eitaa logo
نجم الدین
10.4هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
خداوند همه چیز را در هنگام دحوالارض کتب کرده است به وفق قابلیات ما. نه کم و نه زیاد. "بالعدل قامت السموات والارض" برای ما قرار داد. آن مقطع زمانی لیله القدر است. مثل این که لیله القدر بحث زمان را روشن می کند. جزئیات زمانی را تبیین می کند. دحوالارض، جزئیات مکانی را مکتوب کرده است. دحوالارض، لوح محفوظ مکانی نظام هستی برای ما بشر است، چه این که مقطع لیله القدر از جنبه زمانی است که در او سرنوشت بشر مکتوب می شود. _______________ 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
✅دحوالارض در اثار علامه حسن زاده املي ☘نتایج استنباط شده از رتق و فتق حضرت علامه حسن زاده املي روحى فداه در نتيجه يكم تا چهارم از نتائج مترتب بر ميل كلى و انتقاص آن در رساله قيمه «رتق و فتق» پيرامون دحوالارض مى فرمايد: 1⃣ نتيجه نخست اين كه ، وقتى كه دائره شمسيه (منطقه البروج ) در سطح دايره استواى سماوى قرار گرفته است و با او متحد شده است آب همه جاى كره را فرا مى گيرد و روزگار اين دوره آدميان بسر مى آيد و پايان مى يابد، و دوباره دايره شمسيه از دايره استواى سماوى انفتاح مى يابد بدين بيان: دايره شمسيه پس از انطباق مذكور يا بسان دوره پيش در جهت شمال دايره استواى سماوى انفتاح مى يابد، و يا بالعكس در جهت جنوب دايره سماوى انفتاح مى يابد؛ كيف كان باز «دَحْو الارض» پديد مى آيد، و در صورت اول باز خشكى زمين به سمت شمال خواهد بود و دريا به سمت جنوب ، و در صورت دوم به عكس - يعنى آبادى به جانب جنوب دايره استواى ارضى مى افتد و دريا به شمال آن - و در هر دو صورت بسان دوره گذشته خلقت آدم پيش مى آيد. دحوالارض گسترده شدن زمين از قبة الارض - يعنى از برآمده ترين جاى زمين - است ، بدين سبب كه شعاع استوايى زمين اطول از شعاع قطبى آن است چه اين كه زمين در حدود قطبين اندك فرونشستگى دارد، و در حدود دايره استوا اندك برآمدگى ؛ لاجرم به سبب تطامن مذكور، نصف قطر استوايى زمين اطول از نصف قطر قطبى آن است ، و در نتيجه زمين كرده تام نيست بلكه شبيه به كرده و شلغمى شكل است ؛ و شعاع استوايى در حدود 9/2 فرسخ ، اطول از شعاع قطبى است . بحث را به تفصيل در درس 16 «دروس معرفة الوقت القبلة» و درس 46 و 50 دروس هيئت و ديگر رشته هاى رياضى تقرير و تحرير كرده ايم . 2⃣نتيجه دوم اين كه يكى از معانى و بطون آيه كريمه و اذا قال ربك للملائكة انى جاعل فى الارض خليفة ... (سوره بقره /30) اين است كه پس از انفتاح دو عظيمه ياد شده و دحوالارض جديد، باز انسان به تولد و پس از تولد به توالد بوجود مى آيد، و اين آدميان وجود يافته جديد، جانشين آدميان دوره پيش اند. در تفاسير وجوهى چند در معنى خليفه گفته آمد، ولكن خليفه بدين معنى را متعرض نشده است 3⃣نتيجه سوم اين كه روايت ماءثور از وسائط فيض الهى در تعدد عالم و آدم ، يك وجه بسيار شريف معنى آنها تعدد آدم و عالم مربوط بدين بحث ميل كلى و انطباق و انفتاح معدل النهار و منطقة البروج است. فخر رازى در تفسير كبيرش در تفسير اين كريمه و لقد خلقنا الانسان من صلصال من حماء مسنون از سوره مباركه حجر گويد: و نقل فى كتب الشيعة عن محمد بن على الباقر (عليه السلام ) اءنه قال : و قد انقضى قبل آدم الذى هو ابونا اءلف اءلف آدم اءو اكثر... شيخ اكبر محيى الدين عربى در باب 367 فتوحات مكيه فرمايد... (ترجمه آن چنين است ) يعنى در واقعه اى شخصى را در طواف ديدم كه به من خبر داد از اجداد من بوده است و نامش را به من گفت ، از زمانش پرسيدم ، در جوابم گفت چهل هزار سال پيش از اين بوده است . پس او را از مدت آدم پرسيدم ، به من گفت از كدام آدم مى پرسى از آدم اقرب ؟ گفت تصديق كن كه من يكى از پيامبرانم و براى عالم مدت نمى شناسم كه آغاز زمان باشد و در آنجا بايستم و سپس از آنجا شروع كنم ، بدان كه خداى سبحان هميشه خالق بوده است و همواره دنيا و آخرت خواهد بود، مدت براى مخلوق است نه در خلق و آفريدن چه اين كه خلق با انفاس دم بدم پديد مى آيد. 4⃣ نتيجه چهارم اين كه اعتقاد به رجعت كه در جوامع روائيه اماميه و كتب كلامى آنان آمده است ، و حتى كتابهاى مستقل در رجعت نوشته اند چنانكه در امامت ، ناظر به همين انطباق و انفتاح دو عظيمه ياد شده است . بدين معنى كه انسان در هر دوره پس از دحوالارض به تولد و پس از ( به معنی حیوان و موجود زنده ای که بدون پدر و مادر باشد نیز اطلاق می شود، مثل حیوانی که از آب راکد تابستان متولد می شود. به (توالد در علم حیات یعنی عملی که بوسیله آن افراد جدیدی بوجود می آیند و نوع آنها در بقا استمرار پیدا می کند) كه بوجود مى آيد نياز به انسان كامل و دستورالعمل انسان ساز دارد، و در ميان آنان انسانهاى كامل كه سفراى الهى اند براى ارشاد آدميان مبعوث مى شوند، و به اختلاف تكون امزجه آنان درجات امامت و نبوت و رسالت آنها متفاوت خواهد بود كه تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض (بقره /254) و لقد فضلنا بعض ‍ النبيين على بعض (اسراء /56) در حق آنان صادق است ؛ و اين سفراى الهى به همان روحانيت سفراى پيشين اند فافهم . 📔 رساله ☘علامه حسن زاده املی _______________ 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
‍ ✅بيست و پنجم روز 🔸 بیست و پنجم ذیقعده، هم زمان با دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است. 🔰🔰 🔰🔰 «دَحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده‌اند، منظور از #«دحوالارض» (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود، این آب‌ها، به تدریج در گودال‌های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‌تر شدند. از سوی دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی‌ها و بلندی‌ها یا شیب‌های تند و غیرقابل سکونت بود، بعدها باران‌های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره‌ها گستردند، اندک اندک زمین‌هایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان، کشت و زرع پدید آمد، مجموع این گسترده شدن، «دحو الارض» نام‌گذاری می‌شود. 🔸از امیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.» 🔸همچنین در برخی از روایات این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عج) معرفی شده و خاتم المحدثین، شیخ عباس قمی (ره) روز دحوالارض را از چهار روز معروفی ذکر کرده که روزه آن ثواب هفتاد سال عبادت را دارد. روز دحوالارض از روزهای پر برکت خدا برای بندگان سالک الی الله 🔸در کتاب شریف «المراقبات»ميرزا ملكي تبريري روایت است که امام رضا ـ علیه السلام ـ فرموده اند: ❇️در شب بیست و پنجم ماه ذى القعده حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسى (ع) متولد شده اند. 🔸در این روز، رسول خدا ـ صلى الله علیه و آله ـ به قصد حجة الوداع از مدینه با یكصد و چهار هزار یا یكصد و بیست و چهار هزار و حضرت فاطمه (ع) و تمامى اهل بیت خود از راه شجره به مکه عزیمت نمودند. 🔸 ، استغفار، عبادت و شب زنده داری از اعمالی است که در شب دحو الارض سفارش و تأکید بسیاری برای انجام دادن آنها شده است. شب و روز دحوالارض نمازها و ادعیه مخصوصی دارد که کیفیت آنها در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی (ره) آمده است. 🔰🔰 🔰🔰 🔸در قرآن کریم به دحوالارض اشاره شده است. خداوند در آیه 30 سوره نازعات می فرماید: «و زمین را پس از آن (آفرینش آسمان و زمین) گسترش داد». بر پایه نظر بیشتر مفسران، منظور از «دَحیها» در این آیه، همان دحوالارض است. ❇️❇️ و روز وشب دحوالارض ویژه ای دارد؛ از جمله: 1⃣ داشتن که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد. 2⃣ احیا و داری شب دحوالارض که برابر با یک سال عبادت است. 3⃣ و . 4⃣انجام به نیت روزِ دحوالارض و نماز مخصوص آن. 5⃣زیارت حضرت امام رضا ـ علیه السلام ـ بهترین و با فضیلت‌ترین عمل مستحبی این روز است. _______________ 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادب _______________ 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
ادب _______________ 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
بعضی‌ها هستند که عضو گروهی می باشند که هر چه آدم آن‌ها را موعظه می‌کند اصلاً به موعظه گوش نمی‌کنند مگر این‌که انسان بخواهد کار به ضرب وشتم برساند که بخواهند از راه درد آنان را که این ناچاری است والا راه ادب کردن انسان همان موعظه است البته این فرد که هرچند آن موعظه می شود کمتر افراد تأدیب می شود البته سرش این است که این موعظه کننده ها خودشان تأدیب نیستند واعظ اگر خودش هدایت شده نبود این موعظه او در افراد اثر نمی‌کند والا اگر کسی که به دیگری موعظه می کند خودش انسان باشد و حقایق در جان او پیاده شود حتماً موعظه او در دیگران اثر می کند دیگر کار به زدن و ضرب و شتم نمی‌رسدو درد رساندن نمی رسد. ✅پست8⃣4⃣ _________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
. این قضیه ای است که در نهج البلاغه است موعظه اگر از جایی که واقعا خودش مستعد است برخیزد چه‌بسا موعظه او چندان در شخص اثر کند که آن شخص جان قالب تهی کند شبیه قضیه همام نهج‌البلاغه که جناب امیر دیدند همام خیلی گرفته بود به این توجه داشته باشید هر وقتی حالتان خیلی گرفته بود ناراحتید و گرفته اید می بینید یکی ازجا هایی که انسان باید به طرف موعظه حرکت کنند همین حال است جناب حضرت علی دیدن همام آمد خیلی رنگش عوض شده است خیلی گرفته است و هیچ در این وادی ظاهری نیست.بعد به محضر آقا عرض کرد که من را موعظه بکن و من نیاز به موعظه دارم آقا یک دو سه جمله‌ای به ایشان گفت و فرمود همام که حالش متغیر شده بود.سماجت کرد گفت آقا ادامه بدهید گفت من گرفتم آمده‌ام تا حرف بشنوم بعد حضرت امیر مطابق با فهمشان که به علم و سر و عدم داشتند یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه را به‌صورت موعظه بیان نمودند وقتی موعظه تا به بخش‌های وسط های این خطبه رسید حال همام برگشت گرچه صحبت‌های حضرت باید خیلی طولانی می‌شد ولی حال همام برگشت .راوی می گوید فصعقه همام و یک وقت دیدیم همام بلند شد چنان دادی کشید که با همان داد کشیدن جان داد جان تسلیم کرد این نشان می دهد که اگر موعظه کننده تامل داشته باشد و خوب تجلی کند در مقام موعظه اگر موعظه کند بر جان می‌نشیند و هم موعظه شنونده هم باید یک قابلیتی در خود به وجود آورد که وقتی این موعظه کننده دارد نقل می کند در او تاثیر می کند. ✅پست9⃣4⃣ _________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادب ___________ 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
ادب ___________ 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
ولذا این نشان می دهد که اگر موعظه کننده تامل داشته باشد در مقام موعظه اگر موعظه کند بر جان می نشیند موعظه شنونده هم باید یک قابلیتی در خود به وجود آورد که وقتی این موعظه کننده دارد پند می کند او به جان بشنود تا آنجایی که هستید حتما از کسانی نباشید که موعظه در آن‌ها اثر نمی‌کند و با ضرب وشتم به او موعظه می کنند کسانی که موعظه در آن‌ها اثر نمی‌کند باید آن‌ها را بزنند تا موعظه در او اثر کند این عمل او در حد حیوان است و این عمل در حد انسان نمی‌باشد همان‌طور که در هزار و یک نکته فرمودند حیوان با ابزار و زدن ادب می شود پس یعنی شما وقتی می خواهید یک حیوان را ادب کنید این‌طور نیست که ناز او را بکشید بگویید شما اینکار را بکنی آن کار را بکنی این طوری است که افسار را به دهان او می‌زنند گاهی هم در دهان و غلاف را می‌اندازد این زنجیر در دهانش در ددارد و از آن طرف هم با یک زنجیره دیگر در بینی او است و این باعث تسلیم شود و کسانی که هرگز موعظه در آن‌ها اثر نمی‌کند بگیرند او را به بزنند ببندند همه این‌ها معلوم می‌شود که در حد حیوانات هستند اگر انسان بود موعظه اثر می‌کرد. ✅پست0⃣5⃣ _____________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0