🔆میلاد پر برکت امام جواد علیه السلام مبارک
🔅این بزرگوار نمودار و نشانهی مقاومت است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگیش که در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیده است، با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفهی عباسی، مأمون مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقبنشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همهی شیوههای مبارزهی ممکن، مبارزه کرد
مقام معظم رهبری ۱۳۶۰/۲/۲۵
@salmanraoofi
#ضد_براندازی7
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 12/ فی الکافی عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ: « سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الطَّائِفَتَيْنِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ إِحْدَاهُمَا بَاغِيَةٌ وَ الْأُخْرَى عَادِلَةٌ فَهَزَمَتِ الْعَادِلَةُ الْبَاغِيَةَ فَقَالَ لَيْسَ لِأَهْلِ الْعَدْلِ أَنْ يَتْبَعُوا مُدْبِراً وَ لَا يَقْتُلُوا أَسِيراً وَ لَا يُجْهِزُوا عَلَى جَرِيحٍ وَ هَذَا إِذَا لَمْ يَبْقَ مِنْ أَهْلِ الْبَغْيِ أَحَدٌ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ فِئَةٌ يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا فَإِذَا كَانَ لَهُمْ فِئَةٌ يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا فَإِنَّ أَسِيرَهُمْ يُقْتَلُ وَ مُدْبِرَهُمْ يُتْبَعُ وَ جَرِيحَهُمْ يُجْهَزُ .13»
▫ در کافی از حفص بن غیاث نقل شده که گفت : از امام صادق از دو گروه مومن سوال کردم که یکی ستمکار و دیگری عادل است و گروه عادل گروه ستمکار را شکست داده اند فرمودند: اهل عدل نمی توانند کسی را که فرار میکند دنبال کنند و نمی توانند اسیری را بکشند و نمی توانند بر مجروحی بتازند و این در صورتی است که از گروه ستمکار کسی نمانده باشد و جمعی که به آن باز گردند نداشته باشند پس اگر جمعی داشته باشند که به آن برگردند اسیرشان کشته می¬شود و کسی که فرار می¬کند تعقیب می¬شود و به مجروحشان تاخته می¬شود.
🔅🔅🔅
📚 13/ فی من لا یحضره الفقیه باسناده عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع- عَنْ طَائِفَتَيْنِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ إِحْدَاهُمَا بَاغِيَةٌ وَ الْأُخْرَى عَادِلَةٌ اقْتَتَلُوا فَقَتَلَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ أَبَاهُ أَوْ ابْنَهُ أَوْ أَخَاهُ أَوْ حَمِيمَهُ وَ هُوَ مِنْ أَهْلِ الْبَغْيِ وَ هُوَ وَارِثُهُ هَلْ يَرِثُهُ قَالَ نَعَمْ لِأَنَّهُ قَتَلَهُ بِحَقٍ 14.
▫ در من لا یحضره الفقیه از حفص بن غياث روايت كرده است كه گفت : از امام جعفر بن محمّد عليهما السلام در باره دو طايفه از مؤمنين سؤال كردم كه يكى از آن دو باغى [ستمكار] است، و ديگرى عادل است، و اين دو طايفه با يك ديگر جنگ كردهاند، و مردى از اهل عراق پدرش يا پسرش يا برادرش يا دوستش را كه از اهل بغى بوده كشته است، در حالى كه او وارث آن مقتول است در اين صورت آيا از او ارث ميبرد؟ امام فرمود: آرى، زيرا كه او مقتول را به حقّ كشته است.
⏪ ادامه دارد....
پانویس:
13. . الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج5 ؛ ص32
14 . من لا يحضره الفقيه ؛ ج4 ؛ ص319
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 36
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
◀ این نکته قابل تامل است که یک کتاب مشهور که 130 سال قبل از شیخ طوسی در اختیار جناب کلینی و شیخ صدوق بوده و در یک مسئله تعبدی الزامی هم بوده چرا اصحاب در کتب روائی نیاورده اند و در کتب فقهی هم فتوی نداده اند و خود شیخ هم در کتب فقهی فتوا نداده اند و اولین بار در شیعه علامه رسما فتوا داده اند این شواهد نشان می-دهد که در این خبر مشکلی وجود داشته است و این احتمال قویست که در نسخه کتاب علی بن جعفری که دست شیخ بوده مطلب اشتباه نوشته شده بوده و اشتباها در تهذیب نقل شده است یا شیخ طوسی در نوشتن در تهذیب اشتباه کرده اند چرا که نمیشود در یک مسئله ای که حکم الله باشد خودشان هم فتوا ندهند .
◀ آیه الله شبیری در نامه ای که به مصححین دار الحدیث برای تصحیح نسخه کافی نوشته اند متذکر نکات مهمی در مورد علم نُسَخ شده اند که آنچه را در این مجال راهگشاست ترجمه کرده ایم :
◀ ایشان در بند یک اهمیت انتخاب نُسَخ مورد اعتماد را تذکر داده و همچنین متذکر شده اند که کوچکترین اختلافات در نُسَخ نیز باید نقل شود چرا که اهمیت به سزایی در بعضی موارد دارد و به تعدادی از این موارد در بند دو پرداخته اند :
⏪ أ) در نوشتن اسم « محمد بن علی بن الحنفیة » گاهی اوقات از فرق نوشتن به این صورت و فرق نوشتن به صورت « محمد بن علی ابن الحنفیة » (منظور با الف است ) غفلت شده در حالیکه « ابن الحنفیه » در عنوان دوم وصف علی نیست بلکه وصف محمد است و از آنجا که « الحنفیة » اسم مادر علی علیه السلام نیست بلکه وصف مادر محمد است ، لذا صحیح این است که « محمد بن علی ابن الحنفیة » نوشته شود با این مثال اهمیت آوردن اختلافات در مثل این موارد که هر دو عبارت در نُسَخ خطی وارد شده روشن می شود.
⏪ ج) در باب اصحاب امام صادق از کتاب رجال شیخ طوسی (ص133 ، رقم 1376 /55 ) این عبارت را میخوانیم : « الحجاج بن ارطاة النخعی الکوفی مات بالری فی زمن ابی جعفر » این عبارت را شیخ بزرگوار مامقانی (ره ) در تنقیح المقال ج 18 ص11 نقل کرده در حالیکه به ابی جعفر عبارت « علیه السلام » را افزوده لذا در قاموس الرجال ج 3 ص 110 به این نقل قول چنین اعتراض کرده : « در رجال شیخ طوسی رمز« علیه السلام » نیامده و چگونه میشود بیاید در حالیکه منظور از ابی جعفر منصور است نه امام باقر علیه السلام ...34 » .
◀ لذا در نظر ابتدائی گاهی تصور میشود اختلاف نُسَخ در نقل تحیّات اهمیتی ندارد ولی با نظر دقیق اهمیت نقل معلوم میگردد الخ .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
34. نگارنده مقاله نیز در درس آیه الله شبیری از ایشان شنید که دست بردن شیخ صدوق در عبارات روایات و اضافه کردن « علیه السلام » در نسخ روایات باعث شده از بعضی روایات عده ای به اشتباه افتاده فکر کنند حضرت زهرا سلام الله علیها نعوذ بالله به عادت زنان دچار میشده اند
@salmanraoofi
هدایت شده از پیرو
⚠️ آبادی میخانه زِ ویرانی ماست . . .
♦️ برنامه دورهمی برقرار است و نماز جمعهها تعطیل❗️
🔘 علی رغم شرایط کرونایی کشور و محدودیت تجمعات برنامه دورهمی با رعایت اصول بهداشتی ضبط و پخش شد که به عقیده نگارنده کار درست و بجایی بود چون در این شرایط که مردم بیشتر در خانه هستند و برخی سلبریتیها مانند رامبد جوان میدان را خالی کردهاند دیدن یک برنامه تازه و مفرح از رسانه ملی باعث کاهش فشار روانی رسانههای ضد انقلاب و پیاده نظام سایبری آنها خواهد شد.
✔️ توجه: بنا بر نظر مراجع معظم تقلید حداقل نفرات برای انعقاد نماز جمعه 5 نفر است . . . فقط 5 نفر (امام جمعه و چهار نفر ديگر).
🔹 حال سوال اینجا است آیا نمیشد تدبیری اندیشیده شود تا این تریبون انقلاب اسلامی که در شرایط جنگی و بمباران تعطیل نشد تعطیل نشود؟
🔸 آیا نمیشد با رعایت کامل مسائل بهداشتی حداقل در مراکز استانها نماز جمعهها را 20 نفره دایر نمود و بعد متن و صوت و فیلم خطبهها را رسانهای کرد؟
🔹 آیا نباید در این شرایط حساس جهان و کشور و منطقه خصوصا هندوستان و سوریه تریبونهای نماز جمعه به روشنگری و اعلام مواضع انقلاب اسلامی بپردازند؟
💎 از این دولت بی تدبیر و غربگرایان که انتظاری نیست، روی سخن بنده با رجال مذهبی و مسئولین انقلابی است که چرا به اندازه یک فیلم ساز به فکر نیستند⁉️
👤 حسین کاوه ✍️
👤 به قول خیام نیشابوری؛
🔺 آبادی میخانه زِ ویرانی ماست
🔻 جمعیت کفر از پریشانی ماست
🔺 اسلام به ذات خود ندارد عیبی
🔻 هر عیب که هست از مسلمانی ماست
#️⃣ #پیرو #حسین_کاوه #یادداشت #نماز_جمعه
🌐 @Peirovir
باسمه تعالی
برادران و خواهران بزرگوار با این فضایی که علیه قم و خصوصا طلاب به وجود آمده اگر خانواده محترمتان از شما دعوت، بلکه اصرار برای حضور در ایام تعطیل نزد خودشان نکردند
شما ابدا ناراحت نشوید بلکه اگر دعوت و اصرار کردند اما جا و فضایی که شما میخواهید حضور پیدا کنید نگاه منفی ای به شما دارند و احتمال می دهید ناراحتی پیش بیاید
احترام و آبروی خودتان را حفظ کنید و اصلا حرفی و رفتاری مبنی بر علاقه به دیدار نداشته باشید
طلبه باید شخصیت خود را محترم بشمارد و خودش اول برای حفظ جایگاه خود تلاش کند
خودتان کاری نکنید که زحمت و بی احترامی درست بشود
اگر دعوت و اصراری شد و زمان و مکان اقتضاء داشت بروید و گرنه برنامه ای بریزید که سرتان گرم شود و دچار دلتنگی و ناراحتی نشوید
خوشبحال کسانی که با علم و کتاب و کار خو گرفته اند و از بیکاری و بی عاری متنفرند
و السلام
@salmanraoofi
rozeh AEFmtConversion1583436284791.mp3
11.22M
🔅بیانات حجت الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی تولیت محترم حوزه علمیه آیت الله حق شناس (فیلسوف الدوله_امین الدوله)
به مناسبت میلاد امام جواد علیه السلام و مشکلات و امتحانات روز
@hhaghshenas
@salmanraoofi
متاسفانه کرونای دوست عزیز، بزرگوار، خیرخواه و دلسوز جناب حجت الاسلام مرتضی فرحناک، مثبت اعلام شده برای سلامتی ایشان دعا کنید
حتما حمد شفا قرائت بفرمایید
@salmanraoofi
باسمه تعالی
با استعانت از خداوند متعال و استخاره
از فردا ان شاءالله برای اولین بار
بحث مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را
بر اساس کتاب غنای ایشان شروع خواهم کرد
زمان بحث: ساعت ۱۱ تا ۱۲
مکان: منزل بنده در پردیسان
دوستانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده پیام بدهند
@srsr1359
متشکر
۱۳۹۸/۱۲/۱۶
پ ن: لازم به تذکر نیست که بزرگواران با رعایت مسائل بهداشتی تشریف بیاورند
@salmanraoofi
باسمه تعالی
اینستاگرام دارم شاید از طریق اینستاگرام هم برای نشر بحث اقدام کردم
البته چون از فضای اینستاگرام به شدت بدم می آید اینستا بنده به طور معمول تعطیل بوده و هست
ولی اگر دوستانی طالب پخش از طریق اینستاگرام هستند پیام بدهند
عجالتا نشانی اینستاگرام بنده این است👇
📱 instagram.com/salmanraoofisadr
والسلام
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱۲/۱۷
@salmanraoofi
#ضد_براندازی8
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 14/ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الطُّوسِيُّ فِي أَمَالِيهِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَلِيٍّ ع فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ تُقَاتِلُهُمْ الدَّعْوَةُ وَاحِدَةٌ وَ الرَّسُولُ وَاحِدٌ وَ الصَّلَاةُ وَاحِدَةٌ وَ الْحَجُّ وَاحِدٌ فَبِمَ نُسَمِّيهِمْ قَالَ سَمِّهِمْ بِمَا سَمَّاهُمُ اللَّهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ فَقَالَ مَا كُلُّ مَا فِي كِتَابِ اللَّهِ أَعْلَمُهُ فَقَالَ أَمَا سَمِعْتَ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ « تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ». فَلَمَّا وَقَعَ الِاخْتِلَافُ كُنَّا نَحْنُ أَوْلَى بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بِدِينِهِ وَ بِالنَّبِيِّ ص وَ بِالْكِتَابِ وَ بِالْحَقِّ فَنَحْنُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ شَاءَ اللَّهُ مِنَّا قَتْلَهُمْ فَقَتَلْنَاهُمْ بِمَشِيئَتِهِ وَ إِرَادَتِهِ . وَ رَوَاهُ الْمُفِيدُ فِي أَمَالِيهِ ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ بِلَالٍ16: مِثْلَهُ
▫ در امالی طوسی از اصبغ بن نباته آمده كه گفت: مردى نزد على آمد و گفت: اى امير مؤمنان، اين گروه كه با آنها مىجنگيم، دعوتشان (به توحيد، با ما) يكى است و پيامبر يكى و نماز يكى و حجّ يكى، پس آنها را به چه نام بناميم؟ گفت: آنها را به همان نامى مىخوانى كه خداوند در كتاب خود ايشان را ناميده است. گفت: من تمام مطالبى را كه در قرآن آمده نمىدانم. گفت: آيا نشنيدهاى كه خداوند فرمود: اين پيامبران را برخى بر بعضى برترى و فضيلت داديم خداوند با بعضی از آنان سخن گفت و بعضی را ترفیع درجه داد و عیسی بن مریم را نشانه های آشکار داد و او را با روح القدس تایید کرد و اگر خدا مىخواست پس از فرستادن پيامبران و معجزات آشكار، مردم با يك ديگر در مقام خصومت و قتال بر نمىآمدند. ليكن با يك ديگر به اختلاف و دشمنى برخاستند و برخى ايمان آورده و برخى كافر شدند ...»
پس چون اختلاف در ميانه ما افتاد ما شايستهتر به { شناخت حکم }خداوند و دینش و پيامبر و قرآن و حق بوديم. پس ماييم «آنان كه ايمان آوردهاند» و ايشانند «آنان كه كافر شدند» ، و خداوند پيكار با ايشان را اراده كرده و ما به خواست خداوند و اراده او به پيكار با آنان پرداختيم. و مفید در امالیش از علی بن هلال مثل این روایت را آورده .
⏪ ادامه دارد....
پانویس:
16.وقعة صفين ؛ ص 322 و أمالي المفيد ص 101 و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص 61 و ص: 62
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 37
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ 3. فقها و محدثین به نقل اختلاف نُسَخ اهتمام داشته اند تا جایی که به ذکر اختلاف نُسَخ حدیث در حد «و» و «ف» پرداخته اند ( برای مثال رجوع کنید به : روضة المتقین ، ج3 ، ص 277 و ج 4 ص 546 ، مرآة العقول ، ج 4 ، ص 285 ، الرسائل الاحمدیة ج 1 ، ص 187 ) بلکه گاهی اوقات اهمیت این اختلاف در نسخ کتب فقهی مورد توجه قرار گرفته ( جامع المقاصد ، ج 4 ، ص 55 ، و ج 11 ، ص 130 ، و مسالک الافهام ، ج5 ، ص246 ، جواهر الکلام ج 19 ، ص 32 ) از ثمرات مترتب بر این اختلاف در متن حدیث این است که لفظ حدیث هنگامی که با « ف » باشد گاهی میتوان حکم عامی را از تعلیل استفاده کرد و اگر « ف » به « و » تغییر پیدا کند چیزی که بر این تعلیل دلالت کن باقی نمی ماند .
⏪ 4.از مشکلات نقل بعضی جوامع حدیثی عدم اشاره به نسخ و مصاد حدیث است ، لذا در وسائل الشیعه غالبا اختلافات کتب اربعه را تذکر نمی دهد چه برسد به بقیه کتب ، و در جامع احادیث شیعه خصوص اختلافات کتب اربعه را در نقل روایت متذکر میشود نه مصادر دیگر ، در نتیجه اعتماد به این جوامع در نقل روایت و عدم رجوع به مصدر اصلی گاهی باعث به دست آوردن نتیجه غلطی میشود . مثلا این فقره در صحیحه ثانیه زراره وارد شده : « قلت : فهل علی ان شککت فی انه اصابه شیء انظر فیه ؟ قال : لا ...» پس گاهی از این فقره عدم لزوم فحص -حتی فحص کوتاهی- در شبهات موضوعیه استنتاج شده ، گرچه این استنتاج - بنا بر فرض صحت - مبنی بر این نسخه است ، در حالیکه روایت در علل الشرایع ، ج 2 ، ص 361 ، وارد شده و در آن بعد از عبارت « انظر فیه » گفتار « فاقلبه » اضافه آمده و استنتاج گذشته بنا بر این نقل صحیح نیست ، همچناکه روشن است . مراجعه کنید وسائل الشیعه ، ج 3 ، ص 46 ، ح 4192 ، باب 37 ابواب نجاسات ، ح1 . ح 1 ، جامع احادیث شیعه ، ج 2 ، ص 165 ، ح 1588 ، باب 23 از ابواب نجاسات ، ح 6 . 35
🔹 از آنچه گذشت روشن شد که یک بررسی نسخه و کار نسخه شناسی چه اثری میتواند در استنباط و ارائه نظر فقهی داشته باشد لذا لزوم اهتمام هر چه بیشتر به این علم و کنکاش و جستجو در نسخه های مختلف کتب حدیثی و فقهی معلوم میشود .
◀ د ) نکاتی راجع به مبانی و روشهای فقه الحدیثی :
فقه الحدیث یا علم درایه در نظر اکثر فقها علمیست که حالات عارض بر حدیث را به صورت اصطلاحات ارائه کرده و نگاهی هم به نقد و عیار سنجی حدیث از منظر متن دارد نگارنده در این مجال با توجه به استعمال فقه الحدیث در لسان متاخرین به معنایی اوسع به تبییین و توضیح اصطلاح فقه الحدیث به معنیای متاخر و مبانی قواعد و روشهای فقه الحدیثی فقها در فقه پرداخته و اهمیت این فن را با ارائه نکات نو تبیین ساخته است .
🔹 در این بحث نظر نگارنده به علم فقه الحدیث مصطلح نیست بلکه منظور از فقه الحدیث در این بحث سه حوزه مهم 1- مبانی و اصول فهم حدیث ،2 - روش ظهور گیری ، استظهار و فهم فقها از روایات و 3) مبانی قبول یا رد حدیث است .
🔹 فقه الحديث بدین معنی , اصول و قواعدى و مبانی ای دارد که هر كس به شرح و تفسير روايات رو كند, مى بايد اين قواعد را مدوَّن كرده باشد البته مى توان مبانی و مسلک شارحان حديث را در فقه الحديث, از شروح آنان به دست آورد؛ چنانكه مى توان مسلک فقها را در فقه الحديث, از كتب فقهى و اصولى آنان استخراج نمود.
🔹 بر اين پايه, با مرورى اجمالى بر كتب فقهى, اصولى, و دیگر مکتوبات نکات قابل توجه را در این سه حوزه ارائه میکنیم :
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
35.جرعه ای از دریا ، آثار عربی ، المنهج الصحیح فی تحقیق الکافی ، ص 254 و 255
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 38
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
✅ حوزه اول : مبانی و اصول فهم حدیث
مبانی و اصولی را برای فهم حديث از کتب اساطین فن به دست آمده که هر کدام از آنها شایسته دقت و موشکافی بیشتر هستند و میتوانند فقه یک فقیه را متحول کرده و متفاوت نسبت به فقهای دیگر نماید .
مهمترین مبانی در فهم حدیث که باید برای یک مجتهد مورد توجه قرار گیرند موارد ذیل است
◀ یک. پرهيز از جمود در فهم اخبار
مسئله مهمی که افق دید فقیه را از تعبد صرف به روایات به افق باز تفقّه میگشاید مبانی سیاسی فرهنگی اقتصادی اجتماعی فقیه و افق نگاه فقیه به اسلام هنگام فهم نص است .
🔹 آنچه در تشخیص حکم و رجوع به ادله لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که دین اسلام دین ارائه برنامه زندگی از گهواره تا گور برای همه اعصار است و این دین بهترین برنامه برای اداره مترقی جوامع بشری است و از ظرفیت لازم شامل برنامه، راهکار و انعطاف فوق العاده برخورداراست که ناشی از حکمت و علم الهی به نیازهای بشر است پس حکم تشخیص داده شده توسط فقیه باید حاوی مطالب گذشته است باشد تا با کلیات قوانین و نظام اسلامی تطابق داشته باشد .
🔹 و نکته ای که راجع به موضوعات شایسته است مورد عنایت باشد این است که در حوزه زندگى بخشهايى با دگرگونى و تحول همراه است و به عبارت فنی موضوعات همواره با تغییر شکل همراهند و بسيارى از ابزارها شكلها و قالبها در طول زمان دگرگون مى شوند و شكل گذشته خود را از دست مى دهند به طوری که روح آن موضوع اجتماعی فرهنگی سیاسی اقتصادی باقی مانده یا تهی از آن روح شده و تبدّل موضوع حاصل میشود تعیین حیطه اجتماعی سیاسی فرهنگی و ... موضوع نقش مهمی در تعیین حکم آن دارد و مسلما در اين گونه موارد احكام و دستورهاى دينى نيز از كلّيت و انعطافى برخوردارند تا بتوانند نقش هدايتى خود را ايفا كنند.
🔹 تطبیق حکم مناسب با موضوع با توجه به تغییراتی که در آن حاصل شده از عهده یک فقیه آ گاه به زمان و شرایط جامعه و در مواردی آ گاه به مسائل بین المللی بر می آید لذا فقیه باید به این اطلاعات و تحلیلها مسلط باشد گرچه بواسطه گروهی از مشاورین زبده به این اطلاعات و تحلیلها دست پیدا کند.
🔹 لذا نگاه به روایات با تعبد خشک و بدون توجه به
1) جایگاه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسیِ موضوعی که برایش حکم صادر شده
2) تطابق موضوع با جایگاه امروزی آن
3) توجه به هدف حکم صادر شده
4) سنجش شرایط زمانی و مکانی صدور این حکم و شرایط کنونی آن
و عدم تدبر و تعقل در ادله مسئله ایست که فقه فقیه را از پویایی انداخته و گرفتار جمود میکند سزاوار است آنان كه سراغ نصوص دينى مى روند از اين نكات غفلت نورزند؛ تا دچار جمود نشوند.
🔹 تفقه و تعقّل در ادله آن است كه با در نظر داشتن ظهور ادله با آن با تعبد خشک برخورد نشود؛ بلكه با توجه به مطالب گذشته با اين اعتقاد در فهم ادلّه تلاش شود که دین اسلام برای همه اعصار بوده و مخاطب قرآن کریم و ائمه علیهم السلام , همه انسانها در تمامى اعصار هستند و این دین پیشرفته ترین و جامعترین دین برای اداره بشریت و اسلام دین برنامه زندگی از گهواره تا گور در همه زمینه های سیاسی اجتماعی فرهنگی اقتصادی برای تمام اعصار است .
🔹 با توجه به این نکات و در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان فقیه باید بتواند بهترین دقیقترین و پیشرفته ترین راهکار را برای مسائل جوامع بشری ارائه کند و خیر دنیا و آخرت را برای بشر به ارمغان آورد .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
35.جرعه ای از دریا ، آثار عربی ، المنهج الصحیح فی تحقیق الکافی ، ص 254 و 255
@salmanraoofi
باسمه تعالی
امروز و فردا ان شاء الله بحث مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برقرار است
ولی روز ۱۵ رجب، ۲۰ اسفند بحث تعطیل است
دوستانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده
@srsr1359
پیام بدهند
@salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 توصیه معنوی رهبر انقلاب پیرامون تعطیلی اعتکاف امسال
🔻 حضرت آیتالله خامنهای همواره با اشاره به برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در ایام البیض (۱۳-۱۵) ماه رجب آن را یک فرصت با ارزش برای صفا دادن به دل، توبه و خودسازی دانستهاند. مؤمنین و بهویژه جوانان نیز در طول سالیان بعد از انقلاب اسلامی با گرایش به این پدیدهی معنوی آن را مغتنم شمرده و برای استفاده از این پدیدهی معنوی در مساجد شهرها سه روز معتکف شدهاند.
🔹 اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و توصیهها و دستورالعملهای مجموعههای مسئول برای پرهیز از اجتماع به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری، قرار شد مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نشود.
🔹 با توجه به شرایط پیش آمده، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامهای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که قصد شرکت در مراسم معنوی اعتکاف را داشتند و اکنون از این فیض محروم ماندهاند توصیهای داشته باشند.
🔺 حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایامالبیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف امسال توصیهای مرقوم داشتند که متن آن را پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR منتشر میکند:
«کسانی که از عمل با فضیلت اعتکاف محروم ماندهاند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیار علیه السلام بخوانند.»
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 39
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
◀ امام خمينى یکی از پیشگامان این عرصه بوده و بر پرهيز از خطر تحجّر و جمود, تأكيد كرده و در فقه نيز بدان ملتزم بوده اند. ايشان در پاسخ به نامه يكى از شا گردان خود تأ كيد بر پرهيز از جمود در فهم روايات و اينكه اين امر به نا كامى دين در اداره زندگى مى انجامد داشته وبرای جمود مثالهایی , به موارد مصرف زکات ، مسابقه و تیر اندازی ، و شطرنج اشاره کرده اند .و در کتب خود به مواردی مثل آلات قصاص و آلت ذبح اشاره داشته اند .
⏪ دو. فهم حديث برپايه فهم محاورات عرفى؛
محاورات كتاب و سنّت بر پايه عرف است و شارع, جز گفتگوی عرفی , رويّه اى در القاى سخن خود ندارد. از اين رو, فقيه و مجتهد, براى آنكه بتواند مرادِ كتاب و سنّت را به درستى فهم كند, بايد با اين محاورات آشنايى و انس داشته باشد 37.
▪ همچنین باید دانست شارع در القاى احكام بر امّت, مانند يكى از مردمان است. محاوره و خطاب او مانند محاوره مردمان با يكديگر است؛ همان گونه كه قانونگذار عرفى ا گر به نجس بودن خونْ حكم راند موضوع آن سخن در مفهوم و مصداق, همان است كه عرفْ داورى مى كند. از اين رو رنگ را خون نمى داند و رنگ موضوع نجاست قرار نمى گيرد. همچنين است شارع در قوانينى كه به عرف القا كرده است؛ مفاهيم احكامش عرفى است و شناسايى مصداقش نيز موكول به عرف است 38.
▪ عدم توجه به این مسئله باعث شده که بعضی فقها خط را که مالیت و وجود عرفی دارد فاقد وجود و مالیت محسوب کنند و در خرید و فروش قرآن به فتوای خاصی برسند همچنین در بحث نجاست و طهارت لباسی که آغشته به عین نجاست است به فتوای خاصی رسیده اند.
⏪ سه. توجه به بُعد حکومتى پيامبر(ص) و ائمه(ع)
تمام روايات صادر شده از پيامبر و ائمه(ع) تبليغى و بيان كننده حكم خدا نيستند؛ بلكه دسته اى از فرمانهاى رسيده از منصب و مقام ولايت امرى آنان صادر گشته است. روشن است كه دسته اول ثابت و جاودانه و براى همه زمانهاست؛ اما دسته دوم به شرايط و موقعيت هاى ويژه بسته است. برپايه همين قاعده پاره اى از تعارضها در سيره و رفتار معصومان و نيز در موضعگيرى هاى متفاوت آنان, حل مى گردد.
▪ بر همین پایه حضرت امام و آیه الله بروجردی تعارض بعضی احادیث را حل کرده اند .
امام خمينى(ره) حديث «لاضرر» را حكم سلطانى و حكومتى مى داندو میفرمایند: [در حديث «لاضرر»] احتمال چهارمى است كه به نظر من رسيده است و در سخن ديگر عالمان نديده ام, و آن اين است كه نهى در اين حديث, به معناى نهى الهى نيست تا حكمى الهى باشد, مانند حرمت نوشيدن شراب و حرمت قمار؛ بلكه به معناى نهى حكومتى است كه از پيامبر(ص) به عنوان رئيس حكومت و دولتْ صادر شده است, نه به عنوان بيان كننده احكام شريعت39 .
▪ ایشان براساس همين قاعده فرموده است در روايات, هر كجا واژه هاى «قَضى», «أمر» و «حَكم» آمده است, به همان معناى حكم حكومتى است . 40 سپس ایشان نمونه های زیادی را برای شاهد نقل میکنند .
◀ همچنین آیه الله بروجردى ، روايات منقول از معصوم را در دو گروه طبقه بندى مى كند: گروهى كه جنبه فتوايى دارند, و گروهى كه جنبه دستورى و فرمانى دارند. روايت هاى دسته نخست, اوامر ارشادى هستند و به افزون از نقل حكم الهى دلالت نمى كنند. در حالى كه روايات دسته دوم, جنبه دستورى و فرمانى دارند. در گروه نخست, معصوم, بازخواست كننده نيست; نظير توصيه هايى كه پزشك به بيمارش مى كند و يا مفتى, حكم الهى را بيان مى كند; ولى در گروه دوم ، معصوم ، حق بازخواست دارد. گفتار آیه الله بروجردى در اين خصوص, چنين است: اوامر صادر از پيامبر(ص) و امامان(ع) بر دو گروه هستند: گروهى از پايگاه اِعمال مولويت و سلطه بر مردمْ صادر مى شود, چنان كه در سرپرستان عرفى نسبت به خدمتكارانشان صادر مى گردد. بدون ترديد, اين بخش از دستورها مولوى هستند و لازم است كه اطاعت شوند; چون طبق آيه ششم سوره احزاب, پيامبر اكرم, بر مردم, از خودشان اَولى است. گروه ديگر, از جايگاه بيان احكام و توضيح حكم واقعى در نزد خداوند, صادر مى شود كه همچون (بلكه عين) دستور مفتى در مقام افتا و دستور پزشك معالجْ نسبت به بيمار است. ترديدى نيست كه اين بخش از دستورها ارشادى و بيان كننده حكم واقعى در نزد خداوند هستند و نه دستورهاى مولوى. بنابراين, در صورت مخالفت آنان, نمى توانند بازخواست كنند, چنان كه پزشك نمى تواند بازخواست كند 41.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
37.الرسائل(امام خمینی ), ج2, ص96ـ97.
38.الاستصحاب, امام خمینی ص220.
39. بدائع الدرر فى قاعدة نفى الضرر, ص86 و 113ـ114.
40. بدائع الدرر , ص109
41. نهایه التقریر .ج1, ص427
@salmanraoofi
#ضد_براندازی9
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 15/ ابْنُ شَهْرَآشُوبَ فِي مَنَاقِبِهِ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع: أَنَّهُ ذَكَرَ الَّذِينَ حَارَبَهُمْ عَلِيٌّ ع فَقَالَ أَمَا إِنَّهُمْ أَعْظَمُ جُرْماً مِمَّنْ حَارَبَ رَسُولَ اللَّهِ ص قِيلَ لَهُ وَ كَيْفَ ذَلِكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ أُولَئِكَ كَانُوا أَهْلَ جَاهِلِيَّةٍ وَ هَؤُلَاءِ قَرَءُوا الْقُرْآنَ وَ عَرَفُوا أَهْلَ الْفَضْلِ فَأَتَوْا مَا أَتَوْا بَعْدَ الْبَصِيرَةِ 17. ورد فی دعائم الاسلام مثله 18.
▫ ابن شهر آشوب در مناقبش از امام باقر«ع» آورده : صحبت از آنان که با علی« ع» جنگیدند شد پس فرمود : آنها جرمشان از کسانی که با پیامبر جنگیدند بیشتر بود به ایشان گفتن پسر رسول خدا چگونه این امر می¬شود ؟ فرمود: انها اهل جاهلیت بودند و اینها قرآن می¬خوانند و اهل فضل را می¬شناسند پس بعد از بصیرت کردند آنچه کردند. و در دعائم الاسلام مثل این روایت آمده است .
🔅🔅🔅
📚 16/ فُرَاتُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْكُوفِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ بَزِيعٍ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع : يَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِينَ « قَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ » ثُمَّ قَالَ هَؤُلَاءِ الْقَوْمُ هُمْ وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ يَعْنِي أَهْلَ صِفِّينَ وَ الْبَصْرَةِ وَ الْخَوَارِجَ19 .
▫ فرات ابن ابراهیم کوفی در تفسیرش از حسن بن علی بن بزیع با سند پیوسته از امام صادق نقل کرد که فرمود امیرالمومنین علیه السلام فرمود : ای گروه مسلمین « امامان کفر را بکشید چرا که آنها عهدی ندارند باشد که دست بردارند » فرمود : به خدای کعبه قسم آن قوم ، آنها ؛ اهل صفین و بصره و خوارج منظورند .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
17.المناقب لابن شهرآشوب ج 3 ص 218. و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص 61 و ص: 62
18. دعائم الإسلام ج 1 ص 388. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 67
19.تفسير فرات الكوفيّ ص 57 و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 63
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
با استعانت از خداوند متعال و استخاره
از فردا ان شاءالله برای اولین بار
بحث مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را
بر اساس کتاب غنای ایشان شروع خواهم کرد
زمان بحث ساعت ۱۱ تا ۱۲
مکان منزل بنده در پردیسان
دوستانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده پیام بدهند
@srsr1359
متشکر
۱۳۹۸/۱۲/۱۶
پ ن: لازم به تذکر نیست که بزرگواران با رعایت مسائل بهداشتی تشریف بیاورند
@salmanraoofi
#ضد_براندازی10
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 17/ فی تفسیر العیاشی عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ قَالَ : « سَمِعْتُ عَلِيّاً ع يَوْمَ الْجَمَلِ وَ هُوَ يَحُضُّ النَّاسَ عَلَى قِتَالِهِمْ وَ يَقُولُ وَ اللَّهِ مَا رُمِيَ أَهْلُ هَذِهِ الْآيَةِ بِكِنَانَةٍ قَبْلَ الْيَوْمِ « فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ» فَقُلْتُ لِأَبِي الطُّفَيْلِ مَا الْكِنَانَةُ قَالَ السَّهْمُ يَكُونُ مَوْضِعَ الْحَدِيدِ ، فِيهِ عَظْمٌ تُسَمِّيهِ بَعْضُ الْعَرَبِ الْكِنَانَةَ .20 »
▫ در تفسیر عیاشی از ابی طفیل نقل شده که گفت : از علی در حالیکه مردم را تشویق به جنگ با آنان می کرد شنیدم که میگفت : به خدا قسم تیر اهل این آیه در جای تیر خودشان قبل از امروز قرار نگرفته اند «امامان کفر را بکشید چرا که آنها عهدی ندارند باشد که دست بردارند» پس به ابی طفیل گفت کنانه چیست ؟ گفت : تیری که در جایگاه آهنی است درونش بزرگ است بعض عرب آنرا کنانه می¬گویند.
🔅🔅🔅
📚 18/ فی تفسیر العیاشی عَنْ أَبِي عُثْمَانَ مَوْلَى بَنِي قُصَيٍّ قَالَ: شَهِدْتُ عَلِيّاً ع سُنَّتَه كُلَّهَا فَمَا سَمِعْتُ مِنْهُ وَلَايَةً وَ لَا بَرَاءَةً وَ قَدْ سَمِعْتُهُ يَقُولُ عَذَرَنِي اللَّهُ مِنْ طَلْحَةَ وَ الزُّبَيْرِ بَايَعَانِي طَائِعَيْنِ غَيْرَ مُكْرَهَيْنِ ثُمَّ نَكَثَا بَيْعَتِي مِنْ غَيْرِ حَدَثٍ أَحْدَثْتُهُ وَ اللَّهِ مَا قُوتِلَ أَهْلُ هَذِهِ الْآيَةِ مُنْذُ نَزَلَتْ حَتَّى قَاتَلْتُهُمْ « وَ إِنْ نَكَثُوا التوبة 9: 12» الْآيَةَ .
21
▫ از ابی عثمان بنده بنی قصی که گفت : شاهد کل شیوه علی«ع» بودم پس از او دوستی و بیزاری { بیجا} ندیدم و شنیدم که می¬فرمود : خداوند مرا در طلحه و زبیر عذر داده با من بدون کراهت بیعت کردند سپس بیعت مرا شکستند بدون اینکه من کاری{زشت} واقع کرده باشم به خدا قسم اهل این آیه از وقتی که نازل شد کشته نشدند تا اینکه من با آنان جنگیدم « و اگر پیمان شکستند ...» ادامه آیه .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
20.. تفسير العيّاشيّ ج 2 ص 78 ح 24. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 64
21.. تفسير العيّاشيّ ج 2 ص 79 ح 28. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 65
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 40
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
◀ آیه الله بروجردى, در تفسير و توضيح روايت ها همواره به اين قاعده پايبند است و بين اين دو دسته روايات, فرق مى گذارند.
⏪ چهار. توجه به تحولات زمانى و مكانى در فهم حديث
تعبد صرف بر الفاظ و اقسامی که روایات در بر دارند در تمام ابواب فقه نوعی اخباریگریست که به جمود و ناتوانى دين در اداره زندگى مى انجامد.تلاش برای فهم قواعد کلی و مصالحی که باعث صدور حکم شده در ابوابی که عقل می تواند مصالح را تشخیص دهد به فقیه در جمع ادله و فهم آن کمک شایانی خواهد کرد و فقیه را از جمود بر ظواهر رهایی می بخشد به عنوان مثال شیخ اعظم در باب مستثنیات غیبت جامع همه موارد را مصلحت می داند .
▪ همچنین امام خمينى بر اين امر در فهم احاديث اصرار مى ورزيد.لذا ایشان معتقد است كه فروش سلاح, از شئون حکومت و تابع مصالح روز است. گاهى ممكن است فروش سلاح به تقويت كفار بينجامد و ممنوع شود و گاه چنين نباشد. معيار و ميزان صلح و جنگی که در روایات آمده نیست چنانكه مشرک و كافر بودن خريدار نيز ملا ک نيست. بايد در هر زمان, شرايط و مصالح را بررسى كرد و روايات نيز به همين ملا ک صادر شده اند ایشان در این زمینه میفرمایند : خلاصه آنكه اين امر به حكومت و دولت مربوط است و ضابطه اى ندارد؛ بلكه تابع شرايط و اوضاع و احوال است. از اين رو, نه صلح به طور كلّى موضوع حكم عقلى و شرعى است و نه مشرک و كافر… روشن است كه بيش از آنچه گفتيم, از روايات به دست نمى آيد و اگر روايتى عموميتى فراتر از اين داشته باشد كه خريد و فروش را در صورت در خطر بودن اسلام و تشيّع تجويز كند يا از خريد و فروشْ منع كند, در صورتى كه ترك معامله ضررى داشته باشد, بايد آن را تقييد كرد 42.
▪ همچنین ايشان معتقد است از اشياى نجس (مانند خون و مردار و…) مى توان بجز براى خوردن, بهره بردارى كرد و روايات دلالت كننده بر حرمت, تنها خوردن را شامل مى شوند؛ زيرا در آن زمان, استفاده اى جز خوردن نداشته اند؛ ليكن امروزه كه بر اثر رشد علم و صنعت, استفاده عقلايى از خون و… صورت مى پذيرد, منعى در آن نيست. از اين رو, روايات ذيل را: عن أبى عبداللّه(ع): السحت ثمن الميتة 43. بهاى مردار, حرام است. حرّم من الشاة سبعة أشياء: الدم والخصيتان… 44هفت چيز از گوسفند, حرام شده است: خون, دنبلان و… به استفاده در خوردن, مقيّد كرده و ساير استفاده ها را تجويز مى كند و مى گويد: فتحصّل مما ذكرناه, جواز الانتفاع بصنوف النجاسات, ولا دليل عام على حرمة جمع الانتفاعات بها كما لا دليل على حرمة بيعها 45.
▪ خلاصه سخن آنكه مى توان از تمامى نجاسات, بهره بُرد و دليلى بر حرمت آن نيست؛ چنانكه دليلى بر ممنوعيت خريد و فروش آنها وجود ندارد. و در آخر به عنوان یک قاعده كلى فرموده اند: إنّ اللازم على الفقيه الباحث فى الاستظهار من الروايات و دعوى الانصراف والغلبة والندرة ملاحظه العصر والمحيط الذين صدرت الروايات فيهما .46 بر فقيه لازم است كه براى بیرون کشیدن مطلبى از روايات يا ادعاى انصراف و غلبه و ندرت كردن, زمان و مكان صدور حديث را منظور دارد.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
42.
المكاسب المحرمة, ج1, ص228ـ229.
43. وسائل الشيعة, ج12 ص62.
44. وسائل الشيعة, ج16, ص359.
45. المكاسب المحرمة, ج1, ص56.
46. كتاب البيع, ج4, ص180
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 41
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ پنج . توجه به جو صدور روایات در تفسير روايات
يكى از مبانى و نكات در تفسير روايات و برداشت هاى فقهى از روايات توجّه به اوضاع فرهنگى و بويژه فقهى در عصر صدور روايت است. طبيعى است كه انسان و در راس آنها معصومین بدون توجّه به مقتضيات اوضاع و شرايط محيطى خود سخن نمى گويد; زيرا سخن گفتن بدون توجّه به محيط و الزامات و اقتضائات آن به دور ازشان یک فرد آ گاه به مقتضیات زمان و مکان است .
▪ كلام سنجیده و ارزشمند آن است كه با توجه به فضای موجود و مقتضیات زمان و مکان باشد و هر چه کلام از فضاى موجودْ دور باشد به همان مقدار حکیمانه بودن دور است یکی از فقهایی که در این مورد توجه وافر داشت آیه الله بروجردیست ايشان در خصوص توجّه به شرايط صدور روايت در هنگام تفسير روايت ها مى گويد: از آن جا كه اغلب فقه اماميه از ائمه(ع) گرفته شده و هر كدام از آنان معاصر گروهى از فقيهان صاحب فتوا و مورد مراجعه مردم از بين مخالفان بودند در دستيابى به مفهوم روايت ها و توضيح مدلول آنها, ناچار از مراجعه به فتاواى هم دوره هاى آن امامى هستيم كه روايت از وى نقل شده است 47.
▪ آیه الله بروجردى با توجّه به همين واقعيّت گرایی در تفسير روايات گاه برداشت هايى از روايت ارائه مى كند كه با برداشت هاى ديگران تفاوت جدّى دارد. وى در خصوص روايتى درباره دست بر هم گذاشتن در نماز و تشبّه به مجوس مى گويد:
▪ تعبير «التكفير من فعل المجوس» كه در پاره اى از روايت ها آمده است ناظر به حرمت آن به دليل تشبّه به مجوس نيست; بلكه منظور ردّ ديدگاه عامّه است كه به استمرار عمل رسول خدا اعتقاد دارند و اثبات اين كه اين كار از پيامبر(ص) نيست و به هيچ وجه از سنّت نبوى به شمار نمى آيد; بلكه ريشه آن، كار مجوس است 48.
⏪ شش. توجّه به ذهنيت پرسشگران
پاسخ هاى متين, همواره پاسخ هايى هستند كه با توجّه به پرسش، ذهنيت و برداشت پرسشگر ارائه شده باشند. فهم محتواى پاسخ, بدون توجّه به پرسش و ذهن پرسشگر و فهم آن, دشوار و در بسيارى مواقع، گمراه كننده است. پاسخگو همواره تلاش مى كند تا پاسخ خود را به گونه اى بيان كند كه پرسش را از ذهن پرسش كننده خارج كند واگر پاسخ با ذهنيت و برداشت پرسش كننده تناسب نداشته باشد, پرسش كننده, به پاسخ مورد نياز خود دست نخواهد يافت. ذهنيت افراد را معمولاً شرايط و محيط فكرى و نيازهاى خاصّ منطقه اى تشكيل مى دهند. ذهن انسان, تحت تأثير محيط به پرسش مى رسد و براى فهم درست پرسش ها بايد محيط زندگى و افكار رايج حوزه معيشت پرسش كننده را شناخت. به تعبيرى: پرسش ها آينه و نمايانگر محيط زندگى ها هستند و بازتاب زندگى فكرى و نيازهاى روزمرّه مردم مناطق گوناگون شمرده مى شوند.
▪ از اين رو, كسانى كه با اين قبيل روايت ها ـ كه در شكل پرسش و پاسخ ارائه شده اند ـ مواجه مى شوند, براى فهم پاسخ امام(ع), بايد از محيط فكرى و ذهنيت راوى اطّلاع داشته باشند, وگرنه, چندان در فهم كلام معصوم(ع), موفّق نخواهند بود. آیه الله بروجردى, در بسيارى موارد به اين امر مهم, توجّه كرده و آن را گوشزد نموده است در جلد اوّل نهایه التقریر ذيل مبحث قبله كه متن روايت, با توجّه به كوفى بودن سائلْ تفسير شده است49 و نيز در جلد دوم, ذيل مبحث سجده, به اعتبار كوفى بودن و عامى بودن سؤال كننده, پاسخ امام را توضيح داده اند 50.
⏪ هفت :توجه به خصوصیات و فضای سکونت راوی:
دقّت در محلّ سكونت راوى, مسائل فكرى و نوعِ فقه متداول در حوزه سكونت راوى, توجّه به شيوه نگرش توده مردم به اين مسائل و فرق گذارى بين پرسشگران متخصّص و غير متخصّص, از نكاتى است كه افرادی مثل آیه الله بروجردى از رهگذر مبناى حديثى اش در فقه الحديث, به آن دست يافته اند. اين قبيل تيز بينى ها و مو شكافى ها در بين متخصّصان حديثى و فقهى كمتر ديده مى شود و مى توان گفت كه از امتيازات و ابتكارات ایشان است51 .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
47. نهایة التقریر ج 2 , ص336
48. نهایة التقریر ج2 , ص337
49.نهایة التقریرج1, ص210
50. نهایة التقریر ج2, ص279
51. براى آگاهى بيشتر از توجّه به نقش فضای صدور در تفسير روايات, ر.ک: ج1, ص88, 118 و ج2, ص207 و ج3, ص202
@salmanraoofi
#ضد_براندازی11
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 19/ فی دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع: أَنَّهُ خَطَبَ بِالْكُوفَةِ فَقَامَ رَجُلٌ مِنَ الْخَوَارِجِ فَقَالَ لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ فَسَكَتَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع ثُمَّ قَامَ آخَرُ وَ آخَرُ فَلَمَّا أَكْثَرُوا قَالَ كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ لَكُمْ عِنْدَنَا ثَلَاثُ خِصَالٍ لَا نَمْنَعُكُمْ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ تُصَلُّوا فِيهَا وَ لَا نَمْنَعُكُمُ الْفَيْءَ مَا كَانَتْ أَيْدِيكُمْ مَعَ أَيْدِينَا وَ لَا نَبْدَؤُكُمْ بِحَرْبٍ حَتَّى تَبْدَءُونَا [بِهِ] وَ أَشْهَدُ لَقَدْ أَخْبَرَنِي النَّبِيُّ الصَّادِقُ ص عَنِ الرُّوحِ الْأَمِينِ عَنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ أَنَّهُ لَا يَخْرُجُ [عَلَيْنَا] مِنْكُمْ مِنْ فِئَةٍ قَلَّتْ أَوْ كَثُرَتْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَّا جَعَلَ اللَّهُ حَتْفَهَا عَلَى أَيْدِينَا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الْجِهَادِ جِهَادُكُمْ وَ أَفْضَلَ الْمُجَاهِدِينَ مَنْ قَتَلَكُمْ وَ أَفْضَلَ الشُّهَدَاءِ مَنْ قَتَلْتُمُوهُ فَاعْمَلُوا مَا أَنْتُمْ عَامِلُونَ- فَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ وَ لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ 22.
▫ دعائم الاسلام از امیر المومنین«ع» نقل کرده :ایشان در کوفه خطبه خواندند پس مردی از خوارج بلند شد و گفت : حکمرانی غیر خدا نیست پس امیرالمومنین«ع» ساکت شدند سپس دیگری و دیگری بلند شد پس هنگامی که زیاد شدند فرمود: کلمه حقیست که از آن اراده باطلی شده شما سه ویژگی نزد ما دارید که شما را منع نمی¬کنیم اینکه در مساجد خدا نماز بگذارید ، از غنیمت شما را منع نمی¬کنیم تا هنگامی که دست شما همراه دست ماست ، و شروع به جنگ با شما نمی¬کنیم تا شما شروع به جنگ با ما کنید و شهادت می¬دهم که همانا پیامبر راستگو«ص» از روح الامین از ربّ العالمین مرا آگاه کرد که که گروهی از شما زیاد باشند یا کم تا روز قیامت بر ما خارج نمی¬شوند مگر اینکه خداوند مرگشان را به دست ما قرار می¬دهد و همانا برترین جهاد جهاد با شماست و برترین مجاهدین کسی است که شما را بکشد و برترین شهدا کسی است که شما او را بکشید پس بدانید شما عمل کننده نیستید پس روز قیامت اهل باطل زیان کنندگانند و هر خبری جایگاهی دارد پس خواهید دانست .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
22.دعائم الإسلام ج 1 ص 393.
@salmanraoofi
باسمه تعالی
فردا جلسه چهارم مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله برقرار خواهد شد
بزرگوارانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده
@srsr1359
پیام بدهند
بحث ساعت ۱۱ تا ۱۲ برقرار است
@salmanraoofi