📌 نشست علمی
علم دینی؛ در کشاکش قرائتها
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_پارسانیا
#شجاعیزند
🔅🔅🔅
✳ حجت الاسلام پارسانیا در ادامه این نشست گفت: بنده با صحبتهای دکتر شجاعی زند موافقم. ایشان قرائتی از علم دینی را ارائه میکند که خیلی از آسیبها در آنجا وارد است. نسبت به این مسئله موافقم که فرمودند اگر علم دینی به این معنا باشد که ایدئولوژی در علم دخالت کند، این امر مفیدی نیست و مضر است.
🔹 وی ادامه داد: علم در بیان آقای شجاعی زند برابر با Science است. اگر حوزه ایدئولوژی را حوزه ارزشها بدانیم، این ارزشها باید بیرون قرار بگیرند. تفکیک بین دانش و ارزش و تفکیک بین علم و ایدئولوژی همواره وجود داشته است.
🔹 وی افزود: دین، ایدئولوژی ای است که میگوید از علم استفاده کنید و با علم هماهنگ عمل میکند. ایدئولوژی بالذات با علم درگیر نیست و دین میگوید علم را ولو از اهل نفاق بگیرید و یا علم را حتی از چین بگیرید. لذا دین اسلام از علم استقبال میکند.
🔹 پارسانیا گفت: بر اساس برخی تعاریف ما میتوانیم ایدئولوژی علمی و غیر علمی داشته باشیم. شما اگر علم را مقید به دانش تجربی کردید فقط گزارههای هستی شناسی آزمون پذیر هویت علمی پیدا میکنند و گزارههای ارزشی و متافیزیکی غیر علمی میشود.
🔹 وی ادامه داد: ما با معرفت حسی نمیتوانیم در مورد ارزشها و متافیزیک صحبت کنیم اما میتوانیم با معرفت عقلی در این مورد داوری کنیم. اگر برای علم ذات قائل باشیم، علم به این معنا با ایدئولوژی منافات ندارد. ما دین علمی و دین غیرعلمی داریم و این منوط به این است که موضع خود را در قبال علم مشخص کرده باشیم.
👇 وی افزود: دین مجموعهای از عقاید و اخلاق و افعال است که اخلاق و عقیده فعل درونی است و مثلاً سخن گفتن فعل بیرونی است. اگر اخلاق و رفتار و عقیده ما که خدا از ما میخواهد مطابق با اراده خدا باشد، این دین است. آنچه خدا با اراده تشریعی خود از ما میخواهد مجموعهای از ارزش هاست که آن دین است.
🔹 پارسانیا گفت: بحث دوم این است که دین همین ارزش هاست و علم دینی یعنی علمی که دین از شما میخواهد. مثلاً کاربرد برخی علوم، غیر دینی است. تجسس کردن در احوال افراد علم است اما غیردینی است. به دنبال علم نافع رفتن، دینی است. نافع بودن را هم او تعریف میکند. علمی که نیاز جامعه است دینی است.
🔹 وی ادامه داد: ما بر اساس تعریفی که از علم داریم میتوانیم علم دینی و غیر دینی داشته باشیم. علم وقتی میخواهد در خارج موجود شود، انگیزههایی میخواهد، اگر این انگیزهها دینی باشد، میشود علم دینی.
🔹 وی افزود: به لحاظ دیگری میتوانیم بگوییم که علم دینی است و آن امر دینی است. دین، وحی و عقل نیست ما با علم و عقل و حس دین را میشناسیم. اما وحی یک امر دینی است. یکی از راههای شناخت علم دینی و غیردینی این است که تجویزی (توسط دین) باشد. اما در راههای دیگر خود دین دخالت ندارد بلکه امر دینی دخالت دارد.
✳ علیرضا شجاعی زند در ادامه این نشست گفت: اگر ما با علم غربی مخالف هستیم به این خاطر است که عقبههای متافیزیکی غلطی دارد. علم غربی متافیزیک متقنی ندارد. دوستان به غلط متافیزیک را مربوط به دین میکنند. اگر به اعتبار اینکه ما متافیزیک خود را از دین گرفته ایم، علم را دینی بنامیم، این نامگذایی بی مسمایی است.
🔹 وی ادامه داد: در ۱۰ حیطه علم میتواند با دین ارتباط داشته باشد. یکی اینکه مسئله شناسی ما تحت تأثیر گرایشات و تعلقات ماست. در مواردی تأثیر دین بر علم مفید است مثل انگیزه بخشی. تأثیرات دین بر علم در برخی موارد مثل بهکارگیری و محل مصرف علم هم مطرح است و اینجا نقش دین خیلی تعیین کننده است.
🔹 وی افزود: آیا در این موارد اصرار و حجیتی وجود دارد که به دلیل این استفادهها ما اسم علم را دینی بگذاریم؟ هیچکدام از این استفادهها ماهیت علم را عوض نمیکند.
@salmanraoofi
ادامه گزارش را دنبال کنید👇👇👇
📌 نشست علمی
علم دینی؛ در کشاکش قرائتها
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_پارسانیا
#شجاعیزند
🔅🔅🔅
✳ حجت الاسلام پارسانیا در ادامه نشست گفت: متافیزیک میتواند دینی یا غیردینی باشد. ما یک علم در مقام تحقق داریم و میگوئیم این علم است. همه کسانی که مدعی علم اند به علم دست نیافته اند اما همه دنبال علم هستند. تناقض اگر پیش بیاید حتماً یک جهل یا یک خطا وجود دارد. ما گاهی گرفتار خطا می شویم که آنچه علم نیست را علم میدانیم.
🔹 وی ادامه داد: متافیزیسین ها گرفتار خطا میشوند. یک متافیزیک میتواند راه را برای دیندار شدن باز کند یا ببندد. حقیقت متافیزیک دین نیست. ما در خارج متافیزیکهای مختلفی را میبینیم و بر اساس هرکدام آنچه در خارج محقق میشود آمیزه ای از درست و غلط است و راه دیندار شدن را میبندد.
🔹 وی افزود: متافیزیک علم است و ضوابط خود را دارد. ما دین را بر اساس علم میشناسیم. اگر میگوئیم متافیزیک دینی و غیردینی است به این منظور نیست که باید متافیزیک را از دین گرفته باشیم. ایدئولوژی اسیر علم است و علم است که باید بگوید، ایدئولوژی درست است یا غلط است. علم و متافیزیک جهانی است اما در جهان واقع علم غلط و علم درست داریم.
🔹 پارسانیا در پایان گفت: اگر میخواهید دانشگاه دینی باشد، علم باید هویت دینی داشته باشد و متافیزیک آن از دین باشد.
@salmanraoofi
4_5882238559783487921.mp3
7.64M
🔆میلاد حضرت علی اکبر (ع) مبارک
@salmanraoofi
نقش پر اهمیت حضرت علی اکبر(ع) در حفظ امامت در تشیع.mp3
17.12M
🔆نقش پر اهمیت حضرت علی اکبر(ع) در حفظ امامت در تشیع
حجت الاسلام کاشانی
@Kashani1395
@salmanraoofi
TARHEJTEHAD [کیفیت کم].mp3
28.23M
🔆طرح جدیدی برای اجتهاد
🔆طرح قابلیت طراحی برای یک مدرسه فقه و اصول را هم دارد
ارائه
۱۳۹۸/۱/۲۸
@salmanraoofi
♨️عدم تأیید جریانهای انحرافی؛ سیره همیشگی امام خمینی (قدس سره)
⭕️در حاشیه احتمال حضور یکی از مسؤولین عالی حوزه علمیه قم در یکی از #مراکز_انحرافی_حوزوی⭕️
« از شیوهها و تاکتیکهای #امام در مقابله با جریانهای انحرافی و بازداشتن تودهها از گرایش به آن، این بود که از هرگونه #تأیید و #حمایت از آن جریان خودداری میورزید و از اظهار نظر در مورد آن خودداری میکرد. آن روز که جریان دکتر #علی_شریعتی در ایران اوج گرفت و شماری به هواداری او و جمعی به مخالفت با او جار و جنجال به راه انداختند، امام از هرگونه اظهار نظری در مورد او خودداری کرد و بدین گونه به پیروان خود آموخت که در برابر آن جریان چه وظیفهای دارند، نه به پشتیبانی از او برخیزند که موجب تأیید از اندیشههای انحرافی او شود و نه بر ضد او سخن بگویند که دشمن از آن بهرهبرداری کند و آتش اختلاف را شعلهور سازد. نیز در جریان «سازمان مجاهدین خلق» امام با سکوت و #عدم_تأیید آنان، ملت ایران را از فروغلتیدن در دام آنان بازداشت.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۷۰۱)
📎حواشی:
◀️۱. بر اساس سیره قطعی مرحوم امام (قدس سره) تأیید جریانها و سازمانهای انحرافی به هیچ عنوان جایز نیست.
◀️۲. بر اساس صحبتهای صریح امام خامنهای مدظله العالی #سکولارهای_حوزوی در حوزه علمیه مقدسه قم مشغول فعالیتاند که #انحرافات آنان قطعا فراگیرتر از انحرافات علی شریعتی و #خطر آنان عمیقتر از خطرات سازمان مجاهدین خلق است.
◀️۳. با این اوصاف همه مسؤولان به ویژه مدیر محترم حوزههای علمیه جناب آقای #اعرافی باید مراقب باشند تا ناخواسته با گفتار یا کردار خود موجب تأیید این جریانات خطرناک و وابسته نشوند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
از وقتی خدمت آیت الله اعرافی نامه نوشتم عده ای تذکر دادند که باید فضای بحث آزاد در حوزه باشد لذا باید عرض کنم
۱ فضای آزاد در حوزه آنقدر فراهم است که موسسه کذایی فهیم حدود ۳۰۰ نشست برگزار کرده، علاوه از موثقین شنیده ام در مدارس معروف سطح عالی بعضی اساتید بزرگان انقلاب را مسخره می کنند پس فضای آزادی هست که در دل ام القرای اسلام برای کفر و نفاق زیر نظر سروشهای معمم کرسی نظریه پردازی برقرار است و چند نادان معمم جرات تمسخر بزرگان انقلاب را دارند
۲ ادله بحث و فضای آزاد نظر را، اجتهادی ببینید برخوردهای بسیار کوبنده مختلف ائمه با منحرفین را که نادرا در حد دستور به ترور بوده ببینید،
چرا با این بحث مهم فقهی برخورد سطحی، غرب زده یا روزنامه ای می شود،
اینطور نیست که ائمه فقط با بحث، با نظرات مخالف و مخالفین برخورد کرده باشند
و صد البته نباید زمان قدرت نداشتن ائمه را با زمان قدرت داشتن حضرات مقایسه کنیم، امام صادق ع اگر قدرت داشتند اجازه می دادند ضروریات اسلام مثل حج در خانه خدا مورد تمسخر قرار بگیرد؟ حاشا و کلا،
پر واضح است سیره رسول خدا و امیرالمومنین با بقیه ائمه علیهم السلام متفاوت است و این نیست مگر اینکه قدرت سیاسی و اجتماعی مسئولیت دیگری می آورد
علاوه اگر این آزادی شرعیست چرا امام زمان تمام این آزادی ها را با جهاد سلب می کند تا حکومت الله بلکه تشیع، جهانی شود
غرض نظریه پردازی آزادِ مسائل خلاف اسلام خصوصا در ادله و همچنین در کلام فقیه عظیم الشانی چون امام راحل مشروط به شرایط خاصی است
لذا با این ادله ی کثیرِ معارض، آزادی مطلق برای بحث و نظریه پردازی مخدوش و آزادی نظریه پردازی هر کسی و هر جایی در هر زمانی مطلق نیست، بلکه مشروط است و البته قائل به خفه کردن مخالفین نیستیم
۳ کدام عقل و شرعی حکم می کند موسسه ای سالها نظریه پردازی خلاف اسلام کند و نظریات خلاف شرعش را تثبیت کرده و نشر دهد
و ملای منحرف تربیت کند و مومنین عموما و مسئولین خصوصا با اینکه قدرت و شرایط بر جلوگیری دارند کاری نکنند و بعد که چندین معمم منحرف در ام القرای اسلام و بالنده ترین حوزه تشیع رشد کردند تازه مقابله کنیم
اگر این تفکر رسول الله بود چرا در مدینه و عربستان کفر را ریشه کن نمود و چرا باید اسلام دین بلامنازع مطلق جهانی شود
اساسا قدرت در اسلام در خدمت تقویت اسلام و تضعیف کفر و نفاق است و معنی ندارد به نظریات غلط خلاف اسلام زمینه رشد و نظریه پردازی داده شود آن هم در ام القرای اسلام و شهر مقدش قم
حقا رهبر انقلاب از روی اطلاع، نسبت به کارهای خاص برای از بین بردن فضای انقلابی و اسلامی قم نگران هستند،
موسسات دیگری مثل اخلاق پژوهان جوان یکی دیگر از این موسسات و سایت مباحثات یکی دیگر از نمونه هاست
واقعا خوف این هست که با این تسامحات صدمات جبران ناپذیری به حوزه علمیه قم وارد شود
۴ شما ببینید امثال این افراد با یک رای متزلزل سیاسی چطور دور بر می دارند که
با تمسخر آیت الله مصباح و موسسه شان درخواست حذف بودجه موسسه را دارند،
آزادی اینها جز خسارت چیزی نیست
والله اینها اگر قدرت پیدا کنند به کمتر از حذف چنین موسسات خدومی که بانی مخلص آن و موسسه مورد تجلیل رهبر انقلاب قرار گرفت راضی نیستند،
آن وقت جلوی چشم وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، شورای عالی حوزه، مدیر حوزه، جامعه مدرسین و بسیجیان حوزه فعالیت می کنند
و جز تخریب مبانی اسلام ناب کار دیگری ندارند حقا آزادی اینها خلاف مصالح اسلام است و سکوت انقلابیون حوزوی در برابر اینها چیزی جز، صدمه به خود و انقلاب، در زمانی نزدیک یا دور نیست
همین موسساتند که برای دولتهای خائن نظریه پردازی می کنند و به منحرفین معمم جایگاه می بخشند و علمای خادم به اسلام را تضعیف می کنند
۵ بنده به آیت الله اعرافی ارادت داشته و دارم و ایشان را یکی از سرمایه های مهم نظام در حوزه می دانم
و عمده دلیل هم بر عدم حضور ایشان در آنجا با تحلیل بنده ایجاد شکاف در بدنه طلاب انقلابی حامی ایشان است که سد محکم در برابر موانع و موتور محرکه، کارهای ایشان در انجام اهداف بلند حوزوی شان هستند
ایجاد شکاف در این بدنه به هیچ وجه توسط ایشان درست نیست
و ایشان بهتر می دانند که بعضی از شاگردان امام خمینی به واسطه ابراز همین روشنفکری ها نتوانستند در حوزه موثر باشند حالا این نوع کارها و نظرات غلط باشد یا درست
۶ بعضی احتمالا سفارشی نویسان گفتند ایشان تحت فشار نظرشان را عوض نکنند حقا این توهین به ایشان است، شان ایشان و خودشان بالاتر از این است که تحت فشار یک نوشته تصمیم بگیرند نکته را در احتیاط ممدوح ایشان ببینید و لاغیر
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالین
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱/۲۸
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
چه کسانی و چرا از آقای #اعرافی عصبانی اند؟!
تحلیلی بر سلوک دوگانه #سکولارهای_حوزوی در مواجهه با جناب آقای اعرافی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
جناب آقای اعرافی مدیر محترم حوزه های علمیه٬ در مدت فعالیت مدیریتی خود منشأ برکات و تحولات مثبت و قابل تقدیری در حوزه مقدسه بوده است و جریان انقلابی حوزه نیز با علم و اطلاع کامل از سابقه خانوادگی٬ فکری و مدیریتی ایشان٬ از بدو حضور تا کنون٬ بر اساس تکلیف شرعی خویش٬ همواره صادقانه حامی و همراه ایشان بوده است. گرچه ممکن است به برخی مقاطع مدیریتی یا سلایق سیاسی قبلی ایشان نقدی هم داشته باشد.
تصمیم هوشمندانه جناب ایشان مبنی بر عدم شرکت در نشست #مؤسسه_فهیم نشان داد که مصالح عالیه حوزه مقدسه قم در نزد ایشان بر جلب رضایت یک طیف خاص ترجیح دارد و ایشان حاضر نیست در بازی طراحی شده #تطهیر #جریان_لیبرال و #سکولار قم پای بگذارد.
بلافاصله بعد از اعلان غیر رسمی عدم حضور مدیر محترم حوزه در جلسه مؤسسه مذکور٬ عقبه رسانه ای نزدیک به #اصلاحات٬ #اعتدال و جریان #تشیع_لندنی٬ همزمان به جوسازی و اعمال فشار علیه ایشان دست زده اند. این در حالی است که آنان می توانستند اقدام ایشان را حمل به صحت نموده٬ عذر عدم حضور در قم را بپذیرند و ایشان را #مجبور به حضور در آن محفل خاص نسازند.
همانطور که حدس زده می شد٬ این جماعت که خود را به دروغ٬ نماد #آزاداندیشی معرفی می کنند٬ این تصمیم را منافی آزاداندیشی قلمداد کرده٬ تلاش دارند مدیر محترم حوزه را به انفعال بکشانند. حال آنکه طبعا در هیچ کدام از دو هدف خود موفق نخواهند شد. چه آنکه اولا جناب آقای اعرافی نشان داده کسی نیست که تحت فشار روانی و رسانه ای از تصمیم خویش برگردد چنان که اخیرا در ماجرای تشکیل تجمع در مدرسه فیضیه (در اعتراض به امکان تصویب لوایح استعماری پالرمو)٬ علی رغم جمع آوری هفت هزار امضا و تلاش جمعی از سران جریان انقلابی قم٬ با آن موافقت نفرمودند و آن تجمع نهایتا به صورت خودجوش و با حضور حداقلی روحانیون برگزار شد.
ثانیا وصله مخالفت جریان انقلابی با کرسی های نظریه پردازی نیز وصله ناجور و تهمتی نابجاست؛ چه اینکه این مسأله توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده و طبعا جریان انقلابی حوزه بیش از دیگران طالب و حامی تحقق آن است.
از این گذشته٬ در طول تاریخ همواره آزاداندیشی به عنوان یکی از شاخصه های ثابت سران و پیشگامان انقلاب اسلامی بوده که بخاطر آن هزینه های فراوانی نیز متحمل شده اند. از مطهری و بهشتی گرفته تا مصباح و جوادی آملی و دیگران.
جیغ بنفش سکولارهای وابسته به بیت منتظری و شیرازی٬ نه از سر دلسوزی برای آزاداندیشی که از روی ترس از افشای ماهیت واقعی #سکولاریسم_حوزوی است.
آنان دریافته اند که حالا دیگر حاشیه امن آنان در نزد بدنه انقلابی و متقی حوزه قم برهم خورده و امکان نشو و نمای مخفیایه اندیشه های انحرافی از بین رفته است و باید حق داد که از این اوضاع #عصبانی باشند.
فارغ از واقعه اخیر٬ بررسی نسبت جماعت مزبور با مقوله آزاداندیشی٬ حقایق زیادی را به دست خواهد داد که راهگشای پروژه پیچیده جنگ روانی سکولارهای حوزوی خواهد بود.
اگر این طایفه به راستی طرفدار آزادفکری اند٬ چرا اندیشه های علامه مصباح به عنوان یک فیلسوف عالی رتبه و عصاره عمر علامه طباطبایی را تاب نیاوردند و راه فحاشی و اهانت پیش گرفتند؟!
از چه رو اظهارنظر علمی آیت الله جوادی پیرامون یک کتاب گرانسنگ حوزوی را بهانه برای حمله همه جانبه قرار دادند؟ چرا به صرف چند دیدگاه (البته غیرقابل قبول) علامه فضل الله٬ با جوسازی شدید و سنگر گرفتن در پشت مراجع عظام٬ از حضور وی در قم مانع شدند. چرا چند دیدگاه فکری آقای سیدکمال حیدری(که مورد قبول نگارنده هم نیست) موجب صدور بیانیه شبه تکفیر علیه وی شد؟! جناتی ها و صادقی تهرانی ها توسط کدام جریان٬ منزوی و حذف شدند؟!
از این که بگذریم٬ ادعای آزاداندیشی به شرطی پذیرفته است که سابقه افراد مؤید آن باشد و از قضای روزگار٬ گردانندگان موسساتی مانند فهیم٬ پیش از آنکه به نظریه پردازی فکری شناخته شده باشند٬ به عنوان عناصر سیاسی و جناحی رادیکال شهرت دارند که از هیچ وسیله ای برای #حذف رقبای سیاسی خود ابا و امتناع ندارند. آنان در حالی ژست استقلال می گیرند که سطح مناسبات حوزویان با اهالی سیاست را به موضع گیری های موسمی کاملا جناحی تنزل داده اند و در برخی مقاطع٬ خاصه در #فتنه۸۸ علنا در جرگه #براندازان_نظام_اسلامی رخ نمایی کرده اند. این در حالی است که فقهای عظام تضعیف حکومت اسلامی را #حرام می دانند.
خدشه در برخی مبانی اعتقادی و شعائر شیعی(حجاب و عزاداری سیدالشهدا «ع» و...) توسط این جریان نشان از آن دارد که حضرات پیش از آنکه به دنبال تولید نظریه علمی باشند٬ در پی بازتولید #شبهه اند و طبعا فضلای متعهد حق دارند که نسبت به صداقت این جماعت در تولید علم٬ مشکوک باشند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از آنتیتز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
📛 مدعیان آزاد اندیشی اگر راست می گویند: بسم الله!
⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (360)
🔻پس از اعلام و اقدام قابل تقدیر مدیر انقلابی حوزه های علمیه مبنی بر عدم حضور در موسسه ای که مرکزی برای مواجهه با جریان انقلابی در حوزه شده و به گونه ای مروج سکولاریسم در حوزه به شمار می رود، هجمه های فراوانی به حضرت آیت الله اعرافی شده و می شود.
🔻قلم به دستان جریان سکولار با هجو این اقدام، تلاش می کنند این تصمیم را نشانه ضعف مدیر با تدبیر حوزه های علمیه جلوه داده، اخذ آن را تحت تاثیر گروههای فشار حوزوی! قلمداد نمایند.
🔻این قوم و قماش، تلاش زیادی کردند که منویات پنهان خود از دعوت مدیر حوزه های علمیه به موسسه مذکور را پشت عناوین فریبنده ای همچون آزاداندیشی و مباحثه علمی و ... پنهان نمایند و لذا انصراف از حضور توسط ایت الله اعرافی را نشانه فقدان آزاداندیشی در حوزه های علمیه قلمداد کنند.
🔻گرچه فضاسازی انجام شده، نوع اطلاع رسانی، نحوه چینش اعضای جلسه و نیز حتی نحوه طراحی اطلاعیه نشست و ... جملگی از اغراض پنهانی موسسه فهیم پرده برداشته و لذا پذیرش ادعای مسئولانش مبنی بر برگزاری جلسه با هدف ازاداندیشی را سخت می نماید، با این حال:
🔻ازمتصدیان و مسئولان موسسه فهیم می خواهیم اگر در ادعای خود صادقند و هیچ منظور دیگری از دعوت حضرت آیت الله به موسسه مذکور نداشته اند و صرفاً هدف مباحثه علمی بوده، نشست مزبور را در مکان دیگری برگزار نمایند.
🔴 آقایان! اگر در ادعای خود صادقید، بسم الله...
💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇
🇮🇷 @antitez_enqelab
🔆نوشته یکی از اعضای کانال به مناسبت تعطیلات زیاد حوزه
#یادداشت_شما
دیشب سه شنبه شب بود و ما مهمان داشتیم.
چون حبیب خدا بود محترمش داشتیم. (و الّا خودخوانده بود).
مهمان ، یکی از طلاب موافق التعطیلات و الخواب بود. بدون ملاحظه درسها و برنامه های فردایمان همینجور تا دیروقت نشستند و اینطور شد که ما دیرخوابیدیم صبح ۵دقیقه به طلوع بیدارشدم و به زور نماز را ادا کردم و دوباره خوابیدم این بار(ساعت ۹) با زنگ موبایل بیدار شدم یکی از اساتید سابق بود.سوالش این بود که اساتیدتان کلاس شنبه را تعطیل کردند یا نه؟(شنبه بین التعطیلینِ جمعه و نیمه شعبان) من که خواب مانده بودم وضعیت کلاس اول را ندانستم و گفتم که آن استاد بنایش بر اصاله التعطیلی است و مهم نیست ولی کلاسهای بعدی را نرفتم و نمیدانم.
ایشان هم گفتند که ولش کن تعطیلش میکنم غالبا اساتید تعطیل می کنند.
ساعت ۱۱رفتم کلاس. استاد تدریسش را کرد و* الحمدلله* گفت.
ولی این طرف و آن طرف را نگاه می کرد گویا منتظر سوالی از طرف طلاب بود.
کسی چیزی نگفت ولی استاد تحمل نکرد و خودش گفت که شنبه را چکارش کنیم طلبه ها چیزی نگفتند و ایشان بهانه ای برای تعطیلی نتوانست پیدا کند و تعطیل نشد.😅
نگو که طلاب دنبال تعطیلات کلان هستند یکی از طلاب در مورد تعطیلی پایانی دروس سوال کرد و استاد هم چون زخم خورده بود چیزی نگفت ولی باز هم استاد تحمل نکرد و فرمود که آخر هفته بعد ببینیم دیگران چکار میکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بقیه طلاب هم اصرار داشتند که آخر هفته بعد دروس تعطیل شود با اصرار طلاب ، استاد خوشحال تر می شد.
امروز شنبه هست و پرندگان در آرامش در حیاط و دور بر بعضی مدارس بدون عذاب وجدان و استرس !!!پرسه میزنند..............
کلاسها هم ظاهرا و ادعاءً بخاطر نیمه شعبانی تعطیلند که رضایت مولودش محرز نیست .....
و این طور شد که پدرم قرار گذاشت کار کند تا من درس بخوانم!!!!!!!!! 😢😢😢😢😢
و من با کلی دردسر و مشکلات آمدم قم برای تحصیل غافل از اینکه اینجا طلاب غالبا بفکر تعطیلی هستند و بعضی از اساتید را هم عطف بر ماسبق میکنم😢😢😢😢😢
در پایان تشکر ویژه دارم از مرکز مدیریت که بر تعطیلی دروس و........ نظارت قابل توجهی دارند.
اجرشان با سید الشهدا علیه السلام.
@salmanraoofi
🔆نوشته یکی از اعضای کانال به مناسبت
نامه به آیت الله اعرافی و نشست های آزاد اندیشی موسسه فهیم
#یادداشت_شما
🔹چند نکته درباره سیصدمین نشست موسسه فهیم
🔹اولا هر مدیر و مسوولی امکان دارد بدون در نظر گرفتن جهات یک موضوع و یا نداشتن شناخت کافی از آن، تصمیمی بگیرد و بعد با مشورت اطرافیان و دلسوزی دلسوزان، متوجه عواقب آن تصمیم شود که در این صورت عاقلانه این است از آن تصمیم منصرف شود تا جلوی نتایج منفی آن را بگیرد.
🔹ثانیا توصیه به جابه جایی این نشست علمی و برگزاری آن در مکان دیگر هم بی معناست چرا که نه تنها آن موسسه مشکل دارد و علیه مبانی اسلام و انقلاب نظریه پردازی می کند بلکه جناب فیرحی و سروش محلاتی که ناقد این نشست بودند، نیز در فتنه ۸۸ فعال بودند و عقبه حوزوی فتنه را تامین می کردند و از آن زمان تا کنون نه تنها توبه نکردند بلکه همان مسیر خود را در پوشش مباحث علمی و نظریه پردازی ادامه داده اند بنابراین حضور مدیر حوزه در نشست مشترک با آنها، در واقع تایید و تثبیت آنها و سبب فعالتر شدن آنها می شد
و این یک خطای راهبردی بود که در تاریخ ماندگار می شد.
🔹ثالثا دستهای خائنی که حضرت آقا فرمودند که باید از حوزه و قم قطع شوند، برخی از مصادیق آن همین موسسه و برخی حضراتی است که در آن، عالمانه و عامدانه به دنبال تحریف مبانی دینی و فقهی اسلام و انقلاب و عبور از خطوط اصیل فقه شیعه هستند. افرادی که بی پروا علیه امام و رهبری سخن می گویند و ارتباط زیادی با بیت منتظری و مجمع غیر قانونی محققین و مدرسین که در فتنه فعال بود، دارند.
🔹رابعا کرسی آزاداندیشی، معنای خاص خودش را دارد و شامل این نشست نمی شود. در کرسی آزاداندیشی، طرفین با طرح دیدگاههای خود برای رسیدن به حقیقت تلاش می کنند در حالی که این نشست با هدف خاص و با تصمیم از پیش تعیین شده توسط برخی از این فتنه گران در موسسه فهیم طراحی شد تا به دستاوردهای خودش از جمله کسب مشروعیت از سوی مدیر حوزه علمیه برسد اما خوشبختانه با شرکت نکردن ایشان در این نشست، به اهداف خود دست نیافتند.
🔹کسانی که عدم شرکت مدیر حوزه علمیه در این نشست را نقد می کنند، یا از مبانی فکری و دیدگاههای اعضاء و افراد مرتبط با موسسه فهیم و تعاملات و اهداف آنها مطلع نیستند و یا اگر مطلعند اما تبرّی لازم را از آنها ندارند و یا اینکه همسو با آنها هستند و شرکت نکردن مدیر حوزه در این نشست، سبب ناراحتی آنها شده است.
🔹در پایان ذکر این نکته لازم است و آن اینکه مدیران و مسوولان حوزه باید بیش از پیش به افراد، جریانها و گروههای مختلف فعال در حوزه توجه داشته و اندیشه ها و ارتباطات آنها را رصد کنند تا در مواقع خاص دچار مشکل نشوند. اگر در این مواقع به درستی عمل نشود و دچار خطای محاسباتی شوند، جبهه غیر انقلابی و ضد انقلاب حوزه بیش از پیش گسترش یافته و بر تمام ارکان و اشخاص موثر حوزه مسلط خواهد شد.
@salmanraoofi