eitaa logo
سیدنقی موسوی
933 دنبال‌کننده
105 عکس
26 ویدیو
62 فایل
فقه و فلسفه تربیتی (آثار، دروس، سخنرانی) سیدنقی موسوی تیله بُنی استادیار دانشگاه فرهنگیان
مشاهده در ایتا
دانلود
13.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 دعوت رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قم، دکتر موسوی به ثبت نام و حضور در دانشگاه فرهنگیان 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
«ایمان و امید» در سپهر تربیت اسلامی ایمان و امید دو عنصر مهم و دال مرکزی سخنرانی امام خامنه¬ای در سخنرانی 14 خرداد 1402 بود. ایمان و امید به مثابه سخت¬هسته گفتمان تربیت انقلابی (تربیت مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی و امامَین انقلاب) هم درون¬زایی تربیت نفوس و هم برون¬زایی و پرورش اجتماعی را مدنظر دارد. در مقابل، جریان لیبرال و غرب¬زده : 1. هم ایمان¬ستیزی می¬کند و تلاش می¬کند با اباحه¬گری، گوهر ایمان به غیب و توحید ربوبی را در ذهن و ضمیر نوجوان امروز حذف کند و به تَبَع جریان تربیت لیبرال و سکولار تلاش می¬کند موج معنویت¬خواهی، خداگرایی و گرایش به دین را در نوجوانان انکار کند و با برجسته¬سازی کاریکاتوری نوجوان امروز را دین¬ستیز معرفی کند و چند صباحی دیگر سودای آزادی همجنسگرایی را در تربیت رسمی خواهان باشد. 2. و هم امیدسوزی می¬نماید و هیچ پیروزی و کارآمدی و پیشرفت در ایران معاصر را برنمی¬تابد و با تمام توان، سانسور می¬کند. از جُک ساختن برای فتوشاپ موفقیت¬های هوافضا و موشک هایپرسوینک تا ارسال موجود زنده به فضا تا افتخار کردن به عهدنامه ننگین ترکمن¬چای!! آینده ایران قوی و مقتدر از راه توجه به تربیت (رسمی و غیررسمی) ممکن است و ایمان¬مداری و امیدمحوری دو رکن اصلی در صورت¬بندی چنین تربیتی است. امید ممکن است ذاتاً مقوله¬ای اخلاقی و به ساحت تربیت اخلاقی متعلق باشد؛ اما سهم آن در تربیت سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی (که به تعبیر حکیم انقلاب: دشمن امید را هدف گرفته است) باید برجسته¬تر شود. همانگونه که امید منافاتی با واقع¬نگری ندارد و دوگانه آرمانگرایی و واقع¬گرایی دوگانه¬ای وارداتی و نامطلوب در گفتمان امامَین انقلاب است. امیدآفرینی برنامه آموزشی و برنامه درسی تربیت رسمی عمومی، مشارکت¬خواهی و مشارکت¬جویی را در نسل نو افزایش خواهد داد. «نظام تربیت معلم» اساساً چون نگاه به آینده دارد باید سرشار از امید و ایمان باشد. 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
💢نخستین جلسه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی 📍موضوع: روش تفسیر تربیتی با محوریت آیه وقایه 🎙استاد: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی 📆زمان: پنجشنبه 1402/04/1 ⏰ساعت 9 الی 10:30 ◀️لینک ورود به جلسه: در کنال اعلام میگردد: @feqhe_tarbiati
tafsire-tarbiyati-1402-04-01.mp3
13.49M
🎙 صوت نخستین جلسه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی 📍موضوع: روش تفسیر تربیتی با محوریت آیه وقایه 🎙استاد: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی 📆زمان: پنجشنبه 1402/04/1 مدرسه مجازی فقه تربیتی 💠@feqhe_tarbiati
۶ تیر ۱۳۶۰ بمب، روبرویش منفجر می‌شود.. دست راستش از کار افتاده.. کمرش، تا شده.. اما می‌گوید از مردم انتظار ندارم در راه «انجام وظیفه»ام، این‌قدر لطف داشته باشند! ✍ کسانی‌که شب‌های آشوب ۱۴۰۱، از روی شکم‌سیری یا فریب‌خوردگی، از پنجرهٔ خانه‌های چندمیلیاردی‌شان، دست این جانبازِ مقتدر را تمسخر می‌کردند، قیامتِ سختی خواهند داشت..
انتشار مقاله (انتشار آنلاین) برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تریبتی سیدنقی موسوی* آدرس مجله : https://qaiie.ir/article-1-911-fa.html واژگان کلیدی : فقه مدرسه، فقه معلمی، تربیت اجباری، تربیت عبادی، تربیت دینی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام و تعزیت ایام شهادت امام حسین (ع) فهرست مطالب مرتبط در این کانال تقدیم می شود 👇 1. کلیپهای «تربیت حسینی در زیارت عاشورا» (لینک ) 2.تربیت عاطفی در مکتب عاشورا (لینک) 3. تربیت سیاسی در مکتب عاشورا (لینک) 4. تربیت تشکیلاتی در بستر فرهنگ عاشورا (لینک)
به نام خدا استراتژی تربیتی در آینه تربیت حسینی 🖌 سیدنقی موسوی 1. آیین ها حیات و مماتی دارند. حضور و بقاء آیینهای محرم حسینی در دالانهای تاریخ ایران، علاوه بر اینکه خود را نگهداشته، زبان، موسیقی، شعر، ادبیات، هنرهای نمایشی، هنرهای آوایی و مانند آنرا هم باخود همراه کرده و بدان حیات بخشیده. مثل حیات هنر نمایشی تعزیه و شبیه خوانی در مقایسه با نمایشهای دیگر ایرانی که حذف شدند 2. محرم و صفر که به تعبیر امام خمینی ره اسلام را زنده نگهداشته است باید به مثابه «ذخیره استراتژیک فرهنگی» فهم شود. 3. نظریه تربیتی اگر بخواهد فاصله عین و ذهن و نظریه و عمل را درنوردد و در میدان عمل/کاربرد/کاربست خود را نشان دهد، باید استراتژی خود را تدوین نماید. 4. به نظر می رسد تربیت اسلامی میتواند از تربیت حسینی (تربیت مبتنی بر یک فرهنگ که زمینه رشد بینش، گرایش و کنش متربیان را فراهم می کند) بعنوان یک استراتژی تربیتی بهره مند شود. 5. در این صورت، آیین های حسینی صرفا به معنای غم، ماتم، اشک و عزا نیست؛ بلکه اشک خود یک راهبرد کلان در تربیت است و مجلس روضه یک موقعیت تربیتی؛ همانگونه که نشاط معنوی، مشارکت اجتماعی، تعاضد فرهنگی، مواسات و همدلی اقتصادی نیز در شمار هدفگذاری های این ایین ها باید باشد تا به کودک و نوجوان کند تا هویت انسانی، اسلامی، ایرانی و شیعی خود را شکل دهد. اول محرم 1445 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
به نام خدا سهم «تجلی اجتماعیِ فرهنگ عاشورا» در نظریه تربیت اسلامی 🖌 سیدنقی موسوی 1. بنابر مبانی انسان شناختی تربیت، انسان موجودی اجتماعی است و تربیت باید در بستر اجتماع صورت گیرد. 2. فردگرایی و ایندیویژوالیزم، پیامد تربیت لیبرال/مدرن است. انسان مدرن در خود و لذات خود محبوس خواهد بود. 3. در نظریه تربیت اسلامی، «توحید» امتدادی اجتماعی دارد. «توحیدِ اجتماعی» در گفتمان امامین انقلاب، سخت هستهِ اسلام سیاسی است که دلالتش «تجلی اجتماعی»و «کنش اجتماعی و جمع واره» است. 4. «فرهنگ عاشورا» (به مثابه یک کلان روایت و یک فرهنگ) اساساً «پدیده ای جمعی و اجتماعی» است و ائمه (ع) و بزرگان تشیع زنده نگهداشتن سیدالشهدا (ع) را در بستر اجتماع تعریف کرده اند و آیین محوری، نقطه محور است نه ضعف! 5.در این میان، روضه های خانگیِ محدود به چند نفر، نه تنها کم اهمیت نیست؛ بلکه به دلیل مردمی شدن و ورود به عمق زندگی شخصی انسانها، اولویتش از برگزاری مراسمات پرجمعیت کمتر نیست؛ آنگونه که برساخت «اجتماع بزرگ عزادارن»، وحدت در عین کثرت را به نظاره می نشاند و مهم است. 6. تجربه اجتماعی، کارورزی گروهی، تشکیل خودپنداره جمعی، تقویت هویت جمعی، بسط یادگیری اجتماعی، تمرین عبور از خود و ایثار دیگران، تجربه نوردی کار تیمی، تلفیق تربیت اعتقادی با تربیت اجتماعی ، تربیت سیاسی و تربیت عاطفی (1)، مدیریت احساس اجتماعی، امکان تجربه دینی و شکل دهی به دین شخصی خود و مانند آن را می توان از کارکردهای تربیتی حضور کودکان و نوجوانان در مجالس محرم دانست. 7. مشارکت دهی به نوجوانان، سپردن مدیریت مراسمات به آنان، تغافل از برخی خطاها و اختلاف سلائق آنان ، تمرین خطاشکیبی توسط بزرگان و مسئولان مراسمات عزاداری، بازنکردن پای پدیده مدرنِ «مهدکودک» به مجالس عزاداری و حضور کودکان و نوجوانان در «موقعیتِ تربیتیِ مجالس مذهبی» و مانند آن را می توان برخی از اصول و روشهای تربیت حسینی نام برد. پی نوشت: 1. اشاره به رویکرد تلفیق در برنامه درسی و إشراب نگاه چندساحتی به تربیت (آنگونه که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطلوب است) دوم محرم 1445 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/