eitaa logo
از بهشتی برای امروز
929 دنبال‌کننده
114 عکس
62 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
رمز و راز اسلحه : بر هم زدن نقشه حریف () مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند. پیامبر با مباهله، زمینه بحث منطقی را فراهم کرد. شیوه مبارزه با با مردمى كه نمىشود با# منطق با ايشان حرف زد و اسير يك سلسله تلقينات متكى بر احساسات گذشته هستند، بايد با روبرو شد. شيوه احساسى چيست؟ . اينها را به ميدان بيم و اميد بياور. اگر آنها دنبال مطلب را رها كردند كه هيچ؛ اما اگر با اين همه دنبال مطلب را رها نكردند آنها را به نفرين دعوت كن. ... اگر پيروانِ پروپاقرص اينكه و خدا متجسد شد و تبديل به گوشت شد (تعبير تبديل شدن به گوشت در متن عبارات امروزى مسيحيت هم وجود دارد) بر اين مطلب پافشارى كردند، بگو بسيار خوب، حالا كه كُميت شما در ميدان منطق و استدلال لنگ است، به ميدان دعا و نفرين درآييد. بياييد را كه دوست داريم كنيم. خودمان، پسرانمان، زنانمان، و كسانى كه ما هستند، جمع شويم و بگوييم بارالها، لعنت تو، دورى از رحمت تو، عذاب تو، بر آن گروهى باد كه در اين داستان راه دروغ مى‌روند. پيغمبر، آنها را به اين كار دعوت كرد و آنها هم، كه بيشتر بودند تا دنباله‌رو منطق، سنگر را خالى كردند و عقبنشينى كردند. گفتند: نه، ما جرأت نمى‌كنيم. اين بسيار مناسب بود، براى اينكه قبل از شروع اسلام آرام‌آرام در شبه جزيره شروع شده بود و پايگاه‌هاى كوچك مسيحى در اين طرف و آن طرف به وجود آمده بود و مسيحيت داشت مشركين را از شرك به يك نوع شرك سوق می‌داد. اسلام آمد تا اين مردم را به سوى واقعى دعوت كند، اما مسيحيت بر سر راهش قرار داشت. تبليغات مسيحى، گيرايى‌هاى خاصى دارد. بايد بر سر اين گيرايي‌ها ايستاد. اول با منطق، و اگر منطق كارگر نيفتاد با چنين تاكتيكى. به محض اينكه مسيحت در برابر چنين دعوتى عقب‌نشينى مى‌كرد، همان عقب‌نشينى افكار ديگران را براى توجه بيشتر به منطق اسلام آماده مى‌كرد. همينطور هم شد. گروه مبلّغان ورزيده مسيحيت كه به مدينه آمده بودند تا با پيامبر مباحثه كنند و او را در زمينه اعتقاد مذهبىِ صحيح در نظر ديگران محكوم كنند و گسترش اسلام را از طريق اين متزلزل كنند، در برابر چنين صحنه احساس‌انگيزى به ناچار عقبنشينى كرد. و اين عقب‌نشينى پيروزى بسيار ارزنده‌اى براى نهضت اسلام بود. شما دوستان در همين عصر خودمان ببينيد، چند درصد از مردم در بحث‌ها دنباله‌رو و منطقى هستند؟ به خصوص در زمينه مسائلى كه مى‌شود با الفاظ كمى به آن آب و رنگ داد و احساسات را برانگيخت، كُميت منطق واقعاً لنگ مى شود و حربه منطق واقعا از كار مى‌افتد… در اينگونه شرايط مگر مىشود با منطق سخن گفت؟ گوش كسى به منطق بدهكار نيست! فكرش براى تحليل آماده نيست. در اينجا جز استفاده از تاكتيك‌هاى تبليغى احساسى در مقابل آن تاكتيكهاى اغفالگرانه احساسى هيچ راه ديگرى وجود ندارد. پيغمبر در برابر رهبران مسيحيت بخشى از عربستانِ زمان خودش () در وضعى قرار مى‌گيرد كه هرچه با منطق با آنها روبرو مى‌شود، آنها بر احساسات مخالف انگشت مى‌گذارند و تحريك مى‌كنند. پيامبر بايد كارى مىكرد كه اينها در يك ميدان احساسى جا خالى كنند. پيامبر به فرمان خدا، باقاطعيت آنها را به ميدان لعن و لعنت دعوت مى كند: نفرين خدا بر آنها باد كه به راه دروغ مى روند! آنوقت اينها مى‌ترسند و جا خالى مى‌كنند. توجه داريد كه جا خالى كردن ناشى از ترس در چنين صحنه‌اى چه تأثيرى دارد. وضع حريف را بر هم مى‌زند. او را شكست مى‌دهد و زمينه را براى منطق آماده مى‌سازد. مكرر از من سؤال شده است كه مگر، پيغمبر اسلام و قرآن هم براى اثبات حق و باطل خواسته از دعا و نفرين استفاده كند؟ هرگز! شما ببينيد سابقه اين صحنه چيست. ببينيد قرآن و پيغمبر، اول با چه زبانى به ميدان آمده و پيامبر چرا و تحت تأثير چه شرايطى سراغ اين رفته است. در شرايطى كه حريف، يا يا ، زمينه‌هاى فكرى را براى كاربرد منطق از بين برده است. در چنين شرايطى شما چه توصيه‌اى مى فرماييد؟ ... مباهله براى اين نيست كه قرآن بخواهد حق و باطل را با دعا و نفرين اثبات و نفى كند . داستان مباهله براى آن است كه نقشه حريف را به هم بزند و استعدادهاى انسانى را از دام حريف برهاند و آزاد كند و به ميدان تأثير منطق بياورد و البته همين طور هم شد. منبع: ولایت رهبری روحانیت (1390) صص56-60 @Shahiddoctorbeheshti
تغییر روش مبارزه بعد از شهادت مسلم @Shahiddoctorbeheshti علیه السلام طبق نوشته از مکه حرکت کرد و در راه عده‌ی زیادی به پیوستند. ایشان آمد تا نزدیک خاک عراق. آنجا به حضرت خبر رسید که وضع نه آن است که مسلم برای شما نوشته بود. الان وضع دگرگون شده. مسلم کشته شده، هانی کشته شده، عبدالله بن یقطر که نامه حضرت را برای مسلم و مردم کوفه می‌برد کشته شد، اما با این اخبار وحشتناک متوقف نشد، فقط و روش عوض شد، چون وضع عوض شده بود. حضرت دستور داد مردمی که همراه او بودند همه جمع شوند، بعد به میان آنها آمد و نوشته‌ای را برای آنها خواند و بعد از حمد و ثنای خدا فرمود باخبر باشید اخبار وحشتناکی از کوفه می‌رسد، مسلم و هانی و عبدالله بن یقطر را کشته‌اند. مردم به ما کرده‌اند. من باید به این راه بروم تا کشته شوم، هر کس از شما تا این ساعت به امید مال و ثروت و به امید مقام و منصب با من آمده راهش را بگیرد و برود. بیشترِ کسانی که در میان راه به این کاروان ملحق شده بودند، رفتند. حسین بن علی ماند و آن عده از خُدامی که از مدینه با حضرت بیرون آمده بودند و چند نفر از یاران وسط راه. چون صحنه‌ی مبارزه عوض شد دیگر نباید افراد و در اردوی حسینی باقی بماند. چون روش مبارزه عوض شد باید مردان ، مردان باصفا که از چاه طبیعت به درآمده‌اند، پیرامون او بمانند: پاک و صافی شو و از چاه طبیعت به در آی که صفایی ندهد آب تراب آلوده باید مردمی پاک و منزه و توانا و نیرومند در این راه بیایند که به هدف مبارزه‌ی کربلا داشته و آماده‌ی و جانبازی باشند. منبع: ؛ (1391) صص19-20 @Shahiddoctorbeheshti
؛ ترسیم صحنه جنگ حق و باطل هدف اباعبدالله چیست؟ آیا در دست گرفتن حکومت است؟ آیا اباعبدالله می‌خواهد بر بلاد مسلمانان به خصوص و حکومت کند؟ نه ، هدف است. باید حق از باطل شناخته شود و را در افقی روشن‌تر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، قدرت حکومت را در راهی که خدا می‌پسندد به کار می‌اندازد؛ اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است. صحنه‌ای در کربلا پیش می‌آید که تاریخ آن را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط می‌کند و جهاد مسلمین تا ابد نمونه عالی معرفی می‌شود. به‌به چه هدفی. عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع. منبع: ؛ (1391) ص 17 @Shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️تسلیم محیط فاسد نشو ! 🎙سخنرانی شهید بهشتی پیرامون فضا و محیط فاسد در جامعه ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
نظر در مورد آرمان مرحوم 1- براى همه ما جاى تأسف بسيار است كه جاى عالم جليل و و معلم و مربى و پيشگام را در جلسه امروز، در جمعمان خالى بيابيم. شك نيست كه آيت الله در مسلمان ايران، زنده و زنده ياد و زنده نام است و هر انسان مؤمن به خدا و معاد، چه براى خودش و چه براى دوستانش، مرگ، جز نوعى از جدايى از محيطى و پيوستن به محيطى ديگر، جز انتقال، معنايى ندارد و اين از اساسى‌ترين ويژگىهاى مكتبهاى الهى است كه به بودن انسان معتقد است. ... ولى ترديدى نيست كه از دست دادن چنين ، ضايعهاى بزرگ براى ماست و با فقدان او خلأيى به وجود آمده كه پر شدنش ميسر نيست مگر به پا گرفتن چهره و چهره‌هايى كه همچنان بتوانند اينگونه نقشهاى پيشتاز، مترقى، الهى و سازنده را بر عهده بگيرند و تاريخ به ما نشان داده است كه اين چهره‌ها، خلق_الساعه به وجود نمىآيند. ما به عنوان دوستان قديم و همگامان و همراهان او در اين راه و به عنوان نمايندگان و به عنوان ، ياد اين عالم بزرگ را گرامى مى‌داريم. منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج1، جلسه پانزدهم (21 شهریور 1358)، ص 369 2- امروز مصادف است با چهلمين روز فقدان عالم بزرگ و مجاهد سختكوش و نستوه و مجلس خبرگان مرحوم آيت الله طالقاني طاب ثراه. ... در آغاز اين جلسه هم ياد اين برادر بزرگ و عزيز را گراميميداريم و از همه ملت و همه دوستان مرحوم آيت الله طالقاني و به خصوص از و آگاه و مبارز ميخواهيم در اين لحظه حساس تاريخي به نقشه شومي كه اروپايي و آمريكايي و اسرائيلي براي جنگ اعصاب، ، مشكلتراشي، آتش‌افروزي و توطئه در گوشه و كنار كشور طرح كرده و اجرايش را آغاز كردهاند، اين قشرها و همه قشرهاي ديگر همچنان با هم، همفكر و همپيمان و همراه باشند و منتظر آن ننشينيم كه حتماً يك وحدت شكل يافته و سازمان يافته به داد اين ما برسد. ما در طول انقلاب بدون اينكه تشكيلاتي داشته باشيم وحدت داشتيم، همرزمي داشتيم. طول ميكشد، مراحلي را بايد پشت سر بگذاردكه ان‌شاءالله به وحدت تشكيلاتي هم خواهيم رسيد و با اخلاص در نيت و با اخلاص در عمل و فائق آمدن بر هرگونه خودخواهي و خودمحوري و خودپرستي بر همه مشكلاتي كه تاكنون مانع شده است ما يك نوع وحدت تشكيلاتي بزرگ داشته باشيم پيروز خواهيم شد ولي تا رسيدن به آن روز آيا راهي جز حفظ همان پيوند و همان كه بر گرد محور و است، راهي ديگر داريم؟ هرگز نه. اين رهنمود رهبر انقلاب و حضرت آيت‌الله العظمي خميني و نيز عشق و آرمان مرحوم آيت الله طالقاني بود و همه هم يك چنين عشق و آرماني داشتهاند و دارند ... منبع: ، ج2، جلسه چهل و هشتم (26 مهر 1358)، ص 1295 @Shahiddoctorbeheshti
حق تردید در درستی عالمان از آنجا كه توده‌ها معمولاً قابل اغفالند در همين دنياي پيشرفتة امروز كه مي گوييم دنياي پيشرفته، پيشرفتة داراي فرهنگ وسيع، باز هم توده‌ها قابل اغفالند. يك مشت (تعدادي) دگم در اسلام معين شده كه تا آنجا كه ميسر است ، نَه صددرصد ، از اين اغفال جلوگيري شود. يكي از آن ها اين است : به توده‌ها گفته مي شود شما يك مشت عقل و چشم و گوش منفصل داريد به نام طبقه آگاه‌تر، علما ، اگر چيزهايي را خودتان نمي‌توانيد مستقيماً درك كنيد، آنها به جاي شما بايد بروند، بفهمند، درك كنند و به شما بگويند. اما آمده روي اين علما و طبقه آگاهتري كه مي‌تواند چشم و گوش و فكر و عقل منفصل توده باشد ، آنقدر متّه به خشخاش گذاشته است كه كدام طبقه؟ هر كس تيتر پروفسوريش با چند تا دكتر پروفسور ، دكتر ، دكتر ، دكتر كي ... يا اين كه هر كس حضرت آيت الله العظمي يا معظم يا چند تا لقب ديگر دنبالش مي آيد؟ نه، اين ها نيست. در اسلام باز روي اينجا قيد شده است. ... عالمي كه علم را وسيله كسب روزي و مال يا كسب جاه و مقام قرار ندهد ... وقتي با عالمي معاشرت و زندگي مي كنيم، ديديم علمش وسيله زندگي او يا وسيلة جاه اوست ، آنجاست كه حق داريم نسبت به امانت و درستي او ترديد كنيم. شهیدبهشتی، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا صص137-138
ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ سخنرانی در مسجد ابوالفضل (خیابان ستارخان) انقلاب با چهره ها و دلهای افسرده تضمین شدنی نیست. انقلاب با دلهای پرشور و چهره های شاداب تضمین می شود (تکبیر حضار) ... هیچکس مرا در این دوره نشیب و فراز انقلاب در سخت ترین مواقع، نتوانسته است با قیافه افسرده ببیند. چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال إحدی الحُسنَیَینیم (یا شهادت یا پیروزی) دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشید چهره ها شاداب باشد نشاط داشته باشید آن وقت شعارتان همین است که آمریکا و مزدورانش هیچ غلطی نمی توانند بکنند. (تکبیر حضار) ما در زیر بار سختیها و مشکلات و دشواریها قد خم نمی کنیم. ما . تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم و یا زخم بخوریم و بر خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی نمی تواند پشت ما را خم بکند (تکبیر حضار) منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) صص32-33 @shahiddoctorbeheshti
نعمتی با عنوان امام و ولایت فقیه انقلاب به ما نشان داد كه مسألۀ و مسألۀ چقدر مهم است. نشان داد وقتي جامعه يك پيدا مي‌كند، يك امام پيدا مي‌كند و در پي آن حركت مي‌كند، چه سعادتي دارد. نعمت امام چه نعمت بزرگي است و جامعه بايد هميشه در راهي برود كه امام ها در آن ساخته شوند. همۀ شما ياد گرفتيد كه يك نقطۀ مركزي براي سعادت جامعه وجود دارد و آن امامت و امام است. و اين نقطۀ مركزي، هميشه بايد پرتوان‌ترين و پاك‌ترين و صادق‌ترين و اصيل‌ترين و خداپرست‌ترين و باتقواترين نقطه باشد. اين ها را همه در طي انقلاب ياد گرفتيم. منبع: (سخنرانی تشکل، پاسدار مکتب) (1390)، ص219 @shahiddoctorbeheshti
photo1752634631.jpg
64.4K
به مناسبت آغاز امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) منبع : کتاب حزب جمهوری اسلامی گفتار ها ، گفتگو ها ، نوشتار ها صفحه ۲۲۵ @shahiddoctorbeheshti
چرا تقليد مي كنيم؟ ، يعني رأي و فتواي مجتهد و عمل به آن. مي دانيم كه اصولا طرفدار و است و با تسليم بي‌دليل در برابر نظر اين و آن، روية نياكان، سنتهاي عرفي، قدرتها و متنفذان جامعه به شدت مبارزه مي كند. ريشة اين مخالفت دو چيز است: اول اين كه از كجا معلوم كه اين آرا و سنتها حقيقت داشته باشد و نوعي و نباشد . دوم اين كه ممكن است اين آرا و دستورها از روي و براي حفظ يا طبقاتي صادر شده باشد. بنابراين پذيرفتن آن، تن دادن به و است و اسلام هم با خرافه‌پرستي و با بردگي و تن به ظلم دادن مخالف است. در برابر، هر جا پذيرش و قبول نظر ديگري تصويب شده، بايد صاحب آن نظر داراي دو شرط اساسي باشد: 1- و آگاهي كافي در زمينة دست يافتن به آن رأي و نظر 2- و صداقت و دوري از هوسهاي شخصي زيرا اطمينان حاصل شود به اين كه اين رأي بر محور و است، نه براساس و سودجويي يا و خلاف‌گويي. اگر اين دو شرط حاصل شود، پيروي از نظر ديگري امري است، چون كسي كه خود صاحب‌نظر نيست ناگزير بايد در يك حادثه راه را بشناسد تا بر طبق آن عمل كند و استفاده از نظر ، چارة منحصر به فرد اوست. و دیگران؛ شناخت اسلام (چ دوم: 1390)، صص 420-421 @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️آینده ما در گرو رفتار الان ماست اگر می خواهی بدانی فردا چه داری، بنگر امروز چه می کنی. اگر از من می پرسی که به تو بگویم فردا چه داری، پاسخم این است که دقت کن ببین امروز چه کار می کنی. آنچه خودمان همه با هم، ملت و دولت باید انجام بدهیم را انجام دهیم و آن وقت از آن انتظار بازدهی داشته باشیم. اگر تردیدی در برنامه ریزی و انتخاب جهت است، در اینجا قاطعانه عرض می کنم که در برنامه ریزی و انتخاب جهت، نقص مزاحمی دیده نمی شود. ولی اگر مشکل ناشی از این است که کار به اندازه ی کافی انجام نمی گیرد، در اینجا تأكیدم بر این است که تلاش کنیم بی امان کار بکنیم. آن هم کار هماهنگ و به خصوص بی امان، و کسانی را که عامل تخریب و تضعیف و چوب لای چرخ گذاشتن و کند کردن هستند را از سر راهمان برداریم. 📚اقتصاد تعاونی، ص37 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
📌 | از دانش آموزان انسان های قالبی و ابزاری نسازیم... 🔸اى معلم با ايمان آگاه و آزاد! به عنوان يك دوست و همفكر و همراهت خواهش مى‏‌كنم، شما را به خدا در اين كلاس‌ها يك مشت انسان‏‌نماىِ قالبىِ خاك بر سر نسازيد. ، نه يك مشت انسان‌‏نماى قالبى ابزارى!. 📚 نقش آزادی در تربیت کودکان. ص۱۵۹ @shahiddoctorbeheshti
تعبد یا تعقل؟ پیروی بی چون و چرا از وحی؟ آن تعبدي كه آن قدر به آن مي‌تازند و گاهي در زمان ما به عنوان تلقي مي‌شود، نمي‌فهمم يعني چه. اين نيست در حقيقت. اين تعبد نسبت به فرمان است. نسبت به فرمان خود من است. من اگر چنين تعبد مي‌كنم، اگر آنچه را كه پيغمبر مي‌گويد تا بشنوم، چرا نشنوم؟ چون دارم فرمان خرَد خودم را مي‌شنوم. اگر به من گفتند يك سرچشمة آگاهي ديگر هست، بايد سراغش بروم. نمي توانم نسبت به آن بي‌تفاوت باشم. اگر رفتم و او را به حق يافتم و فهميدم سرچشمة آگاهي است، مسلّم است كه از او پيروي مي كنم و اين پيروي را با فرمان چه كسي انجام مي‌دهم؟ با ، با زور، يا با فرمان عقل؟ پس اين پيروي بي چون و چرا از وحي كه اسمش را مي‌گذاريم تعبد و با برچسب تعبد آن را تنزّل مي‌دهيم و قيمتش را پايين مي‌آوريم، جفاست. بايد گفت پيروي بي چون و چرا از وحي به فرمان عقل؛ به فرمان همان خردي كه مي‌گويد از فرآورده‌هاي حس و تجربه و انديشه در شناختن راه زندگي استفاده كن. ، ، ص 130 @shahiddoctorbeheshti
تضاد علم و دین؟ دقت بيشتر در آنچه به عنوان يك حربه تبليغاتي عليه وحي همواره از ، دين و دانش، عقل و دين، عقل و وحي سخن رفته، نشان مي دهد تضاد ميان علم و دين، ميان عقل و وحي نيست. تضاد ميان جهلِ علم نما و دين يا پندارهاي دين نما و علم است. اگر تضادي هست ميان اينهاست. ميان جهلِ علم نما، شكِ علم نما، وهمِ علم نما با وحي راستين. يا ميان علم راستين و انديشة راستين با پندارِ دين نما. بسياري از چيزهايي كه به نام وحي و به نام دين معرفي مي شود و مي بينيد با مسلّمات علم و انديشة بشر، حتي با بديهيات، منافات دارد، مال وحي و دين نيست. اينها را به نام وحي و به نام دين جا زده اند. ، ، ص 165 @shahiddoctorbeheshti
چرا افسرده باشیم؟ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ سخنرانی در مسجد ابوالفضل (خیابان ستارخان) انقلاب با چهره ها و دلهای افسرده تضمین شدنی نیست. انقلاب با دلهای پرشور و چهره های شاداب تضمین می شود (تکبیر حضار) ... هیچکس مرا در این دوره نشیب و فراز انقلاب در سخت ترین مواقع، نتوانسته است با قیافه افسرده ببیند. چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال إحدی الحُسنَیَینیم (یا شهادت یا پیروزی) دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشید چهره ها شاداب باشد نشاط داشته باشید آن وقت شعارتان همین است که آمریکا و مزدورانش هیچ غلطی نمی توانند بکنند. (تکبیر حضار) ما در زیر بار سختیها و مشکلات و دشواریها قد خم نمی کنیم. ما . تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم و یا زخم بخوریم و بر خاک بیفتیم و الّا هیچ قدرتی نمی تواند پشت ما را خم بکند (تکبیر حضار) منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) صص32-33 @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
♦️معیار حجاب اسلامی هم حجاب با چادر، حجاب اسلامی است و هم حجاب با روسری. ما ضدچادر نیستیم، اما پوشاندن مو و گردن و پوشیدن مانتویی که خیلی تنگ و چسبان نباشد هم حجاب اسلامی است؛ البته لازم نیست خیلی هم گشاد و امل‌مآب باشد، مانتویی معمولی و عادی و جوراب‌هایی که پا از زیر آن نمایان نباشد، به اضافه اینکه سعی شود صورت بدون آرایش باشد. اینکه می‌گویم سعی شود، چون معمولاً خانم‌ها آرایش می‌کنند و بقایای آرایش ممکن است بماند؛ وقتی هم صورت‌شان را می‌شویند دیگر لازم نیست خیلی خودشان را اذیت کنند که پوست صورت یا پوست لب‌ها را به‌کلی پاک کنند. فرق است بین خانمی که در خانه برای شوهرش یا برای جلسه‌ی خانم‌ها آرایش کرده، صورتش را هم شسته، حالا بیرون می‌آید و بقیه آثار آن آرایش هست و خانمی اصلا صبح یک ساعت با خودش ور می‌رود تا به خیابان برود. این دو خیلی با هم تفاوت دارند. این دومی «تبرج الجاهلیه» آن اولی، «الاماظهر منها» است. 📚سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید بهشتی، ج۱، ص۱۵۲ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti ༻
ملت در برابر روئین‌تن باشد مصاحبه اختصاصی با 30 دی ماه 1358 همانطور که می‌دانید و بسیار از مردمی که با من از نزدیک تماس دارند، می‌دانند که روش من در برخورد با شایعات، خونسردی و بی‌اعتنا بودن نسبت به شایعات است. چون می‌دانم شایعه‌سازی یکی از نقشه‌های شوم دشمنان انقلاب است. و مسلم است که افرادی که مسئولیتهای موثری در انقلاب دارند، هرقدر صادقانه‌تر کار کنند و هر قدر مصالح این ملت را بیشتر رعایت کنند و خودبخود هرقدر با دشمنان اسلام و کشور بیشتر درگیر بشوند، در معرض این توطئه‌ها بیشتر قرار می‌گیرند و این مسئله را سالهاست تجربه کرده‌ام. تربیت اسلامی انسان را متوکل به خدا بار می‌آورد. انسانی که دلش با خدا پیوندی داشته باشد، از اینگونه شایعات کمتر نگران می‌شود. ملت ما هم هوشیار است و می‌داند که و شایعه‌سازی یکی از نقشه‌های مخرب دشمن است. اما آنچه باعث تأسف است اینکه انسان می‌بیند بعضی از دوستان هم به وسیله توطئه‌گران تحت تأثیر قرار می‌گیرند و پای آنها هم به این شایعه‌سازی ها کشانده می‌شود که برای ما تعجب‌آور است. به‌خصوص که انسان در برابر اینگونه چهره‌ها نمی‌خواهد حتی سخن درشتی بگوید و واکنشی مطابق کنش آنها از خود نشان بدهد. من همواره سعی داشته‌ام و خواهم داشت که با بردباری و شکیبایی که اسلام از هر مسلمان انتظار دارد ملتزم باشم و در برابر لغزش دوستان هم به دیده عفو و اغماض بنگرم و امیدوارم این افراد هم به زودی بتوانند متوجه شوند بی جهت دشمنان از آنها سوءاستفاده کرده‌اند. طبیعی است کسی که دارای زندگی روشنی باشد، در برابر اینگونه شایعه‌سازی‌ها از زبان و قلم هر کس باشد استقامت نشان خواهد داد؛ بخصوص که در برابر این شایعات، دوستان فراوانی اظهار مهر و محبت می کنند و از شایعه‌سازیها اظهار تاسف می کنند و نشان می‌دهند که به خوبی دریافته‌اند که این شایعه‌سازیها است نهایتا تمام خواهد شد. توطئه‌ای که با رنگی جدید که از سوی دشمنِ چهره‌های خلاق و موثر انقلاب ریشه می‌گیرد؛ ولو آنکه دوستان آنها را سرزنش نکنند. امید و آرزوی من این است که ملت ما در برابر این جنگ روانی روزبه‌روز بیش از پیش روئین‌تن باشند. منبع: ؛ مصاحبه ها؛ 1390 ج2 : صص42-43 @shahiddoctorbeheshti
بيانات راجع به و كاركنان آن سفارتخانه به وسيله گروهى از دانشجويان به عنوان اعتراض به دسيسه هاى دولت آمريكا در ايران و امنیت سفارتخانه امروز لابد از طريق اخبار راديو مطلع شديد كه عده اى از جوانان باايمان و برآشفته ملت كه پذيرش را از طرف آمريكا به حق توهين بزرگى به انقلاب و ما ميدانند، بيش از اين تاب نياوردند و به عنوان را تصرف كردند و چند نفر از كاركنان آنجا را به گرفتند، ما هميشه به عنوان كسانى كه احساس مسؤوليت مي كرديم به آمريكا و ساير قدرتهاى استعمارگر گفته ايم كه بدانيد با فرد طرف نيستيد با افراد هم طرف نيستيد، با هم طرف نيستيد، با علماى انقلابى و رجال انقلابى طرف نيستيد، با شوراى انقلاب و دولت موقت انقلاب طرف نيستيد بلكه با طرف هستيد. موفقيت ايران را درك كنيد و بدانيد كه «ايران» ملتى دارد كه خط انقلاب خودش را شناخته است، ... حالا هم براى شان ميگوييم كه شما انتظار نداشته باشيد كسى بتواند ملت بپاخاسته ما را در برابر همه كارهاى ناپسند و زشت شما مهار كند ملت در برابر برخى از اين توهينها مهارشدنى نيست، گويا آمريكا و قدرتهاى ديگر جهانى فقط را بلد هستند و هنوز را ياد نگرفته اند و با اين زبان آشنا نشده اند ولى مردم ما و دوستان ما به بركت اين انقلاب به خوبى با اين زبان آشنا شده اند و ميدانند كه هر كلمه اى و هر سخنى، هر نوشته اى در انقلاب چه معنى ميدهد. ما در عين اينكه ميپذيريم كه سفارت يك كشور و اتباع يك كشور بايد در يك كشور ديگر امنيت داشته باشند و در عين اينكه قانون اسلام چنين امنيتى را تأكيد و تضمين ميكند، در عين حال ميخواهيم بگوييم اين زبان انقلاب هم يك زبان راست و صريح و روشن است و چيزهايى را بيان ميكند. اگر آمريكا و كشورهاى ديگر جهان زبان انقلاب ايران را هنوز ياد نگرفته ايد و نميتوانيد درك كنيد خوب است سر عقل آييد و درك كنيد. همان وقتى كه گفتيد اين بيمار هيچ جاى دنيا جز آمريكا براى معالجه اش نبوده (آن هم اگر واقعاً بيمار باشد) وقتي كه پذيرفتيد بايد ميدانستيد كه پیامدهاى سختى به دنبال خواهد داشت. جوانهاى ما امروز به سفارت آمريكا رفته اند و گفته اند كه اين شاه خائن و دشمن ملت را بدهيد و اين كاركنان سفارت را كه به گروگان گرفته ايم از ما بگيريد، چون هر چه به زبان منطقى گفتند كه دشمن ملت را چرا در خانه خودتان پناه داديد؟ گفتند اين از لوازم اومانيسم است و يك نفر بيمار به ما پناه آورده است، انسان دوستى و اومانيسم جهانى و اخلاق انسانى ايجاب ميكند كه ما بيمار را پرستارى كنيم. آيا شما هنوز هم نفهميده ايد و نميتوانستيد بفهميد كه محمدرضا دشمن خون_آشام يك خلق است و او بايد به دست دادگاه عدل و انتقام سپرده شود؟ بسيار خوب. نتوانستيد بفهميد، جوانان انقلابى كشور ما ناچار ميشوند كه با اين زبانها به شما بفهمانند، اميد ما اين است كه درس عبرت بگيريد و با ملت انقلابى ما طورى برخورد نكنيد كه ديگر ملت ما براى گفتگو با شما ناچار به استفاده از اين زبانها بشوند و اگر شما همچنان به لجاجت خودتان ادامه بدهيد هيچكس نميتواند به شما تضمين بدهد كه مردم انقلابى ما ديگر از اين زبان استفاده نميكنند، ما هم تأكيد ميكنيم كه وظيفه انسانى و انسان‌دوستى آمريكا (اگر آمريكا به‌راستى انسان‌دوستى را ميفهمد) اين است كه اين دشمن خلق را تحويل دادگاه عدل و انتقام اسلامى ايران بدهد و بيش از اين خودش و ملت ما را به دردسر نيندازد. اين تشخيص ما است. نمىدانم نمايندگان محترم ملت هم تشخيصشان همين است يا نه (نمايندگان- همين است) منبع: صورت مشروح مذاکرات قانون اساسی؛ جلسه ۵۹؛ #۱۳_آبان ۱۳۵۸ صص ۱۶۰۹-۱۶۱۰ @shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ره) 🔻«ما جنگمان با آمریکا تمام عیار است»🔻 موضع ما در این است که جامعه ی مسلمان ها جامعه ی است. ما مسلمان ها روی دو پای خودمان بدون تکیه دادن به هیچ غول و غول بچه ی دنیا می خواهیم بایستیم و غول ها و غول بچه ها هم برای ما ترس آور نیستند. نه از ،نه از و نه از هیچ چیز دیگری... ما وقتی می دادیم‌ تا عمق معنای آن را می فهمیدیم بنابراین؛ «ما جنگمان با امریکا تمام عیار است» @shahiddoctorbeheshti
چرا انقدر شرایط ازدواج را سنگین می کنید و جوان ها و جامعه را به سمت فساد می برید؟ مهریه ها را سنگین نکنید، مشکلات سنگین نتراشید.جهیزیه ی دختر کمالات معنوی اوست.مهریه ی مرد عبرت است از کمالات او. حالا یک کسی داشته باشد، بکند حرفی نیست،اما کسی که ندارد سخت گیری نکنید. 📚 سخنرانی در مسجد نارمک ۱۰/۱۲/۵۹