✅ سه نصیحت پدرانه
امام صادق (ع) فرمود:
أَدَّبَنِي أَبِي بِثَلَاثٍ ... فَإِنَّهُ قَالَ لِي يَا بُنَيَّ مَنْ يَصْحَبْ صَاحِبَ السَّوْءِ لَا يَسْلَمْ وَ مَنْ لَا يُقَيِّدْ أَلْفَاظَهُ يَنْدَمْ وَ مَنْ يَدْخُلْ مَدَاخِلَ السَّوْءِ يُتَّهَم
پدرم مرا به سه چیز ادب کرد و فرمود:
ای پسرم! هرکس رفت و آمد و نشست و برخاستش با انسان های بد باشد سالم نخواهد ماند،
و کسی که زبان خود را مهار نکند پشیمان خواهد شد،
و کسی که در مکان های بدنام [و مجالس گناه] وارد شود به کاری بد متهم میشود.
📒 بحار الأنوار ج 75 ص 261
✳️ آن چه در اين حديث مطرح است، ضابطه داشتن در «دوستی»، «گفتار» و «معاشرت» است که رعایت ننودن این ضوابط زندگی را بر انسان تلخ و او را از مسیر سعادت و خوشبختی دور خواهد کرد.
💢با توجه به این که انسان موجودی خو پذیر، اجتماعی و اهل معاشرت با دیگران است، یکی از عوامل بسیار مهمی که در شکل گرفتن شخصیت او خصوصا در ایام نوجوانی و جوانی می تواند تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد، دوست و همنشین اوست.
تاثیر همنشین، مانند بودن یک ذغال در کنار آتش است که اگر مدتی این هم جواری ادامه یابد ناخود آگاه، ذغال سیاه خصوصیات آتش را جذب خواهد کرد و در نتیجه، سرخی و حرارات آن را پذیرا خواهد شد.
هم چنانچه اگر انسان مدتی در مغازه عطر فروشی بماند، آثار بوی خوش عطر را در لباس و بدن خویش احساس می کند، اگر ساعاتی هم در کنار مردابی که بوی تعفن آن شامّه انسان را آزار می دهد بماند، ناخود آگاه آثار این بوی مشمئز کننده را در لباس و بدن خویش حس خواهد کرد.
👆بر همین اساس، امام صادق (ع) در توصیه ای دیگر انسان را از رفاقت با سه دسته افراد، به دلیل آثار سوئی که دارند، برحذر می دارند:
«لا يَنبَغى لِلمَرءِ المُسلِمِ أَن يُواخىَ الفاجِرَ و َلاَ الاحمَقَ و َلاَ الكَذَّابَ»
«سزاوار نيست كه مسلمان با بدكار و احمق و دروغگو رفاقت كند».
📔كافی ج 2 ص 640
لذا فردای قیامت، زمانی که عده ای خود را در سراشیبی سقوط به سمت جهنم می بینند، فریادشان بلند است که «يا وَيْلَتى لَيْتَني لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلا (فرقان/28) اى واى، كاش من فلانى را [كه سبب بدبختى من شد] به دوستى نمى گرفتم».
💢زبان عضو مهمی است که اگر در مسیر اطاعت الهی قرار نگیرد، موجب می شود بیشترین گناهان از آن صادر شود. گاه با یک جمله ناروا آبروی چندین ساله شخصی را می بریم. گاه با یک زخم زبان اسباب شکستن دل دیگران را فراهم می آوریم و یا گناهانی را مرتکب می شویم که علاوه بر کبیره بودن آنان، جنبه حق الناسی هم دارند.
سخن گفتن مانند تیری است که وقتی از کمان خارج می شود دیگر باز نمی گردد و چه بسا پیامدهایش هم قابل جبران نخواهد بود. لذا کنترل نکردن زبان و بدون فکر حرف زدن، نیز از جمله اسباب گرفتاری و مایه پشیمانی انسان خواهد بود.
💢گاه انسان خود اهل گناهی نیست، بلکه شخص مومن، محترم و با آبرویی است، اما به دلیل رفتن به مکان ها، مغازه ها و یا مجالسی که افراد معصیت کار و هرزه آن جا فت و آمد، نشست و برخاست دارند، دیگران می پندارند او نیز هم مسلک و هم کیش آنان است. یا با خلوت کردن با نامحرم و بیگانه در یک اتاق درب بسته، ناخودآگاه خود را در معرض بدنامی قرار می دهد. از رفتن به چنین مکان های باید خودداری کرد. چنان چه امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام در این زمینه می فرماید:
«اَوْلَی النّاسِ بِالتُّهْمَةِ مَنْ جالَسَ اَهْلَ التُّهْمَةِ»
«هر که با متهمان مجالست کند، بیش از همه سزاوار تهمت است».
📓 امالی (صدوق) ص21
🚨البته خود تهمت زدن کار اشتباه و از گناهان کبیره است، منتها انسان هم باید سعی کند با نرفتن به چنین مکان هایی، بهانه دست این انسان های بیمار دل ندهد و آبروی خود را بازیچه دست هوی و هوس های آنان قرار ندهد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 ۲۵ درس با ارزش از امام صادق (ع) برای موفقیت در زندگی
۱. طلَبْتُ الْجَنَّةَ فَوَجَدْتُهَا فِي السَّخَاءِ،
🍀 بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در بخشندگى و جوانمردى يافتم.
۲.وَ طَلَبْتُ الْعَافِيَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الْعُزْلَةِ،
🍀 و تندرستى و رستگارى را جستجو نمودم، پس آن را در گوشهگيرى (مثبت و سازنده) يافتم.
۳. و طَلَبْتُ ثِقْلَ الْمِيزَانِ فَوَجَدْتُهُ فِي شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ،
🍀 و سنگينى ترازوى اعمال را جستجو نمودم، پس آن را در گواهى به يگانگى خدا تعالى و رسالت حضرت محمد (ص) يافتم.
۴.وَ طَلَبْتُ السُّرْعَةَ فِي الدُّخُولِ إِلَى الْجَنَّةِ فَوَجَدْتُهَا فِي الْعَمَلِ لِلَّهِ تَعَالَى،
🍀 سرعت در ورد به بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در كار خالصانه براى خداى تعالى يافتم.
۵. و طَلَبْتُ حُبَّ الْمَوْتِ فَوَجَدْتُهُ فِي تَقْدِيمِ الْمَالِ لِوَجْهِ اللَّهِ،
🍀 و دوست داشتن مرگ را جستجو نمودم، پس آن را در پيش فرستادن ثروت (انفاق) براى خشنودى خداى تعالى يافتم.
۶. وَ طَلَبْتُ حَلَاوَةَ الْعِبَادَةِ فَوَجَدْتُهَا فِي تَرْكِ الْمَعْصِيَةِ،
🍀 و شيرينى عبادت را جستجو نمودم، پس آن را در ترك گناه يافتم.
۷. وَ طَلَبْتُ رِقَّةَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهَا فِي الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ،
🍀 و رقت (نرمى) قلب را جستجو نمودم، پس آن را در گرسنگى و تشنگى (روزه) يافتم.
۸. و طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِي التَّفَكُّرِ وَ الْبُكَاءِ،
🍀 و روشنى قلب را جستجو نمودم، پس آن را در انديشيدن و گريستن يافتم.
۹. و طَلَبْتُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ فَوَجَدْتُهُ فِي الصَّدَقَة،
🍀 و (آسانى) عبور بر صراط را جستجو نمودم، پس آن را در صدقه يافتم.
۱۰. وَ طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ فَوَجَدْتُهُ فِي صَلَاةِ اللَّيْلِ،
🍀 و روشنى رخسار را جستجو نمودم، پس آن را در نماز شب يافتم.
۱۱. و طَلَبْتُ فَضْلَ الْجِهَادِ فَوَجَدْتُهُ فِي الْكَسْبِ لِلْعِيَالِ،
🍀 و فضيلت جهاد را جستجو نمودم، پس آن را در به دست آوردن هزينه زندگى زن و فرزند يافتم.
۱۲. و طَلَبْتُ حُبَّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَجَدْتُهُ فِي بُغْضِ أَهْلِ الْمَعَاصِي،
🍀 و دوستى خداى تعالى را جستجو كردم، پس آن را در دشمنى با گنهكاران يافتم.
۱۳.و طَلَبْتُ الرِّئَاسَةَ فَوَجَدْتُهَا فِيالنَّصِيحَةِ لِعِبَادِ اللَّهِ،
🍀 و سرورى و بزرگى را جستجو نمودم، پس آن را در خيرخواهى براى بندگان خدا يافتم.
۱۴ ۰ و طَلَبْتُ فَرَاغَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِي قِلَّةِ الْمَالِ،
🍀 و آسايش قلب را جستجو نمودم، پس آن را در كمى ثروت يافتم.
۱۵. وَ طَلَبْتُ عَزَائِمَ الْأُمُورِ فَوَجَدْتُهَا فِي الصَّبْرِ،
🍀 و كارهاى پر ارزش را جستجو نمودم، پس آن را در شكيبايى يافتم.
۱۶.وَ طَلَبْتُ الشَّرَفَ فَوَجَدْتُهُ فِي الْعِلْمِ
🍀 و بلندى قدر و حسب را جستجو نمودم، پس آن را در دانش يافتم.
۱۷.وَ طَلَبْتُ الْعِبَادَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الْوَرَعِ،
🍀 و عبادت در جستجو نمودم، پس آن را در پرهيزكار يافتم .
۱۸. طَلَبْتُ الرَّاحَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الزُّهْدِ،
🍀 و آسايش را جستجو نمودم، پس آن را در پارسايى يافتم.
۱۹. وَ طَلَبْتُ الرِّفْعَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي التَّوَاضُعِ،
🍀 برترى و بزرگوارى را جستجو نمودم، پس آن را در فروتنى يافتم.
۲۰. وَ طَلَبْتُ الْعِزَّ فَوَجَدْتُهُ فِي الصِّدْقِ،
🍀 و عزت (ارجمندى) را جستجو نمودم، پس آن را در راستى و درستى يافتم.
۲۱ . وَ طَلَبْتُ الذِّلَّةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الصَّوْمِ،
🍀 و نرمى و فروتنى را جستجو نمودم، پس آن را در روزه يافتم.
۲۲. وَ طَلَبْتُ الْغِنَى فَوَجَدْتُهُ فِي الْقَنَاعَة،
🍀 و توانگرى را جستجو نمودم، پس آن را در قناعت يافتم.
۲۳ .وَ طَلَبْتُ الْأُنْسَ فَوَجَدْتُهُ فِي قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ،
🍀 و آرامش و همدمى را جستجو نمودم، پس آن را در خواندن قرآن يافتم.
۲۴ . و طَلَبْتُ صُحْبَةَ النَّاسِ فَوَجَدْتُهَا فِي حُسْنِ الْخُلُقِ،
🍀 و همراهى و گفتگوى با مردم را جستجو نمودم، پس آن را در خوشخويى يافتم.
۲۵ .وَ طَلَبْتُ رِضَى اللَّهِ فَوَجَدْتُهُ فِي بِرِّ الْوَالِدَيْن،
🍀 و خوشنودى خدا تعالى را جستجو نمودم، پس آن را در نيكى به پدر و مادر يافتم.
📙 مستدرك الوسائل ج 12 ص 174
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔰 ۳۰ کتاب برای آشنایی با امام صادق علیه السلام در پيام رسان ايتا
🔻 کتب فارسی
۱. زندگی امام صادق (ترجمه بحارالانوار) 👈 دانلود
۲. اصحاب امام صادق 👈 دانلود
۳. دانشنامه امام صادق 👈 دانلود
۴. پیشوای صادق 👈 دانلود
۵. ترجمه مصباح الشریعة 👈 دانلود
۶. شرح مصباح الشریعة (مصطفوی) 👈 دانلود
۷. شرح مصباح الشریعة (گیلانی) 👈 دانلود
۸. امام صادق الگوی زندگی 👈 دانلود
۹. منهج الیقین 👈 دانلود
۱۰. ترجمه توحید مفضل (مجلسی) 👈 دانلود
۱۱. ترجمه توحید مفضل (میرزایی) 👈 دانلود
۱۲. مغز متفکر جهان شیعه 👈 دانلود
۱۳. امام صادق الگوی بصیرت 👈 دانلود
۱۴. شیوه مناظره امام صادق 👈 دانلود
۱۵. حوادث عصر امام صادق 👈 دانلود
۱۶. پیشوای مذهب 👈 دانلود
۱۷. دانشگاه بزرگ امام صادق 👈 دانلود
🔻 کتب عربی
۱۸. مصباح الشریعة 👈 دانلود
۱۹. الامام الصادق و المذاهب الاربعه 👈 دانلود
۲۰. مسند الامام الصادق (۲۲ جلد) 👈 دانلود
۲۱. معاجز الامام الصادق 👈 دانلود
۲۲. توحید المفضل 👈 دانلود
۲۳. طب الامام الصادق 👈 دانلود
۲۴. الجعفریات / الأشعثيات (۲ جلد)👈 دانلود
۲۵. اوثق الحقایق فی اقوال الصادق 👈 دانلود
۲۶. شذرات من أخلاق الإمام الصادق 👈 دانلود
۲۷. الامام الصادق فی نظر علماء الغرب 👈 دانلود
۲۸. الامام الصادق من المهد الی اللحد 👈 دانلود
۲۹. فلسفة الامام الصادق 👈 دانلود
۳۰. الحِکَم الجعفریة 👈 دانلود
📲 در ثواب نشر این لیست شما هم سهیم باشید
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓آتش زننده خانه امام صادق (ع) کیست؟
✅ مفضل بن عمر مي گويد:
منصور دوانيقي براي فرماندار مکه و مدينه «حسن بن زيد» پيام داد:
خانه جعفر بن محمد (امام صادق عليه السلام) را بسوزان.
او اين دستور را اجرا کرد و خانه امام صادق (ع) را سوزانيد که آتش آن تا به راهرو خانه سرايت کرد. امام صادق (ع) بيرون آمد و ميان آتش گام برمي داشت و مي فرمود:
انا بن اعراق الثري، انا بن ابراهيم خليل الله.
منم فرزند کسي [يعني اسماعيل] هستم که فرزندانش مانند رگ و ريشه در اطراف زمين پراکنده اند، منم فرزند ابراهيم خليل خدا [که آتش نمرود بر او سرد و سلامت شد».
🔺 بعْضُ أَصْحَابِنَا عَنِ ابْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ:
وَجَّهَ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ إِلَى الْحَسَنِ بْنِ زَيْدٍ وَ هُوَ وَالِيهِ عَلَى الْحَرَمَيْنِ أَنْ أَحْرِقْ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ دَارَهُ فَأَلْقَى النَّارَ فِي دَارِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فَأَخَذَتِ النَّارُ فِي الْبَابِ وَ الدِّهْلِيزِ فَخَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَتَخَطَّى النَّارَ وَ يَمْشِي فِيهَا وَ يَقُولُ أَنَا ابْنُ أَعْرَاقِ الثَّرَى أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ (ع).
📗كافي ج 1 ص 473
❓آتش زننده خانه امام کیست؟
✅ حسن بن زید از سادات حسنی و 👈نوه امام مجتبی (ع) بود که به دستور منصور داونیقی خانه امام صادق ع را آتش زد. پسرش، قاسم بن حسن بن زید هم با پدرش همعقیده بود و هر دو از دژخیمان و گماشتگان عباسیان بودند!
🚨 پ.ن: وقتی که انسان درگیر حجابهای ظلمانی شد، امام زاده هم که باشد مقابل امام زمان خودش قرار می گیرد!
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ شبهه:
شخصی از آیت الله بروجردی پرسیده امام صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان؟
فرمود: آن بزرگوار بنیانگذار فقه شیعه و از عالمترین امامان شیعه هستند.
شخص پرسید: شکی نیست که ایشان عالم و امام بود اما آیا کتابی که نگارش ایشان باشد و میزان "علم" وی را آشکار سازد موجود است؟
آیت الله گفتند: نه خودشان کتابی ننوشته، ولی بیش از شش هزار دانشجو داشته.
شخص پرسید: چرا کتابی ننوشته؟ زیرا از ارسطو که بیش از دو هزار سال پیش می زیسته کتاب ارغنون، و از افلاطون کتاب ١٢ جلدی جمهوریت به جا مانده که میزان علم آنها را آشکار می سازد چطور در مورد ایشان اینگونه نیست؟
آیت الله گفت: خلفای ظالم وقت اجازه نگارش به او نمی دادند.
شخص پرسید: با این جو اختناق چگونه شش هزار دانشجو داشته؟ و خلفای ظالم جلوی ارتباطش با مردم را نمیگرفتن؟
آیت الله گفت: من هم نمی دانم! ولی از امام صادق احادیث بسیاری به جا مانده!
شخص پرسید: در کجا مانده؟
آیت الله جواب داد: در کتاب بحار الانوار شیخ مجلسی و چند کتاب دیگر...
شخص پرسید: علامه مجلسی در چه قرنی می زیسته؟
آیت الله گفتند: حدود ٤ قرن پیش!
شخص پرسید: او از کجا به "علم" امام رسیده و از او در حالی که هیچ نوشته ای به جای نمانده گفته هایش را جمع آوری کرده در حالی که حدود ٩ قرن بینشان فاصله زمانی بوده و کتابی از امام هم در دسترس او و دیگران نبوده؟ در عصر حاضر و الآن که فلش مموری موجوده هیچ تضمینی نیست که بتوان اطلاعات داخلش را چهل سال حفظ کرد! چه به رسد به چهارصد سال که جای خود دارد!
✅ پاسخ:
➖این گفتگو که بین شخص سؤال کننده و آیت الله بروجردی صورت گرفته بدون شک یک گفتگوی خیالی و ساختگی است و با انگیزه های خاص و مغرضانه طراحی شده.
➖ در این گفتگو سؤال کننده با طراحی سؤالات خاص و جوابهای سست و بی مایه در صدد است سمت و سوی گفتگو را به سمتی پیش ببرد که نتایج مورد نظر خودش از آن استنتاج و استخراج شود.
🔺به عنوان مثال در موضوع معرفی منبع احادیث به جا مانده از امام صادق (ع) به جای اینکه مثلاً به کتاب «کافی» که در عصر غيبت صغری نگارش یافته است و صحیح ترین و معتبرترین منبع حدیثی شیعه است ارجاع دهد، به بحار الانوار که بیش از 9 قرن از عصر امامان فاصله دارد ارجاع می دهد.
🔺 و یا با تشبیه کتاب به فلش مموری که بنا به ماهیتش اطلاعاتش در معرض پاک شدن است در صدد زیر سؤال بردن اعتبار میراث مکتوب شیعه است.
🚨بگذريم از اين که اصلا در زمان مرحوم آيت الله بروجردي اصلا فلش مموری نبوده که سوال کننده بتواند کتاب را به آن تشبيه کند. 😄
✅ در حالی که:
🔰اولاً منابع حدیثی شیعه با حفظ سند و ذکر تک تک راویان تا به معصوم در کتابهای معتبر ثبت و ضبط گردیده است.
🔰ثانیاً همیشه برای بشر مهمترین شیوه حفظ و نگهداری علم و دانش و انتقال آن به نسل های بعدی نوشتن در قالب کتاب بوده است.
🔰ثالثا اگر محتوای کتاب مانند محتوای یک فلش مموری در معرض آسیب باشد به هیچ یک از میرات مکتوب بشر نمی توان اعتماد کرد حتی به کتاب های ارسطو و افلاطون که نویسنده به عنوان آثار علمی به آنها استناد می کند.
✅ نکته بعدی اینکه چه کسی گفته کتاب تنها معرف میزان علم شخص است؟!
مگر پیامبر از خود کتابی داشت؟! این سخن که چون امام صادق (ع) و یا هر کدام دیگر از امامان شیعه کتاب از خود نداشته پس از نظر علمی زیر سؤال میروند نعوذ بالله در مورد پیامبر نیز صادق خواهد بود.
اگر گفته شود قرآن کتاب پیامبر بوده، پاسخ این که قرآن کتاب خداست نه کتاب پیامبر و اگر این کتاب منبع علم پیامبر بوده است. منبع علم امام صادق و سایر ائمه معصومین نیز هست!
👆علم یک شخص گاهی در قالب کتاب منتشر میشود و گاهی با تربیت شاگردان و با واسطه آنها.
🔺در نظر بگیرید یک استاد مسلط کامپیوتر به دانشجویان خود که از کامپیوتر هیچ اطلاعی ندارند آموزش کامپیوتر می دهد دانشجویان او با کسب مهارت و توانایی در این رشته کتاب ها می نویسند در صورتی که آن استاد پیوسته مشغول آموزش دانشجویان بوده و هیچ کتابی ننوشته است در عین حال هرکس هرچه از کامپیوتر میداند با واسطه یا بدون واسطه از این استاد فراگرفته. آیا می توان گفت که چون این استاد کتابی از خود ندارد پس در زمینه کامپیوتر بی سواد است؟!
✅ ۱۳۸ هزار حدیثی که شاگردان امام صادق و راویان از او نقل کرده اند (براساس آمار نرم افزار جامع الاحادیث) آیا جزء آثار او به حساب نمیآید؟! آیا حتما باید شخص با دست خودش کتابش را بنویسد تا بگویند صاحب علم است؟! یعنی اگر شخص علمش را برای دیگران نقل کند و آنها هر چه را که او گفته بدون کم و کاست بنویسند و در قالب کتاب منتشر کنند، علم او به حساب نمی آید؟!
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💯 کرامت ویژه و الهی امام جعفر صادق (ع)
امام جعفر صادق (ع) است و مدت امامت ایشان از تمام اقران خویش طولانیتر بوده است.
عجیب نیست که گنجینه بسیار گرانبهایی از روایات به برکت جعفر بن محمد علیهما السلام در دسترس شیعیان قرار گرفته است.
درباره این شخصیت تاریخساز و بزرگ بسیار میتوان نوشت؛ اما چه چیز والاتر و برتر از فرموده خداوند متعال درباره امام ششم میتوان یافت؟
👈 حدیث لوح، اهدایی خداوند سبحان به اشرف مخلوقات و از طریق ایشان هدیه برای بانوی دو عالَم بود.
🔺در متن این حدیث قدسی درباره امام صادق (ع) میخوانیم:
«سَیَهلِکُ المُرتابونَ فی جَعفَرٍ. اَلرّادُّ عَلَیهِ کَالرّادِّ علیَّ. حَقَّ القَولُ مِنِّی لَأَکرِمَنَّ مَثوی جَعفَرٍ وَ لَأَسُرَّنَهُ فِی أَشیاعِهِ وَ أَنصارِهِ و أَولِیائِهِ»
«بهزودی کسانی که در مورد جعفر تردید و شبهه میکنند به هلاکت [عذاب دوزخ] میرسند. هر که او را انکار کند، مانند شخصی است که من [خدا] را انکار نماید. سخن و وعده پابرجای من است که مقام جعفر را گرامی دارم و او را به پیروان و یاران و دوستانش مسرور سازم».
📘کافی ج 1 ص 528
شاید مصداق مهم دو جمله ابتدایی، افرادی هستند که در وصیت و اشارات حضرت صادق (ع) نسبت به امامت حضرت موسی کاظم (ع) تردید کردند و بر زنده بودن جناب اسماعیل فرزند دیگر امام ششم و امامت او اصرار ورزیدند.
امام صادق (ع) از اینجهت نقطه عطفی در جریان تشیع و تصفیه کننده جریانهای انحرافی محسوب میشود.
👆 بر طبق اين حديث قدسی خداوند متعال قول داده که جایگاه این بزرگمرد تاریخ دیانت و اعتقاد را به شکلی ویژه بزرگ و محترم بدارد. هدیه خداوند به ایشان، پیروان، یاران و دوستانی هستند که در اطاعت به امر امام خویش و گام برداشتن در مسیر حق سستی ندارند.
🔺انبیاء الهی، یاران و حامیانی مهم داشتهاند؛ حواریون عیسی علیهالسلام، دیگر یاوران پاک پیامبران که قرآن با نام ربیّون از آنان یاد میکند؛ اما شیعیان حقیقی مکتب جعفری چیزی دیگرند.
➖ امام صادق (ع) در حدیثی طولانی شیعیان خود را با حواریون مقایسه کرده و میفرماید:
«حواريون عيسى شيعيان او بودند و شيعيان ما نيز حواريون ما هستند و چنان نبود كه حواريون عيسى فرمانبرداریشان از او بيش از فرمانبرداری حواريون ما از ما باشد و عيسى به حواریون خود فرمود: «ياوران من در راه خدا چه کسانی هستند؟ آنها گفتند مائيم ياوران خدا».
به خدا سوگند نه در برابر يهود ياريش كردند و نه در راه او جنگ كردند؛ ولى شيعيان ما ـ به خدا قسم ـ پيوسته از روزى كه خداى عزوجل پيغمبرش را قبض روح فرمود تاکنون ما را يارى كرده و در راه ما جنگ كرده و به آتش سوخته و دچار عذاب و شكنجه گشته و در شهرها آواره شدند. خداوند از جانب ما به آنها جزاى خير دهد!»
📕کافی ج 8 ص 268
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃