#ضد_براندازی10
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 17/ فی تفسیر العیاشی عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ قَالَ : « سَمِعْتُ عَلِيّاً ع يَوْمَ الْجَمَلِ وَ هُوَ يَحُضُّ النَّاسَ عَلَى قِتَالِهِمْ وَ يَقُولُ وَ اللَّهِ مَا رُمِيَ أَهْلُ هَذِهِ الْآيَةِ بِكِنَانَةٍ قَبْلَ الْيَوْمِ « فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ» فَقُلْتُ لِأَبِي الطُّفَيْلِ مَا الْكِنَانَةُ قَالَ السَّهْمُ يَكُونُ مَوْضِعَ الْحَدِيدِ ، فِيهِ عَظْمٌ تُسَمِّيهِ بَعْضُ الْعَرَبِ الْكِنَانَةَ .20 »
▫ در تفسیر عیاشی از ابی طفیل نقل شده که گفت : از علی در حالیکه مردم را تشویق به جنگ با آنان می کرد شنیدم که میگفت : به خدا قسم تیر اهل این آیه در جای تیر خودشان قبل از امروز قرار نگرفته اند «امامان کفر را بکشید چرا که آنها عهدی ندارند باشد که دست بردارند» پس به ابی طفیل گفت کنانه چیست ؟ گفت : تیری که در جایگاه آهنی است درونش بزرگ است بعض عرب آنرا کنانه می¬گویند.
🔅🔅🔅
📚 18/ فی تفسیر العیاشی عَنْ أَبِي عُثْمَانَ مَوْلَى بَنِي قُصَيٍّ قَالَ: شَهِدْتُ عَلِيّاً ع سُنَّتَه كُلَّهَا فَمَا سَمِعْتُ مِنْهُ وَلَايَةً وَ لَا بَرَاءَةً وَ قَدْ سَمِعْتُهُ يَقُولُ عَذَرَنِي اللَّهُ مِنْ طَلْحَةَ وَ الزُّبَيْرِ بَايَعَانِي طَائِعَيْنِ غَيْرَ مُكْرَهَيْنِ ثُمَّ نَكَثَا بَيْعَتِي مِنْ غَيْرِ حَدَثٍ أَحْدَثْتُهُ وَ اللَّهِ مَا قُوتِلَ أَهْلُ هَذِهِ الْآيَةِ مُنْذُ نَزَلَتْ حَتَّى قَاتَلْتُهُمْ « وَ إِنْ نَكَثُوا التوبة 9: 12» الْآيَةَ .
21
▫ از ابی عثمان بنده بنی قصی که گفت : شاهد کل شیوه علی«ع» بودم پس از او دوستی و بیزاری { بیجا} ندیدم و شنیدم که می¬فرمود : خداوند مرا در طلحه و زبیر عذر داده با من بدون کراهت بیعت کردند سپس بیعت مرا شکستند بدون اینکه من کاری{زشت} واقع کرده باشم به خدا قسم اهل این آیه از وقتی که نازل شد کشته نشدند تا اینکه من با آنان جنگیدم « و اگر پیمان شکستند ...» ادامه آیه .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
20.. تفسير العيّاشيّ ج 2 ص 78 ح 24. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 64
21.. تفسير العيّاشيّ ج 2 ص 79 ح 28. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 65
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 40
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
◀ آیه الله بروجردى, در تفسير و توضيح روايت ها همواره به اين قاعده پايبند است و بين اين دو دسته روايات, فرق مى گذارند.
⏪ چهار. توجه به تحولات زمانى و مكانى در فهم حديث
تعبد صرف بر الفاظ و اقسامی که روایات در بر دارند در تمام ابواب فقه نوعی اخباریگریست که به جمود و ناتوانى دين در اداره زندگى مى انجامد.تلاش برای فهم قواعد کلی و مصالحی که باعث صدور حکم شده در ابوابی که عقل می تواند مصالح را تشخیص دهد به فقیه در جمع ادله و فهم آن کمک شایانی خواهد کرد و فقیه را از جمود بر ظواهر رهایی می بخشد به عنوان مثال شیخ اعظم در باب مستثنیات غیبت جامع همه موارد را مصلحت می داند .
▪ همچنین امام خمينى بر اين امر در فهم احاديث اصرار مى ورزيد.لذا ایشان معتقد است كه فروش سلاح, از شئون حکومت و تابع مصالح روز است. گاهى ممكن است فروش سلاح به تقويت كفار بينجامد و ممنوع شود و گاه چنين نباشد. معيار و ميزان صلح و جنگی که در روایات آمده نیست چنانكه مشرک و كافر بودن خريدار نيز ملا ک نيست. بايد در هر زمان, شرايط و مصالح را بررسى كرد و روايات نيز به همين ملا ک صادر شده اند ایشان در این زمینه میفرمایند : خلاصه آنكه اين امر به حكومت و دولت مربوط است و ضابطه اى ندارد؛ بلكه تابع شرايط و اوضاع و احوال است. از اين رو, نه صلح به طور كلّى موضوع حكم عقلى و شرعى است و نه مشرک و كافر… روشن است كه بيش از آنچه گفتيم, از روايات به دست نمى آيد و اگر روايتى عموميتى فراتر از اين داشته باشد كه خريد و فروش را در صورت در خطر بودن اسلام و تشيّع تجويز كند يا از خريد و فروشْ منع كند, در صورتى كه ترك معامله ضررى داشته باشد, بايد آن را تقييد كرد 42.
▪ همچنین ايشان معتقد است از اشياى نجس (مانند خون و مردار و…) مى توان بجز براى خوردن, بهره بردارى كرد و روايات دلالت كننده بر حرمت, تنها خوردن را شامل مى شوند؛ زيرا در آن زمان, استفاده اى جز خوردن نداشته اند؛ ليكن امروزه كه بر اثر رشد علم و صنعت, استفاده عقلايى از خون و… صورت مى پذيرد, منعى در آن نيست. از اين رو, روايات ذيل را: عن أبى عبداللّه(ع): السحت ثمن الميتة 43. بهاى مردار, حرام است. حرّم من الشاة سبعة أشياء: الدم والخصيتان… 44هفت چيز از گوسفند, حرام شده است: خون, دنبلان و… به استفاده در خوردن, مقيّد كرده و ساير استفاده ها را تجويز مى كند و مى گويد: فتحصّل مما ذكرناه, جواز الانتفاع بصنوف النجاسات, ولا دليل عام على حرمة جمع الانتفاعات بها كما لا دليل على حرمة بيعها 45.
▪ خلاصه سخن آنكه مى توان از تمامى نجاسات, بهره بُرد و دليلى بر حرمت آن نيست؛ چنانكه دليلى بر ممنوعيت خريد و فروش آنها وجود ندارد. و در آخر به عنوان یک قاعده كلى فرموده اند: إنّ اللازم على الفقيه الباحث فى الاستظهار من الروايات و دعوى الانصراف والغلبة والندرة ملاحظه العصر والمحيط الذين صدرت الروايات فيهما .46 بر فقيه لازم است كه براى بیرون کشیدن مطلبى از روايات يا ادعاى انصراف و غلبه و ندرت كردن, زمان و مكان صدور حديث را منظور دارد.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
42.
المكاسب المحرمة, ج1, ص228ـ229.
43. وسائل الشيعة, ج12 ص62.
44. وسائل الشيعة, ج16, ص359.
45. المكاسب المحرمة, ج1, ص56.
46. كتاب البيع, ج4, ص180
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 41
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ پنج . توجه به جو صدور روایات در تفسير روايات
يكى از مبانى و نكات در تفسير روايات و برداشت هاى فقهى از روايات توجّه به اوضاع فرهنگى و بويژه فقهى در عصر صدور روايت است. طبيعى است كه انسان و در راس آنها معصومین بدون توجّه به مقتضيات اوضاع و شرايط محيطى خود سخن نمى گويد; زيرا سخن گفتن بدون توجّه به محيط و الزامات و اقتضائات آن به دور ازشان یک فرد آ گاه به مقتضیات زمان و مکان است .
▪ كلام سنجیده و ارزشمند آن است كه با توجه به فضای موجود و مقتضیات زمان و مکان باشد و هر چه کلام از فضاى موجودْ دور باشد به همان مقدار حکیمانه بودن دور است یکی از فقهایی که در این مورد توجه وافر داشت آیه الله بروجردیست ايشان در خصوص توجّه به شرايط صدور روايت در هنگام تفسير روايت ها مى گويد: از آن جا كه اغلب فقه اماميه از ائمه(ع) گرفته شده و هر كدام از آنان معاصر گروهى از فقيهان صاحب فتوا و مورد مراجعه مردم از بين مخالفان بودند در دستيابى به مفهوم روايت ها و توضيح مدلول آنها, ناچار از مراجعه به فتاواى هم دوره هاى آن امامى هستيم كه روايت از وى نقل شده است 47.
▪ آیه الله بروجردى با توجّه به همين واقعيّت گرایی در تفسير روايات گاه برداشت هايى از روايت ارائه مى كند كه با برداشت هاى ديگران تفاوت جدّى دارد. وى در خصوص روايتى درباره دست بر هم گذاشتن در نماز و تشبّه به مجوس مى گويد:
▪ تعبير «التكفير من فعل المجوس» كه در پاره اى از روايت ها آمده است ناظر به حرمت آن به دليل تشبّه به مجوس نيست; بلكه منظور ردّ ديدگاه عامّه است كه به استمرار عمل رسول خدا اعتقاد دارند و اثبات اين كه اين كار از پيامبر(ص) نيست و به هيچ وجه از سنّت نبوى به شمار نمى آيد; بلكه ريشه آن، كار مجوس است 48.
⏪ شش. توجّه به ذهنيت پرسشگران
پاسخ هاى متين, همواره پاسخ هايى هستند كه با توجّه به پرسش، ذهنيت و برداشت پرسشگر ارائه شده باشند. فهم محتواى پاسخ, بدون توجّه به پرسش و ذهن پرسشگر و فهم آن, دشوار و در بسيارى مواقع، گمراه كننده است. پاسخگو همواره تلاش مى كند تا پاسخ خود را به گونه اى بيان كند كه پرسش را از ذهن پرسش كننده خارج كند واگر پاسخ با ذهنيت و برداشت پرسش كننده تناسب نداشته باشد, پرسش كننده, به پاسخ مورد نياز خود دست نخواهد يافت. ذهنيت افراد را معمولاً شرايط و محيط فكرى و نيازهاى خاصّ منطقه اى تشكيل مى دهند. ذهن انسان, تحت تأثير محيط به پرسش مى رسد و براى فهم درست پرسش ها بايد محيط زندگى و افكار رايج حوزه معيشت پرسش كننده را شناخت. به تعبيرى: پرسش ها آينه و نمايانگر محيط زندگى ها هستند و بازتاب زندگى فكرى و نيازهاى روزمرّه مردم مناطق گوناگون شمرده مى شوند.
▪ از اين رو, كسانى كه با اين قبيل روايت ها ـ كه در شكل پرسش و پاسخ ارائه شده اند ـ مواجه مى شوند, براى فهم پاسخ امام(ع), بايد از محيط فكرى و ذهنيت راوى اطّلاع داشته باشند, وگرنه, چندان در فهم كلام معصوم(ع), موفّق نخواهند بود. آیه الله بروجردى, در بسيارى موارد به اين امر مهم, توجّه كرده و آن را گوشزد نموده است در جلد اوّل نهایه التقریر ذيل مبحث قبله كه متن روايت, با توجّه به كوفى بودن سائلْ تفسير شده است49 و نيز در جلد دوم, ذيل مبحث سجده, به اعتبار كوفى بودن و عامى بودن سؤال كننده, پاسخ امام را توضيح داده اند 50.
⏪ هفت :توجه به خصوصیات و فضای سکونت راوی:
دقّت در محلّ سكونت راوى, مسائل فكرى و نوعِ فقه متداول در حوزه سكونت راوى, توجّه به شيوه نگرش توده مردم به اين مسائل و فرق گذارى بين پرسشگران متخصّص و غير متخصّص, از نكاتى است كه افرادی مثل آیه الله بروجردى از رهگذر مبناى حديثى اش در فقه الحديث, به آن دست يافته اند. اين قبيل تيز بينى ها و مو شكافى ها در بين متخصّصان حديثى و فقهى كمتر ديده مى شود و مى توان گفت كه از امتيازات و ابتكارات ایشان است51 .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
47. نهایة التقریر ج 2 , ص336
48. نهایة التقریر ج2 , ص337
49.نهایة التقریرج1, ص210
50. نهایة التقریر ج2, ص279
51. براى آگاهى بيشتر از توجّه به نقش فضای صدور در تفسير روايات, ر.ک: ج1, ص88, 118 و ج2, ص207 و ج3, ص202
@salmanraoofi
#ضد_براندازی11
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 19/ فی دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع: أَنَّهُ خَطَبَ بِالْكُوفَةِ فَقَامَ رَجُلٌ مِنَ الْخَوَارِجِ فَقَالَ لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ فَسَكَتَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع ثُمَّ قَامَ آخَرُ وَ آخَرُ فَلَمَّا أَكْثَرُوا قَالَ كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ لَكُمْ عِنْدَنَا ثَلَاثُ خِصَالٍ لَا نَمْنَعُكُمْ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ تُصَلُّوا فِيهَا وَ لَا نَمْنَعُكُمُ الْفَيْءَ مَا كَانَتْ أَيْدِيكُمْ مَعَ أَيْدِينَا وَ لَا نَبْدَؤُكُمْ بِحَرْبٍ حَتَّى تَبْدَءُونَا [بِهِ] وَ أَشْهَدُ لَقَدْ أَخْبَرَنِي النَّبِيُّ الصَّادِقُ ص عَنِ الرُّوحِ الْأَمِينِ عَنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ أَنَّهُ لَا يَخْرُجُ [عَلَيْنَا] مِنْكُمْ مِنْ فِئَةٍ قَلَّتْ أَوْ كَثُرَتْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَّا جَعَلَ اللَّهُ حَتْفَهَا عَلَى أَيْدِينَا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الْجِهَادِ جِهَادُكُمْ وَ أَفْضَلَ الْمُجَاهِدِينَ مَنْ قَتَلَكُمْ وَ أَفْضَلَ الشُّهَدَاءِ مَنْ قَتَلْتُمُوهُ فَاعْمَلُوا مَا أَنْتُمْ عَامِلُونَ- فَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ وَ لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ 22.
▫ دعائم الاسلام از امیر المومنین«ع» نقل کرده :ایشان در کوفه خطبه خواندند پس مردی از خوارج بلند شد و گفت : حکمرانی غیر خدا نیست پس امیرالمومنین«ع» ساکت شدند سپس دیگری و دیگری بلند شد پس هنگامی که زیاد شدند فرمود: کلمه حقیست که از آن اراده باطلی شده شما سه ویژگی نزد ما دارید که شما را منع نمی¬کنیم اینکه در مساجد خدا نماز بگذارید ، از غنیمت شما را منع نمی¬کنیم تا هنگامی که دست شما همراه دست ماست ، و شروع به جنگ با شما نمی¬کنیم تا شما شروع به جنگ با ما کنید و شهادت می¬دهم که همانا پیامبر راستگو«ص» از روح الامین از ربّ العالمین مرا آگاه کرد که که گروهی از شما زیاد باشند یا کم تا روز قیامت بر ما خارج نمی¬شوند مگر اینکه خداوند مرگشان را به دست ما قرار می¬دهد و همانا برترین جهاد جهاد با شماست و برترین مجاهدین کسی است که شما را بکشد و برترین شهدا کسی است که شما او را بکشید پس بدانید شما عمل کننده نیستید پس روز قیامت اهل باطل زیان کنندگانند و هر خبری جایگاهی دارد پس خواهید دانست .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
22.دعائم الإسلام ج 1 ص 393.
@salmanraoofi
باسمه تعالی
فردا جلسه چهارم مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله برقرار خواهد شد
بزرگوارانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده
@srsr1359
پیام بدهند
بحث ساعت ۱۱ تا ۱۲ برقرار است
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 41
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ هشت . توجه به نقل به معنا در حدیث و پیامدهای آن
توجه به آثار و پیامد های نقل به معنی در حدیث لوازمی دارد که کمتر فقیهی به این آثار و لوازم توجه داشته است مهمترین این لوازم و آثار عبارتند از:
⬅ یک : دقت در الفاظ و ساختار كلام منتفی مى شود; زيرا الفاظ و ساختار كلام بين این احتمال كه از امام باشد و يا تعبير برگزيده راوى ، مردّد مى گردد و در نتيجه ، بسيارى از برداشت ها و اجتهادها ـ كه ناشى از توجّه به تفاوت هاى تعبيرى و يا ساختار بيانى است و در دقتهاى فقهى نمود پيدا مى كند قابل نقد و ترديد مى شوند.
⬅ دو : متون روايى ناظر بر يك واقعه و يا موضوع, در عين تفاوت هاى تعبيرى, گاه چنان نزديك به هم هستند كه پندار تكرار حكم از سوى امام(ع) در ملاقات با راويان گوناگون, چندان معقول به نظر نمى آيد. اگرچه امكان عقلى چنين تكرارى قابل اثبات است; امّا تحقق چنين امكانى توسّط اشخاص خردمند, چندان متداول نيست و بديهى است كه معصوم(ع), يك حكم را براى چندين بارو با تعابير گوناگون, در ملاقات با افراد گوناگون بيان نمى كند و اگر چنين امرى تحقّق پيدا كند, حتماً در موارد نادر خواهد بود و در اين موارد هم خردمندى حكم مى كند كه از تعابير واحدْ بهره گرفته شود تا شنوندگان,دچار حيرت نگردند. از اين روى, در موارد بسيارى كه در باره يك حادثه, چندين گزارش نزديك به هم از امامان(ع) نقل شده و در آنها از تعابير گوناگونْ بهره گرفته شده است, بايد راه حل توجيهى براى آنها جُست. اين اختلاف ها ناشى از تداول نقل به معنا در گزارش سيره و يا كلام معصومان(ع) است و باید بر اين باور بود كه امام(ع), حكم را يك بار بيان كرده است; ولى شنوندگان مجلس, هر كدام برپايه مقدار برداشت و فهم خود, حكم را در قالب الفاظ و تعابير خود, نقل كرده اند. بنابراين احتمال تعدّد روايت و بيان مكرّر آن از سوى معصوم(ع) منتفى مى گردد.
⬅ سه:تشخيص «اضطراب در متن» كه در مباحث دراية الحديث, يكى از ابزارهاى شناخت صحّت و سقم حديث است, نيازمند دقّت بيشتر مى گردد; زيرا اضطراب در متن, همواره به مفهوم عدم صدور روايت نخواهد بود و ممكن است ناشى از ضعف و ناتوانى ادبى راوى نخستين باشد.
▪ از کسانی که به این مسئله توجه وافر داشته اند آیه الله بروجردی است ايشان, درباره روايت هاى مربوط به پوست خز, با اشاره به روايت مى گويد:
ظاهراً دو روايت, متّحد هستند. به اين معنا كه اين كلام, از امام(ع) يك بار در پاسخ «خزّاز» صادر شده است; جز اين كه در آن مجلس, گروهى كه از جمله آنان ابن ابى يعفور و ابن حجّاج بودند, حضور داشتند و اختلاف الفاظ دو روايت ـ از قبيل اين كه در روايت اوّل, پرسش از حكم نماز در لباس خز است, بدون ذكر پوست و در دومى, سؤال از پوست خز است, بدون ذكر نماز ـ نيز به دليل ديگر موارد اختلاف, موجب مى شود كه آنها دو روايت باشند; چون پيداست كه اختلاف, از عدم تحفّظ راوى و يا اختلاف اهداف آنان در نقل روايت, ناشى مى شود52 .
⬅ چهار :جمع روايات به جاى طرد آنها
با توجّه به وفور نقل به معنا در روايات, به طور طبيعى اختلاف هاى فراوانى در متن هاى منقول به وجود آمده است كه در مواردى تعارض نمايى دارند. نخستين نمودهاى تعارض بين متون روايات, نبايد فقیه را شتابزده به طرد و نفى اعتبار بخشى از آنها سوق دهد. اگر اصل وفور كاربرد روش «نقل به معنا» در گزارش راويانْ پذيرفته شود, زمينه لازم براى جمع بين گزارش هاى به ظاهر معارض به وجود مى آيد; زيرا محقّق, از دايره بسته واژه ها و ساختارهاى بيانى خارج شده, توجّه اصلى را به محتوا و پيام اصلى روايت ها منعطف مى كند و به اين طريق, در پيِ كشف هماهنگى هاى محتوايى روايت ها خواهد بود. تقدّم شيوه جمع بين روايات بر شيوه طرد و نفى آنها, روشى است كه آیه الله بروجردى, بدان پاى مى فشرد. تسلّط و توان علمى ایشان , به گونه اى بود كه در بسيارى موارد, راه حلّ جمع بين روايات, پاسخ لازم را مى داد و به نتيجه مى رسيد. مقرّر محترم, در مواردى از كتاب, توجّه و رويكرد مرحوم بروجردى را آورده و نمونه هايى از جمع روايات به ظاهر متناقض را نقل كرده است.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
52.. نهایه التقریر ج1 , ص858. همچنين براى موارد مشابه, ر. ک : ج1, ص275, 434, 445, 475 و ج2, ص163, 189, 198 و ج3, ص925
@salmanraoofi
#ضد_براندازی12
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 20/ فی دعائم الاسلام عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ : « إِنْ دُعِيَ أَهْلُ الْبَغْيِ قَبْلَ الْقِتَالِ فَحَسَنٌ وَ إِلَّا فَقَدْ عَلِمُوا مَا يُدْعَوْنَ إِلَيْهِ وَ يَنْبَغِي أَنْ لَا يَبْدَءُوا بِالْقِتَالِ حَتَّى يَبْدَءُوهُمْ بِهِ 23.»
▫ در دعائم الاسلام از اباعبدالله «ع» است که فرمود : « اگر اهل سرکشی قبل از جنگ فراخوان شوند نیکوست و گرنه دانسته شود آنچه به آن خوانده می¬شوند و سزاوار است که شروع به جنگ با آنان نشود تا آنها شروع به جنگ کنند .»
🔅🔅🔅
📚 21/ فی دعائم الاسلام عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع : « أَنَّهُ ذَكَرَ قِتَالَ مَنْ قَاتَلَهُ مِنْهُمْ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا وَجَدْتُ إِلَّا قِتَالَهُمْ أَوِ الْكُفْرَ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ ص .24 »
▫ در دعائم الاسلام از از امیرالمومنین «ع» است که فرمود : اینکه صحبت جنگ کسانی شد که ایشان با آنها می¬جنگد پس فرمود: به خدا قسم نیافتم مگر جنگ با آنها را یا کفر به آنچه خداوند بر پیامبرش محمد «ص» نازل کرده .
🔅🔅🔅
📚 22/ فی دعائم الاسلام عَنْ ابی جعفر ع : « أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلَهُمْ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَةِ أَ كَافِرُونَ هُمْ قَالَ كَفَرُوا بِالْأَحْكَامِ وَ كَفَرُوا بِالنِّعَمِ كُفْراً لَيْسَ كَكُفْرِ الَّذِينَ دَفَعُوا النُّبُوَّةَ وَ لَمْ يُقِرُّوا بِالْإِسْلَامِ وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ مَا حَلَّتْ لَنَا مُنَاكَحَتُهُمْ وَ لَا ذَبَائِحُهُمْ وَ لَا مَوَارِيثُهُمْ25 . »
▫ در دعائم الاسلام از امام باقر «ع» روایت شده : « اینکه از ایشان سوال شد از افرادی که از اهل قبله با آنها جنگیده می¬شود آیا آنها کافرند فرمود: به احکام کافر شدند و به نعمتها کافر شدند نه مثل کفری که نبوت را راندند و به اسلام اقرار نکردند و اگر اینچنین بودند نه ازدواج با آنان برای ما حلال نبود و نه گوشتهای ذبحشان و نه ارثشان .»
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
23.دعائم الإسلام ج 1 ص 393. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 66
24.. دعائم الإسلام ج 1 ص 388. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 66
25. دعائم الإسلام ج 1 ص 388. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 67
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR1 [کیفیت کم].mp3
14.39M
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR2 [کیفیت کم].mp3
13.22M
جلسه ۲
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR3 [کیفیت کم].mp3
11.59M
جلسه ۳
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
@salmanraoofi
باسمه تعالی
جناب آقای غنایی پدر حجت الاسلام غنایی، از دوستان بزرگوار، شدیدا محتاج دعای دوستان است
لطفا از خواندن حمد شفا و دعا برای ایشان دریغ نکنید
متشکر
@salmanraoofi
باسمه تعالی
چند وقت قبل اعلام کردم اگر کسی از بزرگواران سابقه تقریر نویسی رسمی و فنی و نه شخصی _پیاده سازی صوت هم منظور نبود_ دارد لطفا اعلام کند تا مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره را برای تقریر به ایشان بدهم
یکی از بزرگواران که سابقه تقریر نویسی اساتیدی چون استاد آیت الله شب زنده دار و آیت الله آملی لاریجانی را داشت مراجعه کرد
متاسفانه اسم ایشان را فراموش کردم و تلفن ایشان را پیدا نمی کنم
لطفا اگر پیام بنده را دیدند به آیدی بنده
@srsr1359
پیام بدهند
اگر بزرگواران دیگری هم هستند که مقرر رسمی اساتید خارج هستند لطفا مراجعه کنند
متشکر
@salmanraoofi
#ضد_براندازی13
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 23/ فی دعائم الاسلام عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع : « أَنَّهُ قَالَ يَوْمَ صِفِّينَ اقْتُلُوا بَقِيَّةَ الْأَحْزَابِ وَ أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ اقْتُلُوا مَنْ يَقُولُ كَذَبَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ26 .»
▫ در دعائم الاسلام از از امیر المومنین «ع» روایت شده : « اینکه ایشان در روز صفین فرمود بقیه احزاب را بکشید و دوستان شیطان را ، بکشید کسانی را که به خدا و رسول دروغ بستند .»
🔅🔅🔅
📚 24/ فی دعائم الاسلام عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع: أَنَّهُ حَرَّضَ النَّاسَ عَلَى مِنْبَرِ الْكُوفَةِ فَقَالَ يَا مَعْشَرَ أَهْلِ الْكُوفَةِ لَتَصْبِرُنَّ عَلَى قِتَالِ عَدُوِّكُمْ أَوْ لَيُسَلِّطَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ قَوْماً أَنْتُمْ أَوْلَى بِالْحَقِّ مِنْهُمْ 27.
▫ در دعائم الاسلام از از امیر المومنین «ع» روایت شده : اینکه ایشان مردم را بر منبر کوفه تشویق می-کردند پس فرمود: ای اهل کوفه یا بر جنگ با دشمنانتان صبر می¬کنید یا خداوند گروهی را بر شما مسلط می¬کند که شما به حق سزاوارتر از آنانید .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
26.دعائم الإسلام ج 1 ص 390. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 67
27.دعائم الإسلام ج 1 ص 370. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 67
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 42
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ نه . داشتن روش هاى صحیح و واقعی در جمع بين اخبار متعارض
يكى از اصول كليدى در فهم حديث, داشتن روش صحیح در جمع بين اخبار متعارض است. اين مسئله كه از ديرباز مورد توجه بود, هنوز در جايگاه واقعى اش قرار نگرفته است.
▪ در این مجال به دو نکته مهم اشاره میکنیم :
◀ یک : از نکات مهم این است که دو خبر متعارض را بايد در محيط تشريع و قانونگذارى ديد؛ زيرا قانونگذار, نخست اصول و كليات را القا مى كند, و آن گاه به بيان تبصره ها و قيدهايش مى پردازد امام خمینی در این زمینه میفرمایند : فلابدّ فى تشخيص الخبرين المتعارضين والحديثين المختلفين من فرض الكلام فى محيط التشريع والتقنين و فى كلام متكلّم صارت عادته القاء الكليات والأصول و بيان المعضلات والشرائط والأجزاء والمقيدات والقرائن منفصلة 53. براى شناسايى دو خبر متعارض و دو حديث مختلف, بايد آنها را در حوزه تشريع و قانونگذارى فرض كرد؛ يعنى در محيطى كه گوينده, رويه اش بيان قواعد و اصول كلى است و پس از آن به شرايط و قيودش مى پردازد.
▪ بر اين اساس, ادله احكام واقعى و ادله احكام شک و حا كم و محكوم, عام و خاصّ متعارض نيستند و مشمول اخبار علاجيه قرار نمى گيرند.
اين موارد را به عنوان موارد جمع عرفى شمرده شده و شامل:
⬅ الف) موارد نص و ظاهر يا ظاهر و اظهر, مانند:1ـ يكى از دو دليل, قدر متيقن در مقام گفتگو داشته باشد؛ 2ـ تخصيص يكى از دو دليل, مستهجن باشد؛ 3ـ يكى از دو دليل, نسبت به مورد اجتهاد و تعارض, ورود داشته باشد.
⬅ ب) وجود ترجيح دلالى,54 مانند: 1ـ تعارض عموم و اطلاق, 2ـ دوَران بين تخصيص و نسخ, 3ـ دوران ميان تقييد مطلق يا حمل امر و نهى بر استحباب و كراهت, ج) تعارض ميان بيش از دو دليل, مانند: 1ـ يك عام و دو خاص, 2ـ دو عام و يك خاص .
▪ حضرت امام(ره) در بحث تعادل و ترجيح, با كنار نهادن بحثهاى انتزاعى و ذهنى, به تجزيه و تحليل روايات علاجيه پرداخته اند و از این رهگذر مطالب جدیدی در حیطه حل تعارض روایات در ساحت فقه الحدیث به یادگار گذاشته اند .
◀ دو : از موارد مهمّ دیگر مطالعه واقعگرايانه در متون روايى, در روايت هاى محمول بر تقيّه است. فقيهان, بسيارى از روايت ها را حمل بر تقيّه كرده, از اعتبار ساقط مى كنند. در حالى كه فقهایی مثل آیه الله بروجردى, از شيوه هاى ديگرى براى حلّ تعارض ظاهرى روايت ها بهره گرفته, كمتر دست به دامنِ جمع بر پايه «حمل بر تقيّه» مى گردد. به یک مثال در این مجال ا کتفا میکنیم :
🔹 در نشستن بعد از سجده دوم در ركعت اوّل و سوم نماز, اختلاف نظر است. روايتى از امام رضا(ع) نقل شده است كه در پاسخ كسى كه مى پرسد: شما در ركعت اوّل و دوم, پس از سجده دوم مى نشينيد. آيا ما هم چنين كنيم؟ حضرت مى فرمايد: «به آنچه كه من انجام مى دهم, نگاه نكنيد. به همان شكل كه بدان دستور داده شده ايد, عمل كنيد»
🔹 فقها اين روايت را حمل بر تقيّه كرده اند; ولى آیه الله بروجردى, دليلى بر حمل روايت بر تقيّه نمى بيند; چون مسئله در بين عامّه, اختلافى است و اشتهار خاصّى ندارد55 . از اين روى, براى اين روايت, توجيه قابل دفاع ديگرى ارائه مى كند كه برخاسته از روش ويژه وى در واقعيّت گرايى در تفسير روايت هاست و مى گويد: ظاهراً, به جهت نقل على بن حكم از وى, سؤال كننده بايد از اهل كوفه باشد. جايى كه در آن روزگار, فتاواى ابوحنيفه در بين مردم, متداوال بود و روشن است كه سؤال كننده از توده مردم بوده است كه غالباً طبق فتاواى متداول, عمل مى كنند. بنابراين, دستور امام(ع) به تداول عمل بر طبق آنچه دستور داده شده, به دليل آن است كه امام خواست كه وى روش مستمرّ خود را ترک نكند و اغراى به جهل به وجود نيايد; چون آن روش, واجب نبود. بنابراين, چه بسا با لحاظ كردن ذيل روايت, از آن, استحباب فهميده مى شود 56. اين توجيه, به خوبى مقدار و نوع توجّه آیه الله بروجردى را به شرايط صدور روايت در فهم مقصود امام نشان مى دهد.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
53.
التعادل و التراجیح ص 33
54.التعادل و التراجیح ص 33
55 . نهایه التقریر ج2, ص279
56. همان
@salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فرمان فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در زمینه مقابله با کرونا؛
قرارگاه بهداشتی و درمانی برای سازماندهی خدمات به مردم تشکیل شود
حضرت آیت الله خامنهای فرمانده معظم کل قوا با صدور فرمانی به سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلّح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید و خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حملهی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده میتواند جنبهی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.
متن فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمهتعالی
سردار سرلشکر باقری
با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلّح تاکنون در زمینهی کرونا به مردم عزیز تقدیم کردهاند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوههای لازم نیز بپردازد. تقسیم وظائف و مأموریتهای سازمانها و بخشهای نیروهای مسلّح از وظائف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.
این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حملهی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده میتواند جنبهی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.
امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژهی حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند.
سیّدعلی خامنهای
۲۲ اسفند ۱۳۹۸
@Khamenei_ir
باسمه تعالی
الحمدلله که فهم بنده به برداشت رهبر معظم انقلاب حفظه الله نزدیک بود
👇👇👇
https://eitaa.com/salmanraoofi/7405
اگر رئیس جمهور باز هم به اموری مثل شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت مهار کرونا، برای به هم ریختن کشور ادامه دهد و یا به اموری بدتری دست بزند سرنوشتی عبرت آموز منتظر اوست
تا به حال خیانتهای متعدد او باعث از هم پاشیدگی نظام جمهوری اسلامی نشده گرچه به هم ریختگی و مشکلات فراوانی را در پی داشته، به هر حال این شخصیت نادان نمی تواند نظام مقدس جمهوری اسلامی را دچار از هم پاشیدگی کند چرا که (کلما اوقدوا نارا للفتنه اطفاها الله) و بحمدلله خدای متعال رهبر و ملتی به ما عطا کرده که هر فتنه ی داخلی و خارجی برپا شود فن بدل آن را شخصیت حکیم رهبر انقلاب حفظه الله بلد هستند و ملت فرهیخته ی ما هم، راه را در فتنه ها بالاخره پیدا می کنند
خدای متعال شر منافقین و کفار را از سر این مملکت بحق حضرت بقیت الله ارواحنا فداه کم کند و این انقلاب اسلامی را به انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف متصل کند
آمین رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱۲/۲۲
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR1 [کیفیت کم].mp3
14.39M
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR2 [کیفیت کم].mp3
13.22M
جلسه ۲
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR3 [کیفیت کم].mp3
11.59M
جلسه ۳
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
@salmanraoofi
باسمه تعالی
طبق نقل بعضی از مدرسین استادم مرحوم حجت الاسلام و المسلمین اکبر ترابی شهرضایی که نزد ایشان مکاسب خواندن به رحمت ایزدی پیوست.
حقا مرحوم شهرضایی متخلق و با تقوا بود و از مرید پروری بیزار، ایشان دو تالیف معروف در رجال داشتند که مفید و ممتع بود.
امیدوارم خدای متعال بر درجاتشان بیفزاید و در این ماه رجب بر سر سفره امیرالمؤمنین علی علیه السلام مهمان کند و غریق رحمتشان نماید
فاتحه و صلواتی نثار ایشان کنید
@salmanraoofi
#تحلیل_و_بررسی1
#بهداشت
#ویروس
#کرونا
#کوید19
استاد دانشگاه هاروارد: ظرف یک سال آینده، ۴۰ تا ۷۰ درصد از مردم جهان به ویروس کرونا آلوده میشوند
در جدیدترین نسخه کرونا یعنی COVID-۱۹ نرخ مرگ و میر کمتر از ۲ درصد است که از نظر ظاهری پایین تر از اکثر شیوع بیماری های جهانی محسوب می شود.
🔅🔅🔅
📝 مشرق
: جیمز همبلین استاد دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه ییل در نشریه «آتلانتیک» نوشت: در ماه می سال ۱۹۹۷، پسری ۳ ساله با علائمی شبیه سرماخوردگی بیمار شد. هنگامی که علائم وی شامل گلو درد، تب و سرفه به مدت شش روز ادامه یافت، وی به بیمارستان ملکه الیزابت در هنگ کنگ منتقل شد. در آنجا سرفه او بدتر شد و شروع به نشان دادن علائم تنگی نفس کرد و در نهایت با وجود مراقبت های ویژه، این پسر درگذشت. پزشکان نمونه ای از بزاق دهان این پسر را به وزارت بهداشت چین ارسال کردند. اما پروتکلهای آزمایش استاندارد نمی توانستند ویروس دخیل در این بیماری را به طور کامل شناسایی کند. رئیس بخش ویروس شناسی بیمارستان تصمیم گرفت برخی از نمونه ها را به همکارانش در سایر کشورها ارسال کند.
▪ در ادامه این مطلب آمده است: در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آتلانتای آمریکا، نمونه بزاق پسربچه به مدت یک ماه بایگانی شد و سپس روند آهسته آنالیز آنتی بادی روی آن انجام شد. این نتایج در نهایت تأیید کرد که این بیماری نوعی آنفلوانزا است؛ ویروسی که باعث کشته شدن تعداد زیادی از افراد در طول تاریخ شده است. اما این نوع قبلاً در انسان دیده نشده بود. این گونه از بیماری، H۵N۱ یا “آنفولانزای مرغی” بود که دو دهه قبل کشف شد، اما فقط به آلوده کردن پرندگان مشهور بود.
▪ در ماه اوت دانشمندان در سراسر جهان اعلام خطر کردند. دولت چین به سرعت ۱٫۵ میلیون مرغ (بر اثر اعتراض پرورش دهندگان مرغ) را کشت. موارد بعدی از نزدیک مورد بررسی و جداسازی قرار گرفتند. در پایان سال ۱۸ مورد شناخته شده در انسان وجود داشت و شش نفر درگذشتند.
▪ این روند به عنوان یک واکنش جهانی موفق ظاهر شد و گسترش ویروس طی سالهای بعدی مشاهده نشد. با وجود این که این بیماری بسیار شدید بود: کسانی که به آن مبتلا شدند، به شدت بیمار شدند، اما مهارش ممکن به نظر می رسید. H۵N۱ نرخ مرگ و میر در حدود ۶۰ درصد داشت و به سرعت مشخص شد وضعیت شیوع خطرناکی دارد. با این وجود از سال ۲۰۰۳، این ویروس تنها ۴۵۵ نفر را کشته است. در مقابل، ویروس های آنفلوانزای بسیار خفیف، به طور متوسط کمتر از ۱/۱ درصد از افراد آلوده را می کشند، اما مسئول صدها هزار مرگ و میر سالانه هستند.
▪ بیماری شدید ناشی از ویروس هایی مانند H۵N۱ نشان می دهد که افراد آلوده باید به سرعت شناسایی و قرنطینه شوند و در غیر این صورت خطر مرگ وجود دارد. پس از آن نوبت به شهرت خانواده کرونا ویروسها رسید که از لحاظ علمی به SARS-CoV-۲ معروفند. این ویروس ها در سراسر جهان رواج یافته اند و می توانند باعث بیماری تنفسی حاد شوند. در جدیدترین نسخه کرونا یعنی COVID-۱۹ نرخ مرگ و میر کمتر از ۲ درصد است که از نظر ظاهری پایین تر از اکثر شیوع بیماری های جهانی محسوب می شود. اما این ویروس علی رغم این میزان مرگ و میر اندک زنگ خطر جهانی را به صدا درآورده است.
@salmanraoofi
#تحلیل_و_بررسی2
#بهداشت
#ویروس
#کرونا
#کوید19
🔅🔅🔅
▪ ویروس کرونا شبیه ویروس های آنفولانزا است به این دلیل که هر دو حاوی رشته های تک RNA هستند. معمولا چهار نوع ویروس کرونا انسان را آلوده می کنند و باعث سرماخوردگی می شوند. اعتقاد بر این است که این ویروسها در انسان تکامل یافته اند تا حداکثر گسترش خود را داشته باشند. این یعنی مردم بیمار می شوند اما الزاما نمی میرند. دو شیوع کروناویروس قبلی شامل سارس (سندرم حاد تنفسی حاد) و مرس (سندرم تنفسی خاورمیانه) می شد که اولین بار در حیوانات مشاهده شده بود. درست مثل H۵N۱ این بیماری ها برای انسان بسیار کشنده بود. در نهایت سارس و مرس هر کدام کمتر از ۱۰۰۰ نفر را کشتند.
📝 گزارش شده است که COVID-۱۹ بیش از دو برابر این تعداد را کشته است. این ویروس با ترکیبی از ویژگی های قدرتمند، برخلاف بیشتر مواردی که توجه مردم را به خود جلب می کند: کشنده است (اما نه خیلی کشنده). این ویروس باعث می شود افراد بیمار شوند، اما در بسیاری از موارد، بیماری آنها قابل تشخیص نیست. هفته گذشته، ۱۴ آمریکایی با وجود احساس سالم بودن روی یک کشتی در ژاپن آزمایش دادند و پاسخ آزمایششان مثبت بود. ویروس جدید ممکن است خطرناک ترین ویروس از خانواده کرونا باشد زیرا به نظر می رسد گاهی هیچ علائمی ایجاد نمی کند.
▪ جهان با سرعت و بسیج منابع بی سابقه ای به این ویروس پاسخ داده است. ویروس جدید بسیار سریع شناسایی شد. ژنوم آن توسط دانشمندان چینی توالی شده و طی چند هفته در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شد. جامعه علمی جهانی داده های ژنومی و بالینی را با نرخ های بی سابقه به اشتراک گذاشته است. کار روی واکسن در حال انجام است. دولت چین اقدامات مهار مهیجی را به تصویب رسانده و سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری بین المللی را اعلام کرد. همه اینها در کسری از مدت زمان لازم برای شناسایی حتی H۵N۱ در ۱۹۹۷ اتفاق افتاد. با این حال شیوع این ویروس همچنان ادامه دارد. استاد اپیدمیولوژی دانشگاه هاروارد؛ مارک لیپسچ در این باره می گوید: “به نظر من نتیجه احتمالی همه این تلاشها این است که در نهایت ویروس قابل کنترل نخواهد بود. ”
▪ مهار، اولین قدم برای پاسخ به هر شیوع بیماری است. در مورد COVID-۱۹، احتمال (هرچند غیرممکن) جلوگیری از ابتلا به بیماری و اپیدمیک شدن آن طی چند روز اول وجود دارد. از ژانویه، چین شروع به قرنطینه مناطقی کرد که به تدریج بزرگتر می شدند. دولت کار خود را از شهر ووهان شروع کرد و سرانجام حدود ۱۰۰ میلیون نفر را قرنطینه کرد. ممنوع الخروج بودن افراد از مراکز قرنطینه از اقدامات مهم چین بود اما با این وجود، این ویروس اکنون در ۲۴ کشور جهان یافت شده است.
▪ علی رغم ناکارآمدی ظاهری چنین اقداماتی (با توجه به هزینه های نامناسب اجتماعی و اقتصادی آنها)، این نوع سرکوب همچنان در حال افزایش است. تحت فشار سیاسی برای “متوقف کردن” ویروس، پنجشنبه گذشته دولت چین اعلام کرد که مقامات استان هوبی به صورت درب به درب جلوی خانه های شهروندان می روند و افراد را برای تب و بیماری آزمایش می کنند و به دنبال علائم بیماری می گردند، سپس همه موارد بالقوه را به اردوگاه های قرنطینه می فرستند. اما حتی با مهار ایده آل، گسترش ویروس ممکن است اجتناب ناپذیر باشد. اگر افراد ناقل و بدون علائمی مثل تب، ویروس را گسترش دهند وضعیت بسیار خطرناک خواهد شد.
@salmanraoofi
#تحلیل_و_بررسی3
#بهداشت
#ویروس
#کرونا
#کوید19
🔅🔅🔅
▪ لیپسیچ پیش بینی می کند که ظرف یک سال آینده، حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد از مردم در سراسر جهان به ویروس COVID-۱۹ آلوده شوند. او به طور واضح و روشن توضیح می دهد، این بدان معنی نیست که همه مبتلایان، بیماری های شدید خواهند داشت. وی گفت: “این احتمال وجود دارد که بسیاری از افراد به بیماری خفیف مبتلا شوند یا ممکن است بدون علامت باشد. مانند آنفلوانزا، که اغلب برای افرادی که شرایط سلامتی ضعیف تری دارند یا سن بالاتری دارند، تهدید کننده تر است. اما در مواردی که افراد سیستم ایمنی قوی تری دارند، بدون مراقبت پزشکی ویروس را پشت سر می گذارند. (به طور کلی، حدود ۱۴ درصد از افراد مبتلا به آنفلوانزا علائمی ندارند.)”
▪ لیپسیچ معتقد است این ویروس به گسترش گسترده اش ادامه خواهد داد. اغلب اپیدمیولوژیست ها معتقدند که به احتمال زیاد، گسترش این بیماری، نتیجه شیوع یک بیماری فصلی جدید است. در واقع همانطور که می دانیم در فصل سرما خطر آنفولانزا افزایش می یابد، بهتر است بدانیم که به اعتقاد برخی از محققان، فصل سرما از این پس با COVID-۱۹ نیز همراه است.
🔹 در این مرحله، حتی مشخص نیست که چند نفر به این ویروس مبتلا هستند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، از روز یکشنبه، ۳۵ مورد تأیید شده در ایالات متحده وجود داشته است. اما تخمینهای بدبینانه تر این رقم را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ مبتلای قطعی در ایالات متحده حدس می زدند. همین تعداد کافی است که نگران یک اپیدمی بزرگ باشیم. روز جمعه، دانشمندان چینی در ژورنال پزشکی JAMA یک مورد بیمار بدون علامت ویروس را با استفاده از بررسی سی تی اسکن قفسه سینه گزارش کردند. محققان با کمال احتیاط به این نتیجه رسیدند که اگر این یافته یک ناهنجاری عجیب و غریب نباشد، جلوگیری از عفونت COVID-۱۹ به چالش کشیده خواهد شد. چرا که افراد بدون علامت نیز ناقلانی فعال هستند.
🔹 حتی اگر تخمین های لیپسیچ دقیق نباشند، اما پیش آگهی کلی خطرناک بودن کرونا را تغییر نمی دهند. لیپسچ گفت: “حداقل دویست مورد بیماری مانند آنفلوانزا در فصل شیوع آنفولانزا دیده می شود که سرماخوردگی تشخیص داده می شوند و آزمایش نمی شوند. این موضوع ثابت می کند که وضعیت تشخیص کرونا نیز به همین ترتیب است. ”
▪ در ابتدا به پزشکان آمریکایی توصیه می شد افراد مشکوک به کرونا آزمایش نشوند، مگر اینکه به چین رفته باشند یا با کسی که به این بیماری مبتلا شده بود تماس داشته باشند. طی دو هفته گذشته، CDC اعلام کرد که شروع به غربالگری افراد در پنج شهر آمریکا می کند، تا تلاش کند درباره اینکه چند مورد واقعی بیماری در آنجا وجود دارد تحقیق کند. اما آزمایش ها هنوز به طور گسترده ای در دسترس نیست. انجمن آزمایشگاه های بهداشت عمومی ایالات متحده اعلام کرد که فقط کالیفرنیا، نبراسکا و ایلینویز توانایی آزمایش افراد را برای تشخیص ویروس دارند.
▪ با در اختیار داشتن اطلاعات اندک، پیش آگاهی دشوار است. اما نگرانی از اینکه این ویروس فراتر از حد مهار باشد باعث شده بسیاری از شرکت ها برای دستیابی به واکسنی برای این ویروس با یکدیگر مسابقه دهند. طی یک ماه گذشته، قیمت سهام یک شرکت دارویی کوچک به نام Inovio بیش از دو برابر شده است. چرا که در اواسط ژانویه، طبق گزارش ها، واکسنی اولیه برای کروناویروس جدید توسط این شرکت کشف شد. این ادعا در بسیاری از گزارش های خبری تکرار شده است، حتی اگر از لحاظ فنی نادرست باشد. مانند سایر داروها، واکسن ها به یک آزمایش طولانی نیاز دارند تا مشخص شود آیا واقعاً مردم را از بیماری محافظت می کنند یا خیر.
@salmanraoofi
#تحلیل_و_بررسی4
#بهداشت
#ویروس
#کرونا
#کوید19
🔅🔅🔅
▪ آنچه این شرکت و دیگران انجام داده اند، کپی کردن از RNA ویروس است که یک روز می تواند به عنوان واکسن کار کند. این قدم اول امیدوار کننده است اما کافی نیست.
▪ اگرچه توالی ژنتیکی و روند بررسی درمانها بسیار سریع است، اما ساخت واکسن یک هنر علمی و دقیق است. این کار شامل یافتن یک دنباله ویروسی است که باعث می شود حافظه سیستم ایمنی بدن از خود محافظت کند. در عین حال این دنباله ویروسی باعث ایجاد یک پاسخ التهابی حاد نمی شود که خود باعث ایجاد علائم است.
▪ Inovio تنها شرکت کوچک زیست تکنولوژی نیست که به دنبال درمان این ویروس است. سایر موارد شامل Moderna، CureVac و Novavax است. محققان دانشگاهی نیز در این مورد، در امپریال کالج لندن و سایر دانشگاه ها و مؤسسات بهداشتی در تلاش برای یافتن پاسخ هستند. آنتونی فاوسی، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی NIH، در ژانویه در JAMA نوشت که این آژانس در حال کار با سرعت تاریخی برای پیدا کردن واکسن است. در حین شیوع سارس در سال ۲۰۰۳، محققان برای به دست آوردن توالی ژنومی ویروس و آزمایش آزمایشگاهی بالینی مرحله ۱ واکسن حدود ۲۰ ماه زمان صرف کردند. فاوس نوشت که تیم وی این جدول زمانی را در سه ماه فشرده کرده است و آنها امیدوارند که حتی سریعتر حرکت کنند.
▪ در سال های اخیر مدل های جدیدی نیز ظاهر شده اند که نوید بخش سرعت بخشیدن به پیشرفت واکسن است. یکی از آنها، ائتلاف برای آمادگی همه گیری (CEPI) است که در سال ۲۰۱۷ در نروژ برای تأمین اعتبار و هماهنگی در زمینه تولید واکسن های جدید راه اندازی شد. بنیانگذاران آن شامل دولت های نروژ و هند و کمپین Well Well Trust و بنیاد بیل و ملیندا گیتس هستند. هم اکنون کمک های مالی این گروه در Inovio و سایر گروههای بیوتکنولوژی کوچک در جریان است و آنها را ترغیب می کند تا وارد بخش توسعه واکسن شوند. مدیر عامل این گروه، ریچارد هچت، معتقد است واکسن COVID-۱۹ آماده مراحل اولیه آزمایش ایمنی در ماه آوریل است و با آزمایش اواخر تابستان می توان فهمید که آیا واکسن واقعا از بیماری جلوگیری می کند یا خیر.
▪ به طور کلی حدس زده می شود که ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می کشد تا محصول اولیه ایمن و موثر تلقی شود. حتی اگر طرح ریزی یکساله تحقق یابد، محصول جدید هنوز به تولید و توزیع نیاز دارد. هچت گفت: “نکته مهم این است که آیا این رویکرد اساسی می تواند با میلیون ها دلار یا حتی میلیارد ها دلار در سال های آینده تامین مالی شود یا خیر. به خصوص در مواقع اضطراری که ویروس آماده حمله به جامعه است و زنجیره تولید و توزیع باید سریع عمل کند. ”
▪ به نظر می رسید خوش بینی اولیه فاوسی نیز اکنون کمی تقلیل یافته است. هفته گذشته او گفت که روند تولید واکسن “بسیار دشوار و بسیار ناامیدکننده” بود. از نظر علوم پایه، این روند بدون آزمایشهای بالینی گسترده نمی تواند به یک واکسن واقعی منجر شود. تولید بسیاری از واکسن ها به نظارت دقیق بر نتایج افراد نیاز دارد. این روند در نهایت می تواند صدها میلیون دلار هزینه داشته باشد. پولی که NIH، آزمایشگاهها و دانشگاه ها ندارند. آنها همچنین امکانات تولید و توزیع انبوه واکسن را ندارند.
▪ تولید واکسن از مدت ها قبل به سرمایه گذاری یکی از شرکت های عظیم جهانی داروسازی وابسته بوده است. هفته گذشته در انستیتوی آسپن، فاوسی اظهار تأسف کرد که هیچ کس هنوز نتوانسته است متعهد به ساخت انبوه واکسن شود. وی گفت: ” حتی اگر شرکت های بزرگ، درمان این بیماری را کشف کنند، به دست آوردن کالای جدید و مهمی مانند این می تواند به معنای ضرر زیاد باشد، به خصوص اگر مردم به دلایل پیچیده، استفاده از یک واکسن نوظهور را انتخاب نکنند. ”
@salmanraoofi
#تحلیل_و_بررسی5
#بهداشت
#ویروس
#کرونا
#کوید19
🔅🔅🔅
▪▪ ساخت واکسن بسیار دشوار، پرهزینه و پرخطر است به طوری که در دهه ۱۹۸۰، هنگامی که شرکت های دارویی شروع به پرداخت خسارت شکایت های مطرح شده درباره مضرات واکسن ها کردند، بسیاری تصمیم گرفتند به سادگی از کنار تولید واکسن بگذرند. دولت آمریکا برای ترغیب صنعت داروسازی برای ادامه تولید این محصولات حیاتی، پیشنهاد داد که خسارت افرادی را که مدعی هستند از تزریق واکسن آسیب دیده اند پرداخت کند. با این حال، حتی هنوز هم، شرکت های دارویی سرمایه گذاری در داروهای مصرفی روزانه را به واکسن ترجیح می دهند. بنابراین تولید واکسن کرونا به آن سادگی که تصور می شود نیست و ممکن است واکسن های کرونا نیز مانند آنفولانزا نیاز به توسعه مداوم داشته باشند.
▪ جیسون شوارتز، استادیار دانشکده بهداشت عمومی ییل که در زمینه سیاست گذاری های حوزه واکسن فعالیت می کند، می گوید: “در بهترین حالت و با بهترین سناریو ها، پیشرفت در تولید واکسن بسیار دیر اتفاق می افتد. مشکل واقعی این است که آمادگی لازم برای مبارزه با هر اپیدمی از پیشگیری شروع می شود. اگر ما برنامه بررسی واکسن هم خانواده کرونای جدید یعنی سارس را کمرنگ نکرده بودیم، اکنون می توانستیم از تحقیقات پیشین خود در این ویروس جدید که به نوعی به سارس مرتبط است استفاده کنیم. اما، مانند ابولا، بودجه دولت و توسعه صنعت داروسازی پس از برطرف شدن احساس وضعیت اضطراری، از بین رفت. برخی از تحقیقات اولیه به پایان رسیدند و تقریبا متوقف شدند. ”
▪ روز شنبه، پولیتیکو گزارش داد که کاخ سفید در حال آمادگی است تا ۱ میلیارد دلار بودجه اضطراری برای مبارزه با ویروس از کنگره بخواهد. این سرمایه گذاری های بلند مدت دولت اهمیت دارد زیرا ایجاد واکسن، داروهای ضد ویروسی و سایر ابزارهای حیاتی، حتی اگر تقاضا کم باشد، نیاز به چندین دهه سرمایه گذاری جدی دارد. اقتصادهای مستقر در بازار غالباً در تلاشند تا محصولی را تولید کنند که تقاضای آن بالا باشد. دسترسی عادلانه عمومی به داروهای حیاتی موضوع دیگری است که باید شفاف سازی شود.
▪ بدیهی است که برای جلوگیری از شیوع گسترده بیماری، ذخیره کافی واکسن و منابع دیگر درمانی کمک خواهد کرد و ضروری است. به عنوان مثال، در طول شیوع آنفولانزای H۱N۱ در سال ۲۰۰۹، مکزیک به شدت مورد حمله قرار گرفت اما استرالیا بهتر با این مشکل رو به رو شد چرا که دولت از صادرات در صنعت داروسازی خود جلوگیری کرد تا بر اساس دستور العمل های پزشکی، جامعه را از دارو و واکسن مورد نیاز خود اشباع کند. ارزیابی هشیارانه خطر و توزیع موثر ابزارها، از واکسن ها و ماسک های تنفسی گرفته تا مواد غذایی و صابون دستی بسیار مهم است و هر اندازه یک دولت بی پروا تر عمل کند بیشتر ضربه خواهد خورد.
▪ ایتالیا، ایران و کره جنوبی اکنون در بین کشورهایی هستند که به سرعت در حال رشد تعداد عفونت های COVID-۱۹ کشف شده هستند. بسیاری از کشورها علی رغم کارآیی مشکوک و مضرات ذاتی سرکوب تاریخی و بی سابقه روابط هوایی و دریایی خود با چین، تلاش کرده اند چین را در انزوا قرار دهند تا بیماری را کنترل کنند. البته برخی از اقدامات مهار مناسب خواهد بود، اما ممنوعیت مسافرت، تعطیل کردن شهرها و احتکار منابع، راه حل های واقعا مناسبی برای کنترل شیوع بیماری نیست. همه این اقدامات با خطرات خاص خود همراه است. در نهایت، برخی از پاسخ های مناسب به همه گیری نیاز به باز کردن مرزها دارند و بستن مرزها کاری از پیش نمی برد. انتظار اینکه برخی کشورها بتوانند از اثرات COVID-۱۹ فرار کنند عجیب است و منطقی به نظر نمی رسد.
📝 *نویسنده : جیمز همبلین استاد دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه ییل /مترجم: رویا پاک سرشت
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR1 [کیفیت کم].mp3
14.39M
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR2 [کیفیت کم].mp3
13.22M
جلسه ۲
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
@salmanraoofi