🏴 روح بلند عالم ولایی، حکیم متکلم، فقیه پارسا، جامع معقول و منقول، آیتالله شیخ محمد حسن اصطهباناتی، مولف کتاب جاویدان «نور العین فی المشی الی زیارة قبر الحسین علیهالسلام»، همزمان با ایام شهادت سبط الله الأکبر امام حسن مجتبی علیهالسلام، به لقاءالله پیوست.
این مصیبت وارده را خدمت حضرت بقیةاللهالاعظم صلواتاللهعلیه و تمام محبین اهلبیت علیهمالسلام تسلیت عرض مینماییم.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 حال هشام منقلب شد. رو کرد به او گفت «مَا الّذي حَمَلََََك على ما صَنعتَ؟» گفت این چه وضعی است تو د
🔺 هشام دید که اصلا دنیای این با دنیای او فرق دارد. گفت «عِظنِي»، یک وعظی به من بکن یک پندی به من بده.
🔸 «فقال طاووس: سمعتُ مِن أميرِالمؤمنين عليَّ ابنَ أبي طالب عليه السلام یقول اِنَّ في جهنّمَ حيّاتٍ» در دوزخ خدا مارهایی است «كالتِّلال» مثل یک تلی، مثل یک کوه کوچکی، انقدر عظمت دارد «و عقاربَ كالبِغال» عقرب هست به قدر یک قاطر «تلدَغُ كُلَّ أميرٍ لا يَعدِلُ في رعيّتِه»، اینها به جان یک فرماندهی، امیری، حاکمی که عدالت پیشه نباشد می افتند. بلند شد و جا خالی کرد و رفت.
🔹 تربیت اینطور است. تربیت باید در روح اشخاص اثر کند [تا] آنها دیگر دنیایشان دنیای مردم روزشان نباشد. مردم اینطور می گویند، جوانها اینطور می گویند، نسل جوان اینطور می گوید! هر کی هر چه می خواهد بگوید بگوید. در سینه و درد و آیینه ای که در وجود من قرار داده چیزهایی درونش افتاده که با این حسابها جور در نمی آید.
🔺 وقتی می بیند که علی بن الحسین علیه السلام نیمه شب دست گرفته به چادر خانه خدا و می گوید که خدای من از من جانی تر بنده نداری من را ببخش. این دیگر اصلاً دنیا و این اوضاع و احوال اجتماع و اینها همه برایش یک طور دیگری می شود، عوض می شود.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
📆 روز بزرگداشت و سالروز وفات جناب سلمان فارسی سلام الله علیه ؛ ( ۸ #صفر المظفر ۳۶ ق)
🔺 میگویند: #سلمان از #ایران حرکت کرد. دور دنیا به هر جایی شد، میگردید پی آن کسی که میخواست. میدانست که از طرف خدای متعال و پروردگار عالم، یک کسی هست که صدای خدا را در جهان بلند میکند و میدانست که این صدا، به او خواهد رسید، تا بالأخره به محضر شریف #نبوتی رسید و شد: «سلمان مِنّا اهلَ البیت»¹. چه مقامی است!. از #شیراز یک کسی پا بشود، با آن وسائل آن روز پیادهروی، با عصای چوبی و، تو این سنگ و چوب و خار و اینها راه برود تا آن خواستهی خودش را پیدا کند. افرادی که اینجور هستند، اینها از طرف مقام اقدس #ولایت کبرای الهی، با آنها #توجه میشود و زیر بالشان گرفته میشود!.
۹۵/۵/۱۷
🔺 ... در اخبار دارد که «سلمان مِنّا اهلَ البیت»
خب این "منّا اهل البیت" که بیان شده، اگر کسی در مقام ترقیات #انسانی نباشد که "منّا اهل البیت" نیست. #عایشه هم در جوار #اهلبیت بود، ولی "منّا" نبود. پس جناب سلمان که در مقام #فهم و #شعور و ادراک و #عبادت میآید در ردیف آنها قرار میگیرد، به خاطر این است که آن #تعلیمات و تأدیبات و آن #تربیت ها را میپذیرد؛ وقتی پذیرفت، خودش به #بلوغ میرسد. خودش که به بلوغ رسید، میفهمد که برای چه بوده و خودش که بوده است. خلاصه اینکه #انبیاء و #اولیاء (علیهمالسلام) #مربیان تحمیلی نیستند. مربیان طبیعی #انسان اند و تجاربشان، تجارب بسیار عمیق و مفید و نافع برای #بشر است.
۷۷/۲/۲۸
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___________
۱) [ #بحارالانوار ج ۱۰ ص ۱۲۳]
@seyedololama
🔺لوازم ایمان
🔹 ما بايد ولو مانده از يک نفر و دو نفر شروع كنيم به #اصلاح_نفس و پرهيز از خواهشهای درونی و #حيوانی خودمان، و پيدا كردن #رفيق خالص و خوش #اخلاق ولو در غير محل؛ مثلاً اگر #انسان خودش ساکن تجريش بود ولی فهميد که در پيچشميران يک جوانی است که به درد میخورد و میتوان با او مجلسی داشت، با او به #مسافرت و #تفريح رفت، بايد در #كلاس های يکديگر شرکت کنند و با هم باشند، #مدرسه هایشان را عوض كنند، #محله و مسكنشان را عوض كنند. اينها همه جزء لوازم #ايمانی است اما متأسفانه متروک شده.
۸۵٫۱۱٫۳۰
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆 سالروز شهادت جناب عمار رضی الله عنه؛ (۹ #صفر المظفر ۳۷ ق)
🔹 #دشمنان مذهب #شیعه، همانهایی که نه #نماز شان، نه #حج شان و نه #عقاید شان مثل ماست، احادیثی نقل کردهاند که خداوند به واسطهی اینکه میخواسته ما سند داشته باشیم، اینها را کور و کر کرده تا این احادیث را نقل کنند و ما دیگر #شبهه ای در #روایت نداشته باشیم.
میفرماید: حضرت #رسول (صلیاللهعلیه وآله) خطاب به #عمار فرمود: «تقتلک الفئة الباغیة». همان دستهای که نویسندگان این #حدیث وقتی اسم بزرگشان #معاویه را میبرند، یک "رضیاللهعنه" نیز میگویند این حدیث را نقل کردهاند. به طوری در #تاریخ_اسلام این مطلب ثابت است که در روز #جنگ با معاویه، وقتی که جناب عمار #شهید شدند، در لشکر معاویه همهمهای رخ داد و همه به یاد این کلام حضرت افتادند و معاویه که دستپاچه شده بود گفت: #علی، عمار را کشت نه ما، چون او عمار را به جنگ آورد!.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 هشام دید که اصلا دنیای این با دنیای او فرق دارد. گفت «عِظنِي»، یک وعظی به من بکن یک پندی به من بده
🔺 ما باید با برخورد با این ادعیه و این اشعار و این کلمات عوض بشویم. چون در زمان غیبت خودشان دستور داده اند به روات که این فرمایشات و این حرفها را ضبط کنید و به دست بعضیها برسانید. چون یک زمانی پیش می آید که آنها دیگر رؤیت این مسائل را ندارند. وقتی نداشتند پس سروکارشان با کتاب است، با روایت است، با حدیث است، با این چیزهاست. این است که اینها را برداشته اند آورده اند به دست ما داده اند.
🔹 حالا ما که می خواهیم به حوزه بیاییم و طلبه بشویم و درس بخوانیم می خواهیم کار چه کسی را بکنیم؟ می خواهیم کار ائمه را بکنیم، می خواهیم فرمایشات آنها را ضبط کنیم و در وجود خودمان اجرا کنیم بعد هم تا بتوانیم به دیگران منتقل کنیم. از خانواده مان گرفته، از همسایه مان گرفته، از هم حجره مان گرفته تا برسد تا هر جا که هست. معنای اینکه دنیا، دار دوستی نیست، دار دشمنی است این را بفهمیم و بفهمانیم.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ما باید با برخورد با این ادعیه و این اشعار و این کلمات عوض بشویم. چون در زمان غیبت خودشان دستور دا
🔺 وقتی خداوند متعال آن جریان حضرت آدم و گندم و ابلیس و اینها پیش آمد، فرمود:
اهْبِطُوا اِلَی الاَرضِ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ (36)
🔸 یعنی به خانه دشمنی با همدیگر بروید. شما محکومید. اینجا زندان است. ما در دنیا به عنوان زندان و تبعیدی آمده ایم. جایگاه دشمنی، اگر فکر کنیم اینجا جایگاه استراحت و خوشی و ساختمان های چندطبقه بالا بردن و اتومبیل های رنگارنگ پیدا کردن [است]، می شویم همین آقای هشام که دیگر توقع دارد که کسی که می آید حتی کفشش هم همراهش نباشد. وقتی [که شخصی] می آید جلویش، ننشیند بلکه همان دورها بایستد و دستش را به سینه بگذارد. مثل اینکه او مثلاً از آسمان آمده و این از ته زمین آمده، انقدر با هم فاصله دارند.
🔹 آن وقت آن بنده خدایی که تربیت اسلامی تا اندازه ای در وجودش شده آن حرفهای بُرّنده را برایش بزند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
▪️ مظلومیت مولا امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
🔹 با اینکه حضرت #موسی (علیهالسلام) معجزات عجيبی به مردم نشان داد که ديگر جای ترديد باقی نبود، اما قوم ايشان چنان بی تصميمی و بی عزمی نشان دادند که حضرت موسی (علیهالسلام) عرض کرد: خدايا! من تنها خودم و برادرم را میشناسم و با ديگران کاری ندارم!. حضرت موسی (ﻋﻠﻴﻪالسلام) اين قدر غريب بود که وقتی در محضر الهی آمار خودش و پيراونش را معرفی کرد؛ فرمود: تنها خودم هستم و برادرم!.
#پيامبر اسلام هم همینگونه حضرت #علی (علیهالسلام) را در #غدير خم معرفی فرمود، و #قرآن و #عترت را در حديث #ثقلين همینگونه معرفی نمودند. پس اینها را بايد از مقام #زن و #مرد مجزا دانست و کاملاً جدا کرد.
🔹 مردانی که #مسلمان میشوند و تا آخر عمر #عبادت و #جهاد و تحمل زحمات میکنند و روزها، #روزه و شبها، طاعت و هنگام مبارزه با اعداء باکی ندارند و دست و پا، يا چشمشان را در راه خدا فدا میکنند، همهی اینها مقاماتی مربوط به انسان #متدين خوب است که عزم راسخ دارد، اما #عزم راسخی که مخصوص #امامت و #رسالت است در هيچ کجا وجود ندارد جز همان که پيامبر اکرم نشان دادند و فرمودند: «اَنتَ مِنّی بِمَنزلة هارونَ مِن موسی»
#هارون تنها يار حضرت موسی بود، حضرت علی علیهالسلام هم دومين نداشت؛ حضرت #زهرا سلام الله عليها نيز دومين نداشت.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 وقتی انسان به چیزی کاملاً متوجه شد، به وسیله او به آن مسرور می شود و از دوری از آن ناخشنود و غمناک می شود. اما اگر آمد و فهمید که وظیفه او با مالک الملوک خودش اموری است که یکی اش این است که بنده او باشد نه بنده خواسته های خودش، بنابراین خشنودی و ناخشنودی او دیگر عوض می شود.
🔸 زیارت عاشورا در بندگی انسان قرار می گیرد.
یعنی بنده وقتی فهمید که یکی از مقربان درگاه الهی به یک مصیباتی مبتلا شده، آن وقت دل غمین می شود. به چه علتی؟ نه برای خاطر نسبتهای مادی، بلکه برای خاطر اینکه مالک الملوک او مقربانی داشته، آن مقربان در راه بندگی او دچار مصیباتی شدند. دلش می گیرد.
🔹 و لذا وقتی که زیارت عاشورا تمام شد سر می گذارد بر سجده و بر این نعمت تشکر می کند و می گوید «الحمدلله علی عظیم رزیّتی».
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
♦️ از مرحوم شهریار اشعاری نقل کردهاند:
"همه دردها از تو و خود نبینی
همه نسخهها در تو و خود نخوانی"
خوب اگر همه دردها از توست یعنی ای انسان تمام گرفتاریهایت از خودت سرچشمه میگیرد. 🔸 خوب هیچ انسانی نیست که سرچشمه بدبختی برای انسانیت را نخواهد بداند و نخواهد که وظیفه خودش را انجام دهد.
🔹 پس معلوم میشود این خواست همه بشر است. چون بشر از دردها مینالد، از بدبختیها مینالد، از گرفتاریها مینالد. خوب به او میگویند که گرفتاریهایت از خودت است. عجب پس من چرا خودم را نشناختم؟ که گرفتاریهای خودم را برطرف کنم دیگر راحت باشم.
🔺 دنیا اگر بهشت شود، این سؤال را فوری خواهد کرد. هر جا از هر کس این سخن بیاید این حرفها دنبالش هست که پس چرا قانونهای بینالمللی که در همه کشورها هست، از اینجا شروع نشده؟ از شناخت انسان خودش را و از اینکه انسان مرکز همه گرفتاریهای خودش است و همه دواهای خودش هم در خودش است؟
🔸 اگر ما در یک قطار یا هواپیما با مردم کشورهای ناشناخته و خارج از زبان و از گفته و از رسم و رسوم ما یک ساعت بنشینیم، اول حرف ما باید همین باشد که آیا تو خودت را میشناسی؟ من خودم را میشناسم؟ آیا دوای دردهای دنیایی که الآن همه مبتلا هستند چند تاست؟ کدام است؟ گفتهاند که از خود ماست و نسخهاش هم در خود ماست. میبینیم این طور نیست. همه غافلند.
⁉️ این عجیب است واقعاً که اگر اینطور است اگر این حرف درست نیست، چرا مرحوم شهریار این را بیان کرده است؟! چرا سایر شعرا و ادبا همین حرفها را زدهاند؟! پس همه این حرفها را قبول دارند. اگر درست نبود که اینطور نبود. همه این کتابها را قلم سرخ باید رویشان میکشیدند و میگفتند اینها حرفهای چرتی و بیفکر و بیعقلی زدهاند.
🔹 هیچ کس نگفته که شهریار غلط کرده این حرف را زده. تا برسیم به انبیاء و اولیاء و کتاب شریف قرآن کریم.
ادامه دارد....
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama