Salehi786
🔻 ارتباط دو حروف مقطعه «کهیعص» و «حمعسق» با ۵ دسته آیات قرآن، که در حرز احتجاب امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) آمده است: 🌐 www.f19.ir/content/?id=10040 🔹 📌 تصویر دوم از کتاب خزینة المدفون، اثر ابی حامد غزالی 🔻این ۵ دسته آیاتی که غزالی و ابن عربی و... برای حرز می‌آورند که اول این آیات، به‌ترتیب ازحروف «کهیعص» است، و آخرشون از حروف «حمعسق» است، این ۵ دسته آیه رو حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حرز احتجاب با تاکید سه‌باره بر «کهیعص حم‌عسق» استفاده فرموده اند 👆 🔸 @Salehi786
بسم الله 🔸 روایاتی در مورد شیوه کتابت حروف در بسم الله الرحمن الرحیم 📌 روایات در کتاب منیة المرید شهید ثانی 👇 🔻ب را نصب کن (یعنی بنویس / انصب الباء)، و سپس سین را با دندانه بکش (وَ فَرِّقِ اَلسِّینَ)، و دندانه های سین واضح باشند (فَبَیِّنِ اَلسِّینَ)، و سین را بعد از نگارش دندانه ها ممدود بکش، و تا دندانه های سین را بلند نکردی ب را بسمت م نکش (لاَ تَمُدَّ اَلْبَاءَ إِلَی اَلْمِیمِ حَتَّی تَرْفَعَ اَلسِّینَ)، و باء را قبل از نوشتن سین ممدود نکش (و لا یمدّ الباء قبل السین). 🔻چشم میم و هاء را تو پر (کور و عور) نکن و تو خالی بگذار (وَ لاَ تُعَوِّرِ اَلْمِیمَ / فلم یعور الهاء التی فی الله) 🔻الرحمن را ممدود بکش (فلیمد الرحمــٰـن) (در «مــ» الرحمــٰن، که مدّ و کشیدن صوتی «مـَــٰـ» دارد) الرحمن را ممدود بکش و الله و الرحیم را زیبا و خوب بنویس (حَسِّنِ اَللَّهَ وَ مُدَّ اَلرَّحْمَنَ وَ جَوِّدِ اَلرَّحِیمَ) 🔹 ✅ متن روایات از «منیه المرید» صفحه ۳۵۰: 🔻قال النبی (صلی الله عليه و آله): ⚡ وَ اِنْصِبِ اَلْبَاءَ وَ فَرِّقِ اَلسِّینَ وَ لاَ تُعَوِّرِ اَلْمِیمَ وَ حَسِّنِ اَللَّهَ وَ مُدَّ اَلرَّحْمَنَ وَ جَوِّدِ اَلرَّحِیمَ وَ ضَعْ قَلَمَکَ عَلَی أُذُنِکَ اَلْیُسْرَی فَإِنَّهُ أَذْکَرُ لَکَ [۳] . 🔻١۴- وَ عَنْ زَیْدِ بْنِ ثَابِتٍ أَنَّهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص : ⚡ إِذَا کَتَبْتَ بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ- فَبَیِّنِ اَلسِّینَ فِیهِ [۴] . 🔻١۴- وَ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص: ⚡ لاَ تَمُدَّ اَلْبَاءَ إِلَی اَلْمِیمِ حَتَّی تَرْفَعَ اَلسِّینَ [۵] . 🔻١۴- وَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص: ⚡ إِذَا کَتَبَ أَحَدُکُمْ بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ- فَلْیَمُدَّ اَلرَّحْمَنَ [۶] . 🔻١۴- وَ عَنْهُ أَیْضاً : ⚡ مَنْ کَتَبَ «بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ» فَجَوَّدَهُ تَعْظِیماً لِلَّهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ [٢] . 🔹 ---------- [۳]: ٣) - «أدب الإملاء و الاستملاء» /١٧٠، و لیست فیه الجملة الأخیرة؛ «کنز العمّال» ج ١٠/٣١۴، الحدیث ٢٩۵۶۶. و فی «صبح الأعشی» ج ٣/٣٩: ⚡ «أنّ رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله قال لمعاویة: إذا کتبت کتابا فضع القلم علی أذنک». ⚡و قال لکاتبه: «ضع القلم علی أذنک یکن أذکر لک». ⚡و قال لزید بن ثابت: «ضع القلم علی أذنک فإنّه أذکر لک. » و راجع أیضا «مجمع الزوائد» ج ٧/١٠٧؛ «الجامع الصغیر» ج ١/٣۴، حرف الهمزة. 🔻و فی «نهج البلاغة» ص ۵٣٠، قسم الحکم، الحکمة ٣١۵: قال امیرالمؤمنین (علیه السلام) لکاتبه عبید اللّه بن أبی رافع: ⚡ «ألق دواتک، و أطل جلفة قلمک، و فرّج بین السطور، و قرمط بین الحروف؛ فإنّ ذلک أجدر بصباحة الخطّ». و مثله فی «غرر الحکم» ج ٢/٢٣٢، الحدیث ٢۴۵٩. 🔻[۴]: ۴) - «الجامع الصغیر» ج ١/٣۴، حرف الهمزة، و شرحه: «فیض القدیر» ج ١/۴٣٣، الحدیث ٨٣۵؛ «کنز العمّال» ج ١٠/٢۴۴، الحدیث ٢٩٣٠٠. 🔻[۵]: ۵) -فی «صبح الأعشی» ج ۶/٢٢١: ⚡ «و لا یمدّ الباء قبل السین ثمّ یکتب السین بعد المدّة، فروی... أنّ رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله قال: إذا کتب أحدکم بسم اللّه الرحمن الرحیم فلا یمدّها قبل السین. یعنی الباء». 🔻و فی «الکافی» ج ٢/۶٧٢، کتاب العشرة، باب بدون العنوان قبل الباب الآخر، الحدیث ٢، عن أبی عبد اللّه علیه السّلام: ⚡ «اکتب بسم اللّه الرحمن الرحیم من أجود کتابک و لا تمدّ الباء حتّی ترفع السین». 🔻[۶]: ۶) - «الجامع الصغیر» ج ١/٣۴، حرف الهمزة؛ و شرحه: «فیض القدیر» ج ١/۴٣٣، الحدیث ٨٣۴، عن أنس؛ «کنز العمّال» ج ١٠/٢۴۴، الحدیث ٢٩٢٩٩. 🔻[۱]: ١) - «الإتقان» ج ۴/١٨٢ عن أنس عن رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله، و فیه: «مجوّدة» بدل «فجوّده». و فی «تفسیر کشف الأسرار» ج ١/٨-٩؛ و «صبح الأعشی» ج ۶/٢٢١: ⚡ «من کتب بسم اللّه الرحمن الرحیم فحسّنه أحسن اللّه إلیه». 🔹 🔸 درمورد حروف بسمله : قال النَّبِیُّ صلى الله علیه وآله: ⚡ «إِذَا کَتَبَ أَحَدُکُمْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ فَلْیَمُدَّ الرَّحْمٰـنَ» و «إِذَا کَتَبْتَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ فَبَینِ السینَ فِیهِ» (جامع الاحادیث والمراسیل ج 1 ص 264) ⚡ «إِذَا کَتَبْتُمْ کِتَابَاً فَجَودُوا سِینَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ تُقْضَىٰ لَکُمْ الْحَوَائِجُ وَفِیهِ رِضَىٰ الرَّحْمٰنِ عَزَّ وَجَلَّ» (همان ج١ ص٣٧٣) ⚡ «مَنْ کَتَبَ { بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَّنِ الرَّحِیمِ } فَلَمْ یُعْوِرِ الْهَاءَ الَّتِی فِی اللَّهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ، وَمَحَىٰ عَنْهُ عَشْرَ سَیئَاتٍ، وَرَفَعَ لَهُ عَشْرَ دَرَجَاتٍ، وَمَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ بِإِعْرَابٍ فَلَهُ أَجْرُ شَهِیدٍ، وَمَنْ مَاتَ غَرِیباً مَاتَ شَهِیداً» (همان ج٧ ص 363) 🌐 khabaronline.ir/news/309614 🔸 @Salehi786
بسم الله 🔸 *جریان شیعه شدن مردی اهل شام* که اولش بظاهر ناصبی و دشمن اهل بیت (ع) بوده، با دعای امام باقر (علیه السلام) و بعد از جریان یک *«تجربه نزدیک به مرگ (NDE)»* که داشت و مشاهداتی یافته بود و بعدش به زندگی دنیا برگشت، به حقیقت ولایت حضرت امام باقر (علیه السلام) یقین و هدایت پیدا کرد و از دشمنی به دوستی منقلب شده و شیعه خالص امام شد.👇 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/248208 شناسه حدیث : ۲۴۸۲۰۸ نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۶، ص ۲۳۳ hadith.inoor.ir/hadith/437911 نشانی: مدینة معاجز الأئمة الإثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر ج ۵، ص ۱۰۵ https://hadith.inoor.ir/hadith/297584 نشانی: الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۴۱۰ عنوان باب: المجلس السادس عشر 📌معصوم: امام باقر (علیه السلام) 🔸[الأمالي]، للشيخ الطوسي اِبْنُ شِبْلٍ عَنْ ظَفْرِ بْنِ حُمْدُونٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: 🔻كَانَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ اَلشَّامِ يَخْتَلِفُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ [ الباقر ] (علیه السلام) وَ كَانَ مَرْكَزُهُ بِالْمَدِينَةِ يَخْتَلِفُ إِلَى مَجْلِسِ أَبِي جَعْفَرٍ يَقُولُ لَهُ: ⚡يَا مُحَمَّدُ، أَ لاَ تَرَى أَنِّي إِنَّمَا أَغْشَى مَجْلِسَكَ حَيَاءً مِنِّي مِنْكَ وَ لاَ أَقُولُ إِنَّ أَحَداً فِي اَلْأَرْضِ أَبْغَضُ إِلَيَّ مِنْكُمْ أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ أَعْلَمُ أَنَّ طَاعَةَ اَللَّهِ وَ طَاعَةَ رَسُولِهِ وَ طَاعَةَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ فِي بُغْضِكُمْ، ⚡ وَ لَكِنْ أَرَاكَ رَجُلاً فَصِيحاً لَكَ أَدَبٌ وَ حُسْنُ لَفْظٍ فَإِنَّمَا اِخْتِلاَفِي إِلَيْكَ لِحُسْنِ أَدَبِكَ ⚡وَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) يَقُولُ لَهُ خَيْراً وَ يَقُولُ لَنْ تَخْفَى عَلَى اَللَّهِ خَافِيَةٌ 🔻فَلَمْ يَلْبَثِ اَلشَّامِيُّ إِلاَّ قَلِيلاً حَتَّى مَرِضَ وَ اِشْتَدَّ وَجَعُهُ فَلَمَّا ثَقُلَ دَعَا وَلِيَّهُ وَ قَالَ لَهُ: ⚡إِذَا أَنْتَ مَدَدْتَ عَلَيَّ اَلثَّوْبَ فَأْتِ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ (علیه السلام) وَ سَلْهُ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَيَّ وَ أَعْلِمْهُ أَنِّي أَنَا اَلَّذِي أَمَرْتُكَ بِذَلِكَ 🔻قَالَ فَلَمَّا أَنْ كَانَ فِي نِصْفِ اَللَّيْلِ ظَنُّوا أَنَّهُ قَدْ بَرَدَ وَ سَجَّوْهُ فَلَمَّا أَنْ أَصْبَحَ اَلنَّاسُ خَرَجَ وَلِيُّهُ إِلَى اَلْمَسْجِدِ فَلَمَّا أَنْ صَلَّى مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ (علیه السلام) وَ تَوَرَّكَ وَ كَانَ إِذَا صَلَّى عَقَّبَ فِي مَجْلِسِهِ قَالَ لَهُ : ⚡ يَا أَبَا جَعْفَرٍ إِنَّ فُلاَنَ اَلشَّامِيِّ قَدْ هَلَكَ وَ هُوَ يَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَيْهِ. 🔻فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام): ⚡كَلاَّ إِنَّ بِلاَدَ اَلشَّامِ بِلاَدٌ صَرْدٌ وَ اَلْحِجَازَ بِلاَدٌ حَرٌّ وَ لَهَبُهَا شَدِيدٌ فَانْطَلِقْ فَلاَ تَعْجَلَنَّ عَلَى صَاحِبِكَ حَتَّى آتِيَكُمْ. 🔻ثُمَّ قَامَ (علیه السلام) مِنْ مَجْلِسِهِ فَأَخَذَ (علیه السلام) وُضُوءاً ثُمَّ عَادَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ مَدَّ يَدَهُ تِلْقَاءَ وَجْهِهِ مَا شَاءَ اَللَّهُ ثُمَّ خَرَّ سَاجِداً حَتَّى طَلَعَتِ الشَّمْسُ، 🔻ثُمَّ نَهَضَ (علیه السلام) فَانْتَهَى إِلَى مَنْزِلِ اَلشَّامِيِّ فَدَخَلَ عَلَيْهِ فَدَعَاهُ فَأَجَابَهُ ثُمَّ أَجْلَسَهُ وَ أَسْنَدَهُ وَ دَعَا لَهُ بِسَوِيقٍ فَسَقَاهُ وَ قَالَ لِأَهْلِهِ اِمْلَئُوا جَوْفَهُ وَ بَرِّدُوا صَدْرَهُ بِالطَّعَامِ اَلْبَارِدِ ثُمَّ اِنْصَرَفَ (علیه السلام). 🔻 فَلَمْ يَلْبَثْ إِلاَّ قَلِيلاً حَتَّى عُوفِيَ اَلشَّامِيُّ فَأَتَى أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) فَقَالَ أَخْلِنِي؛ فَأَخْلاَهُ، فَقَالَ: ⚡ أَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ بَابُهُ اَلَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ فَمَنْ أَتَى مِنْ غَيْرِكَ خَابَ وَ خَسِرَ وَ ضَلَّ ضَلاٰلاً بَعِيداً 🔻قَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام): ⚡ وَ مَا بَدَا لَكَ؟ 🔻قَالَ: ⚡ * أَشْهَدُ أَنِّي عَهِدْتُ بِرُوحِي وَ عَايَنْتُ بِعَيْنِي فَلَمْ يَتَفَاجَأْنِي إِلاَّ وَ مُنَادٍ يُنَادِي أَسْمَعُهُ بِأُذُنِي يُنَادِي وَ مَا أَنَا بِالنَّائِمِ رُدُّوا عَلَيْهِ رُوحَهُ فَقَدْ سَأَلَنَا ذَلِكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ * 🔻 فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام): *« أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ يُبْغِضُ عَمَلَهُ وَ يُبْغِضُ اَلْعَبْدَ وَ يُحِبُّ عَمَلَهُ »* 🔻قَالَ فَصَارَ بَعْدَ ذَلِكَ مِنْ أَصْحَابِ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام). 🔹 📌[المناقب]، لابن شهرآشوب محمد بن شبل الوكيل بالإسناد عن محمد بن سليمان: مشابه حدیث👇در «المناقب ج ۴، ص ۱۸۶» hadith.inoor.ir/hadith/379616 🔸 ✅ ترجمه حدیث در اواسط این👇جلسه از درس اخلاق 🌐 https://tamhis.ir/?p=10221 🔸 @Salehi786
🔸در این مضمون بیان شده از حضرت باقر (علیه السلام)، بیانات معصومین (علیهم السلام) خیلی ظریف و زیاده، و بعضا هم مفصل. 📌 مثل روایت مشهور حکم ملکوتی👇(هَذَا مِنْ حُكْمِ اَلْمَلَكُوتِ) https://hadith.inoor.ir/hadith/223574 🔸 📌و این عبارت روایت ذیل👇 🔻 *« تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لَاتَبَرَّءُوا مِنْهُ أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَهُ ... خَبِيثُ الْفِعْلِ طَيِّبُ الرُّوحِ وَ الْبَدَنِ »* 🌐 hadith.inoor.ir/hadith/259610 🔻اساساً روایات زیادی با این مضمون داریم که : 🔻 *«أَنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ يُبْغِضُ عَمَلَهُ، وَ يُبْغِضُ اَلْعَبْدَ وَ يُحِبُّ عَمَلَهُ»* 🔸مثل انتهای همان روایت مرد شامی که استاد عابدینی در جلسه درس اخلاق (١۵ تیر ١۴۰١، جلسه ۴۰ درس اخلاق از بحث عهد جمعی) از امام باقر (علیه السلام) نقل فرمودند، پیرامون مرد شامی که با تجربه نزدیک به مرگی که یافت شیعه شد👇 🌐 https://hadith.inoor.ir/hadith/248208 📌صوت و متن آن جلسه درس اخلاق👇 🔈 https://eitaa.com/abedini/3534 🔖 https://tamhis.ir/lessons/morality/10221/ 📌 برخی روایات مؤيد دیگر👇 🔸
نهج البلاغه خطبه 154 - خطبه‌ای در منزلت اهل بیت (علیهم السلام) 🔻قال امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) : ... وَ قَدْ قَالَ اَلرَّسُولُ اَلصَّادِقُ (صلى‌الله‌عليه‌وآله) : *«إِنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ يُبْغِضُ عَمَلَهُ»،* *«وَ يُحِبُّ اَلْعَمَلَ وَ يُبْغِضُ بَدَنَهُ»*... ⚡مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: ... و همانا پيامبر صادق ما [حضرت محمد] (صلّى اللّه عليه و آله) فرمودند: *«همانا خداوند بنده‌اى را دوست دارد امّا كردار و عمل او را دشمن»،* *«و كردار و عمل بنده‌اى را دوست مى‌دارد امّا شخص او را دشمن».* ... 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/104293 شناسه حدیث : ۱۰۴۲۹۳ نشانی : الکافي ج ۱، ص ۱۵۲ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ 🔻عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ [الصادق] عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: *إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَ اَلسَّعَادَةَ وَ اَلشَّقَاءَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقَهُ،* *فَمَنْ خَلَقَهُ اَللَّهُ سَعِيداً لَمْ يُبْغِضْهُ أَبَداً وَ إِنْ عَمِلَ شَرّاً أَبْغَضَ عَمَلَهُ وَ لَمْ يُبْغِضْهُ،* *وَ إِنْ كَانَ شَقِيّاً لَمْ يُحِبَّهُ أَبَداً وَ إِنْ عَمِلَ صَالِحاً أَحَبَّ عَمَلَهُ وَ أَبْغَضَهُ لِمَا يَصِيرُ إِلَيْهِ،* *فَإِذَا أَحَبَّ اَللَّهُ شَيْئاً لَمْ يُبْغِضْهُ أَبَداً،* *وَ إِذَا أَبْغَضَ شَيْئاً لَمْ يُحِبَّهُ أَبَداً.* 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/104874 شناسه حدیث : ۱۰۴۸۷۴ نشانی : الکافي ج ۱، ص ۳۷۶ وَ عَنْهُ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ حَبِيبٍ اَلسِّجِسْتَانِيِّ 🔻عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ [الباقر] عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: *قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى* : *لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً،* *وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً.* 🔸