🙏حمد شفا + ختم صلوات + #حدیث_کساء
💫«يا مَنِ اسْمُهُ دَواءٌ وَ ذِكْرُهُ شِفاءٌ»💫
🌷دوستان عزیز
🔸 از آنجا که در روزهای اخیر کسالتی (سرفه های شدید و مشکل تنفسی) برای #استاد_عابدینی عزیزمان ایجاد شده، و الحمدللّٰه روند درمانشان مثبت بوده، برای ادامه بهبودی و عافیت و سلامت و شفای کامل و عاجل استاد عزیز و همه بیماران اهل ایمان :
🙏همه با هم با قرائت ۷ حمد شفا و شرکت در ختم صلوات بر محمد و آل محمد (علیهم السلام) و نیز اگر فرصت داشتید با خواندن حدیث کساء، شفای کامل و عاجل و سلامتی دائمی استاد عابدینی را از خداوند منّان تمنا میکنیم.
(ان شاء الله حداقل به ١۴ هزار صلوات برسد)
🔻انتخاب تعداد «صلوات» با زدن روی گزینه «ثبت» داخل لینک زیر 👇
🌐 https://EitaaBot.ir/counter/7dhiw8
🔸
بسم الله
#حدیث
🔸 مولا علی (علیه السلام) بزرگترین آیت الهی و معجزهی پیامبر (صلی الله علیه و آله)
🔸
🔸 در کتاب ینابیع المودة، از زید بن حارثه نقل میکند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
🔸... وَ اِنَ اللهَ اَعْطَی مُوسَی الْعَصَاءَ، وَ اِبْرَاهِیمَ بَرْدَ النّارِ، وَ عِیسَی اَلْکَلَمَاتِ الَّتي كانَ یُحیِی بِهَا الْمَوتَی وَ اَعْطانَی هَذَا عَلیّا (علیه السلام)، وَ لِکُلّ نَبیٍّ آیَةً وَ هَذَا آیَهًُْ رَبِّی، وَ اَلْأَئِمَّةُ اَلطَّاهِرُونَ مِنْ وُلْدِهِ آيَاتُ رَبِّي، لَنْ تَخْلُوَ اَلْأَرْضُ مِن أهلِ الايمانِ مَا أَبْقَى اللَّهُ أَحَداً مِنْ ذُرِّيَّتِهِ، وَ عَلَيْهِمْ تَقُومُ اَلْقِيَامَة
🔹
🔻… و خداوند به عنوان معجزه به موسی عصا، و به ابراهیم سرد شدن آتش، و به عیسی کلماتی را که به وسیله آن مردهها را زنده میکرد، عطا فرمود، و به من این [شخصیت والای] حضرت علی (علیه السلام) را عطا نمود.
💥 همانا برای هر پیامبری آیت و معجزه و نشانهای وجود دارد (دلیل بر نبوتش)، و این [شخصیت والای] حضرت علی (علیه السلام) نشانه و آیت [و معجزه] پروردگارم (و دلیل نبوت و آیت رسالت من) میباشد،
⚡ و [نیز] ائمه اطهار از فرزندان علی (علیهم السلام) آیات [و معجزات] پروردگار من میباشند، و هرگز زمین از اهل ایمان خالی نمیماند مادامی که خدای سبحان یکی از این شخصیت های امامان از ذریه علی (علیهم السلام) را در زمین نگه میدارد، و همانا قیامت بر آنها بهپا خواهد شد [و آنها تا قیامت زنده هستند و امان و حجت الهی بر روی زمین اند].
🔸
🌐 ینابیع المودة ، ج ۲ ، ص٣١٧
📌متن کامل روایت:
جامع الأحادیث
ينابيع المودة لذوي القربى (سلیمان بن ابراهیم القندوزي)، باب ۵۶، ج ۲، ص ۳۱۷
https://ablibrary.net/#/reading/booklist/5601/317
🔸 [ حدیث 914 ] [ وعن ] زيد بن حارثة قال:
لما كانت الليلة التي أخذ فيها رسول الله (صلى الله عليه وآله) على الأنصار البيعة الأولى
قال:
🔻 *أنا آخذ عليكم بما أخذ الله على النبيين من قبلي أن* :
⚡ *تحفظوني و تمنعوني عما تمنعون أنفسكم عنه،*
⚡ *و تمنعوا علي بن أبي طالب عما تمنعون أنفسكم عنه و تحفظوه، فإنه الصديق الأكبر،*
⚡ *يزيد الله دينكم به،*
⚡ *و إنّ الله أعطى موسی العصا، و إبراهيم برد النار، و عيسى الكلمات التي كان يُحيي بها الموتى،*
💥 *و أعطاني هذا علياً (علیه السلام)، و لكلّ نبي آيةً و هذا آية ربي،*
⚡ *و الأئمة الطاهرون من وُلده آيات ربي، لن تخلو الأرض من أهل الايمان ما أبقى الله أحدا من ذريته [واحدا]، و عليهم تقوم القيامة.*
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸 درجات کمالات وجودی انسان، به عدد حفظ و حمل وجودی آیات قرآن بالا میرود:
⚡ «اِقْرَأْ وَ اِرْقَ» | «اِرْقَأْ وَ اِقْرَأْ»
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/278826
بحار الأنوار، ج ۸۹، ص ۲۲
كِتَابُ اَلْإِمَامَةِ وَ اَلتَّبْصِرَةِ ، عَنْ سَهْلِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْأَشْعَثِ عَنْ مُوسَى بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ (علیهم السلام) قَالَ:
🔻 قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صلى الله عليه و آله) :
⚡ عَدَدُ دَرَجِ اَلْجَنَّةِ عَدَدُ آيِ اَلْقُرْآنِ، فَإِذَا دَخَلَ صَاحِبُ اَلْقُرْآنِ اَلْجَنَّةَ قِيلَ لَهُ : « اِرْقَأْ وَ اِقْرَأْ »، لِكُلِّ آيَةٍ دَرَجَةٌ فَلاَ تَكُونُ فَوْقَ حَافِظِ اَلْقُرْآنِ دَرَجَةٌ.
🔹
✅ ترجمه:
🔻 حضرت رسول الله (صلى الله عليه و آله) فرمود:
⚡ تعداد درجات بهشت به تعداد آيه هاى قرآن است، هنگامى كه اهل قرآن وارد بهشت شود به او گفته مى شود قرآن بخوان و بالا برو، براى هر آيه اى درجه اى است، بنابراين بالاترين درجه از آنِ حافظانِ [حقیقی و وجودیِ] قرآن است.
🔸🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/279127
بحار الأنوار، ج ۸۹، ص ۱۸۸
امام صادق (علیه السلام)
ثو، [ثواب الأعمال] ، أَبِي عَنْ مُحَمَّدٍ اَلْعَطَّارِ عَنِ اَلْأَشْعَرِيِّ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُثْمَانَ عَنْ رَجُلٍ
🔻عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ:
🔻سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ لِرَجُلٍ:
⚡ أَ تُحِبُّ اَلْبَقَاءَ فِي اَلدُّنْيَا؟
- قَالَ نَعَمْ
⚡قَالَ وَ لِمَ؟
- قَالَ : لِقِرَاءَةِ «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ»
🔻 فَسَكَتَ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ لِي بَعْدَ سَاعَةٍ:
⚡ يَا حَفْصُ، مَنْ مَاتَ مِنْ أَوْلِيَائِنَا وَ شِيعَتِنَا وَ لَمْ يُحْسِنِ اَلْقُرْآنَ عُلِّمَ فِي قَبْرِهِ، لِيَرْفَعَ اَللَّهُ فِيهِ دَرَجَتَهُ،
💥 فَإِنَّ دَرَجَاتِ اَلْجَنَّةِ عَلَى قَدْرِ عَدَدِ آيَاتِ اَلْقُرْآنِ، فَيُقَالُ لِقَارِئِ اَلْقُرْآنِ: « اِقْرَأْ وَ اِرْقَ ».
🔹
✅ ترجمه:
🔻ثواب الاعمال: حفص بن غیاث گوید: شنیدم که امام صادق علیه السّلام به مردی (از شیعیانشان) فرمود: آیا بقاء و ماندن در دنیا را دوست داری؟
- آن مرد پاسخ داد: آری.
⚡ امام علیه السّلام دیگر بار پرسید: چرا؟
- عرض کرد: برای تلاوت سوره توحید (قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ).
🔻 پس امام (علیه السّلام) اندکی سکوت و درنگ نمود و سپس رو به من کردند و فرمودند:
⚡ ای حفص! هر که از دوستان و شیعیان ما بمیرد و نتواند قرآن را به درستی بخواند، در قبرش (در برزخ) قرآن را به او آموزند تا خداوند به سبب آیههای قرآن در وجودش، درجه او را در بهشت بالا ببرد؛ همانا به راستی، درجههای بهشت به اندازه تعداد آیات قرآن است و به تلاوتکننده قرآن گفته میشود: « اِقْرَأْ وَ اِرْقَ »، «بخوان و بالا برو».
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸 تبعیت از کلام یک گوینده، پرستش و عبودیتِ معنا و ملکوتِ کلام اوست، اگر حرف حق و خدایی باشد عبودیت خداست، و اگر حرف باطل و شیطانی باشد عبودیت شیطان است.
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/221768
شناسه حدیث : ۲۲۱۷۶۸
نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲، ص ۹۴
*امام جواد (علیه السلام) *
ف، [تحف العقول] ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ اَلثَّانِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
.
⚡ مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنِ اَللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ، وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ .
🔹
✅ ترجمه:
🔻نقل از کتاب تحف العقول: امام جواد علیه السلام فرمود:
⚡ کسی که به گوینده و سخنگویی گوش دهد (و تبعیت از حرفش کند)، پس به تحقیق او را پرستش و عبودیت کرده، بنابراین اگر آن گوینده از خدا سخن گوید، آن گوشکننده هم خدا را پرستیده، و اگر گوینده از زبان ابلیس سخن گوید، به تحقیق گوشکننده هم شیطان را پرستیده است.
-. تحف العقول: ص ۴۵۶ -
🔸
🔻 روایت دیگر مشابه:
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/304437
تصحيح إعتقادات الإمامية ج ۱، ص ۷۳
امام صادق (علیه السلام)
وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
⚡ مَنْ أَجَابَ نَاطِقاً فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنِ اَللَّهِ تَعَالَى فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ، وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنِ اَلشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ اَلشَّيْطَانَ .
🔹
🔻 کسی که گوینده و ناطقی را اجابت کند (یعنی کلامش را تبعیت نماید) او را عبودیت کرده، اگر گوینده از جانب خدا و حق سخن بگوید تبعیتش عبودیت خداست، و اگر گوینده از جانب شیطان و باطل سخن بگوید تبعیتش عبودیت شیطان است.
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸 طهارت و عصمت، در سه کتاب وجودی خلقت، که «کلماتُ الله» هستند
🔹 «ظهور نور خدای سبحان» در سه کتاب وجودی امام (نفس انسان) و قرآن و جهان، که حقایقی پاک و معصوم و بینقص و بیاختلاف و بیخطاست:
⚡ کتاب تکوین جهان (آیات تکوینی آفاقی در جهان هستی)، که همهی آثار هستی به اراده خداست، و تمام خلایق «کلماتُ الله» هستند، و خدا دارد با این کلماتش با من صحبت میکند.
- وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ (لقمان ٢٧)
- قُلْ لَوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا (کهف ١٠٩)
- وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِيٓ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ (تحریم ١٢)
⚡ کتاب تدوین قرآن (آیات تشریعی قرآن) که همهاش «کلام الله» است، و خدا دارد با این کلماتش با من صحبت میکند.
-... إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَاتِي وَ بِكَلَامِي (اعراف ۱۴۴)
-... فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ (توبه ۶)
⚡ کتاب نفس و تکوین انسان کامل (امام معصوم) و نفوس انسانهایی که تبعیت کامل ازشان بیایند (معانیِ درونی و آیات تکوینی انفسی)، که همه آثار نفس انسان کامل (امام معصوم (علیه السلام) و شیعیان مطیعشان) به اراده خداست، و تمام وجوه متجلی در نفسِ او «کلماتُ الله و اسماءالله» هستند، که تکلم خدا با اوست. ولذا انسانِ مؤمن پاک «کلمة الله» است
🔻 چنانکه به بیان قرآن کریم، حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) «کلمة الله» و «قول الحق» بود:
🔻 سوره نساء (آیه ۱۷۱)
⚡ ... إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُٓ أَلْقَاهَآ إِلَىٰ مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ
🔻 سوره مریم (آیه ۳۴)
⚡ ذَٰلِكَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ
🔻 سوره آل عمران (آیات ٣٩ و ۴۵)
⚡ فَنَادَتْهُ الْمَلَآئِكَةُ وَهُوَ قَآئِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَىٰ مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ
⚡... إِذْ قَالَتِ الْمَلَآئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ
🔻و چنانکه به تعبیر قرآن کریم و احادیث، حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) «کلمة التقوی» و تمام امامان معصوم (علیهم السلام) «کلمة ربک» هستند:
🔻 سوره فتح (آیه ۲۶)
إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ
⚡ وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوَىٰ
وَكَانُوٓا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا
💥 قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): أَنَا عُرْوَةُ اللَّهِ الْوُثْقَی و «کَلِمَهًُْ التَّقْوَی».
امام علی (علیه السلام) فرمود: من عروةُ الوثقی و کلمهی تقوی هستم.
[ التوحید، ص۱۶۵/ نورالثقلین]
💥 فَقَالَ [الله تعالی] : عَلِیٌّ رَایَهًُْ الْهُدَی وَ إِمَامُ الْأَبْرَارِ وَ قَاتِلُ الْفُجَّارِ وَ إِمَامُ مَنْ أَطَاعَنِی، «وَ هُوَ الْکَلِمَهًُْ الَّتِی أَلْزَمْتُهَا الْمُتَّقِینَ»
⚡ أَوْرَثْتُهُ عِلْمِی وَ فَهْمِی، فَمَنْ أَحَبَّهُ فَقَدْ أَحَبَّنِی وَ مَنْ أَبْغَضَهُ فَقَدْ أَبْغَضَنِی
فرمود: «علی (علیه السلام) نشانه هدایت و امام ابرار و قاتل فاجران و پیشوای کسانی است که از ما اطاعت مینمایند و او کلمهای است که بر متّقین لازم نمودهام و علم و فهم خویش را به وی ارث دادهام. پس هرکس علی (علیه السلام) را دوست بدارد مرا دوست داشته و هرکس نسبت به وی بغض داشته باشد با من دشمنی نموده است.
[بحارالأنوار، ج۱۸، ص۳۹۲/ بحارالأنوار، ج۳۷، ص۳۱۴/ الیقین، ص۲۹۱]
http://alvahy.com/فتح/26
🔻 سوره انعام (آیه ۱۱۵)
⚡ وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا
لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
💥 إِنَّ الْإِمَامَ یَخْلُقُهُ اللَّـهُ بِیَدِهِ لَا یَلِیهِ أَحَدٌ غَیْرُهُ وَ هُوَ جَعَلَهُ یَسْمَعُ وَ یَرَی فِی بَطْنِ أُمِّهِ حَتَّی إِذَا صارَ إِلَی الْأَرْضِ خَطَّ بَیْنَ کَتِفَیْهِ : «وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیم».
🔻 وجود امام (علیه السلام) را خداوند متعال مستقیما (بدون واسطه ملائکه) به دست خود میآفریند و آفرینشش را به احدی نمیسپارد، و خداوند امام (علیه السلام) را در شکم مادرش، شنوا و بینایش میکند. وقتی که امام (علیه السلام) به دنیا آمد و بر زمین قرار گرفت، به امر الهی بر کتف شانهاش این آیه نوشته میشود که: «وَ تَمَّت کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیم»
[الخرایج و الجرایح، ج۲، ص۵۶۹]
💥 أَنَ لِلْإِمَامِ عَشْرَ دَلَائِلَ: ... وَ ثَالِثُهَا أَنَّهُ عَلَی عَضُدِهِ الْأَیْمَنِ مَکْتُوبٌ: «وَ تَمَّت کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»
امام ده نشانه دارد؛ ... سومین نشانهاش اینستکه بر بازوی راست او این آیه قرآن نوشته شده است: «وَ تَمَّت کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»
[الصراط المستقیم، ج۱، ص۱۰۸]
http://alvahy.com/انعام/115
🔹
💥 ولذا ، «کتابِ نفسِ إمام»، «هیچ پلیدی و خطایی» در او راهندارد و «معصوم» است،
🔻 سوره احزاب، شریفه ٣٣:
⚡ «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً»؛
- «خدا مىخواهد پليدى را از شما اهل البیت دور كند و شما را [از هر عيب و نقصى] پاك و منزه گرداند».
🔹
💥 همانطور که در «کتابِ تشریعِ قرآن» نیز «هیچگونه خطا و اختلافی» نمیباشد و هیچ چیز را هم فروگذار نکرده است و نقصی ندارد و تبیان همهچیز است،
🔻سوره نساء، شریفه ۸٢:
⚡ «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيراً»؛
- «چرا در يكا يك آيههاى اين قرآن دقت نمىكنند، با اينكه اگر از ناحيه غير خدا بود، اختلاف فراوان در آن مىيافتند».
🔻و سوره انعام، شریفه ۳۸:
⚡ «مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ»،
- «ما در کتاب قرآن هیچ چیز را فروگذار نکردیم».
🔻 و سوره نحل، شریفه ۸۹:
⚡ «وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ»،
-«و نازل کردیم بر تو کتاب قرآن را که در آن تبیان روشنگر همهچیز است».
🔹
💥 و همانطور که «کتابِ تکوینِ جهان» را نیز «هیچ خلل و نقصانی» (فروج و فطوری) در آن نیست.
🔻 سوره مُلک، شریفه ٣:
⚡ «ما تَرى في خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ»؛
- «در آفرينش خداى رحمان هيچ گونه اختلاف و اختلال و بىنظمى نمىبينى، باز هم توجه كن، آيا هيچ نقص و خلل و فُطورى مشاهده مىكنى؟!»
🔻 سوره ق، شریفه ۶:
⚡ «أَفَلَمْ يَنْظُرُوٓا إِلَى السَّمَآءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَ مَا لَهَا مِنْ فُرُوجٍ»
- «مگر آسمان بالای سرشان را نمیبینند که آن را چطور برافراشتیم و زینت دادیم و هیچگونه نقص و خلل و فُروجی در آن نیست؟!»
🔸
@Salehi786
بسم الله
#سلوکی
🔸 آداب قرآن
🔸 ۱. فهمِ عظمتِ کلام الهی در قرآن کریم، در بیانات عمیق ملاصدرا و امام خمینی (رحمة الله علیهما)
🔸
🔻 ملاصدرا (ره) : اندیشمند قرآنی باید در فضل و رحمت الهی بیاندیشد که چگونه خداوند با رساندنِ «سخن خویش» به سطح اندیشهها و فهم و ادراک بندگانش به آنها لطف کردهاست؛ که اگر زیباییِ سخن خود را در لباسِ حروف و الفاظ نپوشانده بود و در قالبِ این حجابهای جسمانی نازل نکرده بود، آنوقت نه عرش را و نه فرش را توانِ شنیدن و ثبتِ کلامِ او نبود، زیرا به سبب جلال و عظمتِ انوار و برهانِ او هرآنچه که بین آندو (عرش و فرش) هست، هرآینه متلاشی و نابود میگردید.
شگفتانگیز آنکه این کلامِ پرعظمت با اینهمه پایین آمدنش، و فرود در این پردههای جسمانی، و پوشیدگیش به سیاهی خطوط و نوشتهها، هنوزهم هیچکدام نتوانستهاند از مشاهدهی انوار حکمتش و درخششِ جمالِ أحدیّت درآن ممانعت کنند؛ بلکه حروف و آهنگِ آن هم به «نورِ سخنگویِ آن» درخشان گشته، و نوشتههایش به «شرف و بزرگیِ او» عظمت مییابند.
و همچنان که تاریکی توان پایداری مقابل خورشید را ندارد، باطل هم توان ندارد که در برابر تابشِ «حکمتِ الهیِ قرآن» ایستادگی نماید.
پس قرآن همانند پادشاه و فرمانروایی است که خود از دیدهها پوشیده، ولی فرمان و حُکمش ظاهر و آشکار است، و هرکس که بر «راز قرآن» آگاه گردید، در واقع بهوسیله خود قرآن کریم به سوی آن راهیافته است؛ پس قرآن کلید گنجینههای مُلک و مَلکوت، و آب حیاتی است که هرکه نوشید نمرده و جاویدان خواهد ماند؛ قرآن داروی بیماریهای جهل و نادانی، و شفابخش ناخوشیهای صفاتِ پست است، که هرکس از آن جرعهای نوشید جاودانه بیمار نخواهد شد.
[صدر الدین محمد شیرازی (ملاصدرا)؛ مفاتیح الغیب-کلید رازهای قرآن؛ مترجم محمد خواجوی، انتشارات مولی، تهران، چاپ چهارم، 1387 ه.ش، ص78-80 (مفتاح دوم،فاتحه دوم،آداب الناظرین فی علم القرآن).].
🔹
🔻 امام خمینی (ره) : آرمان اصلى وحى ]قرآن[ اين بوده است كه براى بشر «معرفت» ايجاد كند؛ معرفت به حق تعالى، در رأسِ همهی امورِ اين معناست. قرآن «جلوهی تامّ خدای تعالی» است؛ یعنی، با همهی أسماء و صفاتِ الهی، تجلّی کردهاست. فهمِ عظمتِ قرآن خارج از طاقتِ ادراك است؛ این صحیفهی الهیّه، کتاب احیای قلوب به حیات ابدیِ علم و معارف الهیّه است؛ این کتابِ خداست و به شئونِ الهیّه (جلّ¬وعلا) دعوت میکند.
[امام روح الله خمینی؛ قرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)؛ تبیان آثار موضوعی؛ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، تهران، چاپ هشتم، 1391 ه.ش، ص18و19و17و18و36 (به نقل از کتب صحیفه امام و آداب الصلاة).].
🔸
@Salehi786
بسم الله
🔸 *قرآن، کتاب الحقّ و کتاب الحیّ*
(مجموعه بیاناتی از قرآن و حدیث در تجلی اسم «الحق» و «الحیّ القیّوم» در قرآن و نفس انسان)
🔸
🔻سوره آل عمران (آیه ۱ تا ۴)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ (١)
⚡ *الٓمٓ* (٢)
⚡ *اللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ* (٢)
⚡ *نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ*
مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ (٣)
🔸
🔻سوره محمد (آیه ۲)
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
⚡ *وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ*
⚡ *وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ*
كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ (٢)
🔸
🔻سوره ذاریات (آیه ۲۳)
فَوَرَبِّ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ
⚡ *إِنَّهُ لَحَقٌّ*
مِثْلَ مَآ أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ (٢٣)
🔸
🔻سوره فصلت (آیه ۵۳)
سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِيٓ أَنْفُسِهِمْ
⚡ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ *أَنَّهُ الْحَقُّ*
أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (٥٣)
🔸
🔻 سوره اسراء (آیه ۱۰۵)
⚡ *وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ*
وَمَآ أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا (١٠٥)
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/276674
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۸۴، ص ۲۵۸
⚡... *اَللَّهُمَّ أَنْتَ اَلْحَقُّ، وَ قَوْلُكَ اَلْحَقُّ، وَ وَعْدُكَ اَلْحَقُّ، وَ أَنْتَ مَلِيكُ اَلْحَقِّ، أَشْهَدُ أَنَّ لِقَاءَكَ حَقٌّ، وَ أَنَّ اَلْجَنَّةَ حَقٌّ، وَ اَلنَّارَ حَقٌّ، وَ اَلسَّاعَةَ حَقٌّ آتِيَةٌ لاٰ رَيْبَ فِيهٰا، وَ أَنَّكَ تَبْعَثُ مَنْ فِي اَلْقُبُورِ*
🔸
صالحی - ارتباط کاربران
بسم الله
🔸 « الْحَيُّ الْقَيُّوم » = 236
🔸 « كُنْ فَيَكُون » = 236
🔻(به حساب ابجد کبیر)
🔸 به ارتباط «الحی القیوم» و «کن فیکون» در روایت زیر فکر کنید ، و نیز اینکه هر دوی آنها در «مظهریتِ حقیقتِ نفس انسان (مؤمن)» ظهور مییابند. چون هستیِ نفس میتواند آینهی خدای زندهی پاینده، و ظهورِ امر الهی (کُن)، در تحقق همهچیز (فیکون) بشود👇(و نیز اسم «اهیه اشر اهیه» که ذکر «معرفت نفسی» با «هستی و حیات ازلی و ابدی الهی» است)
🔸 انسان مؤمن در بهشت قیامتی مظهر «حیات باقی الهی» و «کن فیکون الهی» میشود.
🔻نامهی از خداوند به انسان مؤمن در بهشت، که میفرماید:
💥 «مِنَ الحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لا يَمُوت، الَى الحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لايَمُوت. امّا بَعدُ، فَإنّى أقُولُ لِلشَّىءِ كُن فَيَكُونُ، و قَد جَعَلتُكَ تَقولُ لِلشَّىءِ كُن فَيكونُ»
🔻فقال النبی (صلى الله عليه و آله):
⚡ «فلا يَقولُ أحَدٌ مِن أهلِ الجَنَّةِ لِلشَّىءِ كُن الا و يَكُون»
🔹
🔻«از جانب [خدای] حیّ قیّومی که نمیمیرد بسوی [بندهی] حیّ قیّومی که نمیمیرد؛ اما بعد، من چون به [هر] چیز گویم «باش»، پس موجود میشود. تو را (نیز مظهر آن) چنان قرار دادم که به (هر) چیز بگویی «باش» موجود شود.
🔻آنگاه رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) فرمود:
⚡ «احدی از اهل بهشت به چیزی نمیگوید «باش» مگر آنکه موجود شود»
🔹
📌«علم الیقین» فیض کاشانی؛ ج٢، ص ١٢٩٢
https://ablibrary.net/#/reading/booklist/8517/576
🔸
🔸 امام خمینی (ره) پیرامون این روایت میفرماید :
🔻 نتیجه این تسلیم اراده به حق در دار آخرت آن شود که حق تعالی اراده او را در عوالم غیب نافذ فرماید و او را مثل اعلای خود قرار دهد، و چنانچه خود ذات مقدّس هرچه را بخواهد ایجاد کند به مجرّد اراده موجود شود، اراده این بنده را هم آن طور قرار دهد؛ چنانچه بعضی از اهل معرفت روایت نمودند از ـ رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله) راجع به اهل بهشت که ملکی می آید پیش آنها؛ پس از آن که اذن ورود می طلبد وارد می شود و نامه ای از جناب ربوبیّت به آنها می دهد بعد از آن که از خدای تعالی به آنها سلام ابلاغ نماید.
و این سلطنت الهیّه ای است که به بنده دهند از برای ترک اراده خود و ترک سلطنت هواهای نفسانیّه و اطاعت ابلیس و جنود او.
و در آن نامه است برای هر انسانی که مخاطب به آن است:
⚡ «مِنَ الْحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لا يَمُوتُ الَى الْحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لايَمُوتُ. امّا بَعْدُ، فَانّى اقُولُ لِلشَّىْءِ كُنْ فَيَكُونُ، وَ قَدْ جَعَلْتُكَ تَقولُ لِلشَّىْءِ كُنْ فَيكونُ».
فقال (صلى اللَّه عليه و آله):
⚡ «فلا يَقولُ احَدٌ مِنْ اهْلِ الجَنَّةِ لِلشَّىْءِ كُنْ الّا وَ يَكُون».
📌«معاد از دیدگاه امام خمینی» ص۴١٨؛ «آداب الصلوة» ص٣٢و٣٣
www.imam-khomeini.ir/fa/c78_85776/کتاب/معاد_از_دیدگاه_امام_خمینی_س_/مادّۀ_اخروی
🔸
🔻آصف بن برخیا (وزیر سلیمان ع) با بکارگیری باطنیِ «إهیه أشِر إهیه» (که تعبیر عبری هممعنای «الحی القیوم» است)، تخت بلقیس را «کن فیکون» و احضار کرد
(الميزان ج۱۵ ص۳۶۳؛ عدة الداعي ص۶۰)
🔻حضرت عیسی ع هم با «اهیه اشر اهیه» مردگان را «احیاء» نمود
(تفسیر قرطبی، الجامع لأحكام القرآن ج۳ ص۲۷۱)
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/441458
.
شناسه حدیث : ۴۴۱۴۵۸
نشانی : کلیات حدیث قدسی ج ۱، ص ۷۰۹؛ الجواهر السنیّة، ص٣۶١.
معصوم : مضمر ، حديث قدسی
وَ رَوَى اَلْحَافِظُ اَلْبُرْسِيُّ قَالَ: وَرَدَ فِي اَلْحَدِيثِ اَلْقُدْسِيِّ
🔻 عَنِ اَلرَّبِّ اَلْعَلِيِّ أَنَّهُ يَقُولُ :
💥 «عَبْدِي أَطِعْنِي أَجْعَلْكَ مَثَلِي، أَنَا حَيٌّ لاَ أَمُوتُ أَجْعَلُكَ حَيّاً لاَ تَمُوتُ، أَنَا غَنِيٌّ لاَ أَفْتَقِرُ أَجْعَلُكَ غَنِيّاً لاَ تَفْتَقِرُ، أَنَا مَهْمَا أَشَاءُ يَكُونُ أَجْعَلُكَ مَهْمَا تَشَاءُ يَكُونُ»
🔸
[اى] بندهام! طاعت وبندگى مرا بنما تا تو را مَثَلِ خويش گردانم، من زنده اى هستم كه مرگ را به من راهى نيست، تو را نيز حياتى بخشم كه مرگى در پى نداشته باشد، من بىنيازى هستم كه هرگز نيازمند نمى شوم، تو را نيز آنچنان بىنياز گردانم كه هرگز فقير نشوى، من هرچه بخواهم موجود مى شود، تو را نيز چنان گردانم كه هرچه بخواهى موجود شود.
(جمال آفتاب، ج٩ ص١٢٧)
🔸
@Salehi786
🔸 *نفس انبیاء و اولیاء الهی مظهر «کن فیکون» الهی و غلبهی قواعد عالم امر بر عالم خلق است، که در نفس ایشان اسماء فعلیه الهی به اذن و اراده الهی بروز و ظهور می یابد*
🔸 المائدة ، 110 :
🔹إذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتي عَلَيْكَ وَ عَلى والِدَتِكَ إِذْ أَيَّدْتُكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلاً وَ إِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ
🔻 * إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْني فَتَنْفُخُ فيها فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْني *
وَ تُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْني وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى بِإِذْني وَ إِذْ كَفَفْتُ بَني إِسْرائيلَ عَنْكَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَقالَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ مُبين
🔸
🔸 آل عمران ، 49 :
🔹وَ رَسُولاً إِلى بَني إِسْرائيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ
🔻 * أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ *
وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في بُيُوتِكُمْ إِنَّ في ذلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنين
🔸
🔸 *عیسی مسیح (علیه السلام) که خلقت خودش نیز تجلی آشکاری از «کن فیکون» از نفخه روح خدای سبحان است (بمانند خلقت حضرت آدم علیه السلام و نفخه روح الهی به ایشان)* :
🔻سوره آل عمران (آیه ۵۹)
⚡ *إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ*
🔻سوره تحریم (آیه ۱۲)
وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِيٓ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا
⚡ *فَنَفَخْنَا فِيهِ مِنْ رُوحِنَا*
وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ
🔻سوره انبیا (آیه ۹۱)
وَالَّتِيٓ أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا
⚡ *فَنَفَخْنَا فِيهَا مِنْ رُوحِنَا*
وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَآ آيَةً لِلْعَالَمِينَ
🔸