امیدِ باقی در زندگی اهل بیت(ع)، امیدی نامتناهی در مواجهه با تنگناهای بی حدّ و حصر ناشی از اختلافها، فشارها، شکستها، شکنجهها و شهادتها بوده است.
❓چه نیرویی این تاریخ پر از محدودیت و محرومیت را تبدیل به تاریخی پر از حرکت و حیات کرده است؟!
❓آیا اساسا امکان بازیابی این امید در زمان کنونی که عصر اضطراب، بحران، بی شکلی و بی ایمانی در دنیای امروز است وجود دارد؟!
#نشست_علمی
| امید در زمانه عُسْرَت |
چگونه میتوان در تنگناهای نبرد، مسیری بسوی امید و گشایش بازگشود؟
با حضور:
حجتالاسلام دکتر بابایی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی
دکتر زهرا روحاللهی امیری و دکتر فضه خاتمینیا؛ عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)
⏳زمان: سهشنبه؛ ۱۸ دیماه، ساعت ۱۸
🎴مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴
........ حضور برای عموم آزاد است. ......
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
15.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ریلز
▪️لال ها و وراج ها!
▫️دهان هایی که باز نمیشوند و دهان هایی که کلمات را اسراف میکنند...
▫️در این صحنه به اندازه کافی "خون" هست اما "کلمه" مفقود است
▫️ما در یک صحنهی حسینی، بدون زینب هستیم!
#تولد_قیام
#حبیب_رحیمپورازغدی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
جلال آلاحمد کتاب سنگی بر گوری را اینگونه آغاز میکند:
«ما بچه نداریم. من و سیمین. بسیار خب. این یک واقعیت. اما آیا کار به همین جا ختم میشود؟ اصلا همین است که آدم را کلافه میکند.»
اینگونه همان ابتدا مشخص میشود که موضوع کتاب، یکی از خصوصیترین مسائل زندگی است: بچهدار شدن و عقیم بودگی. اما آیا جلال کسی است که صرفا درباره یک بخش از زندگی شخصی خود چیزی بنویسد و تمام؟ آنها که جلال را میشناسند حتما تأیید میکنند که در پس این روایت، ماجرای عدم امتداد یک نسل و حتی عقیم بودن باورهایی نهفته است که برای فهم فضای فکری و فرهنگی ایران معاصر یا دستکم فهم درک روشنفکران آن دوره متنی مهم به شمار میآید.
شاهد آنکه جلال در فصل پایانی کتاب مینویسد: «و امروز من آن آدم ابترم که پس از مرگم هیچ تنابندهای را به جا نخواهم گذاشت تا در بند اجداد و سنت و گذشته باشد و برای فرار از غم آینده به این هیچ گستردهی شما پناه بیاورد. پناه بیاورد به این گذشتگان و این ابدیت در هیچ و این سنت در خاک که تویی و پدرم و همهی اجداد و همه ی تاریخ. من اگر بدانی چقدر خوشحالم که آخرین سنگ مزار در گذشتگان خویشم. من اگر شده تنها یک جا و به اندازهی یک تن تنها نقطهی ختام سنتم. نفس نفی آیندهای هستم که باید در بند این گذشته میماند.»
استاد راهبر:
محمدقائم خانی، پژوهشگر و نویسنده
شرکت در این حلقه رایگان میباشد. جهت حضور با آیدی زیر در ایتا یا بله هماهنگ نمایند.
09907629882
@sch_negah_admin
#خوانش
#جلال
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لاعذب اللّه أُمّي أَنَّهَا شَرِبَتْ | حُبّ الْوَصِيّ وغذتنيه بِاللَّبَن ِ
وَكَانَ لِي وَالِد يَهْوَى أَبَا حَسَنٍ | فَصِرْت مِنْ ذِي وَذَا أَهْوَى أَبَا حَسَنٍ ِ
خدا رحمت کند مادرم را که شهد محبت امیرالمؤمنین را نوشید و آن را در شیر خود به من نوشاند.
پدری نیز داشتم که عاشق ابوالحسن بود
من از آن مادر و این پدر، عاشق ابوالحسن شدهام.
میلاد مولیالموحدین، امیرالمؤمنین علیهالسلام به همه شیعیان و دوستداران آن حضرت مبارک باد.🌸
#امیرالمؤمنین
#پدر
#نصرالله
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
مپرس از دل خود لالهها چرا رفتند
که بوی کافری از این سوال میآید ...
به لحظهلحظه این روزهای سرخ قسم
که بوی سبزترین فصل سال میآید!
#بهار_آزادی
#غزه
#قیصر_امینپور
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
▫️جانم فدای هر پیروز غمگین!
کسانی که عزیزانش کشته میشوند، در حالیکه از دیگران دفاع میکنند
▫️جانم فدای آنکه از همه مردم دفاع میکند، حتی آنان که از مبارزه دست کشیدهاند...
▫️مبارزان زنده ماندند و آنان که در خانه ماندند مُردند!
▫️ای مردم غزه زین پس چه میکنید؟
به خدا قسم اگر شما نبوديد،دیگر آسمانی نبود که بر جهان سایه افکند!
#غزه_پیروز
#مقاومت
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
@Simafekr
#گزارش_تصویری
#نشست_علمی
🎴 امید در زمانه عسرت
با حضور حجتالاسلام دکتر بابایی
و سرکار خانمها دکتر امیری و خاتمی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
@Simafekr
#گزارش
#نشست_علمی
🔰بخش مهمی از اشاعه امید در سطح جامعه، ریشه در مواجهههای اخلاقی ما با دیگری دارد.
سیره اهل بیت(ع) چگونه امید را در جامعه اسلامی ترویج کرد؟
✍️سؤال فوق، تنها یک رویکرد نو به تاریخ پژوهی صدر اسلام نیست، بلکه در مقامی دیگر، ارجاعی اصیل است که بازآفرینی امید در مقیاسی تاریخی_تمدنی را دنبال میکند و در اندیشهی حضوری امیدوارانه در تاریخ و جهان کنونی خویش است.
🔻بی معنایی و معناداری، دو جنس از تجربه رنج است و رنج، همان چیزی است که امروز همه ما دچار آن هستیم. بازخوانی سیره اهل بیت(ع) در موضوع امید، به منظور مواجهه با همین مسئله(رنج) است و مبتنی بر این نگرش به تحقیق می پردازد، چرا که اساسا مقولاتِ الهیاتی در تاریخ اهل بیت، تنها در ساحت ایمان و نفسِ انسانیِ نماندهاند و امتدادی فرهنگی_تمدنی نیز داشتهاند. از این نظر انسانِ با ایمان در لحظهای که امیدورزی میکند، ایمان ورزیده است در مقابل انسان کافر امیدوار، آن کسی است که مهارت حل مسئلههای دنیوی خودش را به منصه ظهور میرساند. بنابراین مفهوم امید الهیاتی با امید سکولار به کلی تفاوت خواهد داشت. «ایمان»، خاستگاه معنا در زندگی است و همان عاملی است که میتواند لحظههای خالی را، یعنی لحظههای رنج را به ساحات معنا بکشاند. ایمان این کار را با قرار دادن لحظههای خالی در کنار لحظههای پر انجام میدهد، شبیه به طرح و نقش های نقاشی در هنر اسلامی. به همین جهت است که هیچگاه رنج برای انسان با ایمان به نهیلیسم نمیانجامد.
🔻اما سیره اهل بیت در ایجاد ایمان و گسترش امید چه بوده است؟ یافتههای تاریخی ما که از قضا با وضعیت دنیای امروز نیز هماهنگ است، نشان میدهد که سیره اهلبیت(ع) در این موضوع، علاوه بر آنکه شامل نوعی از عقلانیت و استدلالورزی عقلی برای ایمان و امید بوده است، در موارد فراوانی، آنها از طریق یک سلوک اخلاقی، دیگران را به ساحت ایمان دعوت کردهاند و آنها را به موقعیت اقناع برای ایمان کشاندهاند. به همین جهت، ضروری است که توجه داشته باشیم بخش مهمی از اشاعه امید در سطح جامعه، ریشه در مواجهههای اخلاقی ما با دیگری دارد. مواجههای اخلاقی که مبتنی بر الهیات اسلامی بوده و از مسیر گفتوگو عبور میکند، تسهیلگر ایمان و امید الهیاتی خواهد بود.
#استاد_حبیب_الله_بابایی
#امید_در_زمانه_عسرت
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah