eitaa logo
نجم الدین
10.4هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
m2s1-032.mp3
4.55M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و دوم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 3- : ؛ را هم کن؛ لاشخور و میته خور که این و آن را می دَرَد و می خورَد! 🔸 جنابِ سیدالشهداء علیه السلام فرمودند من دارم به سوی جائی می روم که حیوانات درندۀ لاشخوری جمع شدند تا مرا بدرند و بخورند و شکم های گرسنۀ خود را سیر کنند که سیری پذیری هم ندارند. 🔸 این صفتِ لاشخوری، مردم چاپی، سرِ دیگران کلاه گذاشتن، همیشه سرِ سفرۀ دیگران بدونِ داشتنِ به حالتِ لاشخوری نشستن را از خود دور کنید؛ از این عادات و اوصاف نیز بدر آئید. اینها خروجِ از عادات است. 🔸 4- خروس: پرستی؛ را از خود دور کنید؛ به اندازه ای که شرع مقدس اجازه فرمود خوب است. 🔸 آنکه سازندۀ بدن و قوای انسانیِ انسان است، خودش می داند که بدنِ او از جنبۀ طبیعی تا چه مقدار دارد. کسی نمی گوید قوۀ شهوت را به طور کلی باید کشت و نابود کرد، سخن در این است که قوۀ شهوت به آن مقداری که مقدس اجازه فرمودند نه تنها جایز بلکه لازم است. 🔸 حتی در فرمودند مردی حق ندارد چهار ماه از همسرِ خود جدا باشد و نیز کسی حق ندارد بماند و ... . 🔸 معلوم است که در مقدس برای قوۀ شهوت تا جائی که انسان نیاز دارد زمینه فراهم است، حتی برای ازدواج و تمتّع از آن در اسلام موجود است، اما بیش از حدودِ دستورالعمل، شهوت پرستی حتی با محرمِ خود زحمت می آورد! چون اینها لازمه اش است و نجاست به مرتبه ولو باشد نیز انسان است! تا حد شرعی آن خوب و انسانی است و از آن به بعد است. 🔸 و لذا فرمودند این خوی را از خود دور کنید و مرادِ از این فقط شهوتِ قوۀ هم نیست؛ شهوت خوردن، شهوتِ حرف زدن، شهوتِ دیدن، شهوتِ شنیدن، شهوت های گوناگون، میل ها و طبیعی که انسان با این غرایض طبیعی نفسانی، خودش را در مرتبۀ حیوانیت نگه بدارد، اینها را از خودتان دور بفرمایید. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست3⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-033.mp3
4.75M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و سوم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 وقتی این چهار شاخص ؛ ؛ و را با تمام گوناگون این چهار غیر انسانی به نام ، و با تمام مراتبش از خود دور بفرمایید، این می شود شما، می شود ، می شود ! 🔸 این، از عادت به در آمدن است، این، از عادت بیرون آمدن است. با این خروج از عادت حالا به بپردازید، ببینید چه زیباست، و انسان فکر نمی کند که عالَم فقط برای همین شهوت_هست ... یا تمام عالم دست به دست هم داده اند که برای من ظاهری بیافرینند که من فقط از زیبایی های ظاهری ام برای امور ام بهره بگیرم! اینطوری نخیر! 🔸 وقتی از صفاتِ حیوانی درآمدیم و به حیاتِ انسانی رسیدیم می بینیم عجب! عالَم چیز دیگری بود؛ مثل اینکه عالَم غذا و سفره ی چیده شده برای ما بود... 🔸 می خواهید به حیاتِ طیبۀ انسانی راه یابید؟ راهش این است که باشید، صفاتِ حیوانی را در خود خُرد کنید، له کنید، یعنی میرانده شود، از میته بودنِ حیوانی بدر آئید. 🔸 تا می رسد به اینجا که اگر جنابِ عارف بخواهد به حقیقت، سرّ را مسّ کند (نه اینطور که شبانه روز به دست بگوید و عدد اسم محیی را یاد بگیرد و یا محیی یا محیی بگوید، که البته این نیز خوب است)، باید حقیقتا خود را به حیاتِ انسانی زنده کند. 🔸 اگر حقیقتا به شهوت های حیوانی تن در ندهد (غیر از حد مجاز)، معلوم است که در حالِ مسّ اسمِ شریفِ است. 🔸 اگر کسی لجن خوری، زیبائی طلبی، لاشخوری و شهوت پرستی را از خود دور کند و زیبای ایمانی را و اسرارِ وجودیِ عالَم را به خود تلبُّس کند که آن حقایق را پیدا کند، در حال یافتن و چشیدن و مسّ اسم شریف محیی است. 🔸 در مقابل لجن خوری کند نه . حرام خوری را به انحای گوناگونش از خود دور کند، فقط مالِ حرام مطرح نیست؛ 🔸 چشمی که به زنِ نامحرم نگاه می کند حرام خور است، گوشی که صدایِ ناهنجار می شنود حرام خور است، لامسه ای که بدن لمس می کند حرام خور است، چون قوۀ او غذا می خواهد و غذای او مسّ حلال است نه مسّ حرام! و ... ، 🔸 این حس هها غذا میخواهند کسی انکارِ نیازشان نمی کند بلکه از راه درست. اگر شخص از امور دوری کرده و روی بسوی الهی آورد این شخص در حالِ مسّ اسمِ شریفِ محیی است 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست4⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-034.mp3
4.8M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و چهارم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
⁉️خوب،میخواهی به حیاتِ انسانی برسی؟ ⚜️به اذن او بباید رهنمون را ⚜️بگیرد چهار مرغ گونه گون را 🔸 می خواهی را پیدا کنی، راهی جز پرسیدنِ از حقیقتِ عالم نداری؛ باید بپرسی راهِ رسیدنِ به حیاتِ انسانی چیست؟ چون دیگران نمی دانند؛ نمی توانند به من و شما راهِ حیاتِ انسانی را نشان دهند. 🔸 چه کسی باید من و شما را راهنمائی کند؟ «به اذن او بباید رهنمون را»، ب اید رفت به درگاهش و گفت: خدایا من قوۀ دارم چه کنم؟ چگونه خلاص شوم؟ می گویند چَشم؛ برو کتاب مرا بخوان. برو من () به تو می فرمایند چگونه کنی و زمان و چگونگی تو چه باشد، زمان جماع تو نباشد؛ روزِ شنبه نباشد شبِ یکشنبه نباشد روزِ نباشد و ... . 🔸 دارد، پدر و مادر باید آداب داشته باشند، نمی شود در دو مرد و زن بی ادبانه با هم جمع شوند و هرچه می خواهند تحویلِ عالَم بدهند. 🔸 مگر عالم ، موجودات را بیجا تحویل تو داد؟ مگر این آب و خاک شده نیست؟ مگر این نان که در دستِ توست و می خوری حساب شده نیست؟ اگر آنرا بد بپزد یا کند و یا بسوزاند دعوا می کنی، تو که حاضر نیستی یک نانِ نانوا را اینطوری تحویل بگیری چطور می خواهی فرزند را همینطور تحویلِ اجتماع بدهی؟ این حسابش با کیست؟ با کیست؟ 🔸 ما از مقدس باید بخواهیم؛ خدایا می خواهم بچه دار شوم، می خواهم کنم چگونه میفرمائی؟ باید به ایشان بگیریم و این چهار مرغِ صفاتِ حیوانی را بکُشیم، نه آنطور که دلمان می خواهد. 🔸 اگر بخواهیم بدونِ دستورِ راه برویم، لازمه اش این است که چهار مرغ می شوند؛ کشته نمی شوند. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست5⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌺خود صلوات فرستادن مطلوب نفس ناطقه انسانی است 🌺موجب تکامل است 🌺نفس را رشد میدهد بالا میبرد. 🌿استاد صمدی املی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-035.mp3
5.56M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و پنجم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
♨️حضرت آیت‌الله صمدی آملی در حال کتابت بیانه شدیداللحن علیه عمل وقیحانه و شرم‌آور آمریکای ددمنش در جهت تصریح به تحریم مقام معظم رهبری ♨️عکس فوق مربوط به اتاق بخش مراقبت ویژه قلب بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) ساری به تاریخ ۹۸/۴/۴ می‌باشد ✅معظم‌له الحمدالله از بیمارستان مرخص شدند 🌿استاد صمدی آملي ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
📗 #معرفی‌کتاب‌مفاتح‌الغیب 📕 #استادصمدی‌آملی 📝 @samad10001 👇👇👇👇👇👇
🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-036.mp3
4.48M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و ششم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
#شرح_دروس_معرفت_نفس ⁉️خوب،میخواهی به حیاتِ انسانی برسی؟ ⚜️به اذن او بباید رهنمون را ⚜️ب
🔸حالا چه گرفتاری ای در این چهار است که باید آنها را بکشیم: نماید هر یکی را پاره پاره به هر کوئی نهد جزئی دوباره 🔸مصرع اول یعنی باید این را از خود دور کنیم، و وقتی ان شاءالله از این اوصاف درآمدیم و به قللِ معرفتِ علمِ و رسیدیم، ان شاءالله سرفراز می شویم، اسرارِ وجودیِ ما منکشف می شود و خودمان بر قله های می نشینیم،چون از اوصاف الهی در می آییم. بعد به حیاتِ انسانی می رسیم. 🔸 در در قلعه های انسانی قرار می گیریم و در آنجا حالا به این چهار مرغ که دیگر در دست ما هستند و از جناب دستور می گیرند می گوئیم شما هم داشته باشید و زنده هم باشید، اما به امر ما و آنطوری که ما می خواهیم، نه آنطور که شما می خواهید، نه اینطور که هر وقت دلش خواست بخورد و بخوابد و ... ، نمی شود؛ خیر؛ آنطور که می خواهد باید بخوابی و بخوری و ... ، به بدنش بگوید آنطورکه من می خواهم شهوت داشته باش نه آنطور که تو می خواهی. بخواند نامِ آنان را به آواز که در دَم هر چهار آید به پرواز 🔸 حال این سئوال پیش می آید که چطور شما اول گفتی این چهار مرغ را بکش و بعد می فرمائی اینها را زنده کن؟ پس یعنی باز در ما زنده شود؟ شهوتِ غضبِ حیوانی زنده شود؟ در ما لجن خوریِ حیوانی زنده شود؟ یا خیر؛ می فرماید اوصافِ حیوانی که در تحت نظر عقل نبودند و همینطور گسیخته در بدن و جسم و روح شما رسوخ کرده و خودشان می خواستند هر کاری انجام بدهند، زمام اینها را به دست بگیرید و بگویید باید مطابق آنچه که فرموده باید عمل شود. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست6⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
📗 #معرفی‌کتاب‌مفاتح‌الغیب 📕 #استادصمدی‌آملی 📝 @samad10001 👇👇👇👇👇👇
🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-037.mp3
4.94M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و هفت از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 حالا از اینجا را شروع می فرمایند که مبادا دنبال این باشی که واقعا چهارتا را بگیری و بکشی ؛ خیر؛ آن چهارتا مرغ در درون حضرتعالی هستند. ترا هر چهارمرغ اندر نهاد است که روحت از عروجش اوفتادست 🔸 این چهار در درونِ خودت هست، این کشتن هنر است نه اینکه تفنگ بدست بگیری و یک را بیندازی؛ خیر. 🔸به شکارِ حیوانِ بیشه رفتن هنر نیست. یک سنگ برداری و در روز در و ، به آن ستونِ سنگی یا خاکی یا سیمانی بزنی هنر نیست؛ درونِ خودت را بزن. تا از صفات حیوانی به در آئی. آن آجر را سنگ زدن که مشکلی ندارد، هر کسی چند روزی برود این کار را می کند، الان هم که ماشاءالله اینقدر برویم و برویم فراوان شده است، خوب حالا برویم و برگردیم، نتیجه چیست؟ فَتَحَصَّلَ مِمّا عَمِلتَ؟ از آنچه که کردیم چه شده است؟ ترا هر چهار مرغ اندر نهاد است که روحت از عروجش اوفتادست 🔸 این چهار تا نمی گذارند تو بالا بروی، اگر این چهار تا گذاشتند و از دستشان در رفتی به بالای می رسی. 🔸 چرا به جناب ابراهیم خلیل گفتند این چهار مرغ را بکش و ببر بالای ده تا قُلّۀ کوه بگذار؟ آخر قلۀ کوه یعنی چه؟ یعنی و _وجودیِ_مافوق، آنها قلل و کوه های وجودیِ عالم اند. 🔸 اگر می خواهی از این در بروی و بیابی و از عادت درآئی و به آن قله های عوالم وجودیِ مافوق برسی که ات باشد و اِنّا اِلَیهِ راجِعون و تو باشد، راهش کشتن این چهار مرغ درون است. 🔸 وقتی کشتی حالا بالا می روی! این چهار مرغ را ببر بالای ده تا قله بگذار، وقتی به می رسی می بینی چه عجب، تمامِ آنها را که کشتی حالا زنده شان کن،حالا می فهمی زندگی یعنی چه؟ حالا به حیوانات طور دیگری نگاه می کنی. حالا وقتی می گوید من کیستم، طور دیگری خودش را می بیند. 🔸 الان وقتی به من و شما بگوید من کیستم، می گوئیم خوب همین هستم که می بینی؛ می خورم، راه می روم، حرف می زنم و ... ، من من هستم دیگر، من کیستم ندارد! 🔸 بعد وقتی از این در رفت و بالا رفت و حقایقِ وجودی اش مکشوف شد می گوید عجب! پس تا حالا می گفتی من من هستم، همان مقدار نبود، من من ها بودم. که بالای ده تا قله بگذار؛ 🔸 این ده تا قله چیست؛ که جناب بیاید این پنج و آن پنج ، همگی را عقلانی کند، بعد می بینی عجب، این پنج حس ظاهریِ تور شکار و آن پنج حس باطنی تور شکار که در نشئۀ ظاهری و عالَم خواب، تو را با عالَم، خویت داده بود و با عالَم عادت کردی که صبح تا غروب ببینی و بشنوی و بچشی و ببویی و لمسش کنی، شب هم در خواب همینطور، که اَشکال و صُور و حیوانات و مار و عقرب و ... را ببینی! نخیر، 🔸 انسان باید از اینها در بیاید تا به قله های عروجی انسان برسد، بعد می بیند خروج از عادت عجیب لذتی داشت؛ منتها تا از این عادت در آئیم سخت است. 🔸 از مادر که متولد شدیم چقدر بر مادر عزیز و نازنین سخت گذشت تا متولد شویم، چقدر جان به لب آورده است؟! خیلی زجر کشیده است! حالا من و شما هم بخواهیم از که با آن خو کرده ایم زاییده شویم حالا می بینیم زائیدن مادر چقدر درد داشت. حتی اگر بگوئیم این هزار برابر آن اولی درد دارد و زجر دارد کم گفته ایم! هزار برابر چرا؟ 🔥 الهی جان به لب آمد تا جام به لب آمد 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست7⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-038.mp3
6.51M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و هشت از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 حالا دارد می کند؛ ، نماد بودن نفس است، یعنی نفسی که خسیس و پست است. 🔸 هر انسانی که صفت پستی دارد، می گویند مثل اردک است! نخیر، آزاد مرد باشید! 🔸 لذا این بیت می گوید تا زمانی که نفست خسیس است و پستی، بدان که اردک صفتی، بطّی! خوب، حالا بطّی، چی هستی و کجائی هستی؟ با لای و لجن در بحر و شطی. اگر در دریا هم باشد باز می رود در یک گوشه ای که لجن بخورد. 🔸 در دریا! در دریا مگر نیستی؟ مگر این ، نیست؟ مگر هر کلمه کلمۀ وجودی این نظام عالم، جوی های صاف و آبِ زلال الهی نیست که «و اَنزَلنا مِنَ السّماء ماءا»؟ ما از این آسمان وجودیِ عوالِمِ مافوق، آب را برایِ شما نازل کردیم؛ این زمین، آب است، آسمان آب است، ستاره آب است، دریاها آب هستند، درختان همه آب هستند، حیوانات همه آب هستند، یعنی همه علم اند، همه حقیقت اند، «و اَنزَلنا مِنَّ السَّماء حَقّا»؛ «وَ اَنزَلنا مِنَ السَّماء خَلقا» ؛ «وَ اَنزلنا مِنَ السَّماء مُوجُودا»؛ «وَ اَنزَلنا مِنَ السَّماء ماءا»، 🔸 ما از آسمان و از و از خود برای شما اینهمه آب آفریدیم؛ شما در این دریا هستید؛ در این اقیانوسِ بیکرانِ عالَم هستید، در این جوی ها و در این جدول ها هستید، اما: ترا تا خسّت نفس است بطّی                     که با لای و لجن در بحر و شطّی 🔸  اردک ها را دیدید؟ در داخل جوی آبِ به این خوبی، آب هست، علف و سبزه زارِ خوش نیز در کنارش هست، ایشان به آنجا که یک چند تا کرم و آب گندیده هست می رود و این بیلچه (نوکش) را گرفته و در داخل لای و لجن می کند تا چند تا کرم درآورد و بخورد؛ این علف نازنین را بخور! همی جوشد ز شهوت دیک دانی              زخارف آن طاووس است و آنی 🔸 اگر از نفس تو می جوشد، خودت را متوجه باش که دیک (خروس) صفتی، اگر دنبال (زیبائیهای ظاهری دنیا و نشئۀ طبیعت) هستی که وقت خود را برای آن هدر می دهی، بدان که هستی و ارزش تو به همین است. 🔸 میلیاردر بشود، ارزشش همان میلیارد است، هیچ ارزش ندارد. ولو اگر یک هم بدست بگیرد و همان کشکول برایش زیبایی باشد، ارزشش همان است. 🔸 اگر و نیز برایش اسبابِ فخر باشد؛ ارزشش همان چند متر پارچه هست، هیچی بالاتر نیست. هر کس به هر چیز که دل بست ارزش او همان است، حتی فرمودند به هم اگر دل ببندید، ارزش تو همان مقدار است. به هم که دل بستید ارزش شما همانند مقدارِ بهشت است. 🔸 فقط فرمودند تنها چیزی که از همه چیز برای دل بستن بهتر است خداست، دل به خدا ببند که «جز هوای تو نیست در سرِ ما». 🔸 اگر به خدا هم دل بستی، البته ارزش تو خداست. حالا ببین به چه دل بستی، به همان اندازه ارزش داری!  📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست8⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 هر کس می خواهد، وزنی دارد و وزنِ او بهشت است. 🔸 هر کس جَنّاتٌ تَجری مِن تَحتِها الاَنهار بخواهد وزن دارد و وزنش معلوم است و وزنِ او همان جَنّات تَجری مِن تَحتِها الاَنهار است! 🔸 اما هر کسی دل به خدا وابسته است، چون خدا بی مقدار و غیرمتناهی است، چون حقِ صمدی است، این دلبسته شده و این دلداده هم بی مقدار می شود، چون مقدارش به حساب در نمی آید! «وَ ما یَعلمُ جُنُودُ رَبِّکَ اِلّا هُو». چرا به حساب در نمی آید؟ برای اینکه می گوید من (حضرت آقا)، کلیددار را دارم و آن کس که دست به این کار و آن کار می زند آن کس، کلید را دارد. 🔸 لذا جناب (کأنّه زبان حال حضرت در هست) می فرماید که: الهی به عارف مقام کُن داده ای و گفتی هر چه می خواهی کُنی کُن! اما من چکار دارم که به من دست دادی که بگویم اینهمه جمعیت بمیرند؛ آنها هم درجا بمیرند، یا هیچ کس به خیمه های ما حمله نکند و هیچ کس حمله نکند! تمام اسب ها بمیرند و همه مردند! خیر چرا اینکار را بکنم؟ و اما با این جاهلِ بی مقدار هر چه تو خواهی کنی کن، که او دارد و من کلیددار! حرف باید پیاده شود. 🔸 خوب، آن خسّت نفس، بط است، آن جوشش در امورِ گوناگونِ نفس، و به دنیا دل بستن، است و چو نسری کرکسِ مردار خواری            ببین اندر نهادِ خود چه داری؟  🔸 با بیرون نداشته باش. هر چه دعوا داری با خودت داری و همین برای انسان می کند. 🔸 بعد پیغمبر اکرم می فرماید: ده گروه از اُمّتِ من می آیند بعضی به شکل ، بعضی به صورت اند، بعضی به صورت هستند و حیواناتِ درنده و ... ، و تک تک به صورتِ انسان هستند که آن صورتِ انسانیِ کسی است که حیاتِ انسانی یافته است. 🔸 خروج از عادت یک چنین لطایفی را دارد، یک چنین حقایقی را دارد. بکش این چهار مرغ بی ادب را که تا یابی حیاتِ بوالعجب را 🔸 اگر این چهار خصلتِ حیوانیِ درون را کشتی حیاتِ الهیِ تو تجلّی می یابد. عزیزِ من حیات تو الهی است که عقل و نقل دو عدلِ گواهی است 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست9⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-039.mp3
6.77M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و نهم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸تو انسانی چرا مردار خواری                       چرا از سفرۀ خود برکناری🔸 ☘👈 سفرۀ تو چیست؟ از عادت بیرون آمدن و یکدفعه نظامِ هستی را دیدن بصورت یکپارچه حق و ؛ اصلا بروید در متنِ عالَم قرار بگیرید که حجابند؛ حجابند؛ دانائیِ حجابست. تا برسیم به داناییِ و انشاء الله با حققیقتِ جانمان آنطوری که عالم است؛ آن را بیابیم. خدایا کی باید ما شود؟! 🔸غذای تو چرا لای و لجن  شد                      طباعِ تو بط و زاغ و زغن شد🔸 🔸زخارف همچو شهوت شد حجابت                که شد (رفت) از دست تو حق و حسابت🔸 ☘👈 هیچ به حسابِ نیستی، هیچ به دنبالِ نیستی. 🔸ترا شهوت به قُرب دوست باید                    بدانچه وصف و خُلق اوست باید🔸 ☘👈 این را که کشتی دوباره باید به نحو دیگر زنده شوند. باید زنده بشود، شهوت به چه چیزی؟ ! ☘👈 حالا آرام آرام این چهار تا دارد خودش را نشان می دهد! باشد، باشد و ... ، ☘👈 اما چه می خواهی بخوری؟! مواظب باش که شهوت در هر چیزی به قُربِ دوست باشد، ببین اوصافِ الهی چیست؟ تا متّصف به آن شوی ان شاء الله. 🔸به بسم الله الرحمن الرحیم است               که عارف صاحب خُلق عظیم است🔸 ☘👈 که به و گردد. خداوند ان شاء الله همۀ ما را مؤفق بدارد.  📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست0⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
📝👈 اگر با به نظام هستی و و و و و آمد و شدِ این پیکرِ زیبای هستی نگاه کنیم حالمان عوض می شود و آنطوری که با عالم خو کرده ایم و کرده ایم، از عادت در می آئیم 📝👈 که عرض کردیم اوّلی انسان در ، تولد از است که در ، انسان، عوالمِ وجودی را طی می کند به صورت ، تا به صورتِ ای درمی آید که این نطفه در از به می رسد و از نباتیت هم به حیوانیت می رسد و آنگاه در آن مرحله که انسان فقط و استعداد انسان شدن را داراست از مادر نه به عنوان انسان، بلکه به عنوان یک موجودِ حیوانی متولد می شود، 📝👈 منتها این ، انسان است که قوه و استعداد انسان شدن را در خودش دارد تا ان شاءالله در مسیر راه زحمت بکشد و به مسیر انسانیِ برسد. 📝👈 تولدِ اوّل، است که ، حیوانِ بالفعل، از مادر متولد می شود. بعد از این، باید از متولد شود که حیوانیت خو کردن و عادت کردن با این نظام هستی است که آدم با این عالم خو و عادت کند، 📝👈 و باید از این عادت در بیاید تا شخص متحقّق شود و انسان بشود. 📝👈به تعبیرِ شریفِ حضرتِ (به عنوان حدیث شریف) می فرماید که: «لَن یَلجِ مَلَکُوتَ السَّمواتِ وَ الاَرضِ مَن لَّم یُولد مَرَّتَین»، کسی که دو بار متولد نشود، یعنی فقط از همان مادر مادی ظاهری تولد پیدا کند، به دخول و ولوج پیدا نمی کند، داخل در عوالمِ ملکوت نمی شود، تا زمانی که با عالم مُلک خو کرده است و در رحمِ طبیعت به سر می برد! ا 📝👈 اگر از این زائیده شوند که در آمده است که خداوند متعال می فرماید که «اِنَّ اللهَ أَوحی اِلیَ الرَّحِمِ اَنِ افتَحی بابَک»، من به رحم وحی می کنم درِ خود را باز کن که باید انسان از آن متولد شود. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست1⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-040.mp3
5.8M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهلم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 این را در (فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة) حضرت آقا دو گونه معنی فرمودند و هر دو هم درست است؛ ی کی رحم مادرِ نازنین است که همه ما از آن رحم زائیده شدیم که خداوند به خاطرِ تقدّس و شرافت این رحم عزیز مادر فرمود ما به او وحی می کنیم که درِ خود را باز کن که این فرزند متولد شود. 🔸 روایات در این باب فراوان است، که روایات این باب در اثبات مُثُل افلاطون خیلی به کار می رود، همان بحث سنگینی که در بین و مطرح است. 🔸یکی از راه هایی که در اثباتِ مُثُل باید طی بفرمائید، روایات همین بابِ رحم است که خداوند به رَحِم اینطوری وحی می کند و در رحم، مَلَک می گذارد که از آنها تعبیر می شود به ملائکه مُوکَّل یا اصطلاحات دیگر شبیه حرف جناب افلاطون بنام مُثُل و روایاتی که در بابِ خروس و صداکردن خروس هاست که این روایات را حضرت آقا در رساله مُثُل جمع فرمودند . 🔸 در آنجا آورده اند که وقتی ها و یا در وقت های خاصی از روز که به صدا در می آیند به خاطر این است که خروس هایی در عرشِ خدا هستند که آنها صدا می زنند و اینها با آنها ارتباط وجودی دارند و براساسِ ربطِ وجودی و تکوینی بین آنها و اینها، اینها به صدا در می آیند، این خروس ها هم ناله می زنند، بانگ بر می آورند که اینها احادیثی است که در اثبات مُثُل ، ملائکة الله، ارباب انواع و اسماء الله بسیار کاربرد دارد. 🔸حرف احادیث باید حل شود، همینطور حدیثی را بشنود و با حرف های خو کرده و اصطلاحات عادت کردۀ اینجا بخواهد با حدیث برخورد کند، نمی شود به سرّ حدیث رسید. 🔸 حالا خداوند به این طبیعت هم، که این طبیعت هم رحم است، وحی می فرماید در خود را باز کن، تو یک دری داری که این درت به سوی ملکوت عالَم باز می شود، این در را باز کن که این انسان ها زائیده شوند، از این سوئی آن سوئی شوند، از اینجا درآیند و به آن طرفِ عالَم مسافرت کنند، منتها در قوسِ صعود، عوالمِ وجودی، خودتان هستید که حرف پیش می آید و به عرض می رسانیم. 🔸 وقتی پیش بیاید، آدم از این خوکردنها که این زمین است و آن درخت است و ... خارج می شود. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست2⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-041.mp3
5.78M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهل و یکم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0