eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
297 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه هفتم (یادداشتی از در صفحۀ هفتم پرونده) ▪️«آسمانی فراخ و آبی‌رنگ با دماوندی که گویی در نخستین روزهای بهار است و هنوز ردی از برف زمستانی بر شانه‌هایش دارد همراه با دشتی پر از لاله‌های سرخِ روییده بر پوستۀ خاک، اولین تصویری‌ست که از کتاب فارسی پایۀ هفتم می‌بینیم؛ مزین به شعری از محمود کیانوش که به استقبال این بیت مشهور شیخ اجل یعنی "برگ درختان سبز پیش خداوند هوش/ هر ورقی دفتری‌ست معرفت کردگار" رفته و این‌طور سروده: "معرفت کردگار/ دیدن این عالم است/ خوب، جهان را ببین/ هرچه ببینی کم است." این اولین مواجهۀ ما با کتابی است که تفاوت‌های بارزی با کتاب پیشین خود یعنی کتاب فارسیِ سال دوم راهنمایی در نظام آموزشی قبلی دارد. بررسی محتوای آموزشی این کتاب در حوزۀ شعر و داستان، موضوعی‌ست که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11227 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻از چشم آبان (شعری از کتاب سروده ) ▪️هرچه می‌بیند تو را ای ماه تابان بیشتر می‌شود این برکه از عشقت پریشان بیشتر با تو ای دریای آرامش نمی‌دانم چرا بی‌قرارم می‌کند امواج طوفان بیشتر دوستت دارم هیاهو!‌ دوستت دارم بهار! دوستت دارم خدا می‌داند از جان بیشتر زود داری از ده ما می‌روی، آه ای نسیم کاش می‌ماندی کنارم چند باران بیشتر کاش می‌شد باشم ای گل، ساعتی هم‌دوش تو چند خانه، چند کوچه، یک خیابان بیشتر فصل گل رفته است اما همچنان دلگرم باش گاه می‌تابند دل‌ها در زمستان بیشتر گاه فروردین ندارد آبرویی در بساط گاه می‌بارد بهار از چشم آبان بیشتر تا مگر خوش‌بو بماند جان من در این کویر بایدم باشد تب گل از غم نان بیشتر ☑️ @ShahrestanAdab
🔻دو رمان شهرستان ادب نامزد اولین جایزه ادبی شهید همدانی شدند («قرار مهنا» نوشته مهدی کفاش و «ابدی» نوشته مهدی صفری) ▪️نامزد‌های جایزه سردار شهید حسین همدانی در بخش‌های داستان و مستند داستانی، خاطره نگاری و شعر از میان بیش از ۴۰۰ اثر معرفی شدند. از این میان #انتشارات_شهرستان_ادب با دو کتاب در میان نامزدهای امسال حضور دارد. دو رمان #قرار_مهنا نوشته #مهدی_کفاش و #ابدی نوشته #مهدی_صفری، هردو با موضوع مسائل اخیر منطقه و حماسه مدافعان حرم نوشته شده‌اند و در سال‌های اخیر به همت موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب راهی بازار نشر شده‌اند. از این دو کتاب، «ابدی» محصول #مدرسه_رمان شهرستان ادب است. دیگر نامزد‌های بخش داستان و مستند داستانی این جایزه عبارت‌اند از: «پسران دوزخ فرزندان قابیل» نوشته مجید پورولی کلشتری، «خانه‌ای با عطر ریحان» نوشته الناز نجفی و «سامان عشق» نوشته زهرا سلگی. گفتنی‌ست برگزیدگان بخش‌های مختلف اولین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم با نام جایزه شهید حسین همدانی روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه از ساعت ۱۵ در تالار سوره حوزه هنری معرفی می‌شوند. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻«وضعیت بی‌عاری» حامد جلالی نامزد جایزه جلال آل احمد شد (نماینده شهرستان ادب در دوازدهمین دوره جایزه جلال آل احمد) ▪️هیئت داوران بخش «داستان بلند و رمان» دوازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، اسامی شش نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را اعلام کرد. #انتشارات_شهرستان_ادب نیز امسال با رمان #وضعیت_بی_عاری نوشته #حامد_جلالی در میان این نامزدها حضور دارد. از دیگر رمان‌های شهرستان ادب که در ادوار گوناگون #جایزه_جلال درخشیدند باید به رمان‌های #بی_کتابی نوشته #محمدرضا_شرفی_خبوشان (برگزیده دهمین دوره)، #برج_قحطی نوشته #هادی_حکیمیان (تقدیری در نهمین دوره)، #آوازهای_روسی نوشته #احمد_مدقق (تجلیل در یازدهمین دوره) و #وقت_معلوم نوشته #مهدی_کفاش (نامزد در دهمین دوره) اشاره کرد. گفتنی‌ست از پنج اثر یادشده، دو رمان وضعیت بی‌عاری و آوازهای روسی هردو از آثار نوشته شده در دوره تخصصی #مدرسه_رمان شهرستان ادب هستند. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه هشتم (یادداشتی از #سیده_زهرا_محمدی در صفحۀ هشتم پرونده) ▪️«...در بعضی از داستان‌ها که دربارۀ شخصیت‌های ملی است ما فقط از آنها در حد یک اسم به مخاطب اطلاعات دادیم. برای مثال ما در کتاب فقط نامی از میرزا ابوالقاسم فراهانی، امیرکبیر، شهید مهدی باکری و سید جمال‌الدین و... می‌بینیم. خب بهتر نبود از افراد کمتری نام می‌بردیم؛ ولی اطلاعات را با کیفیت بهتری به مخاطب انتقال می‌دادیم. در خیلی از کتاب های درسی از خیلی از مشاهیر نام برده می‌شود و اطلاعات ناچیزی به مخاطب می‌دهد؛ ولی این اطلاعات به‌حدی ناقص و کم است که تا سال‌ها این مشاهیر در ذهن مخاطب در حد یک اسم باقی می‌ماند. برای همین است که خیلی از دانش‌آموزان بعد از دوازده‌سال درس خواندن اطلاعاتشان از سعدی و فردوسی و حافظ در همین حد است که این افراد شاعر هستند. حالا شما فکر کن حافظ و سعدی و فردوسی به‌حدی در کتاب‌های درسی ذکر و خیرشان رفته و دانش‌آموز تا این حد اطلاعات دارد، شما خودتان سرنوشت بقیۀ عزیزان را در ذهن و یاد دانش‌آموزان پیش‌بینی کنید...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11231 #بررسی_ادبیات_در_کتابهای_درسی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نمونه‌ای خوب از ادبیات جنایی و پلیسی (یادداشت #محسن_خیابانی بر رمان #روز_داوری) ▪️«...رمان "روز داوری" نوشتۀ "سجاد خالقی"، به‌عنوان نمونه‌ای خوب از آن‌چه که به‌عنوان ادبیات جنایی و پلیسی می‌نامیم، اگر مقصد نباشد، بخش مهمی از مسیر درست رسیدن به ادبیات ژانر را نشانمان می‌دهد. شخصیت اصلی رمان، آبتین مقدس سرگرد ادارۀ شهربانی است که در واپسین ماه‌های منتهی به انقلاب اسلامی ایران، درگیر پرونده‌ای می‌شود که حل کردنش هر چه پیشتر می‌رود، پیچیده‌تر می‌شود. همان‌گونه که انتظار می‌رود، اثر چند پیچش داستانی دارد و تقریباً هیچ‌ شخصیتی در آن قابل اعتماد نیست. مشخص است که خالقی، رمان جنایی کم نخوانده و در روز داوری نیز تأثیراتی از جنایی‌‌‌‌‌‌نویسانی از قبیل ریموند چندلر و داشیل همت دیده می‌شود، ولی شخصیت‌های کتاب تا حد زیادی ملموس و ایرانی پرورده شده‌اند...» 🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11215 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازگشایی پرونده‌پرترۀ طاهره صفارزاده در سایت شهرستان ادب (در سالروز تولد بانوی شعر انقلاب) ▪️همزمان با بیست‌وهفتم آبان، سالروز تولد بزرگ‌بانوی شاعران انقلاب زنده‌یاد استاد دکتر ، پرونده‌پرترۀ اختصاصی ایشان در سایت شهرستان ادب بازگشایی می‌شود. در «پرونده‌پرترۀ طاهره صفارزاده» سایت شهرستان ادب تا کنون یادداشت‌ها و مقالاتی چون «خدا و شعر»، «صفّارزاده؛ طاهرۀ تکلم باران‎ها»، «وجه بین المللی شعر طاهره صفارزاده»، «طاهره صفارزاده؛ نوآوری و آن فلاپی صورتی»، «طاهره صفارزاده؛ در پیشواز صلح»، «روزهای زندگیِ طاهره صفارزاده»، «انقلاب در شعر طاهره صفارزاده» «از آیوآ تا آیات | گذری بر سوابق مبارزاتی طاهره صفارزاده در روزهای پیش از انقلاب»، «شعرهای طاهره صفارزاده پاسخی به ترامپ»، «نور و ظلمت در اشعار طاهره صفارزاده» از شاعران و نویسندگانی چون «سیدعلی صالحی»، «علی‌محمد مودب»، «عصمت زارعی»، «محمدرضا وحیدزاده»، «رؤیا رسولی»، «نعیمه آقانوری» و ... منتشر شده است. «مصاحبه با دکتر احمد تمیم‌داری درباره طاهره صفارزاده» از جمله مطالب اختصاصی پرونده پرتره سایت شهرستان ادب است. همچنین این پرونده هم با انتشار گزیده‌ای از بهترین و مهم‌ترین شعرهای زنده‌یاد صفارزاده همراه بوده است که از این میان می‌توان به «صوت شعرخوانی زنده‎یاد طاهره صفارزاده در شب‎های شعر گوته»، «"سفر سلمان"، شاهکار شعریِ طاهره صفارزاده» و... اشاره کرد. 🔗 برای مطالعه مطالب این پرونده به صفحۀ ویژه طاهره صفارزاده در سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/پرونده-طاهره-صفارزاده ☑️ @ShahrestanAdab
🔻در روزهای مبهم ابری (بازخوانی شعری از در سالروز تولد بانوی شعر انقلاب) ▪️بال کبوتر همسایه همپای آفتاب از پشت شیشه می‌گذرد و می‌نشیند بر سطح ساده بر سطح خامش و بی‌نقش فرش تنهایی اتاق مرا این رفت‌وآمد رفت‌وآمد این بال پشت شیشه می‌آراید در روزهای مبهم ابری بارانی این بال آفتابی بغ‌بغوی غمینی‌ست که همره باران بر شیروانی می‌بارد و من یقین می‌دانم آن بال پشت شیشه آن بال آشنایی با من هست نزدیک من در من آن بال آفتابی پرواز ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه نهم (یادداشتی از #مینو_رضایی در صفحۀ نهم پرونده) ▪️«...اما متأسفانه باید گفت کتاب ادبیاتی که دقیقاً شبیه کتاب تعلیمات دینی دبستان است، هرگز باعث ایجاد طراوت ذهنی و کتابخوانی در دانش‌آموزان نمی‌شود، بلکه بالعکس. کتاب ادبیات نهم خالی از هرگونه روح ادبی است. کتابی که نه نمایشنامه و فیلمنامه دارد و نه متون طنز، نه سبک‌های ادبی دارد و نه نامی از بزرگان ادبیات (بخصوص داستان ایرانی معاصر) دارد، بزرگترین هنرش در کتابخوان کردن دانش‌آموزان این است که آن‌ها را به سمت هری پاتر و هانگرگیم و گیم آو ترونز سوق دهد. همه می‌دانیم دسته‌بندی کلی انواع ادبی به حماسی، غنایی، نمایشی و تعلیمی تقسیم می‌شود. اما در این کتاب هفتاد درصد کار ادبیات تعلیمی است! مؤلفین محترم به بهانۀ تقویت روان‌خوانی، متون کهن را آن هم با بازنویسی و ویراستگی ضعیف پشت‌سرهم ردیف کرده‌اند. اگر واقعاً هدف تقویت روان‌خوانی است، چرا از جمالزاده، جلال آل احمد یا ابراهیم گلستان اثری نیست؟ اگر هدف آموزش لحن شاد یا عاطفی یا حماسی به دانش‌آموز است، چه راهکاری بهتر از فیلمنامه و نمایشنامه‌خوانی؟... گفتنی بسیار است...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11233 #بررسی_ادبیات_در_کتابهای_درسی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻کارخانۀ رؤیاسازی (یادداشتی از بر رمان ) ▪️«...نویسنده با اطلاع دقیق از وضعیت دانشکدۀ ارتباطات و رؤیاهایی که برای دانشجویان محصل در آن می‌سازند، مکان اصلی رمانش را فضایی دانشجویی میان دانشکده و خوابگاه انتخاب کرده است تا از دغدغۀ هویتی نسلی بگوید که به آن تعلق دارد. نسلی که به مدد معجزۀ دنیای مدرن ‌ـ‌اینترنت‌ـ شناور میان آی‌دی‌هایی است که در دنیای مجازی می‌سازد و سرچشمۀ بسیاری از اتفاق‌های دنیای واقعی است. هاله که سرگردان میان دو دیدگاه اساتید خود است و امیرمسعود که سرگردان تعلق به دو مرد است و نمی‌داند کدام‌یک پدر و کدام‌یک ناپدری او هستند. نویسنده در رمانش به دنبال نسخه نیست. اگرچه راه‌حل خودش را ارائه می‌دهد؛ او به دنبال تشریح وضع موجود است. وضعی که در آن‌ هاله و امیرمسعود نمادی از نسلی هستند که مهم‌ترین مشکل‌شان در کنار بی‌کاری، مشکلات اقتصادی و آیندۀ مبهم پس از تحصیل، هویت است و سرگردانی در پی کشف آن...» 🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11216 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرونده‌ای برای رمان ▪️سایت مدرسه رمان چندی پیش پرونده‌کتاب «وضعیت بی‌عاری» اثر را در صفحات خود گشود. در این پرونده‌کتاب، اخبار، گزارش ها و یادداشت‌هایی با موضوع این رمان منتشر شده است. به بهانۀ نامزدی رمان «وضعیت بی‌عاری» در آل احمد شما را به بازخواندن این پرونده‌کتاب در سایت دعوت می‌کنیم. 🔗 برای اطلاعات بیشتر این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید: shahrestanadab.com/Content/ID/11240 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻«عشق، نام دیگر جنگ است» (گفت‌وگو با پیرامون رمان ) ▪️«...رمان شما اثری است که به جنگ می‌پردازد، اما حال و هوای عاشقانه دارد. چطور به این قصه رسیدید؟ طبق تجربۀ ادبیات جنگ در دنیا، فکر می‌کنم تازه ادبیات جنگ به معنای واقعی در ایران باید شروع شود. هیجانات فروکش می‌کند و می‌توانیم در این مقولۀ مهم تفکر کنیم و داستان‌هایی معقول‌تر بنویسیم. اتفاقاً در این زمان است که می‌توانیم به نسل بعد که جنگ را ندیده است، با اصول درست و منطقی بفهمانیم که ما درگیر جنگی شده بودیم که تحمیلی بود، پس مجبور شدیم دفاع کنیم و چون دفاع ما پشتوانۀ اعتقادی و ملی و سرزمینی داشت، دفاعی مقدس بود. دیگر وقت آن شده که کلمۀ مستقیم «دفاع مقدس» را نه در لفظ که در معنا به نسل بعد منتقل کنیم؛ یعنی با ادبیات درست، به جوانان و نسل‌های بعد بفهمانیم که جنگ ما دفاع‌مقدس بود. کاری که در تمام دنیا اتفاق افتاد و بزرگان ادبیات قلم زدند و با قدرت از کشورشان نوشتند و به همۀ دنیا ثابت کردند که جنگ‌شان مقدس بود. خیلی‌ها به دروغ اما هنرمندانه دارند با رسانه‌های قوی به دنیا ثابت می‌کنند که جنگ‌شان مقدس بوده است و ما که راست می‌گوییم و حق هم داریم، اما چون به سلاح هنر ناب مجهز نیستیم، نمی‌توانیم ثابت کنیم که حرف‌مان راست است! همین ادبیات هولوکاست را ببینید که با بزرگ‌نمایی و بعضاً دروغ دارد دنیا را به زانو درمی‌آورد...» 🔗 ادامۀ این گفت‌وگو را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11241 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻موفقیت «ابدی» در جایزۀ ادبی شهید همدانی ▪️روز ۲۷آبان‌ماه مراسم اختتامیۀ جایزۀ شهید حاج حسین همدانی در حوزۀ ‌هنری تهران برگزار شد. نخستین دورۀ انتخاب کتاب مدافعان حرم با اعلام برگزیدگان این جایزه به کار خود پایان داد. در میان برگزیدگان این جایزه، رمان #ابدی نوشتۀ #مهدی_صفری نیز حضور داشت. داوران در بخش داستان و مستند داستانی رمان «ابدی» نوشتۀ را شایستۀ تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی دانستند. رمان ابدی از سری کتاب‌های #مدرسه_رمان #انتشارات_شهرستان_ادب است که سال ۹۶ به چاپ رسیده است و اکنون چاپ دوم آن در بازار در اختیار علاقمندان است. گفتنی‌ست کتاب «ابدی» پیش از این به نامزدهای جایزۀ قلم زرین نیز راه یافته بود و همچنین در در جایزۀ شهید حبیب غنی‌پور، شایستۀ‌تقدیر شناخته شد. مجموعۀ شهرستان ادب و هنرمندان همراه با این مجموعه، این موفقیت را به آقای مهدی صفری تبریک گفته و برای ایشان آرزوی موفقیت‌های بیشتر دارد. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه دهم (یادداشتی از #مینو_رضایی در صفحۀ دهم پرونده) ▪️«...هیچ‌اسمی (دقت کنید فقط اسم) از ستارگان تکرارنشدنی دوران طلایی ادبیات ایران در ادبیات داستانی آورده نشده است. درواقع انگار چوبک، گلستان، هدایت، دولت‌آبادی، بزرگ علوی، سیمین، گلشیری، ساعدی، به‌آذین، امین فقیری و جوان‌ترهایی چون فروغ، خسروی، پیرزاد، نجدی، موذنی، امیرخانی، کربلایی‌لو، محمدرضا سرشار، فریبا وفی، گلی ترقی، شهرنوش پارسی‌پور، ناهید طباطبایی، علی‌محمد افغانی، منیرو روانی‌پور، بهرام صادقی، علی اشرف درویشیان، احمد محمود، اسماعیل فصیح و... با کتاب درسی فارسی غریبه‌اند. مؤلفین کتاب‌های درسی تمام نویسندگان ایرانی را فارغ از دورۀ زیست‌شان، جنسیت‌شان، نگاه چپ و راست سیاسی‌شان و فارغ از توانایی‌شان در خلق اثر حذف کرده‌اند. چرا؟ چون کتاب ادبیات قرار است کتاب اخلاق باشد. نتیجه هم که از قبل معلوم است؛ بی‌اطلاعی محض از ادبیات کهن ایران، عدم تمایل به کتابخوانی، عدم تمایل به نویسندگان ایرانی، تسخیر بازار نشر ایران با آثار ترجمه‌ای ضعیف، ورشکستگی ناشران و نویسندگان ایرانی و قهقرای فرهنگی...» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11235 #بررسی_ادبیات_در_کتابهای_درسی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻کارگاه هندسه کلمات با تدریس استاد میرشکاک برگزار می‌شود ▪️کارگاه ادبی «هندسه کلمات» با تدریس استاد #یوسفعلی_میرشکاک در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو برگزار می‌شود. در کارگاه هندسه‌ی کلمات وجوه مختلف ساختار شعر کلاسیک و مدرن (قدیم و جدید) مورد تجزیه و ترکیب قرار می‌گیرد و نقش عاطفه و خیال و تفکر در ساخت زبان، به نحوی بررسی می‌شود که هنرآموز در یکی از دو وجه شعر (موزون و ناموزون) با انجام مشق‌هایی که داده خواهد شد بتواند اندک‌اندک ما فی‌الضمیر خود را به سادگی بیان کند. زیرا شعر نیز مانند دیگر هنرها (نقاشی، موسیقی و خوشنویسی و… ) آموختنی است. با آموختن مقدمات، هنرآموز خواهد توانست با تلاش و تکاپو و مطالعه سریعتر به مقصد و مقصود خود دست پیدا کند. این کارگاه از تاریخ ۴ آذرماه ۱۳۹۸ هر هفته روزهای دوشنبه از ساعت ۱۸ الی ۲۰ و به مدت ۸ هفته برگزار خواهد شد. 🔗 برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت شهرستان اداب مراجعه نمایید: shahrestanadab.com/Content/ID/11245 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری کارگاه شهرستان ادب با حضور استاد ، یکشنبه بیست‌وششم آبان‌ماه 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11243 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پربازدیدترین مطالب سایت شهرستان ادب در آبان‌ماه ۱۳۹۸ در حوزه‌های مختلفِ شعر و داستان به ترتیب میزان بازدید از این قرارند: ▪️روضۀ رضوان | شعری از 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11163 ▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال اول ابتدایی به قلم 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11198 ▪️بهترین شعرهای به انتخاب شاعران 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11171 ▪️زیارت | یک شعر نوجوان از 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11166 ▪️دیدن خزان | شعری پاییزی از 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11176 ▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال سوم ابتدایی به قلم 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11200 ▪️بیهقی شاعر، بیهقی داستان‌نویس | جستاری از 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11151 ▪️دیباچه پرونده تخصصی بررسی 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11202 ▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال دوم ابتدایی به قلم 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11199 ▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی سال ششم ابتدایی به قلم 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11226 ▪️حریق خزان | شعری از 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11152 ▪️بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه هفتم به قلم 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/11227 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پیام تسلیت مؤسسۀ شهرستان ادب به جناب آقای اکبر شیخی ▪️بانهایت تأسف و تأثر باخبر شدیم مادر گرامی جناب «علی‌اکبر شیخی»، دار فانی را وداع گفته است. مؤسسه شهرستان ادب و شاعران همراه با این مجموعه، این ضایعۀ دردناک را به آقای شیخی و خانوادۀ محترم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحومه از خدای متعال رحمت و مغفرت طلب می‌کند. گفتنی‌ست #اکبر_شیخی از شاعران و نوحه‌سرایان اهل بیت و فعالان موفق حوزه شعر و موسیقی آیینی و مذهبی است. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پیام تسلیت مؤسسۀ شهرستان ادب خدمت جناب آقای آرش شفاعی ▪️بانهایت تأسف و تأثر باخبر شدیم پدر گرامی جناب آقای #آرش_شفاعی، دار فانی را وداع گفته است. مؤسسه شهرستان ادب و شاعران همراه با این مجموعه، این ضایعۀ دردناک را به آقای شفاعی و خانوادۀ محترم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم از خدای متعال رحمت و مغفرت طلب می‌کند. گفتنی‌ست آقای آرش شفاعی از منتقدان، شاعران و روزنامه‌نگاران ادبی توانمند کشورمان است. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻مورد عجیب تاریخ (یادداشت #سیده_زهرا_محمدی بر کتاب #پس_از_بیست_سال) ▪️«...در رمان "پس از بیست سال" نویسنده توانسته هم آرمان‌ها و ارزش‌هایی که سال‌ها برای آن مبارزه کرده را نشان بدهد و هم رمان جذابی بنویسد. اگر کمی #سلمان_کدیور را بشناسید، بعد از خواندن رمانش متوجه می‌شوید که این رمان از جان و دل نویسنده برخاسته و سلیم همان سلمان کدیوری است که سال‌ها در پی حقیقت و عدالت‌خواهی بود و هست و خواهد بود. این را حتی می‌شود از امضاهای آقای نویسنده هم فهمید. زیر همۀ یادداشت‌های کدیور ما اسم سلیم را می‌بینیم. سلیمی که بیشتر از نام خود نویسنده پای امضاهایش حضور دارد...» 🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11247 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻آشنایی‌زدایی در خدمت کمال شعر (یادداشت بر مجموعه‌شعر ) ▪️«...به شکلی که از رُخدادهای زبانی (هنجارگریزی‌ها) و تصویرهای خیالی پدید می‌آید و یکسان و قابل پیش‌بینی نیست. ریختار (فُرم) حتمی‌ترین وسیله برای جلوه و سر و سامان دادن به ساختار شعر است که چیرگی و نیرومندی سراینده را در گردآوری اندیشه‌های خود می‌رسانَد و ذوق ویژه‌ای می‌خواهد. بدون هماهنگی آن، چه‌بسا که رنج‌ها بیهوده شده و در کار سراینده، شلوغی رُخ می‌دهد. مانند این است که در تاریکی و به هوای پای کسی راهش را می‌رود. از چیزهای شگفتی که در این کتاب رُخ داده، تأثیرگذاری زبان غزل‌ها بر شعرهای آزاد است. برای نمونه در غزل دوم این کتاب بنگرید: در حجابید، از این روست که دیدن دارید مگر این قوس‌قُزَح نیست که بر تن دارید که مصرع دوم با این مصرع از شعر (هفته) همانندی دارد: باران برداشته بود تنَش را آشنایی‌زدایی یا هنجارگریزی زبانی در سروده‌های این کتاب به زیباتر شدن و کمال شعری‌اش کمک کرده‌اند...» 🔗 ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: shahrestanadab.com/Content/ID/11264 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻لایق‌ترین (شعری از کتاب #آنجا_که_نامی_نیست سرودۀ استاد #یوسفعلی_میرشکاک) ▪️به رخ‌برتافتن از من مپوشان آفتابم را زمستانِ توام لبریز کن از خویش خوابم را مشو آشفته گر حرفی به لب می‌آیدم گاهی دلِ بیچاره گنجایش ندارد التهابم را فرو می‌ریزدم همواره چون ساحل به دریایت نمی‌دانی به کف دارد چه موجی اضطرابم را برآورد از تو خورشیدم، شدم باران به کوهستان به دریایت که خواهد برد پیغامِ حبابم را کلامِ تلخ و کامِ تلخ من شیرین شد از نامت به بارانِ عسل سرداده‌ای گویا سرابم را خدایان را پرستیدم، تو را لایق‌ترین دیدم جنونم رهنمونی کرد حسنِ‌انتخابم را پرم از عطرِ پیغامت، چنان کز بردنِ نامت تو گویی باغ اندامت در آغوش است خوابم را به عشقِ زهره‌ی چنگی گرفتارم، کز او دارم به لب ناورده پرسش در دل آهنگِ جوابم را به رسوایی زلیخا داشت پاسِ عصمتم يوسف چرا نشناختم آیینه‌ی امّ‌الکتابم را؟ ☑️ @ShahrestanAdab
🔻https://www.instagram.com/p/B5QdJvHJe2E/ ▪️تصاویری از کارگاه #یکشنبه_های_داستان موسسه شهرستان ادب، با حضور استاد #مجید_قیصری یکشنبه سوم آذرماه ☑️ @ShahrestanAdab
🔻وقت حساب (شعری اجتماعی از کتاب #آتشگردان سرودۀ #امید_مهدی_نژاد) ▪️وقتی که زاهدانِ خداجو دنبال مال و جاه می‌افتند مردم به خنده‌های نهانی، رندان به قاه‌قاه می‌افتند یک‌عده اهل مال و منالند، یک‌عده اهل حیله و حالند در انتخاب اصلح مردم بعضاً به اشتباه می‌افتند وقت حساب، دانه‌درشتان، از فرط التفات به مردم مثل سه‌چار دانۀ گندم در توده‌های کاه می‌افتند امروزه‌روز جمعی از ایشان فرماندهان هنگِ خروجند لب ترکنند خیل پیاده، از هر طرف به راه می‌افتند اما همین گروهِ سواره، این ساکتانِ عربده‌فرمای شب‌های بار، با کت و شلوار در صحن بارگاه می‌افتند یعنی برای آخر بازی، بسته به موقعیت صفحه شد این طرف، نشد طرف خصم، رسماً به پای شاه می‌افتند این روزها به دل نه امیدی، نه اشتیاق حرف جدیدی تنها همین دو رشتۀ اشکند کز چشم گاه‌گاه می‌افتند عاقل شدیم و گوشه گرفتیم تا با خیال تخت ببینیم دیوانه‌های سنگ‌پران نیز با سنگ‌ها به چاه می‌افتند ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بررسی ادبیات در کتاب فارسی پایه یازدهم (یادداشتی از در صفحۀ یازدهم پرونده) ▪️«...در فصل ادبیات غنایی کتاب بخش‌های مهمی از مرصاد العباد گزینش شده که با وجود زیبایی ادبی، بیشتر با ادبیات عرفانی هم‌سویی دارد تا ادبیات غنایی و جای غزلیات سعدی و اشعار غنایی شاعران معاصر در این بخش خالی‌ست. همچنین نمونۀ شعر ادبیات پایداری از مهدی حمیدی شیرازی از درس‌های بحث برانگیز این کتاب است که بازخوردهای مختلفی داشته است. برخی معتقدند این شعر با ادبیات پایداری هماهنگی ندارد و مبتنی بر واقعیت نیست و شعر حمیدی شیرازی بیشتر حس وطن‌پرستانه دارد تا پایداری و انتقاداتی در تردید به صحت تاریخی روایت این شعر وجود دارد... در بخش ادبیات غنایی، وجه غنایی شعر "آفتاب حسن" نسبت به وجه عرفانی‌اش اندک است... بخش‌های گنج حکمت کتاب اگر متناسب با محتوای هر فصل می‌بود قطعا بهتر بود. البته در بعضی فصول مثل فصل آخر یا فصل انقلاب اسلامی چنین است و در بعضی چنین نیست و صرفا حکمت‌آموز است و با محتوای فصل همسویی ندارد. مثلا در بخش ادبیات انقلاب اسلامی متن سید ضیاءالدین شفیعی با وجود مرتبط بودن با موضوع فصل بسیار ساده و نه چندان شاخص است که بخواهد در کتاب درسی بیاید. از سوی دیگر با سایر بخش‌های گنج حکمت که برگرفته از متون کهن و عموما عرفانی‌ست هیچگونه تناسبی ندارد....» 🔗 برای خواندن متن کامل این یادداشت به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید: shahrestanadab.com/Content/ID/11236 ☑️ @ShahrestanAdab