eitaa logo
از بهشتی برای امروز
949 دنبال‌کننده
119 عکس
62 ویدیو
23 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️دعوت افراد بهتر از خود در جهت پیشبرد اهداف من به عنوان یک برادر، ما همواره مراقبیم که این روحیه را در خودم داشته باشم که هرجا یک فرد دیگر بتواند مسئولیتی را که من بر عهده دارم، بر عهده بگیرد، حتی اگر به صورت مساوی از عهده این مسئولیت بربیاید، به دست او می سپارم. اگر به صورت بهتر، يقينا جارا خالی می کنم برای او. ولی حتی در صورت مساوی هم به دست او می سپارم. و تا این روحیه در ما زیربنای قبول مسئولیت نباشد، ما جمهوری اسلامی، نمی گویم حزب جمهوری اسلامی، نظام جمهوری اسلامی نخواهیم داشت. مگر نه این علی (ع) است که وقتی پس از مرگ عثمان از او می خواهند مسئولیت را بر عهده بگیرد، چه می گوید؟ می گوید: «اگر نبود احساس مسئولیت که خدا از آگاهان متعهد خواسته است در برابر ستم کشیدن و ستم کردن بی تفاوت نمانند، اگر نبود احساس این مسئولیت و اگر نبود این که می یابم نیروی پشتوانه و پشتیبان برای ایفای این مسئولیت اعلام آمادگی می کند، همچنان افسار این زمامداری، همچنان این زمامی را که باید به دست زمام دار در آید، همچنان آن را بر یال و کوپال این اسب رونده می انداختم و بدان اعتنایی نداشتم». این چیست؟ این روح علی، این روح انسان اسلام است. این روح حسین است. این روح امام صادق است؛این روح امام کاظم است؛ این روح حضرت رضاست؛ این روح این انسانهای نمونه است. اسلام تشیع، جمهوری اسلامی، حزب جمهوری اسلامی راستین، رهبران سیاسی و اجتماعی این کشور باید با این عیار سنجیده شوند؛ فقط با این عیار. و خدا گواه است که ما به هر مقدار از این روحیه برخوردار بشویم، به همان اندازه پیروزیم. این مردم ما امروز تشنه چنین روحیه هایی هستند. شعار ما یک شعار جاودانه است: عشق به صدق و حق و عدل. نه شعاری که می گوییم، بلکه شعاری که هم می گوییم و هم می کنیم و هم نشان می دهیم. 📚حزب جمهوری اسلامی ایران: گفتارها، گفتگوها، نوشتارها،ص271 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اینگونه بود... ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
27.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در راه خدا تقدیم به غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه پذیرد آزاد است سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای هویزه شهادت برای یک آرمان، وسیله است اما برای یک انسان چیزی است شبیه هدف، اگر نگویم هدف است. شهادت که تا با شهود انسان نسبت به حق و خدا قرین نباشد شهادت نامیده نمی شود مرحله والایی است از حضور تام قلب انسان در پیشگاه خدا، حضورقلب در برابر خدا و کشته شدگان راه خدا؛ آنها که حرکت می کنند، تلاش می کنند، خون می دهند، جان می دهند اینها قبلا ایمان شان را به خدا آنقدر قاطع و محکم و روشن کرده اند که از همه دوست داشتنی های دیگر در ره آن دوست می گذرند. شهیدها آزادگانند. اگر ما خطاب به علیه السلام می گوییم ای برای این است که -حق آزادگانند. شهید تا خودش را از بندگی ها و بردگی ها آزاد نکند، قدم به میدان شهادت نمی گذارد. او خودش را از همه علائق آزاد کرده، زِ هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد شده، آن وقت می رود به خیل پویندگان بپیوندد و اصولا آن آزادی که به صورت یک شعار اصلی در ما درآمد این آزادی بود. منبع: ؛ گفتارها 2؛ (1390) ص۱۹۴ @shahiddoctorbeheshti
دیدار شهیدبهشتی با انقلاب ما انقلاب آرمانهاست؛ نه انقلاب تسليم به واقعيتها چند روز قبل، سفير آمده بود. خوب بفرمائيد: تا كِى مى‌خواهيد اين گروگان‌ها را نگه داريد؟ گفتم: تكليف اينها را روشن كرديم، چند بار مى‌پرسيد؟ گفتيم تعيين تكليف اينها با نمايندگان امت و مردم در مجلس شوراست. از اين بهتر هم مى‌شود؟ چرا؟ مگر اينجا به اينها بد مى‌گذرد؟ شما كه جوان ما را در زندان‌هاى آمريكای متمدنتان كشتيد. اينها كه اينجا در هتل سفارت زندگى مى‌كنند، ديگر چه مرگتان است؟ گفتم كه در اين مدت سعى مى شد كه با اينها رفتارى متناسب با اخلاق اسلامى داشته باشند. اما اين هم واقعا مصيبتى است كه بهترين بچه هاى اين امت، پنج شش ماه ناچار شدند كه نگهبان چهل پنجاه تا آمريكايى باشند. اين هم براى خودش يك مصيبتى است ... حالا به هر حال جنايت شاه و خيانت امريكا و جنايت امريكا سبب شد كه دانشجويان بپاخاسته برافروخته ما بروند سفارت را بگيرند. يك مشت آمريكايى را در آنجا بگيرند، حماسه‌اى تازه بيافريند. اما به قيمت اينكه ماه‌ها گرفتار نگهدارى اين شدند. بى‌خود نق مى‌زنند كه چرا روزنامه‌هاى روز آمريكا را براى ما نمى‌آوريد. سفير انگليس گفت ولى كارتر و دولت آمريكا نمى‌توانند تا دو ماه ديگر صبر كنند، ولى ملت ما گفتند ما تصميم خودمان را مى‌گيريم آنها هم تصميم خودشان را مى‌گيرند. گفت: خيلى با مسائل سياسى برخورد مى كنيد. گفتم: همينطور است، ما قرار است با مسائل، آرمان طلبانه برخورد كنيم. انقلاب ما انقلاب آرمانهاست؛ نه انقلاب تسليم به واقعيتها. ما انقلاب كرديم كه واقعيتها را عوض كنيم؛ نه اينكه واقعيتها را هرچه هست بپذيريم. منبع: ولایت رهبری روحانیت؛ 1390؛ صص353-355 (10 اردیبهشت 1359 سخنرانی در مسجد ابوالفضل) @shahiddoctorbeheshti
بزرگترین خطر برای انقلاب اسلامی رو آوردن به مصرف، رو آوردن به زندگى روزمره، دچار بيمارى خطرناك روزمرگى شدن، بزرگترين خطر است براى انقلاب. برادران و خواهران! ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلت هاى آن، زمان لازم دارد. دشمنان ما مى خواهند از اين طريق كه به ما الهام كنند كه برويد آرام گيريد، استراحت كنيد، سعادت و لذت و خوشى و شادى يكجا نصيبتان شد، ديگر چه مى خواهيد ؛ مى خواهند را در جوان هاى ما و زن و مرد ما، در پير و جوان ما افسرده كنند. مى خواهند شور انقلابى ما را بخوابانند. بيدار باشيم، هوشيار باشيم. كدام انقلاب است در دنيا كه در صبح پيروزيش كار خودش را تمام‌شده يافته باشد؟ خودآگاهى انقلابى، شور انقلابى بايد همچنان ادامه يابد. تا كِى؟ من گفتم تا سالهاى سال؛ بگذاريد بگويم تا بى نهايت، بگذاريد بگويم ، جامعه اى است كه تداوم انقلاب در آن پايانِ زمانى ندارد. منبع: مبانی نظری قانون اساسی (1390) ص72 @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
انقلاب 57، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟.pdf
1.39M
🔻انقلاب 57، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟ ✍️ نویسنده: شهید آیت‌الله دکتر بهشتی 🗞 اندیشه بهشتی، شماره اول، بهمن‌ماه ۱۴۰۱ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
پیامبری از نگاهی دیگر.pdf
2.26M
به مناسبت سالروز رسول خاتم کتابی برای خواندن از پاسخ های روان و فطرت پذیر به سوالات و شبهات در مورد پیامبر خاتم @shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
به مناسبت سالروز #بعثت رسول خاتم کتابی برای خواندن از #شهیدبهشتی #پیامبری_از_نگاهی_دیگر پاسخ ها
تضاد علم و دین؟ دقت بيشتر در آنچه به عنوان يك حربه تبليغاتي عليه وحي همواره از ، دين و دانش، عقل و دين، عقل و وحي سخن رفته، نشان مي دهد تضاد ميان علم و دين، ميان عقل و وحي نيست. تضاد ميان جهلِ علم نما و دين يا پندارهاي دين نما و علم است. اگر تضادي هست ميان اينهاست. ميان جهلِ علم نما، شكِ علم نما، وهمِ علم نما با وحي راستين. يا ميان علم راستين و انديشة راستين با پندارِ دين نما. بسياري از چيزهايي كه به نام وحي و به نام دين معرفي مي شود و مي بينيد با مسلّمات علم و انديشة بشر، حتي با بديهيات، منافات دارد، مال وحي و دين نيست. اينها را به نام وحي و به نام دين جا زده اند. ، ، ص 165 @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️محدودیت در جوامع مکتبی در جامعه‌های مکتبی، انسان‌ها اول مکتب را انتخاب می‌کنند، منتها می‌گویند بعد از این‌که مکتب را انتخاب کردی، به‌دنبال مکتب انتخابی خودت، بسیاری از مسائل برایت شکل می‌گیرد. ولی اگر مکتبی را انتخاب بکنی و مجدداً روی شکل و فرم آن هم بخواهی اظهار رأی کنی، با مکتبی بودن سازگار نیست و این اصل بیان این مکتب است و چیزی جز بیان آن نیست، زیرا انسان اول مکتب را انتخاب می‌کند و به‌دنبال مکتب، مقداری تعهد برایش می‌آید و انتخابات بعدی نمی‌تواند نقض‌کنندۀ تعهدی باشد که قبلاً پذیرفته‌است. 📚صورت مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، ص۴۰۶ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
پیوستگی با امام تا ظهور حکومت عدل 《از بیانات شهید بهشتی به مناسبت نیمه شعبان یک هفته قبل از شهادت》 مبارک باد بر همۀ شما ميلاد فرخندۀ ولی عصر و امام زمان سلام الله عليه و توفيق خداوندى يارتان باد كه بتوانيد از كسانى باشيد كه به حق، او امام شان است! يك آموزش مستمر لطيف و زيبا و پُركِشش در عصر غيبت ولی عصر سلام الله عليه وجود دارد و آن اين که ما هميشه خودمان را با امامى و رهبرى و پيشوا و الگو و اسوه‌اى مقايسه می كنيم كه معلوم است و هميشه چشم به زمان امامت و رهبرى معصومى می دوزيم كه قرار است بر همۀ موانعِ تحققِ انسانيت و عدالت پيروز شود. قرار نيست ديگر با موانع سر و كله بزند. پيغمبرْ معصوم است، على عليه السلام معصوم است، امامان ديگر معصوم اند، اما همۀ آن ها با موانع سر و كله می زنند. پيغمبر مجبور بود اوضاع و احوال را قدرى رعايت بكند، على عليه السلام مجبور بود اوضاع و احوال را رعايت بكند، ائمۀ ديگر مجبور بودند اوضاع و احوال را رعايت بكنند. او در زمان ظهورش، كوبندۀ همۀ موانع است. می آيد تا همۀ موانع تحقق جامعۀ نمونه را از بين ببرد؛ در زمانى كه مردم و شرايط اجتماعى اين آمادگى را به‌ وجود آورده اند. بنابراين، درست همان جلوۀ والاى الهى كه وقتى انسان به خودِ خدا معتقد است و دل بسته است و عشق می ورزد به آن كمال مطلق، به آن قدرت مطلق، به آن علم مطلق عشق می ورزد، به آن خير مطلق، به آن عدل مطلق قلباً معتقد است و عشق می ورزد، چه طور او براى انسان جاذبه دارد كه منِ انسان آغازگرِ راه را آن عشق می تواند پيش ببرد؟ همين طور توجه به رهبرى و الگو و اسوه بودنِ امامى كه خودش پاك و كامل و معصوم و انسان ساخته شده بر فراز اسلام است و حتى حكومتش عالی ترين درجۀ تحقق حكومت است، يعنى حكومتى كه موانع را از سر راه برداشته است البته نه برداشتن يك روزه، بلكه برداشتنى كه نظير به جوش آمدن آب است و پس از مدتى گرم كردن آب يعنى در نقطۀ قَلَيان ایجاد می شود نقطۀ قَلَيان همۀ كارهایی است كه مسلمانها در طول تاريخ خواهند كرد. به همين دليل، حركت همۀ ما می تواند جزو عوامل تعجيل و تسريع در آن نقطۀ قليان باشد، ان شاءالله. بر همگان اين روز و اين ايمان و اين اميد و اين انتظار مبارك باد! منبع : ، کتاب حزب جمهوري اسلامي گفتارها، گفتگوها، نوشتارها صفحات 225 و 226 @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️زیربنای شوم و خطرناک اجتماعی! هیچ زیربنای اجتماعی[ای] از آن زیربنای شوم خطرناک‌تر نیست که انسانی یا انسان‌هایی بتوانند هرچه می‌خواهند بکنند، بی‌آن‌که بشود بر آن‌ها خرده گرفت و بی‌آن‌که بشود از آن‌ها بازخواست کرد. مسئولیت در جامعۀ اسلامی مسئولیت متقابل است. همه نسبت‌به یکدیگر مسئول‌اند: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ» . بنابراین آن عامی[ای] که به عالم خرده می‌گیرد و می‌گوید این کار شما خلاف به‌نظر می‌رسد اگر در پاسخ انتقادش شنید که «برو، عالم را با جاهل بحثی نیست»، یک وظیفه بیشتر ندارد. به نظر من، وظیفه‌اش این است که دیگر به دیدۀ عالم به آن فرد ننگرد، چون او جاهلی است اصطلاح‌دان، نه عالمی ره‌شناس. آن فردِ مادون که از زبان مافوقش در برابر هر انتقاد[ی] [این‌طور] می‌شنود که «من رئیس تو هستم، پس انضباط اداری و تشکیلاتی یا حزبی کجا رفته»، باید به او به‌دیدۀ مافوق ننگرد. این طاغوتی است که بر مسند کبریایی تکیه زده و شایستۀ اطاعت و فرمانبری نیست. جامعۀ اسلامی جامعۀ هوشیارها و زبان‌دارهاست. جامعۀ اسلامی جامعۀ مردم فضول است، نه از آن فضول‌های بی‌جا، [بلکه] زبان‌دار به این معنا که بره نیست. [جامعۀ اسلامی] جامعۀ بره‌ها نیست، جامعۀ آدم‌هاست. 📚انسان از منظر قرآن، ص۱۵۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti