eitaa logo
از بهشتی برای امروز
929 دنبال‌کننده
114 عکس
62 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
سرعت بله عجله خیر درس انتظار انقلاب مهدوی 🔸 ما با سرعت موافقيم و با و شتاب مخالف، تعبير نهج البلاغه اين است كه كسي كه بخواهد ميوه‌اي را از درخت زودتر از موعد بچيند اين ميوه را براي خود نچيده است گويي براي ديگران كار كرده، آب به آسياي ديگران ريخته گاهي مي شنويم از مشكلاتي كه امروز پيش آمده بعضي ها دلشان دچار لرزه شده، مگر مي شود يك انقلاب تمام عيار رخ بدهد يك نظامي ولو پوسيده واژگون شود و همه كارها هم روال عادي داشته باشد؟ مگر چنين چيزي ممكن است اين يك ايده آليسم است اين يك ذهنيت است عينيت، انقلابها، درس ديگري به ما مي دهد انقلاب تداوم مي خواهد نه تداوم يك ماه و چند ماه و نه يكسال و دو سال و پنج سال همچنان تداوم يكي ديگر از محتواهاي ارزنده اعتقاد به امام قائمي كه ظهورش معلوم نيست همين است كه انقلاب اسلامي در طول قرنها نياز به تداوم دارد بايد انقلاب اسلامي را زنده نگه داريم. 📚 سخنرانی در تاریخ ۵۸/۴/۱۹ در محل دارالتبلیغ امیرالمومنین (ع) او به تنهایی یک ملت بود. نسخه الکترونیکی صفحه ۳۴ نشر واحد فرهنگی بنیاد شهید ۱۳۶۱. چاپ اول
💠 | مجموعه سخنان 🔸وقتى بر پيكر عمال و كاركنان و نظام ادارى يك جامعه سايه افكند و در آن نفوذ كرد ديگر بايد دير يا زود در انتظار مرگ آن جامعه بود؛ مگر اينكه سرشت نظام ادارى عوض شود و به سرشت تبديل شود. 📚 کتاب باید‌ ها و نبایدها صفحه ۸۹ @shahiddoctorbeheshti
💠 | مجموعه سخنان 🔸 به هرحال ما مردم مسلمان باید مراقب این باشیم. این نسل جوان و نوجوان اینها نیروهای اصیل انقلاب هستند.[ مثلا ] بچه های هشت نه ساله در آن ماههای سخت انقلاب بخصوص در شهر قم کارهایی کرده‌اند قهرمانی و قهرمان گونه که نمی‌دانم بر ای ما نقل کرده‌اند یا نه. ببینید چطور وقتی این بچه‌ها شارژ شدند، پر شدند از ایمان و شور انقلاب و آگاهی انقلابی در آنها بالا رفت؛ چطور آمدند در صف مقدم انقلاب نقشهای جالب بر عهده گرفتند. اینها دیگر کهنه شده ولی آنروز جزو خبرهای دسته اول جدید بود. در عین حال برای این بچه‌ها نقل می‌کنم که بدانند آن بچه‌ها باید در این انقلاب بر عهده بگیرند. 📚 بخشی از سخنرانی | روزنامه جمهوری اسلامی ۱۳۶۱/۵/۱۲ @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
سرعت بله عجله خیر درس انتظار انقلاب مهدوی 🔸 ما با سرعت موافقيم و با و شتاب مخالف، تعبير نهج البلاغه اين است كه كسي كه بخواهد ميوه‌اي را از درخت زودتر از موعد بچيند اين ميوه را براي خود نچيده است گويي براي ديگران كار كرده، آب به آسياي ديگران ريخته گاهي مي شنويم از مشكلاتي كه امروز پيش آمده بعضي ها دلشان دچار لرزه شده، مگر مي شود يك انقلاب تمام عيار رخ بدهد يك نظامي ولو پوسيده واژگون شود و همه كارها هم روال عادي داشته باشد؟ مگر چنين چيزي ممكن است اين يك ايده آليسم است اين يك ذهنيت است عينيت، انقلابها، درس ديگري به ما مي دهد انقلاب تداوم مي خواهد نه تداوم يك ماه و چند ماه و نه يكسال و دو سال و پنج سال همچنان تداوم يكي ديگر از محتواهاي ارزنده اعتقاد به امام قائمي كه ظهورش معلوم نيست همين است كه انقلاب اسلامي در طول قرنها نياز به تداوم دارد بايد انقلاب اسلامي را زنده نگه داريم. 📚 سخنرانی در تاریخ ۵۸/۴/۱۹ در محل دارالتبلیغ امیرالمومنین (ع) او به تنهایی یک ملت بود. نسخه الکترونیکی صفحه ۳۴ نشر واحد فرهنگی بنیاد شهید ۱۳۶۱. چاپ اول
انتشار به مناسبت 🇮🇷 ✅از شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی... این مملکت وقتی می‌گوید من هستم و جمهوری بودنم اصیل و راست است و صداقت دارد در این سخنش، باور کنید که اگر «آریِ» همین ملت و انتخابات همین ملت را با انتخابات آمریکایِ مدعی آزادی و برپاکننده مجسمه غول‌پیکر فرشته آزادی، مقایسه کنید، خواهید دید که انتخابات شما مردم بود 🗓سخنرانی آیت الله شهید بهشتی(ره) در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۳۵۹ در محل بانک ملی ایران @shahiddoctorbeheshti
انتشار به مناسبت 🇮🇷 ✅از شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی... در جمهوری بودن حکومت و نظام کنونی‌مان تردیدی هست؟ مگر نه اینکه ما ۲۲ بهمن پیروز شدیم و در ۱۲ فروردین (فقط با ۲ ماه فاصله) از ملت‌مان پرسیدیم چه نظامی را می‌خواهید؟ آن نظامی را که می‌خواهید، به آن رأی بدهید. بر طبق شعارهای راهپیمایی‌های میلیونی‌تان استنباط رهبری شما و مدیریت کشور شما و جامعه‌تان این است که را می‌خواهید، ولی با این حال جمهوری اسلامی را به رأی می‌گذاریم، هر کس می‌خواهد، رأی «آری» بدهد، هر کس که نمی‌خواهد هم رأی «نه» بدهد، ورقه «نه» را به صندوق بریزد. با اکثریت قاطع گفتید جمهوری اسلامی می‌خواهید. یک عده‌ای هم قهر کرده‌اند گفتند نه، این‌جوری نه، یک جور دیگر رأی‌گیری کنید تا ما رأی بدهیم. یک عده‌ای هم قهر نکردند آمدند گفتند ما اصلاً می‌خواهیم یا می‌خواهیم. یک عده‌ای هم بودند که رویشان نشد هنوز بگویند ما رژیم شاهنشاهی می‌خواهیم، بودند یک عده‌ای ولی رویشان نشد، اما همه می‌دانستند که اکثریت قاطع ملّت رأی دلخواه آزادش، بود و هست. به این ترتیب با اینکه انقلاب اصولاً با شرکت توده‌ها به پیروزی رسید، نه متکی بر سرنیزه‌ها، دو ماه بعد از پیروزی، متکی به رأی مستقیم ملت وضع خودش را مشخص کرد. از ۱۲ فروردین ۵۸ تا امروز دیگر آدمِ معاندِ مغرضِ کوردلِ کورچشم می‌خواهد که شک کند که این نظام واقعاً جمهوریست و متکی به آرای جمهور می‌باشد... 🗓سخنرانی آیت الله شهید بهشتی(ره) در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۳۵۹ در محل بانک ملی ایران @shahiddoctorbeheshti
✅انتشار به مناسبت 🇮🇷 از شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی... وقتی این انتخابات را با انتخابات همان آمریکا هم مقایسه کنید خواهید دید که انتخابات شما مردم اصیل‌تر بود، می‌گوئید نه، لطف بفرمائید نقش صهیونیست‌های آمریکا را در هر مرحله از انتخابات یک دور مطالعه کنید ببینید این رؤسای جمهور آمریکا این ، در برابر چند میلیون صهیونیست آمریکایی چه خودباختگی دارند. کارتر هم، نه فقط کارتر، همه کلّه‌گنده‌های سیاسی آمریکا هم حق دارند که عصبانی باشند از این انقلاب و از این پیروزی، برای اینکه آنها مغرورانه می‌گویند آمریکا مهد آزادیست در حالی‌ که فقط کافیست شما یک سال در آمریکا گردش کنید ببینید در این مهد آزادی چه خبر است. تبلیغاتشان و دستگاه‌های تبلیغاتی‌شان عربده می‌کشد که هنوز رژیم ایران نتوانسته است امنیت کامل در ایران برقرار کند، در فلان روستا چه کرده‌اند و در فلان ناحیه مرزی چه پیش آمد. لطف کنید نشریات ساحل غربی آمریکا مربوط به دو سال قبل را مطالعه کنید. در دو سال قبل اخبار حمله‌های مسلحانه جنایی جنسی انحرافی، کجا؟ نه در کوه‌ها و بیابان‌ها بلکه در شهرهای مختلف و به خصوص دو ایالت شمال غربی آمریکا، حساب کنید آنهم همین طور تمام این ناحیه را یک موجی از ناامنی ناشی از حملات مسلحانه وحشت‌آور و چندش‌آور فراگرفته بود. حالا یک ملتی پس از یک که کل یک نظام و رژیم را می‌خواهد بردارد و نظام دیگری را جایش بگذارد و نیروهای انتظامیش را می‌خواهد بازسازی کند، یک مقدار این گوشه و آن گوشه ضعف امنیت دارد ببینید بوق و کرناهای تبلیغاتی‌شان چه می‌کند. اینها ناشی از حسد و رشک آمریکاست که نمی‌توانند ببینند شما مردم، دارید. تازه اگر شما فقط می‌خواستید جمهوری داشته باشید و جمهوریتان را مقید نبودید یک نوع تازه از جمهوریت، یعنی بکنید، این قدرها دچار خشم نمی‌شدند. عامل مهم خشم این است که این جمهوری می‌خواهد به یاری خدا و با همت مردان و زنان با ایمان، شود(انشاءالله) 🗓سخنرانی آیت الله شهید بهشتی(ره) در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۳۵۹ در محل بانک ملی ایران @shahiddoctorbeheshti
✅انتشار به مناسبت 🇮🇷 از شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی... در این مصاحبه مطبوعاتی هفتگی که صبح‌های چهارشنبه دارم خبرنگارهای خارجی می‌گفتند که راستی شما با شوروی سر افغانستان و با آمریکا که سر همه چیز دعوا دارید، با عراق که در مرزهایتان می‌جنگید و مبارزه دارید و آنها ایرانی‌ها را بیرون می‌کنند، با مصر که دعوای دیرینه دارید، با اسرائیل رویشان نشد که بگویند با اسرائیل که اصلاً هیچ، با اروپای غربی هم که کم کم دارد روابط‌تان تیره و تار می‌شود، آیا شما فکر نمی‌کنید که کشور شما و شما ایزوله گردد و منزوی بشوید، خب شما به اینها چه جوابی می‌دهید؟ به آنها گفته شد که یک خرده مغزتان را بازتر کنید دنیا از ایالات متحده آمریکا و کانادا و اروپای غربی و شوروی و اقمار او و عراق و مصر و این حرف‌ها خیلی بزرگتر است. اینها عادت کرده‌اند که بگویند دنیا یعنی ما و ما یعنی دنیا. گفتم: به کوری چشم دشمنان، ما توده‌های ۱۰۰ میلیونی بپاخاسته جهان را در کنار خود می‌بینیم، با هم هستیم و بدانید این پیوند با هم بودن را با آنها آن قدر ادامه می‌دهیم و این مبارزه و نبرد را آن قدر دنبال می‌کنیم تا به راستی در برابر این ابرقدرت‌های رو به زوال، امت جهانی بپاخاسته رو به توان، روز به روز بهتر بپاخیزد و به نزدیک‌تر شود 🗓سخنرانی آیت الله شهید بهشتی(ره) در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۳۵۹ در محل بانک ملی ایران @shahiddoctorbeheshti
✅انتشار به مناسبت 🇮🇷 از شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی... ملت ایران، مردان و زنان مسلمان با ایمان و بپاخاسته این سرزمین! قهرمانان این بخشِ زنده و سازنده و سرزنده از سرزمین بزرگ و پهناور اسلام! گوش دهید به ندای ! ما به سمت ارض مقدس، به سمت جامعه سرزنده نورانیِ برخوردار از رفاه، برخوردار از مواهب گوناگون به جلو می‌رویم و به جلو خواهیم رفت و به آنجا خواهیم رسید، اما مفت و ارزان، نه، بدون عبور از این راه و مسیری که بیابانیست با خشکی و بی‌آب و علفی و تنگنا و سرما و گرما و تشنگی و کم‌غذایی و سادگی و به حداقل ساختن، بدون عبور از این، میسر نیست. اگر دلتان هوای همان را کرده بفرمایید «فَإِنَّ لَکُمْ مَا سَأَلتم»، ولی دنبالش می‌دانید چی هست «و ضُرِبَت عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْکَنَةُ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِّنَ الله»، نتیجه را از حالا بهتان می‌گویم چیست و بار دیگر و خواری و مسکنت و بیچارگی خواهد خورد بر شما و دچار خواهید شد، انتخاب با شما. قرار شد اینجا همه چیز انتخابش آزاد باشد. بار دیگر ملت ایران باید انتخاب کند یا ارتجاع و بازگشت به دوران ذلّت و اسارت و بدبختی و خواری خوش آب و رنگ آمریکایی یا و قهرمانی و روزافزون ضد آمریکایی. ولی نمی‌شود این عزت ضد آمریکایی را بخواهید اما، جین آمریکایی را هم بخواهید... 🗓سخنرانی آیت الله شهید بهشتی(ره) در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۳۵۹ در محل بانک ملی ایران @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
صدای پای ! من تعجب مى‌كنم كه چطور عده‌اى اين طرف و آن طرف مى‌گويند از اين بوى مى‌آيد، آن هم ! صداى پاى مى‌آيد! اين يك است: هم توهين به و هم توهين به . آيا به راستى باورتان مى‌شود كه اين ملت در تشخيص اينكه با چه كسى باشد و به چه كسى اعتماد بكند هنوز هم مى‌خواهد؟ برادران و خواهران! شما در اين سالها به افراد و گروه‌هايى، چه معمَّم چه غيرمعمَّم، بر چه پايه‌اى اعتماد كرده‌ايد و چگونه اعتمادتان دوام يافت و چگونه اعتمادتان گاهى نشيب و فراز طى كرد؟ چشممان را باز كنيم و آنچه را در اين جامعه رخ داد با دقت بنگريم. انصافا مردم ما درمجموع در اين زمينه‌ها آگاهانه و هوشيارانه عمل كردند. مگر با چنين مردمى ممكن است صداى پاى فاشيسم، مى‌خواهد فاشيسم نعلين باشد، مى‌خواهد فاشيسم سرنيزه، مى‌خواهد فاشيسم تاج، مى‌خواهد فاشيسم عمامه، مى‌خواهد فاشيسم هر چيز ديگر بيايد؟ خوب است . منبع: ، مبانی نظری قانون اساسی(1390)، ص46 @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
نام راستین و کامل نظام چیست؟ به مناسبت نام در چيست؟ اسم آن را چه نوع نظامى بگذاريم؟ در اين نوع‌بندي‌ها و رده‌بندى‌ها، مقولات سياسى دنيا كدامند؟ حقيقت اين است كه برداشت از اسلام، مناسب‌ترين نام را براى اين نظام پيش‌بينى كرده است. مى‌توانيد با اين اشاره‌اى كه كردم خودتان بگوييد تشيع راستين براى چه عنوان گويايى را انتخاب كرده است؟ «». ، نظام امت و امامت است و حق اين است كه با هيچ يك از اين عناوينى كه در كتاب هاى حقوق سياسى يا آمده قابل تطبيق نيست. اتفاقاً يك بار ايران اين تجربه را كردند و پاى چشمشان خورد. براى رهايى از انقلاب كردند. بعد گفتند حالا مى‌دانيد چه جايش بگذاريد؟ . چون اين عنوانى كه براى نظام جديد انتخاب شده بود بود و مربوط به نبود، حتى آن تأثيرى را كه در صاحبان اصلى اين فكر عاريتى مى‌توانست داشته باشد براى ما نداشت. خاصيت چيز همين است. به همين دليل، ما فكر مى‌كنيم عنوان نظام ما بايد نظام امت و امامت باشد. منتها، در اثناى ، چون اين عنوان هنوز براى توده مردم روشن نبود، به عنوان انتخاب شد كه بسيار هم خوب و گويا بود و سپس وقتى معلوم شد اين نظام حكومتى هم دارد، آن‌وقت گفته شد جمهورى اسلامى. ولى نام_راستين و كامل اين نظام، «نظام امت و امامت» است. در اين نظام، بر اساس كتاب و سنّت است. همه چيز بايد از اين قلّه سرازير شود. منبع: مبانی نظری قانون اساسی(1390) صص38-39 https://t.me/shahiddoctorbeheshti http://sapp.ir/shahiddoctorbeheshti https://gap.im/shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
؛ حکومت و مردمی نظام جديد اجتماعى ايران نظامى است اسلامى، ولى نظامى است كه مردم با و اختيار و گزينش خودشان آن را انتخاب كردند ، نظامى است در راه خدمت به مردم؛ يا به تعبير ديگر نظامى است مردمى بر پايه اسلام. بنابراين نظام اجتماعى آينده ما نظامى است ، نه نظامى فاقد ايدئولوژى؛ در برابر اسلام؛ و نظامى است مردمى و اومانيستى نه ملّى و ناسيوناليست، آن هم اومانيسم اسلامى كه انساندوست است نه انسانپرست. و همه اين مفاهيم در نامى كه براى اين نظام انتخاب شد نهفته است. چه نامى انتخاب شد؟ جمهورى اسلامى منبع: مبانی نظری قانون اساسی(۱۳۹۰)، ص64 @shahiddoctorbeheshti
تبریک ماه مبارک 🔸 یکی از موارد مناسب برای تبریک، «حلول ماه مبارک رمضان» است. متأسفانه در میان ما کمتر معمول است که آغاز این ماه مبارک را به یکدیگر تبریک بگوییم. ولی در جامعة بزرگ اسلامی خوشبختانه این سنت هست و به مناسبت آغاز رمضان، همچون یک عید بزرگ، اوراق تبریک برای یکدیگر می­فرستند. در برخوردها هم به یکدیگر تبریک می­گویند. جالب اینجاست که کلمۀ «ماه مبارک» اصلا برای همین ماه مبارک است. رمضان، در میان ما از قدیم معمول بوده اما فراموش کردیم که «مبارک» و «تبریک» از یک ریشه است. اگر ماه «مبارک» است، حلولش و آغازش «تبریک» هم دارد. به هر حال شروع این ماه پر ارج را به همۀ دوستان تبریک می­گویم. 🔸 امیدوارم ماه پر برکتی باشد برای همۀ ما. بزرگترین برکتش، پیراستن و دور کردن یا کاستن آلودگی­ها از جانمان و از خلقیاتمان است. اگر ماه رمضان بیاید و بگذرد و اخلاق ما، همان اخلاق ناپسندی باشد که داشتیم، ماه کم برکتی براي ما بوده است. بزرگترین برکت این ماه را از آن غفلت نکنیم، برکتی که با توجه و هوشیاری ما، و با سعی و کوشش ما، بدست می­آید. هرچند متأسفانه ما، نمی­دانم چرا اینطور بار آمده­ایم، همیشه جویای برکت­های بی­تلاش و بی­کوشش هستیم و با این گرایش غلطی که در مورد برکت و برکت دادن خدا، در فکرمان به وجود آمده است از خیلی از برکات الهی محروم می­مانیم. 🔹 منبع: سایت رسمی بنیاد شهید بهشتی | لینک سخنرانی @shahiddoctorbeheshti
بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔹 هرروز ماه با گزیده های کوتاه تفسیر قرآن 🔹 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 💠 انتشار روزانه تفسیر شهید بهشتی در ایام ماه مبارک رمضان 🔻 قسمت 1⃣ 🔸 ...جالب اینجاست که ما مسلمانان خودمان را رها کرده ایم و یقه یهود و نصارا را چسبیده ایم. می گوییم منظور از مغضوب علیهم، یهود و ضالین، نصارا هستند! آنها « مغضوب علیهم و ضالین » هستند؛ ولی این چه غفلت ناپسندی است که ما خودمان را از یاد می بریم و سراغ دیگران می رویم؟ 📚 کتاب تفسیر سوره حمد شهید آیت الله بهشتی @shahiddoctorbeheshti
بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 💠 انتشار روزانه تفسیر شهید بهشتی در ایام ماه مبارک رمضان 🔻قسمت 2⃣ 🔹 [ ما یک سوالی را میخواهیم در دین بفهمیم ]. ايـن سـؤال بجاسـت. مـا از آنهـايي نيستيم كه در برابر اين سؤالات بگوييم وقتي كه چيـزي را وحـي گفتـه، ديگر بپذير و چيزي هم نگو. ما ميگوييم بپذير، اما حرفت را هـم بـزن. 🔹 اين دو خيلي با هم فرق دارد. بپذير و چيزي هم نگو در روش ما نيست. نه خير، بپذير، حرفت را هم بزن، سؤالت را هـم بكـن. بـه اسـتناد وحـي پذيرفتي؟ بسيار خوب، اما اين سؤال در مغزت پيدا شد. بـه تـو بگـوييم نپرس و الّا از دين بيرون ميروي! نه، اصـلاً ايـن روش مـا نيسـت. اگـر سؤالي داري مطرح كن. سؤالي كه به صورت يك عقده در فكر مسـلمان بماند، مثل موريانه، ايمان او را ميخورد. هر سؤالي داري مطرح كن و آنكساني كه اين سؤالات برايشان عرضه ميشود، بايد به آنها گفت در برابر سؤالات بردبار باشيد. از جا در نرويد. آنقدر معلومات داري به سـؤالات اين آقا جواب بدهي، جواب روشنكننـدة دل چسـب بـه او بـده. آن قـدر معلومات نداري به او جواب بدهي، تكبر و خودپسندي را كنـار بگـذار. 🔹 بگو من هم مثل تو نميدانم. من هم مثل تو در جستوجوي كسي هستم كه بتواند اين مطلب را پاسخ بدهد. اما با ترشرويي و تشدد و چماق بـه جنگ سؤالات عقده زا رفتن، اين اصلاً شيوه اسلام نيست.آنجا كه ميآيند از پيغمبر سـؤالي مـي كننـد كـه مصلحت سياسي ايجاب ميكند دربارهاش سخني گفته نشود، آنوقت پاسخي كه پيغمبر از كلام خدا ميآورد اين قدر لطيف اسـت : «لا تَسئَلُوا عنْ أشْيآء انْ تُبد لَكُـم تسئوکم» سؤالاتي نكنيد كه اگر جوابش را گفتيم، ناراحتي برايتان ايجـاد كند. ببينيد چه قدر آهنگ، آهنگ مربيانه دلپذير سازندهاي است. « وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا » اسرا:۸۵ 🔹 از تو ميپرسند كه روح چيست؟ بگوروح از آن چيزهايي است كه ذات و كُنهش را خدا ميشناسد و به طـور كلي شما انسانها اينطور نيست كـه همـه چيـز را بدانيـد. بـالاخره يـك چيزهايي را نميدانيد. اين هم از آنهاست. ملاحظه ميكنيد، آن هم چيزي كه به جايي لطمه اي نميزند. سؤالي نيسـت كـه بـه جـايي لطمـه بزنـد. 🔹 ميدانيم كه مسأله روح يك آگاهياي نيست كه اصلاً با ايمان به اسلام و مبدأ و معاد ارتباط نزديك داشته باشد. در عين حال وقتي پاسخي قرآنـي ميدهد، پاسخي است اينطور مربيانه. 📚 کتاب پیامبری از نگاه دیگر | خاتمیت و امامت ۲ @shahiddoctorbeheshti
بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 💠 انتشار روزانه تفسیر شهید بهشتی در ایام ماه مبارک رمضان 🔻قسمت 3⃣ 🔹 آيا قرآن كريم كتاب تاريخ طبيعت است، يعني تاريخ طبيعي و طبيعت‌شناسي است؟ وقتي انسان به بعضي از كتاب‌ها و مقالات نوآوران جامعهء اسلامي نگاه مي‌كند، گاهي در نظرش اين فكر مي‌آيد كه آن‌چه علوم طبيعت و علوم طبيعي و عالِمان علوم طبيعت پس از قرن‌ها مطالعه و كوشش با زحمات فراوان، با بررسي‌هاي پررنج طولاني از اسرار اين عالَم طبيعت شناخته‌اند، قرآن جلوتر همه را بيان كرده. اين حرفي است كه خيلي‌ها هنوز مي‌نويسند و مي‌گويند. حقيقت اين است كه قرآن چنين ادّعايي ندارد. 🔹 گاهي اوقات مي‌خواهند آيهء كريمهء (وَلاَ رَطْب وَلاَ يَابِس إِلاَّ فِي كِتَاب مُّبِين) ؛ «و هيچ ‌تر و خشكي نيست مگر اين كه در كتابي روشن ]ثبت [است.»(سوره انعام. آیه ۵۲) را بياورند و مربوط به كتاب قرآن كنند و بگويند: هيچ‌تر و خشكي نيست، مگر اين كه قرآن آشكاركننده و روشن‌گر آن است. گاهي اوقات عشق به بعضي چيزها سبب مي‌شود كه انسان به خود آن چيزها خيانت كند. عاشقي كه به معشوقه‌اش خيانت كند، البته پيداست كه ناآگاه و ندانسته اين كار را مي‌كند! خيلي از اوقات ما هم نسبت به محبوب‌ها و معشوق‌هاي ديني مان از روي ناآگاهي و ندانسته خيانت مي‌كنيم. من كه هنوز نتوانستم از قرآن چنين ادّعايي را بفهمم كه «قرآن آمده تا تمام اسرار طبيعت را به صورت معمّا بازگو كند!» چون اگر معمّا نبود و مطلب روشن بود، بايد همان وقت كه قرآن در عربستان آمد، كتاب‌هاي وسيعي دربارهء شناخت طبيعت به وسيلهء مسلمان‌ها نوشته بشود و اصلاً راز فاش نشده از طبيعت باقي نماند. 🔹 ديگر دوران ممتدّ كوشش‌هاي علماي طبيعي لغو ، بي ثمر و بي جا بود. اصلاً مگر قرآن اين كاره است؟ مگر رسالت قرآن اين است؟! اين ادّعا كه قرآن و آيات قرآن تمام مسائل پيچيدهء مربوط به طبيعت شناسي، جهان‌شناسي و فلك‌شناسي را با اشارات لطيف بيان مي‌كند و بيان كرده، ادّعايي است كه تاكنون من برايش دليلي نيافته ام، اگر كساني دليلي دارند چه خوب است بگويند تا ما هم بفهميم و باخبر بشويم! 🔹 شأن قرآن اين نيست، قرآن كتاب هدايت است، قرآن كتاب انسان سازي است، قرآن كتاب جامعه ساز است، قرآن مي‌خواهد انساني راه يافته و مهتدي بسازد. 🔹 وقتي از قصهء پختن آبگوشت سخن مي‌گوييم، همه مي‌فهمند اين، فاصله‌اش با قرآن خيلي زياد است! گردش اجرام فلكي چگونه است؟ اين به قرآن چه ارتباطي دارد؟ این که ذرات اتم چگونه مناسبات‌شان با هم تنظيم شده، به قرآن چه ارتباطي دارد؟ رسالت قرآن اين نيست. 📚 تفسیر قرآن منتشر نشده @shahiddoctorbeheshti
بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 💠 انتشار روزانه تفسیر شهید بهشتی در ایام ماه مبارک رمضان 🔻قسمت 4⃣ 🔹 قرآن كتاب شناخت طبيعت نيست، ولي دو مطلب در اين زمينه بايد دربارهء قرآن مورد توجه قرار گيرد. اوّل اين كه قرآن انسان را به مطالعهء طبيعت و كوشش در راه شناخت طبيعت تشويق كرده و مي‌كند. قرآن كتابي است كه مسلمان انديشمند مي‌سازد. چنين انساني در خودش و ساختمان خودش مي‌انديشد، در جهان و ساختمان جهان مي‌انديشد. همه جا خدا هست، انديشه‌اي وسيع و ژرف و عميق در آفاق و انفس: (سَنُرِيهِمْ ءَايَـتِنَا فِي الْاَفَاقِ وَ فِي أَنفُسِهِمْ حَتَّي يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَي كُلِّ شَيء شَهِيدٌ) «به زودي نشانه‌هاي خود را در افق‌ها]ي گوناگون[ و در دل‌هايشان بديشان خواهيم نمود، تا برايشان روشن گردد كه او خود حقّ است. آيا كافي نيست كه پروردگارت خود شاهد هر چيزي است؟»( سوره فصلت آیه ۵۳) 🔹 ميدان انديشيدن براي مسلمان وسيع است، چه در خودشناسي و چه در جهان شناسي. ژرف و عميق است به اين معنا كه يك عالِم طبيعي، در مطالعات طبيعي و جهان طبيعت گاهي اسير بعضي از امور مي‌شود و ديگر نمي‌تواند در پس اين پردهء رنگارنگ طبيعت، آن نقش نگاري كه اين همه نقش را بر اين پرده ترسيم كرده ببيند! ديد او از اين ديوار ضخيم طبيعت عبور نمي‌كند، بُرد ديدش كم است. دائماً در عالَم طبيعت كار مي‌كند، اما اگر يك بار به خود بيايد و از او سؤال بشود كه در پس اين پرده چه مي‌بيند؟ پاسخ روشني ندارد، قرآن مي‌فرمايد: اي عالِم طبيعي! اين قدر در طبيعت دست و پايت را بند نكن، بدان که يکايك اين جلوه‌هايي كه در عالَم طبيعت مي‌بيني، تجلّي آفريدگار طبيعت است. «يك فروغ رخ ساقي است كه در جام افتاد.» 🔹 بنابراين مسلمان طبيعت شناس، در كوشش براي شناسايي ريزه كاري‌هاي طبيعت، از اين نظر با يك عالِم طبيعي مادّي هيچ فرقي ندارد. يعني آن‌جا كه مي‌خواهد كار مثبت انجام بدهد، عالِم خداشناس طبيعي كه علمش علم طبيعت است، با عالِم مادّي طبيعي از نظر كار مثبتش يعني شناخت طبيعت، فرقي با يكديگر ندارند. اما آن‌جا كه عالِم طبيعي مادّي مي‌گويد همين طبيعت و ديگر خدا نه! كارش جنبهء منفي پيدا مي‌كند. آن‌جا عالِم طبيعي خداشناس مي‌گويد چرا خدا نه؟ هم طبيعت و هم خداي آفريدگار طبيعت. پس قرآن دعوت كنندهء به مطالعهء كتاب طبيعت هست و اين صحيح است. 🔹 درست برعكس، خيلي از مكتب‌هاي ديني به انسان‌ها الهام مي‌بخشد كه اصلاً از مطالعهء طبيعت صرف نظر كن، مبادا گمراه بشوي. متأسفانه در يك دوران ممتدّي از زندگي جامعهء اسلامي، عدّه‌اي از افراد كه آگاهي‌شان كم بود، همين بلا را به سر ما هم آوردند. مي‌گفتند: مبادا نزديك اين علوم طبيعي بروي، بي دين مي‌شوي! 🔹 قرآن مي‌گويد: كتاب طبيعت را مطالعه كن تا ديندار بشوي، اين آقا مي‌گويد: كتاب طبيعت را نخوان بي‌دين مي‌شوي! خوب اين به دليل ناآشنايي با قرآن است. از وقتي جامعهء ما با قرآن قهر كرد، مي‌بايست قهر الهي هم شامل حالش مي‌شد. بايد جامعهء اسلامي با قرآن آشتي كند، آن هم آشتي كامل. بايد قرآن را بفهميم تا ديگر هر مطلبي را از هر زباني و از هر قلمي نپذيريم. اين بود منطق اول ما برای اين كه چرا اين بحث‌هاي مفصّل را با اين برنامهء فشردهء زندگي كه من دارم و دوستان نيز دارند، شروع كرديم. 🔹 پس اين يك اصل عالي اسلامي است كه قرآن كتابي است كه مسلمانان و پيروان قرآن را به مطالعهء طبيعت تشويق مي‌كند و از اين كه كسي از اين راه منحرف شود، نمي‌هراسد. به عكس، مي‌گويد اين خود راهي به سوي خداست. ادامه دارد... 📚 تفسیر منتشر نشده @shahiddoctorbeheshti
▪️ | نظم 🔻 با شهید بهشتی کاری داشتم. برایم زمان ملاقاتی در تقویم کوچک جیبی اش نوشت. فردا نُه صبح. صبح هر چه سعی کردم با بیست دقیقه تأخیر رسیدم. 🔻 با لبخند استقبال کرد و گفت: از وقت شما ده دقیقه مانده که آن هم با احوال پرسی و خوردن یک چای تمام خواهد شد. برای نوبت دیگر اقدام کردم. گفت: هفته بعد چهارشنبه بعد از نماز صبح. 🔻 این بار قبل از نماز صبح در خانه شان رسیدم. در آغوشم گرفت و صحبت کردیم.بعد از نماز گفت: آقا جواد! من و انظباط را از آموخته ام. 📚 کتاب سید محمد بهشتی؛ نگاهی به زندگی و مبارزات شهید دکتر بهشتی،صفحه ۶۲٫ @shahiddoctorbeheshti
بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 💠 انتشار روزانه تفسیر شهید بهشتی در ایام ماه مبارک رمضان 🔻قسمت 5⃣ 🔹 ... ادامه قسمت قبل: اصل دوم اين است که گاه گاه در قرآن كريم به مناسبتي مطلبي دربارهء طبيعت آمده است، مطلب چيز ديگري بوده، امّا به يك مناسبتي مطلبي دربارهء طبيعت هم بيان شده است. اين سخن‌هايي كه قرآن دربارهء طبيعت آورده، بعضي در زمان پيغمبر (ص) و محيط او نامفهوم بود و با معلومات آن عصر دربارهء طبيعت هماهنگي كافي نداشت. با پيشرفت علوم، بعدها احساس شد اگر قرآن از كنار يك بحث طبيعي عبور كرده و فلان اشاره را كرده و آن اشاره آن روز برايمان قابل فهم نبود، حالا مطلب از اين قرار است، بله، در قرآن اين‌گونه موارد هست! اما نه اين كه كسي انتظار داشته باشد و بگويد بحث ميكروب در قرآن كجاست؟ انواع ميكروب در كجاي قرآن نام برده شده؟ نام اقسام اتم‌ها در كجاي قرآن است؟ اقسام معادلات و فرمول‌هاي رياضي در كدام قسمت قرآن است؟ فرمول‌هاي لگاريتم را كجاي قرآن پيدا كنيم؟ اين‌ها نيست! قرآن براي اين مطالب نيامده است. 📚 تفسیر قرآن منتشر نشده @shahiddoctorbeheshti
بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 💠 انتشار روزانه تفسیر شهید بهشتی در ایام ماه مبارک رمضان 🔻قسمت 6⃣ 🔹 چرا قرآن اين قدر اصرار دارد كه بگويد خدا همه چيز را مي‌داند؟ چه اصراري است كه قرآن دارد؟ در قرآن خيلي اين مطلب آمده كه خدا همه چيز را مي‌داند، نهان و آشكار اين جهان را مي‌داند، هر چه در دل شما و به خاطر شما بگذرد مي‌داند. قرآن چه اصراري روي اين مطلب دارد؟ چند نكته در اين اصرار است: يك نكته ـ كه نكته ي اصلي مطلب است ـ اين است: (ما مكرّر به رفقا گفته‌ايم كه بياييد اين بحث را روشن كنيد، چون اگر اين بحث روشن شد، خيلي از مطالب بعدي قابل فهم و روشن كردن است) اگر پيغمبر (ص) به اتّكاي وحي الهي چيزي را با صراحت به شما گفت، ديگر جاي شكّ و ترديد و اين كه شايد درست باشد، شايد درست نباشد، ببينيم چه مي‌شود، مطالعه كنيم و… باقي نمي‌ماند، اين يك اصل است. (إِذْ قَالَ لَهُو رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ) «هنگامي كه پروردگارش به او فرمود: تسليم شو، گفت: به پروردگار جهانيان تسليم شدم.» ( سوره بقره آیه ۱۳۱) 🔹 يك معني اسلام اين است. تسليم وحي باش، چون حساب وحي از مطالعه، تفكر، انديشه و بررسي‌هاي علوم تجربي و مانند آن جداست. وحي سرچشمهء آگاهي برتر است. اين خيلي مهم است. تا انسان به اين مرحله نرسد، قدم اول را در راه مسلماني به صورت كامل برنداشته است. قدم اول اين است. اگر از زبان مبارك پيغمبر اسلام (ص) مطلبي با صراحت كامل بيان شد، ديگر براي پذيرش آن جاي چون و چرا و تأمل و درنگ باقي نمي‌ماند. اگر كسي هنوز هم برايش چون و چرايي است، پيداست كه در جاي ديگري شك دارد و آن اين است كه آيا اصلاً محمد(ص) پيغمبر خدا هست يا نيست؟ در غير اين صورت اگر كسي بداند او پيام آور خداي داناست، يا بايد شك كند كه آيا خدا همه چيز را مي‌داند، يا نمي‌داند. پس: 1. خدا همه چيز را مي‌داند. 2. اين سخن را كه پيغمبر(ص) فرمود، از جانب خدا فرموده. آيا ديگر جاي ابهام باقي مي‌ماند؟ لذا نكتهء اساسي كه خدا در قرآن بر آن تأكيد مي‌كند اين است که پيغمبر شما از جانب او وحي مي‌آورد. (بِكُلِّ شَيء عَلِيمٌ) ؛ ناظر به اين نكته كه نكتهء اصلي هم هست، در بيشتر آيات قرآن، سخناني را مي‌يابيم. 📚 تفسیر قرآن منتشر نشده @shahiddoctorbeheshti
بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 💠 انتشار روزانه تفسیر شهید بهشتی در ایام ماه مبارک رمضان 🔻قسمت 7⃣ 💠 «الحمدالله رب العالمین » در اين جمله بعد از نيايش، باز هم از خدا و با عنوان رب العالمين ياد می شود؛ خدای هستی و خدای همه مردم. مسلمانی كه فكر، زندگی و ايده هایش نشانگر آن باشد كه خدا را فقط خدای خودش ميداند و نفهمد كه خدا، خدای كافر و مؤمن، مسلمان و غيرمسلمان اعم از مسيحی، يهودی، زرتشتی، بودايی، برهمايی، بی دين، مادی و ملحد است و طرز فكر و رفتار او با بندگان خدا نمايشگر اين صفت خاص الهی "رب العالمين" نباشد، اين شعار برايش زنده نيست.  درست است كه يك مسلمان در پرتو اسلام و تعاليم آن، از نعمتی بزرگ يعنی نعمت آگاهی نسبت به پديده های هستی از طريـق آيـات قرآن برخوردار است و يـك گـام از ديگـران جلـوتر اسـت، ولـی ايـن جلوداری نبايد موجب شود كه بر همه خوبيها، نيكی ها و خصلتهای مترقی و پيشرفته ديگران خط بطلان بكـشد و آنهـا را ناديـده بگيـرد. اين غرور است. نبايد اينطور تلقّی كنيم كه گويی خدا و رحمت الهی و همه چيز متعلق به ماست. اين غرور، افراط، تندروی، تفريط و مسخ تعاليم عالی اسلام است. 📚 در مکتب قرآن : تفسیر قرآن منتشر نشده @shahiddoctorbeheshti
♦️ | خشم و غضب در جامعه... 🔹 مقاومت در برابر خودخواهی و خشم و مقاومت در برابر ایذاء و اذیت و آزار دیگران هم باید در یک مسلمان تقویت بشود. انسانی که تا دو کلمه حرف می‌زنی فوراً از کوره در می‌رود به این و آن می‌پرد، قطعاً گوشه ای از انسانیتش ضعیف است و باید مقاومت داشته باشد. آیا حرف خلاف عقیده خودتان را می‌توانید بشنوید؟ این که در ما خیلی کم است، مشکل بزرگی است در اجتماع ما و یکی از عوامل بسیار موثر در اینکه همکاری‌ها در اجتماع ما سر نمی‌گیرد و اگر سرگرفت دوام پیدا نمی‌کند. 📚 کتاب حج از دیدگاه قرآن @shahiddoctorbeheshti
بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 💠 انتشار روزانه تفسیر شهید بهشتی در ایام ماه مبارک رمضان 🔻قسمت 8⃣ 🔹 مسلمان وظيفه دارد برای شناخت علت حوادث يا از وحی كمك گيرد يا از علم، يعنی اگر پيغمبر بزرگوار اسلام صلوات الله و سلامه علیه يا يكی از ائمه‌ی طاهرين سلام الله علیهم اجمعین صريحاً فرموده باشند كه فلان عامل غيبی موجب فلان پيش آمد می ‌شود، اين كافی است؛ ديگر منتظر نمی‌ماند، چون وحی است. اگر مطلبی از بيت وحی و سرچشمه‌ی وحی گفته شد، البته قبول می كنيم و اين كاملاً روشن است، يا مطالعات علمی و عالمانه بگويد فلان حادثه منشأ فلان حادثه‌ی ديگر می‌شود، اين هم قبول است. اما اگر نه علم باشد و نه وحی، بلکه براساس خيالات و موهومات [گفته باشند]‌ كه فلان ساعت بد است و [این را] نه وحی گفته و نه علم، بلکه هنوز جهل پرادّعا گفته [باشد] (چون ما امروز در زمانه‌ای زندگی می‌ كنيم كه جهل پرادّعا، كه ادّعايش به آسمان‌ها ميرسد، بر زندگی بسياری از مردم حكومت دارد) هرگز اين را نمی پذيريم؛ اين وظيفه‌ی اسلام است. قرآن با صراحت می فرمايد: مبادا به دنبال ظنّ و گمان برويد. در اين تقويم‌های قديمی كه ظاهراً هنوز هم در خيلی جاها مرسوم است، نوشته شده است: طالع امروز دلالت می‌كند بر اين كه در اين ماه چنين و چنان می‌شود، آخرش هم آمده واللهُ اعلم! اين «والله اعلم» هم برای اين بود كه خيلی به او اعتراض نكنند، وگرنه كسی كه اعلم است، اصلاً اين لاطائلات را نمی‌نويسد و در ميان مردم منتشر نمی‌كند و بر دست و پايشان، دست‌بند و پا‌یبند جهل و نادانی و ترس از عوامل موهوم نمی‌زند... @shahiddoctorbeheshti
بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 💠 انتشار روزانه تفسیر شهید بهشتی در ایام ماه مبارک رمضان 🔻قسمت 9⃣ • در همين عصر ما، چند درصد از مردم دنباله‌رو حرف حسابی و منطقی هستند؟ به‌خصوص در زمينه مسائلی كه ميتوان با الفاظ آب و رنگ داد و با الفاظ، احساسات را برانگيخت؟ آن‌جا ديگر كُميت منطق واقعاً لنگ است و حربه منطق واقعاً از كار می افتد. من شخصاً در همين عصر خودمان در مسائل گوناگون، استفاده ناجوانمردانه و اغفال‌گرانه دكّان‌دارهای عصرمان را از اين نوع حربه‌های احساسی مكرّر ديده‌ام، به خصوص در مسائلي كه به راحتی ميشود احساسات مردم را در آن مسائل تحريك كرد. قصه «مار و مار» هنوز هم زنده است، به‌خصوص در مسائلی که از نظر تحریک احساسات آب برمی‌دارد. و لذا می بينيد واقعاً در ميان توده‌های وسيعی كه اجمالاً قلبشان مالامال از مهر علی علیه‌السلام و مهر صدّيقه طاهره سلام‌الله علیهاست، و قلب‌شان از آغاز زندگی تحت تأثير محبّت فوق العاده نسبت به ساحت مقدّس امام حسين علیه‌السلام است، از اين احساسات پاك، ولو جاهلانه، امّا پاك (پاك به اين معنا كه واقعاً حسين، فاطمه و علی را دوست دارد)، به‌عنوان يك زمينه برای تحريك و برانگيختن همين مردم عليه هدف‌های علی، فاطمه و هدف‌های حسين بن علی چه سوء‌استفاده ‌ها كه نمیشود! 📚 بنیاد رسمی شهید آیت الله دکتر بهشتی 📚 "تفسیر قرآن" در دست چاپ @shahiddoctorbeheshti
| تربیت انسان آزاد... 🔸اى معلّم، اى مربّى، اى عالم دینى، اى روحانى، اى مدیر مدرسه، اى مدیر مؤسّسه، اى مدیر جامعه! مبادا براى پوشاندن نقائص خویشتن به‌ اِعمال خشونت و دیکتاتورى متوسّل شوى و از آزادى طبیعى دیگران جلوگیرى نمایى! 🔸آقای عزیز و خانم محترم و معلّم عزیز! تربیت کردن دردسر و زحمت دارد و کاری دشوار است. این‌که آدم بچه را طوری بار بیاورد که با یک تشر، با یک «گم‌شو!» حساب خودش را بکند، خیلی مشکل نیست؛ ولی این‌که انسان بخواهد بچه را طوری بار بیاورد که «گم‌شو» در او خیلی اثر نکند اما محاسبةالنفس در او اثر بکند و از بچگی شروع به حساب‌کشی از خویشتن کند، خیلی دشوار است؛ خیلی صرف وقت می‌خواهد؛ خیلی مهارت می‌خواهد. ممکن است کسانی بگویند: کو وقت این حرف‌ها؟ کو حوصله‌ی این حرف‌ها؟. درست می‌فرمایید، ولی اگر چنین نکنیم بعد باید بپرسیم: کو آن جوانان رشید آزاد و آزاده که بتوانند باشند؟ 📚 نقش آزادی در تربیت کودکان، شهید بهشتی @shahiddoctorbeheshti