#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 41
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ هشت . توجه به نقل به معنا در حدیث و پیامدهای آن
توجه به آثار و پیامد های نقل به معنی در حدیث لوازمی دارد که کمتر فقیهی به این آثار و لوازم توجه داشته است مهمترین این لوازم و آثار عبارتند از:
⬅ یک : دقت در الفاظ و ساختار كلام منتفی مى شود; زيرا الفاظ و ساختار كلام بين این احتمال كه از امام باشد و يا تعبير برگزيده راوى ، مردّد مى گردد و در نتيجه ، بسيارى از برداشت ها و اجتهادها ـ كه ناشى از توجّه به تفاوت هاى تعبيرى و يا ساختار بيانى است و در دقتهاى فقهى نمود پيدا مى كند قابل نقد و ترديد مى شوند.
⬅ دو : متون روايى ناظر بر يك واقعه و يا موضوع, در عين تفاوت هاى تعبيرى, گاه چنان نزديك به هم هستند كه پندار تكرار حكم از سوى امام(ع) در ملاقات با راويان گوناگون, چندان معقول به نظر نمى آيد. اگرچه امكان عقلى چنين تكرارى قابل اثبات است; امّا تحقق چنين امكانى توسّط اشخاص خردمند, چندان متداول نيست و بديهى است كه معصوم(ع), يك حكم را براى چندين بارو با تعابير گوناگون, در ملاقات با افراد گوناگون بيان نمى كند و اگر چنين امرى تحقّق پيدا كند, حتماً در موارد نادر خواهد بود و در اين موارد هم خردمندى حكم مى كند كه از تعابير واحدْ بهره گرفته شود تا شنوندگان,دچار حيرت نگردند. از اين روى, در موارد بسيارى كه در باره يك حادثه, چندين گزارش نزديك به هم از امامان(ع) نقل شده و در آنها از تعابير گوناگونْ بهره گرفته شده است, بايد راه حل توجيهى براى آنها جُست. اين اختلاف ها ناشى از تداول نقل به معنا در گزارش سيره و يا كلام معصومان(ع) است و باید بر اين باور بود كه امام(ع), حكم را يك بار بيان كرده است; ولى شنوندگان مجلس, هر كدام برپايه مقدار برداشت و فهم خود, حكم را در قالب الفاظ و تعابير خود, نقل كرده اند. بنابراين احتمال تعدّد روايت و بيان مكرّر آن از سوى معصوم(ع) منتفى مى گردد.
⬅ سه:تشخيص «اضطراب در متن» كه در مباحث دراية الحديث, يكى از ابزارهاى شناخت صحّت و سقم حديث است, نيازمند دقّت بيشتر مى گردد; زيرا اضطراب در متن, همواره به مفهوم عدم صدور روايت نخواهد بود و ممكن است ناشى از ضعف و ناتوانى ادبى راوى نخستين باشد.
▪ از کسانی که به این مسئله توجه وافر داشته اند آیه الله بروجردی است ايشان, درباره روايت هاى مربوط به پوست خز, با اشاره به روايت مى گويد:
ظاهراً دو روايت, متّحد هستند. به اين معنا كه اين كلام, از امام(ع) يك بار در پاسخ «خزّاز» صادر شده است; جز اين كه در آن مجلس, گروهى كه از جمله آنان ابن ابى يعفور و ابن حجّاج بودند, حضور داشتند و اختلاف الفاظ دو روايت ـ از قبيل اين كه در روايت اوّل, پرسش از حكم نماز در لباس خز است, بدون ذكر پوست و در دومى, سؤال از پوست خز است, بدون ذكر نماز ـ نيز به دليل ديگر موارد اختلاف, موجب مى شود كه آنها دو روايت باشند; چون پيداست كه اختلاف, از عدم تحفّظ راوى و يا اختلاف اهداف آنان در نقل روايت, ناشى مى شود52 .
⬅ چهار :جمع روايات به جاى طرد آنها
با توجّه به وفور نقل به معنا در روايات, به طور طبيعى اختلاف هاى فراوانى در متن هاى منقول به وجود آمده است كه در مواردى تعارض نمايى دارند. نخستين نمودهاى تعارض بين متون روايات, نبايد فقیه را شتابزده به طرد و نفى اعتبار بخشى از آنها سوق دهد. اگر اصل وفور كاربرد روش «نقل به معنا» در گزارش راويانْ پذيرفته شود, زمينه لازم براى جمع بين گزارش هاى به ظاهر معارض به وجود مى آيد; زيرا محقّق, از دايره بسته واژه ها و ساختارهاى بيانى خارج شده, توجّه اصلى را به محتوا و پيام اصلى روايت ها منعطف مى كند و به اين طريق, در پيِ كشف هماهنگى هاى محتوايى روايت ها خواهد بود. تقدّم شيوه جمع بين روايات بر شيوه طرد و نفى آنها, روشى است كه آیه الله بروجردى, بدان پاى مى فشرد. تسلّط و توان علمى ایشان , به گونه اى بود كه در بسيارى موارد, راه حلّ جمع بين روايات, پاسخ لازم را مى داد و به نتيجه مى رسيد. مقرّر محترم, در مواردى از كتاب, توجّه و رويكرد مرحوم بروجردى را آورده و نمونه هايى از جمع روايات به ظاهر متناقض را نقل كرده است.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
52.. نهایه التقریر ج1 , ص858. همچنين براى موارد مشابه, ر. ک : ج1, ص275, 434, 445, 475 و ج2, ص163, 189, 198 و ج3, ص925
@salmanraoofi
#ضد_براندازی12
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 20/ فی دعائم الاسلام عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ : « إِنْ دُعِيَ أَهْلُ الْبَغْيِ قَبْلَ الْقِتَالِ فَحَسَنٌ وَ إِلَّا فَقَدْ عَلِمُوا مَا يُدْعَوْنَ إِلَيْهِ وَ يَنْبَغِي أَنْ لَا يَبْدَءُوا بِالْقِتَالِ حَتَّى يَبْدَءُوهُمْ بِهِ 23.»
▫ در دعائم الاسلام از اباعبدالله «ع» است که فرمود : « اگر اهل سرکشی قبل از جنگ فراخوان شوند نیکوست و گرنه دانسته شود آنچه به آن خوانده می¬شوند و سزاوار است که شروع به جنگ با آنان نشود تا آنها شروع به جنگ کنند .»
🔅🔅🔅
📚 21/ فی دعائم الاسلام عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع : « أَنَّهُ ذَكَرَ قِتَالَ مَنْ قَاتَلَهُ مِنْهُمْ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا وَجَدْتُ إِلَّا قِتَالَهُمْ أَوِ الْكُفْرَ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ ص .24 »
▫ در دعائم الاسلام از از امیرالمومنین «ع» است که فرمود : اینکه صحبت جنگ کسانی شد که ایشان با آنها می¬جنگد پس فرمود: به خدا قسم نیافتم مگر جنگ با آنها را یا کفر به آنچه خداوند بر پیامبرش محمد «ص» نازل کرده .
🔅🔅🔅
📚 22/ فی دعائم الاسلام عَنْ ابی جعفر ع : « أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلَهُمْ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَةِ أَ كَافِرُونَ هُمْ قَالَ كَفَرُوا بِالْأَحْكَامِ وَ كَفَرُوا بِالنِّعَمِ كُفْراً لَيْسَ كَكُفْرِ الَّذِينَ دَفَعُوا النُّبُوَّةَ وَ لَمْ يُقِرُّوا بِالْإِسْلَامِ وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ مَا حَلَّتْ لَنَا مُنَاكَحَتُهُمْ وَ لَا ذَبَائِحُهُمْ وَ لَا مَوَارِيثُهُمْ25 . »
▫ در دعائم الاسلام از امام باقر «ع» روایت شده : « اینکه از ایشان سوال شد از افرادی که از اهل قبله با آنها جنگیده می¬شود آیا آنها کافرند فرمود: به احکام کافر شدند و به نعمتها کافر شدند نه مثل کفری که نبوت را راندند و به اسلام اقرار نکردند و اگر اینچنین بودند نه ازدواج با آنان برای ما حلال نبود و نه گوشتهای ذبحشان و نه ارثشان .»
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
23.دعائم الإسلام ج 1 ص 393. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 66
24.. دعائم الإسلام ج 1 ص 388. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 66
25. دعائم الإسلام ج 1 ص 388. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 67
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR1 [کیفیت کم].mp3
14.39M
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR2 [کیفیت کم].mp3
13.22M
جلسه ۲
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR3 [کیفیت کم].mp3
11.59M
جلسه ۳
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
@salmanraoofi
باسمه تعالی
جناب آقای غنایی پدر حجت الاسلام غنایی، از دوستان بزرگوار، شدیدا محتاج دعای دوستان است
لطفا از خواندن حمد شفا و دعا برای ایشان دریغ نکنید
متشکر
@salmanraoofi
باسمه تعالی
چند وقت قبل اعلام کردم اگر کسی از بزرگواران سابقه تقریر نویسی رسمی و فنی و نه شخصی _پیاده سازی صوت هم منظور نبود_ دارد لطفا اعلام کند تا مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره را برای تقریر به ایشان بدهم
یکی از بزرگواران که سابقه تقریر نویسی اساتیدی چون استاد آیت الله شب زنده دار و آیت الله آملی لاریجانی را داشت مراجعه کرد
متاسفانه اسم ایشان را فراموش کردم و تلفن ایشان را پیدا نمی کنم
لطفا اگر پیام بنده را دیدند به آیدی بنده
@srsr1359
پیام بدهند
اگر بزرگواران دیگری هم هستند که مقرر رسمی اساتید خارج هستند لطفا مراجعه کنند
متشکر
@salmanraoofi
#ضد_براندازی13
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 23/ فی دعائم الاسلام عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع : « أَنَّهُ قَالَ يَوْمَ صِفِّينَ اقْتُلُوا بَقِيَّةَ الْأَحْزَابِ وَ أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ اقْتُلُوا مَنْ يَقُولُ كَذَبَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ26 .»
▫ در دعائم الاسلام از از امیر المومنین «ع» روایت شده : « اینکه ایشان در روز صفین فرمود بقیه احزاب را بکشید و دوستان شیطان را ، بکشید کسانی را که به خدا و رسول دروغ بستند .»
🔅🔅🔅
📚 24/ فی دعائم الاسلام عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع: أَنَّهُ حَرَّضَ النَّاسَ عَلَى مِنْبَرِ الْكُوفَةِ فَقَالَ يَا مَعْشَرَ أَهْلِ الْكُوفَةِ لَتَصْبِرُنَّ عَلَى قِتَالِ عَدُوِّكُمْ أَوْ لَيُسَلِّطَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ قَوْماً أَنْتُمْ أَوْلَى بِالْحَقِّ مِنْهُمْ 27.
▫ در دعائم الاسلام از از امیر المومنین «ع» روایت شده : اینکه ایشان مردم را بر منبر کوفه تشویق می-کردند پس فرمود: ای اهل کوفه یا بر جنگ با دشمنانتان صبر می¬کنید یا خداوند گروهی را بر شما مسلط می¬کند که شما به حق سزاوارتر از آنانید .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
26.دعائم الإسلام ج 1 ص 390. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 67
27.دعائم الإسلام ج 1 ص 370. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 67
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 42
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ نه . داشتن روش هاى صحیح و واقعی در جمع بين اخبار متعارض
يكى از اصول كليدى در فهم حديث, داشتن روش صحیح در جمع بين اخبار متعارض است. اين مسئله كه از ديرباز مورد توجه بود, هنوز در جايگاه واقعى اش قرار نگرفته است.
▪ در این مجال به دو نکته مهم اشاره میکنیم :
◀ یک : از نکات مهم این است که دو خبر متعارض را بايد در محيط تشريع و قانونگذارى ديد؛ زيرا قانونگذار, نخست اصول و كليات را القا مى كند, و آن گاه به بيان تبصره ها و قيدهايش مى پردازد امام خمینی در این زمینه میفرمایند : فلابدّ فى تشخيص الخبرين المتعارضين والحديثين المختلفين من فرض الكلام فى محيط التشريع والتقنين و فى كلام متكلّم صارت عادته القاء الكليات والأصول و بيان المعضلات والشرائط والأجزاء والمقيدات والقرائن منفصلة 53. براى شناسايى دو خبر متعارض و دو حديث مختلف, بايد آنها را در حوزه تشريع و قانونگذارى فرض كرد؛ يعنى در محيطى كه گوينده, رويه اش بيان قواعد و اصول كلى است و پس از آن به شرايط و قيودش مى پردازد.
▪ بر اين اساس, ادله احكام واقعى و ادله احكام شک و حا كم و محكوم, عام و خاصّ متعارض نيستند و مشمول اخبار علاجيه قرار نمى گيرند.
اين موارد را به عنوان موارد جمع عرفى شمرده شده و شامل:
⬅ الف) موارد نص و ظاهر يا ظاهر و اظهر, مانند:1ـ يكى از دو دليل, قدر متيقن در مقام گفتگو داشته باشد؛ 2ـ تخصيص يكى از دو دليل, مستهجن باشد؛ 3ـ يكى از دو دليل, نسبت به مورد اجتهاد و تعارض, ورود داشته باشد.
⬅ ب) وجود ترجيح دلالى,54 مانند: 1ـ تعارض عموم و اطلاق, 2ـ دوَران بين تخصيص و نسخ, 3ـ دوران ميان تقييد مطلق يا حمل امر و نهى بر استحباب و كراهت, ج) تعارض ميان بيش از دو دليل, مانند: 1ـ يك عام و دو خاص, 2ـ دو عام و يك خاص .
▪ حضرت امام(ره) در بحث تعادل و ترجيح, با كنار نهادن بحثهاى انتزاعى و ذهنى, به تجزيه و تحليل روايات علاجيه پرداخته اند و از این رهگذر مطالب جدیدی در حیطه حل تعارض روایات در ساحت فقه الحدیث به یادگار گذاشته اند .
◀ دو : از موارد مهمّ دیگر مطالعه واقعگرايانه در متون روايى, در روايت هاى محمول بر تقيّه است. فقيهان, بسيارى از روايت ها را حمل بر تقيّه كرده, از اعتبار ساقط مى كنند. در حالى كه فقهایی مثل آیه الله بروجردى, از شيوه هاى ديگرى براى حلّ تعارض ظاهرى روايت ها بهره گرفته, كمتر دست به دامنِ جمع بر پايه «حمل بر تقيّه» مى گردد. به یک مثال در این مجال ا کتفا میکنیم :
🔹 در نشستن بعد از سجده دوم در ركعت اوّل و سوم نماز, اختلاف نظر است. روايتى از امام رضا(ع) نقل شده است كه در پاسخ كسى كه مى پرسد: شما در ركعت اوّل و دوم, پس از سجده دوم مى نشينيد. آيا ما هم چنين كنيم؟ حضرت مى فرمايد: «به آنچه كه من انجام مى دهم, نگاه نكنيد. به همان شكل كه بدان دستور داده شده ايد, عمل كنيد»
🔹 فقها اين روايت را حمل بر تقيّه كرده اند; ولى آیه الله بروجردى, دليلى بر حمل روايت بر تقيّه نمى بيند; چون مسئله در بين عامّه, اختلافى است و اشتهار خاصّى ندارد55 . از اين روى, براى اين روايت, توجيه قابل دفاع ديگرى ارائه مى كند كه برخاسته از روش ويژه وى در واقعيّت گرايى در تفسير روايت هاست و مى گويد: ظاهراً, به جهت نقل على بن حكم از وى, سؤال كننده بايد از اهل كوفه باشد. جايى كه در آن روزگار, فتاواى ابوحنيفه در بين مردم, متداوال بود و روشن است كه سؤال كننده از توده مردم بوده است كه غالباً طبق فتاواى متداول, عمل مى كنند. بنابراين, دستور امام(ع) به تداول عمل بر طبق آنچه دستور داده شده, به دليل آن است كه امام خواست كه وى روش مستمرّ خود را ترک نكند و اغراى به جهل به وجود نيايد; چون آن روش, واجب نبود. بنابراين, چه بسا با لحاظ كردن ذيل روايت, از آن, استحباب فهميده مى شود 56. اين توجيه, به خوبى مقدار و نوع توجّه آیه الله بروجردى را به شرايط صدور روايت در فهم مقصود امام نشان مى دهد.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
53.
التعادل و التراجیح ص 33
54.التعادل و التراجیح ص 33
55 . نهایه التقریر ج2, ص279
56. همان
@salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فرمان فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در زمینه مقابله با کرونا؛
قرارگاه بهداشتی و درمانی برای سازماندهی خدمات به مردم تشکیل شود
حضرت آیت الله خامنهای فرمانده معظم کل قوا با صدور فرمانی به سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلّح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید و خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حملهی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده میتواند جنبهی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.
متن فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمهتعالی
سردار سرلشکر باقری
با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلّح تاکنون در زمینهی کرونا به مردم عزیز تقدیم کردهاند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوههای لازم نیز بپردازد. تقسیم وظائف و مأموریتهای سازمانها و بخشهای نیروهای مسلّح از وظائف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.
این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حملهی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده میتواند جنبهی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.
امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژهی حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند.
سیّدعلی خامنهای
۲۲ اسفند ۱۳۹۸
@Khamenei_ir