#شریعتی از دیدگاه #شهیدبهشتی
#دکترشریعتی از استعدادها و قریحه های سرشار پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم "بود" چون #او_زنده_است ...
آرائش اندیشه هایش برداشتهای اسلامی اش برداشتهای اجتماعی اش در حال #دگرگونی و در مسیر شدن بود. چون انسان موجودی در حال شدن است. و نه فقط انسان بلکه همه موجودات عالم طبیعت واقعیتهای شدنی هستند. ولی انسان در میان هنه موجودات شدنش شگفت انگیزتر است. ای انسان! تو سراپا شدنی. ...
از آنجا که دکتر یک #پویش و یک حرکت بود طبیعی است که در اندیشه ها و کارهایش موارد متعددی وجود داشته باشد که از دیدگاه صاحبنظران اسلامی مردود بود یا حتی پایه های اصیلی نداشت. به همین دلیل در موارد زیاد حساسیتهایی در برابر گفته ها و نوشته هایش به وجود می آمد البته نه از جانب کسانی که نگرش سطحی نسبت به اسلام دارند بلکه از جانب #صاحبنظران_ژرفنگر_اسلام.
ولی آنچه درباره دکتر باید همیشه #منصفانه داوری شود نقش مؤثر او بود در #بازگشت_نسل_جوان به خویشتن و #اسلام_خویشتن و اینکه این نسل بار دیگر #هویت خودش را در اسلام بازبیابد.
منبع: #شریعتی جستجوگری در مسیر شدن (۱۳۸۵)
صص ۱۵-۲۸-۹۳-۹۴
@shahiddoctorbeheshti
#فاشیسم نعلین و عمامه!
من تعجب مىكنم كه چطور عدهاى اين طرف و آن طرف مىگويند از اين #قانون_اساسى بوى #ديكتاتورى مىآيد، آن هم ديكتاتورى آخوندها! صداى پاى #فاشيسم نعلين مىآيد! اين يك توهين دوجانبه است: هم توهين به #روحانيت و هم توهين به #ملت. آيا به راستى باورتان مىشود كه اين ملت در تشخيص اينكه با چه كسى باشد و به چه كسى اعتماد بكند هنوز هم قيّم مىخواهد؟ برادران و خواهران! شما در اين سالها به افراد و گروههايى، چه معمَّم چه غيرمعمَّم، بر چه پايهاى اعتماد كردهايد و چگونه اعتمادتان دوام يافت و چگونه اعتمادتان گاهى نشيب و فراز طى كرد؟ چشممان را باز كنيم و آنچه را در اين جامعه رخ داد با دقت بنگريم. انصافا مردم ما درمجموع در اين زمينهها آگاهانه و هوشيارانه عمل كردند. مگر با چنين مردمى ممكن است صداى پاى فاشيسم، مىخواهد فاشيسم نعلين باشد، مىخواهد فاشيسم سرنيزه، مىخواهد فاشيسم تاج، مىخواهد فاشيسم عمامه، مىخواهد فاشيسم هر چيز ديگر بيايد؟ خوب است به اين ملت معتقد بشويم.
#شهیدبهشتی
منبع: مبانی نظری قانون اساسی(1390)، ص46
@shahiddoctorbeheshti
#آزادی
در جهان بينى اسلام، انسانْ شدنى است مستمر و پويشى است خودآگاه، #انتخابگر و خودساز. ما بر اين چهار عنوان تأكيد داريم. در جهان بينى اسلام، انسانْ شدن است؛ شدنى است مستمر. همواره يك شدن است؛ و پويش است؛ تلاش است. پويشى است خودآگاه و انتخابگر. انتخاب كننده، و خودساز. در نهاد و نهانش، كششها، خواستها و انگيزه هايى آفريده شده كه او را به اين حركت و پويش خودساز وامى دارد. و او بر اساس آگاهي هايى كه در فطرتش زمينه دارد، و در پرتو تجربه و عمل، بارور مى شود، و با قدرت گزينشى آزاد كه به او داده شده، جهت اين پويش سازنده را #آگاهانه و #آزادانه برمى گزيند و در جهتى كه خود انتخاب و اختيار كرده است، رشد مى كند ، جلو مى رود و ساخته مى شود. ويژگى اساسى انسان همين خودسازى و محيط سازى آگاهانه و آزادانه اوست. ارزش او در همين است كه مى تواند آزادانه به راه خير و فضيلت درآيد، يا آزادانه به راه زشتى و شر و پستى و ناپاكى فرو غلتد. ... بنابراين، اصل در زندگى اين انسان اين است كه آزاد بماند ، و اين آزادى او محدود نگردد ، مگر محدوديتهايى كه اگر رعايت نشود، به #آزادى_واقعى خود او، يا به آزادى ديگران لطمه زند.
منبع: آزادی هرج و مرج زورمداری(1390) صص20-21
@shahiddoctorbeheshti
jame e fozoolha.mp3
741K
جامعه مسلمانها جامعه فضولها است
در جامعه مسلمانها آدم در خیابان که میآید با یک مشت فضول سر و کار دارد و چقدر خوب فضولی میکنند.
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
جامعه مسلمانها جامعه فضولها است در جامعه مسلمانها آدم در خیابان که میآید با یک مشت فضول سر و کار
جامعه مسلمانها جامعه فضولها است
«[میگویند] آقا جامعه مسلمانها، جامعه فضولها است؛ بله، جامعه مسلمانها جامعه فضولها است. کار دارند ببینند من چه کار میکنم. به من کار دارند. خوب هم میکنند. نگاه میکنند میبینند من چه جور میروم، چه جور میآیم. اگر من در خانهام، تک و تنها، یک گوشهای با خودم فقط باشم، نه آنجا تجسس نمیکنند؛ فلاتجسسوا. آنجا تجسس نکنید. فلانی در اتاقش، در خانهاش، گوشه بیابان، در باغش [کاری میکند] آنجا کاری نداشته باشید. آنجا خودش است و ایمانش. آنجا اگر شما رفتید سرکشیدید و ببینید در اتاقش چکار میکند، خود این سرکشیدن شما میشود گناه. حق ندارید شما در خانه مردم، اتاق مردم، باغ مردم سر بکشید. البته اگر توطئه کردند علیه اسلام و امت اسلامی، در صندوقخانههایشان هم بروند، در هر سوراخی بروند مسلمانهای ما سر میکشند و کشفشان میکند. [تکبیر مردم].
اینکه گفتم سر نکشید، یعنی در این مسائل شخصی و کارهای شخصی [است] و الا وقتی پای حراست از مسائل اجتماعی و کیان انقلاب اسلامی بیاید ما دشمنان انقلاب را در هر سوراخ و سمبهای باشند دنبال میکنیم، پیدایشان میکنیم و به کیفر خودشان میرسانیم. [تکبیر مردم]. بله در حد مسائل شخصی، در حد رفتارهای فردی، افراد تا با خودشان هستند به سراغشان نمیرویم اما وقتی آمد در اداره، وقتی آمد در کارخانه، وقتی آمد در کوچه و خیابان؛ بله آقا در جامعه، در جامعه مسلمانها آدم در خیابان که میآید با یک مشت فضول سر و کار دارد و چقدر خوب فضولی میکنند.
نگاه میکنند ببینند آیا این خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی آمد یا نیامد. اگر دیدند از خط ممتد کشیده دارد این ور میآید هزارتا بهش غر میزنند، خوب کاری هم میکنند. اگر دیدند این آدم در کوچه و خیابان دارد چشم ناپاکی میکند چشمش دنبال این است که زنها، دخترها چه جور میآیند و میروند ده هزارتا غر بهش میزنند، ولش نمیکنند او را. نفهمیدم چطور شد اگر ماشین از خط ممتد یک ذره این طرف بیاید غرولندش خوب است اما خط عفاف و پاکدامنی را شکستن غرولند نمیخواهد؟ ما از این حسابها نداریم آقا! اینجا جامعه اسلامی است.
@shahiddoctorbeheshti
#نظارت شرط و مرز ندارد
در مورد نظارت بايد بگويم شرط و مرز ندارد. هر فرد بايد به آنچه در پيرامونش مى گذرد با دقت بنگرد و اگر چيزى به نظرش مى رسد بگويد، افشاگرى كند، #تذكر بدهد و براى اجرا به مقامات مسئول اطلاع بدهد. امروز در دانشگاه عرض كردم كه مى دانيد دستگاه آگاهى و #اطلاعات و امنيت جمهورى اسلامى كجاست؟ در سرتاسر ايران. همه بايد نقش دستگاه اطلاعاتى را در ايران ايفا كنند. اين آن نظارت است كه مرز ندارد.
اما دخالت يعنى چه؟ يعنى شما سر چهارراه مى بينيد مأمور راهنمايى كار خودش را درست انجام نمى دهد. اگر هر كسى از راه مى رسد بگويد من مى خواهم راهنمايى كنم هرج و مرج مى شود. دخالت حساب دارد. پس بايد چه كار كند؟ بايد فوراً به مسئول مربوط اعتراض كند و اطلاع بدهد . باور كنيد اگر در جامعه اى عادت شد كه اگر كسى كارش را انجام نمى دهد، پنج نفر، ده نفر، پانزده نفر به او بگويند چرا كارت را خوب انجام نمى دهى، خيلى از مشكلات حل مى شود.
منبع: مبانی نظری قانون اساسی(۱۳۹۰) ص51
@shahiddoctorbeheshti
صدور انقلاب اسلامی، محور مقاومت و امت واحده
از نظر تعاليم مقدس اسلام، نظام اسلامى در هر گوشه از جهان تحقق پيدا كند حكومتى به وجود مىآورد كه مسؤوليتش در داخل مرز محدودى قرار نمىگيرد و نسبت به همه انسانها و بهخصوص همه مسلمانها داراى تعهد و مسؤوليت مىشود و بر طبق تعاليم اسلام اين طبع و خصلت حكومت اسلامى است. در عصر ما که در عصر ما كه بحمدالله شماره و عدد مسلمين جهان صدها ميليون است، بر حسب آمارهاى نسبتاً مستند در حدود هشتصد ميليون مسلمان در روى كره زمين زندگى مى كنند وقتى در قسمتى از سرزمين اسلام حكومتى با هويت اسلامى به وجود مى آيد از همان آغاز تشكيل بايد خود را نگران وضع سياسى و اجتماعى و اقتصادى و اخلاقى و معنوى و روحى همه اين هشتصد ميليون بداند، ولى نه بدان معنا كه اين حكومت مى خواهد قلمرو خودش را گسترش دهد و سرزمينهاى ديگر را با #زور متصرف شود و به خود ملحق كند، هرگز نه، بلكه بدان معنا كه بايد به كمك اين مسلمانان بشتابد و با كمك يكديگر وضعى براى خود به وجود بياورند كه آنها نيز خود را داراى نظام اسلامى بيابند و وقتى اين نظامها همه اسلامى شد، آن وقت تشكيل يك واحد سياسى بزرگ جهانى در لواى اسلام امرى است طبيعى و درست به همين دليل است كه انقلاب اسلامى ما امروز اين همه دشمن دارد، به خصوص دو قدرت بزرگ جهان و دو اردوگاه بزرگ سلطه جو در جهان براىشان تحمل اين انقلاب مشكل است. پس به همين دليل بايد از همين مرحله آغاز و مرحله نخستين ملت #انقلابى مسلمان ايران پيوستگى و يگانگى خودش را با همه اين هشتصد ميليون مدنظر قرار دهد. به اين دليل بود كه ما گفتيم اين اصل جزء اصول كلى است.
منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ج1: ص451
اصل یازدهم قانون اساسی:
به حكم آيه كريمه «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» همه مسلمانان يك امت اند و دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است سياست كلي خود را بر پايه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامي قرار دهد و كوشش پيگير به عمل آورد تا وحدت سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان اسلام را تحقق بخشد.
#امت_واحده
#صدور_انقلاب
@shahiddoctorbeheshti
موسیقی حرام کدام است؟
#شهیدبهشتی در پاسخ به پرسش یکی از مسلمانان مقیم اروپا
درباره موسيقى در اسلام مىتوان اين طور گفت كه هر نوع آوازهخوانى و هر نوع موسيقى كه شنونده را به شهوترانى و مخصوصاً به بىپروايى در گنهكارى مىكشاند و شنونده را براى ارتكاب فسق و فجور و كارهاى خلاف عصمت و پاكى و تقوى بىپروا مىكند و انگيزههاى شهوت را در او چنان برمىانگيزد تا در ارتكاب گناه، خدا، قانون خدا، تعاليم پيغمبران، رعايت پاكى و تقوى و رعايت ارزشهاى عالى انسانى را، ولو موقتاً، فراموش كند در اسلام حرام است. اين قدر مسلم است. اما نمىشود گفت كه آوازهخوانىها و موسيقىهاى ديگر بهطور مسلم در اسلام حرام شده است.
موسیقی و تفریح در اسلام (1390)؛ صص15-16
@shahiddoctorbeheshti
معیار گزینش و انتصاب مقامات و مسئولان حکومتی
در انتخاب و به كار گماردن مسئولان مختلف بايد شرايطي قطعي رعايت شود. در اين مورد اسلام - اسلام به طور كلي اعم از شيعه و سنی- مي آيد يك دگم قطعي می دهد و آن اين است؛ ميگويد: مسئوليتهاي اداري جامعه را بهخصوص آنجا كه با سپردن قدرت، بهخصوص قدرت توأم با يك سنگر #نفوذ، به دست كسي بدهيد كه زندگي او نشان دهد كه اين آدم، پايبندي به اسلام برايش از هر مسئله ديگر در زندگي، مهمتر است. ... شكي نيست كه اين افراد بايد لايق و كاردان باشند ... خوب معلوم است كه بايد كاردان و لايق باشند. اين مطلب آمده اما آنقدر روي آن تأكيد نشده است، براي اين كه يك چيز معلومي است. ... گاهي آن قدر كه به لياقت اهميت ميدهيم، به درستي اهميت نميدهيم غافل از اينكه:
چو دزدي با چراغ آيد
گزيده تر برد كالا
اين است كه يك دگم در اسلام وجود دارد و آن دگم «#عدالت» است. در همه كساني كه قدرت به آنها سپرده ميشود، بايد اين شرط وجود داشته باشد: قدرت قضايي، اداري ، اجرايي و هر قدرت كه متمم اينها باشد.
منبع: اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا؛ (1386) صص133-134
#حکومت_صالحان
#تخصص
#تعهد
#شایسته_سالاری
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
بزرگترین خطر برای انقلاب اسلامی
رو آوردن به مصرف، رو آوردن به زندگى روزمره، دچار بيمارى خطرناك روزمرگى شدن، بزرگترين خطر است براى انقلاب.
برادران و خواهران! ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلت هاى آن، زمان لازم دارد. دشمنان ما مى خواهند از اين طريق كه به ما الهام كنند كه برويد آرام گيريد، استراحت كنيد، سعادت و لذت و خوشى و شادى يكجا نصيبتان شد، ديگر چه مى خواهيد ؛ مى خواهند #روحيه_انقلابى را در جوان هاى ما و زن و مرد ما، در پير و جوان ما افسرده كنند. مى خواهند شور انقلابى ما را بخوابانند. بيدار باشيم، هوشيار باشيم. كدام انقلاب است در دنيا كه در صبح پيروزيش كار خودش را تمام شده يافته باشد. خودآگاهى انقلابى، شور انقلابى بايد همچنان ادامه يابد. تا كِى؟ من گفتم تا سالهاى سال؛ بگذاريد بگويم تا بى نهايت، بگذاريد بگويم #جامعه_اسلامى، جامعه اى است كه تداوم انقلاب در آن پايانِ زمانى ندارد.
منبع: مبانی نظری قانون اساسی (1390) ص72
#انقلاب_اسلامی
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
#شهیدبهشتی
ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند
۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹
سخنرانی در مسجد ابوالفضل (خیابان ستارخان)
انقلاب با چهره ها و دلهای افسرده تضمین شدنی نیست. انقلاب با دلهای پرشور و چهره های شاداب تضمین می شود (تکبیر حضار) ... هیچکس مرا در این دوره نشیب و فراز انقلاب در سخت ترین مواقع، نتوانسته است با قیافه افسرده ببیند. چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال إحدی الحُسنَیَینیم (یا شهادت یا پیروزی) دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشید چهره ها شاداب باشد نشاط داشته باشید آن وقت شعارتان همین است که آمریکا و مزدورانش هیچ غلطی نمی توانند بکنند. (تکبیر حضار)
ما در زیر بار سختیها و مشکلات و دشواریها قد خم نمی کنیم. ما #راست_قامتان_جاودانه_تاریخ_خواهیم_ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم و یا زخم بخوریم و بر خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی نمی تواند پشت ما را خم بکند (تکبیر حضار)
منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) صص32-33
@shahiddoctorbeheshti
1905410_-212142.mp3
1.48M
#شهیدبهشتی :
عاشق شوید!
@shahiddotorbeheshti
#آزادی_بیان
نشر یکطرفه عقاید و افکار ضداسلامی در جامعه اسلامی ممنوع است و از انتشار کتب ضلال و نشریات گمراه کننده جلوگیری می شود مگر آنکه با نشریاتی دیگر همراه باشد که به خواننده در تجزیه و تحلیل رسای اینگونه عقاید و افکار ضداسلامی کمک کند. بحث ها و سخنرانی ها نیز چنین است.
جامعه اسلامی نه چون جامعه های دربسته اردوگاه مارکسیسم است که انسانها را پشت دیوارهای آهنین نگهدارند و نه چون جامعه های لیبرال غربی است که بازار مکاره عرضه بی ضابطه آرا و افکار باشد و در این زمینه هم براستی نه شرقی و نه غربی است.
علاوه بر این، از نشر مطالب توهین آمیز به مقدسات اسلام جلوگیری می شود. زیرا هرجا ایمان هست، عشق و علاقه و حساسیت نیز هست و جریحه دار کردن این عشق ها و علاقه های مقدس، آزاد نیست.
منبع: مواضع تفصیلی حزب جمهوری اسلامی(1388)؛ صص405-406
#مقدسات_اسلام
#تنفر مذهبی
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
سلام علیکم
این کانال مجالی است برای بازخوانی اندیشه کسی که شهادتش در برابر مظلومیتش ناچیز بود
تلاشی است خودجوش برای مقابله با آنها که به اقتضای منافع روزشان، منظومه فکری ایشان را تقطیع می کنند
فرصتی برای زدودن غبار مهجوریت از چهره یکی از برجستگان کم نظیر تاریخ معاصر که یک ملت بود برای ملت ما
اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی
سید شهیدان انقلاب اسلامی
شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
و السلام علینا و علی عبادالله الصالحین
@shahiddoctorbeheshti
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده
ببینید #امام_صادق در عصر خودش #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهده دار کدام نقش حساس معرفی می کند.
روایت از امام صادق است. لابد اگر نمی گفتم از امام صادق است شما فکر می کردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است 《ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع》 جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعه ای که چنین شیوه ای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراسته ای نیست، بلکه جامعه ای است آلوده.
منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵
#جامعه_نمونه
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
مسلمان غیرایرانی، در ایران بیگانه نیست
کتاب خدا و سنت رسول خدا با کمال صراحت اعلام می دارد که محور همه حقوق سیاسی و مدنی، چه در میدان سیاست خارجی و چه در میدان سیاست داخلی، فقط اسلام است.
هیچ حکومت محلی حق ندارد یک مسلمان را از هر کجای عالم که باشد در قلمرو حکومت محلی خود بیگانه به شمار آورد. مسلمان به هر جا از سرزمین اسلام برود وطن اوست و در آنجا بیگانه نیست. این وضعیت که با یک مسلمان اهل ایران یا عراق یا سوریه یا مصر یا پاکستان یا ترکیه یا اندونزی در مناطق اسلامی چون یک بیگانه رفتار بشود بدون شک برخلاف نص تعالیم اسلام است.
۱۰ دی ۱۳۴۵ - هانوفر - آلمان
منبع: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا؛ (۱۳۸۶) ص۳۰
#امت_واحده
#برادری_اسلامی
#دارالاسلام
#انترناسیونالیسم_اسلامی
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
دولت با چه مجوز شرعی از مردم #مالیات می گیرد؟
مقتضای اصول عامه فقه ما در امر #ولایت_فقیه و ولایت بر مسلمین این است. مقتضایش این است که هر وقت زمامدار مسلمین، حکومت اسلامی دید که یک کار واجبی زمین مانده خرج دارد، اعلام می کند ای مردم! هر که با هر چه دارد بیاید کمک کند. اگر دید اینها که با میل خودشان می آیند کمک می کنند عده شان آنقدر نیست یا مقدار کمکشان آنقدر نیست که کافی باشد در این حالت می آید معین می کند با ضریب های معین و ضرایب معین مالیاتهای مشخص را وضع می کند و می گیرد. این مقتضای ادله عام ولایت است چون ولی امر مسئول است. او باید بگرداند جامعه اسلامی را بچرخاند جامعه را اداره کند باید لوازم این اداره را فراهم کند. خب یک قسمت از لوازم این اداره چیست؟ می شود جامعه را بدون پول اداره کرد؟
سخنرانی در سمینار اقتصاد اسلامی در وزارت اقتصاد؛
26 اردیبهشت 1360
منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص101-102
#مالیات_حکومتی
#مالیات_شرعی
#منابع_مالی_دولت_اسلامی
#خراج
@shahiddoctorbeheshti
مبنای اعتماد مردم به مسئولان حکومتی
بر همه ما روشن است كه اعتماد ملت به يك يك ما و يك يك شما نمايندگان محترم به يك يك كسانى كه مسووليتهاى تعيين كننده را بر عهده گرفته اند بيش از هر چيز بر پايه اعتقاد اسلامى و ايمان اسلامى و اعتماد به ديانت و تقواى انتخاب شدگان بوده است.
منبع: مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره اول ص ۲۴۸
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
چرا اسلام اینقدر به کفر می تازد؟
چرا اسلام اینقدر به کفر می تازد؟ گاهی اوقات طرفداران #آزادی_لیبرالیستی که فکر می کنند بشر می تواند با اصول ورشکسته #لیبرالیسم قرن هجده و اوائل قرن نوزده اروپا زندگی کند، ناراحت می شوند و می گویند چرا اسلام در برابر کفر اینقدر سخت می گیرد. چرا نگیرد؟ داستان آفرینش انسان و شیطان چه چیزی را می خواهد نشان بدهد؟
می خواهد بگوید اولین عامل منحرف شدن بشر از راه راست زندگی، کفر یک کافر بود که به دیگری سرایت کرد چقدر؟ به اندازه یک بال مگس یا کمتر. شیطان چقدر توانست در آدم #نفوذ کند؟ خیلی کم.
همان کم را ببینید در زندگی آدم چقدر دگرگونی ایجاد کرد. نقش کفر اینقدر مخرب است.
منبع:
حق و باطل از دیدگاه قرآن (۱۳۸۹) صص۱۲۹-۱۳۰
@shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
#حجاب_اجباری #آزادی_پوشش #شهیدبهشتی: اگر خانمی نتوانست میل به برهنگی و بدحجابی را در خود مهار کند .
تکلیف حکومت در مواجهه با بدپوششی و #کشف_حجاب
سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای هویزه
درست است که اگر افراد رشدیافته رسیده به مراحل بالای کمال را در میان انگیزه های رنگارنگ #فساد رها کنی، اختیار خودشان را می توانند داشته باشند. خوب باید بگوییم که اینها چند درصدند؟ چند در هزارند؟
برای اینکه بقیه انسانها حاکم بر هوایشان بمانند، باید بکوشیم محیط هم طبیعی باشد که از در و دیوارش انگیزه فساد نبارد و به محض اینکه ما خواستیم محیط را از این آلودگی ها پاک کنیم، خودبخود مقداری از آزادی ها گرفته می شود.
اگر به آن خانم گفتند خانم شما آزادی فریاد برای آزادی هم برآورید، درست؛ اما خانم مسلمان در کوچه و خیابان که می آیی لباس و پوشش شما ساده باشد، اندامهای بدن و موی سر شما پوشیده باشد، آنچه با پوشش ساده نه دلفریب و سخن گفتن و نحوه برخورد با این و آن و طرز راه رفتن همه آنها باوقار و سنگین و متین باشد، درخور پاکدامنی بانوی والاقدر مسلمان پیوسته به خدا باشد، خوب در اینجا اگر این را به او گفتند و شنید باز هم آزادی او حفظ شده چون خودش آزادانه شنیده. اما اگر نخواست آزادانه بشنود بگوید این چیزهایی که شما می گویید خوب است ولی من دلم میخواهد نیمه برهنه از خانه بیرون بیایم، با آرایش تمام عیار در خیابان ظاهر بشوم در اینجا نظام اسلامی با او چه کند؟ آزادی او را حفظ و رعایت کند و به او بگوید آزادی خانم؟ ما حرف خودمان را به شما زده ایم، شما می خواهی گوش کن یا گوش نکن آزاد هستی؟ گوش کردی خوشا به سعادتت، گوش نکردی عذابش دامن خودت را می گیرد؟ نخیر در آنجا ما نهی از منکر می کنیم.
در این صورت خودبخود مقداری از آزادی این خواهرها را از دستش می گیریم. و نه به خاطر اینکه دشمن آزادی او و آزادی بشریت باشیم، به خاطر اینکه دوست و خواستار آزادی او و آزادی بشریت هستیم.
تو ای خانم! بنشین با خودت بیندیش در درونت چه انگیزه ای هست که تو را وامیدارد به جای پوشش باکرامتی که اسلام برای تو در نظر گرفته است، می خواهی بدون این پوشش به خیابانها و کوچه ها بیایی؟ آیا خودآگاه یا ناخودآگاه در اعماق روحت خودنمایی و میل به خودنمایی و نماش دادن خویشتن در برابر دیگران تو را به این گناه وانمیدارد؟ و اگر تو نتوانستی این تمایل و یا جهل و یا هرچیز دیگر را در خودت مهار کنی و دوباره خواستی اینگونه بیرون بیایی، باید به شما بگوییم که جامعه ما چنین وضعی را در محیط اجتماعی اش تحمل نمی کند.
منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص197-198
اصل سوم #قانون_اساسی
#دختران_انقلاب
#بدحجابی
#آزادی_پوشش
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
فایل تصویری سخنرانی در آذر ۱۳۵۹ در کانون ابوذر
صریحترین موضع #شهیدبهشتی در مورد #آزادی و #حجاب و برخورد حکومتی با مفاسد اخلاقی و اجتماعی
در لینک زیر
yon.ir/lblib
#آزادی_پوشش
#حرام_اجتماعی
#دختران_انقلاب
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ #شهیدبهشتی به سوالاتی مربوط به عضویت در #شورای_نگهبان
چند دوره می توان عضو شورای نگهبان ماند؟
اصل ۹۲ #قانون_اساسی
#تجدید_دوره
#تمدید_عضویت
#اعضای_شورای_نگهبان
https://ble.im/shahiddoctorbeheshti
https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان
#شهیدبهشتی:
ما ميخواهيم #شوراي_نگهبان حالت تداومي داشته باشد كه هميشه كشور و جمهوري اسلامي داراي شوراي نگهبان و قانون اساسي باشد و هيچ فترتي پيش نيايد، و ضمناً حالتي داشته باشد كه صاحبنظران جديدي در مقطع معين بيايند و با صاحبنظران قبلي که هستند برخورد فكري داشته باشند تا آن مهارت و حضوري كه افراد در طول اين اقدام فنی پيدا ميكنند به آنهايي كه بعد ميآيند منتقل شود و چنان نباشد كه يك دورهاي كه ميآيند در اين قسمت كم تجربه باشند.
اصل 92 #قانون_اساسی
منبع: مشروح مذاكرات قانون اساسى. ج2، جلسه سی و ششم ص971
@shahiddoctorbeheshti
انقلاب ما انقلاب آرمانهاست؛ نه انقلاب تسليم به واقعيتها
دیدار شهیدبهشتی با #سفیر_انگلیس
چند روز قبل، سفير #انگليس آمده بود. خوب بفرمائيد: تا كِى مىخواهيد اين گروگانها را نگه داريد؟
گفتم: تكليف اينها را روشن كرديم، چند بار مىپرسيد؟ گفتيم تعيين تكليف اينها با نمايندگان امت و مردم در مجلس شوراست. از اين بهتر هم مىشود؟ چرا؟ مگر اينجا به اينها بد مىگذرد؟ شما كه جوان ما را در زندانهاى آمريكای متمدنتان كشتيد. اينها كه اينجا در هتل سفارت زندگى مىكنند، ديگر چه مرگتان است؟
گفتم كه در اين مدت سعى مى شد كه با اينها رفتارى متناسب با اخلاق اسلامى داشته باشند. اما اين هم واقعا مصيبتى است كه بهترين بچه هاى اين امت، پنج شش ماه ناچار شدند كه نگهبان چهل پنجاه تا آمريكايى باشند. اين هم براى خودش يك مصيبتى است ... حالا به هر حال جنايت شاه و خيانت امريكا و جنايت امريكا سبب شد كه دانشجويان بپاخاسته برافروخته ما بروند سفارت را بگيرند. يك مشت آمريكايى را در آنجا بگيرند، حماسهاى تازه بيافريند. اما به قيمت اينكه ماهها گرفتار نگهدارى اين #لوسهاى_بىجهت شدند. بىخود نق مىزنند كه چرا روزنامههاى روز آمريكا را براى ما نمىآوريد.
سفير انگليس گفت ولى كارتر و دولت آمريكا نمىتوانند تا دو ماه ديگر صبر كنند، ولى ملت ما گفتند ما تصميم خودمان را مىگيريم آنها هم تصميم خودشان را مىگيرند.
گفت: خيلى #غيرواقعبينانه با مسائل سياسى برخورد مى كنيد.
گفتم: همينطور است، ما قرار است با مسائل، آرمان طلبانه برخورد كنيم.
انقلاب ما انقلاب آرمانهاست؛ نه انقلاب تسليم به واقعيتها.
ما انقلاب كرديم كه واقعيتها را عوض كنيم؛ نه اينكه واقعيتها را هرچه هست بپذيريم.
منبع: #شهیدبهشتی ولایت رهبری روحانیت؛ 1390؛ صص353-355 (10 اردیبهشت 1359 سخنرانی در مسجد ابوالفضل)
@shahiddoctorbeheshti