💠 مبعث روز ولادت امت اسلام
هر امتی میلادی دارد و یادبود این میلاد اثر عظیمی در نفس انسان میگذارد.
ای امت مسلمان بزرگ
روز مبعث پیامبر صلیاللهعلیهوآله - که نقطه عطفی در تاریخ بشریت است - روز ولادت تو و فجر دین بزرگ توست؛ دینی که زندگی و مرگ تو برای آن است.
پس چه شایسته است اکنون که بار دیگر در سالروز مقدس آن قرار داری، به گذشته درخشان از وحی بنگری و از نور آن وحی، مشعلی برافروزی و از تاریخ جهادت در راه حق و عدالت، برای حفظ این مشعل نیرویی بگیری و با آن جهان را روشن نمایی و پس از قرن ها سردرگمی جامعه در ظلمات، بار دیگر در پرتو آن نور، زندگی را در این جامعه برپا کنی.
اسلام، آیینی فکری و دعوت انسانی عمومی است که جز محدوده اندیشهای که به آن فرامیخواند، هیچ حدومرز دیگری نمیشناسد؛ […] نگرشی که در دو چیز خلاصه میشود : آفرینش حیات از سوی خالقی حکیم و تضمین سعادت حیات با اجرای نظام الهی و رسیدن به رضای خداوند متعال.
اسلام هرکس را که به این نگرش باور پیدا میکرد، حتی اگر تازه ایمان آورده بود، یکی از افراد داخل در زمره حکومت میدانست و گاهی اگر این اندیشه در عمق قلب و عقل او نفوذ یافته بود، بدون توجه به دیگر ملاکها، حتی زمام فرماندهی و مسئولیتهای حکومتی را هم به او میداد.
📚 بارقهها، ص٣١۴-٣١۶
🆔 @shahidsadr
💢 امام خمینی امتداد نقش امامت انبیا و امامان
حكومت پديدهاى اجتماعى و اصيل در زندگى انسان است كه ابتدا توسط پيامران و رسالتهاى آسمانى بهمنصۀ ظهور رسيد و ساختار متعادل آن شكل گرفت….
خاتم پيامبران صلیاللهعلیهوآله توانست با برپايى پاکترين و منزهترين حكومت در طول تاريخ، كوشش سلفِ پاک خود را به بهترين شكل به نمايش درآورد. حكومتى كه به حق نقطه عطف بزرگى را در تاريخ بشريت رقم زد و مبانى حكومت صالح را بهطرز كامل و شگفتى عينيت بخشيد.
همانگونه كه امامت تداوم نقش نبوت بهشمار میرود، مرجعيت نيزدر عصر غيبت تداومبخش نقش امامت است و مسئوليت اين رسالت بزرگ را بر عهده دارد.
ملت مسلمان ايران بهعنوان جزئى از امت اسلامى كه بيشترين پيوند را با مرجعيت و بنيانهاى دينى و مذهبى آن داشت توانست براى اين انكار قهرمانانه و ايستادگى پايدار در راه برپايى حكومت انبيا، امامان و صديقان بنيان بزرگى را شكل دهد. اين بنيان متكامل بهبركت رهبرى حكيمانۀ مرجعيت صالح كه در امام خمينى تبلور يافت، [شکل گرفت].
اينک در اين لحظات سخت از تاريخ بشريت، ملت بزرگ ايران با حمل اين مشعل و انجام اين مسئوليت در عينيت بخشيدن به انديشه حكومت اسلامى و تأسيس جمهورى اسلامی، نه بهمثابۀ ملتى كه میكوشد تنها خود را بسازد، بلكه بهعنوان پايگاهى براى پرتوافكنى به جهان اسلام، بلكه تمامى جهان، خود را معرفى میكند.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢۵-٢٩ با تلخیص
🆔 @shahidsadr
💠 روز ولادت امام حسین علیهالسلام، روز میلاد امت
اگر روز مبعث روز ولادت اندیشهای آسمانی است که در دین بزرگ اسلام ظهور یافته، پس این ایام مبارک ولادت [معصومان] روزهایی است که رهبران فرخندۀ دین را به آن عطا و بدینوسیله بنیان اساسی وجود امت را تکمیل کرده است و از پی آن، اندیشه با رهبری پیوند خورده و درنتیجه، امتی بهوجود آمده که «بهترين امتى است كه براى مردم پديدار شده است».
بدین ترتیب احساس میکنیم با تمام وجود به این مناسبتهای مبارک تعلق داریم و وابستگی ما به آنها یک وابستگی حیاتی است؛ زیرا این ایام، مناسبتهای مربوط به وجود بزرگتر ما بهعنوان یک امت زنده و پویاست؛ امتی که علَم اسلام و مشعل توحید را بهدست داریم و بر روی زمین از پیام آسمان دفاع میکنیم.
بنابراین، بزرگداشت حسین علیهالسلام در روز ولادت یا شهادت یا در ایام حماسه بزرگ زندگی او، برای ما تنها یادآوری گذشتهای باشکوه نیست؛ بلکه این مناسبتها بیانگر جزئی از بنیان اساسی وجود امت است؛ ازاینرو وقتی امت اسلام در مناسبتهای مربوط به امام حسین و امام علی علیهماالسلام و دیگر مناسبتهای اسلامی، به برپایی آیینهای اسلامی میپردازد، درواقع وجود خودش را بهعنوان یک امت تحکیم میکند و توجهش را به عناصر اساسی این وجود میافزاید.
بارقهها، ص٢١٠
🆔 @shahidsadr
May 11
💢 صحیفۀ سجادیه، نسخۀ درمان امت
برای امام زینالعابدین علیهالسلام چنین مقدر شده بود که پس از شهادت پدر ارجمندش مسئولیتهای رهبرانه و روحانی خود را به عهده گیرد. این مرحله از حساسترین مراحل زندگی امت در آن برهه بود؛ زیرا این مرحله، موج اول فتوحات را در پی داشت.
[و این اتفاق مسلمانان را] در معرض دو خطر بزرگ بیرون از حوزۀ سیاسی و نظامی قرار داد: خطر نخست از آنجا ناشی شد که جهان مسلمانان به روی فرهنگهای گونهگون و عرفهای قانونگذاری و وضعیتهای اجتماعی مختلف گشوده شد.
اما خطر دیگر از موج رفاهی ناشی شد که بهدنبال گسترش شگفت سرزمینی، جامعۀ اسلامی را درنوردید؛ زیرا موجهای رفاه هر جامعهای را در معرض خطر همراهی با خوشیهای دنیا و زیادهروی در زینتهای زندگیِ محدود قرار میدهد….
امام علیبنحسین علیهالسلام این خطر را احساس و درمانش را آغاز کرد. ایشان از دعا بنیانی برای این درمان نهاد؛ «صحیفۀ سجادیه» برایند این درمان بود. در سیرۀ امام علیهالسلام آمده است که ایشان در هر جمعه برای مردم خطبه میخواند و آنان را اندرز میداد و به زهد در دنیا فرامیخواند و به عمل برای آخرت برمیانگیخت و با آن قطعههای هنری از گونهگونۀ دعا و ثنا و ستایش گوش آنان را مینواخت.
📚 امامان اهلبیت، ص۵٧٢-۵٧۴ با تلخیص
🆔 @shahidsadr
💠 اسلام آیین نهایی زندگانی بشریت
اسلام برای همه بشریت مسئله مرگ و زندگی است. بشریت بیشک دیر یا زود، به اسلام خواهد رسید؛ زمانی که به شکست تجربههایی ایمان بیاورد که در دوران بسیار درازمدت خود انجام داده؛ دورانی که در پی یافتن آیین زندگی پشتسر گذاشت و همچنان این دوران را ادامه میدهد تا اینکه در نهایت در ساحل اسلام، دین طبیعت و حیات، لنگر اندازد.
پس شما ای مسلمانان، اولین کسانی باشید که در این ساحل لنگر میاندازید و جامعه اسلامی را برپا میکنید؛ جامعهای که پرتوهای عدالت و حق را بر همۀ جهان میتاباند و معجزهای را که بشریت از تحقق آن ناتوان بود محقق میسازد و کرامت فرد و حقوق جامعه را تأمین میکند و در این راه نه آزادی و طبیعت فرد را و نه حیات و سعادت جامعه را فدا میکند؛ چه اینکه هر نظامی که بر پایۀ توحید محض و شاخههای این توحید بنا نشود که همۀ جوانب زندگی را دربر میگیرد، نمیتواند این آرمان را برآورده سازد.
📚 بارقهها، ص٣١۴-٣١۵
🆔 @shahidsadr
💢 اهمیت و ضرورت پیادهسازی اقتصاد اسلامی
«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» (انفال:۶) هرچه نیرو در توان دارید براى [رويارويى با] آنان فراهم كنيد.
در اين آيه شريفه، خداوند متعال براى حفظ هستى و سيادت امت، به بسيج همۀ نيروها، از جمله نيروى اقتصاد، كه سطح توليد نمايانگر آن است، بهعنوان بخشى از مبارزه و جهاد امت فرمان داده است.
در اينجا، اهميت اقتصاد اسلامى بهعنوان شيوهای اقتصادى آشكار مىشود؛ شيوهاى كه قادر است از خلقوخوى انسانِ جهانِ اسلامى بهره جويد و آن را به نيروى بزرگ حركتآفرين و سازنده در فرايند رشد، و عاملى مهم در توفيق يک برنامۀ درست براى زندگى اقتصادى تبديل نمايد.
اگر نظام اسلامى را برگزينيم، از اين خلقوخو بهره خواهيم جست و خواهيم توانست آن را در مبارزه بر ضد عقبماندگى، عامل قدرت قرار دهيم؛ بهعكس آنكه شيوههاى اقتصادى ديگرى را انتخاب كنيم كه از نظر روحى و تاريخى با زمينۀ اخلاقى ديگرى پيوند دارند.
📚 اقتصاد ما، ج١، ص٣١
🆔 @shahidsadr
💠 فروش ویژه به مناسبت نیمۀ شعبان
📚 کتاب پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام
قطع رقعی و وزیری
٢۵ درصد تخفیف
🕰 از یکم تا هفتم اسفند ماه
🛒 برای خرید اینجا را کلیک کنید
🆔 @shahidsadr
May 11
💠 #اینفوگرافیک کتاب پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام
❓چرا باید پژوهشی درباره امام مهدی را خواند؟
🔆 ۷ پرسش اساسی که کتاب با روش تجربی به آنها پاسخ میدهد.
🛒 پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام را با ۲۵ درصد تخفیف از اینجا بخرید
🆔 @shahidsadr
💠 انقلاب مهدی علیهالسلام، نیازمند زمینۀ مناسب جهانی (١)
روشن است که مهدی علیهالسلام خود را برای یک اقدام اجتماعی محدود و نیز تغییری در یک بخش معین از جهان آماده نساخته؛ زیرا رسالت وی که خداوند او را برای آن ذخیره نموده، تغییری فراگیر در جهان و بیرون آوردن همه بشریت از تاریکی ستم به روشنای عدالت است.
برای پرداختن به چنین تغییر بزرگی کافی نیست که رسالت و راهبر صالح آمادگی یابد؛ وگرنه، این شرط در همان عصر نبوت فراهم شده بود.
این تغییر نیازمند فضای مناسب جهانی و جو عمومی سازگاری است که اوضاع و احوال عینی مطلوب برای فرایند تغییر جهانی را محقق کند.
📚 پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام، ص٨٢
🆔 @shahidsadr
💠 انقلاب مهدی علیهالسلام، نیازمند زمینۀ مناسب جهانی (۲)
از جنبه بشری، این احساس انسانِ متمدن که دیگر به پایان راه رسیده، عاملی زیربنایی در آفرینش فضای مناسب برای پذیرش رسالت جدید، یعنی رسالت عدالت است.
این احساسِ رسیدن به پایان راه، از رهگذر تجارب گوناگون تمدنی انسان متمدن فراهم میآید که از رفتارهای منفی خود گرانبار گشته و نیاز خود به یاری را دریافته و با فطرتش به جهان غیب یا سویی نامعلوم گراییده است.
از جنبه مادی، شاید وضعیت مادی زندگی جدید، نسبت به وضعیت زندگی کهن در روزگارانی همچون عصر غیبت صغری، برای پیادهسازی آن رسالت در همه جای جهان تواناتر باشد.
این از آن رو است که مسافتها کوتاه گشته و قدرتی بزرگ برای همکنشی میان ملتهای جهان پدید آمده و ابزارهایی فراهم شده که نیاز دستگاه مرکزی برای آگاهیبخشی به ملل جهان و پرورش آنان بر اساس رسالت تازه را برآورده میسازد.
📚 پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام، ص٨٢
🆔 @shahidsadr
💠 امام مهدی علیهالسلام، نوری برای فرونشاندن آتش درونی انسان
مهدی علیهالسلام در پی یک خلأ بزرگ که نتیجه نگونساری و بحران نفسگیر تمدنی است، رخ خواهد نمود.
این خلأ زمینه را فراهم میسازد تا آن رسالت تازه گسترش یابد و این شکست و نگونساری، فضای روانی را برای پذیرش آن رسالت مهیا میسازد.
این نگونساری رخدادی نیست که بهصورت تصادفی در تاریخ تمدن انسانی روی داده باشد؛ بلکه پیامد طبیعی تضادهای تاریخِ گسسته از خداوند متعال است که سرانجام راهحلی نهایی برای آن یافت نمیشود و بدین روی، آتشی برافروخته میگردد که همه چیز را از میان میبرد.
در آن حال، نوری میدرخشد و آن آتش را فرومینشاند و عدل آسمان را بر زمین استقرار میبخشد.
📚 پژوهشی درباره امام مهدی علیهالسلام، ص٩١-٩٢
🆔 @shahidsadr
💠 حکومت بر مردم بر پایۀ خلافت الهی
اينكه خداوند خليفهاى در زمين برگزيد معنايش اين نيست كه اين كار صرفاً گزينش خليفهاى بوده است و بس، بلكه اين گزينش شامل اعطاى تمامى شئونى است كه به مستخلِف (خداوند) برمىگردد....
دستاورد مفهوم انسانىِ خلافت در اسلام اين است كه خداوند متعال حكومت كردن بر افراد و ادارۀ جامعه و رهبرىِ هستى و آبادانى طبيعى و اجتماعى آن را به جماعت بشرى واگذار كرده است
و حكومت مردم بر مردم و مشروعيت عهدهدارى حكومت از سوى مردم، بهعنوان جانشين خدا بر روى زمين، بر همين شالوده استوار است.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص١۵٠
🆔 @shahidsadr