❌ شبهه:
شخصی از آیت الله بروجردی پرسیده امام صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان؟
فرمود: آن بزرگوار بنیانگذار فقه شیعه و از عالمترین امامان شیعه هستند.
شخص پرسید: شکی نیست که ایشان عالم و امام بود اما آیا کتابی که نگارش ایشان باشد و میزان "علم" وی را آشکار سازد موجود است؟
آیت الله گفتند: نه خودشان کتابی ننوشته، ولی بیش از شش هزار دانشجو داشته.
شخص پرسید: چرا کتابی ننوشته؟ زیرا از ارسطو که بیش از دو هزار سال پیش می زیسته کتاب ارغنون، و از افلاطون کتاب ١٢ جلدی جمهوریت به جا مانده که میزان علم آنها را آشکار می سازد چطور در مورد ایشان اینگونه نیست؟
آیت الله گفت: خلفای ظالم وقت اجازه نگارش به او نمی دادند.
شخص پرسید: با این جو اختناق چگونه شش هزار دانشجو داشته؟ و خلفای ظالم جلوی ارتباطش با مردم را نمیگرفتن؟
آیت الله گفت: من هم نمی دانم! ولی از امام صادق احادیث بسیاری به جا مانده!
شخص پرسید: در کجا مانده؟
آیت الله جواب داد: در کتاب بحار الانوار شیخ مجلسی و چند کتاب دیگر...
شخص پرسید: علامه مجلسی در چه قرنی می زیسته؟
آیت الله گفتند: حدود ٤ قرن پیش!
شخص پرسید: او از کجا به "علم" امام رسیده و از او در حالی که هیچ نوشته ای به جای نمانده گفته هایش را جمع آوری کرده در حالی که حدود ٩ قرن بینشان فاصله زمانی بوده و کتابی از امام هم در دسترس او و دیگران نبوده؟ در عصر حاضر و الآن که فلش مموری موجوده هیچ تضمینی نیست که بتوان اطلاعات داخلش را چهل سال حفظ کرد! چه به رسد به چهارصد سال که جای خود دارد!
✅ پاسخ:
➖این گفتگو که بین شخص سؤال کننده و آیت الله بروجردی صورت گرفته بدون شک یک گفتگوی خیالی و ساختگی است و با انگیزه های خاص و مغرضانه طراحی شده.
➖ در این گفتگو سؤال کننده با طراحی سؤالات خاص و جوابهای سست و بی مایه در صدد است سمت و سوی گفتگو را به سمتی پیش ببرد که نتایج مورد نظر خودش از آن استنتاج و استخراج شود.
🔺به عنوان مثال در موضوع معرفی منبع احادیث به جا مانده از امام صادق (ع) به جای اینکه مثلاً به کتاب «کافی» که در عصر غيبت صغری نگارش یافته است و صحیح ترین و معتبرترین منبع حدیثی شیعه است ارجاع دهد، به بحار الانوار که بیش از 9 قرن از عصر امامان فاصله دارد ارجاع می دهد.
🔺 و یا با تشبیه کتاب به فلش مموری که بنا به ماهیتش اطلاعاتش در معرض پاک شدن است در صدد زیر سؤال بردن اعتبار میراث مکتوب شیعه است.
🚨بگذريم از اين که اصلا در زمان مرحوم آيت الله بروجردي اصلا فلش مموری نبوده که سوال کننده بتواند کتاب را به آن تشبيه کند. 😄
✅ در حالی که:
🔰اولاً منابع حدیثی شیعه با حفظ سند و ذکر تک تک راویان تا به معصوم در کتابهای معتبر ثبت و ضبط گردیده است.
🔰ثانیاً همیشه برای بشر مهمترین شیوه حفظ و نگهداری علم و دانش و انتقال آن به نسل های بعدی نوشتن در قالب کتاب بوده است.
🔰ثالثا اگر محتوای کتاب مانند محتوای یک فلش مموری در معرض آسیب باشد به هیچ یک از میرات مکتوب بشر نمی توان اعتماد کرد حتی به کتاب های ارسطو و افلاطون که نویسنده به عنوان آثار علمی به آنها استناد می کند.
✅ نکته بعدی اینکه چه کسی گفته کتاب تنها معرف میزان علم شخص است؟!
مگر پیامبر از خود کتابی داشت؟! این سخن که چون امام صادق (ع) و یا هر کدام دیگر از امامان شیعه کتاب از خود نداشته پس از نظر علمی زیر سؤال میروند نعوذ بالله در مورد پیامبر نیز صادق خواهد بود.
اگر گفته شود قرآن کتاب پیامبر بوده، پاسخ این که قرآن کتاب خداست نه کتاب پیامبر و اگر این کتاب منبع علم پیامبر بوده است. منبع علم امام صادق و سایر ائمه معصومین نیز هست!
👆علم یک شخص گاهی در قالب کتاب منتشر میشود و گاهی با تربیت شاگردان و با واسطه آنها.
🔺در نظر بگیرید یک استاد مسلط کامپیوتر به دانشجویان خود که از کامپیوتر هیچ اطلاعی ندارند آموزش کامپیوتر می دهد دانشجویان او با کسب مهارت و توانایی در این رشته کتاب ها می نویسند در صورتی که آن استاد پیوسته مشغول آموزش دانشجویان بوده و هیچ کتابی ننوشته است در عین حال هرکس هرچه از کامپیوتر میداند با واسطه یا بدون واسطه از این استاد فراگرفته. آیا می توان گفت که چون این استاد کتابی از خود ندارد پس در زمینه کامپیوتر بی سواد است؟!
✅ ۱۳۸ هزار حدیثی که شاگردان امام صادق و راویان از او نقل کرده اند (براساس آمار نرم افزار جامع الاحادیث) آیا جزء آثار او به حساب نمیآید؟! آیا حتما باید شخص با دست خودش کتابش را بنویسد تا بگویند صاحب علم است؟! یعنی اگر شخص علمش را برای دیگران نقل کند و آنها هر چه را که او گفته بدون کم و کاست بنویسند و در قالب کتاب منتشر کنند، علم او به حساب نمی آید؟!
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💯 کرامت ویژه و الهی امام جعفر صادق (ع)
امام جعفر صادق (ع) است و مدت امامت ایشان از تمام اقران خویش طولانیتر بوده است.
عجیب نیست که گنجینه بسیار گرانبهایی از روایات به برکت جعفر بن محمد علیهما السلام در دسترس شیعیان قرار گرفته است.
درباره این شخصیت تاریخساز و بزرگ بسیار میتوان نوشت؛ اما چه چیز والاتر و برتر از فرموده خداوند متعال درباره امام ششم میتوان یافت؟
👈 حدیث لوح، اهدایی خداوند سبحان به اشرف مخلوقات و از طریق ایشان هدیه برای بانوی دو عالَم بود.
🔺در متن این حدیث قدسی درباره امام صادق (ع) میخوانیم:
«سَیَهلِکُ المُرتابونَ فی جَعفَرٍ. اَلرّادُّ عَلَیهِ کَالرّادِّ علیَّ. حَقَّ القَولُ مِنِّی لَأَکرِمَنَّ مَثوی جَعفَرٍ وَ لَأَسُرَّنَهُ فِی أَشیاعِهِ وَ أَنصارِهِ و أَولِیائِهِ»
«بهزودی کسانی که در مورد جعفر تردید و شبهه میکنند به هلاکت [عذاب دوزخ] میرسند. هر که او را انکار کند، مانند شخصی است که من [خدا] را انکار نماید. سخن و وعده پابرجای من است که مقام جعفر را گرامی دارم و او را به پیروان و یاران و دوستانش مسرور سازم».
📘کافی ج 1 ص 528
شاید مصداق مهم دو جمله ابتدایی، افرادی هستند که در وصیت و اشارات حضرت صادق (ع) نسبت به امامت حضرت موسی کاظم (ع) تردید کردند و بر زنده بودن جناب اسماعیل فرزند دیگر امام ششم و امامت او اصرار ورزیدند.
امام صادق (ع) از اینجهت نقطه عطفی در جریان تشیع و تصفیه کننده جریانهای انحرافی محسوب میشود.
👆 بر طبق اين حديث قدسی خداوند متعال قول داده که جایگاه این بزرگمرد تاریخ دیانت و اعتقاد را به شکلی ویژه بزرگ و محترم بدارد. هدیه خداوند به ایشان، پیروان، یاران و دوستانی هستند که در اطاعت به امر امام خویش و گام برداشتن در مسیر حق سستی ندارند.
🔺انبیاء الهی، یاران و حامیانی مهم داشتهاند؛ حواریون عیسی علیهالسلام، دیگر یاوران پاک پیامبران که قرآن با نام ربیّون از آنان یاد میکند؛ اما شیعیان حقیقی مکتب جعفری چیزی دیگرند.
➖ امام صادق (ع) در حدیثی طولانی شیعیان خود را با حواریون مقایسه کرده و میفرماید:
«حواريون عيسى شيعيان او بودند و شيعيان ما نيز حواريون ما هستند و چنان نبود كه حواريون عيسى فرمانبرداریشان از او بيش از فرمانبرداری حواريون ما از ما باشد و عيسى به حواریون خود فرمود: «ياوران من در راه خدا چه کسانی هستند؟ آنها گفتند مائيم ياوران خدا».
به خدا سوگند نه در برابر يهود ياريش كردند و نه در راه او جنگ كردند؛ ولى شيعيان ما ـ به خدا قسم ـ پيوسته از روزى كه خداى عزوجل پيغمبرش را قبض روح فرمود تاکنون ما را يارى كرده و در راه ما جنگ كرده و به آتش سوخته و دچار عذاب و شكنجه گشته و در شهرها آواره شدند. خداوند از جانب ما به آنها جزاى خير دهد!»
📕کافی ج 8 ص 268
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (46)
📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
(مائده/35)
📖 اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد؛ و وسيلهاى براى تقرّب به او بجوييد؛ و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد.
📍عن سَلْمَانَ الْفَارِسِی عَنْ امیرالمؤمنین (ع) فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی:
«قُلْ کَفی بِاللهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ»
فَقَالَ: أَنَا هُوَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ وَ قَدْ صَدَّقَهُ اللَّهُ وَ أَعْطَاهُ الْوَسِیلَهًَْ فِی الْوَصِیَّهًِْ وَ لَا یُخَلِّی أُمَّتَهُ (ص) مِنْ وَسِیلَتِهِ إِلَیْهِ وَ إِلَی اللَّهِ فَقَالَ: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ».
سلمان فارسی نقل میکند: امیرالمؤمنین (ع) درباره آیه: بگو: «قُلْ کَفی بِاللهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ» (رعد/43) فرمود:
«منم آن که ام الکتاب نزد اوست. و خداوند او را تصدیق نمود و او را در وصیّت وسیله بخشش نمود و هیچ امّتی را از دستاویزی به وی و به خداوند، بینیازی نیست که خداوند میفرماید:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ الله وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ».
📔بحار الأنوار ج 35 ص 432
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓سوال:
شخصی فوت کرده و تمام اموال خود را بر حسب وصیت خود به هر چهار فرزند خود به طور مساوی تقسیم کرده این شخص دارای سه فرزند پسر و یک دختر می باشد با توجه به اینکه قبل از فوت تملیک نکرده تکلیف چیست؟
1- اصل وصیت باطل است؟
2- یک سوم را چطوری تقسیم کنیم اگر باطل نیست؟
✅ پاسخ:
🌷آیت الله خامنه ای:
ج1) وصیت مزبور اگر به تقسیم تَرَکه برگردد اعتباری ندارد و باید طبق موازین شرعی بین ورثه تقسیم شود.
ج2) اگر مقدار زیاد سهم دختر به وصیت برگشت نماید، و با بقیه وصیت ها به مقدار ثلث و یا کمتر از آن باشد، نافذ است؛ و مازاد بر ثلث در صورت رضایت ورثه نافذ است، و در غیر این صورت باطل می باشد.
🌷آیت الله مکارم:
1و2- اگر اين وصيت به ضميمه ساير وصاياي ميت بيش از ثلث اموال وي نباشد عمل به آن لازم است و صحیح می باشد يعني اضافه سهم دختر از ثلث پرداخته مي شود. و اگر اضافه بر ثلث باشد، تنها به مقدار ثلث جايز است.
🌷آیت الله سیستانی:
١- وصيت فقط در يك سوم نافذ است ومابقى طبق قانون شرع تقسيم مى شود.
٢- اگر وصيت ديگرى نداشته باشد يك سوم على السويه تقسيم مى شود.
🌷آیت الله شبیری:
1. با توجه به اینکه وصیت مذکور بیش از ثلث اموال میت را در بر نگرفته، نافذ است و باید بر اساس آن عمل شود.
2. در مورد هر وارث باید دید که آیا مقداری که به وسیلۀ وصیّت از سهم الارث وی کم میشود از ثلث سهم او بیشتر است یا خیر؟ و در صورت اوّل اجازۀ وی در نافذ بودن وصیّت شرط است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان
✳️ رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
أيُّمَا امرَأةٍ أدخَلَت عَلى زَوجِها فى أمرِ النَّفَقَةِ وَ كَلَّفَتهُ ما لا يُطيقُ ، لا يَقبَلُ اللّهُ مِنها صَرفا وَ لا عَدلاً ، إلّا أن تَتوبَ وَ تَرجِعَ وَ تَطلُبَ مِنهُ طاقَتَهُ .
هر زنى كه در درخواست نفقه، بر شوهرش فشار آوَرَد و خارج از توان او چيزى بر او تحميل كند، خداوند، از آن زن، نه توبه ای را مى پذيرد و نه فدیه اى را، مگر آن كه توبه كند و بر گردد و در حدّ توانش، از او چيز بخواهد .
📒 مکارم الاخلاق ص 202
📜در یکی از روزهای پر مشقت، غذا در منزل امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) کمیاب شده بود. امام از همسرش پرسید: غذایی داری که مقداری تناول کنیم؟
حضرت فاطمه (س) پاسخ داد: سوگند به آن خدایی که مقام و عظمت تو را بالا برد! دو روز است که غذای کافی در منزل نداریم و مقدار اندکی هم که داشتیم به شما دادم و خودم رنج گرسنگی را تحمل کردم.
امام علی (ع) فرمود: چرا به من اطلاع ندادی؟
حضرت زهرا (س) پاسخ داد:
با اباالحسن ! من از خداوند شرم دارم که شما را به آنچه توان نداری وادار کنم.
وکانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله نَهَانِی أَنْ أَسْأَلَک شَیئاً فَقَالَ لَا تَسْأَلِی ابْنَ عَمِّک شَیئاً إِنْ جَاءَک بِشَی ءٍ عَفْواً وَ إِلَّا فَلَا تَسْأَلِیهِ»
رسول خداصلی الله علیه وآله مرا نهی فرموده است که از تو چیزی بخواهم و به من سفارش کرده که: از پسر عمویت چیزی درخواست نکن! اگر خودش چیزی آورد، بپذیر وگرنه خودت درخواست نکن!
📓 بحار الانوار ج 14 ص 197
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
در احکام دین از هر چه که داغ اهل مصیبت را تازه می کند و رنج و اندوهشان را می افزاید، حتی اگر تسلیت گ
امروزه به دلیل پاره ای از ناراحتی ها و اختلافات، برخی اشخاص پسر یا دختر خود را از ارث محروم می کنند.
در حالی که محروم كردن برخى از ورثه از ارث، در شرع مقدّس اسلام جايز نيست. ولى هر كس مىتواند در حيات خود چيزى از اموال خود را به برخى فرزندان يا افراد ديگر ببخشد و به آنها تحويل دهد که در اين صورت، مال آن شخص خواهد شد، يا وصيّت كند چيزى از ثلث مالش به او بدهند.
🚨نکته: هرگاه شخص ببخشد تا زمانى که تحويل نداده، ملك آن كس نخواهد شد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃