eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 8/ فی تفسیر العیاشی ؛ عن الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : دَخَلَ علَىَّ اُناسٌ مِن أهْلِ البَصرةِ فسَألونى عن طَلْحَةَ والزُّبيرِ ، فقلتُ لَهُم : كانا إمامَينِ مِن أئمَّةِ الكُفْرِ ، إنّ علِيّا صلواتُ اللّه ِ علَيهِ يَومَ البَصرةِ لَمّا صَفَّ الخُيولَ قالَ لأصْحابِهِ : لا تَعْجَلوا علي القَومِ حتّي اُعْذَرَ فيما بَينى وبينَ اللّه ِ وبينَهُم . فقامَ إلَيهِم فقالَ: يا أهلَ البَصرةِ، هَلْ تَجِدونَ علَىَّ جَورا فى الحُكْمِ ؟ قالوا : لا ......... ثُمَّ ثَني إلي أصْحابِهِ فقالَ : إنّ اللّه َ يَقولُ فى كتابهِ : « و إنْ نَكَثوا أيْمانَهُم مِن بَعْدِ عَهْدِهِم وطَعَنوا فى دِينِكُم فقَاتِلوا أئمَّةَ الكُفْرِ التوبة : 12 .» . فقالَ أميرُ المؤمنينَ عليه السلام : والّذى فَلَقَ الحَبَّةَ وبَرَأَ النَّسَمَةَ واصْطَفي محمّدا صلي الله عليه وآله بالنُّبُوَّةِ إنّكُم لأصْحابُ هذهِ الآيَةِ ، وما قُوتِلوا مُنْذُ نَزَلَتْ 9. ▫️ در تفسیر عیاشی از امام صادق عليه السلام نقل شده : گروهي از مردم بصره نزد من آمدند ودرباره طلحه و زبير نظرم را پرسيدند، گفتم : آنان دو تن از ائمه و سردمداران كفر هستند . علي، صلوات اللّه عليه ، در جنگ بصره، وقتي سواران خود را آرايش داد، به يارانش فرمود: در جنگ با اين قوم شتاب مكنيد تا ميان خود وخداوند متعال وآنان عذر را تمام كنم . پس نزد آنان رفت و به بصريان فرمود: آيا فكر مي كنيد كه من در حكمرانی مرتكب ستمي شده ام ؟ گفتند : نه ......... سپس نزد ياران خود برگشت و فرمود : خداوند در كتاب خود مي فرمايد : «اگر پس از پيمان بستن عهد وسوگندهاي خود را شكستند ودر دين شما طعن زدند با سردمداران كفر قتال كنيد التوبة : 12 .» . پس ، امير المؤمنين عليه السلام فرمود : سوگند به آن كه دانه را شكافت ومردمان را آفريد ومحمّد صلي الله عليه وآله را به نبوّت برگزيد، اين آيه درباره شماست واز زماني كه نازل شده با چنين گروهي جنگ نشده است . 🔅🔅🔅 📚 9/ فی البحار الأنوار فى الزِّيارَةِ الجامِعَة : فنَحنُ نُشهِدُ اللّه َ أنّا قَد شارَكْنا أولياءكُم وأنصارَكُم المُتَقَدِّمينَ ، فى إراقَةِ دِماءِ النّاكِثينَ والقاسِطينَ والمارِقينَ ، وقَتَلَةِ أبى عبدِ اللّه ِ سَيّدِ شَبابِ أهلِ الجَنّةِ يَومَ كَربلاءَ ، بالنِّيّاتِ والقُلوبِ والتّأسُّفِ علي فَوتِ تِلكَ المَواقِفِ الّتى حَضَروا لِنُصرَتِكُم 10. ▫️ بحار الأنوار : در زيارت جامعه آمده است : خدا را گواه مي گيريم كه در ريختن خون ناكثين وقاسطين ومارقين وقاتلان ابا عبد اللّه ، آن سرور جوانان اهل بهشت، در كربلا، ما نيز با نيّت ها ودل هايمان وتأسّف خوردن براي از دست دادن آن صحنه هايي كه يارانتان براي ياري شما حضور داشتند، در كنار دوستان وياران وقت شما شركت داشتيم. ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 9.تفسير العيّاشى : 2/77/23 10.بحار الأنوار : 102 / 167 / 6. @salmanraoofi
33 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ علل تغییر رویکرد اصحاب از کار فهرستی به کار رجالی ⏪ 1- از بین رفتن مصادر اولیه با تالیف کتب اربعه و دیگر کتابهای تالیف شده در آن ادوار بسیاری از اصول و مصنفات قدما به فراموشی سپرده شد و اندک اندک از بین رفت . با ضبط و تثبیت روایات در کتب اربعه بسیاری از کتابهای مستقل پیشین از میان رفت و به دنبال آن بحث از اختلاف نسخه های مختلف آثار متقدم نیز کنار نهاده شد . از میان رفتن مصادر اولیه موجب چاره اندیشی فقهای امامی گردید و این چاره اندیشی چیز جز تغییر رویکرد از تحلیل فهرستی به تحلیل رجالی نبود بدین ترتیب ارزیابی اعتبار روایات بر اساس توثیق و تضعیف سلسله راویان آنها تغییر یافت . ⏪ 2 - طرح بحث حجیت تعبدی خبر در میان علمای شیعی نخستین بار شیخ طوسی حجیت تعبدی خبر را به عنوان مبنای پذیرش حدیث پذیرفت . این مبنا تحلیل کتابشناسی حدیث را از اساس انکار می کرد و تحلیل رجالی را به جای آن می نشاند . نوع کارهای کتابشناسی ( فهرستی ) ▪ تحلیل کتابشناسی حدیث شناسی ، بر مسائلی از این دست استوار بود که کدام راوی مولف کتاب است ، کتاب او در چه پایه ای از اعتبار است ، از این کتاب چند نسخه ( تحریر / روایتهای متفاوت ) در دست است و طریق ( سلسله سند دستیابی به متن ) هر یک کدام است نسخه های کتاب چه تفاوتهایی ( در تعداد روایات ، تنظیم کتاب ، اختلافات متن ، و... ) با یکدیگر دارند . ▪ شیوه نقد محدثان شیعی که بر تحلیل مکتوب استوار بود - در کنار نوع نگارشی رجال که به بررسی وثاقت راویان حدیث می پرداخت- به ایجاد نوع نگارشی فهرست انجامید که در آن از اعتبار آثار مکتوب حدیثی سخن می رفت . رونق نگارش کتابهای فهرست در میان محدثان قدیم شیعی را آن گونه که در قرن پنجم نجاشی به کتب «فهرستات » اشاره میکند و شیخ طوسی از «الفهارس المصنفه» یاد مینماید باید در همین راستا ارزیابی کرد . ✅ روش کار رجال فهرستی ما در این مجال کوتاه تنها به اشاره ای اجمالی و کوتاه اشاره میکنیم به این امید که در مقاله ای مستقل به ارائه و نقد این روش بپردازیم : با توجه به مطالب ارائه شده توسط محققین این فن دو روش برای این کار وجود دارد : ⏪ 1- باز سازی متون کهن حدیثی شیعه : در این راه باید متن حدیثی ای ، از اصول و مصنفات قدیمی بازسازی شود سپس ارزیابی این اصل یا تصنیف و به بررسی درجه اعتبار احادیث آن پرداخته شود . یکی از محققین با استفاده از مبانی روش فهرستی به بازسازی متن آداب امیر المومنین پرداخته با استفاده از همین مبانی میتوان به بازسازی بسیاری از اصول شیعه پرداخت . ⏪ 2- بازسازی متون فهارس قدیم : در این راه باید سلسله سند هایی که نجاشی و شیخ طوسی در فهارس خود یاد کرده اند بررسی کرد و به نقل فهارس از یکدیگر پی برد و از همین طریق به بازسازی فهرستهای متقدم که اینک مفقود است پرداخت . سپس با توجه به گزارشات آنها به ارزیابی احادیثی که در اصول و مصنفات است پرداخت. ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
👓 جدید حوزه توییت عملکرد شورای عالی حوزه‌های علمیه را با عملکرد دولت فعلی مقایسه کنید. وجوه اشتراک و افتراق را برای ارسال کنید. 🔻 بدیهی است پیام‌هایی که حاوی توهین و بی‌ادبی باشد منتشر نخواهد شد. 💬 ادمین @HozeTwit
👓 بزرگترین شباهت بنظرم اینه هردو از پاسخ‌گویی فراری هستند 🤔 💬 چشم غیر مسلح @HozeTwit
هدایت شده از پیرو
⚠️ چرا دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به رنج و مصائب مسلمان هند بی‌تفاوت است⁉️ 🌐 my.farsnews.ir/c/19155 لینک مطالبه گری 🔘باوجود دلبستگی و شیفتگی بسیاری از مسلمانان و شیعیان جهان نسبت به ایران و انقلاب اسلامی، بی‌تفاوتی غیرقابل توجیه دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به مصائب مسلمانان مستضعف عالم اثری جز وهن انقلاب اسلامی و سرخوردگی جبهه جهانی مقاومت ندارد. 🔺 این رویه چه نسبتی با خط و راه امام راحل ره در حمایت قاطع و بدون مماشات از مستضعفین جهان خصوصا مسلمانان و شیعیان مظلوم عالم دارد؟ ♦️ به عنوان نمونه می‌توان به محکومیت قاطع حمله شوروی به افغانستان علی رغم تقابل ایران با آمریکا و منافع بالقوه ای که همکاری با شوروی می‌توانست برای‌کشور داشته باشد، اشاره کرد. 🔻 اگر سکوت در برابر ظلم و جنایات حکومت‌های هند و آذربایجان به طمع منافع اقتصادی باشد که وا اسلاما! اما سکوت در برابر جنایات حکومت نیجریه هم منفعت اقتصادی دارد؟ 👤 آقای ظریف: شما وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هستید یک عده وحشی‌گرانه به مسلمین در هندوستان حمله می‌کنند من از شما می‌خواهم به رسم مسلمانی و وظیفه اسلامی و انسانی‌تان با دولت هندوستان مبنی بر این حمله وحشیانه صحبت کنید. #️⃣ #پیرو #کشتار_مسلمانان #ظریف #مسلمانان_هند #خبرگزاری_فارس 🌐 @Peirovir
باسمه تعالی تصمیم گرفتم مطالب ناب تحلیلی را که در فضای مجازی میبینم با دوستان به اشتراک بگذارم ممکن است مطالب طولانی باشد ولی بسیار مفید هستند حتما مطالب را بخوانید @salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری انجام شد؛ 👈 توصیه‌های مهم رهبر انقلاب اسلامی به مردم در خصوص بیماری شایع‌شده 🔻حضرت آیت الله خامنه‌ای پس از کاشت نهال در سخنانی، کاشت درخت را حرکتی با برکت خواندند و در خصوص بیماری شایع شده در کشور، گفتند: همچنانکه قبلاً از پزشکان، پرستاران و مجموعه‌های درمانی صمیمانه تشکر کردم، لازم می‌دانم بار دیگر از این عزیزان که با کار بسیار با ارزش خود در حال جهاد در راه خدا هستند، تشکر کنم. 🔹️ رهبر انقلاب اسلامی مشاهده نمونه‌های درس‌آموز از تلاش و فداکاری کادرهای درمانی در رسیدگی به بیماران را نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری و تعهد انسانی آنان دانستند و افزودند: همچنین لازم می‌دانم از خانواده‌های پزشکان، پرستاران و همه عوامل درمانی که با صبر و تحمل خود در کنار تلاش شبانه‌روزی عزیزانشان هستند، سپاسگزاری کنم. 🔹️ ایشان با دعا برای عافیت بیماران و همچنین طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان از این بیماری و صبر و آرامش برای بازماندگان آنها، چند توصیه خطاب به مردم بیان کردند. حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مسئولان در خصوص پیشگیری و جلوگیری از آلودگی، افزودند: از این دستورها نباید تخطی شود، چرا که خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم، بنابراین هر چه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است. 🔹️ رهبر انقلاب اسلامی در توصیه‌ای دیگر همگان را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: البته این بلا آنچنان بزرگ نیست و بزرگ‌تر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به دعای برخاسته از دل پاک و صاف جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. ایشان افزودند: دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت. 🔹️ حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین همه دستگاههای کشور را به همکاری و در اختیار قرار دادن امکانات مورد نیاز وزارت بهداشت که در صف مقدم مقابله با بیماری قرار دارد، توصیه کردند و گفتند: نیروهای مسلح و دستگاههای مرتبط با دفتر رهبری نیز به انجام این کار موظف شده‌اند. 🔹️ رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به درگیر شدن کشورهای زیادی در دنیا با این بیماری، افزودند: مسئولان ما از روز اول با صفا، صداقت و شفافیت خبررسانی کردند و مردم را در جریان قرار دادند اما برخی کشورهای دیگر که این بیماری در آنها شدیدتر و همه‌گیرتر است، پنهان‌کاری می‌کنند البته ما برای آن بیماران نیز از خداوند طلب عافیت می‌کنیم. ایشان حادثه پدیدآمده را مسئله‌ای گذرا و نه فوق‌العاده دانستند و گفتند: البته من نمی‌خواهم مسئله را خیلی کوچک فرض کنم اما آن را خیلی بزرگ هم نکنیم، این مسئله مدتی نه چندان طولانی برای کشور وجود خواهد داشت و سپس رخت برمی‌بندد اما تجربیات حاصل از آن و فعالیت مردم و دستگاهها که به مثابه یک رزمایش عمومی است، می‌تواند به عنوان یک دستاورد باقی بماند. 🔺️ حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اقدامات پسندیده و نوع‌دوستانه برخی هموطنان مانند کمکهای مالی و توزیع اقلام بهداشتی افزودند: این کارها بسیار خوب است و با حفظ این دستاوردها، بلا به نعمت و تهدید به فرصت تبدیل می‌شود و امیدواریم روزگار عافیت کامل برای ملت عزیز ایران نزدیک باشد. ۹۸/۱۲/۱۳
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 متن دعای هفتم صحیفه سجادیه که رهبر انقلاب خواندن آن را توصیه کردند 🔺️ رهبر انقلاب امروز در مراسم روز درختکاری ضمن توصیه همگان به عمل به توصیه‌ها و دستورالعملهای مسئولان و متخصصان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مردم را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: «توصیه میکنم دعای هفتم صحیفه‌ سجادیه را که در مفاتیح هم هست با توجه به معنای آن بخوانند.» ۹۸/۱۲/۱۳ 💻 @Khamenei_ir
سلمان رئوفی
🔰 پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری انجام شد؛ 👈 توصیه‌های مهم رهبر انقلاب اسلامی به م
باسمه تعالی امثال بنده که به رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی عن جمیع الآفات اعتقاد داریم و ایشان را ستون اصلی خیمه مکتب اهل بیت علیهم السلام می دانیم و شب و روز مثل بنده ای با دهان ناپاک خود دعاگوی ایشانیم به دلیل همین کلمات جامع و عالی و بلند ایشان است بنده به قدر توان و وسع این حوزه های علمیه را زیر و رو کرده ام از کتابهای قدما در حکمت و معنویات تا کتابها و شخصیتهای متاخرین را در فقه و عرفان و اسلام شناسی دلیل امثال بنده برای تبعیت از ایشان همین کلمات جامع و عالی و عمل به این معارف از جانب ایشان است شما بگردید و ببینید در اسلام شناسی کدام یک از علما مثل امام راحل عظیم الشان روحی له الفداء و همچنین مثل رهبر معظم انقلاب حفظه الله سخن گفته اند همین محاسن کلام است که ما به ایشان و امام خمینی ره اعتقاد داریم و همین دلیل برای اهل اشارت و دلالت بس است و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی پ ن ۱: تعبیر حسنه و سیئه تعبیر بسیار جالبی بود نکات دیگری هم در پیام بود که حوصله شرح نیست پ‌ ن ۲: بارها دیدم استاد حضرت آیت الله خرازی و استاد آیت الله شب زنده دار برای کاری به کلمات امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب حفظه الله استناد می کنند شاید دلیلش همین عقلانیت بلند دینی در کلام این دو بزرگوار باشد @salmanraoofi
💢زمینه‌های اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هند؛ نقطه عطفی دیگر در تاریخ معاصر شبه قاره ⏮مسلمانان هند نشست «بررسی زمینه‌های اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هندوستان» با حضور سیدعاکف زیدی، کارشناس مسائل هند در مرکز راهبری ورثه الانبیاء قم برگزار شد. ⏹ظرفیت­های عظیم و متنوع انسانی و اسلامی وی در ابتدا به بیان برخی اطلاعات عمومی درباره این کشور پرداخته و گفت: مساحت هند حدود 3/3 میلیون کلومتر مربع است که تقریبا 2 برابر مساحت ایران به شمار می‌آید، اما جمعیت این کشور یک میلیارد و 400 میلیون نفر است که حدودا 17 برابر ایران است. به دلیل میزان بالای رشد جمعیت، به زودی هند جای چین را به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد گرفت. حدودا 80% این جمعیت انبوه هندوستان از لحاظ دینی، «هندو» خوانده می­شوند که در داخل خود تکثر بسیاری دارند؛ در بین آنها از منکرین خدا تا مشرکان و موحدان حضور دارند. یکی از بزرگترین جمعیت­های مسلمان جهان در هند زندگی می­کند. نزدیک به 200 میلیون هندی مسلمان هستند و پیش­بینی می­شود در ظرف 30 سال آینده، هند رتبه اول از لحاظ جمعیت مسلمانان در جهان را نیز کسب خواهد کرد. هیچ آمار دقیقی از تعداد شیعیان در دست نیست؛ معمولا حدودا 30 میلیون نفر حدس زده می­شود که تقریبا همه آنها دوازده امامی هستند. اگر چه احتمالا تعداد واقعی شیعیان هند کمتر از این عدد است، به هر حال هند رتبه 2 یا 3 جهان دارد از لحاظ تعداد شیعیان. دو نقطه‌ی تراکم اصلی شیعیان در هند، ایالت­های اوترپرادش و سپس کشمیر است. در هندوستان چند صد زبان زنده وجود دارند که از میان آنها 22 زبان وجهه‌ رسمی در ایالت­های مختلفی دارند بدون اینکه هیچ زبانی جایگاه زبان رسمی کل کشور داشته باشد. البته مهمترین زبان دیوانی و علمی این کشور انگلیسی است، با این‌که فقط حدودا 2% جمعیت بر این زبان تسلط دارد. ⏹شکاف طبقاتی عظیم در بزرگترین دموکراسی جهان اگرچه از لحظ حجم (شاخص تولید ناخالص ملی) اقتصاد هند رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص می­دهد، ولی رتبه این کشور از لحاظ شاخص تولید سرانه ناخالص ملی 131 است و این تفاوت حاکی از فاصله طبقاتی عظیمی است. و لذا ضریب جینی در هند 0/8 است، و یک درصد جامعه تقریبا 60% ثروت ملی را در اختیار دارد. بزرگترین جمعیت فقرا، بی­سوادان و گرسنگان جهان نیز در هند زندگی می­کند. کشوری که یک قدرت هوا-فضایی و نرم افزاری در دنیا محسوب می­شود، از لحاظ شاخص توسعه انسانی (HDI) رتبه­ای پایین تر از عراق، فلسطین و حتی یمن دارد. نظام سیاسی هند، دموکراسی پارلمانی شبیه نظام انگلیس است و به عنوان بزرگترین دموکراسی دنیا معرفی می­شود. عنصر دیگر نظام سیاسی هند، فدرالی بودن آن است. اما ثقل اداره کشور در دولت مرکزی است؛ چون بودجه و بسیاری از اختیارات مهم دیگر اساسا در دست دولت مرکزی است. پایه دیگر نظام، سکولار بودن آن است. اما این به معنای تاکید بر دین‌زدایی از عرصه‌ی اجتماعی نیست بلکه به معنای تاکید بر پلورالیزم عملی، تسامح و زندگی مسالمت ­آمیز بین پیروان ادیان و مذاهب مختلف است. لذا خود مقامات دولتی هند معمولا سعی می‌کنند تدین خود را در منظر مردم ابراز کنند. @salmanraoofi
💢زمینه‌های اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هند؛ نقطه عطفی دیگر در تاریخ معاصر شبه قاره ⏮اهمیت روابط با آمریکا، انگلیس، روسیه و اسرائیل؛ ایران در حاشیه سید عاکف زیدی در ادامه به بیان سیاست خارجی هند پرداخته و گفت: در روابط خارجی هند با جهان می‌شود کشورهای جهان را به چند قسمت تقسیم کرد: کشورهایی مانند چین و پاکستان که هند با آن‌ها چالش دارد (البته با چین مبادله تجاری مهمی نیز دارد)؛ کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، روسیه و اسرائیل که از لحاظ راهبردی و تجاری برای هند مهم اند و دولت این کشور به دنبال نزدیکی با آن هاست. تعداد زیادی از کشورهای دیگر در مرتبه پایین‌تری در اهمیت برای دولت هند قرار می­گیرند. ایران برای دولت هند کشور خیلی مهمی نیست. چند ماهی هست که به خاطر وعده‌ها و تهدیدهای آمریکا، هند دیگر نفت ایران را نمی‌خرد. با این‌که ایران اولین یا دومین کشور تأمین‌کننده‌ی نفت هند بود. در مقایسه با ایران، روابط دولت هند با عربستان گرم‌تر است. ⏺اما در سطح مردمی بیشتر مردم هند هیچ تصوری از ایران ندارند. حتی شاید اسم ایران را هم نشنیده باشند. در بین مسلمانان هند این وضعیت بهتر است. ولی عموم مسلمانان هند نیز اطلاع خاصی از انقلاب اسلامی و مسائل مهم دیگر متعلق به ایران ندارند. با این حال، یکی به دلیل پیوند عمیق تاریخی و دیگری به سبب مسائل جاری بین‌المللی، عامه مسلمانان هند عمدتا یک تصور مبهم ولی مثبت از ایران دارند به عنوان یک کانون مهم ادب و فرهنگ اسلامی، و نیز یک کشور شجاع در مقابل آمریکا. البته یک طیف معدود ولی پر سروصدای وابسته به عربستان دائم شایعه­ افکنی و سیاه­ نمایی درباره ایران انجام می­دهد. اما شیعیان هند معمولا احساس شخصیت می‌کنند به خاطر موضع گیری­ های انقلابی ایران. ⏮اعتراضات گسترده اخیر چرا شکل گرفت؟ این کارشناس مسائل هند در ادامه به اتفاقات جاری این کشور پرداخت: چند هفته پیش (10 دسامبر) در مجلسین هند قانونی تصویب شد به نام «C.A.A» (بازنگری در شهروندی و تابعیت). بر اساس این قانون برای کسانی که از پاکستان، بنگلادش و یا افغانستان به هر نحوی به هند آمده‌اند، تسهیل در اخذ تابعیت هندی به عمل خواهد آمد. منتها به یک شرط: اینکه متقاضیان مسلمان نباشند. ⏺به سبب مسائل مختص به آن منطقه، در شمال شرق هند تظاهراتی حتی قبل از تصویب این قانون شروع شده بود. اما چند روز بعد از تصویب آن، تظاهرات به قسمت‌های دیگر کشور انتقال یافت و تقریبا کل کشور را فراگرفت. مهمترین نقش در این تظاهرات از آن مسلمانان هند است. در شهرهای دهلی و علیگر – که هر کدام یک دانشگاه با هویت اسلامی دارند- تحصن می‌شود. در پی برخورد خشونت­ آمیز نیروی انتظامی با این معترضان، تظاهرات در دانشگاه­ها و شهرهای مختلف هند گسترش پیدا ­می­کند. تظاهرات کنندگان نه فقط لغو قانون C.A.A. را مطالبه می­کنند بلکه در کنار آن، لغو برنامه N.R.C. (برنامه‌ی ثبت ملی شهروندان) را نیز مطالبه می‌کنند. بسیاری از تحلیلگران می­گویند در تاریخ 72 ساله هند آزاد، این کشور شاهد چنین رستاخیز عمومی و اعتراضات مردمی نبوده. ⏺وی افزود: اینجا چند سؤال مهم مطرح می­شود. چرا این برنامه ­های دولت با این حجم از اعتراضات بی ­سابقه مواجه شده؟ چرا بیشتر معترضان مسلمانند؟ آیا اضافه شدن حدودا40 هزار نفر (طبق تحلیل­های ارگانهای دولتی هند) به تعداد 1/4 میلیارد شهروند هندی توسط C.A.A واقعا جای این همه اعتراض دارد؟ برنامهN.R.C. مگر چه مشکلی دارد که موجب شد هند شاهد تظاهرات بی­ سابقه شود؟ @salmanraoofi
💢زمینه‌های اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هند؛ نقطه عطفی دیگر در تاریخ معاصر شبه قاره ⏺برای رسیدن به پاسخ به این سؤالات، لازم است نگاهی به تجربه اخیر ایالتی در شرق هند (نزدیک بنگلادش) به نام «آسام» بیندازیم. این استان کوچک هندی با جمعیت تقریبا 33 میلیون نفر (که حدودا 40 درصد آنها مسلمانند) تنها جای کشور است که در آن برنامه N.R.C. تا به حال اجرا شده. اجرایش به این صورت بوده: ابتدا شهروندی همه ساکنان این ایالت مشکوک خوانده شد وسپس از هر نفر خواسته شد با ارائه مدارک لازم شهروندی خود را اثبات کند. در 4 سال اخیر که اجرای این برنامه به طول انجامید، زندگی آسامی­ها، بویژه اقشار ضعیف جامعه، مختل شد. زیرا داشتن مدارک مهمی مثل کارت ملی، پاسپورت وغیره نیز، بخاطر احتمال اخذ غیرقانونی آنها ناکافی قرار داده شد! پس همه باید ثابت می‌کردند که در یک روز معینی در سال 1971، تابع و شهروند قانونی هند بوده‌اند. چون اکثر مردم بعد از این تاریخ به دنیا آمده­ اند، از آنها خواسته شد اثبات کنند پدرانشان در آن تاریخ شهروند قانونی هند بودند. اینجا بود که تازه مشکل دوم شروع می‌شد و آن، اثبات قانونی انتسابشان به پدرانشان بود. مردم بی­ سواد، فقیر، خانم­ها و روستایی­ها و مسلمانان، عذابشان از بقیه بیشتر بود. بازار رشوه و جعل مدرک هم داغ شد. در پایان این فرایند ویرانگر در نیمه دوم سال 2019، نزدیک به 2 میلیون نفر (نزدیک به 6% جامعه آسام) که یک سوم آنها مسلمانند، نتوانستند شهروندی خودشان را اثبات کنند و به بنگلادشی بودن متهم شدند. اما نه دولت هند هیچ برنامه‌ای برای مذاکره با بنگلادش در این رابطه دارد و نه خود بنگلادش قبول می­کند که شهروندانش به هند رفته باشند. ⏺این کارشناس مسائل هند ابراز داشت: اینجاست که این برنامه ابعاد وحشتناک پیدا می­کند زیرا دولت مرکزی ساخت تعدادی اردوگاه زندانی برای کسانی که نتوانستند شهروندی خود را اثبات کنند در آسام را شروع کرده. ولی همه این اردوگاه­ها نیز ظرفیت این 2 میلیون نفر را نمی­توانند داشته باشند. اما برخی افراد رده‌پایین حکومت و حزب حاکم گفته‌اند که با این‌که این‌ افراد شهروند هندی نیستند، اجازه می‌دهیم در کشورمان بمانند ولی بدون حقوق شهروندی. یعنی نه می‌توانند رأی بدهند، نه اموال منقول داشته باشند و نه از خدمات آموزشی و غیره دولت بهره­ای ببرند. یعنی ایجاد قانونیِ یک قشر بزرگ شهروند درجه چندم، فاقد بسیاری از حقوق اولیه. ⏮اعتراضات هند سید عاکف زیدی اضافه کرد: اینجا رابطه بین C.A.A. و N.R.C. واضح می­شود. کسانی که با ان.آر.سی از رده شهروندی خارج می‌شوند، با سی.ای.ای دوباره تابعیت می‌گیرند، جز مسلمانان که از این قانون استثنا شده‌اند. تجربه آسام نشان داده وقتی این برنامه در بقیه هند اجرا می­شود، بسیار محتمل است که عذاب اثبات تابعیت در انتظار همه مردم مستضعف باشد، ولی پس از آن، عذاب بزرگتر سلب تابعیت و شاید حبس در زندان، متوجه فقط مسلمانان هند خواهد بود. ⏺مقامات حزب حاکم فعلی ابراز داشته­ اند که جایی برای اعتراض مسلمانان وجود ندارد زیرا اگر تابع هند باشند جای هیچ نگرانی نیست. ولی شناختی که مسلمانان از این حزب دارند، تجربه تاریخی آنها و نیز تجربه اخیر در آسام، این احتمال را تقویت می­کند که اضطراب آنها منطقی است. در واقع، مدتی هست که مسلمانان هند دائم در حال استرس و اضطراب بوده ­اند و این اعتراضات واکنشی به همان فشار چند ساله یا چند دهه آنان است. ⏮چرا مسلمانان هند مدت­هاست که اضطراب دارند؟ وی با پرداختن به ریشه های تاریخی این اضطراب گفت: در سال 1947 هند از استعمار انگلیس استقلال یافت. قبل از دوره استعمار، مسلمانان هند تقریبا 550 سال (حدودا بین 1200-1757م) قدرت سیاسی را در اختیار داشتند که در این مدت، هند یک دوره نسبتا پررونقی را تجربه کرد. به عنوان مثال در قرن 17، هندوستان از لحاظ صادرات و تولید ملی رتبه اول یا دوم جهان را داشت. جهان اسلام نیز از هند نفع زیادی برد که اقلش این بود که با اتصال این واحد اقلیمی ثروتمند به جهان اسلام، حجم اقتصاد و جمعیت جهان اسلام بیش از دو برابر افزایش یافت. اما دوره استعمار هند، دوره‌ی جدایی هند از جهان اسلام بود و به همین خاطر است که دو جامعه‌ی هند و ایران امروز تقریبا از یکدیگر بی‌خبر هستند، در حالی‌که تا نیمه اول قرن 19، رابطه تنگاتنگ و تبادل وسیع فرهنگی و اقتصادی داشتند. @salmanraoofi