🔘تریبون داریِ میان مایگان و انحطاط فرهنگی
✍️ میلاد حسن زاده
▪️ نظریه "اَلِکسی دو تُوکْویل" از جمله اولین نظریهها در مورد رسانههای ارتباط جمعی است که مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش است.
▪️این متفکر فرانسوی که طرفدار #نظام_ارزشی و ثبات اخلاقی جامعه خود بود، اعتقاد داشت #رسانه های ارتباط جمعی جوامع را به سمت تودهای شدن راهبری میکنند.
▪️جامعهٔ تودهای، جامعهی دچار زوال و انحطاط فرهنگی است و اصالتهای فرهنگی در آن جامعه به چشم نمیآید و #ارزش و ضدّ ارزش مشخص نیست. مثلا علم در جامعه و سنّت تاریخی ما یک ارزش فوقالعاده است اما الآن میتوان با پول مدرک خرید یا علمآموزی و مدرک گرفتن بابی برای پُز دادن شده.
▪️ "توکویل" معتقد بود جوامع سنتی قوامش به #رهبران و #نخبگان اجتماعیش است چون صاحبِ #تریبون و #مقبولیت_اجتماعی هستند اما رسانههای نوین ارتباط جمعی، تریبون را #هرکسی و #همهجایی کرده و تریبون دیگر دست نخبگان نیست بلکه دست انسانهای #میانمایه (متوسطالحال،باری به هر جهت) است.
▪️ با تریبونداریِ میانمایگان، مبتذلترین خصلتهای مشترک انسانها مثل گرایشهای شهوانی و جنسی و توجه به زیباییهایِ ظاهریِ #عرفی برجسته میشود. به طور مثال امروزه غالباً فالوورهای هنرپیشهها یا زنهای صرفاً زیبا بیشتر از یک اندیشمند، مجتهد یا استاد است.
▪️ با این روند، آرام، نخبگان و رهبران مرجعیت فکری خودشان را از دست میدهند و مرجعیت فکری به دست میانمایگان میافتد.
▪️ با فرض قبول این نظریه که بعید هم به نظر نمیرسد، جامعه دچار عوارض نامطلوب بسیاری از جمله استبداد عوام میشود که در آینده دربارهٔ آن خواهم نوشت.
(دقت کنید این نظریه برای زمانی است که روزنامه رسانه ارتباط جمعی بوده)
▪️ با گسترش شبکههای اجتماعی و رسانهخوریِ جامعه ما و #فضای_مجازی کنترل نشده، میانمایگان(به نوعی میتوان گفت سلبریتیها) دچار محبوبیت و رهبری فکری در بین عوام شدند و جامعه را دچار مشکلات فرهنگی بسیار کردند.
▪️ در این بین افراد متعددی از جامعهٔ #مذهبی به نیّت خدمت به دین و انقلاب با تاسیس پیج و کانال و...، بدون داشتن تخصص، فعالیت رسانهای را شروع کردند.
▪️چه بسا این نوع ورود بیش از پیش به انحطاط فرهنگی دامن بزند، زیرا هرچند به سبب مبانی و تقیدات دینی، افراد مذهبی به ابتذالهای واضح تَن نمیدهند اما همین ورودِ بدونِ تخصص، باعث تعدد تریبون و در نتیجه اولا دامن زدن به پدیدهٔ تریبونداری میانمایگان در بین عوام و ثانیا تریبونداریِ میانمایگان مذهبی شده.
▪️میان مایگان مذهبی کسانی هستند که تقیدات دینی دارند، دلبستهٔ انقلابند، اما در قوارهٔ رهبری فکری در حیطههای مختلف(فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و...) نیستند، مبانی دینیشان ضعیف است و در موضوع خاصی تخصص و مطالعه ندارند.
▪️ افراد در قدیم تایید یا ردّ گزارههای فکری خود را از یک پیرِمُراد مرشد یا استاد یا مرجعیت دینی یا روحانی مسجد میگرفتند. امروزه اما ملاکِ مرجعیت فکری #فالوور و #ممبر یا زیبایی ظاهری شده. در بین عوام یکجور و در بین قشر مذهبی یکجور.
▪️ برای فعالیت رسانهای ابتدا باید تخصص و مطالعه و مبنا داشت و سپس با شناخت هر رسانه و اقتضائات آن، مبنا و مطلب تخصصی خود را در رسانهٔ مناسب، به شیوهٔ مناسب، برای جامعهٔ هدف انتشار داد و إلّا، •لٰا یزِیدُ إِلَّا خَساراً•
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
9.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘رؤیا حشمتی چطور هشتگ شد؟
▪️تا همین چند روز پیش هیچ اسمی از رؤیا حشمتی در شبکه ایکس نبود؛ اما به یکباره تبدیل به هشتگی داغ شد. پروژه رؤیا با ادعای «شلاق به خاطر کشف حجاب» کلید خورد؛ اما بعد جزئیات پرونده نشان داد ماجرا فراتر از این حرفهاست.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
🔘 سینمای دینی دو وجه دارد:
1️⃣ سینمای دینی به معنای خاص
2️⃣ سینمای دینی به معنای عام
🎞 سینمای دینی به معنای خاص به سینمایی گفته میشود که ناظر بر گزارههایی است که مستقیما داخل متون مقدس، تاریخ مقدس و الهیات مقدس است و دقیقا مطابق آن حرکت میکند. به عنوان مثال داستان زندگی حضرت موسی، داستان زندگی حضرت عیسی، به این میگوییم الهیات مسیحی خاص.
📽 سینمای دینی به معنای عام هم به سینمایی گفته میشود که در آن گزارههای دینی به کار رفته یا درباره برخی از گزارهها و مؤلفههای دینی صحبت کرده است. ممکن است آن فیلم حتی فیلم دینی نباشد اما شواهد و قرائنی در آن وجود دارد که به یک مقوله دینی اشاره میکند.
🎙 حجتالاسلام دکتر سعید ارجمندفر
📻 دوره زن و رسانه
#سینمای_دینی
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
🔘درباره مستند «عمامه صورتی» شمقدری
▪️بهنظر میرسد شمقدری نه بی اعتقاد است و نه قصد دارد کارهای ضعیف و کثیف بسازد. نه قصد تمسخر دین را دارد و نه قصد دارد علیه انقلاب کاری تولید کند. پیگیر و جستجوگر و جسور است. تا اینجا به سازندهی اثر پرداختیم. برایند اثر بحث دیگری است. از جنبههای متعدد هم میتوان به مستند او پرداخت. در اینجا به جنبهای خاص اشاره میکنم. این جنبه خاص را در کنار بحثهای فنی و غیرفنی که دیگران گفتهاند بگذارید.
▫️همه آنچه در کارهای او از میراث آلبرتا تا انقلاب جنسی میبینیم، تراوشات یک ذهن آشفته و هیجانزده است و با شیطنتهای مخاطبجمعکن رسانهای، مسائل مهم را دستمالی کرده و رها میکند. موضوع مهاجرت، موضوع نحوه دینداری و ...همگی در کارهای شمقدری فقط داغ میشوند اما حل نمیشوند و اتفاق خاصی برای آن مسائل در ذهن مخاطب نمیافتد. حرف اصلی این است.
▪️این تیپ هم در بین دانشجویان دغدغهمند مهندسی و به ویژه شریفیها چیز عجیب و جدیدی نیست. آنها دشمن نیستند اما با همین دلسوزی و جستجوگری ممکن است حرفی بزنند یا چیزی بنویسند یا اثری تولید کنند که آسیبزا باشد. وقتی مسئلهای را هم میزنیم و ذهن مخاطب را تحریک میکنیم اما جمع.بندی نداریم و حرف خاصی در نهایت نمیزنیم، به ناامیدی بیشتر دامن میزنیم. (محسن دنیوی)
▫️پ. ن:
توصیه هم اینه که نباید به او زیادی و بهطور رسمی پرداخت. مثل میلاد دخانچی و چهرههای شبیه او.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#دکوپاژ | #تحلیل
💢عمامه صورتی
▪️تحلیل مستند «عمامه صورتی»
▪️با حضور: ناقدان و تحلیلگران سینما
🔻 قائمی مهر
🔻نصیری
🔻بنی احمدی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
11.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘آنسوی_رسانه
▪️در عصر رسانهها لازمه بدونی که اونها الزاما بهت دروغ نمیگن؛ با ترفندهایی، بستهبندی خبر رو عوض میکنن تا ذهنت رو جهتدهی کنن!
🎙به روایت #محمد_جوانی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh