عارفذوالعینیناست.mp3
1.32M
#استادصمدی_آملی
#نگاه_عارف
⌛️زمان:5:30 دقیقه
___
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#نگاه_عارف
🔸عرض شد که، انسان در عرف عرفان باید اولین مرحله ای را که طی می کند، تا بتواند به انسان حقیقی راه پیدا بکند مسئله ی توحید است.
و باید حقیقت توحید حل بشود. منتها در وادی توحید عددی وخدای جدای از نظام عالم، نباشید. حدیثی از جناب امام صادق سلام الله علیه هست که می فرمایند، اگر ما بخواهیم کثرت بدون وحدت ببینیم، زمین و آسمان مشاهده کنیم، و در این متن کثرت، اون حقیقت واحد وجود را مشاهده نکنیم، این گروه کسانی اند که چشم راستشان نابیناست، با چشم چپشان به نظام عالم نگاه می کنند. از این ها تعبیر می شود که این ها زندیق اند.
👈و اگر کسی هم بخواهد وحدت را نگاه کند، حق را فقط ببیند، جایگاهی برای موجودات نظام عالم، در عالم قائل نشود، این ها چشم چپشان نابیناست، چشم راستشان می بیند. باز هم یک چشم اند، نه دو چشم! از این ها تعبیر می شود که این ها قائل به تعطیلند.
👈مثل همان که در داستان های متعارف بچه ها آمد. متکلمین هم همین را می گویند که خدایی بود، عالم اصلا نبود، بعد همانند این که یک بنایی شروع به ساختن ساختمان می کند، این خدای بنا شروع کرد ساختمان نظام هستی را بسازد. حالا از چه زمانی ساخت؟ از جنبه ی تاریخ زمانی چندین میلیون سال؟ چند میلیارد سال این عالم ساخته شد؟ در آن هم بحث هایی پیش آورده اند. وقتی اشکال شد که زمان خودش هم جزئی از موجودات نظام هستی است، قبل از تحقق اصل عالم زمانی نبود تا بگوییم یک میلیون یا یک میلیارد یا چند میلیارد سال، مجبور شدند گفتند: یعنی در یک زمان متوَهَم و موهوم، یک زمان وهمی، خدا بود و عالم نبود، بعد خداوند عالم را ساخت. این توحید هم توحید تعطیلی است.
🔸که امام صادق علیه السلام می فرماید:
اگر کسی فقط خدا ببیند و غیر حق و عالم را اصلا برایش جایگاهی باز نکند، این گروه هم قائل به تعطیلند، که
👈 الجَمعُ بِلا تفرقه التَعطیل
اگر جمع قائل بشند، وحدت قائل بشند، قائل به کثرت نباشند، بدون کثرات، بدون موجودات، این تعطیلیِ فیض حق است.
👈و التفرقه بِلا جَمع زَندَقه
اگر قائل به کثرت بشوند، مثل ماتریالیست ها، ولی در متن این کثرات، خدای واحد را هم مشاهده نکند
👈 وَ التَفرَقَه بِلا جَمع زَندقه
این هر دو گروه با یک چشم می بینند، منتها زندیقی ها، چشمِ راستشان نابیناست با چشم چپ می بینند و آن هایی که قائل به جمعند، این ها چشم چپشان نابیناست، با چشم راست بینایند. بعد امام صادق علیه السلام فرمود:
وَالجَمعُ بَینَهُما التوحید
یا
وَ الجَمعُ بَینَهُما توحید
باید بین کثرت و وحدت جمع کنید، هم قائل به حق بشوید، هم قائل به خلق بشوید. نه خلق را جدای از حق کنید تا زندیق باشید، نه حق را جدای از خلق کنید تا تعطیلی پیش بیاید، بلکه در متن موجودات نظام هستی حق را مشاهده کنید که هم خدا را قائل باشید و هم خلق را قائل باشید.
با دو تا چشم به نظام هستی و حقیقت او بنگرید که می فرمایند؛ عارف ذوالعینین است.
___
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#شروع_ازصفر
#ابتدای_مسیر_انسانی
🔴عزیزانی که سوال فرمودند برای شروع مباحث عرفانی #توجه_کنید‼️
🔴اگر می خواهید #دروس عرفانی را از #صفر شروع کنید🔰🔰🔰
eitaa.com/joinchat/716046418C1ff4515608
#استادصمدی_آمدی
🔸سعی کن هر روز صبح بعد از نماز یا آن هنگام از شب که میخواهی بخوابی، صفحه ای قرآن بخوانی.
🔸این موجب میشود که خواب انسان با قرآن تنظیم شود.
________________________________
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
برهانفقروغنا.mp3
581.7K
#استادصمدی_آملی
#نگاه_عارف2⃣
⌛️زمان:۲:۲۵ دقیقه
___
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#نگاه_عارف2⃣
🔸اگر کسی دارای دو چشم حقیقت بین بود، می شود عارف کامل.
و اگر کسی با یک چشم به نظام هستی بنگرد، یا به خلق یا به حق، هر دو گروه ناقص اند. این ها می شوند ناقص مهجوع، او می شود عارف کامل.
که هم حق می بیند و هم خلق را مشاهده می کند، منتها حق را غنی می بیند و خلق را فقیر. برهانی که عارف دارد، برهان فقر و غناست.
👈 دیگر برهان واجب و امکان به آن معنا رخت بر می بندد. برهان نظم و ناظم به معنای متعارف فلسفی اش می رود. برهان فقر و غنا می آید که در نظام هستی یک حقیقت غیرمتناهیِ غنی است، و مابقی همه شئون این یک حقیقت اند که فقر محض به اویند.
یا اَیُّها الناس اَنتُمُ الفُقَراءُ اِلَی الله وَاللهُ هُوَ الغَنیُ الحَمید.
👈این اولین پله ی دیدگاه انسان عارف است در قوس صعود که می خواهد به مقام انسانیت برسد. و الّا اگر این یک پله را صعود نکند همان حیوان ناطقی است که جلسات قبل حرف زدیم، بعد در درس بعدی هم در جلسات بعد هم مفصلا باز بحث حیوان ناطق می آید.
حالا بعد می بینید که تقریبا حیوان ناطق اکثری مردم را او می گیرد!!! انسان که جانور گویا باشد، اکثری اینهایند!!! اون انسان هایی که به حقیقت آدم است باید این پله ی توحید را دقیقاً حل کند:
قل هو الله احد
الله الصمد
لم یلد و لم یولد
ولم یکن له کفوا احد
باید حل بشه.
اینه که این آقایون فرمودند ما یک وجود بیش نداریم. این را هم، هم متن آیه ی قران است.
قل هو الله احد .همین یکی است.
که این یکی صمدِ، پُرِ، هیچ جای خالی ندارد، غیر متناهی هم هست. یعنی هرچه بنگری و ببینی و هرچه را تصور بکنی اوست.
_____________________________
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
الهی موج از دریا خیزد و با وی آمیزد و در وی گریزد و از وی ناگزیر است، انا لله و انا الیه راجعون. این یک الهی را یک حساب خاصی است. اصلا این یک الهی در الهی نامه یک حساب خاصیه.
____________________
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
دریا1.mp3
1.32M
#استادصمدی_آملی
#الهی_خاص
⌛️زمان: ۵:۳۱ دقیقه
________________________
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#الهی_خاص
🔸اینکه سائل از جناب امیرالمومنین سلام الله علیه سوال کرد که اقا وجود چیه؟ آقا غیر وجود چیه؟ شما سوال میکنید که وجود چیه؟ ماسوالمون اینکه غیر از وجود چیه؟
شماغیر را بیاورید ببینید اون چیه؟ وجود که معلوم است که هست، خودش است. این توحید باید در ابتدای انسان در عرف عرفان یعنی در سیر عملی انسان و رسیدن در کمالات انسان عرفانی و قرآنی باید این یکی حل شود. و لذا بنظر میرسه که در الهی نامه آقا خیلی لطایفی خوابیده است.
👈 اما شما تمام این لطایف رو نگاه بفرمایید میبینید که این لطیفه ی، الهی موج از دریا خیزد و با وی آمیزد و در وی گریزد و از وی ناگزیر است، انا لله و انا الیه راجعون. این یک الهی را یک حساب خاصی است. اصلا این یک الهی در الهی نامه یک حساب خاصیه.
👈و حضرت آقا خیلی هم روی این عنایت دارن. نوعا در نوشته جات در فرمایشات، در چه، روی این الهی عنایت دارن. این از اون توحید های نابه.
وحقیقت حق و خلق در همین عبارت خوابیده شده. این الهی بمنزله شرح این آیه کریمه انا لله وانا الیه راجعون است.
👈 که باید حقیقت این آیه برای انسان درست حل شود. اگر این درست حل شد حالا قدم میگذارد در انسان در عرف عرفان.
دیگه حقه جدا نه! خلق جدا نه! دریای جدا نه! بعد مثال میزنم برای این قضیه.
ماهیان در دریا شناورند. خیلی از دریا حرف شنیدن، در درون آب اند. اصلا ماهی بدون آب، قابل زندگی نیست، نمیتواند حیات داشته باشد، حیات جان او به آبه.
خیلی از دریا حرف شنیدن. هر کسی رسیده به ماهیان گفتن آقا دریا چیز عجیبیه.
دریا! این ماهیان جمع شدن پیش بزرگشان، به خدمتشان رسیدن و از بزرگشان پرسیدن آقا ما شنیدیم دریا چیز عجیبیه، و خیلی دوست داریم ایشون را ببینیم، دریا را، ببینید چجوری در دریایند بی خبر.
خیلی دوست داریم دریا را ببینیم. یک راهی نشون بده که ما این طریق و راه را طی کنیم برای زیارت جمال دلارای دریا. اون ماهی بزرگ که از او تعبیر میفرمایند به پیر راه، مرشد، اینا دیگه تعبیراته، یا عقل، یا شرع مقدس میفرماید به جبراییل، جبراییل، بعد میاد در بین عرفا میشود پیر، پیرمغان، پیر مرشد، میشود مراد، که مرید به دنبال او به راه میافتد. بعد این پیر بزرگوار کتل طی کرده، دریا شناخته، به اینها برگرده به اینها بگوید، فرمود که:
شما چرا بدنبال دریا هستید، آبی که الان در او هستید وحیات شما به این آب هست خود این آب دریاست دیگه.
یه عده بر گشتن باورشان آمده، که حرف راست میگه. اما عده ای تکذیب کردن، که یعنی شما میخواهید بگویید اون دریایی که اون همه از اون دریا حرف شنیدیم، این دریا همان آبه؟ بله تکفیرش کردن و گفتن شما میخواهید ما را گمراهمان بکنید. به پیرشان، به بزرگشان عرضه داشتن که شما میخواهید گمراهمان کنید. این را جناب مرحوم سید حیدر آملی علیه الرحمه در جامع الاسرار آورد.
حالا در این لقاالله هم مشاهده بفرمایید. ترجمه به فارسی هم شده. نگاه بفرمایید. از صفحه احتمالا ۳۰ به بعد.
بعد آمدن اورا تکفیرش کردن که این پیر ما میگوید آب یعنی دریا. عده ای ایمان آوردن. اکثری هم تکذیبش کردن. وحتی حکم به قتل این ماهی را صادر کردن. که ایشون کافر شده. مثل اینهایی که حکم قتل عرفا را صادر میکنند. یک خدای جدایی درست کرده، یک دریای جدایی، یک ابی، یک ماهی جدا، بعد دنبال این میگرده که این دریا را پیداکنه که این دریا چه حقیقتیه که هرجا میرویم سخن از دریاست. آخه نه اینکه ماهی تو آبه، هر کجا میره همین دریاست دیگه. هر چه میبیند داخل دریاست. هرچه میشنود دریا میشنود. اصلا حرف از ساحل نمیشنود. حرف از عدم نمیشنوه. همین مقدار که من و شما حرف از عدم میزنیم، معلوم است این از مدایبات وهم است. یعنی وهم بازیگری میکنه که مفهوم عدم میسازه. این وهم است که بازی بازی میکند که امواج میسازه. این وهم است که بازی میکند امواج را از دریا جدا میکند. ولذا این ماهیان هر چه میشنوند دریا. هر چه میبینند دریا. هر کجا میروند دریا.
____________________
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0