صالحین خراسان رضوی
✳️حمد الهی و شکر نعمتها حضرت با این کلام خطبه را آغاز کردند: «فَقالتَ: اَلْحمد للهّ علی ما أنعْم
✅حمد، ستایش نسبت به کمال است و شکر عبارت از قدردانی نسبت به فعل است.
✅شکر یا به این معنا است که یا انسان در خود نعمت، منعم را شهود میکند و یا اینکه از نعمـت بـه مـنعم راه مییابد و لـذا در ابعـاد وجـودی انسان آثار مختلفی دارد.
♻️اثر شکر در قلب بـه صـورت خضـوع، خشـوع، محبت، خشیت و امثال این صفات ظهور مـی کنـد . شـکر در زبـان بـه شـکل ثنـا و حمـد وستایش خود را نشان می دهد و در اعمال و افعال قالبیه انسان بـه صـورت اطاعـت و به کارگیری نعمت در راه رضای منعم و… بنابراین حمد و شکر از نظر بروز و ظهور بـه اصـطلاح زبـانی نسبت به خداوند یکی است.
⏪⏪⏪اما اگر مثلاً از ملکه جود سـتایش شـود حمـد صـورت گرفتـه زیرا حمد ستایش از صفت است اما شـکر قـدردانی از فعـل اسـت کـه فعـل خـود ناشـی از صفت است. پس دایره شکر محدودتر از حمد است.
صالحین خراسان رضوی
لشكر سايبري صالحين خراسان رضوي
امام خميني(ره):
#تربيت انسان از #حكومت و #انقلاب هم مهمتر است.
https://eitaa.com/salehin_razavi
صالحین خراسان رضوی
صالحین خراسان رضوی لشكر سايبري صالحين خراسان رضوي امام خميني(ره): #تربيت انسان از #حكومت و #انقلاب
لطفاً دوستان را به کانال صالحین دعوت بفرمایید
صالحین خراسان رضوی
✅حمد، ستایش نسبت به کمال است و شکر عبارت از قدردانی نسبت به فعل است. ✅شکر یا به این معنا است که یا
✅در اینجا منظور از الهام آن معرفت و شعور درونی اسـت کـه خداونـد بـه انسان عنایت فرموده است. وحی اعم از الهام است👇👇👇
⏪⏪زیرا وحـی نسـبت بـه جمیـع موجـودات اطلاق می شود؛ حتی حیواناتی مثل زنبور عسل و… اما الهام دایره اش محدودتر است.
❇️شاید در قرآن اصلاً الهام را نسبت به غیر انسان به کار نبسته است. پس یـک الهـام عمـومی نسبت به انسـانها داریـم کـه حضرت(سلام الله علیها) فرمودند «و لهَ الشّکْرُ علی ما ألَهم»؛ از این الهام آنچه که عمومی اسـت
✳️و به اصطلاح عقل عملی می گویند یعنی ادراک خوبیها و بدیها که هر انسانی از نظر خلقت به این ادراک و شعور مرموز درونی مفطور است و زیبایی امور مثل عدل و زشتی امـوری مثل ظلم را هر انسانی از نظر درون درک میکند. خدا خود این را به انسـان یـاد داده و به همه الهام کرده است
✳️ثنای الهی و هدف از خلقت
حضرت در ادامه با جملاتی آسمانی به ثنای حق تعالی و به اقرار توحید می پردازند و گواهی می دهد که خدایی جز الله تعالی ذات مستجمع جمیع صفات نیست و شریکی برای او وجود ندارد. سپس ایشان پس از بیان اینکه خداوند موجودات را خلق کرد بدون آنکه محتاج به آنان باشد یا سودی از این کار برای او حاصل شود به هدف خلقت اشاره می کند:👇👇👇👇