#یاداشت | #تحلیل_فیلم
🔘موضوع متن، فیلم دینامیت نیست
💢بازنمایی روحانیت در سینما و تصویرسازی اجتماعی.
✍️مهدی اسدی
◾️درهمه دنیا خصوصاً جوامع پیشرفته، سینما ابزار بسترسازی و ایجاد آمادگی ذهنی و تصویر سازی مثبت ازتصمیمات حاکمیتی است.
▫️یک امکان تاثیرگذار برای کنترل اجتماعی و اجرایی کردن سیاست های دولت و مدیریت علاقه و نفرت عامه است.
◾️اما در جمهوری اسلامی ماجرا کمی تفاوت دارد، حکومت ما در این عرصه دچار بیماری خود ایمنی است؛شاید بعضی روشنفکرنماها از این بیماری به آزادی بیان تعبیرکنند که البته این سادهلوحانه ترین برداشت ممکن است..
▫️مسئله این است که هیچ جای دنیا اصول بنیادین را زیر سوال نمیبرند،شما هیچ وقت نمیبینید فیلمی در هالیوود ساخته شود و اساس ایجاد کشورجعلی اسرائیل را زیر سوال ببرد، اگر کسی این حماقت را بکند عملاگردن خود را زیرگیوتین مافیای رسانه برده است.
◾️در ایران هیچ کس بارئیس جمهور شوخی مستقیم نمیکند چون نتیجه اش رامیداند،حال آنکه جایگاه ریاست جمهور آنچنان اصیل و بنیادین نیست!
▫️اما به راحتی میتوان مفهوم #آخوند و روحانی را هجو کرد و ازجدیت اجتماعی آن کاست،نگویید باهمه اقشار میشود شوخی کرد کسی منکر این مطلب نیست،مسئله تصویرکلان و بازنمایی کلی است،اگر درچند فیلم باپلیس شوخی میشود در چندین سریال هم توانمندی واقتدار خاص آن به نمایش گذاشته میشود.
#آخوند
#حوزه_علمیه
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
💢سرخپوست؛ احیای زنانگی در سینما
✍زهرا راد
▪️رسانه های داخلی در یک نگاه کلی کمتر توانستند بازنمایی درست و مطلوبی از زن مسلمان در عصر مدرن بدست دهند و به اشکال مختلف در دام الگوهای غربی گرفتار شدند. گاهی دریک ترکیب نامتوازن از زن ایرانی با پوشش اسلامی و رفتاری مردواره تصویری ناهنجار و غیرمتناسب با مؤلفه های اسلامی ارائه کردند یا زن را در قامت موجودی ضعیف و منفعل به نمایش درآوردند و در نهایت او را در حد و اندازه ابژه جنسی تنزل دادند.
▫️فیلم سینمایی "سرخ پوست" به کارگردانی و نویسندگی نیما جاویدی، از منظر نگاه به زن تا حد قابل توجهی به الگوی تکوینی زن در سینما نردیک شده است.
▪️داستان این فیلم در سال 1346 و در زندانی در جنوب کشور روایت می شود که در حال تخلیه برای توسعه باند فرودگاه است. همزمان رئیس زندان هم در وضعیت ارتقاء درجه و ترفیع پست به ریاست شهربانی است. در این میان یکی از زندانی ها که به خاطر حفظ زمین خود در روستا با ارباب درگیر شده و با دسیسه او متهم به قتل و زندانی شده است، به اعدام محکوم می شود ولی در حین تخلیه زندان ناپدید می شود و رییس زندان برای حفظ جایگاه خود و جلوگیری از تنزل مقام در تلاش برای یافتن اوست. مددکار زندانی، زنی به نام سوسن کریمی است که برای اثبات بی گناهی و نجات جان او تلاش می کند.
🌸"سوسن کریمی" زنی است که با وجود لطیف خود، در کمال وقار و متانت، بدون خارج شدن از چارچوب های کاری در بدو ورود به زندان، در پی رهایی مددجوی خود است، که به اعتقاد او مستحق اعدام نیست. گویی وجود پر از عطوفت او، زندان مرده و تاریک داستان را زنده می کند . کاراکتر او طوری طراحی شده که براساس مأموریت تکوینی اش در راستای کمک و یاری به انسان ها به وظیفه اجتماعی خود عمل کند.
▪️گرچه داستان در سال های حکومت طاغوت جریان دارد و زن قصه ما از حجاب اسلامی برخوردار نیست ولی رفتارش از جاذبه های جنسی برای جلب رئیس زندان حتی برای رسیدن به هدف انسانی اش خالی است؛ این یعنی او "ابژه" تعریف نمی شود و برای خود ارزش و کرامت انسانی قائل است. او سعی دارد با آنچه خداوند در درونش به ودیعه نهاده، شدت و حدت وجودی رئیس را برای یافتن زندانی و تحویلش، تلطیف کند.
▫️علاقه رئیس زندان به او نیز نمی تواند نقطه تاریکی برای این شخصیت باشد؛ چراکه طبیعت سرگردان و خشن مرد ناخواسته مجذوب طبیعت آرامشگر و لطیف زن می شود و آن چه میان این دو رد و بدل می شود چیزی بیش از یک خواستگای کنایه آمیز از جانب یک مرد و یک قبول در لفافه از سوی یک زن نیست. در ادامه اما رئیس به راحتی علاقه را برای وظیفه و منافع کاری به حال تعلیق در می آورد. کش و قوس های داستان اما در نهایت پیروزی عواطف زنانه در دفاع از حق و عدل در مقابل عقل گرایی غیرعادلانه مرد، پایان داستان را رقم می زند و البته نگاهی که نوید عشقی ماندگار میان آندو را می دهد.
▫️برخلاف آنچه جریان های فمینیستی داخل و خارج به عنوان حقوق زنان در سایه برابری، ترویج می کنند، نقش های اجتماعی زنان باید در راستای طبیعت الهی آنان و حول محور حیات عاطفیشان تعریف شود و بازنمایی های رسانه ای هم باید از این الگو تبعیت کند. در واقع تئوری "عدالت لزوماً به معنای برابری نیست"، به عنوان تئوری انقلاب اسلامی در حوزه زنان باید به شکل عینی در قالب نقش های کارآمد و متناسب با نیازهای جامعه دینی که در میانهای از سنت و مدرنیسم به حیات خویش ادامه می دهد، معرفی شود.
✅ظهور زن در نقش هایی چون مددکاری، پرستاری، آموزش و تعلیم و تربیت و خدمات عام المنفعه و هر آنچه با دمیدن روح زندگی در جامعه سازگار است ، به جای تأکید بر مشاغل سخت و طاقت فرسا می تواند هم سلامت جامعه و هم سلامت خود زنان را تأمین کند وصرف نظر از زنان نخبه و نیازمندیهای جامعه به این گروه از زنان برای رفع حوایج جامعه اسلامی، برای هدایت توده زنان جامعه، هدفی مطلوب و مشروع است.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
#دکوپاژ | #حاشیه_نگاری
🔘 متن و حاشیه
▪️حاشیه نگاری پیرامون برنامه دکوپاژ (#حق_سکوت)
✍️ سرکار خانم شیفو
💢من هم یک تحلیلگرم
◾️هرچه دنبال معنای اسم فیلم در محتوای فیلم بودم پیدا نکردم بی صبرانه در انتظار تحلیل کارشناسان فیلم شدم تا شاید آنها گره ذهنیم را باز کنند.
▫️مثل همیشه استاد قهرمانی دست برتر مناظر تحلیلی بود گویا صدرا نائیجی فقط برای تایید آمده بود و دفاعیه برای فیلم نداشت.
◾️لابه لای صحبتها آقای موسوی به گره ذهنی من اشاره کرد و گفت: اسم فیلم به محتوا نمیخورد.
▫️بسیار خوشحال بودم از اینکه سوال من، مساله کارشناسان برنامه بود.
◾️درست است که جوابی برای سوالم داده نشد، اما همین اندازه که دیگر فیلم را برای وقت گذرانی نمیبینم و دقتم در تماشای فیلم از سطح، به عمق و محتوا رفته را بسیار میپسندم و این از تاثیرات دنبال کردن دکوپاژ بوده است.
#سینما #سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
#دکوپاژ | #نقد_فیلم 💢 اکران، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «حق سکوت» اثر محمدهادی نائیجی با حضور: ▫️ا
🔘 متن و حاشیه
▪️حاشیه نگاری پیرامون برنامه دکوپاژ (#حق_سکوت)
✍️علی برهانی (یک طلبه تدوینگر)
◾️به نظر جلسه دکوپاژ به درستی مدیریت نشد و آقای قهرمانی از اواسط جلسه به بعد از بحث خارج شدند و به علت کمبود وقت آقای نائیجی تایم بسیار محدودی برای دفاع داشتند.
▫️مورد دوم چندین نقدی که آقای قهرمانی به فیلم «حقِ سکوت » داشتند و فرصت نشد به آن پاسخ داده شود خام و فکر نشده بود مثل نقد به اینکه روند فیلم کند و خسته کننده میباشد اما نتوانستند به پلانی اضافه اشاره کنند که روند فیلم را کند و یا خسته کننده کرده باشد و یا اشکالی که به فیلمنامه حقِ سکوت داشتند که بهتر بود میر هاشم در تبلیغی که داشت مسائل مهم دینی را تبلیغ میکرد و مردم با دیدن این فیلم تلنگری بخورند اما باید توجه داشت در این فیلمنامه و با این روند و اتفاقات کارکتر اصلی فیلم توانایی تبلیغ درست را ندارد و در این صورت فیلم دچار شعار زدگی و فرار مخاطب می شود.
◾️به نظر که در اکران و نقد این فیلم تنها یک نقد درست بود و آن دور از ذهن بودن اسم فیلم نسبت به محتوای فیلم است.
#سینما #سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
#خبر
🔘کارآمدی نهاد دین و روحانیت را در سینما به مخاطب نشان دهیم
✍️سید مهدی موسوی
💢مدرّس سواد رسانه و منتقد سینما بر ضرورت تلاش در جهت نشان دادن کارکردها و کارآمدی های نهاد دین و و روحانیت در سینما تأکید کرد.
▫️به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی قهرمانی طی سخنانی در چهاردهمین نشست تخصصی "دکوپاژ" که اختصاص به نقد و بررسی فیلم "حق سکوت" به کارگردانی محمدهادی نائیجی داشت، با بیان این که نقد صحیح به معنای بیان ضعف ها و کاستی ها در کنار دیدن نقاط قوت و اشاره به آن هاست.
◾️حجت الاسلام قهرمانی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر کانون همه شبهات و حملات علیه روحانیت این بوده که کارآمدی نهاد دین و روحانیت را زیر سوال ببرد و در این میان ما باید در هنر هفتم نقش روحانی در پاسبانی از حریم دین و نیز کارکردهای مختلف آن را نشان دهیم که متأسفانه در این باره کار چندان شایسته ای تاکنون صورت نگرفته است.
▫️صدرا نائیجی، فیلمنامه نویس و فعال در حوزه سینما نیز در این نشست با بیان این که ۱۵ دقیقه پایانی فیلم آن چیزی نبود که به نمایش درآمد، گفت: هدف کارگردان این بوده که بگوید یک طلبه و روحانی نیز در درجه اول یک انسان و بنده خداست و لذا گاه دچار مشکلات و گرفتاری هایی می شود که ممکن است زندگی او را به چالش بکشد.
🔗لینک متن کامل خبر در خبرگزاری حوزه
https://hawzahnews.com/xcsbs
#سینما #سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
#پارا_مقاله
🔘 ارزیابی جریانات سینمایی ایران راهی برای درک هنر انقلاب
▪️ هر جریان فکری و هنری برای حیات خود، نیازمند استفاده از ابزارهای فرهنگی ایدئولوژیک است تا عناصر اصلی خود را در میان مخاطبان خویش درونی سازد.
▫️ جایگاه جریانهای غالب و مغلوب نیز به مقدار زیادی وابسته به عملکرد ابزارهای فرهنگی و مهمتر از آن برنامهریزیهای فرهنگی و اجتماعی است.
🔚 پس از گذشت چهار دهه پر فراز و نشیب از انقلاب اسلامی ایران، ترسیم جریانهای سینمایی موجود و ارزیابی آنها با جریان هنری مطلوب انقلاب اسلامی، میتواند به درک هنر انقلاب کمک کند.
📑 مقاله جریانشناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دکوپاژ | #تیزر
💢 اکران، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «حق سکوت» اثر محمدهادی نائیجی
با حضور:
▫️استاد علی قهرمانی _ پژوهشگر و تحلیلگر سینما
◾️صدرا نائیجی _ کارگران و تولید کننده سیما
◾️سید محمدمهدی موسوی _ مجری و کارشناس
🔗لینک گفتگوی کامل
https://www.aparat.com/v/LoHNI
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
#دکوپاژ | #نقد_فیلم 💢 اکران، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «حق سکوت» اثر محمدهادی نائیجی با حضور: ▫️ا
🔘 متن و حاشیه
▪️حاشیه نگاری پیرامون برنامه دکوپاژ (#حق_سکوت)
✍️سلمان ایرانمنش
▫️در کنار استادی نشسته بودیم که او نیز از جرگه روحانیت بود اما اهل هنر و فهم مطلب.
◾️داستان فیلم را روحانیای روایت میکرد که در دل مشکلات مالی فرو رفته و قصد برنامه ریزی اقتصادی برای جبران کم و کاستیهای مالیش داشت
▫️تصمیم گرفت برای تبلیغ به روستا برود و این حرکت برای ما چیز عجیبی نبود چون بسیاری از طلبهها و روحانیون برای معاششان مدتی را در تبلیغ سپری کرده و میکنند
◾️اما چیزی که توجهم را جلب میکرد استاد کنارم بود؛ بعضی دیالوگهای فیلم را دوباره زمزمه میکرد و کمی میخندید و از این خنده متوجه میشدم فیلم هدف گیری درستی دارد و استاد با فیلم همزاد پنداری میکند.
▫️یک لحظه خنده همه گیر شد و بقیه هم که عموما طلبه بودند،خندیدند
◾️فیلم کمدی نبود اما روایتی درست از طلبگی، سادگی و منش آنها داشت.
▫️بعد گفته شد نویسنده و کارگردان فیلم هم طلبه است
◾️این نشان میداد که چقدر فضای طلبگی ناشناخته است که اگر طلبه باشی میتوانی روایتگر زیست آنها شوی و اگر طلبه نباشی قاعدتا فهمی از منش و زندگی آنها نداری، در حالی که روحانیان و طلاب امامان و الگوی معنوی جامعه هستند
▫️چگونه میتوان از الگویی پیروی کرد که روایتی از زیست او را نمیدانیم و فقط آنها را در جلوی صفوف نماز یا بر منابر دیدهایم.
◾️این ضعف روایتگری تا کجا میخواهد شکاف میان روحانیت و مردم را افزایش دهد؟ و چرا افرادی از بین طلاب برای روایتگری زیستشان دست به قلم نمیشوند و این سیره پر از عبرت را به تصویر نمیکشدند؟
#سینما #سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
حق سکوت.mp3
23.69M
#دکوپاژ | #صوت
💢 اکران، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «حق سکوت» اثر محمدهادی نائیجی
با حضور:
▫️استاد علی قهرمانی _ پژوهشگر و تحلیلگر سینما
◾️صدرا نائیجی _ کارگران و تولید کننده سیما
◾️سید محمدمهدی موسوی _ مجری و کارشناس
🔗لینک گفتگوی کامل
https://www.aparat.com/v/LoHNI
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روایت_مستند | #تیزر
🔘روایتی از سفر به منزل مرحوم استاد سید علی حسینی ایمنی
💢شاعر دیار سینه سوختگان
▫️شعر روح را درگیر میکند. قلب را تسخیر میکند و زشتی را تکفیر.
◾️شاعر اگر عاشق نباشد، هیکدام از اهداف شعر را محقق نخواهد کرد؛ اگر عاشق باشد ولی معتقد نباشد، مسیر شعرش انسان را به بیراهه و سرآب خواهد کشاند.
▫️شاعری میتواند انسان تربیت کند که هم عاشق باشد و هم معتقد.
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
#روایت_مستند | #تیزر 🔘روایتی از سفر به منزل مرحوم استاد سید علی حسینی ایمنی 💢شاعر دیار سینه سوختگ
#روایت_مستند | #متن
🔘روایتی از سفر به منزل مرحوم استاد سید علی حسینی ایمنی
💢شاعر دیار سینه سوختگان
شعر روح را درگیر میکند. قلب را تسخیر میکند و زشتی را تکفیر.
شاعر اگر عاشق نباشد، هیکدام از اهداف شعر را محقق نخواهد کرد؛ اگر عاشق باشد ولی معتقد نباشد، مسیر شعرش انسان را به بیراهه و سرآب خواهد کشاند.
شاعری میتواند انسان تربیت کند که هم عاشق باشد و هم معتقد.
نزدیک مغرب شده بود. با یکی از اساتید، سخن میگفتم که من را با شاعری عاشق و معتقد به اهل بیت آشنا کرد. شاعری طلبه که از دیار سینه سوختگان سخن میگفت. از آنان که برای رشد انسان و کمال او، جان و مال و فرزند را بذل طریق حق کردند.
شاعری از تبار امیرالمومنین که در دوران فراگیری کرونا، از میان عاشقان اهل بیت پرکشید.
تاسف بار است نشناختن و ندیدن. به راستی چرا باید چنین گنجینههای تربیت یافته در مکتب حق، گمنام زیست کنند و بعد از از دست دادنشان، گمنام تر شناخته شوند؟
حجت الاسلام سید علی حسینی ایمِنی نامی بود که هنگام شنیدن صدای اذان مغرب گوش مرا با خود آشنا کرد، اما هنوز غربت سید را هیچ چیزی جبران نمیکرد. شعرهایش را جستوجو میکردم. به بیتی رسیدم که با نگاهی مکتبی، سردار دلها را ستایش میکرد:
کفر، پنداشت که خاموش کند نور تو را
تا که خاموش شود زمزمه ی قرآن ها
و نفهمید که با رفتن سرخت، سردار!
سبز شد در همه اطرافِ جهان سلمان ها
گرچه آغاز همان قصّه ی عباس علی است
متفاوت شده این دوره ولی پایان ها
دیگر امروز ابوالفضلِ حرم یک تن نیست
تازه تر می شود این بار همه پیمان ها
مرگمان باد اگر بی گل رویت، سردار!
یک نفس دور شویم از وسط میدان ها
شعر که تمام شد، بیشتر به حال خودم تاسف خوردم که چرا اکنون باید تو را بخوانم؟
به راستی مسئول این گمنامی ها کیست؟
صدای زنگی از تلفن همراهم بلند شد. استاد پیامی شادی بخش فرستاده بود:
"فردا شب به منزل مرحوم سید علی حسینی میرویم. باید روایتی آماده کنی"
شوق سراسر وجودم را فرا گرفته بود. آشنا شدن با شاعری که خودش را وقف مکتبعلی(ع) کرده است، در دنیای گمنامی سینهسوختگان، ارزشمند است.
شب موعود فرا رسید و به همراه یکی از اساتید برجسته ی حوزهی کودک، جناب استاد متقی، به سمت خانه ی مرحوم حسینی ایمنی در مجتمع مسکونی شهید محلاتی، واقع در پردیسان، حرکت کردیم. خواهران نویسنده نیز با ما آمده بودند و قاب عکسی مزین به عکس سردار شهید را برای هدیه به خانواده ایشان تهیه کرده بودند.
وارد ساختمان شدیم و سید محمد مهدی را دیدیم که ایستاده، منتظر ما بود.
فرزند سید که چون خود او چهرهاش میدرخشید، به بدرقهی ما آمد.
خانهای ساده و باصفا و عکسی که بر روی دیوار نقش بسته بود. عکس شاعر متعهد و معتقد که عشقش به اهل بیت را فریاد میزد.
خواهران شاعر، هر کدام عرض ارادتی خدمت همسر استاد حسینی ایمنی داشته و جای خالی ایشان را در گعدههای شعر آیینی، اظهار میکردند.
برای منی که فقط یک روز با این شاعر حسینی، آشنا شده بودم شنیدن خاطرات و نکاتی از تواضع و هنر او که توسط خواهران گفته میشد مغتنم بود.
همسر استاد حسینی، از نبودظاهری ایشان و فرصت رشد برای سید محمد مهدی، سخن گفت. فرصتی که خود استاد بسترش را ایجاد کرده بود.
فضا آکنده از افسوس شد. استاد متقی همه را به خواندن فاتحهای دعوت کرد و سپس از شنیدن یک خبر دهشتناک سخن گفت. خبری که حسرت بزرگی را برای استاد رقم زده بود. خبری از جنس تعالی یک روح و عروج یک دلباختهی مکتب حق. وقتی من با میزان آشنایی یک روزه، خودم را متضرر میدیدم، دیگر چه توقعی است از دوستی صمیمی مثل استاد متقی؟!
فرزند استاد، آقا سید محمد مهدی، از تلاش پدرش میگفت. تلاشی که موجب رشد او شده تا سید محمد مهدی را در مسیر پدرش قرار بدهد.
مهمانان، همگی مشتاق شنیدن شعرهای استاد و فرزند عزیزش بودند. اشتیاقی که بی پاسخ نماند و دوستان مهمان ابیاتی عاشورایی شدند.
بعداز خواندن اشعار آیینی، همسر ایشان از رویای صادقهای میگفتند که خبر از حیات استاد میداد. حیاتی که ثمرهی اتصال به شجرهی طیبه بوده است و یقینا حیاتنا حسین یک شعار نیست؛ بلکه حقیقتی است که سالکانی چون سید علی حسینی ایمنی، با رسیدن به آن، مکتب راستین حق را نشان دادند.
وقت رفتن فرا رسیده بود و به دعوت استادم، عکسی یادگاری با خانوادهی استاد حسینی گرفتیم. به هنگام خداحافظی، از خدا برای سید محمد مهدی طلب موفقیت کردم.
از خدا خواستم تا پرچم شعر آیینی بیش از پیش، برافراشته گردد تا هویت مکتبی ما را بر سر منبرها بانگ زند.
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #اختصاصی
✅ شغل زن یا نقش زن
▪️در ابتدای انقلاب اسلامی چند سوال در حوزه زنان از شهید محمدحسین بهشتی پرسیده میشود که ایشان پاسخ آن پرسشها را میدهند.
1️⃣ آیا کارکردن را برای زن یک موقعیت دون انسانی تلقی می کنید؟
2️⃣ آیا زنان میتوانند رئیس جمهور شوند؟
🔻حجتالاسلام محسن قنبریان از کتاب مبانی قانون اساسی پاسخ شهید بهشتی را بازخوانی میکنند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
#درباره_رسانه؛ از مبانی تا میدان
(سلسله دورههای آموزشی)
📚موضوع #ترم_اول: مبانی رسانه
🎙استاد: #دکتر_عبدالکریم_خیامی
⏰دوشنبهها ساعت ۱۶ الی ۱۸
📍جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس B2n.ir/f92887 مراجعه نمائید یا به @Media_id پیام دهید.
🔹سوالات متداول:B2n.ir/h17314
🔹فرم ثبتنام: B2n.ir/u53162
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#اندیشکده_فرهنگ_و_رسانه
#پژوهشکده_شهید_صدر
📲@sadr_ir
#متن
◽️جنگ رسانهای یعنی به #شهید دفاع مقدس که برای دین و خاک و ناموس، جونش رو گذاشت کف دستش و رفت برای این اهداف مقدس همه وجودش رو داد، میگن «جان باخته جنگ»!
◾️در تحلیل رسانهها همیشه به واژهای که برای انتقال مفهوم استفاده میشود و به نیّت آن رسانه برای جمله بندی و واژه گزینی، توجه کنید.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ | خستگی ناپذیر یعنی سید مرتضی
✂️برشی از مستند «آقا مرتضی»
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از 🇵🇸 شهاب گرافی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 شبهای قدر انقلاب اسلامی
الان شبهای قدر انقلاب اسلامی است، خیلیها بهخاطر آتش سنگین دشمن جا میخورند. اما این بار دعوا بر سر خیمه بقیهالله است. معلوم نیست همۀ ما برسیم! خیلی هم قیافه بچه مثبت نگیریم و به خودمان ننازیم. هر چه جلوتر میرویم امتحان سنگینتر میشود و باید خودمان را آماده کنیم.
#اختصاصی #ظهور
© شهابگرافی کپیرایت ندارد...🔻
💯📮@SHAHAB_GRAPHY
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر | #کلیپ
◾️آسیب های شبکه های اجتماعی برای زوج های جوان...
#سواد_رسانه_ای در یک دقیقه
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
نهایی.mp3
8.5M
#اختصاصی | #پادکست
🔰 حکمتانه | شماره 116
🔘جنگ تحمیلی و ارزشهای ماندگار آن
◾️آموزه های دینی در خلق انگیزش های جنگی، از بیشترین کارایی برخوردار بودند. نقش چنین انگیزش هایی در شرایطی که جنگ به «جنگ فرسایشی» تبدیل شده بود، انکارناپذیر بود.
◽️تمامی رفتارها و روندهای حاکم بر شرایط جنگی متأثر از مفاهیم معنوی و مذهبی بود و این آثار در تمام عملیات ها(از جمله در نام ها)، شعارهای جبهه، سخنرانی های فرماندهان نظامی و سیاسی و در تمامی کلمات و عبارت های توده مردم مشهود بود.
◾️شما را دعوت به شنیدن این پادکست میکنیم.
🗞سردبیر: دانیال بصیر
📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری
🎙گوینده:خانم خواجهوند
🎨گرافیک: الیاس فلاحتی
📽کاری از تیم تولید فکرت
📎 شماره 115 حکمتانه را اینجا بشنوید.
#جنگ_تحمیلی
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
#متن
◾️ماداگاسکار؛ اشاره غیرمستقیم به رژه افتخار دگرباشهای جنسی
🔺این روزها سریال انیمیشنی ماداگاسکار در حال پخش از شبکهی پویاست. این سریال از روی نسخه سینمایی این انیمیشن تولید شده و داستان کودکی قهرمانان فیلم سینمایی ماداگاسکار زمانی که در باغ وحش بودند را نشان میدهد.
🔺در قسمت ۱۸ این سریال قرار است رژه حیوانات طبق هرسال برگزار شود. در این رژه هر حیوان ارابه و رنگ مخصوص خودش را دارد. با ورود موجودی که ترکیبی از چند حیوان است شخصیت گورخر(مارتین) سعی میکند او را در یکی از ارابهها جای دهد، اما این موجود با امتحان هر ارابه به این نتیجه میرسد که متعلق به هیچ گروه از حیوانات نیست و درواقع خودش است و به خودش افتخار میکند، در اینجا صحنه رنگینکمانی میشود و همه با خواندن ترانه به خودشان افتخار میکنند. طی یک اتفاق همه ارابهها خراب میشود، پس حیوانات ارابهای جدید میسازند؛ ارابهای مشترک برای همه با نماد رنگینکمان...
❗️اگر چه هر رنگینکمان و نمادی تبلیغ و ترویج انحرافات جنسی نیست اما چه بخواهیم چه نخواهیم...
مطلب کامل👇👇
http://roubesh.ir/post/1005
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
#متن
هادی حجازیفر در تلویزیون:
🔘 کاش این سازمانها منحل شود!
◾️نویسنده و کارگردان «عاشورا» با تاکید بر اینکه ۹ بار بخاطر پول کار را متوقف کردیم، از دستگاه های مسئول به شدت انتقاد کرد و گفت: ای کاش این سازمان ها و نهادهای مسئول، منحل شود چرا که با روح کارمندی نمی شود این پروژه ها را پیش برد؛ آدم ها در طول پیگیری ها، خسته می شوند و می بُرند! اگر این ها نباشند کارها بهتر جلو می رود.
◾️این اثر محصول پنج درصد توان ماست چرا که ۹۵درصد توان ما را دوندگی برای دریافت مجوزها و امکانات و پشتیبانی برای تولید گرفت؛ اگرچه از محصول نهایی در حد نمره قبولی راضی هستم.
◾️با اینکه نتوانستیم نقش بی نظیر ارتش در عملیات های والفجر و رمضان را در این اثر به خوبی نشان دهیم ولی باید صادقانه از همراهی منحصر به فرد ارتش در این اثر تشکر کنم، آنها خیلی جاها جلوتر از سپاه با ما همراهی و کمک کردند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #نقد_فیلم
🔘نقد انیمیشن اژدهاسواران1
✍️سید ابوالفضل موسوی
🎙سرکار خانم توکلی
🎞تیم تولید چند رسانهای فکرت
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🔘چقدر این کلیپ قوی و زیبا بود.
◾️«آیا جانِ خودت رو فدای این شهر میکنی؟!»
▫️یک کلیپ واقعا حرفهای!
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
🔘همای سعادت بر شانههای پایتخت؛ تحلیلی برشخصیت زن در سریال پایتخت
✍زهرا راد
◾️زن بودن مفهومی است که پس از دوران مدرن و شکل گیری جنبش زنان با چالش جدی مواجه شد و در خلال دهه های 60 و 70 از قرن بیستم با شکل گیری نظریات فمینیستی لیبرال ، رادیکال ، سوسیال-مارکسیست و بعدها فرامدرن دچار دگرگونی های جدی شد. این نظریات از پیگیری حق رأی زنان تا مساوات در عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی تا نظریات رادیکالی که حتی بسیاری صفات بیولوژیک زنانه را نه ذاتی زن بلکه برساخته نظام تربیتی مردسالار می دانست را دربرمی گیرد.
▪️این مساوات خواهی بی قاعده که ناشی از روح اومانیستی و غلبه فردگرایی افراطی حاکم بر غرب مدرن زده بود، با وارد کردن بی ضابطه زنان به عنوان نیروی کار نظام صنعتی و سرمایه داری به محیط های مردانه، آنان را از سرشت و طبیعت زنانه و لطیف خود دور کرد. شعارهای فمینیستی و انقلاب جنسی در راستای همین تفکر روح وروان زنان به عنوان منشأ آرامش بخشی در عالم هستی و خانواده را به انحطاط کشاند و بدین سان جامعه انسانی در معرض زوال و نابودی قرار گرفته است. زنان در این کشاکش و در رقابتی نه بر سبیل عدالت با مردان جنبه های مهم شخصیتی و روانی خویش را قربانی پیروزی در عرصه هایی کردند که اساساَ برای جولان دادن و درخشیدن در آن خلق نشدند. تونی گرنت نویسنده کتاب ((زن بودن)) معتقد است جنبه هایی چون مادری ، همسرس و معشوقگی ریشه های عمیقی در روان زنان دارند و هیچ زنی بدون تجربه کردن این جنبه ها به لحاظ روانی کمال خود را بازنمی یابد. این آموزه علمی در متون دینی مورد تأکید فروان قرار گرفته و معارف فراوانی زنان را به آن ترغیب می کند.
◾️در این میان رسانه ها با تصاویری که از زنان بازنمایی می کنند، نقش مهمی در ایجاد ارزش ها، نگرش ها و الگوهای رفتاری ایفا می کنند، که از آن به آثار اجتماعی رسانه ها تعبیر می شود. رسانه های غربی تلاش فراوانی در خلق آثاری برای بازتولید اجتماعی نظریات فمینیستی به عنوان ظهورات زنانه مدرنیسم داشته اند و تا حد زیادی به اهداف خود رسیده اند. در این میان رسانه ملی ایران نیز گاهی با تولیدات خود در همان راستا حرکت کرده است. اما سریال پایتخت صرف نظر از ایراداتی که به هر اثر هنری وارد است ،از جهت بازنمایی تصویر زن متعادل یا همان زن خانواده که در ایفای نقش های مادری و همسری موفق باشد توفیق خوبی حاصل کرده است.
◾️"هما سعادت" را شاید بتوان رکن عقلانیت و درستکاری در سریال پایتخت برشمرد. هما زنی است که تقریبا در تمامی جنبه ها به اصول اخلاقی در روابط انسانی پایبند است و باقی شخصیت های داستان از جمله نقی"همسرش" را هدایت می کند. اما نکته اساسی در شخصیت او علاقینتی است که رنگ فمنیستی به خود نمی گیرد یعنی مادری و همسری او با مواضع فمنیستی و برای اثبات برتری زنان بر مردان به طور کلی و اثبات برتری و سکان داری زن در خانواده نیست. او در حالی این جایگاه را به خود اختصاص داده است که دانایی او در راستای حفظ بنیان خانواده و بقای جایگاه مردانگی و اقتدار نقی قرار گرفته است. رعایت حال نقی و حفظ آرامش او در کنار درستکاری فصل الخطاب عملکرد هما در تمامی پنجگانه پایتخت بوده است.اعتراض و مخالف های هما با نقی همیشه در راستای اصلاح وضعیت خانواده و اشتباهات نقی بودهاست. اما هیچگاه به اقتدار مردانه او لطمه وارد نکرده است. شخصیت هما به جای ایرادگیری های آزار دهنده برخی زنان که بیشتر مدعی تفوق عقلانیت بر مردان هستند یا اداهای لوس بچه گانه که این روزها خیلی میان زنان جوان رایج است، به انتقاد های سازنده در جهت رشد و ارتقای نقی و به تبع آن خانواده، در تمامی جوانب زندگی می پردازد. این به معنای اصالت همسری حتی نسبت به مادری در رابطه نقی و هماست؛اینکه یک زن حتی با وجود بچه ها بداند که حفظ و بقای رابطه صمیمانه و عاشقانه با همسر رکن رکین خانواده است و مادری در سایه همسری است که معنا و مفهوم دارد. چون فرزندان پدر و مادر را در کنارهم و در یک رابطه صمیمی می خواهند.
▪️ نکته قابل توجه اینکه هما همیشه از لحاظ سطح تحصیلات و موقعیت احتماعی از جایگاه بالاتری نسبت به نقی برخوردار است اما این وضعیت به خاطر رفتار زنانه و بجای هما لطمه ای به زندگی خانوادگی او وارد نکرده است.عملکرد هما در این شرایط یک نتیجه مهم و اساسی به همراه داشته و آن همراهی و حمایت نقی از او در فعالیت های اجتماعی اوست. همچنین عشق و محبت عمیق و پایداری میان این زن و شوهر وجود دارد که اعتماد و احترام متقابل حتی در سخت ترین شرایط زندگی را در پی دارد.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
◾️نقش مهم دیگر هما مادری است. هرچند دختران هما و نقی در این سریال نقش بسیار کمرنگ و کلیشه ای دارند، اما در همان چند سکانسی که روابط بین هما و فرزندانش به نمایش درآمده، به بهترین شکل ممکن نقش مادری اش را ایفا می کند. در صحنه هایی که اشتباهات فاحش از فرزندان سر می زند او با اقتدار مادرانه که از محبت نشأت می گیرد با آنان برخورد کرده و تربیت آنان را به واسطه عاطفه مادری نادیده نمی گیرد.
▪️ویژگی دیگر هما جایگاه ارزش مداری است که در خانواده همسرش دارد. رفتارهای هما حرمت ویژه ای نزد نقی و خانواده اش برای او به وجود آورده؛ به طوری که از انجام دادن کارهای غلط در مقابل او و با اطلاع او خودداری می کنند. مهمترین امتیاز هما در ارتباط با خانواده شوهر رفتار توام با محبت و احترام نه از سر تکلیف با پدر شوهر پیر و مبتلا به آلزایمزش است. صبر و استقامت هما در کنار مسئولیت پذیری نقی،پدرشوهرش را به عنوان عضو مهم و اصلی خانواده پذیرفته و در تمام موقعیت های مهم زندگی، در شادی و غم او را کنار خود دارند. ارتباط صمیمانه و خواهرانه هما با خواهر شوهرش فهیمه که البته با دوستی متقابل از جانب فهیمه همراه است، یکی دیگر از مصادیق ارتباط صحیح هما با خانواده همسر است. آنچه روابط خانواده نقی معمولی تداعی می کند ارتباط گرم و صمیمانه عروس خانواده با اعضای خانواده همسر است، چیزی که این روزها در خلال روابط با خانواده زن در حال تضعیف شدن است طوری که نسبت های خانواده مادری برای فرزندان خانواده پررنگ تر از معادل این نسبت ها در خانواده پدری است. سریال نشان می دهد که عمه و عمو هم نزدیک ترین افراد به خانواده هستند.
◾️هما در تمام سریال شخصیت یک زن سازگار،کم توقع و به دور از تجملات و چشم و هم چشمی های رایج برخی زنان را به نمایش می گذارد. ویژگی های فوق در پوشش او هم به خوبی نمایان است. روابط او با نامحرمان فامیل و غیر فامیل در عین احترام و تواضع با حجب و حیای مخصوص زن مسلمان ایرانی همراه است و از حدود هنجارهای دینی و اجتماعی ما پافراتر نمی گذارد.
◾️با همه اوصافی که برشمردیم بزنگاه شخصیت پردازی هما در این نکته است که وظایف همسری و مادری برای هما اولویت دارد و تمامی هنر او موفقیتش در انجام این وظایف است. این در حالی است که در بسیاری از برنامه های تلوزیونی زن موفق زنی معرفی می شود که فعایلت های اجتماعی موفق او در اولویت هستند و زندگی خانوادگیش در سایه قرار دارد. به طوری که موفقیت یک زن در انجام وظایف اصلیش که همان همسری و مادری باشد، اساسا موفقیت چشمگیری به شمار نمی آید. دیگر همسر خوب و مادر خوب بودن و جایگاه تربیتی یک زن دانا نسبت به فرزندان و همدلی سازنده نسبت به همسر برای یک زن ارزش محسوب نمی شود. دیگر منبع آرامش بودن و به وجود آوردن فضای شاد و آرام در خانواده به عنوان اصلی ترین وظیفه یک زن نه تنها مصداق موفقیت نیست بلکه گاهی نقص هم محسوب می شود.در عوض حضور پایاپای مردان در جامعه و فدا کردن آرامش همسر و فرزندان به خاطر موفقیت های اجتماعی نه چندان مهم و اساسی امری است که از طریق رسانه ملی و سریال های مختلف تلویزیونی به مخاطبان القاء می شود.
هما یک زن فرهیخته است که در عین موفقیت در انجام وظایف اصلی خودش یعنی همسری و مادری، از پس موقعیت های اجتماعی خطیری چون عضویت در شورای شهر بر می آید. این نشان می دهد که سریال درصدد تقلیل دادن توانایی های یک زن و ترغیب او به خانه نشینی مطلق نیست و لی سعی دارد اصالت نقش های سنتی همسری و مادری که در حال تحقیر شدن و به قهقراه رفتن توسط گفتمان غالب فمنیستی دفاع از حقوق زنان است را، جان تازه ای ببخشد
◾️شخصیت هما طوری در سریال تعریف شده که حتی اگر هرگز عضو شورای شهر نمی شد یا آشپزخانه ای دایر نمی کرد، باز چیزی از ارزش های او به عنوان زن خانواده کم نمی شد و همچنان یک زن موفق لقب می گرفت که توانسته در جایگاه های اصلی خودش به عنوان مادر و همسر بدرخشد. بنابراین حضور اجتماعی هما فضیلتی افزون بر دارایی های اوست. زن بودن هما در تمام سریال مورد تأکید واقع شده و هیچگاه و در هیچ موقعیتی چه برای پیشبرد فعالیت های اجتماعی و چه در شرایط دیگر، رفتارهای جسورانه و مردانه و در گذشتن از زنانگی از او دیده نشده و همه جا موفقیت هایش را مدیون حمایت های نقی بوده و در سایه یک مرد به دست آورده است.
◾️ نهایت اینکه هما مظهر قدرت نرم زنانه در روابط خانوادگی است که بدون اخلال به نقش های مذهبی و سنتی یک زن مسلمان ایرانی این قدرت را در راستای حفظ و بقای خانواده اعمال می کند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh