eitaa logo
از بهشتی برای امروز
949 دنبال‌کننده
119 عکس
62 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
🎉 عیدانه طلوع حق 🏷 ۵۰ درصد تخفیف 🔥 ویژه تمامی دوره ها 💌 کدتخفیف : tolu1403 📝 دوره آموزش جریان شناسی اشخاص 🔺 شهیدبهشتی(ره) 📚 مدرس: جواد منصوری 🔺 از بنیانگذاران و نخستین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 🔺 از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی ⏱ ۶۵ دقیقه فایل آموزشی 🌐 بصورت مجازی 📃 ارائه گواهینامه معتبر 🇮🇷 ثبت نام از سراسر ایران 🔻 مشاهده جزئیات و ثبت نام: 🌐 https://toluehagh.ir/beh03-02 💠 موسسه فرهنگی طلوع حق https://eitaa.com/joinchat/2694840323C97c5d26c1c
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خدیجه؛ سرمایه‌دار مؤمن به اسلام 🏴 سرمایه‌دار مؤمن به انقلاب یعنی چه؟ سرمایه‌دار مؤمن به انقلاب به کسی می‌گویند که خودش و تخصصش را دربست تقدیم به انقلاب بکند؛ نمونه برای ما خدیجه (سلام الله علیها‌) است. خدیجه قبل از اسلام چه بود؟ یک سرمایه‌دار. خدیجه وقتی مسلمان شد و اسلام آورد یک سرمایه‌دار مومن به اسلام شد و گفت: «خود من و دارایی من همه در اختیار اسلام است.» 📚 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص ۳۰۵ و ۳۰۶ 🌙 @andishebeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
31.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بالاخره چه کسی راست می گوید؟ در آشفته بازار جریانات سیاسی و فکری تکلیف چیست؟ تشخیص خالص/ناخالص و حق/باطل چگونه ممکن است؟ سخنرانی سه روز قبل از شهادت ۴ تیر ۱۳۶۰ @shahiddoctorbeheshti
نام راستین و کامل نظام چیست؟ به مناسبت نام در قانون اساسى جمهورى اسلامى چيست؟ اسم آن را چه نوع نظامى بگذاريم؟ در اين نوع‌بندي‌ها و رده‌بندى‌ها، مقولات سياسى دنيا كدامند؟ حقيقت اين است كه برداشت تشیع راستين از اسلام، مناسب‌ترين نام را براى اين نظام قبلاً پيش‌بينى كرده است. مى‌توانيد با اين اشاره‌اى كه كردم خودتان بگوييد تشيع راستين براى نظام سياسى اسلام چه عنوان گويايى را انتخاب كرده است؟ «». نظام سياسى اجتماعى جمهورى اسلامی، نظام امت و امامت است و حق اين است كه با هيچ يك از اين عناوينى كه در كتاب هاى حقوق سياسى يا حقوق اساسى آمده قابل تطبيق نيست. اتفاقاً يك بار انقلابيون ايران اين تجربه را كردند و پاى چشمشان خورد. براى رهايى از استبداد انقلاب كردند. بعد گفتند حالا مى‌دانيد چه جايش بگذاريد؟ . چون اين عنوانى كه براى نظام جديد انتخاب شده بود عاريه‌اى بود و مربوط به فرهنگ اسلام نبود، حتى آن تأثيرى را كه در صاحبان اصلى اين فكر عاريتى مى‌توانست داشته باشد براى ما نداشت. خاصيت چيز عاريتى همين است. به همين دليل، ما فكر مى‌كنيم عنوان نظام ما بايد نظام امت و امامت باشد. منتها، در اثناى انقلاب، چون اين عنوان هنوز براى توده مردم روشن نبود، به عنوان شعار اول انتخاب شد كه بسيار هم خوب و گويا بود و سپس وقتى معلوم شد اين نظام حكومتى رئيس جمهور هم دارد، آن‌وقت گفته شد جمهورى اسلامى. ولى نام راستين و كامل اين نظام، «نظام امت و امامت» است. در رأس اين نظام، اصول عقيدتى و عملى اسلام بر اساس كتاب و سنّت است. همه چيز بايد از اين قلّه سرازير شود. منبع: مبانی نظری قانون اساسی(1390) صص38-39 https://t.me/shahiddoctorbeheshti
از بهشتی برای امروز
نظر #شهیدبهشتی در مورد #اسکورت_مقامات و روحانیون مسوول و #حفاظت_از_مسئولان_نظام! به برادرهای پاسدار
چرا علی علیه‌السلام، تیم اسکورت و تشریفات نداشت و بی‌پروا به مسجد آمد؟ من خوب يادم مى‌آيد وقتى خيلى جوان بودم، شايد شانزده - هفده سالم بود، مدت كوتاهى بود درس طلبگى مى‌خواندم، همكلاسي‌هاى من از دبيرستان مى‌آمدند با من پيرامون مسايل روز بحث مى‌كردند. يكى از حرفهايى كه آن موقع در ذهن آنها كرده بودند و مى‌پرسيدند اين بود كه مى‌گفتند حضرت على (ع) وقتى از خانه مى‌خواست به مسجد بيايد، مى‌دانست كه به او حمله مى‌كنند يا نه‌؟ اگر مى‌دانست يا احتمال قابل ملاحظه‌اى مى‌داد و قراين نشان مى‌داد، چطور چنان بى‌پروا به مسجد آمد تا شهيد شود و عالم اسلام على را از دست بدهد! آن موقع‌ها، در همان سن نوجوانى، من به اين همسن و سالهاى خودم گفتم، براى اينكه على در آن خط حكومتى بود كه پس‌رو - پيش‌رو را نفى مى‌كرد. اگر از آن خط منحرف مى‌شد و به خط پس‌رو - پيش‌رو درست كن مى‌افتاد، مى‌ديد آرمانش قربانى شده. ولى على ترجيح مى‌داد خودش قربانى بشود ولى آرمانش قربانى نشود. اين هنوز در ذهن من مانده كه آن موقعها، در همان سنين، به آن همسن و سالها مطلب را اينجور مى‌گفتم و آنها هم وجدانشان مى‌پذيرفت. منبع: حسینی بهشتی سید محمد. 1397. ولایت، رهبری، روحانیت. تهران - ایران: روزنه. صص286-287 @shahiddoctorbeheshti
هستیم، ولی نیستیم ملت دوست بودن و مردم دوست بودن درست و صحیح است اما هدف را در یک فرد در یک دسته در یک قشر در یک ملت و یک نژاد محدود کردن شرک است. قصه این است که مسلمان، انسان معتقد به خدای رب العالمین و پروردگار جهانیان است و اسلام یک آیین جهانی است. مسلمان به سعادت انسان به صورت یک کل نگاه می کند و در راه نجات انسان به صورت یک کل تلاش می کند. اصولا محدود کردن آرمانهای یک انقلاب در نجات یک ملت شرک است . گذشته از اینکه اصلا بر اساس جهان بینیاسلام نجات یک ملت از نجات همه انسانها نمی تواند جدا باشد ... پس اگر یک انسان، یک حزب، یک تشکیلات، یک قشر، یک ملت و یک نژاد بخواهد به سعادت برسد بر طبق جهان بینی اسلام باید به آزادی به نجات و رستگاری و فلاح همه انسانها بپردازد ... اصولا یک مسلمان یا یک ملت مسلمان در برابر فلاح بلکه مسئولند. ما شعارمان از اول همین بود. مگر نه اینکه ما همیشه همین حدیث را می گفتیم شرح می دادیم و انگیزه انقلابمان بود. روی پلاکاردهایمان می نوشتیم و توی مساجدمان می زدیم " من أصبح لایهتمَّ بأُمور المسلمین فَلَیس بمسلم" هرکس صبح سر از خواب نوشین بردارد و در اندیشه مسائل همه مسلمانان نباشد آن فرد مسلمان نیست. بنابراین من خواهش می کنم مسئله را در جامعه مطرح کنیم و بگوئیم ما ملت دوست هستیم، ولی ملی گرا و ناسیونالیست نیستیم یعنی هدف و آرمانمان را برای فلاح و رستگاری مردم، در فلاح و رستگاری ملت ایران محدود نمی کنیم.‌ فلاح و رستگاری مردم ایران را می خواهیم و فلاح و رستگاری همه مسلمانان جهان را و بلکه همه انسانهای جهان را. منبع: (۱۳۹۰) مصاحبه ها۲؛ صص ۲۴۹-۲۵۱ @shahiddoctorbeheshti
امام جمعه و جماعت اتفاقاً در جامعۀ ما كه خيلى چيزها عوامانه شده است، مسئله عدالت هم عوامانه شده است آيا حتى امام جماعت هم بايد عصمت داشته باشد؟ ●به اين «عصمت» نگوييد. آن را كه جنابعالى مى‌فرماييد اين است كه اتفاقاً در بحث عدالت عرض كردم. دوستان دقت كنند كه اين عدالتى كه در مورد امام جماعت و شاهد و اين‌گونه افراد مطرح شد كه حدش چيست. حد آن در رسالۀ عمليه مطرح شده، ولى من با يك زبان اجتماعى مى‌گويم كه باز دليلش همراه خودش باشد. آدمى كه ما در معاشرت با او مى‌فهميم كه در برابر گناه مقاومت دارد و در روبه‌رو شدن با واجب و وظيفه، تحرك دارد به او مى‌گوييم آدم عادل. اين است كه اگر شما خواستيد بگوييد عصمت، قدرى مسئله را از مجراى خودش دور مى‌كنيد. همين تعبير گوياتر نيست‌؟ اگر گويا است به آن عمل كنيد و در زندگى رعايت بفرماييد. در مورد امام جماعت هم همين‌طور است. اگر آقايى كه ما در زندگى با او مى‌فهميم كه آدمى است كه در برخورد با گناه دارد، ترمز او نبريده است و در برخورد با واجب و فريضه هم آدمى است كه آرام نيست و واقعاً مى‌خواهد فريضه را انجام بدهد. بنابراين، حتى اگر يك‌بار از او گناه كبيره سر زد، مثل آدمى است كه ترمزش نبريده است، اما يك بار پايش روى ترمز قرار نگرفته است. حتى اگر يك‌بار از او گناه كبيره هم سر زد منافات با عدالت ندارد، چون اگر چنين آدمى است كه ترمز دارد، بلافاصله وقتى متوجه شد گناه كبيره از او سر زده، توبه هم مى‌كند و تصميم مى‌گيرد كه بار ديگر گناه نكند و اين، با عدالت منافاتى ندارد. اتفاقاً در جامعۀ ما كه خيلى چيزها عوامانه شده است، مسئله عدالت هم عوامانه شده است و اگر از آقايى كه به او اعتماد دارند يك‌بار يك گناه ببينند، ديگر اصلاً از او كاملاً عقيده‌شان را مى‌برند. اين غلط است، اين سبب شده كه متأسفانه بازار حقه، ريا و تظاهر را در جامعه ما خيلى گرم كند. اين غلط است. اين كار را نكنيد. ممكن است آدمى واقعاً آدم عادلى است، يك بار از او گناهى سر مى‌زند، نه فقط يك‌بار، گاه‌گاه، اما آدمى است كه هر وقت از او گناهى سر مى‌زند ناراحت است و طورى هم نيست كه مكرر باشد و پيدا باشد كه آدم سستى است. آدم محكمى است، ولى گه‌گاه، تك‌تك، ممكن است از او گناهى سر بزند. بنابراين، مسئله عدالت عبارت است از ترمز داشتن در برابر گناه و تحرك داشتن در عمل به وظيفه. در عمل به وظيفه، آدم آرامى نيست. تا با وظيفه روبه رو مى‌شود به‌راستى جنب و جوش دارد. حالا ممكن است يك بار هم از او وظيفه‌اى فوت شود. منبع: بهشتی سید محمد. 1400. در مکتب قرآن. تهران: روزنه، ج1: صص302-303 @shahiddoctorbeheshti
چرا نمى‌گذارند خانمى با هفت قلم آرايش و طنازى از اين سو به آن سوى خيابان راه برود؟ لاٰ إِكْرٰاهَ فِي اَلدِّين یا مقابله حکومتی با عدم رعایت حجاب اسلامی!! ايمان آوردن به اسلام، الزامى، اجبارى و اكراهى نيست. اما وقتى كه اسلام را به عنوان دين قبول كردم ديگر بعد از آن نسبت به يكايك آورده‌هاى اسلام با تمام وجودم عشق مى‌ورزم. ديگر اين طور نيست كه من هم اسلام را قبول دارم، هم ندارم. مگر مى‌شود كه آدم اسلام را قبول داشته باشد و براى خواندن نماز صبح - آن هم در تابستان - پا نشود؟ كارگر در ماه رمضان تابستان روزه نگيرد؟ اگر گاهگاهى خواستند فيلم‌هاى سكسى در سينما نشان بدهند نگو كه نرو يا فيلم را نياور. نيار. آخر اين چه آزادى شد؟ چرا نمى‌گذارند انسان آزادانه فيلم‌هاى سكسى تباه‌كننده وارد كند؟ دلش مى‌خواهد برود و تماشا كند، آزاد است. تو فيلم سكسى بياور توى سينما نمايش بده، انسان هم آزاد است مى‌خواهد مى‌رود، مى‌خواهد نمى‌رود. اين مى‌شود آزادى. داشتن استخرهاى شناى مختلط براى زن و مرد چيز خوبى است، حالا اگر كسى مقدس مآب و ديندار است خودش آنجا نرود. زن‌ها و مردها با شيوه‌ها و لباس‌هاى نامطلوب و ناموزون توى جامعه بيايند و به محل كارشان بروند. عيبى ندارد. اگر يك زن خيلى متدين است، خودش نرود، خودش نكند. اگر يك جوان متدين است، خودش چشمش را زير بيندازد. اگر خانمى با هفت قلم آرايش و طنازى از اين سو به آن سوى خيابان راه مى‌رود، او آزاد است، اين هم آزاد است. او آزاد است اينجورى راه برود، اين هم آزاد است نگاه نكند. ما اينجور آزادى را نفى مى‌كنيم. ... اگر مى‌بينيد كه مى‌گوييم ما از حاكميت و حكومت ليبرال‌ها بر جمهورى اسلامى ايران احساس نگرانى مى‌كنيم از باب اين است كه ما عينيت اين حاكميت را در زادگاه تفكر ليبراليستى ديده‌ايم و شنيده‌ايم، ديده‌ايم يا برايمان نقل كرده‌اند و شنيده‌ايم. ما مى‌بينيم آنجا راه به سوى تباهى انسان گشوده است نه به سوى شكوفايى انسان. چرا؟ براى اين كه در يك محيط اجتماعى كه دائماً زير فشار اشعه مرئى و نامرئى جاذبه‌هاى جنسى قرار دارد، آيا انسان واقعاً آنجا آزاد است‌؟ البته كه نيست. ... اگر شما وقتى در يك اداره‌اى رئيس هستى، ديديم در برابر تبعيض و ظلم حساس هستى، اگر ديديم در برابر فساد حساس هستى، در برابر رشوه حساس هستى، در برابر فاصله زياد حقوق‌ها و درآمدها حساس هستى، در برابر كيفيت پوشش خانم‌هاى كارمند حساس هستى، در برابر روابط و طرز گفت و شنود آقايان و خانم‌هاى كارمند با يكديگر حساس هستى، و همه اينها را با حساسيت مى‌كوشى به راه خدا و راه عفت و راه پاكدامنى و راه تقوا و راه عدالت و راه راستى و راه درستى بياورى، بالاى چشم مايى. ما با اسمت كارى نداريم. ما فقط اين را مى‌گوييم كه در جامعه بشرى، (اينجا خوب دقت بشود) يك مقدار قيد و بند اجتماعى ضرورت دارد و اين قيد و بندها چند پشتوانه دارد: ۱. پشتوانه ايمان انسان‌ها. البته اين بهترين پشتوانه است. وجدان انسان‌ها و ايمان انسان‌ها منشأ تعهد انسان‌ها نسبت به اجراى احكام و قوانين و مقررات اين ايده‌آل است. ۲. قانون و اعمال قانون به وسيله دولت و حكومت و نهادهاى مسئول اجتماعى، همراه با اعمال قدرت. ما نمى‌توانيم فكر كنيم كه همه بر اساس وجدان‌شان و ايمان‌شان هميشه قانون را رعايت مى‌كنند. اگر كسانى پيدا شدند كه از قانون تخلف مى‌كنند بايد با قدرت جلوى آنها را گرفت. البته اعمال اين قدرت بر طبق تعاليم اسلام بايد صرفاً به وسيله حكومت باشد. نسخه کامل تصویری سخنرانی با عنوان ریشه ها و مبانی لیبرالیسم منبع: حسینی بهشتی، سیدمحمد. 1397. . انتشارات روزنه. صص38-42 @shahiddoctorbeheshti
برای سخنرانی در جمع ارتشیان آذربایجان شرقی؛ مرداد 1359 ما می دانستیم از که انقلاب ما به یک چنین پشتوانه نیاز دارد. به همین دلیل در اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی آنقدر که آمریکا از دست این عصبانی است کمتر از دست نهاد دیگری عصبانی است. وقتی چشمان ما وقتی چشم و گوش ملت ما مراقب کشف توطئه ها است وقتی نیروی پرتوان و فداکار سپاه آماده در هم کوبیدن توطئه ها است ... البته آمریکا عصبانی است البته ناراحت است امریکا از دست این نهادها عصبانی است از دست آن چهره ها و شخصیتهایی که خط ضد امپریالیسم را خط اصلی این انقلاب در بعد خارجی اش ترسیم کرده اند عصبانی است. از آنها که می گویند در این مقطع از زمان دشمن اصلی ما امریکا است عصبانی است. از روزنامه ها و روزنامه هایی که در این خط مردم را آگاه می کنند عصبانی است از تشکیلات سیاسی که ملت را در این خط بسیج و متشکل می کند عصبانی است ولی به آمریکا بگویید عصبانی باش و از عصبانیت خودت بمیر. ملت ما همین است که می بینی و می شناسی و به آنها باید گفت که این ملت ابعاد فراوان ناشناخته دارد که خبر نداری ( تکبیر حضار) منبع:؛ جاودانه_تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) @shahiddoctorbeheshti
4_6014812479245257737.mp3
3.36M
لباس و رفتار و گفتار جلوه اعتقاد درونی اوست معلمی از کودکیاری تا استاد دانشگاه همگی شغل کلیدی هستند @shahiddoctorbeheshti
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده ببینید در عصر خودش و را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهده دار کدام نقش حساس معرفی می کند. روایت از امام صادق است. لابد اگر نمی گفتم از امام صادق است شما فکر می کردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است 《ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع》 جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعه ای که چنین شیوه ای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراسته ای نیست، بلکه جامعه ای است آلوده. منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵ @shahiddoctorbeheshti