سلمان رئوفی
باسمه تعالی دوستانی که توانایی تقریر دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره را دارند به بنده مراجعه ک
باسمه تعالی
دوستان زیادی برای تقریر مراجعه کرده اند
یک عده از دوستان فکر میکنند کار پیاده سازی لازم است
خیر بحمدالله طلبه ی فاضل و محترم جناب آقای یاسر هاشمی از ابتدای دروس تا جلسه ۳۵ را با توجه به فضلی که دارند با دقت خوبی پیاده کرده اند و بقیه جلسات هم به زودی توسط ایشان پیاده می شود
عده دیگری از دوستان فکر کرده اند خلاصه ای از دروس را می خواهم همانطور که سر درس خارج بعضی تقریر می نویسند
تکلیف این دوستان هم با توجه به عرض قبلی روشن است، عین متن پیاده شده احتیاجی به خلاصه نویسی نیست
آنچه این دروس احتیاج دارند این است که یک فاضل که به این مباحث علاقه دارد، جدیت به خرج دهد و نکات زیر را درباره دروس ذیل به سرانجام برساند
۱ استخراج دقیق آیات و روایات و متنهای زیادی که از مکاسب و بقیه کتب شیخ برای بحث شاهد آورده شد و آوردن موارد لازم در پاورقی
۲ کنار هم گذاشتن بحثهای مشابه در جاهایی که بحث تکرار شده و ادغام و ارائه ی یک متنِ یکدست، فنی و پخته که دقائق فنی و فقهی گفتار را داشته باشد در عین حال بی تکرار و یکدست باشد لذا باید فرد به تمام حدود بیش از ۵۰۰ صفحه متن اشراف داشته باشد و فضل علمی چنین کاری را نیز داشته باشد تا حرفی که گفته شده در تقریر، اشتباه القا نشود
۳ حذف کلمات یا بحثهای تکراری و زائد
۴ زدن عنوان و ریز عنوان در هر بحث
۵ هر کار دیگری که متن برای رسیدن به یک تقریر خوب نیاز دارد
لذا لطفا افرادی که شرایط و توان لازم را ندارند، مراجعه نکنند
حرف آخر اینکه حق الزحمه توافقی طلبگی به این فرد داده خواهد شد
لذا درآمد خاصی این کار ندارد و اجمالا یک اطلاع خوب و رزومه علمی خوبی برای مقرر در پی خواهد داشت
و السلام
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۹/۸
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅فرمان حمله به نجف و بیت حضرت آیتالله سیستانی توسط یاسرالحبیب، داماد مجتبی شیرازی و از سران تشیع انگلیسی!
🔅قابل توجه حجت الاسلام شهرستانی که چندی پیش به دیدار مرجع تشیع انگلیسی رفت و عکس مشترکش با او در سطح وسیعی پخش شد.
🔅اکنون در حالی که فرمان حمله اشرار به بیت مرجعیت اعلای عراق توسط منتسبان به شیرازیها صادر شده، و امثال نشست اساتید و سکولارهای حوزوی سکوت پیشه کرده اند، بیش از هر زمان دیگری تعهد و فتوت انقلابیها معلوم میشود که جانشان را بر کف دست گرفته و از جان چشم و چراغ تشیع در عراق حراست میکنند.
🔅پ ن: همچنین قابل توجه سران نشست اساتید که دائما با این سران این افراد رفت و آمد دارند
@salmanraoofi
باسمه تعالی
اوضاع مدیریت در حوزه های علمیه اینطور است
که تهران با این آلودگی هوا حوزه اش تعطیل نمی شود
حضرات برای مسائل اقتصادی طلاب که فکری نمی کنید
اقلا به فکر سلامتی طلاب باشید
در مورد قم چون دانشگاه تعطیل نیست
تعطیلی حوزه قم وجهی ندارد
والسلام
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند
این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد
🔻🔻🔻🔻🔻
🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره
🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی
1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار
2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی
3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و
١/ اجتهاد و استنباط
٢/ بحث مهندسی استنباط
٣/ مکتب شناسی اصولی
4⃣نکته ای در عدم خلط
١/ روش تحقیق،
٢/ روش طرح بحث
٣/ روش تدریس
در تشخیص مکتب فقهی
5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر
روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی
6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی
7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی
8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی
9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی
0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی
1⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی
🔆🔆مباحث مکتب شناسی فقهی
🔆یک: مباحث مربوط به موضوع شناسی
1⃣روش ما در مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره
2⃣امور کلی که مکتب شیخ ممکن است تحت تاثیر آنها باشد
3⃣روش شیخ در ورود به مباحث
١/ عبادات
٢/ معاملات
4⃣بررسی مبانی موضوع شناسی شیخ انصاری
5⃣نحوه طرح بحث در موضوع شناسی
١/موضوعات صرفه
٢/ مستنبطه لغوی
٣/ مستنبطه شرعی
6⃣کارهای شیخ اعظم ره هنگام موضوع شناسی
7⃣روشهای شیخ اعظم ره برای تعیین موضوع
8⃣نکات مستفاد از کارهای شیخ اعظم ره
🔆دو: مراحل و مباحث حکم شناسی
1⃣اثبات حجیت مصداقی
2⃣استظهار
3⃣استدلال
4⃣تعادل و تراجیح
5⃣فقه الاقوال
6⃣ذوق فقهی
7⃣تعامل منابع فقهی؛ عقل قرآن و سنت در مکتب شیخ اعظم ره
8⃣تعامل فقه و اصول در مکتب شیخ اعظم ره
🔆مطالب پایانی
نقاط قوت و ضعف مکتب شیخ اعظم ره
🔻🔻🔻🔻🔻
جلسه ۱ مکتب شناسی
https://eitaa.com/salmanraoofi/27
جلسه ۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/29
جلسه ۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/32
جلسه ۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/34
جلسه ۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/35
جلسه ۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/36
جلسه ۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/37
جلسه ۸
https://eitaa.com/salmanraoofi/38
جلسه ۹
https://eitaa.com/salmanraoofi/39
جلسه ۱۰
https://eitaa.com/salmanraoofi/44
جلسه ۱۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/51
جلسه ۱۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/55
جلسه ۱۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/56
جلسه ۱۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/57
جلسه ۱۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/152
جلسه ۱۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/157
جلسه ۱۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/159
جلسه ۱۸
https://eitaa.com/salmanraoofi/161
جلسه ۱۹
https://eitaa.com/salmanraoofi/162
جلسه ۲۰
https://eitaa.com/salmanraoofi/1210
جلسه ۲۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/1211
جلسه ۲۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/1319
جلسه ۲۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/1334
جلسه ۲۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/1339
جلسه ۲۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/1340
جلسه ۲۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/1341
جلسه ۲۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/1349
جلسه ۲۸
https://eitaa.com/salmanraoofi/1350
جلسه ۲۹
https://eitaa.com/salmanraoofi/2170
جلسه ۳۰
https://eitaa.com/salmanraoofi/2171
جلسه ۳۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/2172
جلسه ۳۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/2833
جلسه ۳۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/6938
جلسه ۳۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/2887
جلسه ۳۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/2941
جلسه ۳۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/4874
جلسه ۳۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/4875
جلسه ۳۸
https://eitaa.com/salmanraoofi/5896
جلسه ۳۹
https://eitaa.com/salmanraoofi/5965
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
دوستان زیادی برای تقریر مراجعه کرده اند
یک عده از دوستان فکر میکنند کار پیاده سازی لازم است
خیر بحمدالله طلبه ی فاضل و محترم جناب آقای یاسر هاشمی از ابتدای دروس تا جلسه ۳۵ را با توجه به فضلی که دارند با دقت خوبی پیاده کرده اند و بقیه جلسات هم به زودی توسط ایشان پیاده می شود
عده دیگری از دوستان فکر کرده اند خلاصه ای از دروس را می خواهم همانطور که سر درس خارج بعضی تقریر می نویسند
تکلیف این دوستان هم با توجه به عرض قبلی روشن است، عین متن پیاده شده احتیاجی به خلاصه نویسی نیست
آنچه این دروس احتیاج دارند این است که یک فاضل که به این مباحث علاقه دارد، جدیت به خرج دهد و نکات زیر را درباره دروس ذیل به سرانجام برساند
۱ استخراج دقیق آیات و روایات و متنهای زیادی که از مکاسب و بقیه کتب شیخ برای بحث شاهد آورده شد و آوردن موارد لازم در پاورقی
۲ کنار هم گذاشتن بحثهای مشابه در جاهایی که بحث تکرار شده و ادغام و ارائه ی یک متنِ یکدست، فنی و پخته که دقائق فنی و فقهی گفتار را داشته باشد در عین حال بی تکرار و یکدست باشد لذا باید فرد به تمام حدود بیش از ۵۰۰ صفحه متن اشراف داشته باشد و فضل علمی چنین کاری را نیز داشته باشد تا حرفی که گفته شده در تقریر، اشتباه القا نشود
۳ حذف کلمات یا بحثهای تکراری و زائد
۴ زدن عنوان و ریز عنوان در هر بحث
۵ هر کار دیگری که متن برای رسیدن به یک تقریر خوب نیاز دارد
لذا لطفا افرادی که شرایط و توان لازم را ندارند، مراجعه نکنند
حرف آخر اینکه حق الزحمه توافقی طلبگی به این فرد داده خواهد شد
لذا درآمد خاصی این کار ندارد و اجمالا یک اطلاع خوب و رزومه علمی خوبی برای مقرر در پی خواهد داشت
و السلام
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۹/۸
@salmanraoofi
🔅سلسله نشست تخصصی فقه مقاصدی
🔅با حضور استاد مکرم حجت الاسلام و المسلمین گرامی پور
⏰زمان: ۱۱ آذر ساعت ۱۲.۳۰ تا ۲.۳۰
🕌محل برگزاری حوزه علمیه امام کاظم(ع)
🔅پ ن: حجت الاسلام والمسلمین گرامی پور متولد ۱۳۵۸ از نخبگان حوزه و دانشگاه هستند که ۵ مدرک دانشگاهی از لیسانس تا دکترا در رشته های مختلف علوم انسانی داشته و مدرک سطح ۴ حوزه را نیز دارا هستند
🔅ایشان بیش از ۱۵ سال سابقه تدریس سطح عالی دارند و امیدوارم به زودی این نخبه بزرگوار اجازه تدریس سطوح بالاتر را نیز اخذ کنند
گرچه بنده حقیقتا قابل نیستم ولی به بنده بسیار لطف داشته و دارند که همینجا از ایشان تشکر می کنم
@salmanraoofi
فقه مقاصد.m4a
1.01M
🔅گوشه ای از ارائه حجت الاسلام والمسلمین گرامی پور
🔅در جلسه اول از سلسله نشست تخصصی فقه مقاصدی که الان در سالن سلمان فارسی در حال برگزاری است
🕌محل برگزاری حوزه علمیه امام کاظم(ع)
@salmanraoofi
صوت کم حجم عصرانه 21.mp3
39.26M
🔅 ارائه حجت الاسلام والمسلمین گرامی پور
🔅در جلسه اول از سلسله نشست تخصصی فقه مقاصدی در سالن سلمان فارسی
🕌محل برگزاری حوزه علمیه امام کاظم(ع)
@salmanraoofi
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با مشارکت مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار می کند.
سلسله نشست های علمی نقد و نظر
موضوع :بررسی فقهی و حقوقی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت
جهت اطلاعات بیشتر به آدرس مراجعه نمایید.
www.mfos.ir
کانال سروش: http://www.sapp.ir/mfos_ir
🆔 @mfos_ir
🌐 www.mfos.ir
☎️ 02532401545
هدایت شده از بدون توقف
جفری هالورسون و فتنه مذهبی بوسیله جریان شیرازی ها -.pdf
508.5K
نقش فرقه #سید_صادق_شیرازی و منحرفین تابع او در #فتنه
#بدون_توقف
#شیعه_انگلیسی
⏳بدون توقف
🔉https://eitaa.com/bedonetavaghoff
⛔️در ساعات گذشته ویدیویی در رسانه های معاند جمهوری اسلامی ویدیویی از هتاکی یک روحانی علیه جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه منتشر کرده اند و گفته اند این سخنان توسط یک علامه شیعه علیه اصل #ولایت_فقیه است
❗️اما واقعا این شخص کیست؟
👈این شخص یک روحانی ساده در کویت است که به دلیل ارتباط با جریان #صادق_شیرازی در سال های گذشته به عنوان لیدر جریان شیرازی در کویت فعالیت کرده و طی سال های گذشته نیز به عنوان کارشناس در شبکه های متعلق به صادق شیرازی نیز به سخنرانی پرداخته است
او در حال حاضر نماینده صادق شیرازی در کویت است و جزو اصلی ترین سخنرانان مراسمات ضد جمهوری اسلامی ایران توسط بیت صادق شیرازی در کویت است.
وقتی #جفری_هالورسون جاسوس آمریکایی بعد از فتنه 88 به کارشناسی علّت شکست این #فتنه پرداخت یکی از راهکارهای پیشنهادی او برای فتنه های بعدی موفّق تقویت سیدصادق شیرازی و منحرفین فکری تابع او بود. لطفا فایل بالا رو در پست قبل بخونید.👆
#بدون_توقف
#شیعه_انگلیسی
⏳بدون توقف
🔉https://eitaa.com/bedonetavaghoff
#حدیث_شناسی
#رجال_الحدیث
#رجال_پژوهی
#شیخ_محمد_سند
🔅🔅🔅
📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(1)
▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است
▫ آیتالله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد
▪ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش میفرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچیک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کمکم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است.
📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: استاد شیخ محمد سند، علاوه بر پرکاری در تدریس و تألیفات فراوان، بسیار تأمل و تفکر میکند. او چه زمانی که طلبهای ساده بود، چه بعد از آن که استاد مهمی شد و چه اکنون که سودای مرجعیت دارد، تأمل و تفکر را فراموش نکرده است. همین است که هر چند صباح، مبنای مهمی را بیان کرده و منتشر میکند. مدتی است شنیده میشد او روش جدیدی در بررسی صحت روایات به دست آورده که بر اساس آن، تمام فقرات زیارت جامعه کبیره و بسیاری دیگر از متنهای حدیثی را معتبر مینماید. با این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف در رابطه با روش جدید ابداعیاش گفتگو کردیم. دانشجوی پیشین رشته مهندسی دیوید گیم (david game college) لندن، معتقد است روش مشهور فقها، روش بررسی سندی نیست، بلکه این روشی است که توسط ابنطاووس ابداع شد و بعد از آن، کسانی همچون آیتالله خوئی، آن را نشر دادند و در تأسی به آن، افراط کردند. گفتگوی صریح و جذاب شبکه اجتهاد با این استاد کثیر التألیف و خوشفکر حوزه علمیه نجف، از نگاه شما میگذرد:
📝 اجتهاد: شنیدهها از شما حاکی از این است که مدتی است روش جدیدی را در اعتبارسنجی احادیث به دست آوردهاید که با روشهای پیشین متفاوت هستند و با این روش، احادیث زیادی را تصحیح نمودهاید. این روش چیست و آثار آن در حدیث به چه میزان است؟
🎤 سند: چند سالی ما در نجف کارگاه جنبی برقرار کردیم. سه نفر بودیم که درباره زیارت جامعه تحقیق کردیم. در طول این سه سال، فهمیدیم زیارت جامعه بیش از ده طریق دارد. در همین مدت یک روش عجیبی را در علم حدیث یافتیم. فهمیدیم که زیارت جامعه مثلاً شصت بند است. هر بندی دارای پنج جمله یا کمتر است. ما فقط به بررسی جملات پرداختیم. دیدیم تمام این جملات در زیارات دیگر آمده است. بله زیارت جامعه چینش جدیدی دارد اما مضمون آن در سایر زیارات موجود است.
▫ فقها یا علمای اخلاق، آیا قرآن را در ابواب فقه به ترتیب سور مراعات کردهاند یا به ترتیب مسانید؟ آیا ترتیب قرآن در کتب متکلمین به ترتیب مصحف است یا به ترتیب دیگری است؟ فقیه و مفسر و متکلم، چینش آیات در سوره را مدنظر و غایت اصلی قرار نمیدهد. خود فقها، آیات را تقطیع میکنند. پس این تراث، باید بهطورکلی بررسی شود. فقها در بیان آیات که همه آیات را نقل نمیکنند و آن را قطعهقطعه میکنند. البته سیاق آیه و روایت اثر دارد؛ اما یک فرمول فینفسه موضوعیت دارد که چه کسی گفته منبع این حکم، فلان سند است. این مبنا در زمان ما به فراموشی سپرده شده است.
▫ شما به موضوع حرمت ربا توجه کنید. فقیه چندین آیه را تقطیع میکند و سپس حکم به حرمت میدهد. مفسر و متکلم و دیگران هم همینطور است. پس شما در گروی این چینش خاص نباید باشید. قدما که بزرگترین میزان را کتاب و سنت میگرفتند، منظورشان منظومه کتاب و سنت است. چون سند و منبع اصلی، همین طریق است.
▫ به طور کلی، جعل در یک حدیث ممکن است اما در منظومه احادیث ممکن نیست. مرحوم شیخ مفید و سید مرتضی و اکثر قدما حتی شیخ صدوق در بحث حجیت خبر واحد کلماتی دارند. شیخ انصاری کلمات این بزرگواران را نقل کرده که اگر بحث سندی صرف باشد، فایده ای ندارد. حجیت حدیث به متن روایت است. به تعبیر دیگر وقتی میخواهند ببینند فلان قانون، مطابق با قانون اساسی هست یا نه کاری به سخنگوی دولت ندارند. بلکه به متن قانون اساسی رجوع میشود. ریشه شرعی بودن و مشروعیت، اینها نیست. لذا طریق که مرحله اثبات است، منبع حجیت نیست. متأسفانه سید احمد ابن طاووس مسیر را کج کرد و صحت را در مسیر طریق گذاشته نه در مسیر متن تا به مرحوم خویی رسید که ایشان متأسفانه این روش را به کمال خود رسانید.
@salmanraoofi
May 11
🔆میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) تبریک و تهنیت باد
🔅به یمن میلاد امام حسن عسکری علیه السلام با صلوات بر محمد و آل محمد عکس کانال تغییر یافت
ان شاءالله که بتوانم محتوای بهتری در اختیار بزرگواران قرار دهم
@salmanraoofi
🔅دفتر طلاب استان فارس در گردهمایی روحانیون این استان
🔅در اقدامی نسنجیده حجت الاسلام حسین کرمانی که از نزدیکان آقای سید صادق شیرازی است را به عنوان سخنران گرهمایی خود دعوت کرده است.
🔅این اقدام باعث نگرانی علما، بزرگان و طلاب انقلابی استان فارس شده است
🔅پ ن: دفتر طلاب فارس پاسخگوی این خبط باشد
@salmanraoofi
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛
مقدمه
▪ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🔸 مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) قم پیش از ظهر پنج شنیه (6 آبان 95) میزبان نشستی با عنوان «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)» و رونمایی از شرحی از این کتاب به نام «فروغ معرفت»، کار مشترکی از حجج اسلام سید یدالله یزدان پناه و سعید هلالیان بود.
@salmanraoofi
👇👇👇
#ولایت
#امام_خمینی
#مصباح_الهدایه
#فروغ_معرفت
#بازخوانی_کتاب
🔅🔅🔅
📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛
قسمت اول
▪ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود.
🍀🍀🍀
📝 متن سخنرانی حجج اسلام سید یدالله یزدان پناه و محمدرضا غفوریان در این نشست به این شرح است:
حجت الاسلام و المسلمین سید ید الله یزدان پناه
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
▪ طبق یک روایت امروز روز شهادت سید الساجدین امام العارفین امام سجاد علیه الصلاة والسلام هست واقعیتش آنچه که افتخار شیعه هست این است که امامانی دارد که از بطنان هستی و از حقایق و عوالم بسیار برتر که گاهی دست همه کوتاست خبرهایی میدهد و اوصافی را برای خداوند سبحان مطرح میکند که از دست احدی بر نمیآید. خدا را شاکریم امامان ما، بزرگان دین ما، اولیای دین ما، همچون امام سجاد هست. صحیفه سجادیه ایشان، دعای سحر ایشان، زیارت امین الله ایشان و بسیاری از آثاری که از این امام همام به دست ما رسیده جای تاملات فراوان عرفانی را طلب میکند. به توفیق الهی این سنت حوزوی که فراهم آمده در باب عرفان و وجود داشت سر این سفره ها که مینشیند تازه میفهمه که حقیقت عرفان چیست. تسلیت میگویم این روز شهادت را به همه عزیزان و سروران.
▪ من واقعیتش به ذهنم آمد آنچه که ما قبلا میخواستیم بگوییم در آن مقدمه عرض کردیم در باب حضرت امام و نوآوریهاش میخواستم از یک منظر دیگری به بحث حضرت امام و به این کتاب مصباح الهدایه. که مشخص بشود اهمیت کار حضرت امام و اهمیت این رساله. هر کس این کتاب را بخواند کتاب مصباح الهدایه را بخواند اهل کار باشد میداند یک مجتهد در عرفان نظری دست به قلم برده. من برای مجتهد در عرفان نظری یک معیارهایی قائلم یعنی به همین شکل عادی هر کس نمیشود مجتهد. هر کسی که بتواند تقریر نو از بحثهای عرفان نظری داشته باشد. از صدر تا ساقة آنچه که در عرفان وجود دارد عرفان نظری، بتواند تقریر داشته باشد. ما گاهی میگوییم عین عبارت کسی را میآید توضیح میدهد میگوید ایشان همین را گفته است. گاهی عین عبارت را بدون هیچ حتی تقلید. در عین اینکه خوب است من انکار نمیکنم، ولی این سطح اجتهاد نیست، سطح اجتهاد این است وقتی میگوید اسم الله خود تحقیق داشته باشد وقتی میگوید فیض اقدس تحلیل داشته باشد وقتی میگوید فیض مقدس تحلیل داشته باشد وقتی صحبت از خلافت میکند تحلیل داشته باشد از هر بحثی باید تحلیل داشت تا فضای اجتهادی باشد. باز هم این مقدار کافی نیست هر جا یک تقدیر نو من به نظرم اجتهاد وقتی بخواهد به ساحت عالیش برسد احتیاج دارد یک دستگاه نظام مندی هم داشته باشد برای کل این فضایی که دارد ازش گزارش میشود. تقدیرهای نو همه باید به هم گره بخورد این دستگاه کامل یک علم را بتواند پوشش بدهد مثل عرفان نظری دستگاه نظام مند هستی شناختی عرفانی است خب این رو باید یک نحوه پوشش بدهد چیزی که ما به عنوان مجتهد میشناسیم این است بتواند افزون بر تقریرهای ما تمام تقریرهای ما در این دستگاه نظام مند خودش جایگاه بدهد هر کدام از اینها را.
▪ تا اینجا که میرسد فضای اجتهادی مطرح است به ویژه بعد از آن اگر اجتهاد قوی باشد به صورت فروعاتی در میآید تفریعاتی در میآید خودش را در این دستگاه نظام مند تقریرهای نو بعد به صورت فروعات تقریرات در میآید که گاهی نو اصلاً وجود ندارد.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
🔅دفتر طلاب استان فارس در گردهمایی روحانیون این استان 🔅در اقدامی نسنجیده حجت الاسلام حسین کرمانی که
باسمه تعالی
🔅حسب اطلاعات موثق جایی که حجت الاسلام والمسلمین کرمانی را برای سخنرانی دعوت کرده است
🔅دفتر طلاب فارس می باشد که هیات امنای موسس آن آیت الله حسین شب زنده دار ره، آیت الله شرعی ره و افراد دیگر بوده اند، میباشد
🔅دفتر این تشکل در دورشهر مستقر است
و این مجلس نیز در قم برقرار بوده است
🔅نکته مهم دیگر اینکه مجمع نمایندگان فارس هیچ جلسه ای با دعوت سخنران مذکور نداشته
و مساله دیگر اینکه ارتباط سخنران مذکور با بیت شیرازیها محرز نیست
🔅البته حسب نقل مطلعین مسئول فعلی این دفتر دارای گرایشات اصلاح طلبی می باشد ولی نسبت به بیت شیرازیها هیچ تمایلی ندارد
و السلام
@salmanraoofi
🔅اسناد حضور و ارتباط حجت الاسلام والمسلمین کرمانی در بیت شیرازیها
🔅که برای سخنرانی در دفتر طلاب استان فارس از او دعوت شده بود
🔅جایی که حجت الاسلام والمسلمین کرمانی را برای سخنرانی دعوت کرده، دفتر طلاب فارس می باشد که یک تشکل خودجوش است و مجمع نمایندگان استان فارس هیچ جلسه ای با دعوت سخنران مذکور نداشته
@salmanraoofi
#حدیث_شناسی
#رجال_الحدیث
#رجال_پژوهی
#شیخ_محمد_سند
🔅🔅🔅
قسمت اول مصاحبه
https://eitaa.com/salmanraoofi/6973
🔅🔅🔅
📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(2)
▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است
▫ آیتالله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد
▫ این روشی که ما بیان می کنیم، روش بسیار مهم و مؤثری است. فقیه گاهی مسئله را با ابزار فقه حلاجی میکند ولی گاهی فقه را با ابزار رجالی بررسی میکند. مثلاً روایات را بررسی میکند و برخی را تضعیف میکند و بعد تعارض میشود و بعد یکی را بر دیگری ترجیح میدهد. متأسفانه علاج مسئله فقهی را با علم رجال انجام میدهند.
▫ روش مرحوم خویی این اشکال را دارد. مرحوم صاحب جواهر مسائل فقهی را با متن حدیث حلاجی میکند. باید مشخص شود که این آقا فقیه است یا رجالی است؟ بیشتر شاگردان مرحوم خویی بحث رجالی را مطرح میکنند. بله، فقط مرحوم روحانی خود را از بند رجال آزاد کرد. لذا ایشان به فقه رضوی بها و اعتبار میداد چون متن آن قوی بود. اگر روش حلاجی فقه، به علم رجال باشد، بسیار خطرناک خواهد بود. آیا علم رجال به علم فقه تکیه دارد یا فقه تکیه به رجال دارد؟ مرحوم نجاشی که استاد شیخ مفید است، وقتی کلمه صحیح را که استفاده میکند، به دنبال طریق صحیح است یا متن قوی؟ قطعا دومی مراد است.
▫ بزرگترین شاخص اعتبار حدیث، کتاب و سنت است که کار فقیه است و رجالی چنین توانایی ندارد. این روش فعلی که فقط به رجال بهاداده میشود بسیار خطرناک است و درد بیدرمان است.
▫ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش میفرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچیک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کمکم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. مثلاً اعتبار کتاب تحف العقول فقط به سند تنهاست یا اعتبار آن به متن است؟ آقا بزرگ تهرانی که یک کتابشناس قوی است، تحف العقول را معتبر میداند.
▫ این روشهای مختلف فقهی که وجود دارد، در کتابی جمعآوریشده است و مراحل استنباط نیز نگاشته شده است که بهزودی منتشر خواهد شد.
📝 اجتهاد: به نظر می رسد با روش اعتبار سندی صرف، بسیاری از مسائل مستحدثه بیجواب میماند؛ زیرا طبق این روش، لازم است روایات زیادی کنار گذاشته شوند.
🎤 سند: بله، این روشی که مرحوم خویی آن را مشهور کردند، شذوذاتی دارد که بیان شد. باید این مطالبی را که عرض کردم منتشر کنید تا حوزه از خواب بیدار شود. آنچه اهمیت دارد، متن است. متکلم باید به متن نگاه کند. علم رجال به علوم دیگر دینی تکیه دارد نه اینکه سایر علوم به علم رجال تکیه داشته باشند. علم حدیث از علم رجال مهمتر است. علم حدیث، مواد است. اینکه بفهمیم شخصی کثیر الروایه هست یا نه، از علم حدیث استفاده میشود. شیخ مفید و صدوق و دیگران محدث هستند. با احترام شایان به مرحوم آقای خویی، اما روش ایشان بسیار خطرناک است. تکیه اهلبیت علیهمالسلام نیز بر متن بوده است کما اینکه فرمودهاند: «حدیث تدریه خیر من الف حدیث ترویه» فهمیدن حدیث مهم است و آن آگاهی از متن است و کاری به سند ندارد. بله سند خوب است اما پایه اصلی و رکن نیست.
@salmanraoofi
🔅بیانیه اعتراضی جمعی از طلاب و فضلای استان فارس نسبت به دعوت چهره نزدیک به جریان شیرازی توسط دفتر طلاب فارس
بسم الله الرحمن الرحیم
🔅در آغاز دهه پنجم استقرار جمهوری اسلامی و در آستانه سالگرد صدور بیانیه گام دوم، شایسته نیست که برخی جریانهای سادهاندیش یا مرموز، چون موریانه بر تن ستون خیمه انقلاب اسلامی در قم المقدسه افتاده باشند و روز به روز بتوانند در بدنه طلاب و روحانیون نفوذ کنند.
🔅شایسته نیست که همزمان با اعلان جنگ جریان #تشیع_لندنی علیه مرجعیت اعلای عراق، افراد نزدیک و مرتبط با رهبران این فرقه در قم، با غصب عناوین فریبنده چون آیتالله و استاد اخلاق و ... بتوانند فرصت شستشوی مغزی طلاب بیدار فارس را بیابند و متولیان امر با بی توجهی به هشدارها و انذارهای برادرانه طیف وسیعی از روحانیون فاضل و متعهد، همچنان بر تصمیم غلط خود پای فشاری داشته باشند.
🔅ما فرزندان انقلابی شهر مجاهدپرور شیراز فراموش نمی کنیم که فرزند تشیع لندنی چه اهانت بزرگی به رهبری عزیز و مظلوم و رزمندگان دفاع مقدس روا داشته و شاید صبر انقلابی انقلابیون موجب شد که اکنون با تلاش برای شبکهسازی و جریان سازی، بر تفکرات انحرافی فرقه گرایانه و ضداسلامی خود پای فشاری می نمایند.
🔅متأسفانه علیرغم اعتراضات جمعی از طلاب استان فارس، دفتر طلاب استان فارس در گردهمایی روحانیون این استان در جلسۀ بعد از ظهر پنجشنبه، با کمال تعجب، «شیخ حسین کرمانی» را به عنوان سخنران گردهمایی خود دعوت کرده است. نام برده، از افرادی است که با «بیت سید صادق شیرازی» و شخص ایشان در ارتباط است و این مطلب، بر کسی که ذره ای در مورد ایشان پرس و جو کرده باشد پوشیده نیست.
🔅ما ضمن محکوم کردن این اقدام جاهلانه، اعلام می داریم که ضمن رصد همه تحرکات انحرافی، از مجریان این امر در دفتر طلاب استان فارس، انتظار داریم که ضمن توبه و اصلاح گذشته، به فاصله گذاری با جریانات انحرافی و مشکوک بپردازد و بجای دامن زدن به حواشی بیهوده و انجام اقدامات نسنجیده، رسیدگی به مشکلات مادی و معنوی مردم نجیب و شریف و انقلابی استان فارس را در اولویت قرار دهد.
14آذر98/قم مقدسه
جمعی از طلاب و روحانیون استان فارس:
سید مهدی هاشمی،محمدعلی افضلی،سیدعلی سیادت،اسلام نطاق،وحید تابنده،سیدعلی فیروزی،سیدمحمد هاشمی ،مهدی کشتکاران،علیرضا حشمتی،مجتبی امیری،مرتضی محمدی،علی کشکول،علیرضا ارجی،علی اصغر زارعی،مصطفی شاپور جانی،رسول لطفی
@salmanraoofi