نظر #شهیدبهشتی در مورد آرمان مرحوم #آيتالله_طالقاني
1- براى همه ما جاى تأسف بسيار است كه جاى عالم جليل و #مجاهد_بزرگ و معلم و مربى و پيشگام #اسلام_انقلابى را در جلسه امروز، در جمعمان خالى بيابيم.
شك نيست كه آيت الله #طالقانى در #جامعه_انقلابی مسلمان ايران، زنده و زنده ياد و زنده نام است و هر انسان مؤمن به خدا و معاد، چه براى خودش و چه براى دوستانش، مرگ، جز نوعى از جدايى از محيطى و پيوستن به محيطى ديگر، جز انتقال، معنايى ندارد و اين از اساسىترين ويژگىهاى مكتبهاى الهى است كه به #جاودانه بودن انسان معتقد است. ... ولى ترديدى نيست كه از دست دادن چنين #چهره_درخشندهاى، ضايعهاى بزرگ براى #امت ماست و با فقدان او خلأيى به وجود آمده كه پر شدنش ميسر نيست مگر به پا گرفتن چهره و چهرههايى كه همچنان بتوانند اينگونه نقشهاى پيشتاز، مترقى، الهى و سازنده را بر عهده بگيرند و تاريخ به ما نشان داده است كه اين چهرهها، خلق_الساعه به وجود نمىآيند. ما به عنوان دوستان قديم و همگامان و همراهان او در اين راه و به عنوان نمايندگان #مجلس_خبرگان و به عنوان #روحانيت_متعهد_و_مبارز، ياد اين عالم بزرگ را گرامى مىداريم.
منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج1، جلسه پانزدهم (21 شهریور 1358)، ص 369
2- امروز مصادف است با چهلمين روز فقدان عالم بزرگ و مجاهد سختكوش و نستوه و #عضو_پرارزش مجلس خبرگان مرحوم آيت الله طالقاني طاب ثراه. ... در آغاز اين جلسه هم ياد اين برادر بزرگ و عزيز را گراميميداريم و از همه ملت و همه دوستان مرحوم آيت الله طالقاني و به خصوص از #نسل_جوان_تحصيل_كرده و آگاه و مبارز ميخواهيم در اين لحظه حساس تاريخي به نقشه شومي كه #استعمار اروپايي و آمريكايي و اسرائيلي براي جنگ اعصاب، #جنگ_رواني، مشكلتراشي، آتشافروزي و توطئه در گوشه و كنار كشور طرح كرده و اجرايش را آغاز كردهاند، اين قشرها و همه قشرهاي ديگر همچنان با هم، همفكر و همپيمان و همراه باشند و منتظر آن ننشينيم كه حتماً يك وحدت شكل يافته و سازمان يافته به داد اين #پيوند_ضروري_انقلابي ما برسد. ما در طول انقلاب بدون اينكه تشكيلاتي داشته باشيم وحدت داشتيم، همرزميداشتيم. #وحدت_تشكيلاتي طول ميكشد، مراحلي را بايد پشت سر بگذاردكه انشاءالله به وحدت تشكيلاتي هم خواهيم رسيد و با اخلاص در نيت و با اخلاص در عمل و فائق آمدن بر هرگونه خودخواهي و خودمحوري و خودپرستي بر همه مشكلاتي كه تاكنون مانع شده است ما يك نوع وحدت تشكيلاتي بزرگ داشته باشيم پيروز خواهيم شد ولي تا رسيدن به آن روز آيا راهي جز حفظ همان پيوند و همان #وحدت كه بر گرد محور #رهبري و #شعارهاي_مشترك است، راهي ديگر داريم؟ هرگز نه.
اين رهنمود رهبر انقلاب و #امام_امت حضرت آيتالله العظمي خميني و نيز عشق و آرمان مرحوم آيت الله طالقاني بود و همه #علماي_متعهد_و_مبارز هم يك چنين عشق و آرماني داشتهاند و دارند ...
منبع: #مشروح_مذاكرات #قانون_اساسى، ج2، جلسه چهل و هشتم (26 مهر 1358)، ص 1295
@Shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
کتاب #مبارزه_پیروز اثر #شهیدبهشتی تاریخ تحلیلی قیام #عاشورا @Shahiddoctorbeheshti
تغییر روش مبارزه بعد از شهادت مسلم
@Shahiddoctorbeheshti
#اباعبدالله علیه السلام طبق نوشته #مسلم از مکه حرکت کرد و در راه عدهی زیادی به #کاروان_حسینی پیوستند. ایشان آمد تا نزدیک خاک عراق. آنجا به حضرت خبر رسید که وضع نه آن است که مسلم برای شما نوشته بود. الان وضع دگرگون شده. مسلم کشته شده، هانی کشته شده، عبدالله بن یقطر که نامه حضرت را برای مسلم و مردم کوفه میبرد کشته شد، اما با این اخبار وحشتناک #مبارزهی_حسینی متوقف نشد، فقط #تاکتیک و روش عوض شد، چون وضع عوض شده بود.
حضرت دستور داد مردمی که همراه او بودند همه جمع شوند، بعد به میان آنها آمد و نوشتهای را برای آنها خواند و بعد از حمد و ثنای خدا فرمود باخبر باشید اخبار وحشتناکی از کوفه میرسد، مسلم و هانی و
عبدالله بن یقطر را کشتهاند. مردم به ما #خیانت کردهاند. من باید به این راه بروم تا کشته شوم، هر کس از شما تا این ساعت به امید مال و ثروت و به امید مقام و منصب با من آمده راهش را بگیرد و برود. بیشترِ کسانی که در میان راه به این کاروان ملحق شده بودند، رفتند. حسین بن علی ماند و آن عده از خُدامی
که از مدینه با حضرت بیرون آمده بودند و چند نفر از یاران وسط راه. چون صحنهی مبارزه عوض شد دیگر نباید افراد #متزلزل و #مردد در اردوی حسینی باقی بماند. چون روش مبارزه عوض شد باید مردان #آبدیده، مردان باصفا که از چاه طبیعت به درآمدهاند، پیرامون او بمانند:
پاک و صافی شو و از چاه طبیعت به در آی که صفایی ندهد آب تراب آلوده
باید مردمی پاک و منزه و توانا و نیرومند در این راه بیایند که به هدف مبارزهی کربلا #ایمان_قاطع داشته و آمادهی #فداکاری و جانبازی باشند.
منبع: #شهیدبهشتی؛ #مبارزه_پیروز (1391) صص19-20
@Shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
کتاب #مبارزه_پیروز اثر #شهیدبهشتی تاریخ تحلیلی قیام #عاشورا @Shahiddoctorbeheshti
#هدف_قیام_اباعبدالله؛ ترسیم صحنه جنگ حق و باطل
هدف اباعبدالله چیست؟ آیا در دست گرفتن حکومت است؟ آیا اباعبدالله میخواهد بر بلاد مسلمانان به خصوص #عراق و #کوفه حکومت کند؟ نه #هدف_او_حکومت_نیست، هدف #اِعلاء_حکم_حق است. باید حق از باطل شناخته شود و #حق_و_باطل را در افقی روشنتر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، قدرت حکومت را در راهی که خدا میپسندد به کار میاندازد؛ اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است. صحنهای در کربلا پیش میآید که تاریخ آن را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط میکند و جهاد مسلمین تا ابد نمونه عالی #جنگ_میان_حق_و_باطل معرفی میشود. بهبه چه هدفی. عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع.
منبع: #شهیدبهشتی؛ #مبارزه_پیروز (1391) ص 17
@Shahiddoctorbeheshti
بيانات #شهیدبهشتی راجع به #اشغال_سفارت_آمريكا
و #گروگانگيرى كاركنان آن سفارتخانه به وسيله گروهى از دانشجويان به عنوان اعتراض به دسيسه هاى دولت آمريكا در ايران
#زبان_انقلاب و امنیت سفارتخانه
امروز لابد از طريق اخبار راديو مطلع شديد كه عده اى از جوانان باايمان و برآشفته ملت كه پذيرش #شاه_جنايتكار را از طرف آمريكا به حق توهين بزرگى به انقلاب و #ملت_انقلابى ما ميدانند، بيش از اين تاب نياوردند و به عنوان #اعتراض #سفارت_آمريكا را تصرف كردند و چند نفر از كاركنان آنجا را به #گروگان گرفتند، ما هميشه به عنوان كسانى كه احساس مسؤوليت مي كرديم به آمريكا و ساير قدرتهاى استعمارگر گفته ايم كه بدانيد با فرد طرف نيستيد با افراد هم طرف نيستيد، با #شخص_امام هم طرف نيستيد، با علماى انقلابى و رجال انقلابى طرف نيستيد، با شوراى انقلاب و دولت موقت انقلاب طرف نيستيد بلكه با #يك_ملت طرف هستيد. موفقيت ايران را درك كنيد و بدانيد كه «ايران» ملتى دارد كه خط انقلاب خودش را شناخته است، ... حالا هم براى شان ميگوييم كه شما انتظار نداشته باشيد كسى بتواند ملت بپاخاسته ما را در برابر همه كارهاى ناپسند و زشت شما مهار كند ملت در برابر برخى از اين توهينها #مهارشدنى نيست، گويا آمريكا و قدرتهاى ديگر جهانى فقط #زبان_ديپلماسى را بلد هستند و هنوز #زبان_انقلاب را ياد نگرفته اند و با اين زبان آشنا نشده اند ولى مردم ما و دوستان ما به بركت اين انقلاب به خوبى با اين زبان آشنا شده اند و ميدانند كه هر كلمه اى و هر سخنى، هر نوشته اى در انقلاب چه معنى ميدهد. ما در عين اينكه ميپذيريم كه سفارت يك كشور و اتباع يك كشور بايد در يك كشور ديگر امنيت داشته باشند و در عين اينكه قانون اسلام چنين امنيتى را تأكيد و تضمين ميكند، در عين حال ميخواهيم بگوييم اين زبان انقلاب هم يك زبان راست و صريح و روشن است و چيزهايى را بيان ميكند. اگر آمريكا و كشورهاى ديگر جهان زبان انقلاب ايران را هنوز ياد نگرفته ايد و نميتوانيد درك كنيد خوب است سر عقل آييد و درك كنيد. همان وقتى كه گفتيد اين بيمار هيچ جاى دنيا جز آمريكا براى معالجه اش نبوده (آن هم اگر واقعاً بيمار باشد) وقتي كه پذيرفتيد بايد ميدانستيد كه پیامدهاى سختى به دنبال خواهد داشت. جوانهاى ما امروز به سفارت آمريكا رفته اند و گفته اند كه اين شاه خائن و دشمن ملت را بدهيد و اين كاركنان سفارت را كه به گروگان گرفته ايم از ما بگيريد، چون هر چه به زبان منطقى گفتند كه دشمن ملت را چرا در خانه خودتان پناه داديد؟ گفتند اين از لوازم اومانيسم است و يك نفر بيمار به ما پناه آورده است، انسان دوستى و اومانيسم جهانى و اخلاق انسانى ايجاب ميكند كه ما بيمار را پرستارى كنيم. آيا شما هنوز هم نفهميده ايد و نميتوانستيد بفهميد كه محمدرضا دشمن خون_آشام يك خلق است و او بايد به دست دادگاه عدل و انتقام سپرده شود؟ بسيار خوب. نتوانستيد بفهميد، جوانان انقلابى كشور ما ناچار ميشوند كه با اين زبانها به شما بفهمانند، اميد ما اين است كه درس عبرت بگيريد و با ملت انقلابى ما طورى برخورد نكنيد كه ديگر ملت ما براى گفتگو با شما ناچار به استفاده از اين زبانها بشوند و اگر شما همچنان به لجاجت خودتان ادامه بدهيد هيچكس نميتواند به شما #تضمين بدهد كه مردم انقلابى ما ديگر از اين زبان استفاده نميكنند، ما هم تأكيد ميكنيم كه وظيفه انسانى و انساندوستى آمريكا (اگر آمريكا بهراستى انساندوستى را ميفهمد) اين است كه اين دشمن خلق را تحويل #دادگاه_عدل و انتقام اسلامى ايران بدهد و بيش از اين خودش و ملت ما را به دردسر نيندازد. اين تشخيص ما است. نمىدانم #نمايندگان_محترم_ملت هم تشخيصشان همين است يا نه (نمايندگان- همين است)
منبع: صورت مشروح مذاکرات قانون اساسی؛ جلسه ۵۹؛ #۱۳_آبان ۱۳۵۸ صص ۱۶۰۹-۱۶۱۰
@shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
بيانات #شهیدبهشتی راجع به #اشغال_سفارت_آمريكا و #گروگانگيرى كاركنان آن سفارتخانه به وسيله گروهى از
حماسه #گروگانگیری در #لانه_جاسوسی #امریکا
13#_آبان #تحریم #نان_و_پنیر_خالی
#دخالت_نظامی #انقلاب_اسلامی؛ انقلاب آرمانها
دیدار #شهیدبهشتی با #سفیر_انگلیس
چند روز قبل، #سفير_انگليس آمده بود. خوب بفرمائيد: تا كِى مىخواهيد اين #گروگانها را نگه داريد؟
گفتم: تكليف اينها را روشن كرديم، چند بار مىپرسيد؟ گفتيم تعيين تكليف اينها با نمايندگان #امت و مردم در #مجلس شوراست. از اين بهتر هم مىشود؟ چرا؟ مگر اينجا به اينها بد مىگذرد؟ شما كه جوان ما را در زندانهاى آمريكای متمدنتان كشتيد. اينها كه اينجا در #هتل_سفارت زندگى مىكنند، ديگر چه مرگتان است؟ گفتم كه در اين مدت سعى مى شد كه با اينها رفتارى متناسب با #اخلاق_اسلامى داشته باشند. اما اين هم واقعا مصيبتى است كه بهترين بچه هاى اين امت، پنج شش ماه ناچار شدند كه نگهبان چهل پنجاه تا آمريكايى باشند. اين هم براى خودش يك مصيبتى است ... حالا به هر حال #جنايت شاه و #خيانت امريكا و جنايت امريكا سبب شد كه #دانشجويان بپاخاسته برافروخته ما بروند سفارت را بگيرند. #يك_مشت_آمريكايى را در آنجا بگيرند، #حماسهاى تازه بيافريند. اما به قيمت اينكه ماهها گرفتار نگهدارى اين #لوسهاى_بىجهت شدند. بىخود نق مىزنند كه چرا روزنامههاى روز آمريكا را براى ما نمىآوريد.
سفير انگليس گفت ولى كارتر و #دولت_آمريكا نمىتوانند تا دو ماه ديگر صبر كنند، ولى ملت ما گفتند ما تصميم خودمان را مىگيريم آنها هم تصميم خودشان را مىگيرند. گفت: خيلى #غيرواقعبينانه با مسائل سياسى برخورد مى كنيد.
گفتم: همينطور است، ما قرار است با مسائل، #آرمان_طلبانه برخورد كنيم. #انقلاب ما انقلاب آرمانهاست؛ نه انقلاب تسليم به واقعيتها. ما انقلاب كرديم كه واقعيتها را عوض كنيم؛ نه اينكه واقعيتها را هرچه هست بپذيريم.
صحبت از تشديد #محاصره_اقتصادى كرد.
گفتم: ما از همان اول قرارمان بر اين بود كه انقلاب پيش برود ولو همان #نان_و_پنير خودمان را كه در همين مملكت به دست مىآيد بخوريم. خدا هم در اين دو ساله بركت داده است. مژده باد بر شما! تا الان محصول گندم ايران نسبت به سال گذشته بسيار عالى است [تكبير حضار] انشاءالله به سيلوها و نانوايىها برود و همه مردم ايران #نان_خالى نوش جان كنند و #با_امريكا_بجنگند [تكبير حضار]
در آخر اوقاتش تلخ شد و گفت كه آمريكا #دخالت_نظامى خواهد كرد. همين كار را كه كرد، و اين ديگر اتمام حجت شان به وسيله سفير انگليس، چون سفير ندارند ، انجام گرفته بود. گفت: دخالت نظامى خواهد كرد.
گفتم: ما از خيلى وقت پيش براى دخالت نظامى آماده ايم؛ خلاف انتظار ما نيست، ولى هر #سرباز_امريكايى كه به داخل مرزهاى ايران بيايد در جمعيت مردم يك جا بيشتر برايش در ايران نيست آن هم گور و زير خاك است. [تكبير حضار] البته حالا معلوم شد خدا يك جاى ديگر برايشان پيشبينى كرده بود و آن زغال سوخته شدن.
گفت: اين ممكن است به يك #جنگ_تمام_عيار تبديل شود. گفتم: در اين حالت هم جنگ يك ملت فداكارِ با ايمان كه با كمترين سلاح حاضر است با دشمن مجهز به آخرين سلاح بجنگد، خواهد بود. نخواستم به او بگويم مگر آمريكا تجربه #ويتنام را زود فراموش كرد؟ ايران، اگر #ايران_اسلام است برتر از ويتنام است. [تكبير حضار]
منبع: ولایت رهبری روحانیت؛ 1390؛ صص353-355 (10 اردیبهشت 1359 سخنرانی در مسجد ابوالفضل)
@shahiddotorbeheshti
الحاق به cft و حمایت از مستضعفان جهان
اصل 154 #قانون_اساسی به #اتفاق_آرای نمایندگان مجلس بررسی نهایی #قانون اساسی (مجلس #خبرگان قانون اساسی) حاضر در جلسه بررسی این اصل به تصویب رسید.
نائب رئیس مجلس (شهیدبهشتی) در پی تصویب این اصل با این نصاب بالا چنین گفتند:
« اين اتفاق آرا دليل و شاهد بر #اصالت_انقلاب ماست و نيز به #جهاني بودن انقلاب و اينكه انقلاب آنطور هم كه بعضي ها مي گويند قرار نيست در داخل #مرزها محصور بماند»
#شهیدبهشتی صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ج3: صص 1521-1520
#اصل_۱۵۴ قانون اساسی:
جمهوري اسلامي ايران سعادت انسان در كل جامعه بشري را آرمان خود مي داند و #استقلال و #آزادي و #حكومت_حق_و_عدل را حق همه مردم جهان مي شناسد. بنابراين در عين خودداري كامل از هرگونه دخالت در امور داخلي ملتهای ديگر از #مبارزه_حق_طلبانه #مستضعفين در برابر #مستكبرين #در_هر_نقطه_از_جهان حمايت ميكند.
صدور #انقلاب_اسلامی
#cft
#مقابله_با_تروریسم
@shahiddoctorbeheshti
تقویت #اقتصاد_تعاونی؛ راه #مردمی_کردن_اقتصاد
ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای #غیردولتی_کردن_اقتصاد تکیه کنیم و #خط_جمهوری_اسلامی این است که دخالت مستقیم دولت، چه در اقتصاد و چه در اداره مملکت، هرچه کمتر شود؛ این خط کلی است. به عنوان یک نقطه نظر کلی عرض می کنم که نقش دولت به صورت مستقیم و #دخالت_مستقیم روزبه روز #باید_کمتر_شود؛ اما وقتی نقش دولت کمتر می شود، نباید جایش را به قطبهای #سلطه_اقتصادی یعنی #سرمایه_داری یا قطب های سلطه سیاسی بسپارد ... حتی الامکان در بخش عظیمی از اقتصاد یا تمام آن می توانیم طوری عمل کنیم که دولت کمتر دست اندرکار باشد و مردم دست اندرکار باشند. اما در عین حال، به سمت #سرمایه_داری_شوم هم کشانده نشویم ...
منبع: #شهیدبهشتی، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه صص۲۱۱-۲۱۲
#سیاستهای_کلی #اصل_۴۴ #قانون_اساسی
#اقتصاد_دولتی
#اقتصاد_مقاومتی
#اقتصاد_مردمی
#خصولتی
#اقتصاد_سرمایه_داری
#اقتصاد_لیبرالی
#بازار_آزاد
#جنگ_اقتصادی
@shahiddoctorbeheshti
سرزمین اسلام #وطن همه مسلمانان است
مسلمان غیرایرانی، #بیگانه نیست
۱۰ دی ۱۳۴۵ - هانوفر - آلمان
کتاب خدا و سنت رسول خدا با کمال صراحت اعلام می دارد که محور همه #حقوق سیاسی و مدنی، چه در میدان #سیاست_خارجی و چه در میدان #سیاست_داخلی، فقط اسلام است.
هیچ حکومت محلی حق ندارد یک مسلمان را از هر کجای عالم که باشد در قلمرو حکومت محلی خود بیگانه به شمار آورد. مسلمان به هر جا از #سرزمین_اسلام برود وطن اوست و در آنجا بیگانه نیست. این وضعیت که با یک مسلمان اهل #ایران یا عراق یا سوریه یا مصر یا پاکستان یا ترکیه یا اندونزی در مناطق اسلامی چون یک بیگانه رفتار بشود بدون شک برخلاف نص #تعالیم_اسلام است.
منبع: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا؛ (۱۳۸۶) ص۳۰
#امت_واحده
#برادری_اسلامی
#دارالاسلام
#انترناسیونالیسم اسلامی
#هفته_وحدت
#شهیدبهشتی
@shahiddoctorbeheshti
#نظام_امت_و_امامت
به مناسبت سالروز تصویب #قانون_اساسی در سال 1358
ما براي نظام آينده بهترين نامي كه ميتوانيم انتخاب بكنيم همان #نام_اصيل_اسلامي است نظام امت است و امامت. امت و امامتي كه همينطور از نظر واژه و ريشه با هم يك ريشه دارند و از يك مصدر هستند در مقام #عينيت هم يكي هستند و اين است آرزوي بزرگ ما.
منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج3: ص1836
#قانون_اساسی
#نظام_سیاسی
#انقلاب_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#مجلس_خبرگان
#اصل_پنجم
@shahiddotorbeheshti
به مناسبت سالروز #تصویب_قانون_اساسی
#جمهوری_اسلامی؛ حکومت #ایدئولوژیک و #مردمی
نظام جديد اجتماعى ايران نظامى است اسلامى، ولى نظامى است كه مردم با #انتخاب و اختيار و گزينش خودشان آن را انتخاب كردند ، نظامى است در راه خدمت به مردم؛ يا به تعبير ديگر #نظامى_است_مردمى_بر_پايه_اسلام. بنابراين نظام اجتماعى آينده ما نظامى است #ايدئولوژيك، نه نظامى فاقد ايدئولوژى؛ #متعهد در برابر اسلام؛ و نظامى است مردمى و اومانيستى؛ نه ملّى و ناسيوناليست، آن هم #اومانيسم_اسلامى كه #انساندوست است نه انسانپرست. و همه اين مفاهيم در نامى كه براى اين نظام انتخاب شد نهفته است. چه نامى انتخاب شد؟ جمهورى اسلامى
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی(۱۳۹۰)، ص64
#جمهوریت
#اسلامیت
#رفراندوم
#حکومت_مکتبی
#نظام_امت_و_امامت
#اومانیسم_اسلامی
چرا #سلطنت از دیدگاه اسلام مردود است؟
هيچ كس نميتواند رابطهاش را با ديگران بر مبناي #برتری_طلبي و #امتيازطلبي قرار بدهد.
#متكبران، بزرگي فروشان، #طاغوتان، تفوق طلبان، امتيازطلبان همواره سد راه جنبش ها هستند. بزرگي طلبي و تفوق طلبي و استعلا و داعية علو و برتري داشتن از نظر قرآن مطرود و مردود است تا آنجا كه آية 83 از سوره قصص اين طور بيان مي كند:
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ
آن سراي آخرت، آن فرجام ارزنده، ما اين فرجام ارزنده را براي آنهايي مقرر كرده ايم كه در روي زمين در پي علو، #برتري_جويي، تفوق طلبي نيستند. نه در پي علوند و نه به دنبال #فساد و تباهي آفريني. عاقبت و فرجام صرفا از آنِ متقين ، از آنِ خداترسان ، از آنِ كساني است كه پرواي خدا، پرواي حق دارند.
ملاحظه مي كنيد كه مباني عالي اسلام به طور كلي تفوق طلبي و امتيازطلبي را محكوم مي كند. مي گويد هيچ كس نميتواند رابطهاش را با ديگران بر مبناي تفوق طلبي و #امتيازطلبي قرار بدهد.
منبع: #شهیدبهشتی؛ مبانی نظری قانون اساسی؛صص 17 -18
#جمهوری_اسلامی
@shahiddoctorbeheshti
کدام حکومت، جمهوری اسلامی است؟
#ملت_ايران! برادران و خواهران عزيز! بيدار باشيد. اي زنان و مردان پرخروش #انقلابي كشور ما! هشيار باشيد! از هماكنون بايد حكومتي را انتخاب كنيد كه در آن حكومت #عامل_زور و #عامل_تحميل بههيچعنوان براي رسيدن به #هيچ_سِمتي از سِمتهاي اجتماعي مورد بهرهبرداري احدي قرار نگيرد. اين پاية اساسي است. به نظر ما همة مسائل ديگر، #همة_مصالح_ديگر بايد از اينجا مايه بگيرد و از اين طريق تأمين شود ؛ از طريق #دخالت_آگاهانة زن و مرد #مسلمان_متعهد در #تعيين_سرنوشت خويش و در تعيين فرد
يا گروهي به عنوان #زمامدار_امت. اين يك پاية اساسي است.
خوب هر حكومتي كه بر اساس رأي آزاد مردم سر كار بيايد، ميتواند #جمهوري_اسلامي باشد؟ نه. اين #شرط_لازم است ولي #شرط_كافي نيست. يك شرط دوم هم دارد و آن اين است كه وقتي اكثريت مردم يك كشور مسلماناند، #اين_مسلمانها اگر فردي يا گروهي را با رأي آزاد براي زمامداري انتخاب كردند، #خودبهخود از اين زمامدار ميخواهند كه اين حكومت، اين نظام، اين رژيم خودش را در #ادارة_مملكت نسبت به مقررات و تعاليم اسلامي ملتزم و متعهد بداند. متعهد باشد كه جامعه و كشور را #بر_مبناي_تعاليم_سعادتبخش_اسلام اداره كند.
بدين ترتيب، ملاحظه مي كنيد كه يك اصل دوم نيز در #حكومت_اسلامي هست: #اصل_تعهد_نسبت_به_تعاليم_اسلام.
منبع: #شهیدبهشتی؛ مبانی نظری قانون اساسی؛صص ۱۹-۲۰
#جمهوری_اسلامی #حکومت_آزاد #حکومت_ایدئولوژیک #حکومت_مکتبی
#قانون_اساسی
@shahiddoctorbeheshti
#حکومت_مکتبی یا بازی با مکتب؟!
بعضى مى گويند: آقا، فلان #مجتهد_انقلابى خوب است يك فكرى براى فلان حكم بكند. مثل اين كه دين مثل يك #موم_نرم در دست مجتهد است تا مطابق سليقه زمان و مكان و مردم #هر_جور_دلش_خواست و به هر شكلى دلش خواست دربياورد! اين طور نيست و از #مجتهدان_آگاه يك چنين #بازيگرى را با مكتب نخواهيد. مكتبى كه مثل موم باشد و بتوانى آن را به هر شكلى كه بخواهى در بياورى اصلاً ديگر مكتب نيست. اولين ويژگى #نظام_سياسى_اسلام اين است كه نظامى است #مكتبى و #متعهد_در_برابر_مكتب.
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه 42
#حکومت_ایدئولوژیک
#حکومت_اسلامی
#اجتهاد_پویا
#تساهل_و_تسامح
@shahiddotorbeheshti
حکومت بر مدار امام و نفی تحمیل در نظام امت و امامت
#حکومت_هدایتگر_انتخابی
#امت از نظر #ایدئولوژی اسلامی و مبانی عقیده و عمل اسلام،#حتما نیاز دارد به #امامت.
دقت بفرمائید! یک وقتی مکتبی می گوید امت، بدون اینکه به آن #جهت بدهد که عمل کند
اسلام مى خواهد #خطوط_كلى و اصلىِ #سعادت را نشان بدهد. مى گويد اى امت! اگر مى خواهيد در مسير الى اللّه گم نشويد و از "مغضوب عليهم و لاالضّالين" نشويد بايد به #حبل_المتين و #عروةالوثقاى امامت چنگ زنيد.
اين امامت تا وقتى كه در حد پيامبر است كه با نشان ويژه و خاص از جانب خدا آمده معين مى شود ، بنابراين گفته مى شود #امامت_ابراهيم، امامت موسى، امامت محمد(ص). اينان امام هستند . در دوره پس از پيامبر اسلام (ص)، #امامان_معصوم منصوص و منصوب اند ولى با اينكه تعيينى است، #تحميلى_نيست.ولى امروز در اين عصر #غيبتِ_امامِ_معصومِ_منصوبِ_منصوص، در اين عصر، امامت، ديگر تعيينى نيست؛ تحميلى هم نيست؛ بلكه #شناختنى و #پذيرفتنى يا #انتخابى
است. بنابراين #رابطه_امت_و_امامت در عصر ما يك رابطه مشخص است .
دقت بفرماييد! شناختن #آگاهانه و پذيرفتن #نه_تعيين و #نه_تحميل
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه۴۰
#نظام_امت_و_امامت
#تداوم_امامت
#حکومت_اسلامی
#حکومت_مکتبی
#حکدمت_ایدئولوژیک
@shahiddotorbeheshti
#آزادی_بیان مخالفان اسلام و انقلاب اسلامی
در اين زمينه ها مكرر نظر خود را اعلام كرده ايم و بدان عمل كرده ايم . در
نظام اجتماعى ما بايستى به همه گروهها فرصت #اظهارنظر داده شود و امكان آن داده شود كه بتوانند نظرهاى خود را به صورت فردى و جمعى بيان كنند. اين نه تنها ديدگاه شخص من است بلكه نظر حزب جمهورى اسلامى هم هست.
#حزب_جمهورى_اسلامى معتقد است كه بايد در #محيط_اجتماعى_سالم، افراد و گروه ها توانايى اظهارنظر خودشان را درباره مسايل مختلف داشته باشند. حتى اگر نظراتشان #مخالف_نظر_انقلاب_اسلامى ماست. ... نظر كلى حزب جمهورى اسلامى در اين زمينه روشن است:
در #جامعه_اسلامى، همه افراد گروهها ، هرچند #مخالف_اسلام باشند، امكان دارند #رأى و #نظر خود را بيان كنند.
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه ۸۷
@shahiddotorbeheshti
#ریاست؛ بار شاق یا معشوقه دیرین؟!
آنچه ما در اسلام برايمان #اصالت دارد روحانيت نيست. بلكه #عالمِ_عاملِ_متعهدِ_مسئول است. يكى از ويژگى هاى عالم متعهد مسئول اين است كه #رياست_طلب نيست. وقتى مى خواهد رياست را بپذيرد مثل يك بار سنگينِ شاقّ مى پذيرد نه مثل معشوقى كه سالها به آن عشق مى ورزيده و حالا به وصال آن رسيده است. خوب دقت كنيد! عالم متعهد و مسئول، اگر تكليف شد، نه از پذيرش #مسئوليت_رياست سر باز مى زند و #مقدس_بازی و مقدس مآبی در مى آورد و نه #به_دنبال_رياست_مى دود و دوز و كلك مى چيند.
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه 47
@shahiddotorbeheshti
#خذها_بقوه
سوال از شهید بهشتی:
در رابطه با نظام اجتماعی اگر موردی پیش بیاید اصالت با نظام است یا فرد؟
شهید بهشتی: منظورتان مصلحت است؟ در اینجا مسئله این است که در اسلام #مصلحت فرد يا مصلحت جامعه كدام مقدم است؟ بى شك #مصلحت_جامعه بر مصلحت فرد
مقدم است، اما دقت كنيد باز مصلحت جامعه برمى گردد به مصلحت فرد در
جامعه. موضوع مصلحت به هر حال افراد انسان هستند اما مصلحت فردى، به
فرد برمى گردد و به ديگران هم چندان ارتباطى ندارد و مصلحت اجتماعى
يعنى اينكه به فرد بر مى گردد ولى نه به يك فرد بلكه به مجموعه افراد.
بی شک در آنجا که مصلحت جامعه مطرح باشد، مصلحت جامعه بر فرد مقدم است
منبع: #شهیدبهشتی، سوال از شهید بهشتی:
در رابطه با نظام اجتماعی اگر موردی پیش بیاید اصالت با نظام است یا فرد؟
شهید بهشتی: منظورتان مصلحت است؟ در اینجا مسئله این است که در اسلام #مصلحت فرد يا مصلحت جامعه كدام مقدم است؟ بى شك #مصلحت_جامعه بر مصلحت فرد
مقدم است، اما دقت كنيد باز مصلحت جامعه برمى گردد به مصلحت فرد در
جامعه. موضوع مصلحت به هر حال افراد انسان هستند اما مصلحت فردى، به
فرد برمى گردد و به ديگران هم چندان ارتباطى ندارد و مصلحت اجتماعى
يعنى اينكه به فرد بر مى گردد ولى نه به يك فرد بلكه به مجموعه افراد.
بی شک در آنجا که مصلحت جامعه مطرح باشد، مصلحت جامعه مقدم بر فرد است.
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی ، صفحه 83
@Shahiddotorbeheshti
#نظارت_استصوابی
ما در نظام اجتماعی مان برای #انتخاب_شوندگان در واحدهای اجتماعی، شرط #مسلمان_متعهد بودن را داریم. در شوراها هم همینگونه است. منظور از #شورای_اسلامی آن است که در این شوراها همه می توانند #انتخاب_کننده باشند (مسلمان، #مسیحی، #غیرمسلمان، مقید، غیرمقید ، باتقوا، بی تقوا) اما انتخاب شونده باید مسلمان متعهد مسوول باشد. من این نکته را صریحا در اینجا مطرح می کنم . این از نقطه نظر هایی است که ما از نظر انقلاب اسلامی #پافشاری داریم و معتقدیم که اگر پرفشاری نباشد، #انقلاب_اسلامی، انقلاب #اسلامی نخواهد بود. ... به نظر بنده، در هر جامعه ای که می خواهد #مکتب و #ایدئولوژی در آن محور باشد، این شرط باید وجود داشته باشد. می گوییم انتخاب کنندگان دقت کنند که انتخاب شوندگان شرایط انتخاب را داشته باشند. نظارت دولت را تا این اندازه قبول داریم که فقط ببیند، از روی سهل انگاری، کسانی که #واجد_شرایط انتخاب شدن نیستند انتخاب نشوند.
منبع: #شهیدبهشتی، نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی ) ۱۳۹۷، تهران: انتشارات روزنه ص۲۰۹
#شورای_نگهبان
#حکومت_مکتبی
@shahiddotorbeheshti
درس انقلاب؛ #نعمت_امام
نقطه مرکزی برای سعادت جامعه
انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ #امامت و مسألۀ #ولايت چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك #محور_قابلاطمينان پيدا ميكند، يك امام پيدا ميكند و در پي آن حركت ميكند، چه سعادتي دارد. نعمت امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزي، هميشه بايد پرتوانترين و پاكترين و صادقترين و اصيلترين و خداپرستترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم.
منبع: #حزب_جمهوری_اسلامی(سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219
@shahiddoctorbeheshti
#پایان_انقلاب در جامعه اسلامی!
شور انقلابی تا کِی؟
تابستان ۱۳۵۸؛ مشهد مقدس
رو آوردن به مصرف، رو آوردن به #زندگى_روزمره، دچار #بيمارى_خطرناك روزمرگى شدن، بزرگترين خطر است براى انقلاب.
برادران و خواهران! ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلتهاى آن، زمان لازم دارد. #دشمنان ما مى خواهند از اين طريق كه به ما الهام كنند كه برويد آرام گيريد، #استراحت كنيد، سعادت و لذت و #خوشى و شادى يكجا نصيبتان شد، ديگر چه مى خواهيد ؛ مى خواهند #روحيه_انقلابى را در جوانهاى ما و زن و مرد ما، در پير و جوان ما افسرده كنند. مى خواهند #شور_انقلابى ما را بخوابانند. بيدار باشيم، هوشيار باشيم. كدام انقلاب است در دنيا كه در صبح پيروزيش كار خودش را تمام شده يافته باشد. #خودآگاهى_انقلابى، شور انقلابى بايد همچنان ادامه يابد. تا كِى؟ من گفتم تا سالهاى سال؛ بگذاريد بگويم تا #بى_نهايت، بگذاريد بگويم #جامعه_اسلامى، جامعه اى است كه تداوم انقلاب در آن پايانِ زمانى ندارد.
منبع: #شهیدبهشتی مبانی نظری #قانون_اساسی (1390) ص72
#تداوم_انقلاب
#استمرار_انقلاب
#روحیه_انقلابی
#روزمرگی
#انقلاب_اسلامی
#جامعه_اسلامی
@shahiddoctorbeheshti
4_6034975667072795402.wma
470.5K
#دردسرهای_انقلاب
ما از اول، انقلاب را با همه دردسرهاش #انتخاب کردیم
لطفا کمربندها را محکم ببندید
هنوز خیلی چیزها را باید ویران کنیم
تداوم #انقلاب_اسلامی
@shahiddoctorbeheshti
صدای پای #فاشیسم_نعلین_و_عمامه!
من تعجب مىكنم كه چطور عدهاى اين طرف و آن طرف مىگويند از اين #قانون_اساسى بوى #ديكتاتورى مىآيد، آن هم #ديكتاتورى_آخوندها! صداى پاى #فاشيسم_نعلين مىآيد! اين يك #توهين_دوجانبه است: هم توهين به #روحانيت و هم توهين به #ملت. آيا به راستى باورتان مىشود كه اين ملت در تشخيص اينكه با چه كسى باشد و به چه كسى اعتماد بكند هنوز هم #قيّم مىخواهد؟
برادران و خواهران! شما در اين سالها به افراد و گروههايى، چه معمَّم چه غيرمعمَّم، بر چه پايهاى اعتماد كردهايد و چگونه اعتمادتان دوام يافت و چگونه اعتمادتان گاهى نشيب و فراز طى كرد؟ چشممان را باز كنيم و آنچه را در اين جامعه رخ داد با دقت بنگريم. انصافا مردم ما درمجموع در اين زمينهها آگاهانه و هوشيارانه عمل كردند. مگر با چنين مردمى ممكن است صداى پاى فاشيسم، مىخواهد فاشيسم نعلين باشد، مىخواهد فاشيسم سرنيزه، مىخواهد فاشيسم تاج، مىخواهد فاشيسم عمامه، مىخواهد فاشيسم هر چيز ديگر بيايد؟ خوب است #به_اين_ملت_معتقد_بشويم.
منبع: #شهیدبهشتی، مبانی نظری قانون اساسی(1390)، ص46
@shahiddoctorbeheshti
مواهب اجتماعی را «با» اسلام نمی خواهیم
تفاوت اسلام #آریامهری با اسلام #انقلابی
مردم #نان می خواهند؛ اما در پرتو حاکمیت اسلام
بهمن ماه 1358 در مسجد لرزاده تهران
انقلاب، #انقلاب_اسلامى است. در يك انقلاب اسلامى، در #تداوم_انقلاب، تكيه مردم بيش از هر چيز روى حفظ #هويت_اسلامی انقلاب است. مردم آب مى خواهند، نان مى خواهند، پوشاك مى خواهند، مسكن مى خواهند، نظافت و پاكيزگى مى خواهند، #شغل و كار و درآمد مى خواهند، #تفريحات سالم مى خواهند، ورزش مى خواهند، مدرسه و دانشگاه مى خواهند، همه اينها را مى خواهند، اما در پرتو اسلام.
اگر به مردمى كه انقلاب اسلامى كرده اند بگوييد قرار است به بركت انقلاب براى شما خوراك خوب، پوشاك خوب، مسكن خوب، شهرسازى خوب، روشنايى و برق منظم و مرتب، بهداشت و بيمارستان، اشتغال و كار، مدرسه و دانشگاه، خيلى زود و در زمان كوتاه تقديم كنيم، اما اين كار همراه با #حاكميت_اسلام و در پرتو اسلام صورت نمى گيرد، جوابشان چيست؟
ما امروز مى گوييم، ديروز هم گفتيم، فردا هم اگر زنده باشيم خواهيم گفت كه ما همه اين مواهب را مى خواهيم و جداً هم به دنبالش هستيم، اما #نه_منهاى_اسلام، بلكه با اسلام. [تكبير حضار] و حتی نه «با» اسلام، كه #بر_اساس_اسلام و در پرتو اسلام و بر مبناى #قانون_اسلام. چون با اسلامی که ما می گوییم از قبیل آن #با_اسلام_آريامهرى نيست. اسلام آريامهرى اسلامى بود كه مسجدها تر و تميز و آباد مى شدند، كاشى هم مى شدند، فرش و قالى هم مى شدند، اجتماعات هم بود، #عاشورا هم بود، تاسوعا هم بود، ماه رمضان هم بود، نام اسلام هم بود ، راديو هم قرآن مى خواند، شبهاى ماه رمضان هم دعاى سحر مى خواند ، ابوحمزه مى خواند، مناجات مى خواند، اما نظام، #نظام_اسلامى نبود.
براى ما مسأله اين است كه وقتی می گوییم «با اسلام»، این با اسلام ما با «با اسلامی» که دیگران می گویند فرق دارد. با اسلام ما یعنی اینکه همه این مواهب #بر_اساس_حاكميت_اسلام است و اينكه قانون اسلام بايد حاكم شود.
منبع: ولایت رهبری روحانیت، (1390)، صص277-278
#جامعه_اسلامی
#نظام_اسلامی
#تداوم_انقلاب_اسلامی
#اسلام_لیبرال
#اسلام_سکولار
#حاکمیت_اسلام
#ولایت_فقیه
@shahiddoctorbeheshti