eitaa logo
سرائر | مجله دین و روحانیت
575 دنبال‌کننده
106 عکس
43 ویدیو
8 فایل
توجه: درج اخبار و مطالب به معنای تأیید محتوای آن از سوی سرائر نیست ارتباط با مدیر کانال (سیدیاسر تقوی): @t_sedyaser کانال شخصی مدیر: @sedyaser
مشاهده در ایتا
دانلود
📜برای تحقق حقوق بشر به معنای واقعی باید به سراغ فقه و فقیه رفت/ حقوق بشر غربی بنیان های خانواده را متزلزل کرده است 🔻محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا(س) در مدرسه علمیه رسالت قم: 🔹ما طلاب برای اینکه حلال و حرام الهی را بشناسیم به حوزه آمده ایم و نباید تصور کرد که خب علمای قبل همه حلال و حرام ها را بیان کرده اند و اکنون دیگر چه نیازی به حوزه ها می باشد چرا که بسیاری از موضوعات جدید می باشد و باید به همه آنها پرداخته شود. 🔹فقه و فلسفه تفاوت دارد. مسائل جدید در فلسفه راه ندارد و حال آنکه فقه اینگونه نیست و مدام در حال گسترش می باشد و موضوعات جدید پیش می آید که حوزه باید پاسخگوی آن باشد. 🔹باید به دور از جار و جنجال های سیاسی متفکران ادیان خصوصا محققان اسلامی و فقهای برجسته اعلامیه حقوق بشر مورد نقد قرار دهند چرا که حقوق بشر غربی بنیان های خانواده را متزلزل کرده است. 🔹 ما در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به مبحث نقد علمی اعلامیه حقوق بشر ورود پیدا کردیم و معتقدیم اگر بخواهیم منشوری از حقوق بشر اسلامی را عرضه کنیم باید حقوق بشر مد نظر غربی ها را مورد نقد قرار دهیم. 🔹روح اعلامیه حقوق بشر کاملا در جهت نفی حقوق انسانها است. اگر دیباچه اعلامیه حقوق بشر و مواد آن را یک به یک به صورت مجتهدانه وعالمانه بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که این اعلامیه نافی حقوق بشر است. 🔹تصور نکیند که علوم طلبگی تنها به درد مسلمانان یا شیعیان می خورد بلکه برای همه مردم ولو مسلمان نیز نباشند به درد می خورد و اساسا برای اینکه حقوق بشر به معنای واقعی کلمه محقق شود باید به سراغ فقه و فقیه رفت. @saraeer
🔻محمدحسین حسین‌زاده بحرینی عضو ناظر مجلس در شورای فقهی بانک‌ها: 🔹قانون بانکداری بدون ربا چند وقتی است که تدوین شده، اما برای بررسی بیشتر این قانون باید جلسات متعددی برگزار شود و احتمالا اوایل سال آینده این قانون در صحن مجلس مطرح شود. @saraeer
🔺نشست «نقش حوزه در گام دوم انقلاب» فردا در قم برگزار می‌شود @saraeer
📜استقبال آیت الله مکارم از بیانیه گام دوم انقلاب/ کارگروه هایی برای تحقق اهداف این بیانیه تعیین شود 🔻آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج امروز: 🔹بحمدالله چهل سال اول انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتیم؛ دشمنان ما مخصوصا آمریکا چهل سال درباره ما دروغ گفتند و تهمت زدند و تهدید و تحریم کردند تا به عقیده باطل خود، نظام اسلامی را متزلزل سازند و گروهی که دست نشانده خود آنان هستند بر کشور ما حاکم کنند؛ ولی حالا خودشان به اشتباه و اوهام باطل خود پی بردند. اکنون نوبت ماست که برای چهل سال آینده برنامه ریزی قوی و جامع و کاربردی داشته باشیم تا بتوانیم از میان انبوه مشکلات به سلامت عبور کرده و موقعیت خود را در دنیا و منطقه تقویت کنیم. 🔹بحمدالله اخیرا رهبر معظم انقلاب بیانیه ای جامع، پرمعنی، حساب شده و راهگشا تحت عنوان گام دوم انقلاب صادر کردند که پیداست روی آن فکر و دقت زیادی شده است. 🔹این بیانیه تاکنون مورد استقبال گروه های زیادی واقع شده است؛ ولی می دانیم استقبال و تقدیر و تشکر به تنهایی کافی نیست؛ اکنون وقت آن رسیده است که کارگروه هایی برای هرکدام از محورهای هفت گانه آن بیانیه تعیین شود و برای پیاده کردن اهداف این محورها برنامه نویسی کنند؛ به عنوان مثال یکی از محورهای هفت گانه بیانیه، مسئله منابع انسانی و معادن زیرزمین و روی زمینی کشور و فرصت های موجود آن است؛ باید از گروهی که تخصص در این مسئله دارند دعوت شود تا این منابع را بر اساس آمار و نقشه و تصویر، شناسایی و احصا کرده و طرز صحیح استفاده از آن را تبیین کنند و راه اصلاح اشتباهات موجود را نشان دهند. 🔹همچنین در مسائل اقتصادی که یکی دیگر از محورهای این بیانیه ارزشمند است از گروهی از اقتصاددانان دعوت شود که درباره برنامه های راهبردی آن دقیقا بیندیشند و کاستی ها و ریشه های راه حل های اقتصاد بیمار موجود را ارائه دهند و شرح جامع مستدل، جامع و مستندی برای آن بنویسند و نیز درباره محور مربوط به گذشته انقلاب، چالش های گذشته و تجربیاتی که از آن می توان آموخت به وسیله گروهی تحلیل گر تاریخ انقلاب روشن شود. 🔹در مورد محور مربوط به مسائل فرهنگی و اخلاقی از گروهی از فضلا و اندیشمندان حوزوی دعوت به عمل آید تا درباره طرق اصلاح وضع فعلی و راه حل ها بیندیشند و شرح لازم را برای آن بنگارند و همچنین سایر محورهای هفت گانه بیانیه مهم؛ و چه بهتر که عهده دار این دعوت ها یک گروه قوی و فارغ از مسائل جناحی باشد و با جدیت و دقت آن را دنبال کند که سرانجام آن متن پرارزش و این شرح همراه شده، کتاب جامعی به وجود می آورد که می تواند راهگشا در چهل سال آینده و منبعی برای آگاهی از نقشه های راه برای مسئولان کشور گردد. 🔹اینجانب به سهم خود از بیاینه پرارزش و آموزنده رهبر معظم انقلاب تشکر می کنم. @saraeer
📜طلبه نباید دنبال این اندیشکده و فلان دانشکده باشد/ علمای گذشته با درس های همین حوزه ملا شدند 🔻حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه در درس اخلاق این هفته در مدرسه علمیه شهید صدوقی: 🔹اگر طلبه ای می خواهد در جامعه اثر گذار باشد، باید در کنار تهجد و نماز شب، 20 سال به صورت مداوم در حوزه درس بخواند تا ملاّ شود. باید از جوانی و عمر نهایت استفاده را کرد تا بتوانید به مراتب عالی نفسانی برسید. 🔹امروز در حوزه افرادی وارد شدند و به طلبه تلقین می کنند، درس های حوزه ارزشی ندارد. اینها هیچ دین ندارند. مقاله ای به غلط می نویسند. طلبه را از مسیر درست باز می دارند. دنبال این حرفها نباشید. از این حرفها فرار کنید چون آنها دنبال این هستند تا طلبه را منحرف کنند. 🔹در این حوزه به افرادی مانند شهید مطهری ها، بهشتی ها و بهجت ها اقتدا کنید و از آنها الگوی بگیرد، تا بتوانید در جامعه اثر گذار باشید. طلبه نباید دنبال این اندیشکده و فلان دانشکده باشد. باید درس حوزه را خوب بخوانید، تا ملا بار بیایید. علمای گذشته درهمین حوزه و با درس های همین حوزه ملا شدند. @saraeer
📜طلبه بدون خواندن رسائل و مکاسب نمیتواند وارد دروازه فقاهت شود/ شروح فارسی برای فهم و فقاهت سم است 🔻سیداحمد خاتمی در جمع طلاب و فضلای مرکز فقهی امام علی(ع): 🔹راه اندازی مراکز فقهی از ضروریات حوزه است. به طور طبیعی، طلبه دروس حوزه را می خواند و این دروس، علت مُعده است یعنی برای این که معلولی شکل بگیرد، مقتضی، معده و عدم المانع و شرط نیاز دارد. کتابهای حوزوی علت معده است؛ تا رسائل، مکاسب و ... خوانده نشود، انسان نمی تواند وارد دروازه فقاهت شود. این زمزمه های که در حوزه شنیده می شود با کتابهای شیخ درگیرند، نادرست است. اگر توانسته ایم کتابی در اندازه رسائل عرضه کنیم، حرف درستی است. مانند معالم که اوایل در حوزه تدریس می شد، این کتاب رفت و جای آن الموجز آمد. اما تا وقتی جای آن کتابی نیامده بگوییم معالم رانخوانید این حرف نادرستی است. 🔹اول سال وقتی درس های حوزه شروع می شود. تبلیغات افراد برای تدریس هم شروع می شود. باید بدانیم حوزه ما، حوزه تبلیغات نیست. اگر اول سال بنویسند و تبلیغ کنند، علامه فلانی، فلان درس را می گوید، طلبه برود پای درس او بنشیند، حرفی برای گفتن نداشته باشد،طلبه پای درسش نمی نشیند، اما اگر فردی بی سرو صدا و ملا باشد، طلبه پای درس او می نشیند. با تبلیغات نمی توان کار را پیش برد. باید فرد فقیه و ملا باشد. 🔹حوزه باید غنای درسی را جدی بگیرد و در همین رابطه شروح فارسی سمی برای فهم است. ذهنی که درگیر نشود، نمی تواند فقیه وارسته شود و نمی تواند مسائل مستحدثه را حل کند. نقص حوزه این است که برای استاد پروری، کار را توسعه نداد. برای پرورش طلبه وقتی کارهایی انجام می دهیم، برای استاد پروری هم باید فعالیت هایی انجام دهیم. @saraeer
📜فقط 10 درصد پایان نامه های کشور ارزش علمی دارند 🔻علی‌اکبر رشاد در اولین همایش ملی آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها در حوزه علوم انسانی- اسلامی: 🔹رساله‌ها و تحقیقات باید حاوی نوآوری باشد. یکی از معضلات کشور که تاکنون کمتر به آن توجه شده است موضوع پایان نامه های علمی و علوم انسانی است اکثرا با ضعف علمی، ضعف فنی، فقهی و حقوقی مواجه هستند. فقط ده درصد پایان نامه های کشور ارزش علمی دارند. 🔹یکی از آفات پایان‌نامه‌ها، عدم رعایت حقوق مالکیت فکری است، برخی تردید دارند که آیا این مالکیت فکری حق است یا خیر؟ مالکیت ناشی از فکر نمی تواند اعتباری محض باشد و دستاوردهای ناشی از فعالیت مغزی غالبا از شدت و رغبت برخوردار هستند. حقوق مالکیت معنوی از مالکیت مادی اولی تر است، همانطور که در خصوص مالکیتهای دیگر همه قوانین و مقررات به نحو احسن اجرا می شود، در خصوص مالکیت معنوی هم باید رعایت شود. @saraeer
📜ابتدا مشکل معیشت مردم را حل کنید، بعد به فکر شیرینی شب عید باشید 🔻آیت الله نوری همدانی در درس خارج امروز: 🔹اکثر مردم از مسأله گرانی رنج می‌برند، بسیاری از این گرانی‌ها مربوط به دلار نیست و به مسائل دیگر مرتبط است، مردم باید مقاومت کنند. گاهی می‌بینیم که در تلویزیون می‌گویند شیرینی برای شب عید فراهم کرده‌ایم؛ درحالی‌که مردم نان پیدا نمی‌کنند بخورند؛ چطور به فکر شیرینی شب عید هستید؟ ابتدا باید نان برای مردم فراهم و مشکل معیشت مردم را حل کنید سپس به فکر شیرینی شب عید باشید. @saraeer
📜عزم راسخی برای اصلاح فضای مجازی وجود ندارد 🔻آیت الله مکارم شیرازی در درس اخلاق چهارشنبه شب: 🔹ما به برخی از برنامه ها و فیلم های صدا و سیما نقد داریم، واویلا نسبت به برخی فیلم های سینمایی. از همه بدتر فضای مجازی بدون ساماندهی و شبکه های اجتماعی فاسد و مفسد است؛ آیا وقت آن نرسیده که دست از تقلید کورکورانه غربی ها برداریم و بیاییم این فضاها را اصلاح کنیم؟ غربی ها خط قرمزی ندارند اما ما مسلمان و پیرو قرآن و معصومین هستیم. 🔹عده ای از فضلای حوزه در این خصوص نشسته اند و طرح و برنامه و راهکار ارائه کرده اند، اما متاسفانه عزم راسخی برای اصلاح فضای مجازی وجود ندارد، اگر عزمی وجود داشته باشد می توان به اصلاح این فضا امیدوار بود. 🔹 افرادی که در مسؤولیت های سطح بالا قرار دارند باید به فکر اصلاح این فضا باشند، به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم رحم کنند، می شود با یک بیل از ابتدا سرچشمه را گرفت اما وقتی فراگیر شد کار به این راحتی ها نخواهد بود. @saraeer
🔺حضور سیدکمال حیدری در مراسم بزرگداشت مرحوم مومن در حسینیه امام خمینی (ره) @saraeer
📜روایت خسروشاهی از نظر امام درباره ترور فرح پهلوی و بنی صدر/ امام فرمودند مگر می‌توان هرکس را که منکر ولایت فقیه شد ترور کرد؟ 🔻سیدهادی خسروشاهی در پیش همایش «نقد و واکاوی آثار مرتبط با زندگینامه امام خمینی(س)»: 🔹من در سال‌های نخست انقلاب به دلیل فعالیتی که در مصر و سایر بلاد عربی داشتم، شناخته‌تر بودم. لذا قبل از سفری که برای شرکت در کنفرانس اندیشه اسلامی داشتم، برای همراهی با چند تن از دوستان به الجزایر رفته بودم، یکی از بچه‌های جهادی که اسم مستعارش «ابوعلاء» بود، پیش من آمد و فتوا خواست تا «فرح پهلوی» را ترور کند و گفت که فرح و اولادش شب‌های جمعه به سر قبر شاه در مسجد رفاعی مصر می‌روند و چون پلیس جلوی درب ایستاده ما نمی‌توانیم داخل شویم، اما می‌توانیم هنگام عبور از آنجا نارنجکی به داخل مسجد بیندازیم که به موجبش هم فرح و هم اولادش کشته شوند. وقتی گفتم که اهل دادن فتوا نیستم، از من خواست از آقای خلخالی یک فتوا بگیرم، در آنجا گفتم متاسفانه من اصلا آقای خلخالی را قبول ندارم ولی اگر ایران رفتم از خود امام می پرسم و به شما خبر میدم. 🔹این ماجرا گذشت تا اینکه من وقتی برای مرخصی به ایران آمده بودم، خدمت امام رسیدم و این موضوع را از ایشان سوال کردم، امام فرمودند، «برای چه می‌خواهند این کار را کنند؟» گفتم می‌گویند او تحریک کننده رژیم در زمان شاه بوده، امام گفتند «نه، آن زن چه اختیاری داشته؟!» و بعد هم اضافه فرمودند، «اگر شما آن زن را مفسده می‌دانید، تقصیر بچه‌ها چیست؟» ایشان صریحاً نهی کردند و گفتند، «این کار را نکنید». من وقتی به ایتالیا برگشتم در تلفنی رمزی به دکتر ابوعلاء گفتم که این کار صحیح نیست. روزگاری گذشت تا اینکه آقای دعایی به ایتالیا آمده بود تا در یکی از مجالس بین المللی شرکت کند و شبی را مهمان ما بود، زمانی که من این ماجرا را برای ایشان نقل کردم، ایشان گفت این موضوع را جایی نقل نکنید، چرا که به صلاح و مصلحت نیست. به ایشان گفتم از آنجا که زودتر از من به ایران می‌رود، اگر شکی دارد خودش از بیت امام سوال کند و اگر شکی هم ندارد که نقل آن اشکالی ندارد. 🔹بعد از مدتی که من دوباره به ایران برگشتم و به خدمت امام رسیدم تا گزارشی کوتاه از حوزه‌ها به ایشان ارائه دهم، اشاره‌ای هم به فعالیت‌های جمعی و فرهنگی خودمان در لندن کردم که آن زمان سه مجله منتشر می‌کردیم. در آن جلسه آیت‌الله شبیری زنجانی نیز به همراه پسرشان آمده بودند و جلسه‌ای مشترک بود. به امام عرض کردم که حضرتعالی در پاسخ سوال من فرمودید که «این کار را نکنند، این زن و بچه‌ها چه تقصیری دارند.» امام فرمودند، «من این زن را هم نگفتم بلکه گفتم اگر او را مفسده می‌دانید بچه ها چه تقصیری دارند؟» من هم به ایشان گفتم که آقای دعایی گفته که این موضوع را جایی نقل نکنم، حالا حضرتعالی اجازه می‌دهید من جایی نقل کنم یا بنویسم؟ امام فرمودند، «هم نقل کنید و هم بنویسید، ما مصلحت‌گرایی سیاسی نداریم، حکم اسلام است». 🔹مسأله مشابه این موضوع هم درمورد بنی‌صدر بود که یکی از دوستان دانشجوی ما که آن زمان در ایتالیا بود و بعدها جزو کادر وزارت خارجه شد، می‌خواست به مقاومت ملحق شود و بنی‌صدر را ترور کند. من در پاسخ به او گفتم که از فتوا معذورم و قاضی هم نیستم و اصرار آیت‌الله قدوسی نیز درباره قضاوت در ایران را قبول نکردم، ولی از امام می‌پرسم و نظرشان را به شما اعلام می‌کنم. به ایران برگشتم و از امام پرسیدم. ایشان فرمودند چرا؟ مگر مانند آن خبیث«رجوی» که می‌گوید ما اسلامی را می‌خواهیم که در آن قطع ید سارق نباشد، منکر ضروریات دین شده است؟ مثلاً در رابطه با حجاب؟ من گفتم نه اتفاقاً ایشان در ضرورت حجاب رساله‌ای نوشته و در آثار دیگرش هم چیزی که منکر ضروریات دین باشد، ندیدم. 🔹امام گفتند، «پس برای چه می‌خواهند این کار را کنند؟» گفتم بنی صدر مقالاتی در نشریه خود که همان «انقلاب اسلامی در هجرت» است، می‌نویسد و در آن راجع به ولایت فقیه عبارتی به کار می برد که شرمم می‌آید بازگو کنم. امام فرمودند، «اینکه منکر ولایت فقیه است چه اشکالی دارد؟ مگر می توان هرکس را که منکر ولایت فقیه شد ترور کرد؟ نه شما نهی‌اش کنید». بعد خود امام افزودند که «مسأله ولایت‌فقیه را با این وسعتی که ما مطرح می‌کنیم، علمای قدیم قبول نداشتند و علمای معاصر هم که خود شما می دانید در قم و نجف و مشهد و تهران»، به هر حال من عین این نظر را برای آن فردی که می‌خواست به مقاومت بپیوندد نقل کردم، ولی بعدها که این موضوع را در جایی نقل کردم، بنی‌صدر شنیده بود و به همین خاطر در مصاحبه ای گفت که من تروریستم و دلیلش هم این است که می‌خواستم از امام دستور ترورش را بگیرم، در صورتی که مانند سایر تحلیل‌هایش، نفهمیده که من می‌خواستم جلوی ترور او را بگیرم. @saraeer
📜بیانیه آیت الله نوری همدانی در حمایت از بیانیه گام دوم انقلاب 🔻مشروح بیانیه معظم له به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم 🔹در آغاز پنجمین دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که به رهبری زعیم عالیقدر و مرجع اعلای شیعیان یعنی حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه به وقوع پیوست و به عنوان یک معجزه در قرن اخیر محسوب گردید و شاید بتوان گفت اساسی‌ترین حکومت که آرزوی همه انبیاء و ائمه معصومین علیهم‌السلام بوده است ، قرار گرفته‌ایم؛ که به همین مناسبت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای حفظه‌الله در منشوری بسیار ارزشمند و پر محتوا که با فکر و درایت خود تنظیم نمودند و چراغ راهی را فراراه همه ملت ایران بخصوص جوانان عزیز قرار دادند. در این بیانیه ارزشمند ابعاد و احتیاجات آینده اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، و مذهبی کشور مورد عنایت قرار گرفته‌است که هریک از این مسائل نیازمند به ساعت‌ها کار علمی از سوی نخبگان و متخصصان می‌باشد که به بعضی از موارد مهم آن اشاره می کنم: 🔹۱. تاکید بر ورود به عرصه و مرحله جدیدی از انقلاب که مهمترین ویژگی‌هایش غلبه بر چالش‌های سیاسی و نظامی و فرهنگی و اخیراً اقتصادی است. ۲. عبور ارزش‌های انقلاب از مرزها و تاثیرگذاری آن بر منطقه و کل دنیا و همچنین شکل گیری نظام تمدنی جوان مبتنی‌ بر ارزش‌های معنوی ۳.بلوغ انقلاب در سطح مدیریت کلان جامعه و عبور از بحران‌های سخت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ۴. ضرورت آماده شدن نسل جوان انقلابی حوزوی و دانشگاهی برای انجام وظایف خطیر خود ۵.مسئولیت بزرگ حوزویان بویژه فضلای جوان در تولید علم حوزوی خصوصاً استنباط فقه پاسخگو به نیازهای عصر نوین و تبیین نظام تمدن اسلامی در عرصه‌های مدیریت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ۶.تاکید بر ایجاد فرصت برای نسل جوان و حمایت از آن و ضرورت تقویت وحدت و حفظ روحیه مقاومت انقلابی در مقابله با دشمن در همه زمینه‌ها 🔹تاکید و توجه به دستاورد‌های عظیم و برکات این انقلاب شکوهمند که اهم آن در هفت محور پیاده شده‌است ویژگی شاخص این منشور می‌باشد که باید بندبند آن تبیین گردد و برای مردم بازگو شود. توصیه‌های ارزشمندی که در هفت عنوان علمی پژوهشی، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی اسلامی عنوان شده‌است جای کار فراوان دارد. امروز بعد از گذشت چهل سال پیروزی انقلاب و مقاومت مردم ایران در مقابله با همه تحریم‌ها و تهدیدها و تجاوزها، ملت عزیز، مقتدرانه راه خود را ادامه می‌دهد و چشم این آرزوی دشمنان را برای از بین بردن این انقلاب کور نموده‌است. مردم بزرگ ایران با قدرت، تحت رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری که در این قریب به سی سال با مدیریت عالی، کشور را اداره نموده‌اند، مسیر خود را طی نموده تا سرانجام این انقلاب به ظهور مولایمان حضرت بقیه‌الله الاعظم امام عصر ارواحنا فدا برسد. 🔹در پایان توصیه‌ای به نخبگان علمی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها دارم که با مطالعه دقیق این منشور و طرح آن در مجامع و مباحثات علمی در تشریح این منشور و عملی کردن آن گام بردارند و آحاد ملت ایران خصوصا جوانان را با نکات ارزشمندی که ذکر شد آشنا کنند؛ و رسانه ملی و اصحاب جرائد در نشر و شرح آن توسط کارشناسان خبره و اهل فن کوشا باشند که هر بند این منشور نیازمند اقدامات عملی می‌باشد و در دسترس همگان در سطوح مختلف جامعه قرار گیرد. استقبال از این بیانیه در این روزهای اخیر خصوصا در مجامع علمی کشور اعم از حوزه و دانشگاه بسیار بود؛ و این تجمعات در واقع یک نوع پشتیبانی از این منشور پرمحتوا می‌باشد. توقع است با تشکیل همایش‌های علمی و محور قرار دادن عناوین این منشور و تهیه مقالات و بررسی آن گام بلندی در عملی شدن آن بردارند. حسین نوری همدانی ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۷ @saraeer
📜علم تولید کردنی نیست، کشف کردنی است 🔻رسول جعفریان در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹این روزها مرتب از تولید علوم انسانی سخن گفته می شود. واقعیت این است که علم طبیعی باشد یا انسانی، علم است، امر کشفی است، نه امر تولیدی؛ چرا این کلمه را تا این اندازه با تسامح بکار می بریم؟ این صنعت است که تولید می شود، علم بر اساس هر تعریفی که باشد، نوعی کشف است، کشف واقع. اگر چیزی کشف واقع است، آن را تولید نمی کنند. آنچه تا اندازه ای و در ترکیب با علم تولید کردنی است، صنعت است، صعنتی که تازه بخش مهمی از آن هم دانش و علم است که باید کشفش کرد، و آنگاه که فرضا در معماری تبدیل به شهرسازی و خانه سازی می شود، می تواند با علائق و آرمانها و باورهای مردم ترکیب شده و این طور تولید شود. اگر این تعبیر درست باشد، در تکنولوژی آن هم از زاویه ای خاص درست است. ما در مورد قوانین نور، تابش خورشید، پدید آمدن گرما و سرما و آثار و حرکت آنها، و صدها مساله دیگر، علم تولید نمی کنیم، علم کشف می کنیم، در علوم انسانی هم هرچند نه به آن دقت، اما از نظر ماهیت علم بودن، کار کشف می کنیم. آن وقت بر اساس آن نظریات، وقتی می خواهیم معماری خانه مان را درست کنیم، به گونه ای طراحی می کنیم که بهترین تناسب را داشته باشد. همان وقت، بر اساس برخی از باورهای مذهبی یا اخلاقی، پنجره و محل نور را مشخص می کنیم. چطور ممکن است کسی این دو مقام را به راحتی با هم خلط کند و مرتب دم از تولید علوم انسانی بزند. اگر چیزی علم است، باید درس خواند، باید تحصیل کرد تا مناسبات واقعی موجود در عالم را فهمید. این فریب است که کسی تصور کند ما می توانیم علوم انسانی را خلق کنیم و آن وقت دنیای مطابق میلمان را بسازیم. یکی از نتایج این ماجرا آن است که حالا در قم موسساتی درست شده که به مغزشان فشار می آورند علوم انسانی بسازند و علم را مطابق خواهش نفس خویش کنند. @saraeer
📜حاج‌آقا؛ شما چرا؟ ‌ 🔻عطاءالله اسماعیلی، سردبیر ماهنامه خیمه در توضیح پرونده شماره اخیر این مجله که به موضوع گروهک احمدالحسن پرداخته نوشته است: ‌ 🔹در روزهایی که فضلای حوزه مشغول دعوای قدیمی صوفیه و عرفا هستند،‌ مدیران حوزه، مشغول انقلابی و غیرانقلابی کردن طلاب هستند و علمای بزرگوار نگران کنسرت‌های موسیقی و حجاب بازیگران سینمایند، گروهکی به نام یاران احمدالحسن یمانی؛ مشغول یارگیری از بین طلاب ساده‌دل و مردم متدین بی‌خبر از همه‌جاست. مدعیان دروغین همواره در تاریخ اسلام از ابتدا تا کنون بوده‌اند و حتی برخی‌شان ادعای امامت هم داشته‌اند. این ماجرا پس از غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) رنگ دیگری به خود گرفت و کسانی مدعی شدند نایب و فرستادهٔ ایشان هستند و حتی برخی که حال وخیم‌تری داشتند مدعی می‌شدند که خود امام زمان(عج) هستند. 🔹اما در چند سال اخیر و به‌ویژه پس از سقوط صدام رشد تعداد مدعیان دروغین مهدوی بیشتر از قبل شد. هرج مرجی که در کشور عراق حاکم شد و مشکلات بزرگ و مهمی که عراقی‌ها با آن دست به گریبان شدند، از داعش گرفته تا مسائل اقتصادی، زمینه را برای این‌که هر کس ادعایی کند و عده‌ای را دور خود جمع کند فراهم کرده است. مثلاْ در یک زمان چهار نفر از یک حوزه در عراق ادعاهایی کردند و سر و صدایی به راه انداختند. با هم درگیر شدند و علیه هم شوریدند و برخی‌شان کشته شدند. احمداسماعیل یا احمد بصری که خود را احمدالحسن یمانی می‌نامد، یکی از این مدعیان دورغین روزگار ماست که دامنهٔ نفوذش به برخی شهرهای ایران هم کشیده شده است. گرچه علیرغم اعلام ظهور احمدالحسن یمانی، کسی او را ندیده اما طرفداران او ادعاهایی دارند و با مهارت و فریب از روایات مهدوی و ظهور، به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند. 🔹در حوزهٔ قم عده‌ای از فضلا و محققین تلاش‌های زیادی برای پاسخ‌گویی به شبهات و استدلال‌های این گروهک کرده‌اند و کتاب‌هایی نوشته شده است و جلسات روشنگری برپا می‌شود اما آنچه ما را مصمم کرد به این موضوع در پروندهٔ این شماره بپردازیم گرفتار شدن عده‌ای از طلاب در دام این گروهک ضاله است. طلبه‌های که از آن‌ها انتظار می‌رود مردم را آگاه و روشن کنند خود اسیر ادعاهایی می‌شوند که باطل بودن‌شان بدیهی و روشن است. هر چند تعداد این افراد کم باشد اما چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ 🔹۱. وضعیت معیشتی و اقتصادی طلاب : می‌گویند گروهک احمدالحسن حتی گاهی با وعدهٔ پول و خانه درصدد جذب برخی از طلاب بوده است. و می‌دانیم که اوضاع اقتصادی بسیاری از طلبه‌ها نا‌بسامان است. راه‌کار این مشکل چیست؟ آیا همچنان شهریهٔ مراجع کافی‌است یا طلبه باید کار هم بکند؟ 🔹۲. بی‌هویتی و سردرگمی برخی طلاب : طلبه‌ای که میان شیوه و دروس سنتی حوزه و مؤسسات جدید و دانشگاه‌های اسم و رسم دار سردرگم است، طلبه‌ای که نمی‌داند در آینده چه کاره خواهد شد؟‌ طلبه‌ای که نمی‌داند باید مجتهد فقه و اصول شود یا کلام و فلسفه بخواند یا روانشناسی و علوم سیاسی به کارش می‌آید یا باید سینما و داستان‌نویسی بیاموزد یا باید کار جهادی و تبلیغی انجام دهد یا اینکه برود زبان یاد بگیرد و مبلغ شود، مطمئناْ سردرگم می‌شود چون برای تک‌تک این سؤالات پاسخ‌های مختلف دریافت می‌کند و تازه شرایط جامعه پاسخ دیگری به او می‌دهد. 🔹۳. غفلت برخی بزرگان حوزه از اوضاع طلاب جوان : بزرگان حوزه اعم از مراجع، مدیران و اساتید درگیر دغدغه‌های خودشان هستند و شاید کمتر فرصت کنند به اندرونی طلاب سر بزنند و پای درد و دل‌شان بنشینند. مسائل سیاسی، اقتصادی، اختلافات طیف‌ها و مشکلات شخصی شاید زمانی برای فکر کردن به وضعیت زندگی و فکری طلبه‌ها باقی نمی‌گذارد. 🔹به هر حال هیچ پژوهش مستندی در دست نیست تا مشخص کند که چرا طلاب گرفتار برخی آسیب‌های عجیب می‌شوند. در پروندهٔ این شماره، ضمن مرور نحوهٔ یارگیری گروهک احمدالحسن، بررسی ادعاهای مضحک او و جریان‌شناسی مدعیان، به این پرسش هم توجه داشته‌ایم که چرا طلاب هدف اصلی این گروهک قرار گرفته‌اند. ‌ @saraeer
🔺خبرگزاری حوزه از تغییر قریب الوقوع نماینده ولی فقیه در استان همدان خبر داد. بر اساس این خبر حبیب الله شعبانی از اساتید جوان حوزه علمیه قم به زودی جایگزین «غیاث الدین طه محمدی» خواهد شد. شعبانی متولد 1356 و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق و دکترای فقه و اصول است که در صورت انتخاب، جوان ترین نماینده ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان خواهد بود. @saraeer
📜گام دوم حوزه علمیه 🔻علی مهدیان‌ در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹امروز تجمع بزرگی در فیضیه برگزار شد. بزرگانی مثل استاد مصباح یزدی هم در آن شرکت کردند. مسوولین و مدیران حوزوی هم حضور داشتند. آقای خاتمی سخنران بود. دو مرجع تقلید پیام دادند. همه برای اینکه اجازه ندهند پیام گام دوم رهبری در میان موضوعات ریز و درشت رسانه ها گم شود. 🔹حوزه علمیه نیز همراه با کل جامعه به مرور در حال رشد و بلوغ است. شاید کمتر کسی توجه به این نکته داشته باشد که انقلاب خمینی تمامی لایه های علوم حوزوی و فرهنگ حاکم بر آن را نیز دچار انقلاب کرد. 🔹در فقه زمانی کسی باور نمیکرد که بتوان برای این علم سابقه دار مقدس که خیلی از بزرگان دینی متکفل آن هستند راهبرد و چشم انداز تعیین کند. اما عصر امام را باید دوران جدیدی برای فقه دانست. دورانی که باید آن را زمانه اقامه نام گذاشت. 🔹رویکرد حکومتی به فقه اولا یک نیاز زنده عینی غیر قابل چشم پوشی شد. در مرحله بعد این نیاز یک گفتمان رایج در میان حوزویان شد. گفتمانی که بر اساس آن بسیاری از کلاسهای درس و پژوهشهای فقهی به چالش کشیده میشدند. در مرحله بعد پژوهشهای متنوعی با رویکرد فقه حکومتی شکل گرفت. و امروز کرسی های تدریس متنوعی در حوزه با این رویکرد شکل گرفته. 🔹همین اتفاق درباره حکمت و عرفان اسلامی رخ داد. رویکرد تنزیل حکمت و عرفان در کار اساتید و بزرگان حوزوی چون استاد مصباح و استاد جوادی و در لایه دیگر در کار استاد یزدان پناه و دیگران به خوبی به چشم میخورد. تدریس عرفان در وادی عمل و همینطور حکمت و اخلاق با رویکرد اجتماعی اتفاقات ویژه ای است که در حوزه، در حال رشد جدی است. 🔹امروز طلبه عصر انقلاب به عنوان یک نسل برخاسته و نهالهای قدکشیده در حوزه علمیه قابل رویت است. گروهها و جریانات متنوع حوزوی و طلبگی به سرعت در حال رشد هستند. 🔹من به عنوان کسی که از هنگام کوچ از دانشگاه به حوزه با همین دغدغه حوزه را رصد کرده ام به خوبی این تغییرات جدی را در حوزه احساس میکنم. و این یعنی چه بخواهیم چه نخواهیم، انقلاب ویرایشی عمیق را در حوزه قم باعث شده است. 🔹برخی در بیانیه گام دوم رهبری دنبال نقش حوزه و جایگاه حوزه میگردند. حال آنکه توجه ندارند که کل بیانیه برای طلاب حوزوی و مدیران آن پیش از آنکه یک توصیف امیدافزا باشد یک دستورالعمل راهبردی مسوولیت زا است. 🔹اگر بنا باشد گفتمان امید در جامعه پراکنده شود این حوزه است که باید بازوی تبلیغی و ترویجی اش را فعال کند. و حلقه های علمی محتوایی اش را برای توصیف درست صحنه به کار بندد. و اگر بنا است نسل جوان اداره کشور را برعهده بگیرند این حوزه است که باید با هدایت درست خود مردم و مدیران را به این سو هدایت کند. @saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺گزارشی از نشست "حوزه و گام دوم انقلاب" به میزبانی سایت مباحثات 🔸مشروح گزارش این نشست را اینجا بخوانید: http://mobahesat.ir/18162 @saraeer
📜تعبیر "من اطاع الخمینی فقد اطاع الله" امثال شهید دستغیب ناشی از غفلت آنها بود 🔻شهاب الدین حائری شیرازی، فرزند مرحوم محی الدین حائری شیرازی در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹امام علی (ع) :حاکم نباید بگوید "هرکس از من اطاعت کند از خدا اطاعت کرده" معیار اطاعت خدا ، کتاب وسنت است. در کتاب میزان الحکمه جلد 1 باب امارت روایات زیبایی در خصوص رهبری جامعه آمده به چند نمونه توجه نمایید 🔹الإمام علي (عليه السلام): بعث النبي (صلى الله عليه وآله) جيشا وأمر عليهم رجلا وأمرهم أن يستمعوا له ويطيعوا، فأجج نارا وأمرهم أن يقتحموا فيها، فأبى قوم أن يدخلوها وقالوا: إنا فررنا من النار، وأراد قوم أن يدخلوها، فبلغ ذلك النبي (صلى الله عليه وآله) فقال: لو دخلوها لم يزالوا فيها، وقال: لا طاعة في معصية الله، إنما الطاعة في المعروف (تنبیه الخواطر ج1 ص 51) 🔹پیامبر ص سپاهی را به جنگی گسیل کرد وبر ایشان امیری گذارد وفرمود به حرف امیر خود گوش کنید ومطیع او باشید پس در میانه راه آن امیر اتشی افروخت و سپاهیان را گفت یک به یک به آن داخل شوند پس عده ای فرار کردند و داستان را به پیامبر گفتند پیامبر (ص)فرمودند اگر داخل آتش شده بودند همچنان در آتش جهنم میسوختند چرا که طاعت کسی در معصیت خدا جائز نیست وفقط در امور نیک طاعت مجاز است 🔹عن علی(عليه السلام): احذروا على دينكم ثلاثة:... ورجلا آتاه الله عز وجل سلطانا فزعم أن طاعته طاعة الله، ومعصيته معصية الله، وكذب، لأنه لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق... إنما الطاعة لله ولرسوله ولولاة الأمر، وإنما أمر الله عز وجل بطاعة الرسول لأنه معصوم (بحار72ج/ص338 خصال ج1 ص68) 🔹امام علی (ع) : " بر دین تان از سه کس بترسید یکی از آن سه ، کسی است که خداوند به او قدرت وریاست داده پس اینگونه فکر میکند که طاعت او طاعت خداست ومخالفت با او معصیت خداست . دروغ میگوید وگمان باطل دارد زیرا طاعت کسی مجاز نیست در معصیت پروردگار. طاعت مطلق و در همه امورفقط برای خدا و پیامبر و امامان است زیرا اینان معصوم اند. " 🔹روایات جالب توجه بسیاری در این باب آمده که حاکی از آنست که اوامر حکام اولاً بایست بصورت کلی با کتاب وسنت سنجیده شود سپس هرگاه مخالف کتاب وسنت باشد نباید مورد اطاعت قرار گیرد. 🔹پ ن پس از انقلاب اغلب با حسن نیت اما از سر غفلت توسط بزرگانی مثل شهید دستغیب چنین جملاتی"من اطاع الخمینی فقد اطاع الله هر کس از خمینی اطاعت کند از الله فرمان برده" گفته شد که دقیقا همان مفهومی است که در روایت دوم نهی شده است. @saraeer
📜هیچ عزمی برای اصلاح فضای مجازی در بین مسئولان وجود ندارد 🔻آیت الله مکارم شیرازی در مراسم آیین رونمایی از تولیدات مرکز فن آوری و پایگاه اطلاع رسانی معظم له: 🔹ما منکر اینکه با جمع شدن فضای مجازی برخی تجارت ها از بین می‌رود نیستیم، ما می‌گوییم در کنار این مزایا زهرهایی وجود دارد و مسئولین باید آن را اصلاح کنند. فضای مجازی راه اصلاح داشته و می‌توان کاری کرد که از مزایای آن استفاده کرد و آفات آن را کم کرد، هیچ عزمی برای اصلاح فضای مجازی در بین مسئولان وجود ندارد. @saraeer
🔺مهدی نصیری کانالی برای نقد فلسفه و عرفان راه‌اندازی کرده است 🔸نصیری از منتقدان فلسفه و عرفان است. او‌نیز مدرنیته را بدعت می‌داند اما من باب اکل میته از تکنولوژی به صورت حداکثری بهره می‌برد @saraeer
🔺به گزارش خبرگزاری رسا سیدعبدالنبی موسوی فرد امام جمعه فعلی خرمشهر، در روزهای آینده به عنوان نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز معرفی می‌شود. @saraeer
📜احیای موقوفات حوزه های علمیه می تواند زمینه استقلال کامل حوزه را فراهم کند 🔻آیت الله مکارم شیرازی در دیدار سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: 🔹موقوفات مربوط به حوزه های علمیه و احیای آن را باید جدی گرفت؛ در حال حاضر یکی از مشکلات برخی حوزه ها این است که نیاز به بودجه دولت پیدا کرده اند، اصل این وابستگی نادرست است. احیای موقوفات حوزه های علمیه می تواند زمینه استقلال کامل حوزه ها را فراهم کند و هرچه شما در این جهت تلاش کنید ماجور خواهید بود. @saraeer
📜تولید علم یا کشف علم؟/ پاسخ پارسانیا به یک پرسش 🔻خبرگزاری مهر | حمید پارسانیا در سلسله نشست‌های آسیب شناسی علوم انسانی: 🔹یک اشکال این است که می‌گوید به کار بردن لفظ تولید در علوم انسانی، کالاانگاری علوم انسانی ناشی می‌شود، حال آنکه علوم انسانی از سنخ معرفت است و با خط تولید اشیاء و کالاهای مادی تفاوت دارد. در نهایت علوم انسانی و به طور کلی علم تولید شدنی نیست. 🔹اگر ما برای علم ذات قائل نباشیم این نقد وارد نیست اما اگر برای علم ذات قائل شویم علم تولید کردنی نیست بلکه یافتنی است. اگر برای علم ذاتی قائل باشیم مثل ریاضی و فیزیک و… عالم وقتی به یک حقیقت علمی می‌رسد نمی‌تواند بگوید من آن را تولید کردم چون آن قانون همیشه بوده است. بلکه می‌تواند مانند ارشمیدس بگوید «یافتم». 🔹اما این حقیقتی که ذات خود را دارد در آن زمان از جهان خودش وارد ذهن پژوهشگر می‌شود و بعد از آنکه وی آن را نوشت و به تعلیم و تعلم راه پیدا کرد وارد فرهنگ و جهان سوم می‌شود. ورود معرفت به جهان دوم و سوم حاصل تلاش انسان است لذا تولید انسانی است. 🔹من نمی‌توانم احکام هندسه را عوض کنم اما می‌توانم آن را بفهمم و وارد جهان خودم کنم و با او متحد شوم. اتحاد من با او تولید من است و اگر بخواهیم آن را وارد زبان و کتابت کنیم، تولید خواهد بود. این نگاه دوگانه تولیدی بودن و یا یافتنی بودن علم را حل می‌کند که ناشی از دوگانه ذات داشتن علم و یا برساخته بودن آن است. 🔹همه علوم از آن جهت که وارد فرهنگ و ذهن انسان می‌شوند حاصل تلاش و کوشش انسان است اما به لحاظ ذاتی، برساخته نیستند. لفظ تولید را کسی آسیب می‌داند که برای علم ذات قائل باشد. روش رسیدن به ذات یک معرفت یک بحث است و روش توزیع آن در جهان سوم بحث دیگری است. 🔸یادداشت اخیر رسول جعفریان با عنوان «علم تولید کردنی نیست، کشف کردنی است» را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/saraeer/362 @saraeer
📜پاسخ کانال شارح به یادداشت شهاب الدین حائری شیرازی 🔻کانال شارح: 🔹این نوشتار بیشتر از اینکه علمی باشد ابتدائی و سیاسیست. در روایت نبوی افراد از آتش گریختند و نبی مکرم اسلام نافرمانیشان از نائب خود را تائید کرد. اولا باید سند این روایت بررسی شود. ثانیا نائب حضرت فقط در امر جنگ نائب بود و اجازه نداشت در میانه راه امر به ورود به اتش بدهد. 🔹ثالثا خودکشی حرام مسلم است و اگر عنوان ثانوی بر آن بار نشود حرمت اولیه خود را دارد و طبعا نائبی که چنین دستوری دهد فاسق می شود و نمی‌شود از او تبعیت کرد. نکته دیگر: اینکه نوشتند اوامر حکام اولاً بایست بصورت کلی با کتاب وسنت سنجیده شود سپس هرگاه مخالف کتاب وسنت باشد نباید مورد اطاعت قرار گیرد. 🔹اشکال نقضی اینکه اطلاق این روایات حتی در جائی که آمر امام معصوم هم باشد شامل می‌شود مثل امر امام به غلام خود برای ورود به تنور روشن!!! ضمنا لازمه این حرف این است که ولی فقیه نمی‌تواند بر اساس مصالح احکام اولیه مثل حج را تعطیل کند!؟! 🔹و اما اشکال حلی اینکه اگر قرار باشد هر شخصی احکام ولی فقیه را با فهم خود بسنجد جعل ولایت برای فقیه که مبتنی بر مصالح است لغو می گردد. بلی اگر فقیه بدون لحاظ مصالح اهم اسلام و مسلمین حکمی صادر کند که با احکام اولیه مخالف است نباید اطاعت شود . اما نه به دلیل این روایت بلکه به دلیل اینکه چنین فقیهی فاسق می‌شود و از ولایت معزول می‌گردد. 🔹در پایان بر این سخن ناروا و غیر علمی اشکالات متعدد دیگری وارد است. پیشنهاد کانال شارح به نویسنده مطلب و بارگزار محترم در کانال سرائر یک مناظره علمی حول همین موضوع در پایگاه اطلاع‌رسانی شارح می باشد. 🔸یادداشت شهاب الدین حائری شیرازی با عنوان «تعبیر "من اطاع الخمینی فقد اطاع الله" امثال شهید دستغیب ناشی از غفلت آنها بود» را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/saraeer/368 @saraeer
📜توضیح و تصحیح/ گزارشی از تلاش برای رفع ابهامات پیرامون فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی 🔻محسن حسام مظاهری: 🔹مسئله‌ی فتوای آقای مکارم، حاشیه و مثالی برای یادداشت «مکانیسم تولید و تغییر فتوا» بود. منتها حاشیه‌ای که بر متن غلبه کرد و مثالی که کل بحث را تحت‌الشعاع قرار داد. درهرحال طبق وعده‌ی قبلی، گزارشی از ماوقع خدمت مخاطبان ارایه می‌دهم. این چند روز، صرف‌نظر از پاسخ‌های غیررسمی که با یکی دو واسطه از منسوبان آقای مکارم یا مسئولان دفترشان به دستم رسید، دو پاسخ رسمی هم اعلام شد: 🔹یکی پاسخی که سامانه‌ی پیامکی سایت ارسال کرده و تصویرش را کانال «سرائر» منتشر کرده. با این متن: «این مسئله مطابق نظر تمام علما است و در مسئله 1270 رساله معظم له هم از ابتدا تا کنون بوده است. در رساله امام راحل هم مسئله 1455 و... در استفتائات سایت: پرسش: ‌اقتداکردن به امام جماعتی که به خاطر معذوریت بر روی میز سجده می‌کند چه حکمی دارد؟ پاسخ: نمی‌شود اقتدا کرد.» 🔹دوم پاسخی است که خود من پس از ارسال سئوال از طریق سامانه‌ی پرسش آنلاین سایت دریافت کردم: «طبق فتوای معظم له امامت چنین فردی صحیح نیست و این فتوا تازگی ندارد و در کتب مختلف از جمله جلد یک استفتاءات سوال 261 و مساله 1270 رساله و... آمده و عکس منتشرشده مربوط به یکی از پاسخهایی بوده که مدتی بر سایت قرار داشته و طبیعتا در نسخه‌های قبلی نرم‌افزار نیز جواب سابق موجود است و در بررسی چندین ماه قبل یعنی تیرماه انجام شد به علت اشتباه موجود در آن در همان تاریخ اصلاح گردید، متاسفانه برخی افراد بهانه‌جو با انتشار تصویری از سابقه سایت به دنبال شایعه‌پراکنی هستند.» (تصویر زیر 👇) 🔹همانطور که ملاحظه می‌شود بین دو پاسخ تفاوتی در مورد اصل تغییر فتوا وجود دارد. درهرحال شاید بتوان اینگونه جمع‌بندی کرد که: 1. ظاهراً اصل تغییر فتوای آقای مکارم، پس از انتشار رساله صحت دارد. گرچه پس از مدتی و در تیرماه 97، ایشان دوباره به نظر قبلی خود برگشته‌اند. 2. با استناد به پاسخ سایت، زمان تغییر فتوا قبل از انتشار فیلم بوده و ارتباطی با آن نداشته است. 3. در نسخه‌های به‌روزرسانی‌نشده‌ی نرم‌افزار و اپ‌ استفتائات هنوز فتوا به‌صورت اصلاح‌نشده دردسترس است. 4. طبق ادعای پاسخگویان،‌ تغییر فتوا در همان تیرماه در سایت اعمال شده بوده و تصویر موجود مربوط به قبل از آن تاریخ است. (البته این ابهام کماکان باقی‌ست که در لینک زیر تاریخ اصلاح 4 مارس 2019 یعنی 13 اسفند 97 ذکر شده است: http://yon.ir/vRJjY 🔹درهرحال اجمالاً فرضیه‌ی ارتباط‌داشتن تغییر فتوای مندرج در سایت با انتشار فیلم نمازجماعت میرحسین نادرست بوده است. بنابراین من این بخش از مدعایم را پس می‌گیرم و بابت طرح احتمالی این فرضیه که سبب‌ساز سوءظن شد، پوزش می‌طلبم. البته این منافاتی با بخش دوم و اصلی یادداشت یعنی مکانیسم تولید و تغییر فتوا ندارد. فقط معلوم شد که علی‌الظاهر ماجرای این فتوای آقای مکارم "مثال" مناسبی برای آن موضوع نیست. امیدوارم مسئولان دفتر ایشان نیز در اداره‌ی سایت دقت نظر بیشتری به خرج دهند تا زمینه برای ایجاد شبهاتی ازین دست فراهم نشود. @saraeer http://uupload.ir/files/v0m2_مکارم4.png
📜آیا اطاعت از ولی فقیه همیشه مساوی با اطاعت از خداست؟/ قسمت دوم 🔻شهاب الدین حائری شیرازی در پاسخ به نقدی که در کانال سرائر از سوی «شارح» منتشر شد نوشت: 🔹"پیشاپیش از خواننده عام بواسطه کمی اصطلاحی بودن متن عذر خواهم" پس از آنکه متن سابق با عنوان" امام علی (ع) :حاکم نباید بگوید اطاعت از من اطاعت ازخداست ومعصیت فرامین من معصیت خداست معیار اطاعت خدا کتاب وسنت است " مورد توجه دوستان طلبه واقع شد و در کانال سرائر مورد نقد قرار گرفت تصمیم به تکمیل آن متن که بیشتر مستند به ادله نقلی بود اینبار با تمسک به دلیل عقل برآمدم. 🔹در علم اصول حجیت ذاتی قطع ، اثبات شده است حجیت ذاتی قطع ، به این معناست که انسان با قطع به حکم یا موضوع حکم شرعی بالعیان دارد طلب ویا نهی خداوند را میبیند لذا حجت خداوند بر شخص قاطع تمام میشود که امر خدا را دیدی واگر مخالفت کنی استحقاق عقاب داری. حال در موضوع بحث فرضا ولی فقیه امر کرد به انجام کاری و شخصی قاطع بود به اینکه مطلوب شارع انجام ان کار نیست فرضا ولی فقیه امر به دادن شعاری کرد وشخص قطع پیداکرد آن شعار مورد نهی شارع است بنا بر حجیت ذاتی ومطلق قطع ،در اینجا ، شخص باید حسب علم خود ولو مخالفِ امر ولی فقیه باشد مشی نماید.اگر چه باتوجه به حکم فقیه نبایست مخالفتش به نحوی باشد که حکم ولی فقیه را بشکند اما در ا فرض مذکور ، در عمل فردی خودش مکلف به علم اش هست نه امر ولی فقیه. 🔹لذا چنانچه گفته شد جمله شهید دستغیب که "من اطاع الخمینی فقد اطاع الله هرکس از خمینی اطاعت کند از خدا اطاعت کرده " اطلاقش مورد اشکال است. مقید میشود اولاً به آنجا که شخص قاطع به خلاف واقع بودن امر ولی فقیه نباشد. ثانیاً در جایی که انسان قطع و کشف واقع ای خلاف نظر ولی فقیه ندارد طبعا اطاعت از ولی فقیه شخص را معذور مینماید نسبت به امر واقعی الهی اما این باز به معنی آن نیست که حکم ولی فقیه الزاما همان حکم الله واقعی است. چرا که ممکن است ولی فقیه علی رغم عدالت وفقاهت به خطا رفته باشد در کشف امر الهی لذا باز جمله شهید دستغیب را بایست به تاویل برد واطاع الله را به معنی تحصیل حجت گرفت که خلاف معنای ظاهر عبارت است. اما این جمله نسبت به معصوم کاملا صحیح است. من اطاع الامام المعصوم فقد اطاع الله چون عصمت موجب میشود امر معصوم انطباق واقعی ودائمی با امر خدا داشته باشد. 🔸یادداشت اولیه شهاب الدین حائری شیرازی با عنوان «تعبیر "من اطاع الخمینی فقد اطاع الله" امثال شهید دستغیب ناشی از غفلت آنها بود» را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/saraeer/368 🔸پاسخ کانال شارح به یادداشت اولیه حائری را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/saraeer/376 @saraeer
🔺روز سه شنبه کانال سرائر خبری مبنی بر «تغییر فتوای آیت الله مکارم شیرازی پس از انتشار فیلم میرحسین موسوی» منتشر کرد که بر اساس پیگیری های آقای مظاهری و پاسخ سایت دفتر معظم له مشخص شد این تغییرات ارتباطی با «انتشار فیلم میرحسین موسوی» نداشته است. سرائر ضمن اصلاح آن خبر و اعلام حذف آن از خروجی کانال از شما پوزش می طلبد @saraeer
📜حاکمیت تمام اقوام و مذاهب را با یک دید بنگرد/ پس از گذشت 40 سال از عمر انقلاب نیازمند تغییر هستیم 🔻مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در همایش دانش‌آموختگی حوزه علمیه مدینة‌العلوم خاش: 🔹جامعه اهل‌سنت در طول چهل سال عمر انقلاب اسلامی با نظام همکاری داشته است و در 22 بهمن امسال که تمام مسئولین دغدغه داشتند، به صحنه آمد و در راهپیمایی شرکت کرد. لذا این حق مسلّم اهل‌سنت است که تفاوتی بین آنها و برادران شیعه وجود نداشته باشد و حاکمیت تمام اقوام و مذاهب را با یک دید بنگرد. اگرچه ما درخصوص بکارگیری اهل‌سنت در اکثر شهرستان‌های سیستان‌وبلوچستان گلایۀ خاصی نداریم، اما اهل‌سنت در مرکز استان و منطقۀ سیستان و در دیگر استان‌های سنی‌نشین کشور گلایه دارند که از شایستگان اهل‌سنت به‌خوبی استفاده نشده است. 🔹نباید بین شایستگان شیعه و سنی تفاوتی وجود داشته باشد. این حق جامعه اهل‌سنت و حق اقوام و مذاهب و تمام ملت ایران است که با یک دید نگاه شوند و حقوق‌شان مراعات شود. خواستۀ ما از مسئولان نظام آن است که حقوق تمام انسان‌ها را در کشور رعایت کنند. وقت آن رسیده است که مسئولین و علمای شیعه و سنی از تعصبات دینی و مذهبی عبور کنند و در بسیاری از نگاه‌ها و نگرش‌های خودشان تغییر بیاورند. 🔹نباید نگاه‌های ما مذهبی و قومی باشند. ما باید به منافع تمام مسلمانان و همۀ انسان‌ها بیندیشیم. پس از گذشت چهل سال از عمر انقلاب نیاز به یک تغییر و چرخش قابل قبولی است که سبب رضایت الله تعالی و اقشار مختلف ملت ایران بشود و مردم به آینده‌ای روشن برای خودشان امیدوار شوند. پیام بنده به کسانی که بیرون از مرزهای کشور هستند نیز آن است که امنیت باید حفظ شود. کشتن و گروگان بردن انسان‌ها کار اشتباهی است و به ضرر مردم ماست. @saraeer
📜آیا زدن واکسن شرعی است؟ 🔻رسول جعفریان در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹شناخت رابطه دین و علم، همچنان نیازمند تحقیقات بیشتر است، و تا وقتی این تحقیقات به طور جدی و شفاف صورت نگیرد، ما همچنان از تبعات منفی مخالطه بی وجه این دو، در آسیب خواهیم بود. کمترین آسیب آن، بی توجهی به علم از یک طرف، و ضربه زدن به دین، به بهانه حاکم کردن آن بر علم، و برملا شدن ماهیت نادرست رفتار ظاهرا فقیهانه ما به ضرر دین پس از روشن شدن حقایق است. در این باره، یعنی برخورد علم و دین، تحقیقات گسترده ای در غرب صورت گرفته و کتاب «علم و دین» باربور یکی از آثار درخشان در این زمینه است. این تحقیقات دو سویه دارد. 🔹نخست بحث های نظری در باره دین و علم، که شامل توجه به جنبه های روش شناختی هر کدام از آنها به لحاظ معرفتی و اموری از این دست است. در اینجا مهم تفکیک میان این دو، تعیین مرزها، و قاعده مند کردن آنهاست. دوم شناخت تجربه های تاریخی در باره رابطه علم و دین است. این همان کاری است که باربور در چندین فصل از این کتاب انجام داده، اما تمرکز او در حوزه مسیحیت است. مقایسه اسلام با آن تجربه ها، شاید برای برخی نادرست به نظر آید، این که مثلا رفتار اسلام با علم چیزی متفاوت از رفتار مسیحیت با علم است، اما واقعیت آن است که وقتی از جنبه های تئوریک مسأله خوب روشن نباشد، حتما نمونه های از خلط های موردی و تاریخی رخ می دهد، کما این که فراوان چنین شده است. 🔹در این باره مثالهای فراوانی می توان آورد، چنان که تا همین اواخر و شاید هم اکنون هم، دیدگاه های حاکم در اسلام طالبانی، نسبت به زدن واکسن اطفال در افغانستان، مشکلی است که از نظر شرعی برای آنها وجود دارد. هرچند گاهی روی جنبه های سیاسی آن تاکید شده است. به هر حال اندکی روی همین مثال توقف کنیم. داستان واکسن در دنیای اسلام از روز نخستی که این پدیده طبی وارد زندگی مسلمانان شده، با واکنش های مختلفی روبرو بوده است. امروز رساله ای در باره «تلقیح برای دفع مرض طاعون» دیدم که حکم فقهی آن را بحث کرده بود. این رساله، از سوی یکی از علمای شافعی الازهر با نام یوسف چلبی در سال 1333 ق نوشته شده است. 🔹سوال این است: «علمای اسلام چه می فرمایند در تلقیح برای دفع مرض طاعون، آیا جایز است یا نه، حکم آن را بیان فرمایند که اختلاف واقع است». عبارت دیگر سوال این است: «علمای اسلام چه می فرمایند در حکم تلقیح از طاعون، چون نفعش به تجربه معلوم شد، آیا تلقیح پیش از حصول مرض، و عرض بدن بر اَلَم جایز است یا نه، مع آن که تلقیح نوع اذیتی دارد و جلب مرض را از ترس وقوع در مرض شدیدتر و مخوف تر، از باب حفظ صحت است یا نه، و آیا حفظ صحت شرعا مطلوب است یا ممنوع»؟ 🔹پاسخ مفصل به این سوال در رساله و طی 43 صفحه ارائه شده و بسیاری از بحث های آن، بر محور همین ضرر و نفع آن برای بدن و مقایسه آثار پیش از آمدن طاعون و پس از آن است. فکر کنیم، این ماجرا، چند ده سال طول بکشد که ما در باره درستی و نادرستی واکسن بحث کنیم. این بحث، مطابق روال معمول در حوزه که در نظر بسیاری معقول و معمول هم به نظر می آید، اغلب و در عاقبت، پس از چندین بار تجربه، نتیجه آن به دلیل اقبال مردم که عقلشان را قاضی می کنند، این است که به رغم احکام ضد و نقیض ما، راه خودشان را بروند. در آن صورت، فکر کنیم ما در این زمینه، چه کرده ایم؟ چه چیزی به دست آورده ایم و آنچه را که امری علمی می دانستیم چه سرنوشتی یافته است. 🔹جالب است که بخشی از رساله پیشگفته، در این باره است که اساسا «مداوا کردن» امری واجب است یا خیر. در این بحث گفته می شود که برخی از فقها مانند شافعی و مالک گفته اند: «تداوی افضل تر! است بدلیل احادیث صحیحه». برخی هم گفته اند: «آدمی مجبول است بر صیانت و حفظ نفس». عاقبت هم، تداوی واجب دانسته نشده، و فقط یک سنت یعنی امر مستحب تعریف شده است. نتیجه آن که «معالجه با استعمال دوا و یا ایذاء محض دفع حدوث مرض، جایز است و خلافی در جواز آن نیست»! و اینها و عبارات دیگر این رساله، شرحی مبسوط در امری است که حالا بر همگان واضح است، امادهها سال، ذهن جمع فقیهان الازهر را به خود مشغول داشته و عاقبت هم جواز از آن در آمده است. این یک نمونه تاریخی از داستان مواجه علم و دین است، مواجه ای که، تبعات آن برای دنیای اسلام، و به عقب انداختن آن، امری قابل بررسی است. @saraeer
📜باید زنگ خطر فروپاشی نظام اخلاقی عراق را به صدا در آورد 🔻سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه نماز جمعه کربلا: 🔹باید زنگ خطر فروپاشی نظام اخلاقی کشور عراق را به صدا در آورد؛ چرا که مسائل اخلاقی رو به فراموشی و نابودی است و عجیب تر اینکه برخی از مقابله با آن احساس شرم میکنند و کسی هم به فکر حل این مشکل نیست. 🔹ما در وضعیتی قرار داریم که برخی تلاش می کنند حیا را در جامعه از بین ببرند و برخی جوانان و زنان به بهانه آزادی، مسائل اخلاقی را زیر پا می گذارند. زندگی با حیا ارزش دارد و بدون آن زندگی و جامعه مثل جنگل خواهد بود. 🔹شما تلاش می کنید با از بین بردن حیا، جامعه را به کشتن بدهید و دختر نماد حیا است و جامعه باید زمینه امنیت اجتماعی را فراهم کند و اجازه زیر پا گذاشتن حدود را ندهد. برخی می خواهند کشور را به آشوب ویرانگر دچار کنند. آزادی دارای معیار ها و ارزش هایی است که این ها شکست خوردند و هیچ کدام از آن در هدف قرار دادن جامعه موفق نشدند. 🔹باید یک امنیت اجتماعی فراهم شود که مانع فروپاشی کشور شود؛ چرا که آمار هولناکی درخصوص عدم رعایت مسائل اخلاقی وجود دارد. @saraeer