پیام تسلیت حضرت آیت الله سیستانی حفظه الله
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
🔆حضرت آیتالله صافی گلپایگانی: در عصر غیبت، نظام و امور مردم در دست فقها است
🔅به مناسبت ارتحال حضرت آیتالله صافی گلپایگانی
🔆دليل الحكومة و الولاية في عصر الغيبة للفقهاء
🔆ففي الغيبة الكبري أو الطُّولي التي يطول زمانها كما أخبر به النبي صلي الله عليه و آله لا بد بطريقٍ أولي للإمام من رعاية مصالح شيعته، و دفع ما يؤدي إلي ضياع أمرهم و انحلاله، و ذلك بنصب القيِّم علي أمورهم، الحافظ لشئونهم الاجتماعية و السياسية، و قوانين دينهم و دنياهم.
و ليس ذلك بالإجماع و الاتفاق إلا ولاية الفقهاء
العدول المسماة بالنيابة العامة، فللفقهاء التدخل في أمور المسلمين بما تقتضيه مصالحهم، و يكون كل ما يقع تشريعاً تحت مسئولية الإمام عليه السلام و رعايته مما يرتبط بمصالح الامة الإسلامية و شئون الولاية علي الناس، و تقام لحفظها الحكومات يكون ذلك واقعاً تحت مسئولية الفقهاء و رعايتهم و إدارتهم.
🔆فعلي عاتقهم إحياء السنة، و دفع البدعة، و حفظ الشريعة، و كفالة الامة.
🔆فالزعامة لهم، و هم خلفاء الإمام و القائمون مقامه في تلك الشئون، و أمناؤه علي الحلال و الحرام، و لو لا ذلك لاندرس الدين و ضاعت آثار الشرع المبين...
🔅ضرورة وجود الحكومة أو الولاية للفقهاء، ص: ۱۵
🔅ما حکومت و اسم های شریفی مانند «الحاکم» و «الولی» و امثال این ها را از اختصاصات خداوند متعال می دانیم و حکومتی را مشروع تلقی می کنیم که منشعب و مقتبس از این حکومت باشد. قبلاً حکومت هایی وجود داشت که نوعاً علما آن ها را «حکومت ظلمه» می نامیدند، لذا کسانی که متعهد و متدین بودند در مواردی که لازم می دانستند، بدون اجازه علما کاری را انجام نمی دادند؛ یعنی قائل به این مطلب بودند که این ها چون در عصر غیبت از طرف فقها نیستند و حاکمانی هستند که بر مردم مسلط شده اند از این جهت حکومتی ندارند و این افراد ناچار بودند در کارهایی که با فقها در ارتباط است از آن ها اجازه بگیرند...
🔆همان طور که در توقیع شریف آمده است ما معتقدیم که در عصر غیبت، نظام و امور مردم در دست فقها می باشد. این موضوع را من در کتاب های «التعزیر»، «ولایت تکوینی و تشریعی» و «ضرورت حکومت» یادآوری کرده و نوشته ام که در عصر غیبت حکومت باید باشد و ضرورت دارد. این ها مسائلی است که بین شیعه مشهور و معروف بوده است.
🔆در طول زمان موقعیت هایی برای فقها پیش آمده است و مثلاً #حضرت_امام در آن حکمی که برای #بازرگان صادر کردند نوشتند: «من به عنوان حق شرعی تو را معین می کنم» و یا میرزای شیرازی یا سید محمد مجاهد در جنگ با روس ها در حکومت دخالت داشتند یا حاجی محمد باقر حجة الاسلام در اصفهان اقامه حدود می کردند. در تمام این مدت حکومت به دست فقهای شیعه بوده است و هر چند حکام غاصبی بر سر کار بودند، ولی در امور غیر سلطنتی و حکومتی باز هم دستور و حکم علما نافذ بوده است.
امام خمینی و حکومت اسلامی؛ مصاحبههای علمی ص ١٣-۱۵
🔺آیتالله شیخ لطفالله صافی گلپایگانی؛ دومین دبیر شورای نگهبان
@roozaneebefarda
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
🔆موضوعات مصوب رساله سطح ۳ و ۴
⏪در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی و بیانیه ی گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت اندیشه ی رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی»
🔆جهت اطلاع از نحوه ی واگذاری موضوعات به شماره
09927270034در پیام رسان ایتا پیام ارسال نمایید. 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
#تاریخ_علم_اصول ۱۴
#علم_اصول
محقق دانشمند آقاى سیستانى در کتاب الرافد فی علم الاصول که تقریرات درسى ایشان به قلم آقاى «سید منیر السید عدنان القطیفى» است، در جلد ۱ از ص۴٣–۵٧ دو تبویب جدید براى اصول پیشنهاد میکند
که یکى از آنها به ملاک و محور حجیت است و دیگرى، به ملاک اعتبار
الف) تبویب اول
ایشان در تبویب اول که به ملاک حجیت و عدم حجیت است، اصول را در سه بخش کلى تنظیم میکند:
احتمال
کشف،
و میثاق عقلایى.
الف) حجیت احتمال
وی در این قسمت ۵ صنف احتمال را طرح میکند:
١ـ احتمال واصل به درجه قطع و بحث در حجیتش (بحث در حجیت قطع)
٢ـ احتمال واصل به درجه اطمینان و بحث از آن (بحث در حجیت اطمینان)
٣ـ احتمال معتمد بر قوه محتمل، اگرچه درجه احتمال ضعیف باشد که بحث از حجیتش عبارت از: بحث «اصاله الإشتغال» میباشد
۴ـ احتمال معتمد بر علم اجمالى که با کمک گرفتن از علم اجمالى تقویت میشود و این بحث عبارت از مباحث علم اجمالى و دو شبهه محصوره و غیر محصوره میباشد
۵ـ احتمالى که قوتى نداشته و اهمیتى هم در ناحیه محتمل ندارد
که دو نوع است:
الف) احتمالى که معارض است با احتمال در طرف مقابلش به خاطر وجود علم اجمالى به جامع که مورد «اصاله التخییر» است؛
ب) احتمالى که معارض با احتمال در طرف مقابلش نیست که مورد «اصاله البرائه» است.
بنابراین، جامع این پنج بحث «حجیت احتمال» است.
ب) حجیت کشف
کشف، یا إدراکى است و یا احساسى. کشف إدراکى در امارات عقلائیه و شرعیه که مجتمع عقلایى یا شارع به تتمیم کشف آن حکم میکنند، وجود دارد. و بحث از امارات و طرق در اینجا طرح میشود.
کشف احساسى هم در استصحاب وجود دارد، لذا این بحث را در این قسمت باید مطرح کرد.
ج) حجیت میثاق عقلایى
مقصود از این میثاق، هر طریقى است که مجتمع عقلایى بر آن تبانى کرده باشند. حال این تبانى، چه از کاشفیت نوعیه باشد مثل خبر ثقه، یا به خاطر مصلحت اجتماعى عام باشد مثل ظواهر.
در اینجا دو نوع بحث میشود؛ یکى، بحث کبروى مثل: حجیت ظهور و دیگرى، بحث صغروى مانند: بحث در صیغه امر و نهى، عام و خاص، مطلق و مقید و نظیر اینها از مباحث الفاظ. همچنین بحث تعارض ادله نیز داخل در این قسم است.
محقق سیستانى این تبویب را، از آنجا که بسیار دور از شیوه مرسوم در تبویب علم اصول است، کنار میگذارد و در توجیه این کار میگوید؛ یکى از شرایط تصنیف این است که «مستنکر» نباشد؛ مخصوصاً وقتى که میتوان با حرکت تدریجى و آرام به هدف رسید. از این رو، ایشان تبویب دوم را ارائه میکند:
تبویب دوم
ایشان در تبویب دوم میفرمایند: چون علم اصول از مبادى تصدیقیه غیر بدیهى علم فقه است و محور بحث در فقه هم حکم شرعى میباشد و حکم هم نوعى از اعتبار است، لذا محتاجیم تا از علم دیگرى به عنوان مبادى تصدیقیه حکم شرعى بحث کنیم و این بحث از اعتبار است که شامل خود اعتبار و عوارض آن و اقسام و لواحقش میشود که علم اصول نامیده میشود.
بحث از اعتبار (که ملاک و محور مباحث اصول است) در ۱۵ فصل تنظیم میشود:
١ـ تعریف اعتبار
٢ـ تقسیم اعتبار به اعتبار ادبى و قانونى
٣ـ علاقه بین دو اعتبار ادبى و قانونى
۴ـ شیوه جعل اعتبار قانونى
۵ـ مراحل اعتبار قانونى
۶ـ اقسام اعتبار قانونى
٧ـ علاقه بین این اقسام
٨ـ اقسام قانون تکلیفى و قانون وضعى
٩ـ عوارض احکام قانونى
١٠ـ وسایل ابراز حکم قانونى
١١ـ وسایل استکشاف حکم قانونى
١٢ـ وثاقت وسایل استکشاف حکم قانونى
١٣ـ تعارض اثباتى و ثبوتى بین وسایل استکشاف
١۴ـ تنافى بین اعتبارهاى قانونى هنگام تطبیق
١۵ـ تعیین قانون، به هنگام فقدان وسیلهای براى بیان آن.
(برای اطلاع از تفصیل این تبویب رک: محقق سیستانى، الرافد فی علم الاصول، ج ١،ص۴٧ـ۵٧)
🔅🔅🔅
[۲۲]. افزون بر دلیلى که در متن مقاله ذکرش رفت، بیان نظریه مختار، نیازمند طرح و تبیین نظریه دیگر نگارنده است که اجمالاً معتقد است: اصول، گستردهتر از آنچیزی است که اکنون موجود است؛ زیرا براى فهم، کشف و استنباط مسایل کلامى و اخلاقى و… از متون مقدس اسلامى (قرآن و روایات) به ابزار فهم و استنباط نیاز داریم و اصلىترین این ابزار، اصول است. بر این اساس نیازمند تدوین اصول کلام و اصول اخلاق هستیم؛ همانگونه که براى فقه چنین اصولى تدوین کردهایم.
در پى طرح چنین نظریهای، مباحثى نظیر نیازمندى به اصول جدید براى هر یک از علوم اسلامى، چگونگى اصول مشترک براى استنباط در هر یک از علوم اسلامى، چگونگى اصول مختص براى استنباط در هر یک از علوم اسلامى، اصل لزوم اجتهاد براى فهم درست و استنباط صحیح از متون دینى در هر یک از رشتههاى اسلامى و علوم دینى و اینکه آیا حجیت در کلام و اخلاق معنا دارد و آیا اجتهاد یا حجیت با هدف کلام که کشف معارف حقیقی است سرِ ناسازگاری ندارد، مطرح میشود. تبیین، تحلیل و اثبات این مسائل نیازمند نوشتار دیگرى است که امیدوارم امکان نوشتن آن فراهم آید.
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
🏴شهادت حضرت علی بن محمد النّقی، امام هادی علیه السلام را خدمت حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه تسلیت عرض میکنم
🔆اين بزرگواران ، دائم در حال مبارزه بودند
🔅رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای
"حضرت را از مدینه به سامره آوردند تا زیر نظر خودشان باشد لیکن دیدند فایدهای ندارد.
در زمان این سه امام (امام جواد، امام هادی وامام عسکری) از اقصا نقاط دنیا نامه میفرستادند پول میفرستادند و دستور میگرفتند؛ در حالی که این ها در محدودیت بودند.
حضرت امام هادی علیه السلام در سامره محبوب مردم شده بود ، همه ایشان را احترام میکردند، اهانتی در کار نبود. این جا بود که حکّام فهمیدند رازی وجود دارد، آن را باید بشناسند و علاج کنند. آن ها به مسئله قدسیّت پی بردند.
متوکل حضرت را به مجلس شراب کشاند تا خبر همه جا بپیچد که علی بن محمد میهمان متوکل بود؛ بساط شراب و عیاشی هم در مجلس چیده شده بود. شما ببینید این خبر چه تاثیری بر جا می گذاشت.
حضرت با دید یک انسان مبارز به قضیه نگاه کرد و مقابل این توطئه ایستاد.
حضرت به دربار متوکل رفت و مجلس شراب او را به مجلس معنویت تبدیل کرد، یعنی با گفتن حقایق و خواندن شعرهای شماتت بار متوکل را مغلوب کرد به طوری که در آخر حرف هایش، متوکل بلند شد برای حضرت عطر آورد و او را با احترام بدرقه کرد.
حضرت، مجلس را به کلّ، متحول کرد و از دربار بیرون رفت.
در مبارزهای که شروع کننده ی آن خلیفه ی تند خو و قدرتمند بود و طرف دیگر یک جوان بیدفاع؛ طرف به ظاهر ضعیف تر دست به یک جنگ روانی زد. مبارزه ای که در آن نیزه و شمشیر کاربرد ندارد.
ما اگر بودیم اصلاً نمی توانستیم این کار را بکنیم، این امام است که میتواند موقعیت را بسنجد و طوری سخن بگوید که خلیفه را خشمگین نکند.
ممکن بود حضرت مثلاً بلند شود و همه شیشه های شراب را به زمین بریزد، این عکس العمل خوبی نبود و نتیجهای هم از آن گرفته نمیشد اما حضرت طوری دیگر عمل کرد"
کتاب انسان ۲۵۰ ساله
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
فعلا بزرگواران درخواست دوره سریع دروس رسائل، کفایه حلقه ثالث شهید صدر، الموجز را داشته اند
امکان دوره سریع منطق، بدایه الحکمه و مکاسب نیز وجود دارد
البته با شروط زیر
۱/ جای بحث پردیسان است
۲ / باید منظم تشریف بیاورید
۳/ پیش مطالعه کنید
توجه کنید امکان تدریس مجازی وجود دارد
برای درخواست تدریس به
@srsr1359
پیام بدهید
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
هر روز ساعت ۱۳.۳۰
بحث دوره سریع کتاب الموجز برقرار است
بزرگوارانی که مایل به شرکت مجازی هستند
از طریق پیوند زیر اقدام کنند
https://room.gharar.ir/35ecae97-147f-4ed5-902a-8667572a8564
متشکر
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از محسن قنبریان
بی عرضه ⁉️
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید ⏬
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
بی عرضه⁉️
اول نمایش کوتاه "بی عرضه" اثر آنتوان چخوف را ببینید یا بخوانید:
https://arashshamsi.ir/chekhov/
• شیخ علی را چون از نوجوانی تاکنون کامل و از نزدیک می شناسم و هیچ زاویه پنهانی برایم ندارد، مثال می زنم؛ و الا مثل او که بخاطر نقد و سخنان اینچنین، دادگاهی شده باشند، کم نیستند. شیخ امید در تهران بخاطر یک نهی از منکر در نامه دربسته به امام جماعت شان، غیر از جریمه مالی تا دو سال حکم منع ورود به آن مسجد خورد! شیخ علی هم برای این حرفها (ویدئو پیوست) با شکایت مقام قضایی و نیرو انتظامی به نشر اکاذیب و تشویش به حکم تعلیقی محکوم شد!
البته اینها شاخ اینستا نبودند که همه مطلع و برخی برایشان توئیت بزنند!
• نظر من هم این است که شیخ علی نشر اکاذیب داده است! نه چون درباره اسلحه و تیراندازی مدام، زور گیری و ناامنی و تجاهر به خشونت در شهرش خلاف گفته؛ چون مسئولین مدیریتی، قضایی، انتظامی شهرش را بی عُرضه خوانده است!
• هرگز آن عالیجنابان بی عرضه نیستند، برعکس ما بی عرضه ایم(مثل خانم یولیا)!
آنها بی عرضه نیستند؛ دلیلش: همین شکایت و پیگیری چندماهه و این حکم شلاق یا جریمه مالی تعلیقی است که شاید به این خوبی برای اشرار آن شهر پیگیری نشود!
-به یکی از شاکیان، نامه نوشتم و گفتم مقام قضایی مستحب است اول متحاکمین را دعوت به صلح کند، حالا خودت شاکی هستی و به صلح و عفو سزاوارترید!
اما اصلاً محل نگذاشت و عرضه اش را با حکم گرفتن ثابت کرد.
- مدیون فرمانده جدید نیروی انتظامی نمی شوم شاید رویه ایشان متفاوت باشد و جای مطالبه گران، اشرار را در اولویت تعقیب قرار دهد.
• ما بی عرضه ایم!
چون مثل کلفَت بی عرضه داستان چخوف از ۸۰ روبل به ۱۱ روبل راضی می شویم با این محاسبه که اگر همین را هم ندادند چه؟!
مطالبه فصل حقوق ملت از قانون اساسی را بی خیال می شویم و می گوییم: جایش امنیت(!) داریم!
صدای تیر اندازی دائم وتصویر شرارتها در شهر را بی خیال می شویم و می گوییم: جایش دادگاهی نشده ایم! و هنوز بخاطر استوری های محترمانه و بی خطرِ امنیت خواهی، جلب نشده ایم!
• باخودم بودم از مردم عزیز بهبهان عذر خواهم!
می دانم بچه های انقلاب نجابت به خرج می دهند و الا بی عرضه نیستند! در مطالبه حقوق عامه با اخلاق تر و قانونی تر پیگیر خواهند بود.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian