هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 وارث رسول ﷺ
🎙 عین.صاد
#⃣#ویژه_نشر_در_اینستاگرام
#⃣ #شهادت_حضرت_پیامبر
🔻خرید اینترنتی کتابهای استاد صفایی حائری
🛒 www.einsad.ir
•═══••@Einsad••═══•
✨✨✨✨✨✨✨✨
📌اگر به قرآن و سنت پیامبر عمل شود،...
قال الحسن علیه السلام:
لو أنَّ النّاسَ سَمِعوا قَولَ اللّهِ عز و جل ورَسولِهِ؛ لَأَعطَتهُمُ السَّماءُ قَطرَها، وَالأَرضُ بَرَكَتَها، ولَمَا اختَلَفَ في هذِهِ الاُمَّةِ سَيفانِ، ولَأَكَلوها خَضراءَ خَضِرَةً إلى يَومِ القِيامَةِ.
امام #حسن مجتبی(ع) در جریان سنت زدایی #امویان خطاب به معاویه و مردم کوفه فرمود:
اگر مردم سخن خدا و رسولش را به گوش مىگرفتند، آسمانْ باران خويش را به آنان مىبخشيد و زمين بركتش را به ايشان عطا مىكرد و هيچ دو شمشيرى در اين امّت [به نزاع] ردّ و بدل نمىشد و تا روز رستاخيز، مردم از سرسبزى و طراوت زمين بهره مىبردند.
📚شیخ طوسی، الأمالی، ص٥٦٦.
شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد.
@shagerd_Quran
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 رحمه للعالمین ﷺ
🎙 عین.صاد
#ویژه_نشر_در_اینستاگرام
#شهادت_حضرت_پیامبر
📲 آیدی کانال های ما در
تلگرام، ایتا، سروش، بله:
▶️ @einsad
🔻خرید اینترنتی کتابهای استاد صفایی حائری
🛒 www.einsad.ir
•═══••@Einsad••═══•
هدایت شده از طرح «عریف»
💠 حدیث روز 💠
💎 چند خصلت زیبا از رسول خدا (ص)
🔻امام حسن مجتبی علیهالسلام:
کانَ رَسولُ اللّه صلی الله علیه و آله فَخْما مُفَخَّما ... یَتَکَلَّمُ بِجَوامِعِ الکَلِ مِفَصْلاً لا فُضولَ فیهِ و لا تَقصیرَ. دمثا، لَیْسَ بِالجافی و لا بِالْمَهینِ تَعظُمُ عِنْدَهُ النِّعْمَةُ و اِنْ دَقَّت لا یَذُمُّ مِنها شَیئا غَیْرَ اَنَّهُ کانَ لا یَذُمُّ ذَواقا و لا یَمدَحُهُ و لا تُغضِبُهُ الدُّنْیا و ما کانَ لَها، فَاِذا تُعوطیَ الحَقّ لَم یَعْرِفهُ اَحَدٌ، و لَم یَقُمْ لِغَضَبِهِ شَی ءٌ حَتّی یَنتَصِرَ لَه ...
❇️ رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله (در نظرها)
◻️با شکوه و بزرگوار بودند...
◻️سخنانی کوتاه، جامع و بیچونوچرا میگفتند؛ بدون کم و زیاد
◻️نرمخو و مهربان بودند
◻️در حق کسی ظلم نمیکردند
◻️کسی را خوار نمیشمردند
◻️نعمت را اگرچه کم بود، بزرگ میدانستند و چیزی از آن را نکوهش نمیکردند
◻️از مزه غذا نه بد میگفتند و نه تعریف میکردند
◻️دنیا و آنچه به آن مرتبط است ایشان را خشمگین نمیساخت
◻️هرگاه حقی ضایع میشد، احدی را ملاحظه نمیکردند و چیزی باعث رفع خشمشان نمیشد، تا آن که حق را حاکم سازند.
📚 عیون اخبارالرضا، جلد ۲، صفحه ۲۸۳
•┈┈••✾••┈┈•
هدایت شده از ذَكِّر
🏴امام رضا علیه السلام می فرماید:
🔅انَّ لِکُلِّ امامٍ عَهْداً فی عُنُقِ اولِیائِهِ وَشِیعَتِهِ وَانَّ مِنْ تَمامِ الوَفاءِ بالعَهْدِ وَحُسْنِ الأداءِ زِیارَهُ قُبُورِهِمْ فَمَنْ زارَهُم رَغْبَهً فی زیارَتِهِمْ وتَصْدیقاً بِما رَغبوا فیهِ کانَ أَئِمَّتُهُم شُفَعائَهُمْ یَوْمَ القِیامَهِ! 🔸
✅برای هر امامی به گردن دوستان و پیروانش تعهّدی است، که وفای کامل به آن عهد، زیارت قبور آنها است، پس هر کس از روی عشق و علاقه، و با پذیرش آنچه آنان در پی آن بودند، قبور آنان را زیارت کند، پیشوایانشان نیز روز قیامت آنها را شفاعت می کنند.▪️
▪️بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۱۱۶▪️
🏴🏴🏴
اللهم عجل لولیک الفرج وفرجنا به
----------🍃✨✨🍃-----------
▪️@qoran114moballge▪️
----------🍃✨✨🍃----------
✨✨✨✨✨✨✨✨
⚠️ آنکه می گوید: «قرآن را نمی توان فهمید» او اهل ولایت نیست!
✍️ سید علی خامنه ای (حفظه الله)
📚 منبع: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص544
💠 آن بنده خدایی که قرآن را قابل فهم نمی داند، این چطور می تواند بگوید من ولایت علی بن ابی طالب(ع) را دارم و از لحاظ فکری با علی(ع) مرتبطم، در حالی که علی بن ابی طالب(ع) در خطبه نهج البلاغه می گوید: «وَ اعْلَمُوا أنَّ هَذا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِی لا یَغُشُّ وَ الْهادِی الَّذِی لا یُضِلُّ، وَالْمُحَدِّثُ الَّذِی لا یَکْذِبُ، وَ ما جالَسَ هَذا الْقُرْآنَ أحَدٌ إِلا قامَ عَنْهُ بِزِیادَةٍ أوْ نُقْصانٍ: زِیادَةٍ فِی هُدىً، وَ نُقْصَانٍ مِنْ عَمىً». امیر المؤمنین این جور به قرآن دارد مردم را حواله می دهد، این جور دارد مردم را به قرآن سوق می دهد، آن بنده خدا که می گوید قرآن را نمی شود بفهمی، این ولایت علی بن ابی طالب دارد؟ هرگز نه!
@shagerd_Quran
هدایت شده از چشمه جاری
🔶 در سوره«هَل اَتی» در مورد امیرالمومنین جمله ای است که خیلی آموزنده است. و کسانی هم که از جام ولای علی نوشیده اند، باید علاوه بر این که با تمامی هستی شان حرکت میکنند و هستی شان را میدهند، این سه خصلت را هم داشته باشند:1 ـ مزد نخواهند. 2 ـ سپاس نخواهند. 3 ـ خائف هم باشند.
🔶 به شهادت این سوره؛ کسانی که همه هستی شان را دادهاند با این که به آن اشتیاق هم داشته اند؛ «عَلى حُبِّه»، اینها اگر امید سپاس یا انتظار پاداشی داشته باشند باخته اند. «لانُريدُ مِنْكُمْ جَزاءاً وَ لا شُكُوراً»؛ آن ها می گویند: ما نه مزدی می خواهیم و نه سپاس؛ برای این که ما با شما معامله نکرده ایم.
🔶 مگر شما چه می توانید به ما بدهید؟! اينكه من براى چه كسى حساب باز كردها م؟ اين كه چه كسانى از من تشكّر كنند؟ اينكه چه كسانى به من بارك اللَّه بگويند؟ به اينها دقّت كنيد! آيا كسانى كه خود مبتلايند؟! كسانى كه خود اسيرند؟!
🔶 کسانی که به احسان و انفاق و اطعامی سفره ای پهن کرده اند، اگر به خاطر این که سپاس و تشکّر مهمانها را نداشته اند؛ سوختند معلوم می شود که طرف حساب شان همانها بوده اند، چون سوختن شان علامت این است که با چه کسی معامله کرده اند.
🔶 اگر من با آنها حساب داشته باشم، مزدم همين است كه چشمم مىبيند، ولى اگر با ديگرى حساب باز كردم، براى من رنجى و ملالى نيست. حتى به خاطر اخلاص من، بايد اينها به من برگردند و به من ضربه بزنند.
🔶 اصلًا قانون دنيا همين است كه آنهايى را كه تو براىشان هستى ات را گذاشته اى، خدا آنها را بشكند؛ «وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ مَجْدِی وَ ارْتِفَاعِی عَلى عَرْشِی لَأَقْطَعَنَّ أَمَلَ كُلِّ مُؤَمِّلٍ مِنَ النَّاسِ غَيْرِی بِالْيَأْس».
📚 فوز سالک، ص 246
🆔 کانال👈 چشمه جاری
هدایت شده از چشمه جاری
✅ كسى مى تواند از غريزه ى حبّ به مال و حُبّ به دنيا و حبّ به نفس آزاد شود كه به عشق عظيم ترى رسيده باشد و به نيروى وسيع ترى و عميق ترى دست يافته باشد؛ كه: «الَّذينَ آمَنُوا اشَدُّ حُبّاً للَّهِ».
✅ و با اين زيربناست كه انفاق و مواسات و ايثار شكل مى گيرد و استوار مى شود. آنها كه از غريزه ها آزاد شده اند و علاقه به خودشان از روى وظيفه است و رسيدگى به خودشان به خاطر دستور حق است، اينها به آسانى مى توانند هنگامى كه محتاج تر و يا كم ظرفيت تر از خود را مشاهده كردند، مال خود را كه مال خداست به او ببخشند و حتى چند شب گرسنه بمانند.
✅ زيربناى ايثار حضرت على علیه السلام و يا آنهايى كه قرآن به ستايش و مدحشان اشاره دارد؛ كه: «يُؤثِرُونَ عَلى انْفُسِهِم وَ لَو كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ»، همين آزادى و عشق به خداست.
✅ آنها مالى را مى بينند كه مال خداست و انسانهايى را مى بينند كه نسبت اينها با او يكى است. با اين ديد، هر كه محتاج تر و يا كم ظرفيت تر است مقدم تر است، نه هر كه مال در دست اوست جلوتر باشد و مقدم تر باشد.
✅ با آن شناختها و با اين ديد و با اين عشق، انفاق و مساوات و ايثار اسلامى مفهوم مى شود و مشخص مى گردد و توضيح مى گيرد. و با اين زيربناست كه انفاق ارزش حقيقى خود را مى يابد.
📚 فقر و انفاق، ص ۵۹
🆔 کانال👈 چشمه جاری
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
📚 طرح #نذر_کتاب
🔹 این طرح ابتدای هر ماه قمری اجرا می شود،
و بزرگوارانی که قصد دارند در نشر اندیشه استاد سهیم باشند،
مبلغ یک کتاب از آثار استاد صفاییحائری را به همراه هزینه ارسال آن را میپردازند.
و کتابهای اهدایی بین افراد متقاضی که فاقد کتاب مشخص شده باشند #قرعه_کشی میشود
و در نهایت کتابها به درب منزل افراد برگزیده ارسال خواهد شد. 🌹
🔴 بزرگوارانی که قصد سهیم شدن در اهدا کتابرا دارند از طریق لینک زیر در واتساپ پیام دهند👇🏻
https://wa.me/message/6NUMGAXKBMQUH1
🔻 و عزیزانی هم که مایل به دریافت و یا اطلاع بیشتر از روند قرعه کشی کتابهای اهدایی هستند به پیج اینستاگرامی ما مراجعه نمایند👇🏻
https://www.instagram.com/p/CUvAHhtIWFJ/?utm_medium=copy_link
•═══••@Einsad••═══•
هدایت شده از مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت
‼️کسی که از تدبّر بهرهای ندارد.
🍁ثبت نام دوره پاییزه #تدبر_در_قرآن دانشجویی
🔸ویژه برادران دانشجو، طلبه و فارغالتحصیل جوان
🔸جهت تسهیل شرکت مخاطبان در پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن، فرصت ۲ روزهای (روزهای پنجشنبه و جمعه) در نظر گرفته شده است تا شرکت کنندگان در این مهلت دو روزه در هر ساعت از شبانه روز از طریق سامانه آموزشی به تدریس اساتید دسترسی داشته و با دقت و تأمل کافی دروس را دنبال و طی نمایند.
📆 تاریخ و بازه برگزاری پیش دوره:
(قابل انتخاب از بین)
▫️ ۲۲ و ۲۳ مهر (🚨مهلت ثبت نام تا سهشنبه ۲۰ مهر)
▫️ ۶ و ۷ آبان
▫️ ۲۰ و ۲۱ آبان
✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره:
🔗 zil.ink/tadabor_ir
🆔 @tadabor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ویژگی مصلحان اجتماعی در نگاه شهید مطهری و تقابل همیشگی آنها با فاسدان و منفعت طلبان از نقاط ضعف جامعه
#مصلح
یا
#فقیه_فاجر
@shagerd_Quran
هدایت شده از کتابپردازان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تغییر رو از خودت شروع کن!
🔶وبینار مدیریت تغییر
🔷 استاد معماریانی
🔶دوشنبه ۱۹ مهرماه ساعت ۱۸
🔷رزرو:
http://b2n.ir/rezervtghir6
وقت حرکت رسیده است ...
هدایت شده از چشمه جاری
✅👈 چگونه انفاق كنيم؟
🔷 انفاق بايد براى دهنده و گيرنده رشد و حركت بياورد؛ چون غرض از انفاق، سير شدن شكمِ گيرنده نيست. خدا خود بهتر مى توانست شكمها را سير كند و فقرها را از اول مرتفع نمايد.
🔷 عدّه اى كه خيال كرده اند انفاق فقط براى همين پر كردن است اعتراض داشتند و با اتكاء به اين آيه مى پرسيدند:«أَنُطْعِمُ مَنْ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ»؛ آيا ما كسانى را غذا بدهيم كه اگر خدا مى خواست خودش به آنها غذا مى داد⁉️
🔷 اين است كه دهنده بايد در زمينه اى انفاق كند كه به رشد و رضوان و نور و برسد و همانطور كه گذشت، گرفتار منّت و اذيّت و عُجب و رياء نگردد. و بايد به گونه اى انفاق كند كه خلق را بت پرست و متملّق و ذليل، بار نياورد.
🔷 عده اى خيال مى كنند بايد به فقير تأمين داد كه هر وقت نداشتى سراغ من بيا و از من بگير. و خيال مى كنند نهايت احسان همين است، در حالى كه اين تأمين بزرگترين خيانت است.
🔷 اين تأمين، بت پرست بار آوردن است. فقير همين كه تنگدست مى شود، به ياد من مى افتد و به سراغ من مى آيد و هنگامى كه به او انفاقى كردم به من علاقه مندتر مى شود.
🔷 عارفِ آگاه، نه تأمين مى دهد و نه هميشه فقير را به خود راه مى دهد. چه بسا كه خودش او را رد كند تا بُت او بشكند و به ديگرى سفارش كند و يا به وسيله ى واسطه اى حاجتش را به او برساند و از راهى كه حساب نمى كند گرفتاريش را مرتفع نمايد تا توكّل و اعتقاد و عشق به حق در فقير رشد كند و زيادتر شود.
🔷 سرّ اينكه پيشوايان در شب انفاق مى كردند همين بود كه افراد، بت پرست بار نيايند و متملّق و چاپلوس و يا ذليل و خوار نگردند.
🔷 و سرّ اينكه خداوند به آنهايى كه بر او توكّل كرده اند، «مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ» روزى مى دهد همين است كه اين گونه به توكل و توحيدِ عميق ترى خواهند رسيد و بر شيرها تكيه نخواهند كرد و گرفتار پستانها نخواهند شد، بلكه خزائن و منبعها را مى بينند و قدرت حق را مشاهده مى كنند كه پستانها را از شير انباشته است.
🆔 کانال👈 چشمه جاری
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔹بیانیه آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران قندوز افغانستان
بسم اللّه الرحمن الرحیم
«وَٱتَّقُوا۟ فِتۡنَةࣰ لَّا تُصِیبَنَّ ٱلَّذِینَ ظَلَمُوا۟ مِنكُمۡ خَاۤصَّةࣰ وَٱعۡلَمُوۤا۟ أَنَّ ٱللَّهَ شَدِیدُ ٱلۡعِقَابِ»:
و بترسید از بلایی كه در میان شما تنها ستمكاران دچار آن نمیشوند [و همه شما از سکوت در مقابل ظلم آسیب خواهید دید]، و بدانيد كه کیفر خداوند سخت است (آیه ۲۵ سوره انفال).
بار دیگر مردم مظلوم و شریف افغانستان هدف توحش کورکورانه، غیر انسانی و ضد اسلامی گروهی جنایتکار قرار گرفتند و دهها نمازگزار بیگناه و بیدفاع قندوز به شهادت رسیدند. اینجانب این مصیبت دردناک را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، خانواده های عزادار و همه مردم مصیبتزده افغانستان تسلیت میگویم.
🔻مردم ستمدیده و رنجکشیده افغانستان سالهاست که قربانی باندبازی جنگطلبانه و اختلافات فرقهای و قبیلهای شده و رنگ آرامش و زندگی را به خود ندیدهاند. گروههای مختلفی با نام خدا و اسلام، دست به انواع جنایتها و رفتارهای خلاف شرع در این کشور زده و میزنند و خصوصا زنان و کودکان مصائب بسیاری متحمل شدهاند. اکنون نیز برای چندمین بار، گروهی در حال عبادت در مسجد، هدف حمله وحشیانه قرار گرفته و جان خود را از دست دادهاند.
🔺بر همه مسلمانان با هر مکتب و اندیشهای، خصوصا بر عالمان و دولتمردان مسلمان فرض است که رفتارهای وحشیانه این گروههای مدعی اسلام را محکوم کنند تا نام مقدس اسلام، این آیین رحمانی و انسانساز، بیش از این بدنام و آلوده به این توحشها نشود.
بر همه سازمانهای بینالمللی و دولتها نیز فرض است که تمام توان خود را برای جلوگیری از این ستمها و جنایتها به کار بگیرند. چنین رفتارهای وحشیانهای فقط به سود قدرتهایی است که سعی دارند حضور مداخلهگرانه در افغانستان داشته باشند و بر آلام این مردم بیپناه بیافزایند. نتیجه سکوت امروز، آینده تلختر و سیاهتر برای این مردم مظلوم و کل منطقه و جهان اسلام است.
«وَ سَیَعلمُ الذینَ ظَلموا أیَّ مُنقَلبٍ یَنقلِبونَ» (آیه ۲۲۷ سوره شعراء).
✍سید موسی شبیری زنجانی
@zanjani_net
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#حدیث
صدّیق...
حضرت امام صادق علیهالسلام فرمود :
🔹 «قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : عَبدِي المؤمنُ لا أصرِفُهُ في شيءٍ إلاّ جَعَلتُهُ خَيرا لَهُ ، فَلْيَرضَ بِقَضائي ، و لْيَصبِرْ على بَلائي ، و لْيَشكُرْ نَعمائي ، أكتُبْهُ يا محمّدُ مِن الصِّدِّيقِينَ عِندي»
خداوند عزّ و جلّ فرموده است:
بنده مؤمن خود را به هيچ كارى وا ندارم، مگر اين كه آن كار را براى او خير قرار دهم؛ پس، بايد به قضاى من خرسند باشد و بر بلاى من #صبر كند و از نعمتهايم سپاسگزار باشد تا او را، اى محمّد! از صدّيقانِ خودم قلمداد كنم.
📚 كافي: ج 2 ص 61، ح6
@zanjani_net
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
📚 طرح #نذر_کتاب
🔹 این طرح ابتدای هر ماه قمری اجرا می شود،
و بزرگوارانی که قصد دارند در نشر اندیشه استاد سهیم باشند،
مبلغ یک کتاب از آثار استاد صفاییحائری را به همراه هزینه ارسال آن را میپردازند.
و کتابهای اهدایی بین افراد متقاضی که فاقد کتاب مشخص شده باشند #قرعه_کشی میشود
و در نهایت کتابها به درب منزل افراد برگزیده ارسال خواهد شد. 🌹
🔴 بزرگوارانی که قصد سهیم شدن در اهدا کتابرا دارند از طریق لینک زیر در واتساپ پیام دهند👇🏻
https://wa.me/message/6NUMGAXKBMQUH1
🔻 و عزیزانی هم که مایل به دریافت و یا اطلاع بیشتر از روند قرعه کشی کتابهای اهدایی هستند به پیج اینستاگرامی ما مراجعه نمایند👇🏻
https://www.instagram.com/p/CUvAHhtIWFJ/?utm_medium=copy_link
•═══••@Einsad••═══•
✨✨✨✨✨✨✨✨
💎 امام صادق(ع): قرآن، فرا زمان و فرا مکان است!
📕 عيون أخبار الرضا(ع)/ج2/ص87/ح32
🔷 عنِ الرِّضَا(ع) عَنْ أَبِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (ع) إِنَّ رَجُلًا سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع): مَا بَالُ الْقُرْآنِ لَا يَزْدَادُ عِنْدَ النَّشْرِ وَ الدِّرَاسَةِ إِلَّا غَضَاضَةً فَقَالَ لِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يُنْزِلْهُ لِزَمَانٍ دُونَ زَمَانٍ وَ لَا لِنَاسٍ دُونَ نَاسٍ فَهُوَ فِي كُلِّ زَمَانٍ جَدِيدٌ وَ عِنْدَ كُلِّ قَوْمٍ غَضٌّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
🔶 ترجمه: امام رضا (ع) به نقل از پدرش امام کاظم(ع): مردى از امام صادق (ع) پرسيد: چرا قرآن، هر چه بيشتر منتشر و مطالعه می شود، بر تازگى و طراوت آن، افزوده مى گردد؟ فرمود: «چون خداوند، آن را براى زمانى خاص و مردمى خاص، فرو نفرستاد. بنا بر اين، قرآن تا روز قيامت، در هر زمانى، نو و براى هر مردمى، تازه است».
@shagerd_Quran
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
#صلوات_بر_امام_حسن_عسکری
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِیِّ الصَّادِقِ الْوَفِیِّ النُّورِ الْمُضِی ءِ خَازِنِ عِلْمِکَ وَ الْمُذَکِّرِ بِتَوْحِیدِکَ وَ وَلِیِّ أَمْرِکَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّینِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِینَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیَا فَصَلِّ عَلَیْهِ یَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ وَ أَوْلادِ رُسُلِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از مؤسسهٔ لیلةالقدر تهران
#ثبت_نام_دوره
❇️ تدبری در قرآن (خواهران و برادران)
✳️ قابل توجه علاقهمندان به فعالیتهای قرآنی؛
از مورخهٔ ۲۹مهرماه ۱۴۰۰ هشت جلسه دوره «تدبری در قرآن» در محل موسسه شمیم لیهالقدر تهران برگزار میگردد.
📲 علاقهمندان جهت آشنایی بیشتر با دوره و ثبت نام میتوانند از طریق لینک ذیل اقدام نمایند:
https://shamim.dinamedia.ir
❗️مهلت ثبتنام: تاچهارشنبه مورخه ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
⁉️جهت پاسخگویی سوالات به ادمین کانالها و گروههای مرتبط با موسسه مراجعه بفرمایید.
🍀 @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺رؤیت امام زمان﮺
🎙 #عین_صاد
#⃣ #استوری #امام_زمان #امام_حسن_عسکری
📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کست باکس|
|آپارات| |بله|
🛒 برای سفارش کتابهای استاد کلیک کنید.
•══••@Einsad••══•
هدایت شده از چشمه جاری
🔶 بیاییم بشینیم و وضعیت خودمان را بررسی کنیم. راه خیلی خوبی است که ببینیم امروز از چه چیزی خوشحال شدیم؟ از چه چیزی رنج بردیم؟
🔶 کفشمان گم شده، گِلی شده. فلانی یک جمله ای به من گفته من را خوشحال یا ناراحت کرده است. اول چایی را به دیگری داده است. برای آن برادرم یک خودکار قشنگ تر خریده است.
🔶 یادم نمی رود وقتی کوچک بودم، سر سفره، وقتی غذا می کشیدند، مثلاً وقتی آبگوشتی می کشیدند اگر برای برادرهای کوچک تر من چرب تر بود، من هیچ نمی گفتم، ساکت بودم ولی اشک همینطور از کنار چشمانم راه می افتاد و این طبیعی است که آدم می سوزد. این رنج اوست، برایش مهم است. من همین قدر هستم. این اندازه من است.
🔶 خودتان را شناسایی کنید. ترس ها، امیدها، عشق ها، نفرت ها، توبه ها و تعلق ها مشخصه های وجودی ما هستند. اینها نشان می دهند ما کجاییم و چقدریم.
🔶 ارزش ها و التهاب هایی که برای ما می آید، اینها آشنا کننده خوبی برای خود ما هستند.
📚 روزگار ستمگر، ص 19
🆔 کانال👈 چشمه جاری
✨✨✨✨✨✨✨✨
🔶 تدبّر برای تفسیر کردن نیست؛ برای فهمیدن مراد است.
🎙 مقام معظم رهبری(حفظه الله) - 77/7/18
🔷 سؤال (یکی از حضار):
🔻 یکی از بهترین راههای به دست آوردن معنویت، کسب فیض از قرآن و تفکّر و تدبّر در آن است که بسیار هم سفارش شده است؛ منتها سؤالی که من از محضرتان دارم، این است که این تفکّر و تدبّری که تأکید زیادی هم روی آن شده، چگونه باید باشد که منجر به «تفسیر به رأی» نشود؟
🔷 پاسخ (معظّم له):
🔻 اصلاً تدبّر برای تفسیر کردن نیست؛ برای فهمیدن مراد است. انسان هر سخن حکیمانهای را دو گونه میتواند تلقّی کند: یکی سَرسَری و با سهلانگاری؛ یکی با دقّت و کنجکاوانه. این، اصلاً به مرحله تفسیر کردن و تعبیر کردن نمیرسد. تدبّری که در قرآن لازم است، پرهیز کردن از سَرسَری نگریستن در قرآن است؛ یعنی شما هر آیه قرآنی را که میخوانید، با تأمّل و ژرفنگری باشد و دنبال فهمیدن باشید. این همان تدبّر است و بدون اینکه نیازی به این باشد که انسان، سلایق خودش را به قرآن تحمیل کند- که همان تفسیر به رأی است- خواهید دید که بابهایی را از معرفت، به حسب محتوای آیه – هر چه که محتوای آیه است - باز میکند.
🔻 اشکال عمده در کار قرآن خوانیهای بیتأمّل، این است که اصلاً روی جملات درنگ نمیکنند. خوب؛ شما وقتی سخن حکیمی، یا سخنِ حکمتآمیزی را میشنوید، باید به آن دل بدهید؛ بدون دل دادن که اصلاً انسان مُراد را نمیفهمد. هر کتاب عادّی - بخصوص اگر کتاب پُرمغزی باشد، بخصوص اگر حکیم فرزانهی بزرگی آن را نوشته باشد - همین حالت را دارد. اگر سرسری بخوانید و رد شوید، از آن چیزی نمیفهمید. قرآن میگوید: «مرا سرسری نخوانید».
🔻 قرآن از عالیترین مقام است؛ از قلّهی معرفت عالم وجود است. این است که انسان باید تأمّل کند و چون عمق این آیات و این مفاهیم، خیلی زیاد است، هرکسی تأمّل کند، از آن استفاده خواهد کرد - حتّی خود پیغمبر - خودِ پیغمبر هم اگر تأمّل کنند - که البته پیامبر و ائمّه (علیهمالسّلام) همیشه قرآن را با تأمّل و تدبر میخواندند - از قرآن استفاده میکنند. البته ما هم استفاده میکنیم. مثل سطوح مختلف دریاست که هرکس در هر سطحی برود، بهرهای از آن خواهد بُرد - حالا این تشبیه نارسایی است، لیکن برای تقریب به ذهن است - البته هرچیزی را که انسان نفهمید، هر معنایی را که درست، سر در نیاورد و ترکیب یا عبارتِ مشکلی بود، به تفسیر مراجعه میکند. منظورم این است که تدبّر اصلاً به عالَم «تفسیر به رأی» نزدیک نمیشود.
@shagerd_Quran
✨✨✨✨✨✨✨✨
بسم الله الرحمن الرحیم
نامه 31 نهج البلاغه (نامه امام علی علیهالسلام به امام حسن علیه السلام)؛
تقوا بهترین سفارش
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )
وَ أَنْ أَبْتَدِئَكَ بِتَعْلِيمِ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَأْوِيلِهِ وَ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ وَ أَحْكَامِهِ وَ حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ، لَا أُجَاوِزُ ذَلِكَ بِكَ إِلَى غَيْرِهِ، ثُمَّ أَشْفَقْتُ أَنْ يَلْتَبِسَ عَلَيْكَ مَا اخْتَلَفَ النَّاسُ فِيهِ مِنْ أَهْوَائِهِمْ وَ آرَائِهِمْ مِثْلَ الَّذِي الْتَبَسَ عَلَيْهِمْ، فَكَانَ إِحْكَامُ ذَلِكَ عَلَى مَا كَرِهْتُ مِنْ تَنْبِيهِكَ لَهُ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنْ إِسْلَامِكَ إِلَى أَمْرٍ لَا آمَنُ عَلَيْكَ [فِيهِ] بِهِ الْهَلَكَةَ، وَ رَجَوْتُ أَنْ يُوَفِّقَكَ اللَّهُ فِيهِ لِرُشْدِكَ وَ أَنْ يَهْدِيَكَ لِقَصْدِكَ، فَعَهِدْتُ إِلَيْكَ وَصِيَّتِي هَذِهِ. وَ اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّ أَحَبَّ مَا أَنْتَ آخِذٌ بِهِ إِلَيَّ مِنْ وَصِيَّتِي تَقْوَى اللَّهِ وَ الِاقْتِصَارُ عَلَى مَا فَرَضَهُ اللَّهُ عَلَيْكَ وَ الْأَخْذُ بِمَا مَضَى عَلَيْهِ الْأَوَّلُونَ مِنْ آبَائِكَ وَ الصَّالِحُونَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ، فَإِنَّهُمْ لَمْ يَدَعُوا أَنْ نَظَرُوا لِأَنْفُسِهِمْ كَمَا أَنْتَ نَاظِرٌ وَ فَكَّرُوا كَمَا أَنْتَ مُفَكِّرٌ، ثُمَّ رَدَّهُمْ آخِرُ ذَلِكَ إِلَى الْأَخْذِ بِمَا عَرَفُوا وَ الْإِمْسَاكِ عَمَّا لَمْ يُكَلَّفُوا، فَإِنْ أَبَتْ نَفْسُكَ أَنْ تَقْبَلَ ذَلِكَ دُونَ أَنْ تَعْلَمَ كَمَا عَلِمُوا فَلْيَكُنْ طَلَبُكَ ذَلِكَ بِتَفَهُّمٍ وَ تَعَلُّمٍ لَا بِتَوَرُّطِ الشُّبُهَاتِ وَ عُلَقِ الْخُصُومَاتِ، وَ ابْدَأْ قَبْلَ نَظَرِكَ فِي ذَلِكَ بِالاسْتِعَانَةِ بِإِلَهِكَ وَ الرَّغْبَةِ إِلَيْهِ فِي تَوْفِيقِكَ وَ تَرْكِ كُلِّ شَائِبَةٍ أَوْلَجَتْكَ فِي شُبْهَةٍ أَوْ أَسْلَمَتْكَ إِلَى ضَلَالَةٍ، فَإِنْ أَيْقَنْتَ أَنْ قَدْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ فَاجْتَمَعَ وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً، فَانْظُرْ فِيمَا فَسَّرْتُ لَكَ وَ إِنْ [أَنْتَ] لَمْ يَجْتَمِعْ لَكَ مَا تُحِبُّ مِنْ نَفْسِكَ وَ فَرَاغِ نَظَرِكَ وَ فِكْرِكَ، فَاعْلَمْ أَنَّكَ إِنَّمَا تَخْبِطُ الْعَشْوَاءَ وَ تَتَوَرَّطُ الظَّلْمَاءَ، وَ لَيْسَ طَالِبُ الدِّينِ مَنْ خَبَطَ أَوْ خَلَطَ، وَ الْإِمْسَاكُ عَنْ ذَلِكَ أَمْثَل.
مصمم شدم كه نخست #كتاب_خدا را به تو بياموزم و از تأويل آن آگاهت سازم و بيش از پيش به آيين اسلامت آشنا گردانم تا احكام حلال و حرام آن را فراگيرى و از اين امور به ديگر چيزها نپرداختم. سپس، ترسيدم كه مباد آنچه سبب اختلاف عقايد و آراء مردم شده و كار را بر آنان مشتبه ساخته، تو را نيز به اشتباه اندازد. در آغاز نمى خواستم تو را به اين راه كشانم، ولى با خود انديشيدم كه اگر در استحكام عقايد تو بكوشم به از اين است كه تو را تسليم جريانى سازم كه در آن از هلاكت ايمنى نيست. بدان اميد بستم كه خداوند تو را به رستگارى توفيق دهد و تو را راه راست نمايد. پس به كار بستن اين وصيتم را به تو سفارش مى كنم.
و بدان، اى فرزند، كه بهترين و #محبوبترين_چيزى كه از اين اندرز فرا مى گيرى، #ترس_از_خداست و اكتفا به آنچه بر تو واجب ساخته و گرفتن شيوه اى كه پيشينيانت، يعنى نياكانت و نيكان خاندانت، بدان كار كرده اند. زيرا، آنان همواره در كار خود نظر مى كردند، همان گونه كه تو بايد نظر كنى و به حال خود مى انديشيدند، همان گونه كه تو بايد بينديشى تا سرانجام، به جايى رسيدند كه آنچه نيكى بود، بدان عمل كردند و از انجام آنچه بدان مكلف نبودند، باز ايستادند. پس اگر نفس تو از به كار بردن شيوه آنان سرباز مى زند و مى خواهد خود حقايق را دريابد، چنانكه آنان دريافته بودند، پس👈 بكوش تا هر چه طلب مى كنى از روى فهم و علم باشد، نه به ورطه شبهات افتادن و به بحث و جدل بيهوده پرداختن.
پيش از آنكه در اين طريق نظر كنى و قدم در آن نهى از خداى خود يارى بخواه و براى توفيق يافتنت به او روى آور و از هر چه تو را به شبهه مى كشاند يا به گمراهيت منجر مى شود، احتراز كن و چون يقين كردى كه دلت صفا يافت و خاشع شد و انديشه ات از پراكندگى برست و همه سعى تو منحصر در آن گرديد، آن گاه به آنچه در اين وصيت براى تو، بوضوح، بيان داشته ام، بنگر و اگر نتوانستى به آنچه دوست دارى، دست يابى و براى تو آسودگى نظر و انديشه حاصل نيامد، بدان كه مانند شترى هستى كه پيش پاى خود را نمى بيند و در تاريكى گام برمى دارد. كسى كه به خطا مى رود و حق و باطل را به هم مى آميزد، طالب دين نيست و بهتر آن است كه از رفتن باز ايستد.
@shagerd_Quran