eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
9.7هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3.1هزار ویدیو
68 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
فیرحی و تحمیل نظریه بر نَص (۲) ✍دکترمحمدعلي ليالي/ استاديار پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي؛ [بخش1 از 3] 🔰 دکتر داوود فيرحي را مي‌توان يکي از گفتمان‌سازها و يکي از شبکه‌سازهاي فکري جريان تجدّدخواه ايران دانست که اگرچه شايد روش او با امثال دکتر سروش متفاوت باشد، اما مقصد و نتيجه کار آنها يکي بوده است. 1️⃣ از مهمترين مباني فکـري فيرحـي، نسـبيت گرايـي معرفتـي اسـت کـه پلوراليسـم و تکثرگرايي از لوازم آن به شمار مي‌آيد. 🔸️ مبناي نسبيت‌گرايي، موجب شد تا فيرحي به رويکـرد «تحميل نظريه بر نص» که ملازمه دارد با تفسير به رأي متون ديني، کشيده شود. 🔹️️ ايشان با توجه به پذيرش اين رويکرد، و نيز تمايل به ليبراليسم و حاکميت دمکراسي غربي، نصـوص ديني را براي قرائت ليبرال از اسلام، تأويل مي‌کـرد و در همـين راسـتا، برخـي نصـوص را گزينش، و برخي ديگر را ناديده مي‌گرفت. 2️⃣ دکتر فيرحي از فقه سنتي در حوزه علميه برمي‌خيزد و با تحول فکري و معرفتي تـا کانت پيش می‌رود و با توجه به تعلق خاطري که ايشان به ميشل فوکـو و گـادامر و برخـي ديگر از انديشمندان مغرب‌زمین داشت، به فهم هرمونوتيک از فقه و برداشت پلوراليسـتي از فقه سياسي مي‌رسد. 🔸️ اين نکته جاي سؤال دارد که چرا بايد در آثار فيرحي، فقهي کـه از دل حوزه علميه برخاسته است، با خوانشي برخاسته از ملاکها و معيارهاي معرفتـي فيلسـوفان غربي ارائه شود. 🔰ادامه مطلب ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1354
پایگاه تحلیلی صراط
⭕ فیرحی و تحمیل نظریه بر نَص #ماجرای_فکر_فیرحی(۲) ✍دکترمحمدعلي ليالي/ استاديار پژوهشگاه فرهنگ و معا
🔻 فیرحی و تحمیل نظریه بر نَص [بخش 2 از 3] 🔹️ فقه و شريعت بايد با معيارهايي که در درون خود دارند مـورد سـنجه قـرار گيرد، نه با معيارهاي برخاسته از مباني فکري غربي کـه بـا ديـن مـا در تضادند. 🔹️ فيرحـي مي‌خواهد فقه و گزاره‌هاي فقهي را با گزاره‌هاي ليبرالي و ليبرال دموکراسـي غربـي تطبيق داده و تفسير کند که نتيجه آن ليبراليزه کردن فقه اسلامي است. 🔸️وي در اين راستا از تنبيـه‌الامّه ميرزاي نائيني - با خوانش خاص و تحريف شـده‌اي کـه از آن دارد- بهره مـي‌بـرد. 🔺️ بنابر اين تحليل، بايد به [سمت] تحول در فقه برويم به گونه‌ای که بتواند از پس توجيه و تفسير تجدد برآيد و راه را براي آن بگشايد. 🔸️ دکتر فيرحي، بـا تفسـير حـداقلي از اسـلام، وقتـي در مـورد حکومت و حاکميت سخن مي‌راند، مبناي او ، ، و تجربه بشري است. 🔹️ بر اين اساس، از مشروعيت الهي حاکميت و حکومت حتي در حکومت نبوي و علوي، فاصله گرفته، و گرايش به مقبوليت و عرف‌گرايي در انديشه سياسي اسـلام پيـدا مـي‌کنـد. اينکـه مشروعيت برخاسته از نصوص ديني به مقبوليت برخاسته از تفکـر غربـي تنـزل داده شـود، حکايت از اين فاصله‌گذاري دارد. @serat_zanjan
🔻 فیرحی و تحمیل نظریه بر نَص [بخش 3 از 3] 3️⃣ دکتر فيرحي با اهتمام به طرح مباحث مشروطه ايران، به دنبال توجيه، تأويل و تفسير غربي از پديده مشروطيت و مشروطه‌خواهی ايرانيـان اسـت. 🔹️ ايـن پـروژه بـا طرح انديشـه آخوند خراساني و ميرزاي نائيني و تفسير نادرست از انديشـه آنهـا، درتقابـل بـا انديشـه‌هـاي مشروعه‌خواهاني مانند شيخ فضل‌الله نوري است. در همين راستا، يکي از محورهـاي فکـري دکتر فيرحي، پديده‌ي مقابله با استبداد و استبداد ديني است. 🔸️ از نظر فيرحي، جوامـع دينـي و اسلامي از جمله جامعه ايراني، جوامعي استبدادزده هستند و تفسير رايج ديني نيز به نوعي به اين استبداد کمک کرده است. 4️⃣ از جمله آرا و انديشه‌هاي دکتر فيرحي که البته فرصت نکرد آن را تفصيل دهد، نفـي اسلامي‌سازي علوم انساني است. 🔹️ در پروژه دکتر فيرحـي، علـوم انسـاني مثـل سـاير علـوم، محصول عقل بشري و خرد و عقلانيت جمعي است و لذا پديده اسلامي‌سازي علوم انساني، پديده توجيه ناپذيری است. 🔸️ اين درحالي است که آميخته بودن علوم انساني موجـود بـا مبـاني اومانيستي غرب و تفاوتها و تضادهاي گزاره‌هاي متعددي از اين علوم با دين اسلام بر اهل نظر پوشيده نيست. _ _ _ _ _ _ _ _ _ 🔰مطلب ذيل، برگرفته و اصلاح شده گفتاري است که در تاريخ  ۱۳۹۹/۸/۲۸ با عنوان «فيرحي؛ از قـم تـا نيـاوران» در خبرگـزاري رسا انتشار یافت(https://rasanews.ir/fa/news/668557) @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚙کلیپ‌سرودنمایش"جَهــــش‌تـولیــــد"⚙ 🔩بایـدکـه‌ازکـالای‌ایـرانـی‌حمــایـت‌کرد...🔩 🎤کاری‌متفاوت‌از‌گروه‌سرود: ♦️اجــرا در سفـر استـانی آیت الله رئیسـی به زنجان ⚡️✅رئیس جمهـور در جریان سفر به استان زنجان، با اشاره به سرودی که اجرا شد گفت: سـرود زیبا و پر مضمـونی بود که جا دارد از رسـانه ملـی هم پخش شود، چون موضوع آن رونق تولید بود و امسال، سال توجه به تولید هست. 🆔 @merajiha_znj
20.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | ببینید؛ حجت الاسلام مهدیان در گفتگو با : حاضر به گفت و گو هستم ولی نه در جدال/ دود ناپختگی مذهبی ها در عدالتخواهی به چشم انقلاب می رود متن کامل خبر: v-o-h.ir/?p=31727 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️«بدقولی‌های مسئولان» فقط درد این مردم را افزایش داده است. 👤حجت‌الاسلام علیزاد، امام جماعت محله کوی فلسطین زنجان: 🔹آقای رئیسی تنها رئیس جمهور و مقام بلند پایه ای است که تاکنون از این منطقه بازدید داشته و امیدواریم هرچه زودتر وعده هایی که دادند محقق شود. 🔸امام جماعت کوی فلسطین زنجان، رایزنی با شورای شهر، شهرداری، فرماندار، استاندار، فرمانده نیروی انتظامی و دادستان زنجان و.. .برای بازدید و رسیدگی به مشکلات این منطقه را بخشی از تلاش های خود عنوان کرده و می‌گوید متاسفانه تلاش ها نتیجه چندانی نداشته است و یا درخواست ها بیجواب مانده و یا هنوز ثمره ای برای این منطقه نداشته است و تنها درد این مردم را افزایش داده است. 🔰متن کامل مصاحبه: ▪️ http://ido.ir/news/1089753/ @serat_zanjan
مواجهه با مطالبات مردمی؛ از جریان غرب‌گرا تا جریان انقلابی 🔹️‏‎ عامل سازنده در گفتمان سازی و کارآمدی دولت است. اما بی اعتنایی دولت های پیشین موجب انباشت و مصادره و تفسیر خواست مردم به ‎ ضد حکومتی شده بود. اکنون دولت مردمی پتانسیل ‎ را فراهم ساخته است و جهت ابزار فشار جبهه معارض را به سمت خودش تغییر داده است. @serat_zanjan
هدایت شده از آنتی سکولار
🔰واتیکانِ مجازیِ انقلابی‌ها🔰 🔻محبوبترین شبکه های اجتماعی در ایران به ترتیب واتساپ با 88% و اینستاگرام68% و تلگرام66% هستند/منبع: مرکز آمار ایران. 🔹 دوتای اول آمریکایی و سومی اروپایی (آلمانی) است. اما شبکه‌های اجتماعی داخلی با اختلاف فاحش به ترتیب سروش تقریبا5% و سپس ایتا4% دارای محبوبیت بسیار کمتری هستند. 🔻55 میلیون کاربر ایرانی در شبکه های اجتماعی فعال هستند. 🔹 ایتا قرار بود آلترناتیو داخلی برای تلگرام باشد اما با خیانت‌های سیاسی-فرهنگی آذریِ جهرمی و فقط رقبای خارجی‌اش تقویت شد تا مرجعیت خبری-فرهنگی از درون کشور به بیرون از مرزها منتقل شود. متاسفانه موفق هم بودند. 🔹ایتا گرچه محیط امنی از لحاظ فرهنگی دارد و اعضای خانواده می‌توانند با خیالی راحت وارد آن شوند اما اکنون تبدیل به واتیکان مجازی متدینین و انقلابی‌ها شده است. 🌐 در اینستاگرام و تلگرام ولنگاری فرهنگی موج می زند، فرهنگ و هویت به سرقت و قهقرا می‌رود اما جوانان انقلابی در ایتا سینه سپر می کنند و تولید محتوا می کنند. 🌀بچه مذهبی‌های ایتا به‌دور خود می‌گردند و گمان می‌کنند از دین و فرهنگ صیانت می‌کنند اما غافل از اینکه دشمن در اینستاگرام و تلگرام مشغول تغییر ذائقه است. ✅ ما را از زندان ایتا نجات دهید. ایتا درحال منفجر شدن از گروهها و کانال‌های مذهبی و انقلابی است، لطفا درِ سد را باز کنید تا حقِ آبه تلگرام و اینستاگرام هم داده شود. ✍️ https://eitaa.com/antisecular_ir
✅ به کوشش گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📚 کتاب سكولاريسم پنهان، بررسی انتقادی انديشه‌های دكتر داود فیرحی 👤با نوشتارها و گفتارهایی از حجج اسلام و آقایان: سید محمدمهدی میرباقری، حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه، موسی نجفی، محمدجواد نوروزی، داود مهدوی زادگان، مهدی امیدی، ذبیح‌الله نعیمیان، ابوذر مظاهری، محمدعلی لیالی، علی احمدی‌خواه و علیرضا جوادزاده 🔶 دکتر داود فيرحی، انديشمند متواضع،‌ در کنار پذيرش «نسبی‌گرایی»‌ و گرايش به «ليبراليسم»، رويکرد «تحميل نظريه بر نص» و به‌صورت خاص، تفسير گزاره‌ها و تراث شيعی بر اساس نظریه برون‌دينی را اتخاذ کرده بود. 🔶 طبعاً با گرايش و رويکرد مزبور، بسياری از احکام سياسی اسلام که با ليبراليسم در تضادند، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده می‌شوند؛ و اين امر، معنایی جز سکولاريسم نمی‌تواند داشته باشد. 🔶 بااين‌حال، از ويژگی‌های دکتر فيرحی، تلاش برای طرح مباحث علمی بدون ايجاد حساسيت منفی و تنش‌آفرينی بود، و ازهمين‌رو، سعی وافر داشت تا عباراتی را به کار نبرد که دلالتِ صريح بر سکولار بودن وی داشته باشد. بر اين اساس، می‌توان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحی را «سکولاريسم پنهان» دانست. ❇️ مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4617 🔰 کانال انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره) 🌐 https://eitaa.com/hatif_ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا