eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
715 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 سلسله مباحثی پیرامون جایگاه عقل و علوم معارفی و حکمی و فلسفی مقاله: "مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر" قسمت بیست و هفتم 7⃣2⃣ 🔺 ... و شاهدی‌ دیگر توضیحی‌ است‌ که‌ در مقدمه‌ی‌ تفسیرالمیزان‌ آمده‌ است: «توضیح‌ این‌که‌ انس‌ و عادت‌ (همان‌طوری‌که گفته‌ شده)، باعث‌ می‌شود که‌ ذهن‌ آدمی‌ در هنگام‌ شنیدن‌ یک‌ کلمه، و یا یک‌ جمله، به‌ معنای‌ مادی‌ آن‌ سبقت‌ جوید، و قبل‌ از هر معنای‌ دیگر، آن‌ معنای‌ مادی‌ و یا لواحق‌ آن‌ به‌ ذهن‌ درآید، و ما انسان‌ها از آن‌جایی‌که‌ بدن‌هایمان، و قوای‌ بدنی‌مان، مادام‌ که‌ در این‌ دنیای‌ مادی‌ هستیم، در ماده‌ غوطه‌ور است، و سروکارش‌ همه‌ با ماده‌ است‌، لذا مثلاً اگر لفظ‌ حیات‌، و علم، و قدرت، و سمع، و بصر، و کلام، و اراده، و رضا، و غضب، و خلق، و امر، و امثال‌ آن‌را می‌شنویم، فوراً معنای‌ مادی‌ این‌ها به‌ ذهن‌ ما در می‌آید، همان‌ معنایی‌که‌ از این‌ کلمات‌ در خود سراغ‌ داریم. و همچنین‌ وقتی‌ کلمات‌ آسمان، زمین، لوح، قلم، عرش، کرسی، فرشته، بال‌ فرشته، شیطان‌ و لشگریان‌ او، از پیاده‌ و سواره‌ نظامش‌ را می‌شنویم، مصادیق‌ طبیعی‌ و مادی‌ آن‌ به‌ ذهن‌ ما سبقت‌ می‌جوید، و قبل‌ از هر معنای‌ دیگری‌ داخل‌ در فهم‌ می‌شود. و چون‌ می‌شنویم‌ که‌ می‌گویند: خدا عالم‌ را خلق‌ کرده‌ یا فلان‌ کار را کرده‌ یا به‌ فلان‌ چیز عالِم‌ است‌ و یا فلان‌ چیز را اراده‌ کرده‌ یا خواسته‌ و یا می‌خواهد، همه‌ی این‌ها را مانند خلق، علم، اراده‌ و مشیت‌ خودمان‌ مقید به‌ زمانش‌ می‌کنیم، چون‌ معهود در ذهن‌ ما این‌ است‌ که‌ خواسته،‌ ماضی‌ و مربوط‌ به‌ گذشته‌ است‌، و می‌خواهد، مضارع‌ و مربوط‌ به‌ آینده‌ است، درباره‌ی‌ خواسته‌ و می‌خواهدِ خدا همین‌ فرق‌ را می‌گذاریم. باز وقتی‌ می‌شنویم‌ که‌ خدای‌تعالی‌ می‌فرماید: «ولدینا مزید» نزد ما بیشتر هم‌ هست، و باز می‌فرماید: («لاتخذناه‌ من‌ لدنا»، از نزد خود می‌گیریم‌ نه‌ از میان‌ شما) و یا می‌فرماید: («و ما عندالله‌ خیر»، آن‌چه‌ نزد خدا است‌ بهتر است)، و یا می‌فرماید: («الیه‌ ترجعون»، به‌ نزد او برمی‌گردید)، فوراً به‌ ذهن‌مان‌ می‌رسد که‌ کلمه‌ی‌ (نزد) همان‌ معنایی‌ را درباره‌ی‌ خدا می‌دهد، که‌ درباره‌ی‌ ما می‌دهد، و آن‌ عبارت‌ است‌ از حضور در مکانی‌ که‌ ما هستیم. و چون‌ می‌شنویم‌ که‌ می‌فرماید: («و اذا اردنا ان‌ نهلک‌ قریة، امرنا مترفیها»، چون‌ بخواهیم‌ قریه‌ای‌ را هلاک‌ کنیم‌ به‌ عیاشهایشان‌ دستور می‌دهیم‌ که...) و یا می‌شنویم‌ که‌ می‌فرماید: («و نرید ان‌ نمن»، اراده‌ کرده‌ایم‌ که‌ منت‌ نهیم...)، ویا می‌شنویم‌ که‌ می‌فرماید: («یرید الله‌ بکم‌ الیسر»، خدا آسانی‌ برای‌ شما اراده‌ کرده)، فوراً به‌ ذهن‌مان‌ می‌رسد که‌ اراده‌ی‌ خدا هم‌ از سنخ‌ اراده‌ی‌ ما است، و از این‌ قبیل‌ کلمات‌ را وقتی‌ می‌شنویم، مقید به‌ آن‌ قیودی‌ می‌کنیم‌ که‌ در خود ما مقید به‌ آن‌ها است. چاره‌ای‌ هم‌ نداریم‌، برای‌ این‌که‌ از روز اول‌ که‌ ما ابناء بشر، لفظ‌ (چه‌ فارسی‌ چه‌ عربی‌ و چه‌ هر زبانی‌ دیگر) را وضع‌ کردیم، برای‌ این‌ وضع‌ کردیم‌ که‌ موجودی‌ اجتماعی‌ بودیم، و ناگزیر بودیم، منویات‌ خود را به‌ یکدیگر بفهمانیم، و فهماندن‌ منویات‌ وسیله‌ای‌ می‌خواهد، لذا با یکدیگر قرار گذاشتیم‌ قبلاً، که‌ هر وقت‌ من‌ صدای‌ (آب) را ازخود در آوردم، تو بدان‌ که‌ من‌ آن‌ چیزی‌ را می‌گویم، که‌ رفع‌ تشنگی‌ می‌کند، و به‌ همین‌ منوال‌ الفاظ‌ دیگر. و زندگی‌ اجتماعی‌ را هم‌ حوایج‌ مادی‌ به‌ گردن‌ ما گذاشت، چون‌ منظور از آن‌ این‌ بود که‌ دست‌ به‌ دست‌ هم‌ داده، هر یک، یکی‌ از کارهای‌ اجتماعی‌ را انجام‌ دهیم، تا به‌ این‌ وسیله‌ استکمال‌ کرده‌ باشیم، و کارهای‌ اجتماعی‌ همه‌ مربوط‌ به‌ امور مادی، و لوازم‌ آن‌ است، ناگزیر الفاظ‌ را وضع‌ کردیم‌ برای‌ مسماهایی‌که‌ غرض‌ ما را تامین‌ می‌کند، روی‌ این‌ جهت‌ هر لفظی‌ را که‌ می‌شنویم، فوراً معنای‌ مادیش‌ به‌ ذهنمان‌ می‌رسد... 🖊 مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
سیدالعلماء
‌☄ واقعی، نادیدنی‌ها را باید دید بکند و را در آن مسائل وارد کند به طوری که آدم بِبُرَد از همه چیز. اگر راه باز شود- از تمام لذت‌های بالاتر است. فکر کردن و گوشه‌ای نشستن و این کلید را روشن کردن و به پرداختن در مسائل. انسان این‌قدر حظّ و بهره و نصیب نصیبش می‌شود که کباب برگ و پلو و این‌ها به نظرش دیگر نمی‌آید. و این‌ها همه از نظرش می‌افتد. اگر به او التماس کنند هم می‌گوید: من مرد این حرف‌های شما نیستم، حیفم می‌آید که خودم را آلوده به این سردرگمی‌های اجتماعی بکنم و از لذت‌هایی که من از آشنایی با و آفرینش می‌برد [دور شوم]. برای این‌که چشم وقتی به کار افتاد و زیبایی‌های خلقت در خودش و در خارج را تشخیص داد، دیگر محو می‌شود. مثل گروه زنان مصر می‌شود نسبت به جمال جناب ... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 #صلوات_شعبانیه (۲) 🔹 «شجرة النبوة و موضع الرسالة»؛ [مفاتیح الجنان، صلوات شعبانیه]؛ ما با خدای خود
(۳) بسم الله الرحمن الرحیم «اللهمَّ صلِّ علی محمّد وآل محمّد شجرةِ النبوّة وموضعِ الرّسالة ومُختلفِ الملائکةِ ومعدنِ العلمِ واَهلِ بیتِ الوحی» این شریف شارح حدیث هست. می‌فرماید: بعد از خودم دو چیز باقی می‌گذارم و این دو چیز از هم جداشدنی نیستند و اگر به این دو کنید، کنید و از آن کنید، نخواهید داشت. شرح این مسئله را دعاهایی که در ماه‌های ، و وارد شده مخصوصاً این صلواتی که از جهت لفظ، کوتاه و از جهت معنا بسیار کافی و مکفی و ممتِع و بهره‌دِهْ و بارِ می‌باشد، که نشان می‌دهد که این یکی از دو که مفسّر هستند، این‌ها انسان‌های معمولی نمی‌شود، باشند. این‌ها، جز درس و هم‌درسیِ با جدّشان و استفاده از ، از و از مراکز خدا، از جای دیگری استفاده نکرده‌اند. همان‌طوری‌که قرآن کریم هم جز وحی الهی نیست. مجموع این کتاب آسمانیِ منحصر به فردِ جهان، با این‌گونه مفسرین، این‌ها مایه‌ی بشر هستند، اما مشروط بر این‌که دست از پیروی این دو بر ندارد. ۲۱ شعبان المعظم ۱۴۳۵= ۹۳/۳/۲۹ ادامه دارد... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 اگر بنده و شما خداوند را بشناسيم و از اين حال خواب آلودگیِ كودكانه بيرون بياييم می‌بینیم تمام جهان نعمت خداوند است و ما در او غرق هستيم. از اين جهت عاجز می‌شویم و نمی‌توانیم تحمل اين نعمت‌های خداوند را بكنيم. در تشكر از نعمت‌های او، روان پيدا می‌کنیم، سوزان و سرتاسر شرم و پيدا می‌كنيم؛ كه الان نداريم!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
#صلوات_شعبانیه (۳) بسم الله الرحمن الرحیم «اللهمَّ صلِّ علی محمّد وآل محمّد شجرةِ النبوّة وموضعِ ال
(۴) 🔺 در همان آخرین نفَس‌های حیات اکرم (صلی الله علیه وآله) این مطلب تکرار شد و لازم بود که طبق دستور حضرت ثبت شود و به کاغذ بیاید. اما آن‌هایی که در انتظار چنین پیش‌آمدی نبودند، یک‌مرتبه مجهز شدند که با او مقابله کنند و نگذارند که این مطلب مانند خود به کاغذها ثبت شود و قابل انکار نباشد. این بود که در هنگام رحلت از این جهان به این وارد شد و چاره او هم نشد، بلکه روز به روز فشار به این دو یادگار پیامبر وارد شد و این‌ها از آن هدفی که آن حضرت داشت محروم شدند؛ اصلاح جهان. آن‌هایی که منتظر بودند که آن حضرت از دنیا رحلت کند و خلافت‌ها را به دست خودشان بگیرند، آن‌ها با پیامبر یک‌جور نبود؛ فلذا در هم تصرف کردند، اذان وقتی‌که گفته می‌شود، در آن آن‌جا که گفته می‌شود: «حیِّ علی خیرِ العمل»؛ بشتاب ای مسلمان به بهترین اعمال. آن‌ها گفتند اگر و بهترین اعمال باشد، ما چطور می‌توانیم مردم را به و ببریم و با دولت‌های و بجنگیم؟ پس صلاح این است که این را برداریم، فلذا الآن در غیر از کسی "حی علی خیر العمل" نمی‌گوید. این طرز فکری بود که غافل، برای استفاده دنیوی از ، برای خودشان نقشه کشیده بودند؛ که این دین طبق اطلاعاتی که به ما رسیده فراگیر می‌شود و باید ما بر سر کار باشیم تا وسعت این مملکتِ تأسیس شده در ، به همه‌جا برسد و ما مردم را برای مقابله با مجهّز کنیم، و این نمی‌شود جز این‌که کارهایی که صلاح دین می‌دانیم جزء قرار دهیم و مردم را به آن دعوت کنیم. این است تفاوت و . سنی می‌گوید ما باید دین را طوری تبلیغ کنیم که وسیله‌ای باشد برای و ما و به دست ما، مردم شوند. ما بر آن‌ها خلافت پیامبر داشته باشیم. این شرط اصلی‌اش چه بود؟ شرط اصلی‌اش این بود که این‌جا شاخه داشته باشد، برگ داشته باشد؛ فرمودند: ما شجره و ما برگ‌های آن شجره هستند. یعنی چه؟ یعنی درخت معنویِ سعادت بشر که خداوند همان‌طوری‌که بسیاری از نعمت‌هایش مثل میوه‌های گوناگون را در درخت قرار داده، یک درخت هم آفریده، که اکرم صلی الله علیه وآله، ریشه و ساقه اوست و خانواده‌ی او، شاخه‌های آن هستند و واقعی برگ‌های آن. این باید به طوری فراگیر شود که ممالک زیر این درخت بیایند و در ظلّ آن زندگی کنند. به این درخت به این شکل است. ولی آن‌ها گفتند که با این‌که ما مسائل قرآن را بلد نیستیم و نفهمیدیم، اما ما شایستگی داریم و باید بر این اوضاع و احوال مسلَّط بشویم. این نتایجی که کشیده شد به واقعه‌ی ، از این‌جا شد. ۲۱ شعبان المعظم ۱۴۳۵= ۹۳/۳/۲۹ ادامه دارد... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺لازمه‌ی #تفقه_در_دین و #خداشناسی این است که #انسان قدری در این مسیر تا #مرگ خودش، #آزادی حیوانی را از خودش بگیرد و مواظب باشد که خلاف انجام ندهد. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ارتباط با سرپرست دین! 🔹 جنایتکار، بزرگ است و نماد دینی است که صاحب و سرپرست ندارد. و در این فقط به این دل‌خوشند که یک‌شنبه‌ها بروند و پول بدهند تا گناهان‌شان آمرزیده شود!. 🔹 دین بی سرپرست نیست و سرپرست این دین، در زمان ما، (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌باشند. 🔹 راه ارتباط با علیه‌السلام به هیچ وجه بسته نیست و توسلات و زیارت راه به ایشان است. 🔹 وقتی که ما جوان بودیم، رفیقی همدانی داشتیم که برایمان تعریف می‌کرد: من در اوایل طلبگی در مدرسه وقتی شب‌ها توسل می‌کردم و می‌خوابیدم، تمام وقایع روز بعد را به طور کامل می‌دیدم و فردا همان اتفاقات عیناً می‌افتاد!. 🔹 این رفیق همدانی ما همسایه‌ای داشت که خیلی او را آزار می‌داد، به خاطر همین از جناب شیخ راه چاره خواست؛ ایشان دستور داد که و را بخوان و بعد هم را بخوان (که در هم آمده و از امام علیه‌السلام نقل شده). می‌گفت: وقتی خواندم آن از آن‌جا رفت و شرَّش کم شد. 🔹 بنده به همین خاطر می‌گویم: الآن ما همسایه‌های موذی زیاد داریم، مثل و و ... که زیر دست هستند. و ما این دعای علقمه را بخوانیم تا شرّ این‌ها کم بشود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
#صلوات_شعبانیه (۴) 🔺 در همان آخرین نفَس‌های حیات #پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) این مطلب تکرار ش
(۵) 🔺...فرمودند: ما شجره و ما برگ‌های آن شجره هستند. یعنی چه؟ یعنی درخت معنویِ سعادت بشر که خداوند همان‌طوری‌که بسیاری از نعمت‌هایش مثل میوه‌های گوناگون را در درخت قرار داده، یک درخت هم آفریده، که اکرم صلی الله علیه وآله، ریشه و ساقه اوست و خانواده‌ی او، شاخه‌های آن هستند و واقعی برگ‌های آن. این باید به طوری فراگیر شود که ممالک زیر این درخت بیایند و در ظلّ آن زندگی کنند. به این درخت به این شکل است. ولی آن‌ها گفتند که با این‌که ما مسائل قرآن را بلد نیستیم و نفهمیدیم، اما ما شایستگی داریم و باید بر این اوضاع و احوال مسلَّط بشویم. این نتایجی که کشیده شد به واقعه‌ی ، از این‌جا شد؛ چون آن‌ها خودشان اقلاً علنی نمی‌خورند و اگر کار زشتی داشتند، علنی نبود. اما کم کم کار به دست کسی افتاد که علنی هم کارهای زشت می‌کرد. این بود که از این شجره، یک شاخه‌ی برومندی به نام شریف الحسین علیه‌السلام، قد مردانگی علم کرد و با خاندان خودش فداکاری کرد تا جلوی این طرز گرفته شود، که شراب با کتاب دو جورند و دو راه‌اند. کتاب با شراب نمی‌سازد. کتاب خدا از شراب خوردن منع کرده است، از کارهای خلاف و بی منع کرده، ولی این‌ها می‌خواهند این‌ها را کنار بگذارند و باز بر سر و مسلَّط باشند. این بود که آن حضرت این فداکاری را انجام داد و سینه سپر کرد پیش تیرهای زهرآلود تا اسلام را حفظ کند. از این جهت هر مسلمانی، هر و که بخواهد از اسلام استفاده کند و نور اسلام به دلش بتابد و واقعاً شود، باید از ارادت به علیه‌السلام شروع کند؛ چون اوست کسی که این را، این چراغ را و این درخت را نگه‌داری کرد، آبیاری کرد و فداکاری کرد تا به این‌جا رساند. الآن هم در ، کسانی‌که را منافی و مبارز خودشان در دنیا می‌دانند، طمع دارند که این اساس را بردارند و لذا آقای هم در یک سخنرانی‌ای که در داشت [۹۳/۳/۲۸؛ سخنرانی رئیس جمهوری در جمع مردم لرستان]، تذکر داد، گفت: ملت از کاری که از عظمت بکاهد، جلوگیری خواهد کرد و نخواهد گذاشت چنین کاری انجام شود. منظور ، و همین حرکت تازه‌ای که در شده [جنایات ]، محو است؛ زیرا تا ریشه‌ی تشیع در هر کجا باشد، جلوگیری از دشمنان را از امام (علیه‌السلام) می‌آموزند و عمل می‌کنند؛ ولذا دشمنان می‌گویند: باید این و را منفجر کرد!. این است که ما باید در بقیه‌ی ماه و إن‌شاءالله ماه سعی کنیم همه‌ی دعاهایمان یک طرف، برای حفظ دستگاه دوست و فداکار ، حضرت علیه‌السلام یک طرف؛ دعا کنیم که برکات آن بقعه‌ی مبارکه و خاص عراقی، باقی و این توطئه‌ها را خدا از بیخ بخشکاند و بسوزاند، إن‌شاءالله. ۲۱ شعبان المعظم ۱۴۳۵= ۹۳/۳/۲۹ ادامه دارد... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
کانال سیدالعلماء پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/seydololama پیام‌رسان بله: https://bale.ai/seyedololama پیام‌رسان آی گپ: https://iGap.net/seyedololama پیام‌رسان سروش : http://sapp.ir/seyedololama پیام‌رسان گپ: https://gap.im/seyedololama