💠 شکایت پیامبر(ص) از پدر و مادرهای آخرالزمان
🔳 روزی پیامبر اکرم (ص) به اصحابشان فرمود:
وای بر اولاد آخرالزمان به خاطرِ پدرانشان!
◾️به ایشان عرض شد: به خاطر پدرانشان که مشرک هستند؟
🔳فرمود: نه؛ بلکه به خاطر پدرانشان که مؤمنند؛ [چرا که] آنها واجبات را به فرزندانشان یاد نداده و هرگاه که خودِ آنها به دنبال یادگیری دین بروند، آنها را از این کار منع میکنند و تنها به بهره کمی از دنیا برای آنها راضی هستند.
👈 من از آنها بیزارم. [در حقیقت] آنها نیز از من بیزارند.
📘جامع الاخبار ص 106
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔴 حقه شگفت انگیز شیطان برای گمراه کردن یکی از اولیای الهی!
🍀 مرحوم استاد فاطمینيا:
🔆 یكی ازاولياء خدا قضيهای نقل میكرد:
شبی مشغول خواندن قرآن بودم تا رسيدم به آيه
"إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ"
"همانا شيطان و بستگانش شما را میبينند از جايی كه شما آنها را نمیبينيد"
➖با خود گفتم: معنای ظاهری آيه معلوم است كه بالاخره شيطان از جنّ است و جن در لغت به معنای پوشيده است؛ اما گويا معنای باطنی آيه رامتوجه نمیشوم!
✅ در همين افكار بودم كه لحظهای برايم پيش آمد و شيطان ظاهر شد و گفت: آمدهام با تو بحث كنم، پاشو بيا!
ديدم همين قدم اول بايد با او مخالفت كنم، گفتم: نمیآيم، تو بيا!
⚜️شيطان با همه تكبرش آمد!
يك ساعت بحث عالی فلسفه و كلام كرديم و در آخر مغلوبش كردم و پيروز بحث شدم!
♦️به شيطان گفتم: با اين همه اسم و رسمت، مغلوب شدی!
🔥شيطان خندهای كرد و گفت: آقا سيد! فقط خواستم يك ساعت از عمرت را تلف كنم!
❇️ آن صحنه تمام شد! معنای آيه را فهميدم؛ يعنی شيطان به هركس از يك جا ضربه میزند ... !
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ اینگونه نباش!
✳️ و قَالَ (ع) لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ يَعِظَهُ:
لَا تَكُنْ مِمَّنْ .... إِنْ أُعْطِىَ مِنْهَا لَمْ یشْبَعْ، وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ یقْنَعْ
✳️ در پاسخ مردى كه از او خواسته بود اندرزش دهد، چنين فرمود:
همانند آن كس مباش كه ... اگر چیزى از دنیا به وى برسد سیر نمى شود و اگر نرسد هرگز قانع نخواهد بود.
📔نهج البلاغه، بخشى از حکمت 150
💬 اشاره به این که در زندگى قانع باش. اگر گرفتار محرومیت شدى صابر و اگر مواهب الهى شامل حالت شد شاکر باش. نه مانند دنیاپرستان که هرگز از دنیا سیر نمىشوند و هرقدر بیشتر از مواهب دنیا در اختیارشان قرار بگیرد تشنهتر مىگردد، همانگونه که در حدیثى از امام صادق علیه السلام آمده است:
«مَثَلُ الدُّنْیَا کَمَثَلِ مَاءِ الْبَحْرِ کُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى یَقْتُلَه»
«مَثَل دنیا همچون آب شور دریاست که هر قدر تشنهاى از آن بیشتر بنوشد بیشتر گرفتار عطش مىشود تا او را در کام مرگ فرو برد».
📕کافى ج 2 ص 136
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📅 نهم صفر: شهادت عمار یاسر در جنگ صفین (۳۷ ق)
🔻عمار یاسر در حدود ۴۴ سال قبل از بعثت به دنیا آمد. پدرش «یاسر» نام داشت که از مردم یمن بود و بعدها در مکه ساکن گشت.
🔹 سمیه، مادر عمار، کنیز ابوحذیفه بود. او کنیزش را به همسری یاسر در آورد و یاسر از آن زن صاحب فرزندی شد که نام او را عمار گذاشتند. ابو حذیفه بعدها عمار را از قید رقیت آزاد کرد و از این رو از موالی بنی مخزوم به حساب آمد.
🔸 بعد از بعثت پیامبر و بعد از دعوت آشکاری، عمار به همراه پدر و مادر و برادرش در سال پنجم بعثت به حضور پیامبر آمد و مسلمان شدند و اینان سی و چندمین نفری بودند که اسلام آوردند.
🔹 هنگامی که خاندان عمار، اسلام خود را آشکار ساختند ابوجهل (ریاست قبیلۀ بنی مخزوم) شروع به انواع مزاحمتها و شکنجهها به خاندان عمار نمود که از جمله شکنجهها؛ آهن گداخته از آتش، تازیانه و خواباندن روی ریگهای سوزان سرزمین مکه بود.
🔸 موضعگیری عمار یاسر، بعد از رحلت رسول خدا (ص) همچون موضعگیری مولایش امیرمؤمنان علی (ع) بود.
🔹 شهادت عمار در سال ۳۷ در جنگ صفین و در ۹۳ سالگی اتفاق افتاد. امیرالمؤمنین (ع) وقتی بین کشتهها جنازۀ عمار را دید با چشمانی اشکبار فرمود: «انالله و اناالیه راجعون، هر کس قتل عمار را بزرگ نشمرد و غمگین نشود از اسلام حظ و بهرهای نبرده است.»
مطالعه کامل مقاله👇👇👇
📥 wikifeqh.ir/عمار_ياسر
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📅 نهم صفر: وقوع جنگ نهروان (۳۸ ق)
جنگ نهروان در سال 38 هجری اتفاق افتاد. طرف جنگ یاران دیرینه امام علی (ع) بودند که از شدّت عبادت پیشانیهایشان پینه بسته بود و آهنگ تلاوت قرآن آنان در همه جا می پیچید. جنگ با این گروه دشوارتر از دو جنگ قبل بود، ولی امام (ع) پس از ماه ها صبر و شکیبایی و ایراد سخنرانی و اعزام شخصیّتهای مؤثر، از اصلاح آنان مأیوس شد و چون آنان قیام مسلّحانه کردند به نبرد با آنان پرداخت و به تعبیر خود چشم فتنه را از کاسه درآورد.
همین گروه بودند که مسئله حکمیت را مطرح کردند و در نهایت، بیعت خود را شکسته و دشمنی خویش را با حضرت علی (ع) آشکار نمودند و در صحرای حروراء جنگی را بر علیه او برپا کردند، و چون محل جنگ حروراء نام داشت این گروه بنام حروریَّة معروف شدند.
رئیس این جمعیت حرقوص بن زهیر السّعدی ملقب به ذی الثدیّة است. حضرت امیر (ع) ابتدا به سوی آنها رفت و آنها را موعظه نمود و از آنها خواست که به بیعت خود بازگردند ولی آنها جواب حضرت را با تیر دادند و آن حضرت نیز به جنگ با ایشان برخاست.
جهت مطالعه بيشتر 👇👇👇
📥 wikifeqh.ir/جنگ_نهروان
📥imamali.wiki/content/514/جنگ نهروان از نگاه نهجالبلاغه
📥shiastudy.ir/مذاهب-کلامی/خوارج/دو-ویژگی-مهم-خوارج
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نمک خدا
🔸مرد همانطور که خمیازه می کشید خدمت ملامحمد تقی مجلسی رسید و داستان همسایه عرق خور و قماربازش را تعریف کرد.
- بله جناب شیخ، شب ها آسایش و خواب نداریم چه کنیم؟
- امشب همسایه و دوستانش را برای شام دعوت کن! من هم خواهم آمد!
مرد عطار همان کار را انجام داد. همسایه تا وارد اتاق خانه شد شیخ را دید. به سمت دوستانش برگشت و آرام گفت:
- می خواهم روی شیخ را کم کنم!
با صدای صاف کرده گفت:
- شیوه ای که شما در زندگی دارید درست است؟ یا کاری که ما انجام می دهیم؟! ما عرق می خوریم و قمار می کنیم اما نمک کسی را بخوریم به او خیانت نمی کنیم!
ملامحمد تقی مجلسی گفت:
- من این مطلب را قبول ندارم!
- چرا؟ عین حقیقت و به خدا قسم راست گفتم!
شیخ چند لحظه مکث کرد و پاسخ داد:
- تا به حال نمک خدا را خورده اید؟!
سکوت اتاق را فراگرفت. پس از چند دقیقه همسایه و دوستانش آرام از خانه مرد عطار بیرون آمدند.
فردای آن شب مرد همسایه قمارباز، سرافکنده و غسل کرده برای توبه در خانه ملامحمد تقی را زد.
📙علامه مجلسی مردی از فردا ص ۲۴
✍️#احمدی_عشقآبادی
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓سوال
آیا اگر غیر مسلمان عمل خیری انجام دهد از او پذیرفته است؟ اگر بله پس چه اصراری هست که همه مسلمان شوند؟ اگر خیر این با عدالت خدا سازگار است؟
✅ پاسخ:
درباره اینکه آیا کارهای خیری که غیر مسلمانان انجام میدهند ثوابی هم دارد یا نه سه دیدگاه عمده وجود دارد:
🔹نظر افراط:
برخی از روشنفکران عقیده دارند که بین مسلمان و غیر مسلمان در پاداش و رفتن به بهشت فرقی وجود ندارد.
🔹نظر تفریط:
برخی دیگر عقیده دارند که به فعالیتهای نیک غیر مسلمانان پاداش داده نشده و به بهشت هم نمیروند.
🔹دیدگاه اعتدال:
دیدگاه اعتدال از آیات و روایات استفاده میشود. شهید مطهری و برخی از نظریه پردازان اسلامی، طرفداران این دیدگاه هستند.
بر اساس این نگرش، فعالیت و خدمات کسانی مثل مخترعان و مکتشفان کافر که با انگیزه انسان دوستی شکل میگیرد، پاداش دارد. با این توضیح که اگر کافر منکر خدا و یا مشرک باشد، یا پاداشش در دنیا داده میشود یا از عذاب جهنم او کاسته میشود:
📖 مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَ هُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ * أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ ۖ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (هود/15-16)
📖 کسانی که زندگی دنیا و زینت آن را بخواهند، (نتیجه) اعمالشان را در همین دنیا به طور کامل به آنها میدهیم و چیزی کم و کاست از آنها نخواهد شد! * (ولی) آنها در آخرت، جز آتش، (سهمی) نخواهند داشت و آنچه را در دنیا (برای غیر خدا) انجام دادند، بر باد میرود و آنچه را عمل میکردند، باطل و بیاثر میشود!»
👈 اما اگر کافر پیرو یکی از ادیان الهی (مثل مسیحیت و یهودیت) باشد و حقانیت دین اسلام برایش مشخص نشده باشد و در شناخت حق هم کوتاهی نکرده باشد، از پاداش دنیایی و آخرتی (بهشت) برخوردار میشود. بنابراین اصل در حساب قیامت، در حق طلبی انسانها و تسلیم در مقابل آن، یا انکار حقیقت است.
👈 جهت مطالعه بیشتر:
«عدل الهی» (بخش اعمال خیر غیر مسلمانان)، نوشته شهید مطهری
و
تفسیر نمونه ج ۱۰ ص ۳۱۲ تا ۳۱۷
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
18.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓چرا پول خرج اربعین و عراق میکنید؟
👌با همین پول مدرسه بسازید و به فقرا کمک کنید
✅ پاسخ به شبهه ای معروف از استاد #شهید_مطهری
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (133)
📖 أَمْ حَسِبَ الَّذينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَواءً مَحْياهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ ما يَحْكُمُونَ
(جاثيه/21)
📖 آيا كسانى كه مرتكب بدىها [و گناهان] شدند چنين پنداشتند كه ما آنها را همچون كسانى قرار مىدهيم كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند كه حيات و مرگشان [با آنها] يكسان باشد؟! چه بد داورى مىكنند!
📍عن ابنعبّاس (ره) فِی قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی: «أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ» الْآیَهًَْ، قَالَ: نَزَلَتْ فِی عَلِیٍّ (ع) وَ حَمْزَهًَْ (ره) وَ عُبَیْدَهًَْ بْنِ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِالْمُطَّلِبِ، وَ هُمُ «الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»، وَ فِی ثَلَاثَهًِْ رَهْطٍ مِنَ الْمُشْرِکِینَ عُتْبَهًَْ وَ شَیْبَهًَْ ابْنَیْ رَبِیعَهًَْ، وَ الْوَلِیدِ بْن عُتْبَهًَْ، وَ هُمُ «الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ» یَعْنِی اکْتَسَبُوا الشِّرْکَ بِاللَّهِ، کَانُوا جَمِیعاً بِمَکَّهًَْ فَتَجَادَلُوا وَ تَنَازَعُوا فِیمَا بَیْنَهُمْ فَقَالَ الثَّلَاثَهًُْ: «الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ» لِلثَّلَاثَهًِْ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ: وَ اللَّهِ مَا أَنْتُمْ عَلَی شَیْءٍ، وَ إِنْ کَانَ مَا تَقُولُونَ فِی الْآخِرَهًِْ حَقّاً لَنَفْضُلَنَّ عَلَیْکُمْ فِیهَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فِیهِمْ هَذِهِ الْآیَهًَْ.
از ابنعبّاس (ره) نقل شده که آيه «أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ» درباره علی (ع) و حمزه (ره) و عبیدهًْ بن حارث بن عبدالمطلّب نازل شده و آنها کسانی هستند که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند و درباره سه نفر از مشرکان؛ عتبه و شیبه فرزندان ربیعه و ولید بن عتبه نازل شده و آنان همان کسانی که مرتکب بدیها [و گناهان] شدند یعنی به خدا شرک ورزیدند. اینان همگی در مکّه بودند و با همدیگر مجادله و ستیز کردند، آن سهنفر که کار بد میکردند به آن سهنفر که مؤمن بودند، گفتند: «سوگند به خدا که شما بر چیزی نیستید و اگر هم آنچه میگویید راست باشد، در آخرت ما بر شما برتری خواهیم داشت»! پس این آیه درباره آنان نازل گردید.
📔شواهد التنزیل ج ۲ ص ۲۳۷
📗بحار الأنوار ج ۲۳ ص ۳۸۴
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 شدت دشمنی با امیرالمومنین علیه السلام
☑️ امام صادق عليه السّلام مىفرمايد:
🔵 إِيَّاكُمْ وَ ذِكْرَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَيْسَ شَيْءٌ أَبْغَضَ إِلَيْهِمْ مِنْ ذِكْرِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ
🟡 بپرهيزيد از اينكه نام على عليه السّلام و فاطمه عليها السّلام را [در ميان مخالفان] ببريد، زيرا در ميان [اين] مردم چيزى منفورتر از نام على و فاطمه عليهما السّلام نيست.
📓کافى ج ۸ ص ۱۵۹
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌علل دروغگویی و محافظهکاری فرزند
👌وقتی بیش از توان فرزند از او انتظار داشته باشیم دچار فشار روانی میشود و برای اینکه از این دفعه به بعد دچار فشار نشود، به ناچار دروغ میگوید.
👈 این دو نکته را بخاطر داشته باشیم:
1️⃣كودك را آنگونه كه هست بپذيريد.
2️⃣بيش از توانايی كودك از او كار نخواهيد.
💢 پيامبر خدا (ص) فرمود:
خدا رحمت کند کسى را که در نیکى و نیکوکارى به فرزند خود کمک کند.
راوى پرسید: چگونه به فرزند خود در نیکى یارى نماید؟
حضرت فرمود: آنچه را که کودک در قوّه و قدرت داشته و انجام داده از او قبول کند و آنچه را که انجامش براى کودک طاقت فرساست از او نخواهد.
📒کافى ج ۶ ص ۴۹
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان
✳️ امام حسين عليه السّلام فرمود:
اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلي اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ.
به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيله زندگى آنهاست، دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مىشوند.
📘 تحف العقول ص 245
📜مراقب دینمان باشیم
روزى عقيل، برادر امام على عليه السلام از حضرتش درخواست كمك مالى كرد و گفت : من تنگدستم مرا چيزى بده .
حضرت فرمود : صبر داشته باش تا ميان مسلمين تقسيم كنم ، سهميه ترا خواهم داد.
عقيل اصرار ورزيد. امام به مردى گفت: دست عقيل را بگير و ببر در ميان بازار، بگو قفل دكانى را بشكند و آنچه در ميان دكان است بردارد.
عقيل در جواب گفت : مىخواهى مرا به عنوان دزدى بگيرند؟
امام فرمود : پس تو مىخواهى مرا سارق قرار دهى كه از بيت المال مسلمين بردارم و به تو بدهم؟
عقيل گفت : پيش معاويه مىرويم.
فرمود : خود دانى.
عقيل پيش معاويه رفت و از او تقاضاى كمك كرد. معاويه او را صد هزار درهم داد و گفت : بالاى منبر برو بگو على با تو چگونه رفتار كرد و من چه كردم.
عقيل بر منبر رفت و پس از سپاس و حمد خدا گفت : مردم من از على دينش را طلب كردم مرا كه برادرش بود رها كرد و دينش را گرفت، ولى از معاويه درخواست نمودم مرا بر دينش مقدم داشت.
📕تاريخ دمشق ج 41 ص 21
صاحب روضات الجنات مى گويد:
در روايت ديگرى است كه معاويه گفت: بر منبر رو و على را لعن كن .
عقيل بالا رفت و گفت:
أيّها الناس إنّ معاوية بن أبى سفيان أمرنى أن ألعن عليّا على المنبر ألا فالعنوه.
مردم معاويه مرا گفته كه على را لعنت كنم پس شما او (که منظورش معاويه بود) را لعنت كنيد.
📙روضات الجنات ج 1 ص 329
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃