بخش نهم پاسخ به پرسش های انتخاباتی
۱۷-چرا باید ۱۲نفر بتو نن برای۸۱ میلیون نفر تصمیم بگیرن!؟
زندگی اجتماعی اقتضائاتی داره و یکی از اقتضائات اون واگذاری تصمیم گیری در حوزه های کلان به کسانی است که بتونن به نمایندگی از مردم عهده دار انجام مسئولیتهایی برای پیشبرد اهداف جامعه باشن؛ چراکه با وجود تکثر دیدگاهها، نمیشه در همه امور اجتماعی نظر یکایک مردم روجویا شد و همه رو نیز اعمال کرد. به همین دلیل در همه کشورها مردم ابتدا درباره چگونگی اداره جامعه نظر میدن و به ساختار کلان و نهادهای اساسی رأی میدن و پس از اون افرادی به نمایندگی از مردم وظایف و اختیاراتی روبه عهده می گیرن و در چارچوب اون ساختار کلان اعمال وظیفه می کنن. در نظام جمهوری اسلامی ایران هم مردم با رأی به قانون اساسی، شیوه اداره حکومت، ساختار کلان و نهادهای اساسی رومعین کردن. بر همین اساس مسئولان و مدیران وظایف و اختیارات خود رواعمال می کنن و تصمیماتی برای کلان کشور می گیرن. دیگر اینجا این شبهه مطرح نیست که چرا یه نفر برای سایرین تصمیم میگیره؛ زیرا این مسئله برای هر کسی که در هر سمتی عهدهدار مسئولیتی باشه، صادقه .این شبهه درباره رئیس جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس، استانداران و فرمانداران نیز میتونه مطرح باشه؛ چراکه آنان نیز تصمیماتی می گیرن که بر سایرین اثر میذاره در نتیجه اینکه یه نفر برای دیگران تصمیم می گیره اشکالی نداره، مهم اینه که تصمیمی که گرفته آیا مبتنی بر اختیارات و وظایف قانونی او باشه و مشروعیت اتخاذ آن تصمیم روداشته یا خیرهمانطور که در اصل ۷۱، قانون اساسی اختیار قانونگذاری روبه مجلس سپرده و ریاست قوه مجریه رو دراصل۱۱۳برعهده رئیس جمهور گذاشته.
وظایف و اختیارات شورای نگهبان رونیز در اصول ۹۴ ،۹۶؛ ۹۸و ۹۹قانون اساسی ذکر کرده. پس پاسخ این پرسش روکه چرا شورای نگهبان این وظایف روبرعهده داره، باید در قانون جستجو کرد. اگه زمانی قانون به نحوی اصلاح شد که این وظیفه برعهده دستگاه دیگری گذاشته شه، مسئله ای نیست، از آن به بعد باید همان دستگاه این وظیفه روانجام بده؛ اما تا زمانی که قانون این مسئله روبر عهده شورای نگهبان قرار داده ، نباید انتظار داشت این وظیفه و تکلیف قانونی رها شه و انجام نشه
بخش دهم پاسخ به پرسش های انتخاباتی
۱۸- نظارت استصوابی که میگن چی هست اصلا!؟
نظارت استصوابی یه نظارت قانونی مؤثر برای جلوگیری از انجام تخلفات و تضمین سلامت اقداماته. این نوع نظارت مختص شورای نگهبان نیست و در بسیاری از عرصه های دیگه نیز ناظران یا دستگاههای نظارتی اون رو اعمال میکنن؛ برای نمونه آنجایی که پلیس به خودروی متخلف دستور توقف میده و او رواعمال قانون می کنه.درباره نظارت بر مصوبات مجلس نیز اصل ۹۴قانون اساسی این اختیار روبه شورای نگهبان داده که بر عدم مغایرت، مصوبه روبرای اصلاح به مجلس باز گردانه درخصوص نظارت بر انتخابات نیز اصل ۹۹قانون اساسی وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی رو فقط برعهده شورای نگهبان قرار داده و مسئولیت نظارت بر انتخابات رو به هیچ نهاد دیگری نسپرده. حتی در قانون نیامده در تخلفات احتمالی انتخابات بروید به قوه قضائیه یا مرجع دیگر شکایت کنید. آیا شورای نگهبان که وظیفه تضمین سلامت انتخابات روبرعهده دارد، می تونه صرفا ناظر تخلفات احتمالی باشه و با آنها برخورد نکنه؟ از طرف دیگه در تمام قوانین انتخاباتی، از جمله قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، قانون انتخابات ریاست جمهوری و قانون همه پرسی، جزئیات این نظارت بیان شده و در همه این قوانین مجددا تصریح شده که نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است.
هدایت شده از تحلیل پرس| Tahlil Press
💻 آغاز به کار صفحه ویژه انتخابات ۱۴۰۰ در KHAMENEI.IR
🔻 با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات سیزدهمین دورهی ریاست جمهوری و ششمین دورهی شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰، پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای، «صفحهی ویژه انتخابات ۱۴۰۰» شامل دیدگاههای انتخاباتی رهبر انقلاب اسلامی را راهاندازی کرد.
🔺 در صفحهی ویژهی انتخابات سایت KHAMENEI.IR بیانات و دیدگاههای رهبر انقلاب اسلامی دربارهی انتخابات در قالبهای مختلف به مخاطبان ارائه میشود.
🗳 #انتخاب_درست_کار_درست
📲 ببینید👇
https://farsi.khamenei.ir/entekhabat1400/
⭕️چگونگی دستیابی به نامزد_اصلح ریاستجمهوری (بخش نخست)
در خصوص راههای دستیابی به کاندیدای_اصلح نکات زیادی وجود دارد، اما نگاهی به برخی رهنمودهای مقام معظم رهبری در این زمینه، بیش از بقیه موارد راهگشا است:
«برای انتخاب_خوب باید فکر کرد، باید معیارها را شناخت... اجمالاً معیار اصلی این است که کسانی سر کار بیایند که همت شان بر حفظ_عزت و حرکت کشور در جهت هدفهای_انقلاب باشد. آنچه ما در این سالهای طولانی از خیرات و برکات به دست آوردهایم، به برکت هدفهای انقلاب بوده است؛ هرجائی که ما کم آوردیم، عقب ماندیم، شکست خوردیم، به خاطر غفلت از هدفهای انقلاب اسلامی و هدفهای اسلامی بوده است.
کسانی سر کار بیایند که مصداق: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» باشند؛ اهل استقامت، اهل ایستادگی باشند؛ زرهی پولادین از یاد خدا و از توکل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد میدان شوند. شعارها را نگاه کنید، ببیند شعارهایی که تعیین میکنند، چه جور شعارهایی است؟ گاهی بعضیها - البته اشتباه میکنند - برای جلب آراء، شعارهایی میدهند که این شعارها از حدود قدرت و اختیاراتشان بیرون است؛
اینها را مردم هوشمند ما میتوانند بشناسند، مراقبت کنند، دقت کنند. آنچه که برای مردم لازم است، آنچه که فوریت بیشتری دارد، آنچه که با واقعیات و امکانات کشور سازگار است، آنچه که به افزایش قدرت درونی ملت میانجامد، آنها را در شعارهایشان بگنجانند؛ این یکی از معیارها است.» [بیانات، ۹۲/۲/۲۵]
ایشان حتی انتخاب نامزد_اصلح را همچون اصل شرکت در انتخابات یک تکلیف الهی و دارای اهمیتی ویژه تعریف میکنند: «همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب_اصلح هم یک تکلیف_الهی است.» [بیانات، ۷۶/۲/۳۱] ادامهدارد...
(بخش دوم)
در خصوص شیوه کشف و انتخاب فرد اصلح نیز مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف نکتهها و شیوههایی را بیان نموده اند. توجه به این نکتهها میتواند ما را در چگونگی کشف فرد اصلح راهنمایی نماید. «این را من قبلاً هم گفتم، حالا هم تکرار میکنم، بگردید؛ از خدا هم کمک بخواهید، از آدمهاى مطلع و امین و باصداقت کمک بخواهید.» [بیانات، ۸۶/۱۲/۲۲]
🔷رهبر معظم انقلاب در باب تأکید بر لزوم ادای تکلیف و نه نتیجه گرایی نیز فرمودهاند: «نکته بعدى در باب انتخابات این است که مردم باید به فکر شناخت_اصلح باشند؛ چون امر کوچکى نیست. مسئله_انتخابات، مسئله سپردن سرنوشت بخش عمده امکانات کشور به یک نفر و یک مجموعه است. سرنوشت مسائل اقتصادى، مسائل فرهنگى، روابط خارجى و مسائل گوناگون دیگر تا حدود زیادى به این قضیه وابسته است...
شوراى_نگهبان طبق وظیفه قانونى خود، کسانى را که از لحاظ معیارهاى_قانونى صلاحیت دارند، مشخص خواهد کرد. سپس من و شما بایستى در بین این مجموعه نگاه کنیم و کسى را که اصلح است، انتخاب کنیم. این هم وظیفه بسیار مهمى است.» [بیانات، ۸۰/۲/۱۱]
«برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت.» [بیانیه گام دوم انقلاب]
خلاصه کلام معظم له در خصوص راههای شناخت کاندیدای_اصلح از میان افراد حاضر در صحنه، تحقیق و کسب اطلاعات در مورد میزان تعهد_افراد به مکتب اسلام، انقلاب و رهبری، نظام و مردم، میزان تجربه، تخصص و کارآمدی، میزان توانمندی، گرایشهای سیاسی و سایر موارد مطرحشده و در نهایت توکل به خداوند متعال برای انتخاب درست است. ادامهدارد...
(بخش سوم)
مطالعه و بررسی مواضع احزاب و جریانات سیاسی و کاندیداها:
اگر برای رأیدهندگان مقدور باشد باید به صورت شخصی به دنبال مطالعه و بررسی سوابق، مواضع و عملکرد احزاب و جریانات سیاسی و نامزدها برآیند. اما از آنجاکه برای غالب رأی دهندگان این فرصت و امکان فراهم نیست، استفاده از جلسات بصیرتی و مطالعه نشریات آگاه سازی سیاسی راه میان بر و شیوهای منطقی محسوب میشود.
مراجعه به افراد معتمد و اعتماد به مشاوره آنان: (۱)
هرچند مردم شریف ایران به برکت انقلاب اسلامی از رشد سیاسی بالایی برخوردارند، اما مشاوره با افراد_آگاه و متدین برای شایسته گزینی در انتخابات و افزایش ضریب آگاهی، نسبت به گروه های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی، یک ضرورت لازم و گاهی اجتناب ناپذیر بهحساب می آید. در این راستا حضرت امام_خمینی (ره) میفرماید: «جامعه اسلامی ایران که به این بیعت و این پیمان بزرگ وفادار مانده اند، مسلم قدرت انتخاب اصلح را دارند، البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت مینمایند.» [صحیفه نور، ج۲۰، ص۱۹۴]
همچنین معظم له بین اعتماد برای مشورت و آزادی انتخاب منافاتی قائل نبوده و تصریح دارند: «مردم با علما و اشخاص مورد اعتمادشان مشورت کنند، بعد به هر کس که خواستند رأی
دهند.» [همان، ج ۱۸، ص ۱۷۹] در این راستا، خلف صالح ایشان مقام_معظم_رهبری نیز توصیه مشابه داشته و به مردم شریف ایران فرموده اند: «مردم باید بگردند و بشناسند و اگر قرار است برای شناختن به توصیه کسانی گوش کنند، آنان را برای شنیدن توصیه شان انتخاب کنند که به آنها واقعاً اطمینان داشته باشند و با دلی آسوده و خالی از شک بتوانند به معرفی آنان عمل کنند.» [بیانات، ۶۲/۱۱/۱۵]
همچنین معظم له در موردی دیگر به مردم توصیه میکنند: «مردم هم نگاه کنند و اصلح را انتخاب کنند... شما تلاش خود را بکنید؛ مشورت خود را بکنید؛ از کسانى که فکر مىکنید مىتوانند شما را راهنمایى کنند، راهنمایى بخواهید؛ به هر نتیجهاى که رسیدید، عمل کنید و رأى بدهید؛ اجر شما را خداى متعال خواهد داد. ما مأموریم که به آنچه مىفهمیم و به آنچه تکلیف الهى تشخیص مىدهیم، عمل کنیم؛ مطابق با واقع شد یا نشد، اجر ما محفوظ است. اجر کسى که عامل به تکلیف است، پیش خداى متعال محفوظ است.» [بیانات، ۸۴/۳/۳]
چگونگی دستیابی به نامزد_اصلح ریاستجمهوری (بخش چهارم)
🔶در خصوص راههای دستیابی
به طور خلاصه از جمله راههای شناخت کاندیدای_اصلح مورد زیر است:
مراجعه به افراد معتمد و اعتماد به مشاوره آنان: (۲)
مقام معظم رهبری در موردی دیگر به مردم اینطور توصیه میکنند: «مردم هم نگاه کنند و اصلح را انتخاب کنند... شما تلاش خود را بکنید؛ مشورت خود را بکنید؛ از کسانى که فکر مىکنید مىتوانند شما را راهنمایى کنند، راهنمایى بخواهید؛ به هر نتیجهاى که رسیدید، عمل کنید و رأى بدهید؛ اجر شما را خداى متعال خواهد داد. ما مأموریم که به آنچه مىفهمیم و به آنچه تکلیف الهى تشخیص مىدهیم، عمل کنیم؛ مطابق با واقع شد یا نشد، اجر ما محفوظ است. اجر کسى که عامل به تکلیف است، پیش خداى متعال محفوظ است.» [بیانات، ۸۴/۳/۳]
🔷بدیهی است در مشورت گرفتن از افراد و معتمدین باید به تدین، شناخت و آگاهی و عدموابستگی آنها به احزاب و گروههای سیاسی اطمینان داشت. همان گونه که امام_علی (ع) فرموده اند: «مَن شاوَرَ ذَوِی اَلالباب، دُلَّ عَلَی الصَّواب؛ هر کس با صاحبان_اندیشه مشورت کند، به راه راست هدایت میشود». [بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۴۲۲]
🔷و امام_صادق (ع) نیز میفرمایند: «شاوِر فی اَمرِکَ الَّذینَ یَخشَونَ الله عَزَّوَجَل؛ در امور خود با کسانی که ازخدامیترسند مشورت کن». [الخصال، ج ۱، ص ۱۶۹] بر همین اساس حضرت امام_خمینی (ره) در وصیت نامه سیاسی الهی خود برای پیشگیری از تکرار واقعه تلخ مشروطه، مشورت با روحانیون و طبقهتحصیلکرده و دانشگاهی مشهوربهتقوا و متعهد به جمهوری اسلامی را به مردم توصیه کردهاند.
منبع: سایت بصیرت
فسیلهای کجرو؟
«امام هم هر کاری که در زمینهی تحوّلات انجام دادند، متّکی به همین حرکت اسلامی و مبانی معرفتی اسلام بود؛ امام در چهارچوب آن حرکت کردند.
اگر چنانچه یک چنین پشتوانهی فکریای وجود نداشته باشد، این تحوّل انسان، غلط خواهد بود و احتمالاً انسان قدم را نابجا برمیدارد، بعد هم درست پافشاری نمیکند؛ یعنی ثبات قدم در این حالتِ تحوّلی، نخواهد داشت.
انسان به یاد بعضیها میافتد، ما در انقلاب خودمان داشتیم کسانی را که اینها افراد انقلابی و علاقهمند بودند، منتها چون پایههای فکریشان پایههای محکمی نبود، پایههای ایمانیشان، پایههای متین و مستحکم و دارای پشتوانههای عقلانی محکم و استدلالی محکمی نبود، بعد از اینکه مدّتی گذشت و از سنین جوانی مثلاً یک مقداری عبور کردند، تبدیل شدند به همان فسیلهایی که اصلاً انقلاب علیه آن فسیلها بود؛ یعنی انقلاب اسلامی در واقع یک عدّه فسیلهای کجرو را کنار زد.
بعضی جوانهای انقلابیِ دیروز هم بعد از آنکه وارد مرحلههای گوناگون زندگی و عبور از سالهای جوانی شدند، در واقع نزدیک شدند -حالا یا بعضیها نزدیک شدند، یا بعضیها تبدیل شدند- به چیزی شبیه آن فسیلها؛»
رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
تاریخ ایجاد: ۲۰۲۱/۶/۹ ۱۰:۲۳
موضوع : ✳ از امام صادق علیه السلام سئوال شد:
محتوا:
✳ از امام صادق علیه السلام سئوال شد:
چه کسی را انتخاب کنیم؟
🔻 شخصی از امام_صادق علیه السلام پرسید:
بین دو حاکم در تردید هستم، چه کنم؟
امام فرمود: عادل، صادق، فقیه و باتقواترین را انتخاب کن.
شخص گفت: اگر به تشخیص نرسیدم؟
امام فرمود: ببین افراد_متدین به کدام مایلاند.
شخص گفت: اگر نفهمیدم؟ امام فرمود: بنگر مخالفان_آیین_ما کدام را بیشتر میپسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آنها را خشمگین میکند، او را برگزین.
اصول_کافی | جلد ۱
📖 ص ۶۸
بصیرت
بخش یازدهم پاسخ به پرسش های انتخاباتی
۱۹-اعضای شورای نگهبان عمدتا دچارکهولت سن هستن و چرا اصلا تغییر نمیکنن! ؟
معمولا درنهاد های مشورتی و نظارتی افرادی را به کار می گیرن که دارای تجربه، دانش بالا و قدرت تشخیص مناسبی باشن؛ در حالی در نهادهای اجرایی عمدتا توان اجرایی وتحرک بالا نیازمند است .درباره شورای نگهبان نیزبه نهاد غیر اجرایی و نظارتیه، همین امر صدق میکنه و بیشتر نیازمند افرادیه که تجربه زیاد داشته باشن. این مسئله درباره نهادهای مشابه شورای نگهبان در سایر کشورها نیز صادقه؛ برای نمونه میانگین سنی قضات حین ورود به دیوان عالی فدرال آمریکا ۴۵ ساله و میانگین سنی خروج از دیوان نیز به ۸۳ سال رسیده. میانگین سنی اعضای شورای قانون اساسی فرانسه نیز در سال ۲۰۱۷ ،۷۲، سال اعلام شده. اما در شورای نگهبان برخی اعضا در ۳۶ و ۴۱ سالگی به عضویت درآمدن و میانگین سنی اعضای شورای نگهبان زیر ۷۰ سال.که از میانگین جوامع دیگرکمتره . در هر صورت قانون اساسی تدبیر خوبی رو برای دوره انتخابات اعضاء پیش بینی کرده که هر عضوی دوره اش شش سال و هر سه سال نیمی از آنها عوض میشن؛ این فرصتی که افراد جوان یا افرادی که قبلا در شورای نگهبان بوده اند بتونن به عنوان عضو جدید در شورای نگهبان حضور داشته باشند واز تجربه بقیه استفاده کنن.
۲۰- چرا رهبری در کار شورای نگهبان نظر میده!؟
طبق قانون و نشر تفسیری، شورای نگهبان در مقام اعلام نظر در خصوص مصوبات و انتخابات باید نظر خودشون رو اعلام کنن و اکنون نیز همین گونه عمل میشه فقط چنانچه در برخی موارد، حکم حکومتی ولی فقیه وجود داشته باشه و شرعا باید نظر ولی فقیه رعایت بشه، طبیعتا نظر ولی فقیه اعمال خواهد شد، ولی در سایر موارد نظر خود اعضا اعلام میشه.
بخش دوازدهم پاسخ به پرسش های انتخاباتی
۲۱-همه ی اعضای شورای نگهبان از یه جناح سیاسین!؟
شورا ی نگهبان اصلا درقالب هیچ کدوم از این تعاریف حزبی وجناحی نمی گنجه وهیچ کدوم اعضا، حزبی و جناحی عمل نمیکنن. شورای نگهبان یه باشگاه سیاسی نیست که لازم باشه افراد از جناحهای مختلف عضو اون باشن. مهم اینکه عملکرد شورای نگهبان در چارچوب قانون و بر مدار مقررات و ضوابط باشه. خود اعضای شورای نگهبان در احزاب سیاسی عضو نیستن و در تقسیم بندی اصولگراـ اصلاح طلب قرار نگرفتن. البته برخی اعضا از اوایل انقلاب در تشکلهای علمی و حوزوی (مثل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) عضو بودن و اکنون اون تشکلها حیثیت سیاسی پیدا کردن. اما نگاه اعضا به اون تشکیلات نیز سیاسی نیست و از جهت فعالیتهای علمی و حوزوی همچنان عضو هستن
۲۲-ناکارآمدی مجلس و دولت به نظارت استصوابی شورای نگهبان ربط داره!؟
انتساب ناکارآمدی افراد به نظارت مؤثر شورای نگهبان یه انتساب بیربطه؛ همونطور که کارآمدی مدیران و مسئولان نیز ارتباطی با نظارت مؤثر شورای نگهبان نداره. در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان بیش از شش هزار نفر روبرای ۲۹۰ کرسی نمایندگان مجلس احراز صلاحیت کرد . آیا همه افراد تأیید صلاحیت شده، ناکارآمد بودن؟ آیا افراد منتخب، شایسته ترین افراد در میان آن شش هزار نفر بودن ؟ طبیعتا درمیان آنها افرادکار آمد تربوده اند. ولی مردم به هر دلیلی به آنها رای ندادن. بنا براین ارتباطی به شورای نگهبان نداره. انتخابات ریاست جمهوری هم همین طور است. افراد زیادی تأیید میشن، ولی فقط یه نفر رأی میاره.آیا فرد منتخب در میان افراد دیگه شایسته ترین فرد بوده و دیگران از او ناکار آمدتر بودن؟ از اینرو ارتباطی میان کارآمدی و کسب اکثریت آرا وجود نداره و باید فرایندی برای شایسته گزینی ایجاد کرد. در حقیقت شورای نگهبان صلاحیت های صرفا تایید حداقلی رو بررسی میکنه و معیاری برای سنجش شایستگی کاندیداها نداره. ما نیازمند سازوکاری برای احراز شایستگی ها هستیم، رأی مردم به تنهایی نمی تونه این روتعیین کنه. بررسی صلاحیتهادر شورای نگهبان نیز به تنهایی نمی تونه کافی باشه. لذا باید برای احراز شایستگی ها و سنجش شرایط کیفی نامزدها و توانمندی های آنان ابزاری داشته باشیم که مقدمه اون اصلاح قانون انتخابات
مدیر اصلح از نگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله)
ویژگی های اخلاقی مدیران در نظام اسلامی
1ـ تدبیر
تدبیر به معنای اندیشیدن به فرجام امور،نگریستن به عواقب مثبت یا منفی كارها از ویژگیهای اساسی مدیر است و مدیر موفق كسی است كه به تدبیر شهرت دارد و كسی است كه امور را در جای خود می نهد.چنانچه در احادیث آمده است:
1) حُسنُ التَّدبیرِ یُنمِی قلیلَ المالِ وَ سوءُ التَّدبیر یُفنی كَثیرَه (1) نیك تدبیری ثروت اندک را افزون می كند و سوء تدبیر ثروت فراوان را از بین می برد.
2) سوء التدبیر مفتاح الفقر و لافقر مع حسن تدبیر (2) با نیك تدبیری هیچ فقری وجود ندارد.
3) صلاح العیش التدبیر (3) صلاح زندگی و وضع مطلوب اقتصادی در تدبیر و برنامه ریزی است.
از این عبارتها مشخص می شود كه تدبیر عنصری دخیل در اداره زندگی است كه افراد خانواده را از بدیها و بلاهای فقر حفظ می كند، همچنین عناصر مهم در اداره دولت و حكومت بر مردم است، چون از نشانه های سیاست آرمانی و از مبانی اساسی توسعه اقتصادی است. بنابراین مدیر خردمند كسی است كه تدبیر را در مدیریت از لوازم اولیه مدیریت خود می داند.
كسی كه كارگزار و مدیری را به كار گمارد در حالی كه میداند در میان مسلمانان فردی وجود دارد كه برای آن مسئولیتشایستهتر و به قرآن و سنت آگاهتر است در این صورت قطعا به خدا و رسول خدا و همه مۆمنان خیانت كرده است»
2ـ فرماندهی (حكمرانی)
از آنجاییكه مدیریت مجموعه اوامر و نواهی به مردم است در حقیقت نوعی حكمرانی است. حكومت، موقعیتی است كه حاكم از طریق آن فرمانها را صادر می كند و عدالت، پایه و اساس آن است .اگر صاحب حكومت، انسان كریمی باشد و در عین قدرت ببخشد و در حكومت عدالت ورزد، و این شیوه را در حوزه حكومت به كاربندد، زیباترین شیوه های سیاست را به كار بسته است.
3ـ قدرت
قدرت به معنای سیطره و چیرگی، همان إعمال قدرت بر نیروهای تحت فرمان صاحب قدرت می باشد. بنابراین مدیریت بایسته، گونه ای از گونه های قدرت است، چون نمایانگر شكلی از اشكال إعمال قدرت بر نیروهای تحت فرمان می باشد. چه نیروهای معنوی باشند و چه مادّی. مظاهر قدرت، نیروی خودپسندانه و طغیان نیست بلكه گذشت، نیكوكاری، شكیبایی، فروخوردن خشم و گذشتن از حق به نفع دیگران می باشد. اینها همان ویژگیهای مدیریت بایسته است.
4ـ سروری و سیادت
(مدیر آرمانی)كسی است كه زحمت زیردستان خود را بردوش كشیده، پیوسته به یاریشان می شتابد، بخشنده و سخی است، با قدرتمندان سازش نمی كند، و در خود احساس قدرت می كند چون مالك قلب مردم است و نیازی به سازشكاری و پنهانكاری در زندگی ندارد؛ شیوه او صراحت و درستكاری است، اهل خدعه و فریب هم نیست، زیرا او روشی استوار و اهداف ثابتی در زندگی دارد.
5ـ سیاست
سیاست به معنای فن رهبری مردم مفهومی است كه بر آن اتفاق نظر است و لفظ آن بر گرفته از « ساسَ یَسُوسُ » و گفته می شود « سائِسُ الخَیل » یعنی كسی كه به پرورش اسب مشغول است و اسب را به میل خود رام و مطیع می نماید. پس سیاست معنایی مطابق با معنای مدیریت دارد؛ چون مدیریت نیز فن رهبری مردم است. سیاست و مدیریت هر دو در این حوزه دو چهره یك عمل محسوب می شوند.بنابراین سیاست همان مدیریت گروهی معین از مردم برای هدفی مشخص می باشد.
انتخاب مدیر اصلح
از پیغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است كه فرموده: «من استعمل عاملا من المسلمین و هو یعلم ان فیهم اولی بذلك و اعلم بكتاب الله و سنه نبیه فقد خان الله و رسوله و جمیع المۆمنین؛(4) كسی كه كارگزار و مدیری را به كار گمارد در حالی كه میداند در میان مسلمانان فردی وجود دارد كه برای آن مسئولیتشایستهتر و به قرآن و سنت آگاهتر است در این صورت قطعا به خدا و رسول خدا و همه مۆمنان خیانت كرده است.»
این حدیث ما را به نکات مهمی رهنمون می سازد:
در این حدیث اولا سخن از انتخاب فرد غیر شایسته نیستبلكه فرض بر شایستگی منتخب است در حالی كه شخص شایستهتری وجود دارد.
ثانیا اولویت و برتری را با اعلمیتبه قرآن و سنت آمیخته كرده است زیرا كسی كه میخواهد مدیر نظام اسلامی باشد كسی است كه میخواهد اسلام را در حوزه مدیریتی خود پیاده كند و طبیعی است كه لازمه عمل به اسلام آگاهی هرچه بیشتر به اسلام است و مدیرانی كه از معارف واحكام و اخلاق اسلامی كم اطلاع و احیانا بیگانه هستند هرگز نخواهند توانست مجری اسلام باشند و همان چیزی اتفاق میافتد كه در بسیاری از حوزههای مدیریتی شاهد آن هستیم و متاسفانه عملكرد نامطلوب آنان گاهی به حساب خدا و پیامبر اسلام و نظام اسلامی ثبت میشود و نه به حساب جهل و بیگانگی این نوع مدیران از اسلام و..
هدایت شده از #بیدارباش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#صرفا_جهت_خنده
گروه سرود انتخابات امریکایی‼️
#روشنگری
#انتخابات
#ثامن
#بیدارباش
🆔 https://eitaa.com/Bidarb_a_s_h
هدایت شده از کانال خبری تحلیلی بصیرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رویای شوم سازمان مجاهدین (منافقین) و عربستان سعودی برای انتخابات ایران؛ رای ندهید تا بتوانیم ایران را به آتش بکشیم و جنگ خیابانی راه بیندازیم!
#حضور_حداکثری
#انتخاب_درست_کار_درست
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @basirat_fa
🇮🇷 www.basirat.ir
هدایت شده از معیار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🌸
🍀
💠 مجموعه موشن "گنج پنهان"
🌀 موضوع: کشاورزی ‼️
🍃🌻🍃
✅ چی باعث میشه کشوری که در تولید گندم به خودکفایی رسیده حالا برای تمام محصولات نیازمنده واردات شده... ‼️
#مشارکت_حداکثری
#انتخابات۱۴۰۰
#حماسه_حضور
#ثامن
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🍀
🇮🇷🌸
هدایت شده از معیار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🌸
🍀
💠 #موشن_گرافیک
🌀 موضوع: #انتخاب_پفکی‼️
🍃🌻🍃
✅ لطفا درست انتخاب کنیم تا آیندمون درست بشه ☺️
#مشارکت_حداکثری
#انتخابات۱۴۰۰
#حماسه_حضور
#ثامن
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🍀
🇮🇷🌸